Friss kommentek

  • Arcade Macho: igyekezni kell feltartas nelkul a belso savban menni, de ha nagy a forgalom akkor ugyse fog tudni a 180as versenyzo sokat n... (2019.08.06. 12:29) A belső sáv joga
  • Rugovicsvalagba: @MiKE: A KRESZ nem ismer olyant, hogy szervizút. Vagy szilárd burkolatú az út, vagy nem. Ha a két kereszeződő út szilárd bu... (2019.07.05. 01:34) Jobbkezes vagy nem?
  • Reactor: Nincs ezen mit csodálkozni, a Balkán közelebb van hozzánk, mint London vagy Helsinki. Az utak mentén gyűlő szemétkupacokon ... (2019.05.06. 20:39) Szemét szemetelők
  • E.munkás: Ma a soroksári Auchan 5-ös kútjánál a 45 literes tankomba sikerült 46,7 liter 95-öst tankolnom úgy, hogy még volt benne elő... (2018.12.02. 22:44) Mit adnak el benzin néven?
  • Nagy Andor: Hali.Én inkább jobban kiszürném az autosokat is,mert aki iéyen módon vezet,nem csak egy motorosra,de egy gyerekét kézenfogó... (2018.04.12. 22:09) Útban volt a motoros, arrébb lökte
  • Easyke: Gyalogos ütközés elleni védelmet pont a városban ne...? Akkor hol? :S (2018.03.01. 14:24) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • baby24: Szuper leírás volt. Mintha én írtam volna :D (2018.02.13. 15:03) Egy friss jogosítványos naplója

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Többsávos kanyarodás némi festékhiánnyal

2011.10.05. 07:58 :: Don Blasius

Nemrégiben is szerepelt egy olyan helyszín, ahol először nem, később is csak hiányosan sikerült pótolni a lekopott útburkolati jeleket, majd végül csak elkészült. Most Gergő küldött nekünk egy újabb hasonlót, szintén egyelőre a félmegoldás stádiumából. Az ominózus Teve utcai kereszteződésnél végre elkezdtek felfigyelni arra, hogy lassan elfogytak a jelzések. A probléma az, hogy jelenleg mást mutat a tábla és mást a burkolati jel. És bár a tábla jelzése a mérvadó, mégis jobb lenne azt a hiányzó nyilacskát is felfesteni. Persze az autósoknak is jobban oda kellene figyelniük, hogy kanyarodás közben melyik sávba is érkeznek.

Már régóta gondolkoztam, hogy megírjam-e, ami majd minden reggel felbosszant a közlekedésben. A mostani fejlemények után végül is így döntöttem, a slusszpoén az írás végén a hármas pontban a lustábbaknak.
 
Adott a Teve utca és a Róbert Károly körútba csatlakozása. A Teve utcáról a külső sávból csak jobbra, a belső sávból balra és jobbra lehet már nagyon régóta kanyarodni. A jellemző továbbhaladási irány a jobbra fordulás a Róbert Károly körútra, majd vagy a belső két sávból a Váci út felé balra, vagy a többi három sávból az Árpád híd felé történő folytatás.
 
 
Ez a múlt hétig a következőképpen volt az autósok felé jelezve, észlelhetőségi sorrendben. A bekanyarodáshoz megnyíló második sáv magasságában egy kissé elfordított,de azért látható, a bekanyarodás rendjét a fentiek szerint szabályozó kék tábla, a külső sávban egy kopott jobbra nyíl, a belső sávban egy kopott jobbra-balra nyíl, aminek a jobbra ága lényegesen jobban el volt kopva, illetve két telezöld lámpa. Ha az elkopott útborkalati jelet nem lehet észlelni, a kék tábla szabályozza a bekanyarodási rendet.
 
Nem meglepő módon sok autós számára nehézséget okozott annak felfogása, hogy itt két sáv kanyarodik (egy zebrára egyébként), és szinte minden nap volt valaki, aki a külső sávból a harmadik vagy a negyedik sávba hajtotta végre a jobbra kanyarodást a belső sávból jobbra kanyaródok némelyikének dudaszava közepette.
 
Előjött ez a téma már máskor is eltérő környezetben itt. Itt a szakértő hölgy a besorolásra vonatkozó bekezdésre hivatkozik azzal kapcsolatban, ami a bekanyarodás utáni helyzetet illeti, de véleményem szerint inkább abból a bekezdésből, hogy "járművel másik útra - ha közúti jelzésből más nem következik - jobbra kis ívben, balra nagy ívben kell bekanyarodni, úgy, hogy a jármű a bekanyarodás után a menetirány szerinti jobb oldalon maradjon" következik az, hogy mindkét járműnek a lehető legjobbra kell végrehajtani a kanyarodást, és utána váthatnak sávot, tehát aki például a negyedik sávba fordul jobbra, az szabálytalan Bár ezt is lehetne vitatni azzal, hogy teljesítette azt, hogy a menetirány szerinti jobb oldalon maradt.
 
A kis kitérő után leírom, hogy a múlt héten a következő változtatások történtek:
1. A kék táblát teljesen szembefordították, így az most már még jobban látható.
2. A Róbert Károly körútra szaggatott vonallal felfestették a bekanyarodás rendjét szabályozó útburkolati jeleket, a két jobbra kanyarodó sávot végre elválasztva.
3. Újrafestették a Teve utvában a kanyarodást jelző burkolati jelet, oly módon, hogy a belső sávban csak balra nyilat festettek, a már korábban lekopott jobbra ágat NEM festették újra.
 
BÍzom benne, hogy a blog nyilvánossága segít abban, hogy az a valamiért kimaradt kis festék végre odakerüljön.

 

78 komment

Címkék: budapest biztonság közlekedés veszélyes kresz tábla zebra kanyarodás

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

yoda-jedi 2011.10.05. 09:01:27

legjobb amikor két kanyarodó sáv 3 ba fordul bele...

felfestések nélkül...

VICCország... szegények vagyunk... nincs pénz semmire...
;) biztosan keveset adózunk ;)

Schizomyco Phyta 2011.10.05. 09:07:40

@yoda-jedi: Megelőztél. Nekem is ez a problémám. Tipikus esete a Mester utca és Könyves Kálmán krt. kereszteződése. Mester utcából a Népliget felé (nagy ívben) kanyarodva a Könyvesre 2 sávból 3(+1) lesz. Ott nem szabad a külsőből valaki mellett kanyarodni, mert 10-ből 9 nem csak a logikát, de a kissé megkopott felfestéseket sem követi és a középsőbe vagy egyenesen a szélsőbe fog kikötni. Ott is ráférne pár kg festék az aszfaltra, nem a lámpás zebrákat kéne zöld-fehérre festeni...

yoda-jedi 2011.10.05. 09:11:49

@Schizomyco Phyta: :) foci nagyhatalom vagyunk... még a zebra is... az tényleg qva jo... még szerencse, hogy nem fekete-fekete színű a csapat... bár a zöld se láccik sokkal jobban... debil, ovis fides...

yoda-jedi 2011.10.05. 09:14:28

ja és ha csinóvnyikok olvassák, 10edszer is elmondom: MI A LÓF@SZNAK van 30-as tábla a LÁgymá, uppsz II.RÁkóczi Ferenc hídon???? (rögtön a 70es alatt!!!) szórakozzanak a qva...

Schizomyco Phyta 2011.10.05. 09:19:24

@yoda-jedi: Valamikor a hétvégéken festették (felújították) a hidat. Szerintem ott maradt, a félpályás lezárást megszüntették, de a tábla örök. Mostanában nem jártam arra, de ilyen híreket hallottam és próbálom a logikájukat megérteni, követni.
De jó kérdés (nem nekem): ha egyszerre, egy rúdon van egy 70-es és egy 30-as tábla melyik az érvényes? (Mert a 70-est elfejeltették letakarni). Beugró kérdés. :)

yoda-jedi 2011.10.05. 09:22:37

@Schizomyco Phyta: mindkettőt be kell tartani sajnos... a 30/70= 30

de NINCS ÉPÍTKEZÉS A SÁVOKBAN...

1995-óta épült két szép ÜRES széles sáv a korláton belül (villamosoknak LETT VOLNA, de a metro lobbi megfúrta) a pilonok ott vannak... a sávokban semmi (jo most sehol semmi...) de hónapokra kib@szni csak ugy 30 as táblákat... és éjjel elég veszélyes, mert van aki komolyan veszi... nyilván szivatásra gondolva...

qwertzu 2011.10.05. 10:06:46

@yoda-jedi: "mindkettőt be kell tartani sajnos... a 30/70= 30"

NEM!

Egyszer nézd meg rendesen a táblákat! Ha lassan mész (30), és jók a látási viszonyok, és nem tapadsz rá az előtted lévő seggére, és nem vágnak be eléd hirtelen, és jó a szemed akkor el kell tudnod olvasni azokat a kibaszott apró betűs kiegészítőket amik tisztázzák a sebességet. Ha jól emlékszem akkor:
Belső sáv 20 - 6 óráig: 30 km/h
Belső sáv 6 - 20 óráig: 70 km/h

Külső sáv 20 - 6 óráig: 50 km/h
Külső sáv 6 - 20 óráig: 70 km/h

Mindkét irányban.

Elijah_Baley 2011.10.05. 10:28:39

mert amúgy kétsávosról négysávosra hogy kell kanyarodni, és h a róbertgidán annyian állnak h csak a legbelsőben van hely, akkor senki nem kanyarszik ki, és ha nekem utána balra kell kanyarodni akkor nem kanyarodhatok rögtön a legbelsőbe hanem a szélsőbe és utána a fullteli sávokon próbáljam átkönyörögni magam a (töküres, lévén lekanyarodó) legbelsőbe a maradék kb 60 méteren?
én így szoktam:dudaszó, mutogatás, meg van oldva a probléma, a sok finom budai nép meg álldogáljon kedvére a tumultusban ameddig jólesik :)

hbe 2011.10.05. 11:20:20

Ha van útburkolati jel, akkor a szabályos kanyarodás az, ha nincs, akkor sorban mindenki, tehát külső jobb szélső sávba, belső jobbról a másodikba.
A gyakorlatban, és ez mindenhol így működik, ha valaki a Váci út felé szeretne kanyarodni majd később balra, akkor célszerű a Teve utcában a tábla által mutatott belső sávba besorolni, és onnan végrehajtani a kanyarodást, ami közben vagy az után az esetleges dugóban szükséges sürgős balra sávváltással sem lehet gond. Ellenben ha valaki a külső sávba sorol jobbra kanyarodáskor, akkor ha nem a külső sávba kanyarodik, akkor elsőbbséggel tartozik mindenkinek, aki tőle balra van (mert a belső sávból kanyarodónak szabályosan a második sávba kellene kanyarodnia), és nem vághat át a gyalogosok között szlalomozva a Róbert Károly belső sávjába.

fezoGT 2011.10.05. 11:22:48

azért ha a sok birka ótós nem csak előre nézne hanem néha oldalra meg a tükörbe is, nem lenne probléma. persze nem árt ha jó a felfestés

egyébként a fenti helyszín még istenes, a Pólus-Szentmihályinál ennél sokkal nagyobb a káosz kanyarodásilag, főleg hosszú7végén vagy ünnepek előtt...

fezoGT 2011.10.05. 11:30:45

@De gustibusaut bene, aut nihil: ááá, nem kell ahhoz még 60m se, csak a kocsi orrát kellő pillanatban a megfelelő helyre beszexuálni...engem mindig beengednek :) persze megköszönni illik, mert néha genyóság

Elijah_Baley 2011.10.05. 11:59:29

@vidifan: ha újpest irányába, akkor a teszkó parkoló leghátsó sorából egy külön sáv vezet fel a szentmihályira, érdekes módon senki nem használja, a másik irányba persze nettó szívás, bár a médiamárkt felőli parkolóból ki lehet jutni a hátsó útra, onnan könnyebb balrakanyarodni lévén azt az utat sem ismeri senki :)

hbe 2011.10.05. 12:38:08

A belső sávból hiányzó útburkolati jel azért fontos, mert sokan csak azt nézik, és ennek hiányában azt tételezik fel, hogy aki abból a sávból kanyarodik jobbra, az szabálytalan. Tipikus, hogy a külső sávba beáll sorba 6-8 autó, míg a belsőben 1, aztán dudálnak arra, aki a belsőből kanyarodik szabályosan jobbra.

_ng_ 2011.10.05. 13:05:38

@hbe: Pontosan így van, ahogy írod.
Ha az egyes sávok nincsenek útburkalati jellel egymásba átvazetve, akkor
- jobbra kanyarodás:
-- külső sávból (vagy ha csak egy sáv van) a külső sávba
-- jobbról a 2. sávból jobbról a 2. sávba stb.
- balra kanyarodás:
-- belső sávból (vagy ha csak egy sáv van) a belső sávba
-- balról a 2. sávból balról a 2. sávba stb.

Ettől csak akkor lehet eltérni, ha azzal másokat nem zavarsz. Tipikus példa, amikor kétsávos útra kanyarodunk a keresztező egysávos útról: a jobbra kanyarodó köteles a külsőbe, a szemből balra kanyarodó a belsőbe kanyarodni, így köztük elsőbbségadási kötelezettség sem értelmezhető, mivel egymás útját nem keresztezik. De mindig van, aki jobbra kanyarodva egyből a belsőbe akar hajtani, mivel úgy gondolja, hogy a kanyarodási szabály miatt neki elsőbbsége van a szemből balra kanyarodóval szemben. Frászt: a külsőbe kell kanyarodnia, majd a sávváltásra vonatkozó szabályok betartásával beljebb sorolhat. (Vonatkozik ez a buszokra és egyéb túlméretes járművekre is: ha nem tud a külsőbe sorolni úgy, hogy ne lógjon át a belsőbe, meg kell várnia a balra kanyarodókat, mivel nem zavarhatja őket. Sajnos sok buszvezető sincs ezzel tisztában, ami azért elég nagy gáz.)

Tron65 2011.10.05. 13:55:08

Közel 10 éve napi szinten megyek el az említett utcatorkolatnál.
Szeretném felhívni a topic írójának figyelmét, hogy ez alatt az idő alatt kb 1 alkalommal festették fel a táblával megyegyező módon az útburkolati jelet.
Terelő vonal is csak 1 alkalommal volt felfestve a balra kanyarodáshoz (két nemigazán jól játszó "járdasziget" közé kell betalálni).

YNWA · http://majmedence.blog.hu/ 2011.10.05. 14:23:45

Sziasztok!

Lenne egy kicsit OFF kérdésem, kíváncsi lennék a véleményetekre.

Pár napja a Budafoki úton parkoltam, nagyjából itt:
g.co/maps/9n726
A hely jellemzője, hogy 2x2 sávos az út és a kettő között van egy elválasztó betonpadka, amin kényelmesen elfér egy személyautó. Ezt ki is szokták használni az emberek, jelen pillanatban is legalább 5 autó parkol ott. Tiltó tábla, illetve tiltó felfestés nincs, útkereszteződés sincs a közelben, az autók sem zavarnak az égvilágon senkit. Ennek ellenére tegnap is láttam, ahogy végig ment a kedves közterület felügyelő és sorban végigbüntette az autókat.

Engem 8000 Ft-ra büntettek a KRESZ 18. paragrafus 1. bekezdés k. pontjára hivatkozva: "Járműforgalom elől elzárt területre ráhajtott, várakozott."

Fellapoztam a KRESZ-t, a hivatkozott k. pont a következőt írja:
"járműforgalom elől elzárt terület (157. ábra)(http://net.jogtar.hu/jr/gen/gp2_299_97500001$BKPM__23_157$BBMP_0.png); az útburkolati jellel jelzett területre járművel ráhajtani tilos;"

Ez azért vicces, mert semmiféle hasonló felfestés nincs.

Fellebbezni a büntetés ellen nem lehet, ha nem fizetem be 30 napon belül, akkor feljelentés --> bíróság és ők döntenek.

Ettől kicsit félek, ha vesztek akkor arra végképp nem lesz pénzem.. Ti mit javasoltok, mit tegyek?

Köszönöm előre is!

yoda-jedi 2011.10.05. 14:29:16

@YNWA: láttam este is és még reggel is a lakatolt kocsik maradékát...

szerintem NEM forgalom elől elzárt terület és NEM is járda, NEM is zöld... szóval sztem táblával lehetne tiltani

YNWA · http://majmedence.blog.hu/ 2011.10.05. 14:30:56

@YNWA: csatolok egy képet is a helyszínről, pár perce készült.

ha valaki felismeri a kocsiját gyorsan álljon odébb... :D

minus.com/mXmc6lh9H

YNWA · http://majmedence.blog.hu/ 2011.10.05. 14:34:14

@yoda-jedi: igen, direkt megnéztem parkolás előtt, NINCS tábla.

az meg külön érdekes tényleg, hogy a felfestésre hivatkoznak a büntetésnél, ami szemmel láthatóan hülyeség

yoda-jedi 2011.10.05. 14:36:17

@YNWA: "Útburkolati jelek, 18. § (1) Az útburkolati jelek: ... k) járműforgalom elől elzárt terület (157. ábra); az útburkolati jellel jelzett területre járművel ráhajtani tilos;"

és ott a FELFESTÉS RAJZA... amire hivatkoznak az a paragrafus csak FELFESTÉSEKRŐL szól... ilyen tiltás ott nincs...

FELFESTÉS NINCS... ergó ezt mindenképp érdemes fellebbezni ez nagyon egyértelmű...

mi a lóf@szért nem kérdeznek meg vki olvasni tudót mielőtt lelakatolnak 100autót... ezek tették ki a 30ast is biztos... debil kormány debil intézményei...

yoda-jedi 2011.10.05. 14:37:15

@yoda-jedi: mármint a lágymányosi hídi 30asra gondolok...

qwertzu 2011.10.05. 14:40:56

@YNWA: Rossz hírem van. A 18§ (1), amire hivatkoznak biztosan hülyeség, de a bünti jogos mert:

40. § (1) Járművel megállni - ha közúti jelzésből vagy a (2)-(5) bekezdés rendelkezéséből más nem következik - csak az úttest menetirány szerinti jobb szélén, azzal párhuzamosan, egy sorban szabad.
41. § (1) A 40. § rendelkezéseit értelemszerűen alkalmazni kell a várakozásra is.

Szerintem kár küzdeni.

qwertzu 2011.10.05. 14:42:30

@yoda-jedi: Felejtsd el azt azt a hidat, nem kell 30al menned nap közben:
@qwertzu:

YNWA · http://majmedence.blog.hu/ 2011.10.05. 14:46:43

@qwertzu: köszi, na ezt nem tudtam... elég hülye egy szabály jelen helyzetben szerintem, persze ez nem menti a dolgot.

amúgy ez szép és jó de akkor miért nem az általad idézett paragrafusra hivatkoznak?

Ha kirabolok egy boltot, akkorsem gyorshajtás miatt csuknak le. ilyen szempontból vajon nem támadható a dolog?

qwertzu 2011.10.05. 14:52:07

@YNWA: Mert tudják hogy esélyed sincs, és szarnak rá. A trükk az, hogy racionálisan nem éri meg küzdeni, mert ha nyersz is neked több pénzbe van a dolog mintha befizetted volna.
Hogy támadható a dolog az persze lehet, de meg is nyered, akkor kiküldik neked a büntit a helyes hivatkozással és akkor ott vagy ahol a part szakad.

yoda-jedi 2011.10.05. 14:54:33

@qwertzu: és éjjel mi a ló@szért kéne 30cal??? a biztonsági őr nem tud aludni...

@YNWA: nem értek egyet!!!! a 40.§ (1) az ÚTTEST re vonatkozik...

ez ahol Ti álltok nem járda, nem úttest és nem is forgalom elől elzárt terület...

találjuk ki mi az... barkóppa...

yoda-jedi 2011.10.05. 14:56:13

@YNWA: a határozat fellebbezése azért érdemes mert emiatt a "formai" hiba miatt mindenképp visszakapod az illetéket (na persze Hondurasban ez se biztos)

tehát a fellebbezéssel elvileg nem tucc veszíteni semmit...

yoda-jedi 2011.10.05. 14:57:09

1. számú Függelék
c) Úttest: az útnak a közúti járművek közlekedésére szolgáló része

qwertzu 2011.10.05. 14:59:50

@yoda-jedi: Szerintem a 40.§ (1) az útra vonatkozik. És ez rögtön tiltja is az úttesten kívüli megállást, kivéve ahol később direkt megengedi.

yoda-jedi 2011.10.05. 15:01:30

szerintem ez útpadka lesz
"g) Útpadka: az útnak az úttest mellett levő, útburkolattal el nem látott része."

ezt pedig KÜLÖN TILTANI KELLENE... a

"15.§ ... (7) Az (1) bekezdésben említett jelzőtáblák alatt elhelyezett kiegészítő jelzőtábla (63/a ábra) az útpadkán történő megállási (várakozási) tilalomra is utal." -tel

és a baloldalon kitett táblákkal (mindkét uttest oldalon)

"A közúti jelzőtáblákra vonatkozó közös rendelkezések 10. §... (6) A megállási és a várakozási tilalmat, valamint a várakozóhelyet jelző táblát az úttest mellett, menetirány szerint a jobb és a bal oldalon egyaránt elhelyezhetik. E jelzőtáblák hatálya az úttestnek arra az oldalára terjed ki, amelyik mellett azokat elhelyezték."

YNWA · http://majmedence.blog.hu/ 2011.10.05. 15:01:38

jólenne találni valakit, aki bevállalt egy fellebbezést, hogy mi történt, mi a tapasztalat

napi 5-6 autóst _minimum_ megbüntetnek itt, valaki csak utánajárt..

yoda-jedi 2011.10.05. 15:05:41

egyébként még járdasziget is lehet mert ahhoz nem kellenek gyalogosok... lehet "terelő" szerepe is... de a megállási tilalom nem vonatkozik arra sem, mert nem kell a gyalogosnak helyet hagyni hiszen bár járdasziget, de nem járda...

"i) Járdasziget: az útnak az úttesten levő, attól kiemelt szegéllyel elválasztott és körülhatárolt – a járműforgalom elől elzárt, a gyalogosok védelmére vagy a járműforgalom irányítására szolgáló – része."

yoda-jedi 2011.10.05. 15:06:57

ezt ez is alátámasztja:

"j) Osztottpályás út: olyan út, amelynek a két forgalmi irány céljára – egymástól járdaszigettel, növényzettel, zárt villamospályával vagy más hasonló módon elválasztott – két külön úttestje van."

tehát JÁRDASZIGET, de nem járda... szerintem nem tilos megállni... mert nem úttest, csak az ÚT része... ;)

érthető ugye? :)

YNWA · http://majmedence.blog.hu/ 2011.10.05. 15:09:59

@yoda-jedi: mondjuk ebben van valami, miért rendelkezne a kresz az úttest bal oldalán kihelyezhető várakozási tilalmat jelző táblákról, ha ott alapból tilos megállni?

amúgy akkor egyirányú utca bal oldalán sem szabad parkolni? mert akár úgy is nézhetjük a Budafoki út ezen szakaszát, hogy két 2 sávos egyirányú út, csak itt a kettő közepén nem egy háztömb, hanem széles padka van. :) persze ez már messzire vezet, elismerem.. :D

yoda-jedi 2011.10.05. 15:10:30

@qwertzu: ha igazad lenne akkor nem lehetne sehol felállni a járdára a városban, csak ha tábla utalna rá... pedig FEL LEHET... (ha meg van az 150cm stb általános feltételek)... fordítva van, tiltás kell külön ahhoz hogy ne állhass fel egy széles járdára...

YNWA · http://majmedence.blog.hu/ 2011.10.05. 15:12:55

@yoda-jedi: érthető persze, kérdés a bíró mit mond erre. nincs itt egy ügyvéd? :D

mindenesetre az érvelés logikusnak tűnik

yoda-jedi 2011.10.05. 15:17:37

@YNWA: most már a fogalomban biztos vagyok JÁRDASZIGET (gyalogosok és járda nélkül!) ami forgalom terelésre van, OSZTOTT PÁLYÁS út "közepe"

a forgalom elől elzárt terület azt felfestéssel lehetne jelölni...

bár a JÁRDASZIGET fogalom is beszél forgalom elől elzárt területről, de az tökmindegy, mert arra meg a 18.§ (1) k) megállás tillama nem vonatkozik, mert az csak felfestésre szól...

egyébként a közterületesek ebből a logikából jutottak a 18.§(1) k) hoz mert az is forgalom elől elzárt terület...

csak hogy... arról maradtak le: hogy bár forgalom elől elzárt terülnek is mondhatjuk ezt a járdaszigetet, erre NINCS megállási tilalom, csak a felfestés esetén lenne...

a 40.§ (1) pedig CSAK az ÚTTESTRE vonatkozik... az más fogalom.

qwertzu 2011.10.05. 15:20:27

@YNWA:"miért rendelkezne a kresz az úttest bal oldalán kihelyezhető várakozási tilalmat jelző táblákról, ha ott alapból tilos megállni?"
"amúgy akkor egyirányú utca bal oldalán sem szabad parkolni? "

Neked tényleg el kéne olvasni a kreszt. :)
Egyrészt:
40. § (2) Egyirányú forgalmi úton az úttest bal szélén - ha közúti jelzésből más nem következik - akkor szabad megállni, ha a jármű mellett az úttest jobb széléig mérve legalább 5,5 méter szélességű hely marad.

Másrészt az úttest bal oldala az a másik irányból nézve az úttest jobb oldala, tehát ott lehetne parkolni, ha nem tiltanák. A bal oldali tiltásra az egyirányú utca, és a megfordulok és parkolok tiltása miatt van szükség.

qwertzu 2011.10.05. 15:23:14

@yoda-jedi: Téged nagyon gyorsan hihetetlen meglepetések fognak érni. Nem lehet felállni a járdára csak akkor ha tábla vagy felfestés engedélyezi! Te komolyan szoktál Pesten a járdán parkolni, és még nem büntettek meg? Tippelhetek: rokkantkártya?

YNWA · http://majmedence.blog.hu/ 2011.10.05. 15:30:16

@qwertzu: tény el kellene olvasnom, ezzel nem vitatkozom. próbálok logikusan közlekedni, ésszerűen. :) ez meg nem az.

amúgy azóta már 10 autó parkol itt... :D lassan betelik.

amúgy ha tényleg járdasziget, akkor.. ?

másik, részletkérdés, de ezt nem tudom értelmezni:

"Másrészt az úttest bal oldala az a másik irányból nézve az úttest jobb oldala"

qwertzu 2011.10.05. 15:31:00

@yoda-jedi: "a 40.§ (1) pedig CSAK az ÚTTESTRE vonatkozik"
Merthogy?
A rendelet hatálya
1. § A rendelet a Magyar Köztársaság területén levő közutakon és közforgalom elől el nem zárt magánutakon folyó közlekedést szabályozza.

Tehát a kresz az egész útra vonatkozik, a 40.§ (1) pedig egészen pontosan definiálja, hogy az úton hol kell megállni: az úttest jobb szélén.

qwertzu 2011.10.05. 15:47:13

@YNWA: "amúgy ha tényleg járdasziget, akkor.. ?"
Akkor szerintem tilos ott megállni. Ha kétségeid vannak konzultálj ügyvéddel vagy próbálj meg valami szakértőt megkérdezni.
pl Totalcar - autójogász.

D4D 2011.10.05. 16:05:25

@YNWA: Járdának minősül, és a járdán történő várakosnak megvannak a szabályai.

yoda-jedi 2011.10.05. 16:31:26

@qwertzu: igazad van:) TILOS megállni, járdasziget, csak ha tábla vagy festés engedné akkor lehetne:)

mivel nem járda ezért még a mozgássérült sem állhat meg...

bocs @YNWA:

yoda-jedi 2011.10.05. 16:32:09

@D4D: járdasziget, de nem járda, tehát azok a megengedések/kivételek sem vonatkoznak...

záporjózsi 2011.10.05. 16:48:47

@YNWA: a KRESZ szerint nem szabad.

[mike] 2011.10.05. 17:19:30

@Tron65: ja! meg nem kéne 110-zel a belső sávban nyaralni. Te köcsög BMW-s!

D4D 2011.10.05. 17:51:44

40§
(8) A járdán - részben vagy teljes terjedelemben - csak akkor szabad megállni, ha
a) azt jelzőtábla vagy útburkolati jel megengedi,
b) a jármű a járda szélességének legfeljebb a felét foglalja el,
c) a járdán a gyalogosok közlekedésére legalább 1,5 méter szabadon marad, és
d) a jármű tengelyterhelése az 1000 kg-ot nem haladja meg.

1. számú függelék az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelethez
I. Az úttal kapcsolatos fogalmak

a) Út: a gyalogosok és a közúti járművek közlekedésére szolgáló közterület (közút), illetőleg magánterület (közforgalom elől el nem zárt magánút).
b) Járda: az útnak a gyalogosok közlekedésére szolgáló - az úttesttől szintkülönbséggel, kiemelt szegéllyel, vagy más látható módon elhatárolt - része; a gyalogút azonban nem járda.

yoda-jedi 2011.10.05. 17:54:11

@D4D: ez nem járda, ez "járdasziget", de nem járda és nincs gyalogos forgalom...

ezen CSAK tábla, vagy felfestés engedheti meg a parkolást, általában tilos...

Reggie 2011.10.05. 19:00:53

@yoda-jedi: Miert nem jarda? A jardara vonatkozo definiciokat teljesiti, azaz szintbeli kulonbseggel van elvalasztva.

Timnorc 2011.10.05. 19:13:13

@_ng_:

2011.10.05. 13:05:38-kori hozzászólásodhoz:
Jól értékeled a körülmények egy észét, de mivel olyat is mellőzöl, amit nem kellene, ezért a következtetésed részben téves.

2x1 sávos út keresztez egy 2x2 sávos utat. Tényleg tipikus a példa.

A jobbra kanyarodónak tényleg a külsőbe kell kanyarodnia, a vele szemben kanyarodónak pedig tényleg a belsőbe.
De a jobbra kanyarodónak igen is elsőbbsége van a vele szemben balra kanyarodóval szemben.
Abban igazad van, hogy ha mindketten szabályosan kanyarodnak, akkor nincs elsőbbségi helyzet. Viszont ha a jobbra kanyarodó - szabálytalan módon, vagy mert méretéből adódóan nem képes - a belsőbe kanyarodik, akkor elsőbbségi helyzet áll elő, amit egy esetleges szabálytalan módon végrehajtott jobbra kanyarodása nem szüntet meg. Ha ilyenkor koccanás történik, akkor a balra kanyarodó a felelős.
Tehát egy busznak vagy egy nagyobb szerelvénynek jobbrakanyarodás közben - ha nem képes a külsőbe kanyarodni - megmarad! az elsőbbsége a vele szemben balra kanyarodóval szemben.

S, ami még fontos, de kifelejtetted:
Ha a balra kanyarodóval szemben nem kanyarodik senki jobbra, akkor a balra kanyarodónak is a külsőbe kell kanyarodni az általános jobbratartási kötelezettsége folytán.
Ezzel kapcsolatban előszeretettel adnak büntetőpontot (ha így hívják) a vizsgabiztosok. Kérdezz meg egyet!

Reggie 2011.10.05. 19:24:52

@Timnorc: Dehogy. A balra kanyarodonak a legbelsobe kell kanyarodnia.

31. § (1) Az útkereszteződésben másik útra bekanyarodni szándékozó vezető a járművel
b) útburkolati jelek hiányában
- balra bekanyarodás esetében az úttest felezővonala mellé, illetőleg osztottpályás és egyirányú forgalmú úton az úttest bal szélére.

De komolyan nem ertem, hogy ha megtanulni nem tanultatok meg a kreszt, legalabb a kommenteles elott olvassatok bele, hogy ne mondjatok ilyen egbekialto baromsagokat.

yoda-jedi 2011.10.05. 19:40:45

@Reggie: fentebb írtam, de ismételten idézem

"i) Járdasziget: az útnak az úttesten levő, attól kiemelt szegéllyel elválasztott és körülhatárolt – a járműforgalom elől elzárt, a gyalogosok védelmére vagy A JÁRMŰFORGALOM IRÁNYÍTÁSÁRA szolgáló – része."
"j) Osztottpályás út: olyan út, amelynek a két forgalmi irány céljára – egymástól JÁRDASZIGETtel, növényzettel, zárt villamospályával vagy más hasonló módon elválasztott – két külön úttestje van."

tehát JÁRDASZIGET, de nem járda (mert a járda fogalom gyalogos forgalom nélkül értelmezhetetlen)...

a 40.§ miatt ezen még táblával sem lehet kijelölni... hacsak nem értelmezi valaki útpadkának, de az előbbi fogalmak miatt ez a kevésbé esélyes...

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.10.05. 20:44:32

Orczy útról az üllőire balra kanyarodás is szép.

cso zsi 2011.10.05. 20:57:12

@YNWA: Ej, de kicsi a zinternet. Vagy pár napja másvalaki, más fórumon ugyanezt a kérdést tette fel, csak ő a Lágymányosi híd alatt parkolt ugyanígy.
És nem értette, mit hibázott.
Itt a Budafokin évek óta szüretelik az így pakolókat.

Reggie 2011.10.05. 20:58:08

@yoda-jedi: Attol meg, hogy ritkan van rajta gyalogos,nem azt jelenti, hogy nem jarda. Vagy ebben az esetben kijelenthetjuk az is, hogy a 4-6-os vonalan levo jardaszigetek, ahova lerakja a villamos az utasait, az nem jarda?
Szerintem a budafoki uti jardaszigetek akkor nem lennenek jardak, hogyha a gyalogosok elol el lennenek zarva. De mivel nem egy ilyen nagyobb szigethez oda is van vezetve a zebra, igy nem mondanam, hogy el lenne zarva a gyalogosok elol.

cso zsi 2011.10.05. 20:59:36

@Gyurma73: Azzal semmi baj, ha időben teszik egyesbe a bal szélen, de hogy középen szigettel elválasztott vegyes irányú sáv van, azért az biztosítékverő.
A balra kanyarodó beletapos a fékbe, mert neki piros, az egyenesen haladó belerongyol a hátuljába, mert neki ződ.

yoda-jedi 2011.10.05. 21:02:28

@Reggie: a Budafokin nincs semmi kapcsolat... de maradjunk abban:

...lakatlan járdasziget...

Reggie 2011.10.05. 21:07:15

@yoda-jedi: Akkor nezd meg jobban, pl a Galamboc utca es Budafoki keresztezodesnel. Oda atmegy a zebra. Ha lejjebb mesz a kepen, akkor ugyan arra a jardaszigetre a masik vegenel is megy egy zebra.

Timnorc 2011.10.05. 21:07:52

@Reggie:

2011.10.05. 19:24:52-kori hozzászólásodhoz:

Mivel sokan vannak a kommentelők között olyanok, akik vagy nem magyar anyanyelvűek, vagy pedig magyar anyanyelvűek ugyan, de régóta külföldön élnek, ezért előfordulhat, hogy a magyar írott szöveg (főleg a kodifikációs) nehezen érthető a számukra/számotokra.
Ez egyébként nem nagy baj, de most is ez a helyzet Veled.

Amelyik jogszabályi helyet idézted az nem illik ide.
A KRESZ 31. szaksza ugyanis azt szabályozza, hogy a kanyarodni szándékozó közlekedőknek miként kell felkészülniük a kanyarodásra, hogyan és hova kell besorolni a kanyarodás megkezdése előtt.
Nevezetesen: ha vannak útburkolati jelek (pl. nyilak), akkor azok szerint, ha pedig nincsenek, akkor már az útkereszteződés előtt kellő távolságban az úttest jobb, illetőleg bal szélére.
Sőt az ezen besorolás közben a bekanyarodási szándékot (tehát a közel jövőben bekövetkezőt) irányjelzéssel is jelezni kell.

Ehelyett az idevágó passzus az a KRESZ alábbi kettő szakaszának együttes értelmezése:
Az egyik a 31. szakasz (3) bekezdés, ami szerint a másik útra úgy kell bekanyarodni, hogy a bekanyarodás után jobb oldaon maradjon a jármű.
A másik pedig a 25. szakasz (2) bekezdése, ami kimondja, hogy az úttest menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni.

Szóval a fenti kettő részt együttesen értelmezve vallom azt, hogy a 2011.10.05. 19:13:13-kori hozzászólásomban igazam volt.

Egyébként ennyi erővel a KRESZ 36. szakasz (1) bekezdésének második fordulatával is jöhettél volna.

És ami a stílusodat, meg a "hangnemedet" illeti:
Szánalmas. Ha csupán egyszerűen tévedtél volna, amit sokan megteszünk. Én is szoktam. Mindenki szokott. De neeem...
Ékezetek nélkül, ezáltal nehezen olvashatóan, személyeskedve, másokat szidsz, ahelyett, hogy egyszerűen megfogalmaznád a véleményedet, hiszen ha tévedsz, és azt esetleg be is ismered, könnyebb, mint így beégni.

Hidd el nekem Reggie, ha írom:
Ha nem is érzed, de nekem égőnek tűnsz. Bár lehet, hogy tévedek.

CoIie 2011.10.05. 21:09:15

Nem tűnik furcsának az elnevezés: JÁRDA(SZIGET)?! Azaz járni kell rajta nem autózni!
Ennek ellenére nagyon sokan meggyőzöttek abban, hogy azon haladni vagy parkolni szabadon lehet! Értelmezni kell a szavakat, akár külön-külön, de együtt mindenképpen! Ha nem megy ott van a legalább 100.000 oldalnyi jogszabály gyüjtemény! ;)

Reggie 2011.10.05. 21:12:19

@Timnorc: Tenyleg elkurtam es igazad volt, bocs.

Timnorc 2011.10.05. 21:17:13

@Reggie:

Úgy nézem, félreismertelek, és mégis tudsz emberi módon eszmét cserélni.
Elhamarkodottan fogalmaztam.

További jó közlekedéssel kapcsolatos vitákat kívánok.

Reggie 2011.10.05. 21:27:06

@Timnorc: Tudoken, csak napkozben felbasszak az agyam es akkor indulatbol kommentelek.:) De megjegyzem, szerintem akkor sem a kulsobe _kell_ bekanyarodnia, hiszen az ut menet irany szerinti jobb oldalan van a belso sav is es varosban parhuzamos kozlekedesre alkalmas uttesten lehet a belsoben is kozlekedni, ha nem tartja fel a mogottes forgalmat. (szemelygepjarmuvel)

No name est omen 2011.10.05. 22:57:32

Ha sikerül az említett kereszteződésekbe épeszű felfestést intézni akkor figyelmetekbe ajánlom az Attila út Mikó utca kereszteződést. Az Attila szépen fel van festve, de rákanyarodni kb. minden irányból minden irányba lehet korlátok nélkül keresztül-kasul.
g.co/maps/heujx

Gera 2011.10.06. 07:36:51

A Lágymányosin a festés miatt van este 30as korlátozás, mert a világítás korlátozottan működik.

kasu 2011.10.06. 08:00:11

A kanyarodás probléma nagyon ovis, mi nem tudunk szabályosan közlekedni, csak ha az orrunk is meg van vezetve. Ha meg fel is van festve, basznak rá. Különben is a fülhöz ragasztott telefonnal sose néznek a fül felé eső irányba, és ez jobbkezes utcánál is így van, naponta látom. Lehet rá készülni, ha telefonál, nem fog előnyt adni, nem is tudja, hogy kéne.
A Lágymányosi híd és minden tábla, amely legfeljebb bringa, de inkább gyalogos tempó esetében elolvasható és értelmezhető...akkora baromság, valami okos faszfej az asztalnál kitalálja, és ezrek, az ott közlekedők a folyamban nem is látják, nem is értelmezhetik, mert máris egész más forgalmi szitu van, arra kell figyelni. Különben is a nap túlnyomó részében egyáltalán örülsz, ha átjutsz a hídon...

Gera 2011.10.06. 08:16:34

@kasu: Érdekes, én simán elolvastam a kiegészítő táblát 90es tempó mellett...

kasu 2011.10.06. 08:41:08

@Gera: Biztosan azért sikerült, mert közel repültél hozzá.:-)) 90-nél jobban látszik az 50-es tábla, nem is beszélve a 30-asról.
Mosolyogj, különben, mert esetenként fotóznak a hídon a rend büszke őrei. Komolyra fordítva, persze, van amikor nem probléma, de a túlzott mennyiségű és kicsike táblájú információ általában nehezen olvasható. Jobb helyeken ezeket az infókat nagy, út feletti táblákra teszik ki és megvilágítják.

yoda-jedi 2011.10.06. 08:49:23

@Gera: @kasu: azta qva... igy érthető az összevissaz 30+70es kiegészítőkkel TÁBLACSOPORT...

éjjel nem látnak az autósok... aszta qva... akkor ahol nincs közvilágítás lakotterületen kívül mindenhol BE KÉNE VEZETNI az általános 30-as korlátozás (autópáláykon is)

aszta milyen agyatlan qva hivatalok....

záporjózsi 2011.10.06. 09:26:27

@cso zsi: Ott, akkor, annyiból lehetett megoldani, mert az oszlopot nem helyezhették át. De természetesen azért senki nem sír, hogy van egy többlet kanyarodó sáv.

Tron65 2011.10.06. 09:39:51

@[mike]: Gyárilag vagy ilyen balfék, vagy tanították valahol?

Brion 2011.10.06. 09:49:38

én reggelenként a lehel téren próbálok épségben átkelni. A lehel út felől érkezve, a templom és a csarnok közötti szakaszra érve lesz káosz a sávok terén. Felfestés kopott is nem is egyértelmű ebből az irányból. Jó pár majdnem koccnak voltam már néha szenvedő tanúja is.

hbe 2011.10.06. 11:23:58

@Brion:
Teljesen igaz, csak ott talán nagyobb a sebesség, mert nagyobb az ív, és gyalogos sincs.

ⓏⓈⓘⓝⓓⓔⓧ 2011.10.06. 11:42:11

aki nem tud 2 sávból egymás mellett 3 vagy 4 sávba kanyarodni felfestés nélkül, azonnal adja vissza a jogosítványt! mindkettő!

hbe 2011.10.06. 15:13:13

@ⓏⓈⓘⓝⓓⓔⓧ:
Szerintem nem érted. Ha valaki például a Lehel utcából a belső sávból szabályosan, a bizalmi elv szerint kanyarodva haladna tovább a Victor Hugo utca felé rendszeresen, egy héten belül összetörnék az autóját. Az úttest vonalvezetése sem a szabályos kanyarodásra ösztönöz, de ez mellékes. A Teve utcában kellene két vagy három hét ehhez.

[mike] 2011.10.06. 19:25:23

@Tron65: csak írni kellett valamit ehhez a poszthoz is.... :D Egyébként biztos vannak kurzusok, ahová be lehet iratkozni.

hbe 2011.10.11. 08:42:28

Breaking News, ma reggel néztem, és valamikor felfestették a másik kanyarodó irányt is a belső sávban.