Bevallom, nem teljesen véletlenül választottam ilyen hatásvadász címet, de el kell, hogy keserítsem azon kedves fröcskölő vérre szomjazó olvasóimat, akik azt várták, hogy egy csúnyán végződött baleset részleteit fogom bemutatni nagy érzékletességgel. A múlt heti Michelin Challenge Bibendumon ugyanis a sok technikai újdonság mellett volt néhány olyan stand, ahol a biztonságot állították a középpontba.
Persze nem állítottam a poszt címével semmi valótlant, mert az egyik ilyen biztonsági szimuláció igencsak érdekes és gyakorlatias volt. Egy olyan helyzetet lehetett ugyanis kipróbálni, hogy mi történik akkor, ha egy balesetben az autónkkal felborulunk, többször megpördülünk a hosszanti tengely körül, majd végül fejtetőn landolunk.
Persze az éles bevetés előtt alapos elméleti okítást kaptam, hogy mit hogyan kell csinálnom majd a kijutáshoz, miután már fejjel lefelé lógok. Kiegészítve olyan aprónak tűnő információkkal, hogy az üléstámlát úgy állítsam, hogy ne nyújtott kézzel fogjam a kormányt, így nem töröm szilánkosra az összes csontomat deréktól fölfelé. Értelemszerűen a mutatványt becsatolt biztonsági övvel kellett véghez vinni, ellenkező esetben inkább lett volna belőle nyaktörés, mint önálló kijutás. A részletes instrukciók után aztán beültem a kormány mögé, bekötöttem magam és megindult a centrifugálás.
Olyan gyorsan történt az egész, hogy szinte fel sem fogtam, hogy az A2-esben épp mikor merre van a vízszintes. Az egyik pillanatban az öv tartotta a vállamat, hogy ne üssek a fejemmel horpadást az autó tetejébe, a másik pillanatban ismét az ülésbe huppantam. Aztán ez még párszor, majd megállt az autó. Fejjel lefelé.
Pillanatok alatt a fejembe szökött a vér, még szerencse, hogy jelen esetben nem kellett számolnom, hogy netán a deformáció miatt nem nyílik ki az ajtó, vagy épp az arcomba robbannak az üvegszilánkok. Meg úgy egyáltalán, hogy számítottam arra, ami történni fog velem. És még így is kellett két-három másodperc, amíg lógva végiggondoltam, hogy mit is mondott a gyorstalpalót tartó lengyel srác kicsivel korábban.
Volt az utastér belsejében egy narancsszínű babzsák is, ami itt fent a tető és a szélvédő találkozásánál látható. Ez azt volt hivatott szemléltetni, hogy ilyen esetben az autóban lévő, nem rögzített tárgyak röpködnek össze-vissza, egy notebook vagy akár egy mobiltelefon is tud súlyos sérülést okozni. A pörgés közben babzsákot sem kaptam az arcomba, sőt, valójában marhára nem volt időm azzal foglalkozni, hogy ott van-e valahol az az élénk színű izé. Na de nem is ez volt a leglényegesebb, minél előbb ki kellett mászni az autóból.
Előre figyelmeztettek, hogy a feszülő öv nem fog kioldani, akárhogy próbálom nyomkodni a piros gombot. A probléma megoldásához arra volt szükség, hogy először is a lábaimat a pedálok környékéről pakoljam át valahogy a műszerfal fölé. A vezetőülésben ez annyira nem egyszerű művelet, mert még a kormány is útban van, egész kis ügyességi játék megcsinálni. Miután ez sikerült, páros lábbal eltolva magam a szélvédőtől, valamint egyik kézzel visszanyomva magam a tetőtől meglazítottam a biztonsági övet annyira, hogy a jobb kezemmel végre ki tudjam magam csatolni.
Az előbbi pozíció abból a szempontból sem lényegtelen, hogy így nem estem fejre az öv kicsatolásakor, hanem szépen le tudtam ereszkedni az autó tetejébe, utána pedig már nem volt más hátra, mint lehámozni magamról a meglazult biztonsági övet és négykézláb kievickélni a kis Audiból. Alapvetően fehérbőrű vagyok, de a mutatványom végére olyan színe volt az arcomnak, mint egy hatéves kisfiúé, aki véletlen betéved a női öltözőbe és először szembesül az elsődleges és másodlagos nemi jellegekkel.
Remélem, hogy soha nem kerülök olyan szituációba, ahol az itt megszerzett tudást alkalmaznom kell. Ha viszont mégis bekövetkezne egy ilyen baleset, az ijedtség ellenére talán gyorsabban rájönnék, mit is kell tennem, hogy a lehető leggyorsabban az autón kívül tudhassam magam. És bár más ezt kipróbálni, mint egyszerűen csak elolvasni, de úgy gondolom, hogy a semminél ez is több és adhatja úgy az élet, hogy segíthet majd az, ha valaki elolvasta ezt a posztot.
Fejreállástól mentes közlekedést kívánok mindenkinek!
MekkMester 2011.05.23. 07:47:51
Pityubácsi 2011.05.23. 08:29:57
természetesen senki nem volt becsatolva, ezért azzal nem kellett szenvedni.
cserében az anyós ülésen ülő srác kiesett a szélvédő helyén, de nem lett senkinek baja.
szerencsére a sörök sem törtek össze, így némi folyadékbevitel után lábra állítottuk és mentünk tovább :)
cork77 2011.05.23. 08:42:00
huspotyolo 2011.05.23. 10:59:02
Amúgy szívesen kipróbálnám így 8 évvel az eset után a szimulációt én is :) Bár nem tudom mit lehetne kezdeni ilyen esetben a mostani 4 elekronyos ablakkal, mert én tuti nem merném gyújtáson hagyni fejjel lefele a kocsit. (A karbiból kifolyó benzin szaga nem volt bizalomgerjesztő)
stower 2011.05.23. 11:08:18
OkoskaTo:rp 2011.05.23. 11:09:20
Deneware. 2011.05.23. 11:20:08
Gera 2011.05.23. 11:35:37
Hurri Kán 2011.05.23. 11:37:51
:DDDDD
Polemius 2011.05.23. 11:39:16
www.knifeworks.com/images/products/detail/LH01.jpg
Reggie 2011.05.23. 11:39:54
Szelid sunmalac 2011.05.23. 11:40:47
Hurri Kán 2011.05.23. 11:42:09
Mondjuk nálam mindig van egy bicska a kesztyűtartóban. Persze egy dolog most mindezt leírni a kanapén heverészve, egy másik, ha enyhén sokkos állapotban, fejre állt autóban kell odanyúlni, előszedni és használni...
Hurri Kán 2011.05.23. 11:43:05
Nem tank volt, páncélozott jármű.
''autónepper.'' 2011.05.23. 11:44:32
soroslo 2011.05.23. 11:48:39
'Felejthetetlen' élmény.
Az öv nekem gond nélkül kicsatolódott, így aztán le is estem rögtön a tetőre.
Aztán kezdődhetett a "babzsákok" keresése: Ami eredtileg elől volt az hátra keveredett és fordítva. A jogsimat nem is találtam meg hirtelen, de a rendőr szerencsémre rugalmas volt. Aztán megállított egy arra haladó kisbuszt - tele kőművessel, valami lagziból mentek haza - akik első riadalmukat követően 3 másodperc alatt talpára állították a járművet. Zircen kis hűtővíz utántöltés után aztán "szerencsésen" néhány órás késéssel meg is érkeztem haza Fűzfőre. Mazdát valahogy kiegyenngették, de soha nem lett már a régi. Még egy évet szolgát és ment a bontóba.
soroslo 2011.05.23. 11:49:35
krampam 2011.05.23. 11:55:04
min 2011.05.23. 11:56:57
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2011.05.23. 12:03:17
Szelid sunmalac 2011.05.23. 12:07:01
@krampam: Hat igen. Szerintem tenyleg kurvara az :)
vincent vega? 2011.05.23. 12:08:05
Szelid sunmalac 2011.05.23. 12:11:09
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2011.05.23. 12:11:23
Hurri Kán 2011.05.23. 12:11:56
Vicces tényleg, te szerencsétlen, hogy magyar katonák (emberek) haltak, ill. sérültek meg. Hogy legyen némi fogalmad, mert látom, nincs: Egyrészt egy ilyen páncélosnak viszonylag magasan van a súlypontja, tehát borulékony, a másik, azért igyekeztek a célállomásra, mert a katonai konvojokat út közben szokta a legtöbb támadás érni, ezért előírás pl., hogy út közben, bármi is történjék, nem szabad megállni nekik.
Komolyan mondom, ha most itt lennél, elég alaposan pofán vágnálak.
Szelid sunmalac 2011.05.23. 12:18:54
Ha pedig felretesszuk a viccet: Ez a munkajuk, kurvasok penzert, amit az en adombol(is) fizetnek, es rohadtul leszarom, hogy valaki egy idegen orszagban pufogtat a semmiert. Ez meg csak hagyjan, de hogy mi a picsaert lesz valaki hosi halott, mert kozlekedesi balesetet szenved kulfoldon, vegkepp nem ertem. Reszemrol a tema lezarva, off vege.
Hurri Kán 2011.05.23. 12:23:17
a szarkasztikus humor nem áll tőlem távol, csak a valakinek a halálával történő primitív szellemeskedés, az áll távol.
Szelid sunmalac 2011.05.23. 12:24:49
krampam 2011.05.23. 12:25:38
kida 2011.05.23. 12:29:06
Kiszámoló · http://kiszamolo.hu/ 2011.05.23. 12:29:19
18 km/órával csapódtam az alján. Így mutatták be, mekkora erő hat egy ütközésnél 18 km/óránál.
Az öv úgy megtépett, hogy még levegőt sem kaptam.
Azóta mindig bekötöm az övet.
Mindenkit be kellene ültetni egy ilyenbe.
Hurri Kán 2011.05.23. 12:30:01
Sok értelmét én sem látom ennek az afganisztáni ténykedésnek, ez egy dolog, de ettől még nem poénkodom primitív módon egy ember halálán, aki a munkáját végezte...
Reggie 2011.05.23. 12:32:00
@Szelid sunmalac-Elmeny designer: Ez meg honnan jott? Mikor borultak fel magyar katonak tankkal? 2. vh?
krampam 2011.05.23. 12:33:50
ezt mondom én is. de úgy látszik vannak ilyen nagyonjóképességűverekedősgyerekek, akik nem így gondolják. Normális lelkivilágú ember senki(!) halálán nem viccel. Még Oszama bin-Laden-én sem.
MySei 2011.05.23. 12:33:55
Az nem olyan vicces.
A szaros A mercinek anno sík úton önerőből sikerült felborulnia.
Hurri Kán 2011.05.23. 12:35:41
Az tiszta sor, csak ezt a célszerszámot hová rakod a kocsiban, hogy baj esetén oda tudjál nyúlni érte? Ez nem világos nekem :)
Reggie 2011.05.23. 12:36:21
okostojgli (törölt) 2011.05.23. 12:37:49
szerintem meg kurva anyád.
Polemius 2011.05.23. 12:40:07
Így egy boruláskor sem repked szanaszét az utastérben (vagy ki belőle) és fejreállás/vízbeesés esetén is egyből hozzáférhető, használható.
Ha másodpercekről van szó (pl. kigyulladt vagy elmerülő jármű), akkor nagyon nem mindegy, hogy két mozdulat-e kitörni az üveget és elvágni az övet.
Hurri Kán 2011.05.23. 12:43:01
HA a kézifék mellett lehet rögzíteni...
De tényleg úgy lehet a legjobb, ahogy Polemius kolléga mondja.
notalabb 2011.05.23. 12:43:47
Az öv befogott (pirotechnikai) de szerencsére azt ki lehetett kapcsolni. A legrosszabb, hogy az árok két partja az ajtókat beszorította, és csak a csomagtérajtón át tudtunk kimászni. Innentől csak 5 ajtós fomájú autót veszek, az tuti. Meg amiben van ESP. És a töréstesztekre is figyelek. Szegény punto-nk nagyon jól viselte, igaz az eleje összetört, de a tetejét még fényezni sem kellett, kicsit behorpadt két tenyérnyi felületen, de azt kihúzták. Gondolom az számított, hogy 4 csillagos volt a töréstesztje, ami annó' (2000évek eleje) nagyon jónak számított. Biztonság mindenek felett!
Polemius 2011.05.23. 13:01:51
Míg egy kesztyűtartóban levő zsebkés ha nem is tűnt el (a kesztyűtartó nem nyílt ki), akkor át kell hajolni a túloldalra érte (adott esetben fejjel lefelé lógva! Ki kell nyitni a rekeszt, előkotorni a többi limlom közül a kést, kinyitni és elvágni az övet.
Mindezt úgy, hogy esetleg megsérültünk, esetleg pont a jobb kezünk. Bal kézzel átnyúlni odáig? Fél kézzel kinyitni a kést?
Ráadásul az öv elvágásakor egy éles késsel esünk fejre/hátra.
Szóval én a fixen rögzített célszerszámra szavaznék inkább.
little honey 2011.05.23. 13:04:55
Reggie 2011.05.23. 13:05:26
Mondjuk a kalapacsnal mamar vannak jobb szerszamok is. Konkretan egy csoben levo rugora rogzitett tuske. Ez nem tori ki az uveget, csak bepokhalositja, igy a szilankok biztos nem okoznak problemat.
Hurri Kán 2011.05.23. 13:05:36
Persze, ez tiszta sor, pont ezért kérdeztem rá egyből, hogy hová rakod/rögzíted a kocsiban.
Reggie 2011.05.23. 13:12:01
Hurri Kán 2011.05.23. 13:15:51
Asse nem rossz, csak vezetés közben útban lehet, mint ahogy a kés is...
Reggie 2011.05.23. 13:21:35
Roan 2011.05.23. 13:22:40
Egyébként a kesztyűtartóban tartott dolgok nem érnek semmit: nekem ott volt a zseblámpám, de többen sem tudtuk kiszenvedni onnan.
fda 2011.05.23. 13:36:31
Polemius 2011.05.23. 13:38:18
Na, a zseblámpa a másik eszköz, ami vészhelyzetben általában nem nyerő.
Egyrészt mert a kesztyűtartó/csomagtartó mélyéről kell az is előbányászni.
Ez mondjuk talán a kisebbik gond, mert többnyire azért inkább hétköznapi körülmények közt kellene (lerobbant autó, leejtett kulcs/telefon ilyesmi).
A másik, nagyobb probléma az, hogy mivel többnyire csak hever a helyén hónapokig, akár évekig, ezért szinte biztos, hogy lemerült benne az elem.
Ezt persze meg lehet előzni spec. elemekkel amik évekig bírják használaton kívül.
Vagy dinamós (nyomkodós/tekerős) lámpával.
Én mégis világítórudat javasolnék lámpa _mellé_.
Szintén lehet fixen rögzíteni, mint az üvegtörő/vágót.
Évekig eláll, nem merül le. Biztosan nem szikrázik. Egyszerűen "bekapcsolható". Órákig világít.
És nem túl drága, akár többet is tarthatunk a kocsiban, hogy pl. baleset helyszínén sötétben az úton kirakva csökkentsük a belénk szaladás kockázatát.
notalabb 2011.05.23. 13:43:51
Tom Bobb · http://tombobb.blog.hu 2011.05.23. 13:48:09
Ezért mindenképpen ott legyen a kés. Nem benne a zsebben, hogy borulásnál a többi apróval meg az egyéb dolgokkal együtt hulljon, mint a férgese, hanem pattintóval, ami erősen odafogja a zsebhez, a ruhához. Így mindig pontosan ugyanazon a helyen találod, legyen rajtad bármelyik nadrágod.
agymosott.blog.hu
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2011.05.23. 14:15:53
Picard kapitány, aki nem meleg csak angol. 2011.05.23. 15:21:11
@Szelid sunmalac-Elmeny designer: akadna egy f@sz a torkodon!
MechanicGod 2011.05.23. 15:28:16
elsőnek ez jutott eszembe rólad www.youtube.com/watch?v=RMkXY6MN96E&feature=related
aztán pedig az, hogy nézd meg a szarkasztikus humor fogalmát te poéngyáros, mert így nem csupán paraszt vagy hanem ostoba is.
SilentSound:
érdekes poszt volt, nálam egy rögzített kés van a kocsiban amit elérek szinte bárhonnan ha öv vágására kerülne sor.
Szelid sunmalac 2011.05.23. 15:29:16
Elmentek ti a sunyiba! A rokonaik elott ugyan nem, de vadidegenekert hadd ne kelljen mar bloggyertyat gyujtanom! Kepmutato bagazs...
Szelid sunmalac 2011.05.23. 15:30:30
Hurri Kán 2011.05.23. 15:37:39
Nem gyászoljuk meg, te ultrabugris, de nem röhögcsélünk meg poénkodunk a halálukon hozzád hasonló primitív módon.
Picard kapitány, aki nem meleg csak angol. 2011.05.23. 15:38:23
Valamint még tudok elég megrázó dolgokat, örülnek ha leszállnál a magas lóról, befognád a mocskos pofádat és elismernéd hogy egy seggfej voltál. Kösz
Ellenkező esetben pedig húzzál el és csináld amihez legjobban értesz...
a faszcibáláshoz!
roadrunner 2011.05.23. 15:42:07
Eleg szomoru egyebkent hogy egy auto megelozese meghaladja a hos katonak kwpesseget.
Most mar csak egy kerdesem van.
A sofort beperelik gondatlansagbol elkovetett emberolesert?
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2011.05.23. 15:49:19
Picard kapitány, aki nem meleg csak angol. 2011.05.23. 15:51:12
mohopasi 2011.05.23. 17:11:27
cazsolti 2011.05.23. 17:12:31
Hurri Kán 2011.05.23. 17:18:19
Azt jelenti, hogy ne tudd magad nyújtott karral a kormányon kitámasztani. Ugyanígy, a pedálokhoz is úgy kell beállítani az ülést (helyesen), hogy ha bármelyik pedált kinyomod, ne legyen teljesen nyújtva a lábad, hasonló okokból.
Arról nem beszélve, ha a kormányt teljesen nyújtott karral fogod, egyszerűen nem tudsz rendesen kormányozni, ha pl. át kell hirtelen fogni, akkor már előre kell kicsit hajolni, kvázi kapaszkodsz a kormányba, ami manőverezésnél bizony sok időt jelent.
Nézz meg egy-két videót, amin autóversenyzők vannak belső kameraállásból, hogy szinte az "ölükben" van a kormány, nem véletlenül.
cazsolti 2011.05.23. 17:24:42
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2011.05.23. 17:29:28
ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.05.23. 18:00:09
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.05.23. 20:17:15
az olembe sincs mondjuk
kitamasztani meg mindenki kitamaszt csak ugye nem nyujtott karral, hanem ahogy jon
''autónepper.'' 2011.05.23. 20:28:31
Tazsam 2011.05.24. 08:29:45
Én személy szerint azokon röhögök jót akik gyakorlatilag az ajkaik közt forgatják a kormányt annyira előrehajolnak, hogy kilássanak, aztán ha jön a koc akkor csodálkoznak, hogy áttörve a kormányt kiharapnak egy darabot a műszerfalból.
Személy szerint én ezt az autót futtatom:
totalcar.hu/tesztek/2010/11/11/az_alruhas_faszallito/
Milyen célszerszámokat javasoltok, hogy épp bőrrel ki tudjak szállni miután tett pár hossztengelyes fordulást és megállt "tetőn" az árokban?
Ez olyan hegylakós autó, miszerint "csak egy maradhat", mégpedig az aki bekapja a váltógombot és ily módon próbálja fixen tartani a pozícióját forgás közben. XD
Szóval nekem csak kívánjatok balesetmentes közlekedést:)
Reggie 2011.05.24. 15:53:03
''autónepper.'' 2011.05.24. 20:12:19
Reggie 2011.05.24. 20:44:56
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.05.25. 08:15:10
koc · http://tablasjatek.blogspot.com 2011.05.25. 09:40:44