Kóc olyan mindennapos eseteket rajzolt le, amelyek főúton bármikor előfordulhatnak, mert az emberek egész egyszerűen nem számolnak vele. Elő a KRESZ tudással és szakértsétek meg a két lenti helyzetet!
Régóta birizgálja a fantáziámat egy forgalmi szituáció, ebben szeretném a kedves kommentelők véleményét kikérni. Kezdjük a kötelező házi feladattal, ami egy KRESZ idézet:
34. § (8) Tilos előzni:
e) útkereszteződésben és közvetlenül útkereszteződés előtt, kivéve
- ha a jármű főútvonalon vagy olyan más úton halad, amelyen elsőbbségét jelzőtábla [16. § (1) bek. u) pont] jelzi.
Van ugyanakkor egy tipikus, és egy talán ritkább forgalmi szituáció, amikor ez szerintem problémát jelenthet.
Az első esetben “A” jármű balra kanyarodna, egy mellékútra a főútvonalról, de “C” ezt nem látja, mert teszem azt ”B” valamivel nagyobb terjedelmű. Csak egy lassan haladó járművet lát maga előtt, aminek előzését védett főútról lévén szó szabályosan kezdheti meg. Könnyen látható, hogy ebből baj lehet. Ha megtörténik a baj, ki a ludas?
Balra kanyarodó autót nyilván nem lehet előzni, de “C” nem is tud róla, hogy van ott egy jármű, nemhogy azt, hogy az balra kanyarodna. Ugyanakkor “A”-tól sem várnám el, hogy a hátulról érkezőnek elsőbbséget adjon.
Az második esetben “C” jármű jobbra kanyarodna. “B” tempója lehetővé teszi, hogy kikanyarodjon elé, ám “B” előzését már megkezdte a lényegesen gyorsabban haladó “A” jármű, ám “C” kikanyarodásának pillanatában pont “B” teljes takarásában van. Ez talán egy kevésbé veszélyes szituáció, hiszen, ha “C” nem zavarta volna “B”-t a haladásban, akkor feltehetőleg “A” egy komolyabb fékezéssel meg tud állni előtte, illetve le tud lassítani annyira, hogy ne érje utol. Ugyanakkor nem látom, hogy a fenti szituációban bekövetkező esetleges balesetért ki lenne a felelős.
Mindkét esetben talán a legfontosabb kérdés, hogyan előzzük meg ezen szituációk kialakulását egyik illetve másik nézőpontból vizsgálva az esetet.
Az utolsó 100 komment: