Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Gumicsont nyelvtannáciknak

2011.09.08. 17:37 :: SilentSound

Hogy színesítsem kicsit a posztkínálatot, ma délutánra vagyis lassan inkább estére egy nyelvi kérdést boncolgató írást olvashattok és szakérthettek meg kamazsor jóvoltából. Bennem inkább az merült fel a levelét olvasva, hogy ha egyértelmű, hogy miről szól az a kiegészítő tábla, akkor nem mindegy, hogy ést vagy vagyot használnak? És ha már nyelvhelyességgel foglalkozunk, biztosan jó logika mentén gondolkodik a posztíró?

Lenne egy nagyon agyament okfejtésem arról, hogy a behajtani tilos táblák alá kihelyezett KIVÉVE táblát hogyan is kellene értelmezni. Sok helyen lehet látni a piros körök alatt hogy kivéve, majd mellette egy szöveg (célforgalom, engedéllyel, stb.). Azonban mi a helyzet akkor, amikor több kivételt említenek.

Ezeket általában az ÉS illetve VAGY szavakkal szokták elválasztani. Láttam már ilyet is, olyat is. Például kivéve Tűzoltóság és engedéllyel vagyinkább Tűzoltóság vagy engedéllyel. A magyar nyelv és leginkább a műszaki-vezérléstechnikai szóhasználatban a VAGY és ÉS szavaknak külön meghatározott jelentése van.

Ha ezen a logikán indulunk el, és miért ne indulhatnánk el, akkor egy olyan helyzetben ha azt látjuk a tábla alatt, hogy KIVÉVE ROZI NÉNI ÉS ENGEDÉLLYEL, akkor ebben az esetben csak azok hajthatnának be akik Rozi nénik és van engedélyük, mert ÉS kapcsolat esetén mindkét feltételnek teljesülnie kell.

Ha viszont az van kiírva, hogy KIVÉVE ROZI NÉNI VAGY ENGEDÉLLYEL, akkor a Rozi nénik engedély nélkül is behajthatnak, illetve azon engedéllyel rendelkezők akik nem Rozi nénik. Talán nem is lenne ez az egész probléma, ha nem találkoznék mindkét fajta kiírással. De vajon a vagy és az és szó használata a kresz szerint ugyanazt jelenti vagy sem?

36 komment

Címkék: közlekedés kresz tábla

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leadfoot 2011.09.08. 17:54:59

A poszt toló hülye és/vagy stupid. :-)

Bocs, nem lehetett kihagyni...

Hemü 2011.09.08. 18:01:12

VAGY, mivel az ÉS-nek nem lenne értelme. Legalábbis én semmilyen valós helyzetet nem tudok elképzelni, ahol szükség lenne rá. :-)

ex-dr. vuk 2011.09.08. 18:01:25

Ez "kizaro vagy"? Mert akkor ha a rozi neninek engedelyt adnak, akkor mar megint nem mehet be...

Hemü 2011.09.08. 18:04:30

Tudok ennél ütősebbet is, csak az bringás téma (mellény), és lehet, hogy az most sok lenne.

ex-dr. vuk 2011.09.08. 18:13:24

@Hemü: keso, szerepel az a substring, hogy "bringas". Innentol menni fog az anyazas ;)

tundrazuzmo (törölt) 2011.09.08. 18:24:47

A jogban az ÉS = VAGY. (tipikusan kizáró vagy)

Formállogikából persze megbuknak, de ez nem zavarja őket és nem is érdekli. Vagy nem zavarja őket vagy nem is érdekli? És akkor? Vagy akkor?

tundrazuzmo (törölt) 2011.09.08. 18:28:22

Egyébként pedig a behajtani tilos (tipikusan a mindkét oldalról behajtani tilos) tábla alatti kivétel azt jelenti, hogy én behajtok.

Ha nincs kiegészítő tábla, általában akkor is behajtok.

"ÉS erre büszke VAGY?" - kérdezheti bárki.

Igen.

mezga-aladar 2011.09.08. 19:00:14

mivel itt a kivételeket sorolja fel. még1szer: FELSOROLÁS...

ezért semmi értelme a logikai okfejtésnek, lehetne akár vessző is...

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2011.09.08. 19:17:32

Röviden: A "vagy" több feltételből egy teljesülését várja el, az "és" kell ahhoz, hogy mindkét feltétel teljesüljön egyszerre.

A logikában létezik kizáró és megengedő vagy.

A "kizáró vagy" azt jelenti, hogy vagy az egyik vagy a másik. Tehát, ha az egyik nem igaz, akkor a másik feltétlenül az. Ez egy és csak egy feltétel teljesülését várja el. Példa: Biciklivel vagy autóval megyek dolgozni. Nyilvánvalóan CSAK az egyikkel megyek, mindkettővel elég nehézkes volna.

A "megengedő vagy" szerint attól, hogy az egyik nem igaz, attól a másik lehet igaz is és hamis is. Ez legalább egy feltétel teljesülését várja el. Példa: Ha esik az eső vagy fúj a szél, nem megyek biciklivel dolgozni. Ez esetben ugye, ha esik az eső ÉS fúj a szél, akkor sem megyek biciklivel, vagyis bármelyik, vagy akár mindkét feltétel teljesülése esetén sem megyek biciklivel.

A magyar nyelvben a hétköznapokban inkább a kizáró vagy-ot használjuk.

De a fenti példára visszatérve pont azért akad el a posztoló, mert az egy megengedő vagy. :-)

"KIVÉVE ROZI NÉNI ÉS ENGEDÉLLYEL, akkor ebben az esetben csak azok hajthatnának be akik Rozi nénik és van engedélyük, mert ÉS kapcsolat esetén mindkét feltételnek teljesülnie kell."
Abszolút hibátlan logika.

"Ha viszont az van kiírva, hogy KIVÉVE ROZI NÉNI VAGY ENGEDÉLLYEL, akkor a Rozi nénik engedély nélkül is behajthatnak, illetve azon engedéllyel rendelkezők akik nem Rozi nénik."
Így igaz, de mivel megengedő a vagy, azaz legalább egy feltétel elvárt, de mindkettő is igaz lehet, így az engedéllyel rendelkező Rozi nénik is behajthatnak.

A második változat a helyes, azt kellene alkalmazni.

Remélem a magyarázat érthető volt (még ha hosszú is).
Köszönöm, hogy kiélhettem a nyelvtannáciságot. (Bár ez nem nyelvtan, ez sokkal inkább logika/matematika.)

mezga-aladar 2011.09.08. 19:19:44

nem tudom igazából meddig van még türelmem...

nagyon sz@r posztok vannak...
mind1 még mexokásból 1 darabig nézegetem, hátha csak átmeneti ...

Reggie 2011.09.08. 19:33:07

@mezga-aladar: Menjel vizelvezeto arkokat asni es tisztitani. Igerem estere teljesen nyugodt leszel.

1kutya 2011.09.08. 19:44:06

@Reggie: vagy követ törni kiskalapáccsal! bár az meg női munka. megmondta a cigány is a munkaközvetítőben, hogy "csinyájja meg a jóbüdözs kurva annya!":-DDD

mezga-aladar 2011.09.08. 19:44:25

@Reggie: nem vok ideges...

tegnap az volt... de nem értem hogy jön a poszt minőségéhez...

szerinted van erről értelme? diskurálni?

asdf 2011.09.08. 19:55:21

Legjobb kiveve tabla, amit eddig lattam:
Kiveve .... keruleti kozeleti szemelyek kepfeltoltes.hu/110908/kiveve_www.kepfeltoltes.hu_.jpg . Hogy ezt megallni tilosnal hogyan allapitja meg az illetekes elvtars, aki buntet, na arra kivancsi lennek...

huspotyolo 2011.09.08. 20:41:49

Az ÉS logikailag hülyeség, a VAGY meg hosszú. Szerintem meg vesszőt kell rakni, olcsóbb a tábla a kevesebb karakter miatt. Sőt környezetkímélőbb a kevesebb festék miatt.

Zozzancs · http://fitprogramokregivel.hu/c9 2011.09.08. 20:56:20

A posztoló hülye. Ki mondja hogy ÉS-t jelent a felsorolás? A KRESZ. Pont.

Elijah_Baley 2011.09.08. 21:15:26

és
ksz 1. [egyenrangú, mellérendelő kapcsolatra] s; meg; valamint; továbbá; BIZ. azonkívül; RITKA illetve; és azonkívül; és (vmi, vki más) is; nemcsak (vmi, vki), hanem (vmi, vki más) is; nemcsak ..., de ... is almák és körték Moziba ment, és/azonkívül vásárolni. Moziba ment, és vásárolni is. mellérendelés
2. [következményre] ennélfogva; ezért; PONGY. emiatt; BIZ. kissé PONGY. ebből kifolyólag; így; következésképp; következésképpen; VÁL. ilyenformán; ebből következően; tehát; ergo; s Korán befejezte a munkát, és hazament. következmény
3. RITKA [ellentétes értelemben] azonban; ellenben; viszont; de; ám; ámde; csakhogy; ezzel szemben; ennek ellenére; [mondatrészek között] meg; [vmi megváltozottal szemben] még mindig; VÁL. [de azért] mindazonáltal; mindamellett; pedig; [ellentétben azzal, hogy] amíg; míg; ameddig; [pedig, ennek ellenére] mégis; [ellentétre felkészítve, annak elején] dacára (vminek) Lehet, hogy időben megérkezik, és/ellenben az is lehet, hogy nem. ellentét kizárás
4. [összeadás] meg; plusz egy és egy az kettő összeadás

Fraz. és így tovább és a többi RITKA s a többi; BIZ. [innen: s a többi] satöbbi; [mondatrész felsorolása után vessző nélkül; innen: satöbbi] stb.; LAT. VÁL. et cetera; PONGY. ÍRÁS ecetera liszt, zsír, tej és a többi

''autónepper.'' 2011.09.08. 21:37:13

jó rakás szar lett ez az oldal már ne is haragudjatok meg.... ez is milyen poszt? már ettől az is jobb volt mikor kitaláltatok valamit...

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2011.09.08. 22:16:11

A magyar nyelvnek a pálinka gyógyszer :)
És létezik alkotói szabadság a nyelvtanban is :) F. Jimmy hu.wikipedia.org/wiki/F%C3%BClig_Jimmy A blog. hu ból kivették a sortörést így csak új bekezdést használhatsz, egy üres sor után. Enyhén nem madzsar megoldás, nyelvtanynyilasok lóra, csak a húst tegyétek a nyereg alá, ami eredetileg azért van, hogy megpuhítsa a tábortűz mellett kiszáradt nyerget, de ki is eszitek mire eredményre juttok :)

...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.09.08. 22:38:26

Sör és pálinka. Felsorolás. Vagy a sört és a pálinkát csak egyszerre lehet inni? :)

Reggie 2011.09.08. 23:05:18

@mezga-aladar: Igen van ertelme. Pont az a problema, hogy nem csak itt kovetik el ezeket a hibakat, hanem pongyolan megfogalmazzak a torvenyeket is, aztan a birok meg ugy ertelmezik, ahogy eppen kedvuk tartja. Es persze a vegen te szopsz, mert egy torveny elolvasasaval sem mehetsz biztosra.

D4D 2011.09.08. 23:22:24

Iszom egy hideg sört.

Hideget, és sört.

Integrált Szerverterror 2011.09.09. 02:30:51

Behajtani tilos KIVÉVE a földből ÉS bárki behajthat VAGY aki nem akar az nem.

Asszem ez az abszolút megengedő VAGY. A KIVÉVE az már nem annyira.

xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.09.09. 09:43:26

nem jó a posztoló analógiája.
a rozi néni vagy engedéllyel azt jelenti, hogy vagy rozi néni vagy engedéllyel.
az a rozi néni, akinek van engedélye, nem hajthat be (kizáró vagy)
helyesen úgy lenne, hogy kivéve rozi néni és/vagy engedéllyel.

xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.09.09. 11:09:24

@vuk_: sok a meló, nem volt időm elolvasni a kommenteket ;)

titan 2011.09.09. 14:43:07

a való élet nyelvtana és a matematikai logika két különböző dolog, bár abban egyetértek, hogy vitára érdemes, ugyanis, mint Reggie is írta, a pongyola fogalmazás félreérthetővé teszi a szabályokat. Pont azokat a szabályokat, amiket félreérthetetlenül akarnak megfogalmazni, emiatt alakult ki ugye a "modoros" jogi nyelvezet.

theveryguest 2011.09.09. 16:53:41

Teljesen mindegy mi van a táblán a magyar paraszt úgyis úgy gondolkodik, hogy "ha van kivétel, akkor én behajtok, aztán majd legfeljebb kidumáljuk". Vagyis a kivéve tábla hatástalanítja az eredeti táblát.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2011.09.09. 19:26:02

@titan: ez jó :D
a "kivéve" pedig tagadás, tehát jöhet a de Morgan, de ezt a nyelvtannácik úgyse értik :)

higany1971 2011.09.10. 09:14:47

@mezga-aladar: na ezt is most véletlen olvastam, de nagyon-nagyon igazad van. Sajnos. Amióta Silent kiengedte a kormányrudat a kezéből, részben, csak a hanyatlás..Ha meg már elég lent vannak, jön egy bringás poszt, amiben az autósokat jól lefikázzák a bringások..Aztán négy ilyen re jön egy, (ha jön) ellenposzt, de ott is a végén az elvetemült bringások mindenkit lenyomnak hozzászólás számban és/vagy hosszban és megint az autós lesz a kötsög..Tényleg unalmas már..

bunkóbéemvés 2011.09.11. 15:22:01

@vuk_: te nem az igazi vuk vagy, de szakmabeli az biztos :))

ex-dr. vuk 2011.09.12. 10:19:30

@bunkóbéemvés: hogyerted, hogy nem "az igazi"?
Jaja kocka vagyok sose tagadtam ;)












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása