Korábban már többen is kérdeztétek, hogy mi az a kamera, amivel készítettem azokat a felvételeket, amik a blog youtube csatornájára vannak feltöltve sárga feliratokkal a sarkaiban, Most jutottam el odáig, hogy van egy kis időm írni nektek egy kis élménybeszámolót, meg úgy általában a tapasztalataimat.
Az ilyen felvételek kapcsán érdeklődtetek többen is nálam
Többféle fedélzeti képrögzítő eszközt használtam már az autómban, egyrészt mert szeretem a mindenféle kütyüket, másrészt mert az érdekes felvételeket szeretem megosztani a nyilvánossággal, végül pedig - és talán ez a leglényegesebb - ha úgy adódik, hogy baleset résztvevője leszek, ott az egyértelmű bizonyíték a memóriakártyán. Nem lehet vita tárgya, hogy mi történt valójában, nem annak lesz igaza, akinek az autójában többen ültek.
Persze ezek között az eszközök közt is van jó és kevéssé alkalmas megoldás, az ár az esetek többségében arányosan több vagy kevesebb. Volt olyan kamerám, ami újkorában sem kerül többe, tizenöt-húszezer forintnál, de sokat nem is lehetett elvárni tőle. A felbontás és képminőség csak az egyik, ami miatt nem tudtam beleszeretni, de mivel nagyon kicsi volt a látószöge is, ha nem pontosan előre nézett az optika, a tudtomon kívül vagy az égről, vagy az ablaktörlőmről készített nagyszerű felvételeket. Ennyit tudott, azt sem túl megbízhatóan, aztán el is törtem véletlenül, mert nagyon műanyag volt.
A következő, amihez már több reményt fűztem, az androidos mobiltelefonom volt, amin a daily roads voyager alkalmazást használtam. Jobb volt a minőség, jobb volt a látószög, de hiába van a telefonban gps vevő és G-szenzor, a szoftver nem igazán használta ki a lehetőségeket, és bár tudott a háttérben futni, bejövő hívás esetén meghalt. Szóval mindenben egy fokkal jobb volt, de ez sem bizonyult üzembiztos megoldásnak. Meg macerás volt mindig fel-le szerelgetni a bazinagy gégecsöves ablakra cuppantós tartót, igazgatni benne a telefont. Melegben még a ragasztott tartó szivacsok is kiolvadtak egyszer és az ölembe esett a készülék.
Aztán kaptam egy megkeresést Magpettől, aki már posztolt egyet-kettőt korábban ide a blogra, hogy elkezdtek árulni egy autós fedélzeti kamerát, csináltak neki egy weblapot is, nincs-e kedvem egy féltartós teszthez, biztos fogom szeretni. Az előzményekből nyilván ti is rájöttetek, hogy volt hozzá kedvem.
A tesztalany
Hallottam róla sok szépet és jót, de azért valamennyire szkeptikus voltam, mert mégiscsak ő a forgalmazó, nyilván nem fog róla rosszat mondani. Aztán ahogy elkezdtem használni, rá kellett jönnöm, hogy szó nem volt itt nagyotmondásról, tényleg olyan jó kis kütyüről van szó, mint amit eddig kerestem.
Kipróbáláskor az első érdekes dolog a rögzítés módja volt. Nem a mindenhol megszokott tapadókorongos megoldást választotta a tervező, hanem csináltak egy öntapadós talpú gyűrűt, amiről az emberek legnagyobb része az életben ki nem találná, hogy micsoda. Ennél fogva ezt simán ott lehet hagyni a szélvédő mögött, az egybites autófeltörő úgysem foglalkozik vele. Így viszont néhány másodperc alatt rögzíteni tudjuk a kamerát, nem kell vele végigjátszani az idegőrlő, hosszas fel-leszerelgetést. Mivel a kamera a gyűrű meglazításával elforgatható, bármilyen dőlésszögű műszerfalra vagy szélvédőre felszerelhető.
A tápot a szivargyújtó csatlakozóból kapja, saját áramforrása nincsen, nem kell benne elemet cserélgetni. Van viszont benne egy elég nagy kapacitású kondenzátor, így még akkor is be tudja fejezni a felvételt, ha egy balesetben hirtelen megszűnik létezni az áramforrás. A vezeték hosszát sem bízták a véletlenre, nem mértem ugyan le, de több méter lehet, nincs az a jármű, amiben nem érne el a csatlakozótól a szélvédőig.
A felvételt SD vagy SDHC kártyára tudja rögzíteni, megeszi akár a 32GB-osat is. Ez így elsőre fölöslegesen nagynak tűnhet, de folyamatos felvételnél 640x480-as felbontásnál gyorsan fogynak a gigabájtok is. Éppen ezért praktikusabb azt a beállítást használni, amikor a kamera az állítható érzékenységű G-szenzor jelei alapján indítja a rögzítést. Ha meg érdekeset látunk, de nem kell hozzá satufékezni vagy fejre állni, elég megnyomni a piros gombot és máris indul a 20-30 másodpercnyi lényeg kártyára mentése. Visszamenőleg is.
Ez a kis részlet volt az, ami végképp meggyőzött, hogy ez egy nagyon hasznos eszköz és nem véletlenül van rajta a "smart black box" felirat. A működésének az alapja ugyanis az, hogy folyamatosan rögzíti amit lát és ha esemény van, akkor az elmúlt másodperceket és a következő pillanatokat is rögzíti, még azt is meg tudjuk adni, hogy milyen arányban mentsen visszamenőleg és előre. A felvételt opcionális sípolás (amit én ki is kapcsoltam rögtön az elején) és egy villogó kék LED jelzi nekünk a készülék hátlapján, értelemszerűen ez van a REC felirat mellett.
Ha netán megtelt a memóriakártyánk, akkor felvétel közben pirosan világít az overwrite is, ami arra hivatott figyelmeztetni minket, hogy a legrégebbi file esik épp áldozatul az új felvételnek.
Amint azt a poszt elején lévő minta videón is láthattátok, az eszköz menet közben a videó mellé rögzíti nemcsak a G-szenzor által visszaadott értékeket, hanem az aktuális sebességünket, pozíciónkat, valamint az események pontos idejét, amiből következik, hogy természetesen GPS vevő is van benne. Megérkezés után aztán az összes információt elő tudjuk varázsolni a mellékelt magyar nyelvű (a lenti képen az angol nyelv ne tévesszen meg senkit) PC szoftverrel, egy képernyőn láthatjuk a videófelvételt, a minket ért erőhatásokat, valamint a rögzített nyomvonalat google maps térképen.
Eredeti méretért kattints a képre!
Ezzel a programmal tudjuk beállítani, hogy milyen minőségben, mit, mikor, hogyan rögzítsen a kamera, itt tudunk képernyőképet, valamint videót is exportálni, utóbbihoz megadható, hogy milyen információk szerepeljenek a képen. Az így elkészült videó avi formátumú, mivel erre is volt előzetes igény, feltöltöttem egy minta file-t, hogy ne csak a videómegosztós, tovább tömörített változatot láthassátok, ide kattintva tudjátok elérni.
A nyomvonalat meg lehet nyitni google earth-ben is, lehet belőle pár kattintással útnyilvántartást készíteni a CarCam saját szoftverével, de még gyorshajtást szűrni is, így céges autóhasználathoz is nagy segítség lehet.
Többen érdeklődtetek arról is, hogy egy ilyen felvétel mennyire állja meg a helyét a bíróságon, mennyire hitelesek a videón feltüntetett adatok. Gondolt erre a forgalmazó is és felkért egy igazságügyi szakértőt, hogy vizsgálja meg és készítsen róla szakvéleményt. Ebből a leglényegesebb részlet: "A kamera által rögzített file utólag nem manipulálható. A rögzített GPS-adatok pontosak, a valóságnak megfelelnek. Ezen információk birtokában kijelenthető, hogy a Smarty kamera által rögzített anyag egy bizonyítási eljárásban felhasználható."
A kamera árát is szinte mindenki megkérdezte, hisz a többség számára nem elhanyagolható részlet ez sem. Többen húzták a szájukat a 89 900 Ft hallatán, amit le kell szurkolni egy ilyen eszközért. Bevallom, én is soknak tartottam, egészen addig, amíg el nem kezdtem használni. Utána elég hamar rájöttem, hogy ár/érték arányban semmivel sem rosszabb ez, mint amiket eddig használtam, sőt...
És ha valaki semmiképpen nem engedheti meg magának, hogy meglepje magát vagy valamelyik családtagját karácsonyra egy ilyen valóban hasznos ajándékkal, annak van még egy tippem. Az általam is gyakran látogatott GPSGames honlapon nemrég indult egy GPS Triatlon nevezetű játék, amin többek közt ilyen Smarty kamerát is nyerhet, érdemes megpróbálkozni vele!
Ha szeretnél beszerezni egy ilyet, vagy további információkra van szükséged, akkor javaslom, hogy látogass el a carcam.hu oldalra is. Kérdéseket itt is feltehetsz komment formájában, mert Magpetet is megkérem rá, hogy válaszoljon az olyan felmerülő kérdésekre, amikre én nem tudok.
Az utolsó 100 komment: