Bizony, Orsi is tudja, hogy többször szó esett már a láthatóságról, a járművünk kivilágításáról, de még mindig van sok-sok autós, akinek bőven elég, hogy ő lát és nem akarják mindenféle fényekkel összezavarni a többi autóst.
Talán már lerágott csont, de minden alkalommal felháborít autóstársaim nemtörődömsége. Komolyan felmerül bennem a kérdés, hogy "vajon tényleg nem érdekli, hogy nem látszik?"
Karácsony másnapján vidékről tartottunk Budapest felé, amikor az egyik körforgalomhoz érve, a ködben, az utolsó pillanatban vettem észre a balról érkező autóst, aki világítás és irányjelző nélkül közlekedett. És aznap nem ő volt az egyetlen. Volt, akinek villantottam, de egy idő után meguntam, a folyamatos nevelést. Nekem télen, nyáron, nappal, szürkületben, éjjel, és mindig fel van kapcsolva. Meggyőződésem, hogy ezzel sok baleset elkerülhető lenne.
Lehet, hogy a KRESZ-ben nem egyértelmű a szabály némelyeknek, és tudom, hogy nem írja elő, hogy folyamatosan égnie kell a lámpáknak, de könyörgöm, legalább, ha a városból kimegy, akkor kapcsolja fel (mert az kötelező), illetve az út és látási viszonyokat vegye figyelembe, mert lakott területen belül is lehet köd, vagy bármilyen olyan időjárási jelenség, ami indokolttá tesz a fényszórók használatát.
Ilyen időben még a színes autók is nehezen észrevehetők, de a szürke, fehér, halvány zöld, és társaik szinte csak az utolsó pillanatban láttatják meg magukat. Megfigyeléseim alapján zömmel ők azok, akik előszeretettel megfeledkeznek a világításról. Persze, lehet, hogy rossz a statisztika, hiszen az autók nagy része ezekkel a színekkel rendelkezik.
Kis figyelmesség, amivel talán elkerülhető 1-2 csitt-csatt.
borso 2011.12.30. 14:47:26
Az ilyeneket helyben 100 ezerre bűntetném.
jézus_szive 2011.12.30. 14:55:52
Sőt az milyen szar, mikor ködbe előzgetsz és ott jön ilyen bamba szembe... :)
Leadfoot 2011.12.30. 14:58:23
Köd van = ködzáró KELL. Ennyire egy idomított csimpánz is képes, azok is nyugodtan vezethetnének.
...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.12.30. 15:12:11
messi-asz 2011.12.30. 15:34:43
minek ebben a sötét országban...
messi-asz 2011.12.30. 15:36:37
bár ez nem objektív szerencsére... meg erre nincs is hitelesítve a videó lyuk...
Reggie 2011.12.30. 15:40:18
''autónepper.'' 2011.12.30. 15:52:53
messi-asz 2011.12.30. 15:53:18
''autónepper.'' 2011.12.30. 15:56:53
...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.12.30. 15:58:22
''autónepper.'' 2011.12.30. 15:59:49
messi-asz 2011.12.30. 15:59:54
lényeg hogy mi tudjuk hogy jó az irány...
a bmw x6 ból és a ódi Q7 ből jól láccik minden...
...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.12.30. 16:03:03
@messi-asz: és különben is, kinek mi köze hozzá, hogy merre akarok menni?
messi-asz 2011.12.30. 16:04:35
pl ha a 6sávoson több záróvonalon fordulok... szóval záróvonalátlépésre...
hogy a parasztok ne mondhassák hogy nem vagyok szabályos...
''autónepper.'' 2011.12.30. 16:05:52
@...::: Flúgos Kamionos :::...: hmmm akkor se te se én nem esünk bele megnyugodtam :))) bár észre vettem hogy ha meg nyomok egy piros háromszöget a müszerfalon szokott vilogni valami...
...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.12.30. 16:11:09
@''autónepper.'': de azt csak parkoláskor használják a menők.
fezoGT 2011.12.30. 16:11:10
''autónepper.'' 2011.12.30. 16:15:22
messi-asz 2011.12.30. 16:19:23
a többit meg élvezem... záróvonal, gyalogos gázolás, piroslámpa stb stb... az ilyen bocsánatos kisebb botlások...
messi-asz 2011.12.30. 16:23:07
auto.indavideo.hu/video/Na_ez_egy_biztonsagos_teli_sport
fezoGT 2011.12.30. 16:23:52
ez legalább annyira lol mint a kúton 2000ért tankolók hada...na jó ha céges pool járgány amit ugye tele illik visszavinni az okés, de nem hiszem hogy mind ilyen lenne
ecopower 2011.12.30. 16:44:07
Pár évvel ezelőtt jövök haza az M5-ön decemberben,este 8 körül,szemerkélő esőben,tök sötétben.Előznék egy teherautót,index ki,tükörbe belenéz,és bár nem láttam semmit,rossz előérzetem támadt.Erre 3 másodpercre elrongyolt mellettem egy sötét színű pick-up,mindenfajta világítás NÉLKÜL!Na erre varrjatok gombot.
Hurri Kán 2011.12.30. 16:48:15
Elvileg igen, tapasztalatok szerint 10 millió forint egyedi értékű autók esetében negatív opció, kérésre a gyártó működésképtelen irányjelzővel szállítja az autót.
MA már rendelhető viszont olyan, intelligens elektronikával szerelt kocsi, amelyik szolárium, kutyakozmetika észlelése esetén a külső sávban történő várakozás esetén automatikusan bekapcsolja a vészvillogót.
Tesztelési fázisban van már egy újabb extra, egy beépített hangszóró, mely "nedudájjáparasztmerletépemafejedbazmeg" hangot ad. :D
...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.12.30. 16:49:15
Rife67 2011.12.30. 17:01:37
:)
ecopower 2011.12.30. 17:12:05
...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.12.30. 17:15:38
ecopower 2011.12.30. 17:31:48
messi-asz 2011.12.30. 17:34:04
pl ha szembe megyek egyirányúba akkor is bekapcsolok minden indexet... de csak azért hogy lássák TUDATOS... nem pedig elbaszás...
''autónepper.'' 2011.12.30. 17:47:42
Tibi88 2011.12.30. 18:06:54
Múltkor valaki itt kiszámolta és leírta mennyit spórol... :D
@''autónepper.'':
Egyszer megpöccintettem a kormány bal oldalán valami kiálló szart és elkezdett kattogni. Gyorsan le is törtem mert megijedtem. Fura hangja volt, tuti valami veszélyes cucc.
A piros háromszög is ugyan olyan hangot adott ki. Azt meg körbenyomtam pillanatragasztóval, így nem lehet megnyomni hálistennek.
Ha sávot akarok váltani úgy is fogok, nem kell ahhoz villognia oldalt valami sárga cuccnak :D
Parkolásnál meg keresztbe állok, csak észreveszik hogy nem mozog a kocsi :D
''autónepper.'' 2011.12.30. 18:45:43
pontosan sávotváltok én úgy is hogy nem villog ott semmi.... ha meg beugrok szolizni azt a 20percig amig bent vagyok simán kibrják h kerülgetni kell a kocsit... elvégre én is kerülgettem őket utána:D:D:D
Tibi88 2011.12.30. 19:08:24
Pontosan, hazafele a dugóban úgyis beérem őket és a villamossínre miattuk kell kimennem hogy végigelőzzem a sort... :D
Amúgy komolyra fordítva. Tegnap 5.nek álltam a lámpánál, elöl tanulóvezető... Olyan tempóban indult el, hogy nem értünk át a zöldön, előttem még egy autó beszorult...
Következő lámpánál beértem, mert miatta nem tudott kisorolni senki. Belső sávban 8 autó egymás mögött, külsőben egyedül a tanulóvezető :D beálltam mellé jobbra a buszöbölbe, onnan elhúztam mellette. 1,5 kmre attól a lámpától van a bank ahova mentem. Én leparkoltam, már fent voltam a lépcsőn, lenéztem és a tanulóvezető akkor jött még át a kereszteződésen... :D és tényleg 1,5 km az a hely, ez nem saccolás hanem annyi.
Az ilyeneket csak kikerülni lehet :D
CoIie 2011.12.30. 21:29:36
Az index karba is csak véletlen akad bele az újj - az nem szándékos! ;)))
FDToth 2011.12.30. 21:55:57
''autónepper.'' 2011.12.30. 22:29:33
egyébként a szolis esetet nem viccből irtam :)
holnap tuti nem megyek este sehova a bömösel... még valami részeg fasz lezuza a kocsit ...
d.z. · http://masikmagyarorszag.blog.hu 2011.12.30. 22:47:46
Rendőröknek ki kéne szedniük a forgalomból, lakott területen belül is, az esőben/ködben kivilágítatlanul közlekedőket és előbb-utóbb megértenék, hogy kéne közlekedni.
Sajnos szarnak erre is.
webnazi 2011.12.30. 22:59:10
A nappal égetett lámpa minden autónál töbletfogyasztást okoz. Aki még nem hallott volna a Joule-Lenz törvényről, az gyorsan nézzen utána, és aztán okoskodjon az égetett fényszóró "nemfogyaszt többet" profiljáról.
Lakott területen belül egyébként - hivatkozással a KRESZ ide vonatkozó előírására - egyáltalán NEM KÖTELEZŐ égetni! Most, hogy például köd van vagy miegymás, az valójában kit érdekel. Ég a közvilágítás? Nem! Aki meg jogosítványt kapott, az gondolom én, valami megelőző szemorvosi vizsgálaton is részt vett. Ha ezek után valaki nem látja a szembe jövő, ám nappal (mivel az nem kötelező) kivilágítatlan autót, akkor erősen megkérdőjelezhető, hogy lát-e egyáltalán ... és akkor hogyan szerezte a jogsiját.
A nappal nem égetett lámpa egyik alapvető ismérve - ameddig nem ég a közvilágítás, addig bizony nappal van! Akár tetszik a sok köcsögnek, akár nem. A kötelezőre vett fényszóró égetés az első olajválság után az olajlobbynak lett nagyon érdeke, hogy véle valamilyen módon megemeljék a visszazuhant üzemanyagfogyasztást, mert az autósvilág az áremelkedésre azzal lépett, hogy hirtelen mindenféle modernizációk zajlottak a motorokban ... ötödik sebesség, elektronikus és computervezérelt gyujtás-befecskendezés, stb.
Tibi88 2011.12.30. 23:23:03
Kihagytad a zsidózást, meg a köcsöggyurcsányozást. Legalábbis a stílus arra enged következtetni hogy így gondolod :D
De az is látszik, hogy városban még életedben nem előztél a szembe sávban. Mert akkor rájönnél, hogy ha nappal KÖD van, mondjuk 50 méteres távolsággal és nincs közvilágítás (miért is lenne nappal van) attól még jöhetnek szembe
Tegyük fel mész 70el a kitáblázott részen 0 világítással délelőtt 10kor szombaton. Én jövök a másik irányból és megelőzöm az előttem 60al közlekedőt, mert tartanám a sebességet amit engednek (úgyse azt tartom de itt most nem az a lényeg). Szemből nem jön senki mert nem látok lámpafényt. Ezért előzök. Aztán egyszer ott vagy és telibeverlek frontálisan.
Kórházba kerülünk mind a ketten, te sírsz majd a rendőrnek hogy szabályosan közlekedtél én mégis szemből neked mentem.
A rendőr meg kikérdezi a tanúkat és megállapítja, hogy ugyanannyira hibás vagy a balesetben mint én.
Gergoooe 2011.12.30. 23:37:37
A szemorvosi vizsgálatnak aztán qrva nagy köze van ahhoz, hogy a ködben észre veszel-e egy kivilágítatlan kocsit vagy sem. Nyilván a rendelőben is ködben tesztelik a látásod. Idióta...
Gera 2011.12.30. 23:42:15
Globetrotter2014 2011.12.30. 23:44:01
A németeknél rendszeresen olvasok fórumokon kommenteket hogy mekkora teher nekik ha mindeig be kell kapcsolni és mennyi üzemanyag veszik miatta kárba. Nekem ez kb olyan mintha azzal spórolna hogy nem fürdik.
Dr. Tim Pedersen Dr. (egy L-lel) 2011.12.30. 23:46:54
Tibi88 2011.12.31. 00:15:03
Rácsapod a távolságit azt kész.
Ő nem fogja fel miért kapja, de legalább zavarja :D
fda 2011.12.31. 00:17:23
A világítás nem "az olajlobbi" miatt kell, hanem azért, mert a kivilágított autók mozgását távolabbról, pontosabban érzékeled. Egyszer próbáld majd ki te is, miután szereztél jogosítványt.
Abban igazad van, hogy a fogyasztást növeli a világítás. Ezt nem is kétli senki, az autókra sincs nulla fogyasztású lámpa szerelve.
Tudom, hogy pontatlan a számítás, de csak hozzávetőlegesen: egy 100 lóerős kocsi ugye kb. 74kW, azaz 74000 W teljesítményre képes. Tedd mellé a két fényszóró kb. 100W-os fogyasztását. Ebből látszik, hogy kb. mennyit jelent pluszba, hogy nagyobb valószínűséggel ér mindenki haza.
Gera 2011.12.31. 00:19:00
_phu 2011.12.31. 00:32:15
Globetrotter2014 2011.12.31. 00:37:07
A modern autók jó része rendelkezik nappali fény funkcióval. Régebbi verdáknál volt gond, hogyha úgy felejtetted a fényt, lemerített az aksit. Az első újabb (2003as) autómon ez már renden volt.
Sőt a legutóbbi nagyszervíznél áírták a kocsimon a beálíltást, és mindig ég a nappali, lekacsolat állapotban is. Ezt azért visszaállítattam. Úgyis mindig II-esen hagyom, azlrt maradjon meg a lehetőség arra hogy lopakodjak ha valamirt nagyon kell (pl épp lemerült aksit tölteni...)
Gera 2011.12.31. 00:48:49
2011.12.31. 01:06:38
Az egy tank benzinnél, autópályán az olyan 4,5 óra. Tehát 4,5 dl.
Ha ezt mondjuk megteszed 1 hét alatt, akkor évente autózol 234 órát.
Ezalatt 23,4 liter benyó megy el a világításra. Annak az ára 9300 Ft.
Mekkora baleset kell ahhoz, hogy 9300 Ft-ba fájjon és még mindig jobban járj a karambollal, mint az évi 9300 ft plusz ktg-gel?
thinker_ 2011.12.31. 01:14:10
thinker_ 2011.12.31. 01:15:31
szgy 2011.12.31. 01:45:38
szgy 2011.12.31. 01:54:24
szgy 2011.12.31. 02:05:42
hűűűű, keményen nyomod... az én 50 lóerős, ezeréves kiskocsim már automatán lekapcsolja a világítást előzés közben hogy bírjon gyorsulni :-)
egyébként úgy hallottam néhány éve hogy az unióban - ha jól emlékszem - 2009-től csak olyan kocsit lehet forgalomba hozni amiben a világítást nem lehet lekapcsolni. vagyis állandóan megy a tompított ha megy a kocsi is, nem tudom pontosan milyen alapon kapcsol be, feltételezem járó motornál.
MP 2011.12.31. 02:08:14
Walter_Dornberger · www.jagger.hu 2011.12.31. 05:05:10
Ha a közvilágítást lekapcsolják , akkor én miért ne alkalmazkodjak a köz eme ítéletéhez:"lehet látni lámpa nélkül is"
Egyébként a sok puffogó prosztónak, ha észrevett, akkor mi a faszért veri a nyálát a lámpa miatt???
A bekapcsolt lámpa igenis jelentős többletfogyasztást okoz, a különös tekintettel a többszörös energiaátalakítások eredő hatásfokára (szorozni kell).
Tehát a fényszórók teljesítménye (2*55w) +ködlámpa (2*80..100w) energiafelhasználása benzin egyenértékre átszámolva ( az eredő hatásfokkal visszaosztva) akár kilowattos nagyságrendű is lehet!
(benzinmotor bruttó 0.35, szíjhajtás :0,95, generátor hatásfok 0,85, egyenirányító híd hatásfoka (ha csak a két diódányi (2*0,6 volt) maradékfeszültséget veszem figyelembe) akkor is max 0,92, vagyis az eredő hatásfok úgy 25 % körül lehet, szóval baromi drága a lámpa használata.
Niebur 2011.12.31. 07:28:20
Az üzemanyag fogyasztást MINDEGYIK elektromos eszköz használata növeli. Főleg a légkondi, a fűtés, az ablakfűtés. Gondolom mégsem kapcsolják ki egyiket sem. Csak a világítás fáj?
A fogyasztás növekedés oka -minden hatásfok meg egyéb számolgatása nélkül- nagyon egyszerű. Minél nagyobb erősségű áram folyik át a generátoron, annál nagyobb teljesítmény kell a forgatásához. Tehát adott motorteljesítményből több megy el a generátor forgatására mint a kocsi hajtására, ergo, ugyanolyan sebességhez jobban kell nyomni a gázpedált. Ilyen egyszerű. Még annyi: rossz vezetési stílus nagyságrenddel több fogyasztást okoz, mind a teljesen indokolt világítás bekapcsolása.
o̝͚̣͔̙̜̜̞͉̺̞̬̖̱͉̼͛̑ͧ́̀̓̈́̓̾̇ͭͣ̆͊͌̑m͕̘̻̬̙̟͔̼̳̬̜̪͕͍̫ 2011.12.31. 07:43:08
járasd egy napig a kocsidat lámpával és anélkül, nézd meg a fogyasztás különbségét. lesz vagy fél deci. bármi ami ennél több, azt fizetem neked, csak mert akkora barom vagy, hogy nem fogod fel, hogy nem csak a szemből jövő lehet nehezen észlelhető, hanem bárki aki mögötted jön, párhuzamosan, másik sávban. esős idő utáni napon akár, koszos hátsó szélvédővel kurvára nem mindegy hogy ég-e a lámpa a mögötted jövőn vagy nem. de úgy sem fogod fel, ha ilyen fillérbaszó vagy akkor miért nem hybriddel vernyogsz vagy bringával?
lyesmith 2011.12.31. 08:21:28
konrada 2011.12.31. 09:38:09
Don Quixote de la Ferko 2011.12.31. 09:40:55
Mi a baj azzal, ha nem ég a lámpa? Látni is kell, nem csak nézni.
Don Quixote de la Ferko 2011.12.31. 09:47:59
Csaxólok, abból a 74 ezerből cirka a háromnegyede a környezetet fűti.
Merülj el egy kicsit jobban a gépjárművek energetikájában, akkor talán nem beszélsz marhaságokat.
...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.12.31. 09:52:48
Háhá, szerintemis! Én sose kapcsolok lámpát, még éjjel, tejködben sem, állítólag az adrenalin-szint emelkedés jót tesz az egészségnek.
"Csaxólok, abból a 74 ezerből cirka a háromnegyede a környezetet fűti."
Oszt'? Legalább nem fogunk fázni...
webnazi 2011.12.31. 09:57:52
Agyasmadár!
Észrevetted-e végre, hogy ez a fórum egy autós oldal és nem politikai, "zsidózós, köcsöggyurcsányozós"-ahogy írod - weboldal!
Előztem én szembesávban késő este Varsóban szakadó esőben, amikor a vonalak sehogyan sem látszódtak az úttesten - és mégsem rohant belém senki, mert csak rámvillogtak és szépen kikerültek. Varsóban ugyanis 4 sávosak a városközpontban a főbb utak.
Egyébként a közvilágításról meg annyit:
nem ám a Józsi bácsi kapcsolgatja be, amikor véletlenszerűen eszébe jut, hanem egy bizonyos fényintezitás-érték alatt magától, automatikusan bekapcsol. Mint a hannoveri villamosok belső, utastéri világítása. Ha jártál valaha Pesten, ezt legalább tudjad!
És vezettem én a Bakonyban valamikor olyan ködben, hogy szinte a kocsi orráig lehetett csak látni ... és éreztem hogy valami nem stimmel előttem. Aztán egy kissé beljebb tértem .... és felbukkant előttem a kivilágítatlan biciklista, annak rendje, módja szerint. Ha nem érzek rá, hát úgy elcsapom mint a legyet, aztán köd előttem, köd utánam. Mert a vezetéshez csupán észre meg jó sok ráérzésre van szükség, a nagy ködben sokszor az a legjobb dolog, ha egyáltalán nem ég a lámpa (no meg ha csak te vagy egyedül az úton ...)
webnazi 2011.12.31. 10:09:26
A látási viszonyokat - ha már itt a KRESZ-t megemlíted - általában és másodsorjában a gépjárművezető maga határozza meg. És ha a vezető úgy ítéli meg, hogy még nagyon jól lehet látni, mert nem nagy a köd és nincs akkora sötét, akkor bizony semmiféle KRESZ és semmiféle rendőr nem kötelezheti arra, hogy teljesen feleslegesen égesse a fényszóróját, mert neked úgy tetszik. Ez a "nappal is égetjük" bármi áron tipusú mozgalom csak az olyan autósköcsögök eszement hóbortja, akiknek semmi se számít - se az, hogy szennyezi a környezetet, se az hogy padlógázzal indítgat és mennyire drága a benzin - ezek csak virítani szeretnek, hogy milyen jó a xenonlámpájuk és mennyire vakítja a normális szembejövőket.
A globális felmelegedéshez bizony az is nagyban hozzájárul, hogy teljesen feleslegesen melegítjük a környezetünket a nappal is égő lámpákkal. Mert ha még nem ismernéd a fizikából, az izzólámpáknál csak 4,9% a gyakorlati fényhatás, a többi teljesen felesleges hő-ként jelentkezik!
Uff!
...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.12.31. 10:19:03
Hiteles szuzukid van-e?
Gergoooe 2011.12.31. 10:29:14
Ha pedig ennyire törődsz a környezettel, meg figyelemmel kíséred a globális felmelegedést okozó hatásokat, akkor javaslom tedd le a kocsidat és válts át tömegközlekedésre vagy biciklizésre, ahogy én teszem. Ezzel sokkal többet tehetsz, mint hogyha a lámpádat nem kapcsolod fel, amikor azt a látási viszonyok igenis megkívánják! Én ugyanis gondolok arra, hogy a gyerekeimnek is fel kell tudniuk nőni ezen a bolygón...
Globetrotter2014 2011.12.31. 10:30:09
Globetrotter2014 2011.12.31. 10:31:59
Globetrotter2014 2011.12.31. 10:35:42
Aki a hátsót használja jó látási viszonyok melett az maximálsian megérdemli h a rendőr lebüntesse...
"streetfighter" 2011.12.31. 10:37:43
Látás helyett ráérzés mi? Mi vagy te, egy jedi? Ne fárassz a hülye szövegeddel!
Erősen ajánlom, hogy rossz látási viszonyok között kapcsold fel a lámpádat!
Nappal én sem vagyok híve a településen belüli lámpa égetésnek, de a lakott területen kívül, és rossz látási viszonyok között kötelező.
Remélem, csak játszod a hülyét, és az úton nem vagy az. :)
Globetrotter2014 2011.12.31. 10:44:05
Tudtomal az uniós előírás az, hogy ELÖL legyen valami fény. Nyilván nem azt kérik hogy egyfolytában tompítottal menjél. De ha nincs külön felszerelt nappali fny akkor gondolom a helyzetjelzőt fogja égetni elöl hátul.
Ennek érdekében a gyártók sorra hozták ki az extralistán a nappali fényt (az első ködfényszóró helyén). Ez egy meglehetősen filléres extra (100-200 EUR), gyorsan behozza az árát fogyiban. A követrkezőre midnenképpen fogok kérni.
Érdekes látni hoyg reagálnak a magyar rendőrök a nallai fényre. EGyrészt tudtommal nálunk a tomíptott kötelező véroson kívül (javyítastok ki ha tévedek), másrészt hátul nem is ég a lámpa.
De már az bnagy teljesítnmény a Yardtól, hogy nem büntet le a nappali fényért mert nem fogja hogy ez NEM ködlámpa... :(
lally 2011.12.31. 10:54:52
FDToth 2011.12.31. 11:09:03
egyébként meg mire jó felkapcsolni a ködlámpát nappal? jobban néz ki az autó?
Egy modern autóban olyan xenon meg miegyéb technika van a burában h az is bőven elég.
Globetrotter2014 2011.12.31. 11:14:40
Amit te írsz, az a nappali fény, ami egyrészt nem "ködfényszóró", másrészt pont az a lényege hogy (csak elöl) helyzetjelzésre szolgál.
A fő előnye az hogy (mivel ledes), nem fogyaszt. A korábban említett 0.1-0.5L többletfogyi ki lesz iktatva.
Hurri Kán 2011.12.31. 11:16:28
Teljesen máshogy van beállítva, máshogy szór a xenon és máshogy a (rendesen beállított, GYÁRI) ködlámpa.
Engem személy szerint az első ködlámpa esetleg indokolatlan használatát sokkal kevésbé tartom zavarónak, mint a hátsót.
BigPi 2011.12.31. 11:23:25
Kórházba kerülünk mind a ketten, te sírsz majd a rendőrnek hogy szabályosan közlekedtél én mégis szemből neked mentem.
A rendőr meg kikérdezi a tanúkat és megállapítja, hogy ugyanannyira hibás vagy a balesetben mint én."
Ennél nagyobb marhaságot nem is halottam. A rendőr azt fogja megállapítani, hogy te vagy a hibás, mert nem a látási viszonyoknak megfelelően közlekedtél.
De azért gratulálok, gyorshajtó barátom a hozzászólásodhoz, és a nép hülyítéshez.
Ettől függetlenül mindenkinek saját érdeke is, hogy használja a világítást.
Globetrotter2014 2011.12.31. 11:30:45
Na akkor tisztzzuk. Ha valaki nem bírja a bekapcsolt ködlámpa látványát az ne üljön autóba mert orvosilag alkalmatlan a vezetésre.
A HÁTSÓ ködlámpa hibája az, hogy vészhelyzetben később veszed észre a felvillanaó féklpámpát, ami kb olyan erős mint a hátsó ködlámpa (pláne ha a hülye tervező kettőt rakott a kocsi farára). ENNYI. Semmi vakítás meg egyébb marhaság (ellentétben a refelktorral ami tényleg akadályozza a szembejövőt abban hogy lásson).
A fentiek miatt a hátsó ködlámpa indolokatlan hasznákata veszélyes, és ezért szankcionálandó.
Az ELSŐ küdlámpa funklciója teljesen más. Az a feladata hogy rossz látási viszonyok miatt fokozottan világítson be RÖVIDEBB útszakaszt. Én nem is ködre használtam, hanem akkor ha az előttem lévő aszfaltot vagy a mellettem lévő erdőt (elém ugró állatot) akartam jobban látni.
Megjegyzem, hogy amióta xenonos az új, esezmbe sem jutott felkapcsolni az első ködlámpát. Mivel a helye most ezért kiadó :) sokkal jobban jönne a nappali fény (sajna még abban a modellévben nem volt).
FDToth 2011.12.31. 11:31:28
MechanicGod 2011.12.31. 11:32:19
De - azt hiszem a TCn írtam is egy ehhez kapcsolódó cikkben -, volt már hasonló esetem hóesésben, autópályán(szürkületben), mindenhol. Nem is értem, hogy nem néznek néha a műszerfalra, vagy hogy van ez?
Amint beülök a kocsiba, biztonságiöv, indít, lámpa, aki azt a 2dl benzint sajnálja 100kmen, amiért nem kapcsol lámpát esőben, este, ködben, stb az inkább ne üljön autóba.
FDToth 2011.12.31. 11:35:20
nekem elég nagy és modern autóm van (menetfény nincs rajta, hibába 2010-es) de eszembe sem jut felkapcsolni a ködlámpákat állandó jellege városban. ja s sem nem mercis, sem nem audis, sem nem bmw-s nem vagyok:)
FDToth 2011.12.31. 11:37:22
Hurri Kán 2011.12.31. 11:41:41
Mondom, az első ködlámpa, ha csak nem valami utólagos gagyituning ködlámpa, nem zavaró. A hátsó ködlámpának a használatával sajnos nagyon kevesen vannak tisztában. Ha ilyen megy előttem, és nem veszi észre két három refi, vagy első ködlámpa-felvillantásból, hogy hülyeséget csinál, akkor "véletlenül" égve szoktam neki felejteni egy darabig a reflektort...
histar007 2011.12.31. 11:45:24
Globetrotter2014 2011.12.31. 11:47:44
www.adac.de/_mmm/pdf/tuz_fas_iftk_tag_fahrl_lichtpflicht_26585_51207.pdf
Globetrotter2014 2011.12.31. 11:54:17
www.cardor.de/nachrichten/bilder/2034-1.jpg
Ez nem szükületkor kszült hanem fényes nappal jó időben...
Sadist 2011.12.31. 12:11:20
fda 2011.12.31. 12:32:27
Csaxólok, hogy a halogénizzó 90%-a is a környezetet fűti.
Mielőtt marhaságnak titulálod a megjegyzésemet, gondolkozz el az értelmén. Az értelme az volt, hogy az autó fogyasztásához, de még inkább a teljes költségéhez képest jelentéktelen pluszköltség a világítás, amellett, hogy a biztonságot azonban nagymértékben növeli.
úgyiselfelejtem 2011.12.31. 12:33:19
Fogadjunk, hogy kamiont, vagy terepjárót vezetsz? Mert a ködlámpa ugyan az utat világítja meg, de alacsonyabbról, így valójában magasabb szöget kell beállítani, mint a rendes lámpának. Így KIBASZOTTUL vakítja az alacsonyabb autósok szemét.
Nincs köd, ne használd, ENNYI.
@gyvy:"Mondom, az első ködlámpa, ha csak nem valami utólagos gagyituning ködlámpa, nem zavaró. A hátsó ködlámpának a használatával sajnos nagyon kevesen vannak tisztában. Ha ilyen megy előttem, és nem veszi észre két három refi, vagy első ködlámpa-felvillantásból, hogy hülyeséget csinál, akkor "véletlenül" égve szoktam neki felejteni egy darabig a reflektort... "
Szóval akkor te az a típus vagy, aki azt sem veszi észre, ha azért kapcsolják be a hátsó ködlámpát, mert vakít a tompított, Tudod, elég unalmas nézni a fejem árnyékát az autóm belsejében, csak mert a mögöttem lévô nem ismeri (vagy leszarja) a fényszóróállító gombot. Ilyen reflektorozás után én le szoktam lassítani, hogy elôzzenek meg, vagy megállok. Volt, hogy megállt a mögöttem lévô "reflektorral büntetô" is, ekkor kiszálltam, és megkérdeztem, mi a faszt csinál. Válaszolt, hogy vakítottam a ködlámpával, amíg nem elôztem meg. Jelzem szakaszos köd volt, tényleg nem kapcsoltam le 100 méterre a ködlámpát. Miután megbeszéltük, elhúzott, én meg mentem mögötte reflektorral + ködlámpával, hogy kúráljam a saját orvosságával.
A témához: én nagyon lámpatámogató vagyok. Elsô pillanatra meg lehet állapítani, hogy az autó csak áll az úton, vagy halad is. Pár hete fasza köd volt errefelé, direkt megszámoltam, 4 autón nem volt semmi világítás. Mind a 4 Suzuki volt. Meséltem anyósnak, aki szintén suzukis, és lámpaellenes, de nem hatotta meg. Ô az a típus, aki nem indexel, mert ô tudja merre akar menni, és nem köti be magát, mert neki ne parancsolgassanak, haljon meg bátran. Meg nem akar az ÖV MIATT meghalni. Hiába mesélem, hogy az 5db kirepülés miatt életben maradóra jut 1000 biztonsági öves túlélô, nem hatja meg.
Hurri Kán 2011.12.31. 12:35:04
Mellélőttél sajnos. Rendesen van beállítva a lámpám.
"streetfighter" 2011.12.31. 12:35:04
Ja, fényes nappal jó időben, "sötét" erdőben. :)
Egyébként ez nappali menetfény?
úgyiselfelejtem 2011.12.31. 12:37:37
fda 2011.12.31. 12:38:14
Aki rossz látási viszonyok között "szuperbiztonságosan" poroszkál az úton 40-nel, de lámpa nélkül, az nagy veszélyben van, amit egy esetleges baleset kapcsán a feljelentésben majd el is magyaráznak neki.
fda 2011.12.31. 12:42:03
Sajnos biztos rosszul tudod, különben nem járkálna annyi nagy (és szemre új) autó a vakító, de sokkal rosszabbul látszó ködlámpával napkeltétől napnyugtáig.
Én mindig megmosolygom az ilyen szánalmas alakokat, olyan, mintha nyáron a téli bundámban járnék, mert az milyen menő.
Globetrotter2014 2011.12.31. 12:43:17
A harmadik az szerintem a nappali fény.
@úgyiselfelejtem: neked vagy valami MX5ösöd van vagy gokartod. Közönséges családi kombit vezetek.
úgyiselfelejtem 2011.12.31. 12:43:45
Belekeveredek ebbe a meredekségbe, arra gondolok, hogy közelebb van a vízszinteshez.
Amikor apósom átül a szolgálati pickupból a privát autójába, folyton panaszkodik, hogy mennyire vakítanak a szembejövôk. Pedig nem világítanak erôsebben, csak ô ül 60/70cm-rel lejjebb.
úgyiselfelejtem 2011.12.31. 12:45:58
Globetrotter2014 2011.12.31. 12:47:42
A harmadik az szerintem a nappali fény.
@úgyiselfelejtem: neked vagy valami MX5ösöd van vagy gokartod. Közönséges családi kombit vezetek.
szgy 2011.12.31. 13:04:28
később, de végül csak átment:
totalcar.hu/magazin/hirek/2011/02/07/kotelezo_az_autok_nappali_vilagitasa/
szgy 2011.12.31. 13:13:08
ennyit azért meg tudok különböztetni... ami pl. tegnap jött velem szemben azon mintha 2x2 lámpa lett volna egymás alatt, majdnem ugyanakkora volt a ködlámpa is.
normálisan beállított ködlámpákkal többnyire nincs is semmi gond, nem vakítanak. csak néha különösen sz.r ha éppen egy felüljárón felfelé vagy lefelé menet jön szembe. a normálisan beállított halogén sem vakít, a szabálytalan sufnituningoltak miatt utálják (gondolom) azokat is amik rendesen világítanak.
Globetrotter2014 2011.12.31. 13:29:55
@szgy: tisztázzuk, ne keverjük a szabályos lámpa rossz hazsnűálatát a xarul beszerelt vagy elromlott lámpával.
Ha valami öreg gagyi IIes golfon vagy kockaladán látsz kék színű első lámpát akkor el lehet kezdeni gyanakodni...
Globetrotter2014 2011.12.31. 13:31:09
Tibi88 2011.12.31. 13:35:07
Megvizsgálják, hogy égett e a világítása. Ha nem akkor azt hogy észrevettem volna, ha ég. Ha égett volna és észreveszem nincs baleset. Tehát 50-50.
Volt felénk pár éve egy baleset. Főútról balra akart kanyarodni egy autó. El is kezdte, de észrevette hogy gyorsan jönnek szemből, ezért megállt. Kicsit átlógott a szembesávba aki már nem tudta kikerülni. A szembejövő pedig gyorsabban ment (60 helyett 100)
Aki nem adta meg az elsőbbséget 0%ban volt hibás, mert a 60al jövő előtt lekanyarodott volna. Teljes mértékben a gyorshajtót hozták ki vétkesnek, pedig nem adtak neki elsőbbséget.
70es területen 70el menni nem gyorshajtás, szóval ezt buktad.
Reggie 2011.12.31. 14:40:20
PonDrow 2011.12.31. 14:43:32
Tibi88 2011.12.31. 16:00:35
Azt a példát alapul véve én lennék a hibás teljes mértékben?
Vegyünk egy tök ugyanilyen esetet. Este lakott területen kívül megelőzöm az előttem 70el haladó ladát 80al. Szemből telibeverem a kivilágítatlan biciklist.
Én lennék a hibás? Mert ugyan az a szitu. Ha ki van világítva akkor nem megyek neki.
"streetfighter" 2011.12.31. 16:00:39
Az ilyen hozzáálás, és a sok kretén miatt van sajnos minden túlszabályozva. :(
jézus_szive 2011.12.31. 17:43:44
Tök mindegy ki a hibás, ugyis ránk lesz verve. Tökmindegy ki mit csinál. Ugyis csak azt fogják észrevenni, hogy aha a hülyegyerek előz, ez az ő aspektusukban egyenlő azzal, hogy megy mint az ökör. Rajtad kivül mindenki másnak ez a legegyszerübb.
Tibi88 2011.12.31. 18:00:23
Fordított esetben meg ő nem előz, hanem anyázza az előtte haladót és nyomja a dudát :D
Boldog Új Évet mindenkinek!
Jövőre hagyom a vitatkozást, úgyis a lakosság 70%a hülye, szóval itt is beletartozik pár ember :D
Reggie 2011.12.31. 21:01:57
lordjim 2011.12.31. 21:08:45
Reggie 2011.12.31. 23:57:54
Hojlele 2012.01.01. 00:50:12
De amikor manuálisan kapcsolgatós régi autóim voltak, az első dolgom volt, hogy felkapcsoltam amikor beültem.
Az index tényleg nem tudom minek van. Ha kitenném, sosem engednének be sehova. Egyszerűbb, ha besorolok pofátlanul. Tőlem magyarázhat mögöttem, max dobok át neki szívgyógyszert.
Don Quixote de la Ferko 2012.01.01. 15:19:00
"Csaxóltam, hogy én is tudom, hogy a számítás nagyon pontatlan. Azért írtam oda, hogy hátha nem köt bele valaki képzett energetikai szakember."
Nagyszerű. Ha tudod, hogy pontatlan, miért érvelsz vele?
Tibi88 2012.01.01. 15:55:25
Jaaa...
Megosztott lenne, mert rávernék az előző autóra a "nem az út és látási viszonyok...." sablont.
Reggie 2012.01.01. 16:14:15
Reggie 2012.01.01. 16:19:52
Hojlele 2012.01.01. 18:05:30
Reggie 2012.01.01. 18:39:05
Tibi88 2012.01.01. 21:59:31
@Hojlele:
Én még régen szoktam rá, hogy úgy váltsak sávot hogy befér az autó. És olyankor rakom az indexet amikor már húzom az autót... Lehet hogy paraszt szokás, de jelzem hogy megyek. Tenni úgy sem tud ellene semmit, hely van. Így megszívatni sem tudnak, de legalább látja hogy mi történik :D
"streetfighter" 2012.01.01. 22:48:00
Én olyan gyorsan váltok sávot, hogy az indexből jövő fény lassabban érne a szemébe, mint én ő elé, ezért nem használom. :)
Tibi88 2012.01.01. 22:53:14
:D
Én a sportkipufogót vettem le múltkor, mert olyan gyorsan megyek, hogy elhúzok mellette és a hang csak később ér oda... :D
De te zoralabb vagy, én a hangsebességet lépem át, te meg a fényt :D
mohopasi 2012.01.03. 10:17:00
Globetrotter2014 2012.01.03. 10:39:04
mohopasi 2012.01.04. 15:58:51
Globetrotter2014 2012.01.04. 16:22:41
Ami mellesleg kötelezeő lett nemrég jópár országban (pl Németország).
mohopasi 2012.01.05. 15:14:59
Globetrotter2014 2012.01.05. 20:24:14
mohopasi 2012.01.06. 15:14:24