Évek óta tervezgetik a használatarányos útdíj elektronikus rendszerének bevezetését nálunk és külföldön sok országban is, István e témában osztja meg veletek a véleményét és ötleteit.
A közút ugyanolyan közmű (kéne legyen), mint bármelyik másik. Rendelkezésre áll használat céljából, ezért lehet rendelkezésre állási díjat szedni. Használatkor pedig lehet érte használati díjat szedni.
Ezek a díjak felvehetnek nullától a beszedhetőig bármilyen értéket. De a legtöbb közműnél (az út kivételével talán már az összesnél) ki is alakult már, mennyit kell fizetnünk azért, hogy bármikor használhatjuk, és mennyit azért, ha ténylegesen használjuk. Az előbbi időarányos, az utóbbi használatarányos. Ez nem csak logikus, de működőképes is. És valóban illeszkedik is a valósághoz. Ha nem is a konkrét, állandóan változó díjak tekintetében, de struktúrájában mindenképpen.
De mi van az utakkal? Először is csak autópályáért kell fizetnünk. Ráadásul időarányos rendelkezésre állási díjat. Egyik sem tűnik logikusnak. Gondoljuk csak végig. Elkészül egy út, került valamibe. Az üzemeltetése megint csak kerül valamibe. A használatáért vagy szednek díjat, vagy nem. Ez így eddig az egésznek csupán a „pénzügyi mérlegét” adja.
Hogy valójában mit ér, az meg a használatával arányos, hiszen azért építették, hogy használják. A használata segítségével termelik meg azokat a közpénzeket, melyekből épült. Ha a kutya sem használja, nem ér semmit, kidobott pénz volt az egész. Ha sokan használják, érdemes volt rá költeni.
Próbáljuk meg most egymáshoz kapcsolni a pénzügyi mérleget és a hasznosságot. Mérjük meg (egy sima gondolatkísérlet keretében), hogy egy adott útszakasz (bekötőút, autópálya, stb.) a költségeihez képest mennyit teljesít abból, amire építették? A mért mennyiség lehetne a rajta egységnyi idő alatt megtett tonna-, vagy utaskilométer. Vagy egységesítve mindent, egyszerűen csak a rajta elfüstölt üzemanyag mennyisége. Sőt értéke, hiszen így már a ráfordítási költségekkel megegyező mértékegységű mennyiségekkel dolgozhatunk, tehát mértékegység nélküli, egyszerű, egységes arányossági mutatókat képezhetünk, melyek két számmal megmutatják minden út „hasznosságát".
Minden útszakaszhoz rendelhetünk két számot, egyik a rajta időegység alatt elfüstölt üzemanyag értéke osztva a bekerülési költséggel, a másik pedig ugyanezen érték osztva az üzemeltetési költséggel. Fogjuk a térképet, az utakat elágazások közötti szakaszokra osztjuk. Megtudjuk, illetve megmérjük minden egyes szakasz költségeit illetve forgalmát, majd kiszámolva a két arányszámot minden útra ráírjuk azokat. Hála Istennek gondolatkísérletről van szó, úgyhogy már kész is vagyunk.
Van egy térképünk Magyarország összes útszakaszával, mindegyikhez rendelt két arányszámmal, melyek a költségeikhez képesti hasznosulásukat mutatja.
Hogyan működtessük ezt az egész úthálózatot pénzügyileg? A teljes ingyenességtől (azaz a teljesen közpénzből fizetettől) a teljes költséget díjakból fedezőn át a profitot termelő (a költségeknél is több díjat szedő) megoldásokig terjedhet a skála.Most jön a filozófia: milyen alapon döntsünk? Ne szedjünk díjat semmiért? Mert végül is az egész úthálózat egy mindenki által többé-kevésbé, közvetlenül vagy közvetve használt olyan infrastruktúra, melyet nagyjából arányosnak, igazságosnak tekinthető csak közpénzekből finanszírozni!? (Azért itt a „többé-kevésbé” kezelésének nem kis jelentősége van.)
De mi van, ha ezzel a módszerrel nem lehet a szükséges színvonalú úthálózatot előteremteni, működtetni? Akkor ugye vagy nem lesz megfelelő színvonalú úthálózatunk, vagy díjakat kell bevezetni. Rendben van, díjakat kell fizettetni.
Milyen alapon? Úgy-e, ahogy az jelenleg folyik? Vagyis olyan alapon, mint amilyen alapon gyakorlatilag minden történik ebben az országban: ahogy a legkönnyebb (mármint azoknak, akiknek ez az egész a feladatukat képezi)? Vagy vegyük figyelembe a korszerű eszközök adta lehetőségeket, meg az immár (legalábbis gondolatban) előttünk fekvő részletes úthasznosulási mutatókat tartalmazó térképet, és gondolkozzunk el, hogy vajon a jó hasznosulású, vagy a kevésbé hasznosuló utak után szedjünk-e díjakat? Indokolható lenne például olyan „filozófia”, mely szerint a hasznosabb utak legyenek ingyenesek, a kevésbé hasznosulókért fizessenek a használóik. De lehetne ennek akár a fordítottja is, vagy bármi más.
Mindegy, csak ne ez legyen. Ez a dög unalmas „ahogy a legkönnyebb” az ezért felelőseknek, az ebből élőknek. És lehet tippelni, vajon melyik fajta út mutatói jobbak? Az irgalmatlan forgalmat bonyolító, de nagyon drága autópályáké, vagy a járművet ritkán látó, de nem éppen fillérekbe kerülő bekötő-, és egyéb utaké?
Lehetne és kéne gondolkodni, majd cselekedni. Én úgy hallottam, valamelyik Benelux államban már a használattal arányos adót kell fizetni az autók után. Az is egy megoldás. (Erről mindjárt az üzemanyagárba épített adó ugrik be, mint a legegyszerűbb, és így legolcsóbb megoldás.)A történelmi tapasztalat azt bizonyítja, hogy tőlünk nyugatra hamarabb megtalálják és bevezetik a jó megoldásokat. Amik aztán lassan begyűrűznek hozzánk is.
Gyorsítanunk kéne ezen! Sőt, akár előznünk is lehetne!
qwertzu 2010.09.27. 15:57:01
Valaki összefoglalná a lényeget? Kétszer végigolvastam, de van ennek füle vagy farka? A posztolónak végül is mi baja van az üzemanyagba épített díj ellen?
A posztoló bölcsész? Nem sok egy picit a kérdőmondat?
Luckye 2010.09.27. 15:57:14
Ja, és egyébként nem második...
qwertzu 2010.09.27. 16:01:33
Lipi1945 2010.09.27. 16:01:46
xaba99 · http://landf.blog.hu 2010.09.27. 16:04:40
de már a 3. bekezdésben egy ordas nagy tévedés van:
"Először is csak autópályáért kell fizetnünk."
ez így, ebben a formában nem igaz.
xaba99 · http://landf.blog.hu 2010.09.27. 16:06:20
Lipi1945 2010.09.27. 16:12:27
Nekem ez jött le a posztból.
Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2010.09.27. 16:12:59
misitcom 2010.09.27. 16:13:00
Út rendelkezésre állási díj?Ezek után a biciklisek is fizetni fognak útadót?A gyalogosok járdakoptatási díjat?
Lehet,hogy elég lenne csak adót szedni az nem lehet olyan bonyolult.Utat építeni felesleges,a sok autó úgyis csak tönkre tenné.
D4D 2010.09.27. 16:16:54
Aki meg hosszúakat lép, attól meg kevesebbet?
klingy 2010.09.27. 16:17:37
ex-dr. vuk 2010.09.27. 16:23:28
Ez inkabb szerintem a karos hatasokat ellensulyozando "buntetoado" mintsem uthasznalat.
ex-dr. vuk 2010.09.27. 16:25:10
hu.wikipedia.org/wiki/Pigou-ad%C3%B3
misitcom 2010.09.27. 16:31:38
Érdekes!Én pontosan fordítva vettem észre.Az utak teszik tönkre a kocsimat.
Ha rendesen meglennének építve az utak abból a töménytelen sok pénzből,akkor kevesebbe kerülne a fenntartása is,így még több utat lehetne építeni.De ez már olyan fantasztikus kategória.
szaGértő 2010.09.27. 16:33:43
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2010.09.27. 16:40:48
kovacskoko 2010.09.27. 16:40:52
A használat-arányos díjat fizetem az elfogyasztott benzinnel. Mi kellene még?
isti77 2010.09.27. 16:49:44
De felhozhattam volna Internet-előfizetési díjat is, és még sok mindent, ahol a használat mennyiségétől független a díj mértéke.
Nyilván így lenne igazságos, de valaki alkossa már meg ezt a rendszert úgy általában mindenre, és működtesse is.
Egyébként nem emlékszem, hogy amikor bevezették az autópályadíjakat, csökkentek volna az üzemanyagárak. Merthogy régen mindig arról volt szó, hogy benne van az üzemanyagárban sok minden más mellett az úthasználati díj is, ezért (is) olyan drága a nafta. Akkor most duplán fizetik azok, akik megveszik a matricát?
ex-dr. vuk 2010.09.27. 16:54:21
Igen a teherkocsi jobban rongal, pont ezert volt jo a sulyado. Annyi a baj vele, hogy nyilvan az sem hasznalat alapu. Nem tudom mennyire lene megoldhato a kozutakon hazsnalatalapu dijat szedni.. Szerintem semennyire (van egyaltalan ilyen barhol a vilagon?).
Benzinben nem uthasznalati dij van, de az mar valoban hasznalati alapu: ha egy auto nehezebb/tobbet hasznalod tobb benzin kell. Szoval ez lenne az egyetlen modja.
ex-dr. vuk 2010.09.27. 16:56:54
sajna az a befizetett penz keves ra.
aba ne menjunk bele, hogy miert keves (ellopjak, szar minosegu munka dragan, stb - szokasos allami dolgok)
D4D 2010.09.27. 17:03:25
Fontos paraméter, milyen trhelésre készült az út. Az az út, ami (nemcsak papiron) 20 tonna terhelésre készült, ott a 7,5 tonnás autó nem okoz akkora kárt, sőt a személyautóval tandemben szinte károsodás nélkül róják az utat.
Ha egy 3,5 tonnásra szabott utat megnyitunk a 60 tonnás sóderesbillencs előtt, akkor a sóderes két kanyar alatt ki tudja nyírni az utat.
Ez nem lesz egyből látható, mert alőszőr az út alapja megy tönkre, amit az aszfaltréteg takar. Az aszfalt majd csak utána süllyed és kátyúsodik (Itt most nem a fagykátyúra, hanem a süllyedés miatt feltöredezett aszfalthiány okozta kátyúra gondolok).
A magyar útfelujítás az esetek 99%-ban a felső kopóréteg és aszfaltréteg cseréjére terjed ki, sokszor azt is katasztrófális minőségben végzik el.
Külföldön egy utat ha felújítanak, akkor megvizsgálják az alapját, és ha szükséges, akkor felszedik azt is.
Egy pozitív hazai példa jut eszembe: Budaörs, Bretzfeld utca. A teljes alapjával együtt fel lett újítva.
Nem egy olyan útszakasz van, ami 2-3 éve lett felújítva, és a rajta levő aszfalt már hullámos, időnként dob egyet.
A nem szintben levő csatornafedők csak fokozzák az élményt, és siettetik az út romlását.
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.09.27. 17:03:49
D4D 2010.09.27. 17:07:19
Az utak másik fele meg az autót teszi tönkre.
www.rtlklub.hu/cache/leadimages/313399_1270732295_320x240.jpg
automenedzser.hu/image.aspx?id=e4eeee83-0f43-4283-8dd6-c0c081156839&view=0fb57270-bf43-431a-b891-0b72af9dfb79
1.bp.blogspot.com/__GnmtsMWEQo/S4vO8FjrnvI/AAAAAAAAAFI/4ahHMNw7iLU/s400/Pollack2.JPG
jaafar 2010.09.27. 17:08:28
Nem lenne egyszerűbb normális utakat építeni? És olyan matrica rendszert bevezetni, mint pl Ausztriában? Matrica, a kúton lyukasztanak és a rendőr látja szélvédőn. Meg a kamera is. Színkódos. Nincs online szarakodás, aláírás, ellenőrzés, rossz rendszám, stb. És a matrica önmegsemmisítő, tehát nem ragasztható másik autóra.
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.09.27. 17:08:47
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.09.27. 17:10:25
Minden útszakaszhoz rendelhetünk két számot, egyik a rajta időegység alatt elfüstölt üzemanyag értéke osztva a bekerülési költséggel, a másik pedig ugyanezen érték osztva az üzemeltetési költséggel. Fogjuk a térképet, az utakat elágazások közötti szakaszokra osztjuk. Megtudjuk, illetve megmérjük minden egyes szakasz költségeit illetve forgalmát, majd kiszámolva a két arányszámot minden útra ráírjuk azokat. Hála Istennek gondolatkísérletről van szó, úgyhogy már kész is vagyunk."
Ezt valaki lefordítaná? Köszönöm.
misitcom 2010.09.27. 17:24:40
Ne foglalkozz vele,csak vezess!
"streetfighter" 2010.09.27. 17:28:52
Hááát az ilyen gondolatokat megtarthatta volna magának a posztoló.
Jobban jártunk volna.
horex · http://horex.uw.hu/ 2010.09.27. 17:33:42
Nem leszek finom! A nagy lófaszt!
horex · http://horex.uw.hu/ 2010.09.27. 17:35:45
Sőőőt, a benzinárban az adó is benne van, amit ma teljesitményadónak neveznek és az önkörminak fizetünk
Fiatalkák ne is vitassák, nézzenek utána!
Lipi1945 2010.09.27. 17:38:18
Szerintem arról szól, hogy legyen forgalom számlálás. :D Amihez vízionál különböző mértékegységeket. A valóságban egységjármű/nap-ban mérik a forgalmat. És azt mondja, hogy nézzük meg, hogy kivan e használva az adott útszakasz. Ezt pedig kapacitásnak híjják a valóságban, ha jól tudom.
Csak ő mindezt gazdaságilag fogalmazza meg. Asszem.
Valami olyasmire tudok gondolni, hogy visszahozza e az út az árát és a fenntartási költségét, a rajta lévő forgalom által elhasznált üzemanyagból befolyó adó.
Szerintem erre gondol.
A tévedés joga fenntartva. ;)
daniferi 2010.09.27. 17:43:49
Nem azért tolatnak sokan egy-egy elvétett autópálya-lehajtó esetén, mert drága a benzin (mint ahogy több komment is szólt erről), hanem azért, mert ha épp egy ingyenes szakasz után nézi el az ember, az 15ezer forint körüli összegbe van neki. Akárhogy is nézzük, nem igazán arányos néhány km távolságért :) Így sokan inkább tolatnak, hátha még nem haladtak át a kamera alatt. Hogy veszélyes? Sokan inkább vállalják a néhány perc kockázatot, mint félhavi kajapénzt kiadjanak.
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.09.27. 17:45:59
2010.09.27. 17:46:09
mellesleg nekem a magyarországi autókázással, és a vele járó költésgek közül a legkevésbe zavaró az autópálya-matrica díjak. mondjuk lehet azért, mert sokszor megfordulok délebbre is, ahol egy magyar 4 napos matrica árából nem jutsz messzire a pályán...
miako74 2010.09.27. 17:53:01
Gyakorlatban befizetem a teljesítményadót, kifizetem a pályahasználati díjat és oda megyek ahová 1, akarok 2, az általam tankolt üzemanyaggal eljutok.
De mindez persze csak a gyakorlatban van így!
Lipi1945 2010.09.27. 17:54:55
vérengző kismalac 2010.09.27. 18:01:33
Ha jobban belegondolunk, akkor minden úthoz kapcsolhatunk több számot is, de ha túl sok számot kapcsolunk hozzá és azokat össze vissza keverjük, mintha egy turmixba tennénk, akkor a számok halmazából olyan képleteket származtathatunk, hogy a részletes úthasznosulási mutatókat meghamisíthatjuk. De! Ha nem akarjuk becsapni saját magunkat, akkor arra kell gondolnunk, hogy az utak hosszát összeadva a térkép oldalszámaival a bekerülési költség reciprokához jutunk. Ezáltal mindenkinek világossá válik, az a komoly összefüggés, hogyha a megegyező mértékegységű mennyiségekkel dolgozhatunk, akkor a következtetésünk egyenesen konvergál az élképzelt végkövetkeztetéshez. Az pedig az, hogy vissza kettő padlógáz előzzük le Európát.
horex · http://horex.uw.hu/ 2010.09.27. 18:25:04
Nem sértenék meg senkit, a posztoló se ugy vegye
De annak az őseinek kellett volna fog.gátlót szedni aki ilyen ötletekkel jön elő
A multkorában az öreg Boros, volt me. jött elő hogy a ygermektelenek fizessenk + adót
Ebben az országban arra hivatkoznak semmi nincs ingyen
Persze nincs, soha nem is volt
De mire fizettem az adót a tb-járulékot?
Hogy a főelvtársak alsó hangon is havi 200ezret+ juttatást vegyenek fel a parlamentben?
Csak korábban nem lenyelték az adókat hanem tényleg a köz javára forditották
Vezessük be a tiszta levegő adót is
Rengetegbe kerül a gyárak füstszűrése és sokba a katalizátor is az autókon
Akinek nincs katalizátora fizessen + adót és kapjak belöle egy keveset, mert én védem a tiszta levegőt.
A gyalogost nem is emlitem, mifrancnak 2km/h sebességhez betonút?
Ja mert már nyugaton is.....
A dugódijat nagyon nyomja mindegyik polgi jelölt,egyedül a Jobbik gondol mást
Be lesz vezetve meglátjátok, mert már Londonban is....
És a fizetés? Az is már Londonban is....
Stb-stb.
_John_Doe_ 2010.09.27. 18:25:14
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.09.27. 18:31:57
vérengző kismalac 2010.09.27. 18:35:29
Örülök, hogy egy hullámhosszon vagyunk. :D
dél van 2010.09.27. 18:55:56
CD-R80 2010.09.27. 18:57:30
A használatalapú fizetés után meg azt hiszem sokan visszasírnák a mostani sokat szidott matricás rendszert. Az meg hogy a mellékutak meg bekötőutak után is szedjen díjat az állam..?
Nem tudom pl. van-e olyan aki ismeri Füzesgyarmat környéke felé kátyúfalvát.. Az megérne egy misét..
telkoe 2010.09.27. 18:59:36
CD-R80 2010.09.27. 19:01:58
Zsolth 2010.09.27. 19:04:06
1 Korrupció
2 önkormányzat
4 időjárás
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.09.27. 19:05:34
CD-R80 2010.09.27. 19:07:11
Watson MD 2010.09.27. 19:10:46
Az útépítések hasznát a tervezés fázisában leginkább az általuk megspórolható idő alapján számolják valahogy, ezt az üzemanyag-elfüstölés alapút nem igazán tudom értelmezni. Hogy hogy lenne jobb fizetni érte? A külföldi példákat nézhetjük, amennyit akarjuk. Van, ahol jól működik a kapus rendszer (pl. Franciaország), de Ausztriában és Svájcban elvannak a matricákkal. A kérdés, h mi lesz a valahogy már beszedett pénzzel (...), ill., h mekkora idő alatt és az elköltött pénz mekkora részét akarják az úthasználókkal megifzettetni. Az autópályadíjakból a legtöbb helyen még a fenntartás is bajosan jön ki, az építés árát inkább a járulékos hasznok fedezik.
laskagomba 2010.09.27. 19:17:16
Integrált Szerverterror 2010.09.27. 19:22:47
1kutya 2010.09.27. 19:23:24
István 3 hete a közlekedési minisztérium (ha van még ilyen) dolgozója. csak a maga módján próbálja vázolni, hogy újdonsült (k)ormányunknak mik az elképzelései az úthasználati díjjal kapcsolatban (@...::: Flúgos Kamionos :::...: azért ilyen zavaros, mert a Peti ennél egyértelműbb kommunikációt nem enged meg a sleppnél, akkor ugyanis feltűnne, hogy egy értelmes körmondat nem hagyta el a száját 5 hónapja).
összefoglalva: nem telik el 2-3 hónap és azért is fizetni fogsz, hogy nagyanyádhoz kimenj a földúton a tanyára!
és még nem is voltam demagóg:(
pakesz (törölt) 2010.09.27. 19:24:51
ez nem igaz...
nezzuk a szuperexpersszeket
ajropaban ha atmegy az egyik orszagbol a masikba akkor cserelni kell mozdonyt, mert total inkompatibilis
jobb kivarni amig eldontik es utana a jot atvenni
igy megnyerjuk a tanulopenzt
ja a hasznalataranyossal is igy van, dontsek el ejropaban mi lesz midnenhol es ahhoz csatlakozzunk
D4D 2010.09.27. 19:34:32
cso zsi 2010.09.27. 19:38:24
(Tisztára, mint itthon, ha 150ezren BKV-ra szállnának)
---
Arányos úthasználati díj.
Ha csak az autópályáinkban gondolkodunk, akkor jelenleg egy matricával bejárhatom az összeset, az érvényesség ideje alatt, benzint nem kímélve. Ez a jelenlegi úthosszra vetítve ~3 forint kilométerenként.
Amennyiben mégis csak egy oda, és egy vissza útra használom a "+4 napost", akkor kb ugyanúgy meg vagyok károsítva, mint amikor 2 órányit bedobok a pénznyelőbe, és tíz perc múlva kiderül, hogy végeztem/nem aktuális.
---
A külföldi kamionok nálunk gyakorlatilag nem tankolnak, csak végszükség esetén. Így a jól megemelt üzemanyagár, és jövedéki adó csak a lakosságot, és a belföldi fuvarozást sújtja.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.09.27. 19:42:58
laskagomba 2010.09.27. 19:43:29
Akkor Gödöllőn és nem jó neki az M31, csak az M3.
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.09.27. 19:44:10
soniq 2010.09.27. 19:45:06
igazi hős 2010.09.27. 19:45:12
becike4 2010.09.27. 19:54:54
Kozmokrator · http://www.tudtad.com 2010.09.27. 19:55:24
igazi hős 2010.09.27. 19:57:46
ne most 2010.09.27. 20:00:37
Az autópályák dijbeszedése olyan, mint a nyugdijpénztár: a lényeg az adminisztrációs díj.
Misa76 2010.09.27. 20:05:59
horex · http://horex.uw.hu/ 2010.09.27. 20:14:19
Kicsit tévelyegsz!
A gépjárműadót beépitették a benzinárba és soha nem vették ki! Még a '70-es években.
A suly/teljesitményadót meg új találmány volt, a sarcra.
kijafaxom 2010.09.27. 20:23:05
Később jött a tüdőlövés mert matricát kellett venni ha az én pénzemből készült saját utamra akartam hajtani.
Ez eléggé lefedi a "használatarányos" (?) kifejezést?!
:p))
dél van 2010.09.27. 20:25:07
CD-R80 2010.09.27. 20:27:45
Bambano 2010.09.27. 20:33:17
Ennek az egész posztnak egy apró baja van: semmi köze a valósághoz. Egy termékért, szolgáltatásért fizetendő díjat minimálisan, vagy minimálisan sem befolyásolja, hogy mennyibe kerül előállítani. A díj annyi, amennyit hajlandók érte fizetni. Én meg nem vagyok hajlandó többet fizetni ezért.
Ez van.
penzkeresesmost 2010.09.27. 20:35:54
teddybear01 2010.09.27. 20:39:40
Három és fél milliárdért felépítették a fizetős kapu rendszert az M3-ason, hatért lebontották. Most megint egy újabb húzást akarnak elsütni, de az egész országban.
Arra nem is akarok gondolni, hogy milyen jó az elektronikus nyomkövetés arra is, hogy feltűnés nélkül megfigyeljenek bárkit....
D4D 2010.09.27. 20:39:48
Dr Kangörény 2010.09.27. 20:42:27
Itt mindenki 18 éves, vagy mindenki szenilis vénember?
Nálunk is volt kapus rendszer, aminél megtett km alapján fizettük a pályahasználatot, sikerült is Európa legdrágább autópályadíját bevezetni (M5)!
Persze egy e-kapu rendszerszintű bevezetése néhány milliárdot jelentene valakinek a zsebébe, tehát még talán lehet is belőle valami.
A posztban felvetett ötlet (ismerve az előzményeket) sületlenség, hiszen teljesen mindegy, hogy valamilyen horribilis autópálya díjat a kapuknál szednek be, vagy elektronikusan mérik a megtett távot és levonják a bankszámlámról az árát.
Reggie 2010.09.27. 21:06:17
cso zsi 2010.09.27. 21:12:41
MNOP 2010.09.27. 21:20:41
Sparhelt · www.sparhelt.hu 2010.09.27. 21:26:38
Brigi \"B. A.\" főnöke 2010.09.27. 21:56:58
Szántsuk fel az utakat, falura hordjuk helikopterrel a kenyeret.
ddr76 2010.09.27. 22:43:31
Elöször is időarányos a rendszer.
Másodszor, a kamionos, mivel több kárt okoz
többet is fizet az autopályáért.
Harmadszor, az üzemanyagárban is többet fizet akinek nagyobb fogyasztású autója van.
Úgy gondolom azért a rendszer nagyjából igazságosnak mondható. Bár ez relativ.
A posztoló végül is erre akart kilyukadni.
Azt hiszem. Bár a poszt nehezebben olvasható, mint a Halotti beszéd!
igazi hős 2010.09.27. 23:00:21
igazi hős 2010.09.27. 23:07:30
D4D 2010.09.27. 23:44:42
Olaszországban mentem a pályán, 155-ös átlagot a két kapu között egy olyan szakaszon, ahol a táv 2/3-án 110 volt a megengedett, és nem basztattak érte. Pedig hidd el, ki tudják számolni.
Ott a díjfizetés magával hozza a haladás lehetőségét, míg itthon az 4 szakasz, amit rendszeresen használnék autópályát, az esetek 70%-ban gyorsabb a régi úton.
Az egyik esetben az autópálya elhagyása (szar beláthatatlan csomópont) okoz sok perces, néha a lassítóba érő sort.
A másik szakaszon rendszeres a matrica ellenőrzés, amivel egy bajom van, van előtte 3-5 km sor.
Marad még az a szakasz, ahol a kamionok előzik egymást, és nem lehet tőlük haladni. A párhuzamos régi úton biztonságosan lehet menni 150-et.
Vannak még azok a pályaszakaszok, ahol 40 km-en volt 3 trafi, bár a rekord a Kacsóh felüljárótól a Szerencsig 4 darab!
A sok önkéntes belsősávimádóról nem beszélek most. Aki már 600 méterrel a kamion mögött kijön, hogy megelőzze a kamiont 90-el, meg akik csak besorolnak....
Tehát mire is fizetek itthon pályadíjat?
Maestro 2010.09.27. 23:50:58
levin2004 2010.09.28. 00:38:46
jobb ha lélekben felkészültök, a használatarányos díjszedést MINENKÉPPEN be fogják vezetni kis hazánkban kb 2-3 éven belül.
(októberig a önk. választások miatt nem, utána meg kb 2 év a megvalósítás-tesztelés-éles üzem).
egy EU irányelv különben kifejezetten kötelezi a tagországokat ennek bevezetésére, emlékeim szerint 2012-ig.
igen, a régi kapus rendszer pont ezt tudta, csak ott tényleg meg kell állni a fizetőkapunál, ami kényelmetlen, és alkalmanként pont azt az előnyét veszíti el vele az autópálya, amiért létrehozták, hogy gyorsabb és kényelmesebb a többi útnál. ezzel együtt szemmel láthatóan ez sok nagy EU-s országot nem zavar, a franciáknak például eszük ágában sincs elektronikus rendszert építeni.
ugyanakkor sok más EZ országban már rég bevezették, így pl a szlovák szomszédainknál is. más kérdés, hogy sok országban csak a kamionokra, a személyautók pedig (egyelőre) más rendszer keretében közlekednek.
de ami késik, nem múlik. teljesen biztos vagyok benne, hogy olyan országokban is, mint a németeké, ahol eddig tabu volt az ingyenes autópálya (a személyautóknak), pár éven belül le fognak hajolni azért az évi pár milliárd euróért merkelék.
és igazából ez a kulcsa a dolognak: az eddig kiépített rendszerek mindenhol megtérültek kb 1 év alatt, és onnantól sok pénzt hoznak az államnak. ez magyarországon évi 100 mrd fölött volna az eddigi számítások szerint.
ne legyenek illúzióink. mindig minden kormányon lévő pártnak van olyan beszállítói köre, ami alig várja, hogy elkezdhessék. és nálunk most már a koalíciós osztozkodás sem lesz akadálya a dolognak.
igazságosabb lesz a mostani rendszernél, hiszen aki többet használja az utat, az többet fizet.
Integrált Szerverterror 2010.09.28. 01:13:59
Mindazonáltal az olaszoknál az autópályadíj egy km-re 20 forint. Ha Mo.-on is bevezetik lehet lélekben felkészülni valami hasonlóra.
D4D 2010.09.28. 01:34:37
Az olaszok is repesztettek pedig!
Modena-Verona egyébként, ahol ezt megfutottam.
egy km-re 20 forint. - Viszont adnak is érte valamit.
Integrált Szerverterror 2010.09.28. 02:12:44
És mi az a valami amit adnak?
nullpoint 2010.09.28. 02:18:05
Persze nem vagy tuskó sem, hogy képtelen vagy ékezetet írni.
Integrált Szerverterror 2010.09.28. 02:19:08
BKV reszelő 2010.09.28. 06:56:13
tobias2 2010.09.28. 07:24:16
acsa77 2010.09.28. 07:41:26
horex · http://horex.uw.hu/ 2010.09.28. 07:44:59
Ajánlom a PM figyelmébe. "
Más farkával a csalánt, élvezetes...
Zed is not dead yet 2010.09.28. 07:45:57
acsa77 2010.09.28. 07:46:33
Tron65 2010.09.28. 08:03:24
Engem az érdekelne, hol lehetne megtudni, hogy a jelenleg fizetős utak mely szakaszai használhatók ingyenesen?
Egy élmény volt az M0-ról az M5-re kanyarodni a hivatalos tábla mellett, majd rácsodálkozni az ÚTDÍJ feliratra.
Vagy az csak 10 km múlva lesz érvényes?
Vagy csak rossz helyre tették ki?
Vagy várjam a büntit több 100 társammal együtt, akik az M0-on merészelnek végigmenni?
CD-R80 2010.09.28. 08:09:05
kpetya 2010.09.28. 08:43:57
Az első és legfontosabb kérdés, az sztrádákat leszámítva, a közutakat ki és miből építi? Magánpénzből vagy állami adóforintból? Miből tartják fent, magánpénzből vagy állami adóforintból. Ha két válasz "b", akkor miért is kellene még1x fizetni utána? Te nagyon okos.
cso zsi 2010.09.28. 08:44:02
Nálunk. Máshol meg nem a gépjármű a kockázatvállaló, hanem az aktuális sofőr. Mert hiába van a neveden 5 autó, ha te egyidőben csak egyet tudsz használni, te csak azzal tudsz szabálysértést/balesetet okozni. Közúti forgalomban nem résztvevő járműveket csak minálunk sarcolnak.
kpetya 2010.09.28. 08:47:24
ne foglalkozz vele, londoni bicajosként osztja az észt. btw bicajra is rójunk ki uthasználati díjat.
záporjózsi 2010.09.28. 08:52:16
A posztíró meg jó lenne, ha előbb elmélyedne a témában, aztán írogatna...
kpetya 2010.09.28. 08:53:36
ha igy lenne, utánad is fizetnék szívesen!
záporjózsi 2010.09.28. 08:57:25
@pakesz: ...és mióta? Láttál már vasutat?
@BKV reszelő: Milyen útalap? Van valami helyette, de már rég megszűnt. Amúgy az útalap a normál karbantartásra nem lenne elég, nem hogy a szintre hozásra, pláne nem a fejlesztésre.
A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2010.09.28. 09:05:06
Ráadásul hogyan kívánja elszámolni a posztoló az úthasználattal spórolt költséget, és kire akarja terhelni? (Pl. azt, hogy nem a hosszabb kerülőúton kell menni)
Közlekedési beruházáskor azzal számolnak, hogy az adott műtárgy (híd, alagút, négyes metró) megépítése után mennyivel gyorsul az adott szakaszon a forgalom. Nem kell kerülni 30 km-t, lehet menni 130-al 90 helyett, nem kell a busznak dugóznia, hasít a metró a föld alatt.
Ezt az időnyereséget beszorozzák a napi forgalommal. Pl. napi 10.000 közlekedő 30 perces nyeresége 300.000 perc 5.000 munkaóra. Ezt beszorozzák átlagbérrel, kapnak egy napi nyereséget, mondjuk brt. 1000 Ft munkabérrel (a könnyű számolás miatt) ez napi 5.000.000 Ft nyereség. Ezt felszorozzák 30 évre, és ennek nagyobbnak kell lennie, mint az építmény költsége és a 30 év alatt ráköltendő összeg (karbantartás, javítás várható költsége.)
Ez persze a nyers elv, a valóságban árnyalja sokminden, inflációtól kormányzati célokig (pl. adott térség versenyképességének növelése), a forgalom jellege (csak személy, vagy főleg szállított áru) meg ezer dolog.
CD-R80 2010.09.28. 09:06:00
theutat villám 2010.09.28. 09:10:15
Ugorgyunk.
záporjózsi 2010.09.28. 09:14:00
igazi hős 2010.09.28. 09:14:03
kpetya 2010.09.28. 09:20:51
látom megint vicces kedvedben vagy.
(most akkor használatarányos vagy rongálásarányos fizetésről pampogsz?)
ha egy 1tonnás tengelyterhelésű jármű károsítja az utat, akkor ott nem a járműben van a hiba. érdekes mód a lajtától nyugatra elsőre jó utat szoktak építeni.
kpetya 2010.09.28. 09:22:06
ilyesféle árnyalt elemzés nem fontos a hazudó munkacsoportnak, nem érdekük a korrektség.
_csak_mi_lényegem 2010.09.28. 09:32:00
Nehogymá' ezeket ellopkodják, oszt fizettessenek újat az ellopott helyett.
Szóval előbb tessék elszámolni az eddig beszedett pénzzel. Aztán utána csacsoghatunk a továbbiakról.
Utálom, ha több bőrt akarnak lehúzni rólam úgy, hogy nekem is szükségem volna a sajátomra.
_csak_mi_lényegem 2010.09.28. 09:37:03
becike4 2010.09.28. 09:40:14
záporjózsi 2010.09.28. 09:48:16
igazi hős 2010.09.28. 11:26:30
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.09.28. 11:26:46
kpetya 2010.09.28. 11:31:27
van csak máskép hívják
Útfenntartási és fejlesztési célelőirányzat
és láss csodát, az üzemanyagokból van finanszirozva.
kpetya 2010.09.28. 11:33:27
nem ti sirtok azért, hogy közuton is egyenjoguan mehessetek, nem erről szólt a kritikátlan tömeg? akkor meg mi nem költségarányos?
záporjózsi 2010.09.28. 12:23:41
Alikam 2010.09.28. 12:30:08
persze mert 3 milliárdért építenek 1 kilométer autópályát amikor azt fele ennyiből is ki lehetne hozni.
Szóval pontosítsunk, elég lenne ha nem lopnák el, mint mindent ebben az országban.
Annyira buta emberek élnek itt, jünnek ilyen mtéeres posztokkal, hogy most ők feltalálták a spanyol viaszt, egyik se gondol bele, hogy igazság szerint ha radikálisan csükkentenék az állami korrupciót, el sem hinnék mi mindenre lenne még itt pénz, mert adóterhekben a világ élbolyába tartozunk.
Csak persze ebből kell eltartani a cigányokat meg a politikusokat.
Alikam 2010.09.28. 12:33:08
Azért mert neked 3 kilométert kell tekerned a munkaügyi központig ahol felveszed a segélyt, nehogy azt hidd, hogy másnak mondjuk egy munkahelyre ennyit kell csak tekerni.
záporjózsi 2010.09.28. 12:54:30
- Az autópályákat nem ebből építik.
- Az autópályákat - műtárgyak nélkül - nem 3 milliárd forintért építik km-nként.
Az utak karbantartása azért költséges, mert:
- Rosszul csinálják
- Rosszkor csinálják
- Nincs alap, amin utat lehetne építeni
Hosszú távon olcsóbb lenne, ha az érintett utakat újraépítenék, valamint a korábbi telekhatárokat kerülgető nyomvonalat kiigazítanák. Ezen az összetett domborzaton talán menne... De ez egyszeri, jelentős befektetést igényel.
Érdekes, más, több milliós városok együtt tudnak élni a bringásokkal. Igaz, ott a bringások megtanultak közlekedni...
igazi hős 2010.09.28. 13:00:44
kpetya 2010.09.28. 13:31:50
jaj te kis demagóg. Elég szűk látókörű vagy, ha szerinted mindenütt csak dugók vannak. (btw cm idején mentem át autóval budára, margit körútra. nem álltam dugóban)
másrészt minek neked bringasáv? fizetsz érte, fizetsz az építésért, fenntartásáért?
harmadrészt ordas baromság ez a használatarányos fizetés. Aki olyan helyen él/dolgozik/vállalkozik ahol út van, de ilyen-olyan okból nem használja, az nem részesül az elönyeiből, "hasznából"?! Szerinted lenne ott (akkora mértékben) bolt, üzem, turizmus stb ahová nem vezett út? Mert az a földútat is karban kell tartani (olvass bele a Kárpáthy Zoltánba) Aki csak élvezi az elönyét, annak nem kell fizetnie?!
igazi hős 2010.09.28. 15:53:17
Tudom én, hogy minden baromság, ha fizetni kel, hallgatok én is kampányhülyeségeket eleget. Aki jó közlekedésű helyen lakik, az kifizette ezt az előnyt, amikor megvette a lakást. (Persze van aki 50 éve egy helyen lakik és szerencséje van, hogy már földút megy hozzá, hanem autópálya.) Vállalkozások meg sok pénzért vesznek megfelelő helyen telket/épületet vagy kialakítják maguknak a megfelelő környeztetet. Kispesten erre több példa is van: ide akarsz jönni, gyere, de hogy neked is, meg nekünk is jó legyen, építs egy körforgalmat, lámpás kereszteződést vagy éppen autópálya lehajtót. Csak a magánautósok várják el az ingyen utakat, amit lehetőleg más nem használ, más autósokat is beleértve.
Egyébként reggel 1/2 8-kor a Budfafokin befele dugó volt, mindjárt megyek haza, akkor is az lesz. A Mester utcán is erős torlódás volt reggel, most is lesz, csak a másik végén. A Lágymányosin is jó eséllyel hamarabb átérek mint az autósok.
igazi hős 2010.09.28. 15:54:22
sas70 2010.09.28. 16:50:15
Az utak fentartását pedig egyszerűen meg lehet oldani, csak mint volt régen az üzemanyag árába el kell különíteni egy részt, amit csak útfenttartásra lehet fordítani. Ezt útalapnak hívták egy időben, és tervezhetően folyt bele pénz, ráadásul megtett útarányosan, hiszen akik többet használták az utat, azok többet is fizettek. Mivel az autópályákért külön kell fizetni, ezt a pénzt az egyéb utakra lehetne fordítani, és nem lennének annyira szar állapotban, mint itt a korábbi posztokban is lehetett olvasni.
D4D 2010.09.28. 20:16:45
maps.google.hu/maps?f=d&source=s_d&saddr=Strada+Vignolese%2FSP623&daddr=A1+to:Affi,+Italia&geocode=FWwWqAIdxqOnAA%3BFaqLqQIdNo2lAA%3BFSMVtwIda3ikACmnmUSe1_GBRzHsBXsQi9NJsw&hl=hu&mra=ps&sll=44.660717,10.880241&sspn=0.063858,0.110378&ie=UTF8&ll=45.146695,10.883675&spn=0.126641,0.220757&t=h&z=12
Ez volt a táv pályás része.
AB négysávos, tömött.
Utána kb Mantováig nincsen leállósáv, és 110-es táblák vannak.
A teljes AC távot 50 perc alatt nyomtam le.
Mit adnak? Tudsz haladni, a pálya az országúthoz képest gyorsabb, nincsenek okostojások, akik tanárkodnak a belső sávban. Nem egyszer húzott el a tömeg 160-180-al rendőr mellett, és nem avatkozott bele a forgalom folyásába.
D4D 2010.09.28. 20:17:21
Látom közben javítottál.
D4D 2010.09.28. 20:22:12
Vélemények?
gyiik0 2010.09.28. 22:46:53
akai 2010.09.29. 00:37:36
KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.09.29. 01:32:06
Integrált Szerverterror 2010.09.29. 02:45:45
Azért az olaszoknál is megvan a nótórius középsősávozó réteg:)
Éves matricaötleted felejtős, az EU nem engedi.
Integrált Szerverterror 2010.09.29. 02:47:49
Integrált Szerverterror 2010.09.29. 03:07:10
Integrált Szerverterror 2010.09.29. 03:08:40
Tron65 2010.09.29. 07:56:52
"http://www.autopalya.hu"
Köszönöm az ötletet, de ITT SINCS LEÍRVA hol ingyenes.
Csak egy igen rossz léptékű és a legkevésbé se részletes térképről lehetne lelesni, mettől meddig.
És még mindig kérdés: mért jönnek szembe gondolom ijesztgetésül kitett táblák ott, ahol még nem fizetős?
Legalább egy kiegészítő lenne alatta: Útdíj 5 km múlva.
záporjózsi 2010.09.29. 09:39:11
Kár, hogy a főoldalról érhető el. A rendeletben benne van, hogy hogy néz ki a fizetős szakasz jelölése. A fizetős szakasz előtt van egy tábla, hogy az az utolsó lehajtó a fizetős előtt. Lehet, hogy megzavart, hogy más a szakaszhatár a 3,5 t-nál nehezebbekre, de az is le van írva és ki van táblázva.
záporjózsi 2010.09.29. 09:41:20
CD-R80 2010.09.29. 09:53:49
Ahol ilyen van az fizetős..
www.autopalya.hu/02Ematrica/02DijmentesSzakaszok
D4D 2010.09.29. 11:05:09
Viszont az olaszoknál nincsen belsősávozó réteg!
Egy kezemen meg tudom számolni, a belsőből hányszor nem kotortak ki előlem az utóbbi 6 nyáron.
És ezek mind vagy osztrák, vagy német.
D4D 2010.09.29. 11:06:54
Milyen baleset? Olaszországban nincs baleset, ha van, akkor a német meg az osztrák mennek egymásnak.
Egyébként azt a 110-et talán csak a kamionok tartották be.
záporjózsi 2010.09.29. 11:07:26
záporjózsi 2010.09.29. 11:09:18
D4D 2010.09.29. 13:32:21
Toyota nem romlik el!
Komolyra fordítva: Ha egy vezérműszíjad elmegy, az már alapjáraton is csinál 2-3 kilós kárt. Egy ékszíjszakadás károkozása fordulattól és nem sebességtől függ.
Esetleg egy kardán vagy féltengely az, ami nagyon tud fájni 160-nál, de ezeknek a hibáknak vannak előjelei már 50-nél is.
záporjózsi 2010.09.29. 13:42:05
SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2010.09.29. 16:36:33
D4D 2010.09.29. 16:58:24
Clearvoyance 2010.09.29. 23:24:37
Ha kátyúzok akkor meg a gumit, felnit, féltengelyt... :S