Másfél hete vasárnap gondoltam, még lehet egy utolsót fürödni a Velencei-tóban. A kellemes strandolás után viszont jött a feketeleves; dugó a pályán. Martonvásárig húztam, onnan kerülőúton jöttem haza. Nem úgy, mint Pasman, aki talán valamelyik szomszéd autóban ülhetett ugyanabban a dugóban. Ő maradt a pályán, így volt alkalma megtekinteni a baleset nyomait és mérgén kívül néhány ötletét is megírta nekünk.
Egyik szép késő nyári vasárnap (szept. 18) volt "szerencsénk" belefutni a menetrendszerű baleset okozta dugóba az M7-esen (bővebben itt).
A Velencei-tóról jöttünk fel, ez normál esetben 20-25 perc út az autópályán. A tervezetthez képest kicsit korábban indultunk, mert épp kitört a családon egy lázzal és hányással járó betegség: én a jobb egyen utaztam lázasan, fiam a hátsó sorban hányt néha egy-egy "kellemeset".
A 37-es kilométerkőig jutottunk, amikor megállt előttünk a pálya. Ez 6 óra 10 perckor volt.
Gyors informálódás: az utinform honlapjáról megtudtuk, hogy a 27-es km-nél történt a baleset, egy sávon megy a forgalom. Remek, a következő lehajtó a váli pihenőhely a 34-esnél van, addig úgysem tudunk mit csinálni, hát berendezkedtünk a hosszas várakozásra. Pár percen belül megindult a forgalom a román/ukrán Sprinterek és magyar/szlovák/német Audik/BMW-k részére fenntartott leállósávon is. (Ezek a kivételezett autósok természetesen elvárták, hogy ha a sávjukat egy tényleg lerobbant autó elállta, akkor mi haladéktalanul engedjük be őket...) Alapvetően szabálytisztelő emberek lévén nem követtük a példájukat, hanem magunkban mérgelődve álltunk a sorban.
1 óra múlva értünk a lehajtóhoz, és bár ott is hosszú sor állt, úgy gondoltuk, hogy lemegyünk a pályáról. Azonban hirtelen megindult a forgalom az autópályán is, így felülbírálva előző döntésünket, mégis maradtunk. Gondoltuk, egy óra alatt biztosan megtisztítottak legalább még egy sávot, így már nem olyan reménytelen a hazajutás.
Nagyot tévedtünk, ugyanis csak a martonvásári lehajtóig jutottunk, ott újra teljesen beállt a sor. Nem húzom tovább, 8 órára értünk a baleset helyszínéhez. Addigra már a várakozástól és a pofátlan "autóstársaktól" egyébként is kissé megviseltté váltak az idegeim, de a látvány, ami itt fogadott, betette a kaput. Végülis ez volt az oka, hogy billentyűzetet ragadtam. A belső két sávban szépen elkerítve "dolgoztak" szép komótosan a tréleresek, a külsőben próbált átjutni a "kölcsönös udvariasság szabályainak megfelelően" a 3 és fél sáv forgalma, a leállósávot pedig elfoglalta a kiküldött 1 azaz EGY darab rendőrautó, amiben két v. három rendőr ült és irogatott valamit. Számomra hihetetlen módon nem érdekelte őket, hogy mekkora dugó alakult ki, és eszük ágában sem volt bármit tenni a csökkentése érdekében (sőt ők maguk növelték azt a leállósáv elfoglalásával).
Nem értem, hogy a mi pénzünkből (adó + trafi bevétel) fenntartott rendőrség miért nem tud legalább néha értünk dolgozni egy kicsit. Egy ilyen helyzetben, amikor tudni lehet, hogy kiugróan nagy a forgalom, és a baleset nagyon sok embert érint, miért nem lehet arra egy kis energiát fordítani, hogy minél hamarabb minél több sávon mehessen a forgalom? Szerintem ehhez elég lett volna még két egység a helyszínelést végzőkön kívül: az egyik néhány terelő bólya kihelyezése után irányítja a forgalmat a külső + leálló sávokon, a másik meg pár km-rel visszább fotózza/videózza a leállósávban közlekedőket, így még az extra kivonulás költségeinek a fedezete is meglenne. :)
És még egy javaslat: a rendőrökkel együtt indítsanak kellő mennyiségű és hozzáállású tréleres kocsit is, akik a lehető leghamarabb eltakarítják a roncsokat az érintett sávokból, ne kelljen megvárni, amíg a balesetben érintett autósok a baleset okozta sokk után kezdik el megszervezni az elszállítást. Nem hiszem el, hogy szakszerű munkával nem lehet egy órán belül 4-5 autót elszállítani. A biztosítókat meg kötelezni kell rá, hogy a kötelező biztosítás ennek a költségét is fedezze (ha esetleg most nem így lenne).
Hát ennyi volt a mi kis tapasztalatunk egy igazi mai magyar helyszínelésről. Tudom, naiv vagyok, de bízom benne, hogy előbb-utóbb olyan emberek kerülnek megfelelő pozíciókba, akik nem csak megfejni akarják az autósokat, hanem néha tényleg szolgálni és védeni is.
Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.09.30. 07:57:02
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.09.30. 08:18:18
Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.09.30. 08:26:53
Ez igaz.
cett · http://cettblogja.blogspot.com 2011.09.30. 08:31:54
amúgy meg: érdekes módon külföldön az a preferencia a kiérkező yard-nál, hogy:
- közvetlen életveszély elhárítása,
- annyi fénykép/kamera felvétel készítése 10 perc alatt, amennyi csak lehet,
- a pálya letakarítása, hogy minél gyorsabban újra átadható legyen a forgalomnak,
- papírozgatás, maradék fényképezés az út szélén...
de ezt már régóta és sokan írjuk. csak érdekes módon senki hivatalos nem nyilatkozik, mi a pék füléért nem lehet nálunk is így eljárni, vmi vonatkozó belső utasításban...
kazanhaz 2011.09.30. 08:35:10
kuf 2011.09.30. 08:43:54
Grg76 2011.09.30. 08:50:08
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.09.30. 08:51:05
meg nem egyszer futottam bele olyanba is, hogy halad szépen a pálya, lassítunk, baleset. elmegyünk a baleset mellett, és az autósok 80%-a a baleset után kilométerekre beáll egy 80-90-es tempóra úgy, hogy tiszta az egész autópálya...
Grg76 2011.09.30. 08:53:58
Captain Crash 2011.09.30. 09:43:47
gobolyosg 2011.09.30. 09:58:07
ilyen a magyar, szeret bámészkodni :)
Elijah_Baley 2011.09.30. 10:02:04
esetleg googlemaps, traffic layer on, hamár ilyen informatikailag fejlett népek vagyunk és az autóban két okádás közt is netezgetünk :)
D4D 2011.09.30. 10:33:36
- Tolod? 28 perc alatt Akarattyán vagyok, Törökbálintról.
Rendőrök: Leszarnak mindent, sokszor tényleg a rendőrautó elfoglal plusz egy sávot, mert a fakabát nem tud normálisan megállni.
Németországban egyre több helyen megnyitják torlődás esetén a leállósávot.
www.flickr.com/photos/nasebaer/171892368/
D4D 2011.09.30. 10:35:24
Volt olyan, hogy a balesettel szemközti oldalt több autó ment össze bámészkodás közben, mint az eredeti balesetben.
Angolok voltak elsők, kik elkezdték elszeparálni a két oldalt, hogy ne lehessen átlátni. Németek szintén elöljárnak ebben, bár a hitleri pályákkal ez nem mindig megoldható.
ⓏⓈⓘⓝⓓⓔⓧ 2011.09.30. 10:38:34
ámbátor 2011.09.30. 11:53:45
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.09.30. 12:02:30
a távolságokat nem tudom, de a lehetőség már most is van. viszont ilyen esetben nem használják, csak pályafelújításnál.
[mike] 2011.09.30. 14:21:06
cett · http://cettblogja.blogspot.com 2011.09.30. 14:26:25
mire kb 40 perc múlva odaértem, a roncsok lerántva az útról, az apró törmelék kiseperve az út szélére, és ott irodázott kb 3 rendőr. a mentők már rég elvitték akiket le kellett. és senki nem lassított, én is mentem tovább nyugis autópálya tempóban...
szóval biztos ott is van néha olyan mint itt, de gyakoribb a normális megoldása a dolognak.
Alikam 2011.09.30. 16:14:06
De azért az elég érthetetlen, hogy mindig megvan az ügyeletes hétvégi balfasz, amelyiknek sikerül balesetet okoznia.
Nem igaz nem lehet normálisan vezetni.
D4D 2011.09.30. 16:53:54
"Jó azt tudjuk, hogy ilyen esetekben kurvára nem érdekli a hatóságokat az, hogy mekkora dugó lesz."
Az álló kocsisor vége pedig a következő potenciális baleseti helyszín.
qwertzu 2011.09.30. 17:04:21
Amúgy van is egy elméletem, hogy miért. Mert nézzünk meg egy tipikus hétvégét az M7-en. A forgalom mindig elég sűrű ahhoz, hogy ne lehessen elérni a 130 as lehetséges maximumot.
Ekkor megjelenik az egyes számú szereplő, aki persze nem érti meg, hogy azért nem lehet haladni, mert a Hegyalja úttól Balatonszemesig megszakítás nélkül sűrű a forgalom, és fizikai képtelenség gyorsabban menni. Azt hisz, hogy a sok vasárnapi autós feltartja, mehetnének gyorsabban is, ha akarnának, csak bénák hozzák vagy ráérnek. De ő nem ér rá. Ő akkor is 150-el megy az autópályán, ha beledöglik. Ha a külsőben van 50 méter hely két kamion között, akkor jobbról előz. Hát a faszért nem mennek le előle, nem látják, hogy gyorsabb? Ha nagyon nem megy a dolog, akkor leállósávban tolja a 60-al haladó kocsisor mellett.
És a kettes számú szereplő, aki ritkán megy autópályán , és nem tudja, hogy a fent megénekelt típus, egy két kamion közötti jobbról előzés után akkor is visszarántja a belsőbe a X5-öst (bocs de tényleg), ha fizikailag nincs ott hely. Nem számít rá, hogy létezik büntetősatu nevű fogalom. És már kész is kocc.
Altaïr 2011.09.30. 17:36:23
tundrazuzmo (törölt) 2011.09.30. 18:36:10
- Aki balesetet okoz, mert vesztes
- Aki beáll a sorba dugózni, mert vesztes
Utóbbi csak időt veszít, de az éppen elég.
Ugye nincs más választás hazafelé, mint az M7, és ont vasárnap délután? Nincs? Akkor jó, dugózzál csak ezután is!
Alikam 2011.09.30. 18:59:30
Viszont ha az autópályán megy legalább közelítse meg a megfelelő követési távolságot.
GiXXXer 2011.09.30. 21:37:00
Osztrákoknál is dugóztam már pár órát rohadtul nem csúcsidőben, rohadtul nem nagy forgalomban, mivel félpályás útlezárás volt. Náluk sem működik a cippzár effektus. Már 5 km-rel a zárás előtt ki volt táblázva, de a sok vakegér az utolsó méterekben fogta csak fel, hogy be kéne kotródni a külsőből, ekkor satu, és a belsőben is satu miattuk persze...
Itthon még istenes! Nem viccből mondom...
huspotyolo 2011.10.01. 01:49:00
GiXXXer 2011.10.01. 02:52:49
qwertzu 2011.10.01. 07:44:17
puffancs 2011.10.01. 11:08:15
az UK-ban is orak kerdese csupan, pedig itt aztan tenyleg hatekonyak a rendorok es tisztelik az egyenruhat.
itt sem nyitjak meg a leallosavot helyszineleskor, csak ha utepites van. miert magyarorszagon nyitnak meg, ahol az autok szama is huszadannyi?
aki nem tudja belekalkulalni az autozasba, hogy bizony dugo is kialakulhat, menjen kotott palyan vonattal.
birom amugy, amikor budapest es balaton kozott ingazo emberek peldaloznak kulfolddel, nagyon viccesek :)
puffancs 2011.10.01. 11:13:13
cett · http://cettblogja.blogspot.com 2011.10.01. 11:23:03
puffancs 2011.10.01. 11:37:32
cett · http://cettblogja.blogspot.com 2011.10.01. 13:02:11
CoIie 2011.10.01. 13:51:36
huspotyolo 2011.10.01. 16:11:43
@qwertzu: Igaz, bocsi a tárgyi tévedésért, a fejemben az járt, hogy a nagyobb átmérőjű körút, ezért írtam rosszul. Mérnökileg nem tudom felfogni, hogy a kisebb a "nagykörút"... Vikifi nem akarja ezt is átkeresztelni valami logikusabbra: Kis/közepes körút? :D
Drdnght 2011.10.02. 10:38:15
roadrunner 2011.10.02. 12:44:29
Képzeld meg a folyamatos forgalomnak is megnyitják a leállósávot sok helyen.
huspotyolo 2011.10.02. 13:50:34
Mzee1000 2011.10.07. 08:49:00
j311 2011.10.08. 21:42:01
Peetee 2011.10.13. 15:18:47
DE AMIKOR A GYÖKÉR PARASZT RENDŐR SAJÁT MAGA AKADÁLYOZZA A TOVÁBBHALADÁST ÉS KREÁLJA A MÉG NAGYOBB DUGÓT, AZ TÖBB, MINT VÉRLÁZÍTÓ.
Miért van ez?
Mert öntelt, ugyanakkor végtelenül ostoba, logikátlan gyökereket alkalmaznak a rendőrségél.
Azért mert a logikus gondolkodás szikráját is kiölik belőlünk
Azért, mert lenéző, pökhendi, "ki a király" - életérzéssel megáldott lófaszjóskák teljesítenek szolgálatot, neeeem, nem a a hazaszeretet miatt, hanem, a 35évesen nyugdíjba vonulás reményével próbálják túlélni azt a 10-15évet, amit a munka világában kell eltölteniük, eközben pedig kínkeservesen fáj nekik minden műszak, minden intézkedés.
Azért mert a rendőrség nálunk KÉPTELEN RÁSZOLGÁLNI AZ ÁLLAMPOLGÁROK TISZTELETÉRE ÉS A BIZALOMÁRA!!!!
Németországban els.adás kötelezőnél kiment az előttem lévő a másik elé.
Ez ~4-5éve történt.
Én voltam az egyetlen tanú.
40perc volt az eset, pedig a golf-ban kinyílt a légzsák és a néni pár percet a mentőben töltött!
40perc így nézett ki:
Telefon után 5perccel ott volt 1 rendőr, majd még1.
Az első azonnal elkezdett forgalmat irányítani, a társa az érintettekhez sietett!!!
A másik rendőrautó a megérkezése után 30mp-el már nyílt a csomagtartó, előkerültek az eszközözk (nem cigizünk egyet, kezelünk a kollégákkal, megbeszéljünk a tegnapi VV-t, aztán jajjjjj, dógózni kőne').
10perc alatt felmérték, 3-4et fényképeztek, addig a másik forgalmat irányít, társa a vallomásokat veszi fel közben a mentőnek mutatja,h hova álljon, a nénit besegíti.
Eddig ~20perc telt el, megjött 2 autómentő, az egyik 30sec után távozott, miután két szót váltott az érintettekkel. NEM, nem maradt ott hiénáskodni, meg rábeszélni, hogy mégiscsak lehet, hogy kéne az a térlelezés.
Ha nem, hát nem, ennyi.
A 25.percben kerültem én a képbe, angolul lebeszéltünk a dolgot, igen az én verzióm egyezik a többiekével, itt írja alá, köszönöm...jaasolta,h pihenjek egyet a közeli kúton, sokminden történt velem az elmúlt fél órában és biztos jól vagyok? Igen, köszönöm.
A másik tréler várt a rendőr utasítására, az megmutatta,h hogyan, felrakták a trélerre, rendőr, mentős és a tréleres közösen seprűzték félre a törmeléket, a 40.percben már csak a tréler állt az útszélén.
Bementem a közeli kút helyett a szupermarketbe, a baleset utáni 50.percben ugyanolyan zavartalan volt a forgalom, mint a baleset előtt!!!!
Nálunk az 50.percben kezdik el a csomagtartóból elővenni a fényképezőgépüket....
No comment.
D4D 2011.10.13. 17:30:58
A törmeléket zacskóba seprik, nem félre.