A múltkori autós idegesítés elleni pontokba szedett poszthoz hasonló módon írt levelet Teodora, aki arra igyekszik rámutatni, hogy a tanuló vezetők kapcsán mire kell leginkább figyelnünk.
Néhány hete megkért egy barátnőm, hogy kísérjem el egy autókázásra, mert friss jogsisként úgy érzi, gyakran bizonytalan még, de az oktatójából, az apai tanácsokból és barátja aggódó tekintetéből elege van. Magam is csak három éve vezetek, viszont azóta elég sokat. Utunk során azt vettem észre, hogy talán jobban járt volna, ha nem teszi ki a tanulóvezető-táblát.
Az autósok, ha meglátnak egy T betűt a közelükben lévő kocsin, általában az „ójaj” vagy az „óbaze” kifejezés írja le a legjobban reakciójukat, vérmérséklettől függően. Pedig ennek nem kellene így lennie. Vagy, ha ez a válasz már zsigerivé vált, akkor legalább a második gondolatunk legyen az, hogy a T jelentheti azt is, „Te is így kezdted!”. Mert mindenki így kezdte, még az is, aki szeretné elfelejteni ügyetlenkedéseit.
A tanuló vezetők nem hülyék, hanem tapasztalatlanok. Ezt kell szem előtt tartanunk, amikor utunkat mazsolák keresztezik. A legfontosabb, hogy még nincsenek felkészülve a váratlan helyzetekre, így ne hozzuk őket zavarba hirtelen előzésekkel, kanyarokkal.
Magunknak is árthatunk vele! Kanyarodásnál például ne dudáljunk rájuk, ha csak annyi a hibájuk, hogy lassan haladnak, mert a legtöbb tanuló fülében még a KRESZ tanfolyamon tanultak csengnek, miszerint lakott területen csak akkor használhatjuk a hangjelzést, ha vészhelyzetet akarunk elkerülni. Az pedig nem vészhelyzet, ha esetleg ki kell várnunk, amíg a lámpa újra zöldre vált.
Lámpás kereszteződésnél többször előfordult már, hogy lefulladtak előttem a tanulók, velem is megesett annak idején, de szerencsére az emberi memória nagyon jóindulatú, és könnyen elfelejti a kellemetlen élményeket. Emiatt fokozottan érvényes, hogy ha tanuló áll előttünk a sorban, ne csak azt nézzük, mikor lesz már szabad az utunk, hanem azt is, az előttünk állónak valóban sikerült-e elindulnia.
A megállás szintén a fokozottan problémás esetekhez tartozik. Egy tapasztalt vezető, főleg, ha ismert úton jár, bátran rálép a gázra, amikor előtte sárgára vált a lámpa, mert biztos benne, hogy átér a kereszteződés túloldalára. De ez nem így vagy feltétlenül a kezdőknél! Ők bizony gyakran meggondolatlanul a fékre lépnek. Igen, ez nagy hiba, ezért kell észnél lennünk. Erre szolgál az a nagy T.
Azt hiszem, nem én voltam az egyetlen, akinek időbe telt, mire megszoktam, hogy az, amit a visszapillantó tükörben látok, mit jelent a valóságban. Gondolok itt a másik autó sebességének felmérésére és a két autó közti távolságra. Ezért, ha a tanuló sávváltásnál elénk akar bejönni, a lehető legegyértelműbben jelezzük, hogy beengedjük-e vagy sem. A kezdők legtöbbje bizonytalan: ne bizonytalanítsuk el őket még mi is.
Természetesen a tanulóknak létezik a félelmet nem ismerő csoportja is, akik nem tudják felmérni, hogy amit művelnek, az akár életveszélyes lehet. Amíg ők oktatóval vezetnek, az rájuk szól, ha vagánykodnak, később azonban biztosak lehetünk abban, hogy nem fogják kiragasztani a T betűt a kocsi hátsó ablakára. És valószínűleg balesetet is okoznak, sajnos. De ez már egy másik történet…
Számtalan helyzetet lehetne még példának hozni, ezek jutottak eszembe a barátnőmmel való hétvégi autózás közben. A legfontosabb az tehát, hogy a tanulókkal szemben -szerintem- ne a "teher alatt nő a pálma" bölcsességet alkalmazzuk, ne szivassuk őket, szivatják ők magukat is eleget.
2011.02.10. 22:49:55
Én igyekszem segíteni a tanulókat, de ennek ellenére nem javaslom a T-betűt kirakni. Többet árt mint használ...
Tornado86 2011.02.10. 23:09:48
Emlékszem is rá tisztán, amíg fent volt nekem a sárga korongon fekete felkiáltójel, ugyanígy értelmezték a jó román sofõrök, azaz mintha a "Kezdõ vagyok, szivassatok!" szöveg lenne kiírva a kocsimra. Másik, hogy zöldnél csak pislogtak (1,5 év gokart versenyszinten, hupsz!) amikor elindultam és nem csak. Bár ezzel együtt idõ amíg tudatosul a vezetni tényleg tudóban is, hogy mivel játszik. A magam részérõl pedig ha idõben indexel az autóstárs, ki- vagy beengedem.
Aqweren 2011.02.10. 23:17:27
De mondom, mindez egyénfüggő. Én úgy vagyok vele hogy ha azért szívat a másik mert igaza van, akkor legközelebb odafigyelek, ha meg úgy, hogy nincs igaza, akkor meg le van sz.va :)
''autónepper.'' 2011.02.10. 23:25:08
ex-dr. vuk 2011.02.10. 23:58:20
Mosquitoo 2011.02.11. 00:16:15
horex · http://horex.uw.hu/ 2011.02.11. 06:55:00
Magam is csak három éve vezetek,"
Vak vezet világtalant, remélhetőleg fehér autót
horex · http://horex.uw.hu/ 2011.02.11. 07:00:23
Persze lehet nem helyi vezető, akkor is jogos a mazsolázás
Ne mondja senki, hogy egy idegen városban ugyanúgy vezet mint "odahaza" ismerős terepen!
bonifac · http://vezetek.blog.hu 2011.02.11. 07:30:54
remélemgyorsanöregszelévente5évetésnemvezetsznemsokára
bonifac · http://vezetek.blog.hu 2011.02.11. 07:31:36
Ez nem bölcsesség, ez egy ordas baromság.
kiskutyuska · http://dark_jmg.blog.extra.hu 2011.02.11. 07:48:58
Az a lenyeg, hogy azt az autot o vezeti es ennek megfeleloen hozzon dontest, de azert mert dudalnak vagy fene tudja. Csak okosan.
MekkMester 2011.02.11. 08:21:00
Bezzeg ha kint van a T betű! Az aztán kihozza a dúvadat 3 gyerekes 50 éves családapákvól is!
Majd ő megmutatja!
Ez annyira szánalmas. Persze vannak sokan, akiknek szar a melója, a főnök cseszteti, a házassága romokban, kell hát valahol revansot venni. :((((((((((((
Alex2000 2011.02.11. 08:25:19
2011.02.11. 08:39:11
Kalányos Márió 2011.02.11. 08:52:36
Kalányos Márió 2011.02.11. 08:53:17
"streetfighter" 2011.02.11. 08:57:48
Hát ez az én szememben egy nagy baromság. Azért mert sok a hülye, azért te lehetsz normális!
Én ha tanuló vezetőt látok a türelmem "szinte" elfogyhatatlan. Teljesen együt érzek vele és segítem, ha tudom. Mondjuk próbálom mielöbb elhagyni, hogy ne engem tartson fel, de nem dudálok rá, ha bénázik. Ez a legnagyobb baromság.
Ezzel szemben akin nincs T betü és elöttem bénázik, szarakodik az ne várjön könyörületet! Legszívesebben "eltaposnám".
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.02.11. 09:03:23
aki meg nem alkalmas rá, annak nem adni jogsit.
Deszkás 2011.02.11. 09:03:47
Deszkás 2011.02.11. 09:05:56
Rock me Amadeus 2011.02.11. 09:06:55
A forgalmi vizsga teljesen más vezetést kíván.
Van viszont, amit sokan nem tudnak pár év vezetés után sem (főleg azok, akik nem pestiek): a párhuzamos parkolást.
MekkMester 2011.02.11. 09:09:11
akos696 · www.focusauto.hu 2011.02.11. 09:16:26
Tron65 2011.02.11. 09:18:02
"Békésen" autókázik, amikor egy megállásnál a mögötte jövő autó vezetője kiszállt és odajött:
- Magának mi a fenéért van kinn a T betű?
Az illető szerint jobban, dinamikusabban vezetett, mint ő.
A magyarázat:
Az ismerős 30 éve vezet, nem keveset.
Asszonypajtás viszont friss jogsis.
Deszkás 2011.02.11. 09:29:42
MekkMester 2011.02.11. 09:50:24
misi107 2011.02.11. 10:21:43
billencses 2011.02.11. 10:36:19
Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.02.11. 10:43:15
Kászon Tomi · http://kulturjunkie.blog.hu 2011.02.11. 10:49:08
mutant · http://universal.blog.hu 2011.02.11. 10:49:33
Rock me Amadeus 2011.02.11. 10:50:36
A jogsi nélkül + forgalomból kivont / lejárt műszakival közlekedő egyénekről megvan a véleményem.
Nem a friss jogsisokkal van a gond, hanem inkább azokkal, akik a jogsi megszerzése után X évig nem vezetnek, és utána kocsiba ülnek.
Meg a B125-tel is lesznek gondok. Nem is írom alá. Rutin és hozzáértés nélkül ne motorozzon a sok hülyegyerek.
gorillka 2011.02.11. 10:52:03
Vidéki vagyok! nem rutinból vezetek
Reggie 2011.02.11. 10:56:58
gorillka 2011.02.11. 10:57:06
A megrendeléssel egy időben kerestem egy oktatót és vettem pár órát.
Azt kértem tőle, hogy szóljon, ha úgy ítéli meg, hogy biztonsággal közlekedhetem, addig gyakorolnék :-)
Nagyon jó fej volt, a pszichikai felkészítés számított a legtöbbet.
Elmondtam a félelmeimet: emelkedőn araszolás-visszagurulás, kanyarban lefulladás stb.
mindre megvolt a megnyugtató válasza
nem is stresszelem magam vezetés közben :-)
záporjózsi 2011.02.11. 11:00:45
Peetee 2011.02.11. 11:05:29
A kezdő vezetők egy jó része azért béna, mert nem tanították meg a közösségi közlekedésben való részvételre. Megtanították neki a KRESZ elméletét, aztán megmutatták, hogy miként lehet ez a gyakorlatban is alkalmazni, anélkül , hogy a többi résztvevőről tudomást vennének.
Élő példa erre a mai reggel:
Kereszteződés, 2*2sáv, kanyarodnánk balra. Vált a lámpa, kislány a tanulókocsiban rakott neki 1est, aztán a 2est túl hamar és lefulladt....pont a kereszteződés közepén. Közben a lámp visszaváltott pirosra, ketten ott állunk benne a kereszteződésben, jönne a keresztbeforgalom.....
Arra nem volt képes a rohadt oktató ,hogy egy 20métert vezessen a kislány helyett és megoldja a balesetveszélyes szituációt. Valaki rádudált. Kiszállt és ordítani kezdett, meg csapkodta a kocsi tetején a T-betűt!!!
Normális az ilyen?
Nem.
Mit tanul a tanuló? "Mindenki idióta, én pedig bármikor elfoglalhatom a kereszteződés közepét ha úgy látom jónak".
Többek között az ilyen marhaállatoki miatt van annyi béna sofőr az utakon!!!
gorillka 2011.02.11. 11:06:57
vagy többsávos úton, csak akkor soroltam volna át a megfelelő sávba, amikor ki volt táblázva, hogy merre tovább és méltatlankodva néztek, hogy mit tolakszom..
gorillka 2011.02.11. 11:08:19
záporjózsi 2011.02.11. 11:12:40
@Peetee: "a közösségi közlekedésben való részvételre" Arra sem, de ennek nem sok köze van az egyéni közlekedéshez.
laposmacska 2011.02.11. 11:14:54
Nyilván fordítva is megtörtént az eset...
Persze én vagyok a szent, aki sosem hibázik, de én nem stresszelek, ha egy T betűs van a környéken.
Giedi 2011.02.11. 11:20:28
A mazsola egy idő után megtanul közlekedni, de a jogsival született "utak királyai" mindig is képtelenek lesznek megtanulni, hogy mi az a KÖZLEKEDÉS.
laposmacska 2011.02.11. 11:22:05
laposmacska 2011.02.11. 11:26:38
LordAzazel 2011.02.11. 11:26:44
Joindulat SC 2011.02.11. 11:26:55
Szóval üzenném a nagy arcú vadbarmoknak ,hogy a T azért van kint ,mert feltehetőleg egy tapasztalatlan sofőr ül a volánnál! Nem kell megmutatni nekik, hogy mennyire megy a szakadt szarotok, esetleg az S8 vagy tudomén mi.
És figyelem!!!! néha visszanyalhat a fagyi is ;)
Szóval legyünk tekintettel a tanuló vezetőkre !
laposmacska 2011.02.11. 11:31:38
bogdanov 2011.02.11. 11:36:55
A B125-ös jogsihoz annyit, hogy legalább a jogszabályi esélyt kellene megadni annak aki esetleg átülne robogóra.
"streetfighter" 2011.02.11. 11:38:16
Ha te vagy a képen, akkor szívesen vennék tőled leckéket. :D
Szűcslaci 2011.02.11. 11:39:17
Egyébként én sem ujjongok örömömben, mikor meglátom, hogy teljesen bizonytalan kezdővel, indokolatlanul lassan feltartják a forgalmat a leggázabb időszakokban, a legnyomorultabb helyeken ( Budapestről beszélek). Nagyon sokat járok autópályán, de még SOHA nem láttam tanulóvezetőt ott haladni.
"streetfighter" 2011.02.11. 11:43:18
Csak nem az aglomerációból jársz?
Szerintem aki ezen megsértődik, az magáról alkot negatív véleményt.
záporjózsi 2011.02.11. 11:45:41
gorillka 2011.02.11. 11:46:11
nem szokásom személyeskedni, most sem teszem
vidéken élek, nem Budapesten
ennyi
pontypofájú mókusgalamb 2011.02.11. 11:49:30
Szűcslaci 2011.02.11. 11:51:47
záporjózsi 2011.02.11. 11:57:12
modav 2011.02.11. 11:58:53
Mondjuk egy esett történt velem. A jogsi megszerzése után, édesapámmal többször is kimentünk a városi forgalomba kisebb-nagyobb városon belüli távokra. Az egyik lámpánál el is követtem egy hatalmas bűnt: piros után nem sárgára indultam el (nem kuplungozni, elindulni). Mögöttünk egy régi, fekete opel astra jó nagy teli tenyeres dudát nyomott ránk. Ezzel nem elégedett meg, hanem egy kiadós-hörgős gázzal történő előzéssel bevág elénk, majd satufék. Az ipse kiszáll, odalép hozzánk komótosan és neki áll teli torokból üvölteni mint a sakál, hogy mit képzelek én, hogy a bénázásommal feltartom. Majd komótosan visszaszáll, hogy nem épen komótosan elinduljon. Hörgött is az ócskavasa rendesen. Kész szociológiai látlelet volt az ipse. Vagyok én, fiatal srác, a fater golfjában (akkor volt 3 éves), míg ő, véleményem szerint bőven túl a 40-en, egy ócska tragacsban. Ehhez hozzávesszük a security feliratú vasalatlan zakóját, és az irdatlan majom fejét beláthatjuk, hogy egy bő kisebbségi komplexussal felvértezett irigy f*szkalap élte ki magát. Aki nem képes felfogni, hogy türelemmel kell viseltetni a tanulóvezetők iránt, az bizony nem lesz jobb az ilyen ganajnál.
modav 2011.02.11. 12:01:44
Szűcslaci 2011.02.11. 12:04:38
modav 2011.02.11. 12:06:23
Alikam 2011.02.11. 12:12:58
A gond inkább azokkal van, akik évente 5x vezetnek. Na azok soha nem rázódnak bele és lehet, hogy 10 éve van jogsija, de akkora állatságokat csinál - satu fék, Könyves Kálmán középső sávban mert rájön, hogy rossz sávba megy, meg hasonlóak -, hogy a haját tépi az ember és legszívesebben keresztül lőné őket egy kalával.
Az ilyeneket kéne kivonni a forgalomból ezek az igazi veszélyforrások.
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.02.11. 12:13:55
egyébként előzékeny vagyok a tanulóveztőkkel (tanuló+oktató, nem t-betűsökre gondoltam), de ahol lehet megelőzöm őket.
miért?
olyan útvonalon szoktam vezetni, ahol nincs nagy forgalom, és a lámpák az 50-es megengedett sebességre vannak zöldhullámra beállítva.
sajnos az oktatók nem követelik meg, hogy a tanulók normális tempóban haladjanak (az enyém megkövetelte. ha nem mentem, ő lépett a gázra.), és emitt 30-35-tel vánszorognak.
ha nem előzöm meg, minden lámpánál pirosat kapnék.
Alikam 2011.02.11. 12:15:57
Múltkor az óvoda előtt, se szó se beszéd, index nélkül satu fék, mert meglátott egy kis helyet, ahova amúgy be sem fért. Az ilyeneket miért nem kúrják szét a rendőrök?
Peetee 2011.02.11. 12:23:56
Ez jogos, de nyilván Te sem várod meg, amíg a lámpánál előtted lévő megtesz 30métert. Ez nem életszerű. Ketten álltunk az egész lámpánál, nem egy 100méteres kocsisor végén ragadtam meg....
sanyix 2011.02.11. 12:24:56
Amúgy kereszeződés közepén hogy képzeled a lefulladást, te nagyon művelt? Általában kereszteződés közepén nem szoktunk elindulni, így lefulladás veszély sincs...
idelle · http://egymondatban.blog.hu/ 2011.02.11. 12:26:38
én épp ellenkezőképpen gondolom: ahogy az index is arra van, hogy JELEZZEN, elég fontos információ lenne tudnom, hogy az előttem haladó TANULÓ (gyakorlatlan vezető).
"Ja meg a gyeses anyukák. Na azoktól mentsen meg az Isten. Ugye nagy nagy ritkán apuka nem ér rá elvinni a gyereket az oviba"
apuka a legtöbbször köcsög, illetve a legtöbb férfi a legtöbbször köcsög, mert nagyságrendileg csak akkor adja át anyunak a kormányt, ha bedobott két fröccsöt a vasárnapi ebédhez apóséknál, miközeben az autóvezetés IS leginkább a gyakorlatról szól.
bár én magam azt gondolom, hogy a nők ÁLTALÁBAN azért nem vezetnek jól, mert az autóban GYORSAN kell HATÁROZOTT döntéseket hozni, a 10-15 évvel ezelőtti tendenciával - ha valaki bénázott előtted, akkor 95%-os biztonsággal tudhattad, hogy vagy nő vagy idősebb/idősödő férfi az illető - ellentétben, manapság egyre több a szerencsétlenkedő fiatal férfi is.
biztos a tiszítószerek női hormonjai miatt... ;-)
CD-R80 2011.02.11. 12:27:13
Csak néhány utcai "igazságosztó" gyökér kap rajta vérszemet, de azok meg úgyis előbb döglenek meg majd a gyenge idegrendszerük miatt:)))
Danny89 2011.02.11. 12:42:30
TitiRobin 2011.02.11. 12:50:16
Aki azt mondja 3 év alatt napi autózás mellett nem lehet elég gyakorlatot szerezni, az buta. Kevesebb idő is elég, de minden időjárásban, és minden közlekedési helyzetben (haladós forgalom, zsúfolt út, lépésben, akadályokat kerülgetve, soksávos kereszteződéseket használva, stb) nagyon is meg lehet szerezni a kellő rutint. Akkor egyszer rossz helyen és rosszkor fulladt le a motor, de autóstól nem kaptam nógatást, de a zebránál álló 'férfiak' alpárian kajánkodtak. Azóta is fulladt le a motor néhányszor (ugye az sem mindegy milyen az a sokkerekű), de már nincs gond. Indítok és megyek tovább. Mással is megesik.
Szóval tanulók, és gyakorlatlanok, tegyétek csak ki a T-t, abból a többiek tudják, hogy nem direkt történt ami történt - és mindenki volt tanuló egyszer, mégha az emlékezete rövid-e.
laposmacska 2011.02.11. 12:53:17
Hiperlajhár 2011.02.11. 13:09:45
Kismacska (BELLA) 2011.02.11. 13:45:34
Itt tanultam vezetni, Pesten, még nincs is egy éves a jogsim. De sem tanulóvezetőként, sem a saját autóm vezetésekor nem bunkóskodtak velem, nem dudáltak rám (egyszer, jogosan, és talán még kétszer egy Ojdis (Audi) és egy Bömös talán - jogtalanul).
Vettem T betűt, mikor elhoztam az autómat, de végül elfelejtettem elvinni és felrakni, azóta se raktam fel, de nem gondolom, hogy hátrányom származott ebből.
Amikor tanulóautót vezettem, velem kifejezetten előzékenyek voltak az autósok kereszteződésekben (pl. balra forduláskor).
Kivétel lennék, aki erősíti a szabályt? Nekem végül nem volt szükségem a T-re, de... egyedül még most sem merek vezetni, illetve nem vezettem még. :)
Giraffa 2011.02.11. 14:02:55
Vidéki vagyok! nem rutinból vezetek
"
Erre (is) sokkal egyszerűbb megoldás lenne a területi alapú rendszám. Egyből látnád, hogy nem városbeli az autó.
HgGina 2011.02.11. 14:14:40
Sok tanulót ilyen helyekre vinnék ki pár óra gyakorlásra. A T-betű pedig nekem is intő jel, türelmesebb vagyok velük. Ahogyan azok velem is voltak tanuló koromban a többiek. (Tisztelet nélkül a kivételnek.)
Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2011.02.11. 14:16:18
Ő tanított vezetni, és itt kreszvizsga után nulla tapasztalattal tanulójogsival elvileg egyből ki lehet menni forgalomba; egy pár hetet gyakoroltunk a munkahelye kampuszán, meg hasonló magánterületeken, de aztán tényleg forgalom. A háromévesünk meg bekötve a gyerekülésbe, mert ugye hova máshova tettük volna.
Tényleg szükség van arra, hogy legyünk egymással normálisak, nekem ez tök sokat segített az elején. Élmény úgy vezetni tanulni, hogy egyből kockára teszed a családod életét is, másfelől aznap amikor a jogsim meglett, már én hoztam haza a gyereket az óvodából és nem plusz stressz, hogy jaj itt van hátul a gyerek, mindig is itt volt.
Igen, eleinte lelassultam a kanyarok végére. Eleinte nem éreztem a sávot, sőt, tegnapelőtt este vezettem először sötétedés után autópályán, és felfedeztem, hogy ott még most se érzem, kint vezetek az út szélén (még jó, hogy ott nem tudok lecsúszni). Nem fulladok le, de csak mert automata (és ebből következik, hogy a jogsim Magyarországon nem érvényes, kivéve az automata bérelt autókat, de apukám kocsiját nem feltétlenül tudnám elindítani).
Utálnám, ha a tapasztalt vezetők rámdudálnának, maximum azt érik el, hogy megijedek, padlófék, és mindenki mehet a szervizbe másnap.
Határozott vagyok, nem szerencsétlenkedem, a többiek mindig tudják, hogy mit akarok. Ugyanakkor, tanuló vagyok, tapasztalatlan, nem mindig tudom, hogy ha harmadik vagyok a sorban, akkor bele fogok-e még férni a balrakanyarodó nyilacskás zöldbe; nem mindig tudom, milyen sebességgel jönnek balról amikor én pirosnál jobbra akarok kifordulni (itt lehet); egyelőre jobban járok az utólag felismert "basszus, még kifértem volna" verzióval, akkor is, ha a mögöttem levő türelmetlen (de nem szoktak dudálni, villogni, az igaz, hogy ez nem is New York city, errefelé nem rohan mindig mindenki mindenhova).
Rutintlanság, igen. Valaki fentebb javasolta, hogy a kezdők ne forgalomban gyakoroljanak - hát hanem hol? Gyakorlatom attól lesz, hogy gyakorolok, és városi forgalmi meg autópályás gyakorlatom attól lesz, hogy városi forgalomban meg autópályán vezetek, szokom a sebességet, a sávváltást, a többieket, és én mázlista vagyok, mert vezethetek csak úgy, tét nélkül, gyakorlásnak, minden nap egy órát, és ha elkavarom a lehajtót, akkor majd lemegyek a következőnél és elraktározom a tanulságot, hogy máskor hamarabb kell kimenni szélre.
Itt azt mondják, hogy egy totál kezdőnek alapkészségek megtanulása után legalább 50 óra önálló gyakorlás kell forgalomban, értve ezalatt azt, hogy csak vezet, különféle körülmények közt, sötétben, esőben stb., úgy, hogy esetleg ül mellette valaki, de nem szól bele, nem segít neki, nem javítgatja, legfeljebb utólag megbeszélik, hogy látott-e feltűnő hibát. 50 óra gyakorlás után lehet vezetésnek nevezni a dolgot.
Erről mi a véleményetek?
Kismacska (BELLA) 2011.02.11. 14:17:37
Saját magamat is megleptem, hogy mikor tanultam meg így vezetni?? Persze hozzá kell tennem, hogy nem néztem az óraszámot tanuláskor és nagyon jó oktatóm volt, ez a két dolog nem elhanyagolható szempont.
De ha ül valaki mellettem, aki bele is pofázik (tapasztaltam), na akkor jön az elbizonytalanodás.
Kicknick 2011.02.11. 14:21:29
Kivéve a kreszvizsgát...
Kismacska (BELLA) 2011.02.11. 14:40:47
Csigorin 2011.02.11. 14:58:04
Pont azert raktam ki, hogy elozzenek csak le amint tudnak, akkor vagyok nyugodt ha nem jonnek mogottem, tudom hogy van idom felmerni a helyzetet, korulnezni stb nyugodtan.
Persze az hogy bena vagyok nem jelenti azt hogy taplo is: amint lehetoseg adodik ra megy ki a jobbindex es huzodok a szelso savba, ha latom a tukorbol hogy elozni kezdenek, meg le is lassitok, hadd menjen a gyorsabb.
Es legalabb annyit megteszek hogy indexelek idoben, mert hogy benazok az egy dolog, de legalabb lassak elore hogy merre es foleg MIERT szandekozom benazni (ugye amig a balindex nincs kinn, le se elozhetnenek szabalyosan jobbrol, tehat ha be akarok kanyarodni, akkor az az elso hogy megy az index es csak utana lassitok).
Lefulladni egyszer fulladtam le egy hulye emelkedon a lampa elott (mondjuk volt masik sav, szoval elfert boven aki akart), ideges is lettem miatta rendesen, mert nem szoktam.
Amugy baj ugyis akkor van ha ket mazsola talalkozik, tapasztaltabb soforok ki tudjak vedeni az alapbenazasokat.
jackjunior 2011.02.11. 15:10:50
Remélem egyszer eltakarodnak innen és normálisan lehet majd újra közlekedni. JJ
Deszkás 2011.02.11. 15:56:54
Deszkás 2011.02.11. 15:57:56
Deszkás 2011.02.11. 16:09:07
Deszkás 2011.02.11. 16:12:48
Reggie 2011.02.11. 16:21:45
Reggie 2011.02.11. 16:34:22
Csigorin 2011.02.11. 16:50:38
Az egyetlen szivas dugo eseten az a korforgalom, ugyanis mig a kocsisor vanszorog, a korforgalom porog. Ott amint egy autonyi helyed van (na jo ketto hogy azert a balrol jovo megiscsak kapjon valami jelkepes elsobbseget) menni kell befele kulonben ott oszul meg az a par szal hajad amit a mogotted levok nem dudaltak le.
Deszkás 2011.02.11. 17:08:41
modav 2011.02.11. 17:46:49
Mert ezen időpontok között, a tanulók szintén munkába-iskolában vannak.
modav 2011.02.11. 17:50:00
D4D 2011.02.11. 18:24:57
Deszkás 2011.02.11. 18:33:43
Reggie 2011.02.11. 20:35:47
lordjim 2011.02.11. 21:30:47
fezoGT 2011.02.11. 22:26:15
1. Kevés az óraszám. Akinek nem volt még a tanfolyás előtt autós tapasztalata (földút, vagy a kisboltig meg vissza) vagy nincs hozzá isteni tehetsége hozzá annak bizony kevés a 30 óra. Az 50 is az. Mondjuk ezen lehet segíteni azzal hogy már a rutinpályára menet-jövet is a jelölt vezet, de a lényegen nem változtat.
És akkor elvégzi a sulit kezében a papiros, de a tényleges tudás, a "rutin"...hát az bizony nincs. És ennek tetejébe beül egy olyan autóba ami tök más amin tanult és vizsgázott (más a dinamikája, máshol fog a kuplung). A többit már tudjuk...
2. mindennapos, életszerű dolgok kimaradnak az oktatásból, úgy mint:
- vezetés korlátozott látási viszonyok és rossz időjárási körülmények között (amennyi most van az kevés és az is átváltozik városi órára)
- nagysebességű közlekedés (90-110-130)
- előzés
- megcsúszó autó irányítása, visszahozása (ez a legnehezebb)
Ott a sok használaton kivüli/ritkán használt reptér (amin gyorsulni is szoktak). Tessék hát kivinni a nebulókat aztán lehet csúszkálni, besorolgatni meg előzgetni egymást. Tudom ez drága dolog, de még mindig olcsóbb mint egy élesben elhibázott manőver után kéksárgát tölteni (ha még van mivel)
Riska 2011.02.12. 09:09:14
A posztoló hölgy szerint akkor most csak az a járható út, hogy kezdőként gyökkettővel csoszorgok lehetőleg a nagykörúton?
Még 16 se voltam mikor faterommal vidéken zsákutcákban tanultam az elindulást, megállást, kanyarodást, a kresztáblákat azóta figyeltem a kocsiból amióta olvasni tudtam, így különösebb nehézség nélkül lett meg a jogsim. -mekkora király vagyok, igen-.
De amire felkaptam a szemem, az a "félelmet nem ismerők csoportja". Már ne haragudj kedves posztoló, de ha te félsz, akkor inkább járj gyalog vagy BKV-val, de a barátnődet semmi esetre se tanítsd vezetésre, mert még belebeszélsz valami ostobaságot. A közlekedésben résztvevők legveszélyesebb csoportja azok, akik határozatlanok és megijednek attól is ha eléjük hull egy falevél, aztán a fél főút forgalma meg egymásba száll miattuk.
Ahogy @jackjunior: is írta Budaörsön tényleg szopóágazat van, én is ott tanultam -Táltos autósiskola-, de nekem az oktatóm mondta, hogy előzzük meg az előttünk haladó tanulót, aki a 60-as táblánál a nyíl egyenes lejtős üres útszakaszon fékezve csorgott 40-nel. Rám szólt ha 60 helyett 65-tel megyek, de akkor is rám szólt volna, ha csak 50-nel hajtok itt, bár nem volt jellemző rám az indokolatlan lassan haladás.
Miután meglett a jogsim, nem kezdtem el a haverokat vezetni tanítani, hanem faterrel a jobb1-ben az első héten minden nap a mellékutcákban gyakoroltam. 1 hét átszokás után a tanulós kis dízelről a saját nagy benzinesre, kimentem a nagy forgalmú utakra és semmi félelem nem volt bennem. Akkor most én is életveszélyesen közlekedtem, vagy csak megtanultam, amit tanítottak? Persze volt hogy lefulladtam, kb 3-4 hónap vezetés után, amikor nem figyeltem már elinduláskor, hogy "nehogy lefulladjak". De ezt legtöbbször észre sem vette a mögöttem álló...
Azóta rutinos sofőrnek mondom magamat -nem azért mert nagy a pofám, hanem szerintem akkortól lesz valaki "rutinos", ha már került el balesetet, ami az önhibáján kívül következett volna be-, és visszatekintve egyáltalán nem tartom az kezdő/tanuló vezetési stílusomat "életveszélyesnek".
Tényleg vak vezet világtalant.
...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.02.12. 13:33:47
FDToth 2011.02.12. 20:15:05
(---Flúgos Buszos---) 2011.02.13. 12:50:17
Hány embert tanítottam már móresre azóta,hogy nem kell lebecsülni a másikat.
Így legalább nem villogtatnak le,ha netán 50-nel megyek a felüljárón,mert tudom,hogy a fehér Seat ott mér az autókereskedésben. Régen ezért levillogtak,most már szó nélkül kikerülnek.
Gondolkodok,hogy rakjak most már a busznak a hátsó ablakához,mikor én dolgozok vele,hogy izgathassam a népet.
Tornado86 2011.02.13. 12:55:40
Ne hezitálj, tedd ki, aztán igyunk arra, hogy vannak a jó emberek, vannak a rosszak és vannak a sofõrök!
Zerlina 2011.02.14. 00:03:15
cso zsi 2011.02.14. 00:58:58
Egy buszsofőrt állítólag már tettek lapátra olyan poén miatt, hogy fehér bottal, és sötét szemüvegben felszállt, beült, majd az utasok elképedése mellett ment járatba.
''autónepper.'' 2011.02.14. 02:52:04
(---Flúgos Buszos---) 2011.02.14. 12:33:24
@cso zsi: Nálunk is mindig elmondják oktatásokon,hogy ilyen,és ehhez hasonló poénokat ne lőjünk el,mert ugye rossz fényben tünteti fel a céget. Erre mondták már azt is,hogy ki akarta rugatni magát,mert csak akkor kapja meg a végkielégítését.
mohopasi 2011.02.15. 16:21:56