Fényforrásokon, mosógépeken, hűtőszekrényeken és mindenféle háztartási gépen már jó ideje találkozhattatok azokkal a színes címkékkel, amelyeken energiafogyasztásuk szerint sorolják be az egyes termékeket. Hasonlót vezetnek be az Európai Unióban idén novembertől a gumiabroncsoknál is, erről kaptok most egy kis előzetes információt kedvenc gumigyártó cégünktől, hogy mire jön a váltás ideje ősszel, könnyebben tudjatok majd választani vásárláskor.
2012. november 1-jétől az Európában értékesített minden személy- és kisteherabroncson speciális új címkéket kell elhelyezni. Minden egyes címke bizonyos alapvető teljesítményadatokat tartalmaz az adott gumiabroncsról. Így amikor gumiabroncsokat vásárolunk, mindannyian megalapozottabb döntést hozhatunk.
Változás jó irányba
Az új címkézési rendszert úgy alakították ki, hogy számos előnnyel járjon. Mindannyiunk számára javítja a közúti biztonságot, elősegíti a hatékonyabb üzemanyag-megtakarítást, valamint mérsékli a környezetre tett káros hatást.
Egy gyors rápillantás
Mostantól képes leszel a gumiabroncsokat 3 alapvető kritérium alapján összevetni:
- Üzemanyag-fogyasztás (mivel bármilyen hihetetlen, de minden ötödik tanknyi üzemanyagot a gumiabroncsok fogyasztják el)
- Tapadás nedves úton (kulcsfontosságú biztonsági tényező)
- A gumiabroncs külső zaja (a gumiabroncsaink úton való gördülésének zaja, a járművön kívülről hallgatva)
Az új törvény a 2012. július 1-jén vagy azt követően gyártott új személygépkocsikra, kisteherjárművekre, tehergépkocsikra, buszokra és távolsági buszokra felszerelt összes gumiabroncsra is vonatkozik.
A gumiabroncsok összehasonlítása nem csak az árról szól
Amikor gumiabroncsot vásárolunk, tényeket szeretnénk – gyorsan. Objektív információkra van szükségünk azzal kapcsolatban, milyen hatással van a választásunk a biztonságunkra, a bolygóra és a körülöttünk lévőkre. A Michelin úgy véli, hogy az új címkék bevezetése a megfelelő irányba tett lépés. Számodra ennek azt kell jelentenie, hogy a gumiabroncsok általános teljesítménye egyre jobb és jobb lesz.
1. Üzemanyag-takarékosság összehasonlítása
Az ábra segítségével megtekintheti, milyen teljesítményt nyújt egy adott gumiabroncs az üzemanyag-megtakarítás tekintetében. Az üzemanyag-hatékonyság osztályozása A-tól (a leghatékonyabb) a G-ig (a legkevésbé hatékony) terjed.
Megtakaríthatsz akár 90000 forintot vagy 80 liter üzemanyagot a gumiabroncsok teljes élettartama során. Ez A osztályú abroncsokkal felszerelt, 80 km/h sebességgel haladó gépkocsira vonatkozik – az ilyen gépkocsi 7,5%-kal kevesebb1 üzemanyagot használ fel, mint a G-osztályú abroncsokkal felszerelt gépkocsi.
Az eredmények a gépkocsi típusától vagy az időjárási viszonyoktól függően eltérőek lehetnek, de bizonyítottan jelen van a teljesítmény terén tapasztalható eltérés.
2. Nedves úton való fékezés összehasonlítása
Ez az ábra a gumiabroncsok osztályozását mutatja a nedves úton való fékezés hatékonysága alapján. A teljesítmény az A osztálytól (a legbiztonságosabb, a legrövidebb távolságon belül megálló) a G osztályig (a legkevésbé biztonságos, a leghosszabb féktávolságokkal) terjed.
Akár 4 autóhossznyival rövidebb féktávolság. Az A osztályú gumiabroncsokkal felszerelt, 80 km/h sebességgel haladó gépkocsi megállási távolsága akár 18 méterrel vagy 30%-kal rövidebb lehet a G-osztályú abroncsokkal felszerelt gépkocsi megállási távolságánál.
3. A külső zajszint összehasonlítása
Az ábra a gumiabroncs zajszintjét mutatja decibelben (dB). A 3 zajszint jelből álló piktogram azt mutatja, hogyan viszonyul ez a szint a jövőbeni európai határértékekhez. A gépkocsin kívül hallható zaj nem feltétlenül van összhangban a gépkocsi belsejében hallható zajjal.
3 zajszint jel = magas zajszint, de megfelel a jelenlegi EU-szabályoknak
2 zajszint jel = átlagos zajszint, a jövőbeni határérték és az alatt 3 dB közötti tartomány
1 zajszint jel = alacsony zajszint, több mint 3 dB értékkel a jövőbeni határérték alattMi más számít még a gumiabroncsok kiválasztása során?
A címkézés megfelelő kiindulási pont, de van 3 másik, legalább ilyen fontos teljesítménytényező:
A gumiabroncs élettartama: a hosszabb élettartamú gumiabroncs hosszú távon kevesebbe kerülhet. A megfelelő gumiabroncs akár több mint egy évvel hosszabb használatot is jelenthet egy másik gumiabroncshoz képest.
Úttartás kanyarban: a balesetek 25%-a kanyarban történik.
Száraz út: a balesetek 70%-a száraz úton történik.Vajon ki kínál olyan gumiabroncsokat, amelyek az összes fontos teljesítményt kínálják?
Mérnökeink több mint 120 éve úttörő munkát végeznek és tökéletesítették a gumiabroncsainkat, amelyek kínálják ezeket a fontos teljesítménytényezőket, ahogyan az új címkéken feltüntetett 3 tényezőt is. A Michelin révén élvezheted a teljesítménytényezők optimális egyensúlyát – anélkül, hogy bármilyen kompromisszumot kéne kötnöd.
Az új európai jogszabály szövege
Forrás: Michelin
kell az 2012.06.20. 18:36:41
Amúgy ideje volt már , legalább minden sz@r ezután nem lehet rátukmálni a vevőre mert a címke mindent elmond, persze ha nem nyomtatnak maguknak és azt rakják rá
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2012.06.20. 19:10:48
_____________ 2012.06.20. 19:14:02
Nem hiszem el hogy semmi nem történik az utakon.
:)
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2012.06.20. 19:21:09
kell az 2012.06.20. 19:37:02
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/80/Smiley.png
szabidoki 2012.06.20. 20:10:57
impala 2012.06.20. 20:16:18
ismétlem, a bl..............
Don Blasius 2012.06.20. 20:25:11
Inkább mennek 50 helyett 30-cal, 70 helyett 50-nel. Így spórolják meg a klíma miatti többletet? :P
Ha már gumikérdés. Céges kulcsos Corsánkon a 6 éves (bár holnap lelesem a DOT-számot, talán több) kb. 50 ezret futott gumik repedeznek a lamellák között. Ennek mi lehet az oka, a rossz utak?
asdf 2012.06.20. 20:26:40
kbagyula 2012.06.20. 20:54:21
Gumiszerelő azt mondta, hogy új abroncsot annak éri meg igazán venni, aki évente belehajt 25-50e km-t, anélkül egyszerűen elöregszik a végleges élettartama előtt - értsd: a kopáshatár elérése előtt.
_____________ 2012.06.20. 21:23:52
De ez a két gyík valóban hatalmas bátorságról tett tanúbizonyságot.
Az lett volna a kemény ha amint kiszálltak, egy fajtársuk beugrik és viszi a verdát :-D
hipokrita 2012.06.20. 21:31:36
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2012.06.20. 21:35:00
Én nem megyek évente 25 ezret, csak kb. 15-öt, öt szezon alatt viszont csereérettre koptattam a télit és a nyárit is. Lendületesen szoktam közlekedni, de azért nem állat módjára.
Azlk 2012.06.20. 22:05:46
Csak nekem furcsa ez a számítás, vagy ez a szomorú jövő, hogy 80 liter üa. 90000 forint?
Az is tetszik, hogy 80 km/h-ra számolnak ki mindent, csak a nép nem annyival közlekedik, hanem vagy 40-50 vagy 90-110. Szóval a 2 éves fiam és a 80 éves nagyapám átlagosan 41 évesek... :)
A szerelő 2012.06.21. 03:35:32
Hogy miért ez az irónia? Mert ez amolyan nesze semmi fogd meg jól. Értem én, hogy hasznos dolgot akarnak, de amíg nincs kidolgozott mérőszám a paraméterekre, addig a gyártók úgy manipulálják az adatokat, ahogyan nekik tetszik.
kbagyula 2012.06.21. 06:24:24
Ellenben elgondolkodtató az, hogy egy komplett csere egy általános méretű minőségi abroncsból (205/65 R16)nem áll meg 100k alatt és igazából alig 5-6 év alatt kukázhatod az amúgy hibátlan futófelületű abroncsot (egy átlagos futásteljesítményű autó esetében) csak azért mert a szélgumi és a futófelület széle közt elrepedezik szövetig az abroncs.
Itt van létjogosultsága a használt abroncs piacnak, hiszen töredékéért veszel hibátlan bár kopottas abroncsokat, amik egy-két szezont bőven kibírnak a tönkremenetel előtt.
Mondom ezt úgy, hogy 25 éve vagyok a gumiiparban és elvileg ismertem a gyártástechnológiát és az alapanyagokat töviről hegyire.
korzo 2012.06.21. 06:34:51
McKinney 2012.06.21. 06:44:47
kbagyula 2012.06.21. 07:18:20
Arról nem beszélve, hogy ha a 4 abroncsodból egy tönkremegy valami miatt és nem javítható, nem veszel vadiújat, főleg szettet nem, hanem keresel egy ugyanolyan használtat, ha nem kapsz akkor veszel kettő egyforma használtat a tengelyeidre.
A mai világban így tud a kispénzű spórolni ezen a legkönnyebben.
kolompár szmélgol 2012.06.21. 07:55:19
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2012.06.21. 08:12:48
Az összehasonlítás eredményeit hol lehet megnézni? csak szerintem van ellentmondás a fogyasztás, és a fékezés (tapadás) között?
Asszem én továbbra is az ADAC tesztek alapján fogok gumit választani...
Laresz 2012.06.21. 08:39:42
Ezt még el kellett volna adni?
pestisuttyó 2012.06.21. 08:52:06
Eredetileg úgy volt, hogy lesz egy európai minősítő intézet, csak aztán ez valahogy elhalt. Minden autógyártó maga - vagy egy általa megbízott minősítő cég (pl. TÜV, Dekra, stb.) - végzi el a besorolásokat, természetesen egy adott paraméter rendszer alapján, pl. a Michelin egyik anyagában is benne van, mik a kritériumok. A lényeg a lényeg, hogy mind a gördülési ellenállásra, mind a nedves tapadásra meghatároztak egy együtthatót, aminek az egyes osztályokban megadott határértékei vannak - a gördülési zajra pedig dB skála van.
Most arra készül minden gyártó - meg az ADAC és hasonló független szervezetek- hogy ki milyen kategóriát fog feltüntetni és annak meg fog-e feleni az abroncs. Tudomásom szerint úgy határozták meg azért a kategóriákat, hogy ne legyenek rögtön A++ kategóriás abroncsok. Bár állítólag van olyan kínai abroncs, amire A++ ragasztottak már - na ennek a független tesztjére kiváncsi leszek...
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2012.06.21. 08:54:20
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2012.06.21. 09:03:27
Elijah_Baley 2012.06.21. 09:08:10
Szabványok 2012.06.21. 20:00:38
Mert ez arra fog vezetni, hogy a gyártók azon fognak versenyezni, melyik tud olcsóbban ebben a három dimenzióban max pontos gumit gyártani.
Az egyéb jellemzők, mint például az élettartam, belső zajszint, száraz úton tapadás, kormányzási tulajdonságok, stb. senkit nem fog érdekelni. A vevő bemegy és megveszi a legolcsóbb AA-t és úgy gondolja jó vásárt csinált.
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2012.06.25. 15:26:37
-Nemár, pont húsvétkor?
dzsaszper 2012.06.27. 08:25:57
atila68 (törölt) 2012.06.30. 15:02:02
Uff!