Hogy annak is legyen mivel eltöltenie az időt, aki nem jön a ma esti találkozó megbeszélő találkozóra, kiteszek egy posztot mára is. Érdekes ellentmondás, hogy míg az autópályák fölötti nagy kijelzőkön rendszeresen hirdetik, hogy leállósávban csak vészhelyzetben álljunk meg, mert veszélyes, addig a sebességet mérő autó ott áll, ráadásul autópályán forgalommal szemben. Tibor felhívta a rendőrséget, hogy ezt így mégis hogy, cserébe pedig ki lett oktatva, hogy olvasson KRESZ-t.
Vasárnap verőfényes napján délben autóztam Keszthely felé Budapestről. Sikerült is a művelet, de ne vágjunk az események elé. Ahogy elhagytam a siófoki elágazót a 98-as kilométerkőnél, egyszer csak a leállósávon álló sötét színű autót vettem észre. Ami furcsa volt, az az, hogy szemben állt a forgalommal.
Egyből tudtam, vagy baj történt, vagy rendőr eltárs radaroz. Mivel folyamatosan 110 km/h-val haladtam, nem ijedtem meg, nem nyomtam satut, csak levettem a lábam a gázról, hogy ha baj van, meg tudjak állni segíteni.
Ahogy sejtettem, radar volt, rendőr eltárs autójával szemben állt a forgalommal az autópályán, a leállósávon, ahol volt egy lezárt bekötőút.
Első ijedtemben és felháborodottságomban felhívtam a 112-es segélyhívót, hogy bejelentsem, az autópálya leállósávban áll egy autó a forgalommal szemben... Azonnal fogadták a hívásomat, és a Somogy megyei rendőrkapitányságnál vették fel (ha jól értettem). Aki fogadta hívásomat, egyből tudta, miről van szó, amikor elmondtam a forgalommal szemben álló autóról a történetet, és ajánlotta figyelmembe a kresz tanulmányozását.
Pofám leszakad! Most, amikor kéthetente valaki szembe megy az autópályán és hullanak az emberek, mint a legyek, nem veszélyes egy kissé ez a magatartás? Mindent a büntetésért? Semmit a megelőzésért, a példamutatásért?
Na és itt jön a kérdésem, szabályosan tette-e?
A tanács hatására persze utánanéztem: 37§4.b. és 63§4.a,b és 5. Csatoltam, lásd lentebb.
Viszont ott van a legfontosabb, 37§3.b. autópályán és autóúton hátramenetet végezni, megfordulni és az úttesteket elválasztó sávra ráhajtani TILOS.
Most akkor eszerint a rendőr eltársnak megint mindent szabad, megszegni a kreszt... stb, stb?
Nem csoda, hogy annyi autós szabálytalankodik! Ha a rendőr megengedi magának azt a luxust, hogy szabálytalankodik, rossz példát mutat, akkor a kisember (vagy nagy BMW-s parasztember) mit tehet? Csak azt, amit lát.
A hivatkozott KRESZ részletek:
37. § (1) Autópályán és autóúton, valamint az azokra való ráhajtásra szolgáló úton (az előjelző táblától kezdődően) csak olyan gépjárművel, illetőleg gépjárműből és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel szabad közlekedni, amely sík úton legalább 60 km/óra sebességgel képes haladni; ezeken az utakon más jármű közlekedése tilos.
(2) Az autópályán és az azonos irányú forgalom számára legalább két forgalmi sávval rendelkező autóúton a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni.
(3) Tilos
a) autópályára és autóútra útmenti ingatlanról, valamint útnak nem minősülő más területről ráhajtani, illetőleg oda behajtani;
b) autópályán és autóúton hátramenetet végezni, megfordulni és az úttesteket elválasztó sávra ráhajtani.
(4) Autópálya és autóút úttestjén - a forgalmi okból szükséges megállást kivéve - megállni tilos. Tilos a leállósávon megállni vagy várakozni, kivéve ha:
a) műszaki meghibásodás miatt a jármű továbbhaladásra képtelen;
b) a jármű a forgalmat ellenőrzi;
c) a jármű útfenntartást, úttisztítást végez;
d) a jármű, a továbbhaladásra képtelen jármű elszállítását vagy a műszaki meghibásodásának elhárítását végzi;
e) a jármű a megkülönböztető jelzést adó berendezését működtetik.
63. § (1) Aki a közutat vagy a közúti jelzést megrongálta, beszennyezte vagy a közútra a közlekedés biztonságát, zavartalanságát hátrányosan befolyásoló tárgyat juttatott, köteles a keletkező veszély elhárításáról gondoskodni, illetőleg ameddig az nem lehetséges, a veszélyről a közlekedés többi résztvevőjét tájékoztatni.
(2) Földútról szilárd burkolatú útra való ráhajtás előtt a járműről a rátapadt sarat - amely a szilárd burkolatú utat beszennyezheti - el kell távolítani.
(3) Tilos az úton olyan tárgyat csúsztatni, illetőleg vontatni, amely ezáltal az utat megrongálhatja.
(4) A közúti forgalom ellenőrzése során
a) a közúti forgalom ellenőrzését végző berendezést;
b) azt a járművet, amelyben a közúti forgalom ellenőrzését végző berendezés üzemel
a közúton úgy kell elhelyezni, hogy a gyalogos és jármű forgalmat indokolatlan mértékben ne akadályozza.
(5) A (4) bekezdés b) pontjában meghatározott jármű a járműforgalom elől elzárt területen, továbbá a közútnak azon a részén is elhelyezhető, ahol a járművek megállása vagy várakozása tilos.
Neked is van egy jó sztorid? Küldd el nekünk!
Az utolsó 100 komment: