Miután kiderült, hogy Silent és én is rendszeresen bringára pattanunk, többen (na de biztos nem komolyan) megijedtek, hogy átalakulunk kerékpáros bloggá. Természetesen nem, bár a mai poszt főszereplője is egy biciklis, mégis teljesen érthető Tier kifakadása autósként. Párszor már én is dudáltam rá előttem a zebrán nem lassan, ráadásul bedugott fülhallgatóval átkerekező bringásra, hiszen elég veszélyes dolgot művelt, persze nem akarta megérteni. A posztban szereplő helyszínen viszonylag ritkán járok, biciklivel már jó régen, igaz akkor rendszeresen használtam a hírhedten problémás rakparti kerékpárutat. A konkrét kereszteződésben - ha jól emlékszem - valóban véget ért a kerékpárút, majd egy sarok múlva folytatódott. Ezek szerint most is így van még? Persze az lenne szabályos, ha itt mindenki tolná a biciklit, de valljuk be: nem túl életszerű. Jobb lenne legalább ebben a kereszteződésben végre kijelölni a kerékpárutat, ha már amúgy is sikerült arrébb trafóházakkal meg egyebekkel elszúrni. Ettől függetlenül a bringásoknak még jobban oda kellene figyelniük és nem ész nélkül tekerni, ha már rugalmasan értelmezik a szabályokat.
Filozofikus hangvételű poszt következik:
A helyszín a Műegyetem Rakpart - Bertalan Lajos u. kereszteződés. Nincs bicaj lámpa sem bicajút a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen. Egy tiszta tekintetű, jól szituált srác ráhajt 35 km/h sebességgel villogó zöld jelzésnél a zebrára. Számítottam rá, satu, finom duda, mely jelzi a balesetveszélyes helyzetet. A reakció ordibálás. Nyugodtan továbbhajtok, erre is számítottam.
Miért történik ez? Nem tudja, hogy a gyalogos átkelőhelyet nem 35 km/h sebességgel közelítjük meg, mert GYALOGOS átkelőhely és a gyalogosok általában 5 km/h sebességgel mozognak éppen ezért az autósok erre számítanak ? Nem tudja, hogy villogó zöld jelzésnél NEM lépünk le a zebrára, hanem ha már rajta vagyunk akkor igyekszünk minél gyorsabban elhagyni azt ?Miért nem látok egy bicajost sem tolni a bringát a gyalogos átkelőhelyeken ? Elméletileg csak így lehetne áthaladni rajta.
Ha egy autós elcsapja a szabálytalan és sok esetben piros jelzésen áthajtó bicajost, akkor jobb esetben jön a M.I.C.U, rosszabb esetben az sem, az autós meg vonul börtönbe. Ez jó prognózis ?
Tényleg érdekelnek a vélemények, hogy a szabályokat nem ismeritek vagy ismeritek csak szartok rájuk, mert ez most a trendi? Nem akartok normálisan viselkedni ? Ez így jó Nektek ?
Rocko- 2012.09.24. 07:44:37
nem kell foglalkozni az ilyen lemmingekkel, a mentőknek se.
schmittpál 2012.09.24. 07:46:25
xaba99 · http://landf.blog.hu 2012.09.24. 07:52:36
szszg 2012.09.24. 07:57:16
Alfagumi · www.aabroncs.hu 2012.09.24. 08:13:59
2012.09.24. 08:16:49
szszg 2012.09.24. 08:24:24
Soroljam hány felhajtott rendszámtáblás motorost, jaszkarizó robogóst látok, piroson átcsorgó bringást, mégátférek fehérfurgonost, szembejövő telepjáróst, meg szötymörgő bácsit látok minden nap? :-D
ex-dr. vuk 2012.09.24. 08:33:48
Mar megint kezdodik...
Megtenned, hogy idezed ezt az "elmeletet"?
Hanyszor kell meg vegigmenni ezen? Ujszulott?
ex-dr. vuk 2012.09.24. 08:34:53
pengusz 2012.09.24. 08:36:02
Egyébként hasonló a helyzet az Andrássyn is Oktogon és Kodály körönd között is. Végig van gyalogos-kerékpárút, de a kereszteződéseknél csak zebra van (nincs kint a gyalog-kerékpárút vége tábla)
qwertzu 2012.09.24. 08:36:09
Ez még mindig nincs benne a kreszben. Attól, hogy nincs felfestve a bicikli átvezetés, attól még lehet hogy az egy gyalog és kerékpárút. Ilyen van például az Andrássy úton is. A közútkezelőt persze minden ilyenért meghághatná egy taliga aprómajom.
2012.09.24. 08:37:25
Alfagumi · www.aabroncs.hu 2012.09.24. 08:37:49
pengusz 2012.09.24. 08:40:43
Jaja, szarik mindenki mindenre. Keresztülgázolni mindenkin. Mert csak jogok vannak meg kurvafontos emberek.
Alfagumi · www.aabroncs.hu 2012.09.24. 08:44:21
qwertzu 2012.09.24. 08:46:44
A helyzetet lényegesen bonyolítja, ha a járda nem járda, hanem egy az autósok számára nem jelzett gyalog és kerékpárút, ahol nem csak a gyalogosoknak, hanem a 30-al közlekedő kerékpárosoknak is elsőbbséget kéne adni.
szszg 2012.09.24. 08:47:10
Próbálhatsz trollkodi, de keresztülmosolyoglak. :-) Inkább olvasd el a buborékot fent a fejlécben. ;-)
ex-dr. vuk 2012.09.24. 08:47:59
ex-dr. vuk 2012.09.24. 08:49:38
instrumentat 2012.09.24. 08:50:14
Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2012.09.24. 08:56:45
2. A bringás nem fog gyalogolni. (Ahogy az autós sem fog kiszállni és tolni az autóját. :) ) Ez nem jó, de így van. Lehet kiállítani rendőröket a zebrákhoz, hogy bírságoljanak, talán akkor majd változik a dolog.
(Nyugi, kilobbizzuk, hogy a bringautakat összekötő zebrákhoz kerékpáros átkelő is legyen ;) )
Én is kizárólag akkor szállok le, ha nem lámpával védett zebrán akarok átkelni, és van forgalom. Gyalogosként, a bringát tolva kényelmesen átsétálok az autók előtt, ilyenkor már nincs okuk nem megállni :P
Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2012.09.24. 08:59:03
(Igaz, egy Kama3 elé nem, és 6 sávoson sem, de ilyenre még nem is volt példa nálam.)
ex-dr. vuk 2012.09.24. 09:04:47
Nem tudom mit ertesz kerekparos atkelo alatt, de kerekparutrol kerekparutra haladva NEM kell leszallni, akarmit is pingaltak az uttestre a keresztezodesben...
Egyvalamiben igazad van: a leszallitosdi egyedul a varosvezetes impotenciajat jellemzi, mutatja, hogy keptelenek rendesen kozlekedest szervezni.
Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2012.09.24. 09:06:45
2012.09.24. 09:08:21
ex-dr. vuk 2012.09.24. 09:13:18
ex-dr. vuk 2012.09.24. 09:23:03
www.youtube.com/watch?v=coMsUMJd9MU
Emmett Brown 2012.09.24. 09:26:15
2012.09.24. 09:29:35
Én csak azt nem értem, miért csinálsz úgy, mintha minden zebrán tekerő biciklis szabályos lenne. Sajnos az a kivétel, amikor ilyen kétes szituáció van, a legtöbb szemrebbenés nélkül teker át, ahogy (szabálytalanul) a járdáról érkezik.
Tőlem mellesleg nyugodtan tekerjen, csak legyen 100%-ig biztos, mikor van elsőbbsége (ha kerékpárútról jön és nincs macisajtja) és mikor nincs (amikor a járdáról jön).
ex-dr. vuk 2012.09.24. 09:55:13
pengusz 2012.09.24. 09:56:53
2012.09.24. 09:59:16
ex-dr. vuk 2012.09.24. 10:01:39
Ha kerekparutrol jon, akkor a kanyarodoval szemben mindenkeppen elsobbsege van, macisajt ide vagy oda. A macisajt a keresztezo forgalommal szemben ervenyes, nem a parhuzamossal, ott a kanyarodasi szabalyok az iranyadok. Jardarol joves eseten nem beszelhetunk elsobbsegrol, mert az mar eleve szabalytalan. Szabalytalan szituaciokban a kresz nem hataroz meg elsobbseget.
Emmett Brown 2012.09.24. 10:12:42
Miért is lenne elsőbbsége ha kerékpárútról jön, és nincs háromszöge?
2012.09.24. 10:14:27
Arról van szó, hogy a szabálytalanul közlekedő biciklisek úgy mennek át a zebrán, mintha ott elsőbbségük lenne. Nincs. A KRESZ világosan rögzíti, kinek van elsőbbsége a zebrán, maszatolásnak nincs helye.
A konkrét szituációban ott fizikailag vége van a kerékpárútnak, 200 méterrel arrébb folytatódik.
A biciklis szabálytalan volt, balesetveszélyes szituációt okozott, ahol jogos volt a duda használata.
ex-dr. vuk 2012.09.24. 10:14:27
Az utugyi eloirasok egyebkent nem engedhetnenek meg ilyet, hogy egy kerekparut eltunik a semmibe, de ez mellekszal ;)
2012.09.24. 10:16:16
ex-dr. vuk 2012.09.24. 10:16:48
A zebra irrelevans, ha kerekparon ulsz. (nem azt jelenti, hogy elsobbseged van, az sem jelenti, hogy nincs, hanem IRRELEVANS)
Hangsulyoznam a jogszabaly szoveget: "[elsobbseget kell adni] jobbra bekanyarodó járművel a kerékpársávon vagy az úttest mellett levő, attól jobbra eső kerékpárúton, gyalog- és kerékpárúton érkező jármű és gyalogos részére"
Tehat ha kerekparuton erkezik, akkor elsobbseget kell neki adni. Az, hogy ez folytatodik-e irrelevans, ahogyan a zebra is.
qwertzu 2012.09.24. 10:17:32
Emmett Brown 2012.09.24. 10:20:11
2012.09.24. 10:20:19
A Dunára merőleges zebra meg sehogyan sem tekinthető a kerékpárút folytatásának.
2012.09.24. 10:21:04
2012.09.24. 10:29:06
Azt viszont látványosan kifelejted a biciklis szemszögedből, hogy egy jelzőlámpás kereszteződésről van szó, ahol a kerékpárútról érkezőnek nem ad soha semmilyen lámpa zöldet.
qwertzu 2012.09.24. 10:29:07
qwertzu 2012.09.24. 10:35:24
2012.09.24. 10:35:25
Nap 2012.09.24. 10:36:32
A nagyobb baj, hogy ugyanez az illető ráereszti a kanyarodókat a védett zebrára (és kerékpárútra). A kerékpáros azt látja, hogy zöld van, siet, hogy még átérjen. Ugyanakkor az autós, meg nem lát gyalogost az átkelésre várakozni, hát fordulna be. Innentől már csak reflexek dolga a végkifejlet.
Mert lehetne máshogy is. Ha minden gyalogos irány egyszerre kapna zöldet, akkor csökkennének az ilyen kanyarodásos balesetek kockázatai. Plusz nem fordulna elő olyan, hogy a kanyarodó sávban max 2 autó tud átjutni lámpánként, mert akkora a gyalogos forgalom.
Aki veszi a fáradtságot, hogy átgondolja a szituációkat, rájön, hogy nem feltétlenül a kerékpáros a hülye (ebben a konkrét esetben sem, de sok más esetben az), hanem az aki a forgalmi rend kialakításáért felel.
ex-dr. vuk 2012.09.24. 10:39:10
De meg mindig nagyobb kerdes, hogy hogy lehetseges az, hogy egy kerekparutban 200 meter luk van, es kotelezo hasznalni... megyek pl. a bal oldalon, megszunik az a fos, atvergodok a tulpartra, 200 meter tekeres aztan vissza? es csodalkoznak, ha nem hasznalom a kerekparutakat? pfff.
Reggie 2012.09.24. 11:05:22
www.police.hu/data/cms973820/bunmegbringa0724.doc
2012.09.24. 11:10:22
Reggie 2012.09.24. 11:13:25
A KRESZ-es reszhez: ha a fenyjelzo keszulek nem a kerekparos forgalom iranyitasara szolgal, az csak annyit jelent, hogy a kerekparosnak ott nincsen lampa, tehat nem is kell nezni a szinet...
ex-dr. vuk 2012.09.24. 11:23:21
ex-dr. vuk 2012.09.24. 11:27:13
@Reggie: Szerinted.
Egyebkent ha osszeszednenk, hogy hol van a jelzolampara kerekparos jel teve es hol nincs, es hogy ennek van-e koze ahhoz, hogy ott van-e kerekparut vagy sargakockas atvezetes, akkor eljutnal ahhoz, hogy ez total random... szoval erre nehez alapozni.
2012.09.24. 12:07:57
Nem, nem, legyünk konzekvensek. Ha a KRESZ betűjét nézzük, akkor ne térjünk el tőle. Ha kerékpárútról érkezel lámpás kereszteződésbe, kizárólag a megfelelő kialakítású lámpa adhat zöldet, különben nem mehetsz tovább ;)
_B_ 2012.09.24. 12:41:16
A sok öntudatos sötét hippi meg rárongyol a zebrára.
De ez még mind semmi.
Nagyszombat utca - Árpád fejedelem útja kereszteződés... multkor egy sötétződ majdnem freskót csináltatott magából. Az árpád fejedelem a főútvonal. Van egy zebra, ahol a gyalogosnak elsőbbsége van. A zebrával párhuzamosan egy bicikli átvezetés macisajttal.
A mr. öntudat meg berongyol, majdnem elkenik, és neki áll feljebb, ott hőbörög az autósnak. Én is bicajjal járok arra, én megálltam. Mutatom neki a táblát, nem nagyon hatotta meg. Szerintem hulljon a férgesse
ex-dr. vuk 2012.09.24. 13:18:16
ahah rendben van, de szegeden pl. sok helyen az uttestre tettek ki a kerekparut tablat (vagyis a wana-be kerekparut bal oldalara), akkor buntessek az ott autokazokat! :)
Annyi a szabalytalan idiota tablazas, hogy ha erre hagyatkoznank mar reg nem lenne kozlekedes a varosban... Marad a jozan esz.
rekszem 2012.09.24. 13:26:03
- a zebrán nincs elsőbbsége a kerékpárosnak, csak ha tolja. Ellenben nem kötelező leszállnia a zebránál, de akkor csak úgy mehet át, mintha nem lenne zebra.
- ha kerékpárúton van a zebra, akkor azt elsőbbségadás táblával is szokták védeni, ahol fel van tüntetve a kerékpárforgalom: Itt egyértelműen a kerékpárosnak van elsőbbsége.
- Ha kerékpárút egyenesen halad egy kereszteződésben, akkor a kanyarodó autónak elsőbbséget kell adnia külön tábla nélkül is.
Sajnos sokszor rossz a kerékpárutak tervezése, és az autósok egy része sem tud agyilag mit kezdeni a macisajt alatt lévő kiegészítő táblával.
Mindazonáltal a zebrán nem szoktam leszállni (csak ha nagyon nem akar senki megállni, de akkor egyből kitolom a bringát magam elé), ellenben megállok, így már a törvény szellemében cselekszem (gyalogos tempóra váltok). Ebből nem is szokott gond lenni.
Reggie 2012.09.24. 13:52:09
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.09.24. 14:01:41
Persze ha 15 volt és feltéve, hogy a posztoló a Bertalan Lajos utcába kanyarodott (ez az egy eset, amikor neki is zöldje van), akkor is egyértelmű, hogy a kerékpáros az egyedüli hunyó. Hogy mennyire volt veszélyes a bicajos, azt nem tudom, lehet, hogy ebben túloz a posztoló (függ a haladási irányoktól is, amik nem derülnek ki), de az elsőbbséget meg kellett volna adnia.
@Reggie: "En meg egyszer sem haltam bele..."
Én még abban a kereszteződésben soha nem láttam olyan kerékpárost, aki leszállt volna és áttolta volna. (Ebbe beleértve magamat is...)
ex-dr. vuk 2012.09.24. 14:04:14
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.09.24. 15:15:35
picasaweb.google.com/saganbp/HegyenVolgyonKelenfoldon#5644514286545370034
Balfék kialakítás, teljesen hiányos felfestésekkel és zavaros táblázással.
@qwertzu: "A helyzetet lényegesen bonyolítja, ha a járda nem járda, hanem egy az autósok számára nem jelzett gyalog és kerékpárút, ahol nem csak a gyalogosoknak, hanem a 30-al közlekedő kerékpárosoknak is elsőbbséget kéne adni. "
Ha 30-al jön, szabálytalan. Csak hogy a lényegre reagáljak... ;-)
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2012.09.24. 15:54:54
KergeK@csa 2012.09.24. 15:57:33
Azért a poszt kirakójaként megemlíthetted volna, hogy a KRESZ szerint a biciklis ÁTTEKERHET a zebrán, csupán nem kötelező neki elsőbbséget adni!
Tehát ha nem jön kocsi, vagy megállt a kocsi (neki vagy a gyalogosoknak), akkor teljesen szabályosan áttekerhet a zebrán a biciklis, megállnia sem kötelező.
Viszont nem mehet ki a kocsik elé, fékezésre és/vagy megállásra kényszerítve őket, mert zebrán nincs elsőbbsége, tehát neki kell az autósok felé megadni az elsőbbséget.
Amúgy meg rekszem hozzászólása jól összefoglalja a dolgokat:
"- a zebrán nincs elsőbbsége a kerékpárosnak, csak ha tolja. Ellenben nem kötelező leszállnia a zebránál, de akkor csak úgy mehet át, mintha nem lenne zebra.
- ha kerékpárúton van a zebra, akkor azt elsőbbségadás táblával is szokták védeni, ahol fel van tüntetve a kerékpárforgalom: Itt egyértelműen a kerékpárosnak van elsőbbsége.
- Ha kerékpárút egyenesen halad egy kereszteződésben, akkor a kanyarodó autónak elsőbbséget kell adnia külön tábla nélkül is."
Tehát a posztoló rosszul tudja a KRESZ-nek ezt a részét, de nagy vonalakban viszont mégis igaza van, a bringás nem hajthatott volna át a zebrán ÚGY, ahogy tette.
És amúgy igen, a magyar kerékpárutak nagy átlagban rosszak, ennyit képes a magyar közlekedési szakma krémje összeizzadni...
régebb óta vagyok Subban mint te 2012.09.24. 16:35:03
hogy én kanyarodtam, nekem is és a gyalogosoknak zöld is volt. Gyalogos sehol, de a semmiből ott termett a kerékpáros.
tundrazuzmo (törölt) 2012.09.24. 21:46:09
Szerintem nem érdemes ezen rugózni. Nincs átvezetve a bicikliút, pedig úgy lenne logikus. Az autós tudja, a biciklis tudja, az autós tudja, hogy a biciklis tudja.
Más helyekre kellene koncentrálni, ahol valódi veszély van.
imittto 2012.09.25. 06:52:59
2. A kérdéses kereszteződésben főleg nem, ahhoz 35 km/h-val kellene 90 fokban bekanyarodni (a dunávalpárhuzamos a bringagyalog, arra merőleges a zebra)
3. Honnan is érkezett az autóval a posztoló? A rakpart felől emlékeim szerint nem lehet jobbra kanyarodni (ebben nem vagyok biztos...), a szemközti utca meg egyirányú, onnan nem jöhetett ki. Ezen kívül csak egyenesen haladhatott, olyankor meg nem villogó zöld a zebra.
4. Egy egész süncsaládot szüljön meg aki Budapesten a bringautakat így jelöli ki - haladsz rajta majd egyszercsak megszűnik, teleportálj 2-300 métert és megint van. Itt konkrétan a zebra előtt vége van, és egy kereszteződéssel távolabb folytatódik az út túloldalán. A kettő között az úton lenne szabályos, akkor meg azért lenne picsogás mert 50 méterrel előtte még látta az autós hogy bringaút van, 50 méter múlva is látja akkor biztos ott is van...francokat. Tudom, megint az jön le hogy picsognak a bringások pedig mennyidemennyi bringaút van - tessék kipróbálni.
imittto 2012.09.25. 07:01:17
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.09.25. 07:21:25
Hm, ez egy érdekes felvetés. Szerintem a 31. § (5) b az egyenesen haladó forgalmat védi a kanyarodóval szemben, azaz arra az esetre vonatkozik, ha a kerékpárút/sáv/akármi áthalad a kereszteződésen és folytatódik a túloldalon.
Ha a kerékpárútnak vége, akkor a kerkpárosnak vagy be kell valamilyen módon csatlakozni a forgalomba vagy gyalogosként kell továbbhaladnia. Az előbbi esetnek nem szabályos módja, ha pl. egy jobbra kanyarodó autóval szembe megy. Az utóbbiként meg le kell szállnia.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.09.25. 07:26:09
Jöhetett a felső rakpartról a Szabihíd felől, szabályosan kanyarodva jobbra kisívben a Bertalanra, neki zöld, zebrának is zöld.
Asszem a felső rakparton a a Petőfi híd felől is lehet balra kanyarodni a Bertalanra, a züldek ugyanígy vannak.
bonifac · http://vezetek.blog.hu 2012.09.25. 07:50:41
A többiek is rájöhetnének végre.
Ebben a doksiban tényleg egész jól össze van szedve, még a funkcionális analfabéták által mindig félreértett 54-as paragrafus is.
bonifac · http://vezetek.blog.hu 2012.09.25. 07:57:18
A posztban szereplő bringás hülye volt. Nagyon. Ez tény.
De hogy a posztoló áll neki feljebb, hogy mások nem ismerik a szabályokat?! Amikor ő sincs tisztában velük, egyértelmű, csak a bringásgyűlölő haverok ezt fröcsögték neki, ő meg elhitte, ahelyett, hogy utánanézett volna?
Én ezt nem értem: "villogó zöld jelzés a zebrán","satu","nyugodtan továbbhajtok". Ezek szerint a posztoló áthajt a zebrán, míg még a gyalogosoknak zöld, vagyis neki piros. És még ő dumál.
ex-dr. vuk 2012.09.25. 08:47:16
imittto 2012.09.25. 08:56:20
"A KRESZ jó okkal tiltja a járdán való kerékpározást: a járda a gyalogosoké. A gyalogosok mozgása (főıleg a gyerekeké és időseké) gyakran kiszámíthatatlan, így veszélyhelyzetek sokasága adódik. Emellett a kapualjakból kihajtó autósok nem számítanak a járdán nagy sebességgel közlekedőbiciklisre. A mellékutcák keresztezése szintén veszélyes a járdáról lehajtva ugyanezen okból.
Külföldi tanulmányok szerint a járdán biciklizni 2-3-szor veszélyesebb, mint az úttesten."
Akkor már csak azt magyarázhatná el valaki hogy ez a veszélyhelyzet mitől múlik el varázsütésre ha kitesznek egy "Gyalog és kerékpárút" táblát az elejére...
ex-dr. vuk 2012.09.25. 09:18:38
Errol a tabla kirakojat kellene megkerdezni...
Sot olyannyira biztonsagos az, hogy kotelezo ott menni :)
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.09.25. 09:24:11
dzsaszper 2012.09.25. 10:09:21
Persze kerékpárosnak felelősségbiztosítása nincs, az általa okozott kárt nehéz lehet behajtani -- MABISZ?
dzsaszper 2012.09.25. 10:10:38
tudtommal a budai rakpartnál viszonylag hosszú szakaszon megvan a kerékpáros nyom, legalább az egyik irányba?
dzsaszper 2012.09.25. 10:13:56
Ezzel együtt az rémlik, hogy Győrött egy aktivista bemutatta, hogy az újonnan átadott kerékpárút _rontotta_ a kerékpáros baleseti statisztikákat -- erről tud valaki forrást?
imittto 2012.09.25. 10:37:51
Bővebben: kerekparosklub.hu/biztositas-0
imittto 2012.09.25. 10:40:12
dzsaszper 2012.09.25. 10:42:35
ex-dr. vuk 2012.09.25. 10:43:01
danesdzsu2 2012.09.25. 10:58:48
Egyetlen egyszer sem.
dzsaszper 2012.09.25. 11:00:54
dzsaszper 2012.09.25. 11:02:36
danesdzsu2 2012.09.25. 11:14:46
ChPh 2012.09.25. 11:39:06
Ott sok az egyirányú, és sok agyatlan (nem mind) az úttesten szembe jön, persze kiegészítő tábla nincs, hogy szemből is várhatók kerékpárosok.
No meg a Lágymányosi híd (párdőz Rákóczi Ferenc) alatti melletti kerékpárút, mely keresztül szeli a rakpartot. A kerékpárosoknak végig elsőbbségadás kötelező tábla van, ami tudtommal zöldnél is érvényes (ha nem, kövezzetek meg és én Mea Culpázok), én kanyarodnék kerékpáros meg sokkal (50-el tuti), lendületből hídról le keresztbe, mert neki zöld a lámpa...
pengusz 2012.09.25. 11:58:41
pengusz 2012.09.25. 12:06:52
(Bocs, de nem vagyok regisztrálva NORc.hu-n nem tudom belinkelni)
50-nel bringás? :DDDDDDD
imittto 2012.09.25. 12:07:54
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.09.25. 12:08:39
Én nem foglak megkövezni, de szerintem kezdhetsz mea culpázni: ha jól értem a leírást, akkor erre pont passzol a vuk által emlegetett 31. § (5) b). Szóval csak óvatosan!
imittto 2012.09.25. 12:09:09
dzsaszper 2012.09.25. 12:33:46
1. a macisajt csak a keresztező útról érkezők számára kötelez elsőbbségadásra. A keresztező útról érkezőkkel elvileg nem kaphat egyszerre zöldet, innentől irreleváns a kérdés.
2. párhuzamos vagy szemből érkezés esetén a vuk és promontor által emlegetett 31. § (5) játszik, ami alól nem ment fel téged a te zöld lámpád.
dzsaszper 2012.09.25. 12:34:40
dzsaszper 2012.09.25. 12:35:30
ex-dr. vuk 2012.09.25. 12:59:52
dzsaszper 2012.09.25. 13:14:20
ChPh 2012.09.25. 13:37:04
És pont a képen látszik kicsit jobbra, ami az átkelőknek szóló macisajt, szóval?
2. igen mea culpa a két zöld érdekes, így egyenrangú útkereszteződésnek számítana, nem? Akkor jobb kéz szabály, de mégis van tábla.
ChPh 2012.09.25. 13:38:58
ex-dr. vuk 2012.09.25. 13:43:06
imittto 2012.09.25. 13:59:08
imittto 2012.09.25. 14:11:25
ChPh 2012.09.25. 14:15:15
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.09.25. 14:32:23
dzsaszper 2012.09.25. 14:34:36
Aki kanyarodik, az ad elsőbbséget az egyenesen haladónak, a kerékpárútnál külön nevesítve, hogy az úttestről kanyarodó ad elsőbbséget a kerékpárútról érkezőnek.
ChPh 2012.09.25. 15:39:54
@promontor: ad1. de
ad2. ezért írtam, hogy a kerékpárosnak van macisajtja ezért meg is volt a mea culpa
ad3. amúgy is gyalogátkelőhely van, az látszik rendesen és ugye ezért körültekintően közlekedik az ember fia, viszont nem feltétlenül számít a gyorsan áthaladó kerékpárosra
amúgy nem kell tovább ragozni értelmetlen...
megértettem elsőre is, hogy miként is van ez ;)
pengusz 2012.09.25. 15:57:36
"viszont nem feltétlenül számít a gyorsan áthaladó kerékpárosra" Ha 50-nel megy, akkor egymás mellett mentek nem? :D
imittto 2012.09.25. 16:35:03
Reggie 2012.09.25. 19:00:18
imittto 2012.09.25. 19:08:36
1. figyelni kell
2. úgy közlekedni hogy lássanak, de ha egy mód van rá ne tarts fel senkit
3. kiszámíthatóan haladni
ChPh 2012.09.25. 19:35:03
Jó, legyen 35, azt síkon is kitekerem 100 kilósan :P
de mondom, hagyjuk úgy sincs igazán igazam :)
Reggie 2012.09.25. 19:40:30
Napkozben sokat segit a csengo, amit mar linkeltem egyszer. Multkor egy komplett japan turistacsoport fele setalgatott rajta, de nagyon gyorsan sikerult lezavarni oket.
Reggie 2012.09.25. 19:43:11
Zebrateve 2012.09.25. 22:11:36
- a 136. képen lévő gyalog- és kerékpárút tábla,
- a 138-139. bringagyalog vége tábla és útirányjelzője.
De a 152. bringagyalog vége még kint van.
A BKK-val (mint az út kezelőjével) leveleztem egyet pont a múlt héten a környékről. Az ügyintéző a 152. képen lévőre azt mondta, hogy az a Budafoki útra vonatkozik. Ott akkor ledobtam az ékszíjat. Mindenesetre megígérte, hogy utánanéznek a táblázásnak.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.09.25. 22:31:11
"a 152. képen lévőre azt mondta, hogy az a Budafoki útra vonatkozik..."
Fő a helyismeret! ;-)
dzsaszper 2012.09.26. 08:24:54
A hol van bringaút hol nincs dettó.
Az is dettó (Budapesten nem egy példát tudok mondani) ahol arra gondolnak, hogy random módon választott A pontból B pontba akar eljutni a bringás. Aki menetközben föl- vagy le akarna kanyarodni, az a tervezőt nem érdekli.
dzsaszper 2012.09.26. 08:27:02
Minden kereszteződésben ahol a párhuzamos kerékpárútnak a legcsekélyebb elvi esélye megvan, kanyarodásnál figyelni kell, van-e keresztező kerékpárút legalább útburkolati jellel jelezve. Olyan sebességgel megközelíteni a kereszteződést, hogy ha észreveszed az útburkolati jelet, meg tudd adni az elsőbbséget és erről a sebességeddel ne tévessz meg.
dzsaszper 2012.09.26. 08:29:51
dzsaszper 2012.09.26. 08:35:19
A Mór, Kerekes, Kis gömb, Diós utcáknál az érkezőknek fogalma sincs, hogy az ott nem járda, az ezekből az utcákból érkező bringás az úttestet választja logikusan, az ezekből az utcákból érkező gyalogos gyanútlanul rátéved a kerékpárútra, az ezekbe az utcákba tartó kerékpáros meg ugrathat le lehajtó nélkül.
Tele van a város ilyenekkel. Ez is egy érv kerékpársáv mellett, ott ilyenek nincsenek.
Zebrateve 2012.09.26. 08:38:25
Merthogy a Bertalan L. - Gellért tér között délről jőve bringagyalog a Duna felőli járda, északról jőve meg nem. Az a vicces ám!:)
ex-dr. vuk 2012.09.26. 08:58:12
Altalanos problema tovabba, hogy ha olyan utra kanyarodsz, ahol kerekparut megy pl. a tuloldalon, azt a budos eletbe nem fogod eszrevenni, csak ha tudod, hogy az van, mert a tabla pont elere van neked. Vagy ahogy az elobbi T-elagazasnal: meg tabla sincs ott eppen, de ha lenne sem tudnal felvergodni a kerekparutra.
Osszegezve: a kotelezo kerekparuthasznalat egy baromsag, betarthatatlan, es varoson belul csak megneheziti a kerekparos kozlekedest. Tuzzel vassal irtani kellene.
Viszont a cel nem is a kerekparosok kozlekedesenek segitese, hanem hogy az uttestrol takarodjanak le, tehat a kerekparutat veletlenul sem a kerosnak epitik, hanem az autosoknak. Errol ennyit.
dzsaszper 2012.09.26. 09:01:09
enélkül szerintem nem szabadna engedélyt adni a kerékpárút terveire.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.09.26. 09:12:06
Egyébként mivel a 152. nincs kint, a Bertalan-Egry közti szakasz is simán tekinthető délről bringagyalognak, északról járdának...
dzsaszper 2012.09.26. 09:18:13
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.09.26. 09:25:30
(Persze kellene, de az egész egy vicc, sajna)
ex-dr. vuk 2012.09.26. 09:26:42
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.09.26. 09:51:47
Ez szerintem nem így van. Nincs olyan kitétel a Kreszben, amely szerint a kerékpárút tábla a következő kereszteződésig lenne csak érvényes.
dzsaszper 2012.09.26. 10:23:40
Jogos, a kerékpárút, gyalog- és kerékpárút táblák hatályárol a KRESZ nem mond semmit.
Ez egy joghézag, de pl. a Bp. XIII. Dévényi úttal kapcsolatos példám jól mutatja, hogy ez a joghézag problémás, és hogy a vuk által javasolt hatály lenne a logikus.
ex-dr. vuk 2012.09.26. 10:23:58
A behajtani tilosra sincs, hogy keresztezodesenkent ki kell tenni. Arra az "utra" (ami keresztezodestol keresztezodesig tart) tilos. Kerekparut tabla hianyaban pedig nincs kerekparut (akarmit festettek a betonra).
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.09.26. 10:40:12
@ex-dr. vuk: Szerintem tévedsz, ld. fent. A behajtani tilosnál meg jobb példa a főútvonal tábla, azt se kell kitenni minden sarokra és néha nem is teszik, de attól még főútvonal marad.
ex-dr. vuk 2012.09.26. 10:48:50
Mindenesetre mivel en szarok arra, hogy melyik jardat cimkeztek fel kerekparutnak, igy aztan nem is nagyon keresgelem ezeket a tablakat.
Ha egyszer egy rendor ezert meg akar buntetni, akkor vegigviszem az ugyet, hogy ugyan az elere allitott tablabol honnan kellett volna tudnom, hogy a tuloldalon kerekparut van (plane, hogy nekem a tolem jobbra eso tablakra kell koncentralnom egyebkent is).
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.09.26. 10:57:36
(A főút esetében meg különösebben nem kell tudnod, hogy főút, anélkül is közlekedhetsz rajta. Majd egy sarokkal odébb megtudod... ;-)
Ha valahol nem felismerhető, akkor ott rossz a táblázás-felfestés, feltehetőleg erre némi eséllyel hvatkozhatsz, ha ebből ügy lenne. Bár olyan sokszor nincs.
dzsaszper 2012.09.26. 11:04:09
Skodakék Fábia 2012.09.26. 11:13:03
Ilyen is van...megdöbbentem
ex-dr. vuk 2012.09.26. 11:49:50
ex-dr. vuk 2012.09.26. 11:55:13
Mar hogyne kellene tudnom, hogy fout? Ugye azt tudod, hogy 12 even aluli nem kerekparozhat foutvonalon, hanerm a jardan kell tekernie. Honnan tudja, hogy hol nem mehet az uttesten, ha nem tudja, hogy fout?
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.09.26. 12:06:07
Igazad, van, én a saját szemszögemből írtam (ami lehet autós vagy biciklis, de semmiképp sem 12 éven aluli... ;-), csak persze nem voltam elég pontos...
Mindenesetre a főutat nem kell minden saroknál kitáblázni, annyit ír a belinkelt jogszabály, hogy "elegendő a menetirány szerinti minden második, harmadik útkereszteződés után, ha az így elhelyezett jelzőtáblák a főútvonalon haladók számára kellően láthatók". Ami nem jelenti azt, hogy kikanyarodásnál a mellékutcáról is látnod kell azonnal.
Ez akkor valóban egy joghézag.
Strigula.
ex-dr. vuk 2012.09.26. 13:14:45
dzsaszper 2012.09.27. 09:16:44
Skodakék Fábia 2012.09.27. 11:19:37
keresed ki a kreszből mit jelent az elsőbbség megadása aztán írkodjál ilyeneket
dzsaszper 2012.09.27. 12:18:44
Magadtól elvárhatod, ha akarod, másoktól nem.
ex-dr. vuk 2012.09.27. 15:16:35
te vagy az az ember, aki lepesre lassit akkor is, ha zold lampan megy at, ugye? :D
anonymoushun · http://anonymoushun.com/ 2012.09.27. 21:10:58
www.youtube.com/watch?v=GVS8h8qTr4U&feature=youtu.be
Toyotás és gyalogosok:
www.youtube.com/watch?v=Kg5hlQAHoNQ&feature=youtu.be
Marcellusca 2012.09.27. 23:49:17
Skodakék Fábia 2012.09.28. 11:05:16
valami feltétlen bizalom, vagy mi a neve ennek
a (gyakorlati) szabályokhoz viszont az is beletartozik hogy amikor elsőbbségem van de nem egyértelműen akkor megbizonyosodok róla hogy megkapom és csak akkor megyek
de ezt a biciklisiskolában nem tanítják
@ex-dr. vuk: ez honnan jött le?
dzsaszper 2012.09.29. 16:12:59
cso zsi 2012.09.30. 18:46:37
A minap a Batthyány téri villamos-végállomáson akadt dolgom.
Ott a megálló tábla környékén van egy "Gyalog és kerékpárút" tábla, hogy jelezze az észak felől száguldozó bringásoknak a védőruházat nélküli puhatestűek jelenlétét.
Kb. annyit ér, mint a piros lámpa.
Ők sietnek, tehát rácsöngetnek a le-, vagy felszállni vágyó gyalogokra is. A villamoson utazva láttam autósokhoz hasonló jelenetet is, ahol a gyors bringás a lassú bringást a szembejövő rovására előzte.
De tudjuk, nem a jármű tehet arról, hogy milyen a gazdája.
cso zsi 2012.09.30. 19:04:27
A táblákat kirakták, majd bringautat húztak mellé. 172-es kép: "A lényeg, hogy 10 ember tudjon parkolni". Igen, micsoda szégyen, hogy ahol elvettek 30-40 helyet a bringaút javára, ezt a kicsit meghagyták. Bár néhányan a buszmegálló miatt eleve tilosban pakolnak.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.09.30. 19:53:54
A 178-179-es képről szerintem egyébként pontosan tudja, hogy nem a kerékpárosoknak szól, csak a táblázás színvonalán gúnyolodik.
A 172es kép kapcsán: nem tudom, hogy hol vettek el 30-40 parkolóhelyet a kerékpárút miatt, de gyanítom, hogy nem a Szabadság és Erzsébet híd közti szakaszon, lévén ott a járdán vezet a kerékpárút, a gyalogosok és biciklisták kölcsönös megelégedésére, továbbá a magyar forgalomszervezés dicsőségére.
A személyes véleményem az, hogy azon a szakaszon a Duna és a fürdő között két sávnyi parkolóhelyet hagyni nagyon rossz megoldás.
segabor 2012.10.01. 08:21:26
Kölcsönös odafigyelés és számítani a helyzetre, talán ez.
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2012.10.02. 10:02:38
@ex-dr. vuk: Te figyu már. De jó, hogy látlak. A tartozásod mikor óhajtod rendezni?
imittto 2012.10.02. 10:44:15
ex-dr. vuk 2012.10.02. 11:07:51
Ha jol emlekszem valamit bizonyitanod kellett volna, de nem sikerult. Mi is volt pontosan? :)
xaba99 · http://landf.blog.hu 2012.10.02. 11:24:37
imittto 2012.10.02. 11:29:11
xaba99 · http://landf.blog.hu 2012.10.02. 11:34:12
De ő sem menne ki a majdhogynem üres külső sávab...
ex-dr. vuk 2012.10.02. 12:04:31
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2012.10.02. 14:06:29
Szánalmas ez a nem is emlékszem kibúvó...
Hallod, Fogadtunk. Nem az a baj, hogy vesztettél. Az nem ciki. Az a gáz, hogy utána így kened a sz@rt. Jellemző ez a kerékpárosokra is, akiket képviselsz, semmi felelősség, minden alól van kibúvó.
Bocsánat az offért.
ex-dr. vuk 2012.10.02. 14:24:02
annyira emlekszem, hogy a fogadast nem nyerted meg, mert nem sikerult bizonyitanod azt, amit kellett volna.
mintha az lett volna, hogy a varoson kivuli balrakanbyarodasi tilalom szerinted varoson beluli zebrakra vonatkozik, vagy valami ilyesmi :) jot rohogtem rajta.
dzsaszper 2012.10.03. 09:05:30
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2012.10.04. 09:44:08
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2012.10.04. 09:46:50
Reggel, 7:50, Thököly út, piros hetes. Jön vele szemben(!) egy biciGlis a bigiGlisávban.
Ez eddig majdnem hogy mindennapos. A Buszos rádudál, majd megáll, hogy el ne üsse. A BiciGlis is megáll, majd egy "kuvvanyád" és beintés után nagy nehezen elkotródik a hetes busz útjából, fel a járdára.
dzsaszper 2012.10.04. 10:44:52
Skodakék Fábia 2012.10.04. 10:58:59
Tudtommal az elsőbbség meg van adva ha a másikat nem kényszerítjük hirtelen_fékezésre vagy irányváltásra
De ha egy bringásnak fékeznie/lassítnia kell akkor már hű meg há meg fészbúk poszt, meg k0cs0g autósok...
dzsaszper 2012.10.04. 11:08:27
Viszont egy bringásnak is mást jelent a hirtelen.
A bringa fékje és egy mai autó fékje közt akkor is ég és föld a különbség, ha a bringás frissen állítta a fékjét.
Az autóst védő öv + légzsák + kasztni és a biciklis sisakja közt is óriási a különbség.
Természetesen a bringást is szabad csekély mértékben akadályozni, a bringa tulajdonságainak figyelembevételével.
De a bringástól sem várható el a bizalmatlansági elv.
Skodakék Fábia 2012.10.04. 11:34:39
ja, a hétvégén vidéken voltam, ott a gyalogosok is minden zebránál megvárták amíg kocsival bekanyarodok...azoknak az életük fontosabb mint hogy 2mp-el hamarabb érjenek oda
ex-dr. vuk 2012.10.04. 11:38:29
Sajnalom, hogy az altalad idezett jogszabaly (ugyan kerekparra igen, de) zebrara egyaltalan nem vonatkozik. Ez nem az en hibam. Ha ezt nem sikerul felfogni, annak ellenere, hogy vilagosan oda van irva ("a" es "b" pontokkal jelolve), hogy mire vonatkozik.
Szerintem se kommunikalj. Ne csak velem, senkivel. Jobb lesz az neked :)
ex-dr. vuk 2012.10.04. 11:41:02
Azt allitotta, hogy az 54. § (4) miatt kell egy kerekparuton haladva zebrahoz erve leszallni es tolni. "Sajnalatos modon" ez nem igaz (egyik sem - sem az, hogy le kellene szallni, sem az, hogy a bekezdesnek barmi koze lenne zebrahoz).
dzsaszper 2012.10.04. 12:29:38
dzsaszper 2012.10.04. 12:31:30
Lehet egy gyalogos vagy kerékpáros extra előzékeny vagy extra óvatos, de ez nem elvárható. Az elsőbbségadás azonban elvárható (bringa esetében max. csekély akadályozás fér bele, gyalogos esetében még zavarás sem)
dzsaszper 2012.10.04. 12:37:30
Skodakék Fábia 2012.10.04. 13:25:48
dzsaszper 2012.10.04. 14:13:48
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.10.04. 14:25:17
Skodakék Fábia 2012.10.04. 16:52:25
dzsaszper 2012.10.05. 11:16:39
van ilyen is olyan is, autósból is, bringásból is. Nem a járműn, a járművezetőn múlik.
dzsaszper 2012.10.05. 11:16:39
van ilyen is olyan is, autósból is, bringásból is. Nem a járműn, a járművezetőn múlik.
Alfagumi · www.aabroncs.hu 2012.10.08. 09:11:21
dzsaszper 2012.10.08. 13:36:07
a dolog a járművezető személyén múlik, nem a járművön. Eddig a motoros/bringás futárokon és az audik, bömök sofőrjeinek kivételével nem fedeztem fel komolyabb korrelációt.
Alfagumi · www.aabroncs.hu 2012.10.08. 14:29:25
dzsaszper 2012.10.08. 14:38:32
Alfagumi · www.aabroncs.hu 2012.10.08. 14:55:24
dzsaszper 2012.10.08. 15:20:06
a sokszor leírt megjegyzés néha elmarad, és "a bringások" emlegetése a megjegyzés nélkül akár egyszer is félrevezető lehet...
ami az országúti bringások kerékpárút nem használatát illeti, az leginkább a bringautak tervezőit és engedélyezőit "dicséri", és leginkább promontor megjegyzését támasztja alá, kirakunk pár táblát, jó esetben felfestünk pár burkolati jelet azt jólvan. Egy frászt van jól. (extrém eset: volt már olyan, hogy felbontották a kerékpárutat, mert gáz volt a burkolata előtte is, de felbontott állapotban, az aszfalttörmelékek csíkja előtt is ott díszelgett a tábla...)
Egy kerékpárút tervezésénél is hasonlóan kellene eljárni, mint egy út tervezésénél: milyen viszonylatokban fogják használni, hol merre lehessen kanyarodni, vízelvezetés stb. és nem csak odabaszni egy-egy táblát a járdára.
És különösen védett út mellett párhuzamosan haladó kerékpárút esetében a kereszteződések előtt 15 méteren kiiktatni minden akadályt ami a belátást akadályozza...
Alfagumi · www.aabroncs.hu 2012.10.11. 08:33:25
dzsaszper 2012.10.11. 08:51:18
Szerintem csupán a 90-es évek után kb. 15-20 éven át épített kerékpárutak tervezése ment túl minden épeszű határon. Hacsak nem az az egyetlen cél volt, hogy takarítsuk el a bringásokat az úttestről bármi áron. A bármi áron alatt értem a sok halálos kimenetelű balesetet is.
Ugyanis az így épített kerékpárutakra jellemző volt, hogy
- több balesetveszélyt okoz mint amit megszüntet, mivel a kerékpárosok nem belátható helyről érkeznek,
- csak arra gondol, aki végigteker a bringaúton, nem gondol arra, aki menetközben le- vagy felkanyarodna, ha valahol egy picit is többet kellene építeni ezért, ott ez elmarad
- olyan helyeken van gyalog- és kerékpárút ami arra teljesen alkalmatlan lenne
Ezt nem most kezdem, évek óta következetesen kommentelek a témában. Az a sok általad luxusnak tekintett bringaút leginkább kidobott pénz volt, mert túl (vagy alul) minden épeszű határon tervezték, engedélyezték őket.
Amúgy a körforgalomba behajtva neked van elsőbbséged? Ugye nincs? Jó hogy megállsz...
Ott is megállsz, ahol nem látod be lekanyarodáskor, hogy érkezik-e kerékpáros a párhuzamos kerékpárútról? Zokszó nélkül? Nem épp te panaszkodtál hónapokkal ezelőtt erre a helyzetre??
Teljesen egyetértek azon (és csak azon) kerékpárosok szapulásával, akik nem adnak meg elsőbbséget, vagy olyan sebességgel közelítenek meg kereszteződést, hogy erről megtévesztik a többi járművezetőt.
A főútvonal mellett párhuzamosan futó kerékpárút esetén arról az esetről beszélek, amikor a kerékpárosnak van elsőbbsége. Vagy autóval meg szoktál állni a körforgalomban, ha nem belátható az út ami bevezet a körforgalomba??
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.10.11. 09:15:42
Ha a Nagytétényi útnak hirtelen megszüntetnék a főútvonal státuszát, szerintem az elsők között lennél, aki tiltakoznál.
dzsaszper 2012.10.11. 09:20:45
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.10.11. 09:45:59
Perillustris 2012.10.15. 15:36:04
index.hu/belfold/2012/10/15/ket_diakot_utott_el_ittasan_a_zebra_kozepen/
...::: Flúgos Kamionos :::... 2012.10.15. 15:38:57
Perillustris 2012.10.15. 16:30:54
dzsaszper 2012.10.15. 17:08:06
Van legalább 3 probléma, mind komoly súllyal.
1. járművezetők (talán gépjárművezetők elsősorban) nem adnak elsőbbséget zebrán, kanyarodáskor gyalogosnak
2. bringások áttekernek zebrán (ott ahol nincs kerékpárút) elsőbbséget elvárva (ami tolva megilletné őket)
3. járművezetők kanyarodva nem adnak elsőbbséget a párhuzamos kerékpárútról érkezőknek.
Egyik sem csökkenti a többi súlyát.
...::: Flúgos Kamionos :::... 2012.10.15. 18:50:02
Perillustris 2012.10.16. 08:56:35
"Miért nem látok egy bicajost sem tolni a bringát a gyalogos átkelőhelyeken ? Elméletileg csak így lehetne áthaladni rajta."
Ezt pedig már számtalanszor kiveséztük, és kiderült, hogy baromság.
"az autós meg vonul börtönbe"
A hazai bírói gyakorlatot ismerve bátran kijelenthető, hogy ez is csak képzelet, ami filmes túlzásként ékesíti a posztot.
dzsaszper 2012.10.16. 09:15:20
dzsaszper 2012.10.16. 09:38:06
és pontosítok: a zebra környezetén múlik szerintem, hogy át szabad-e tekerni.
Skodakék Fábia 2012.10.16. 09:59:30
persze akkoriban még a cigányoknak is csak kötelességei voltak és nem csak jogai
dzsaszper 2012.10.16. 10:14:30
(6) A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti.
(7) A kijelölt gyalogosátkelőhelyen áthaladó gyalogosnak a járművekkel szemben elsőbbsége van. Ugyancsak elsőbbsége van - kijelölt gyalogosátkelőhely hiányában is - az útkereszteződésnél áthaladó gyalogosnak azokkal a járművekkel szemben, amelyek arra az útra kanyarodnak be, amelyen a gyalogos áthalad. A megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművekkel szemben azonban a gyalogosnak elsőbbsége ezeken a helyeken sincs.
(8) A gyalogos olyan helyen, ahol a járművekkel szemben elsőbbsége nincs, mielőtt az úttestre lép, köteles meggyőződni arról, hogy áthaladásával a járműforgalmat nem zavarja. Nem léphet az úttestre, ha a jármű olyan közel van, hogy annak zavarása nélkül az úttesten átmenni nem tud.
Magyarul: a gyalogos köteles az áthaladás veszélytelenségéről meggyőződni, váratlanul nem léphet az úttestre. A zebrán szerintem extrém kiszámíthatatlan mozgás esetén váratlan csak.
Viszont ha elsőbbsége van, akár satufékezésre kényszeríthet. Ha elsőbbsége nincs, nem zavarhat.
A leggázabb az, amikor ezt a szabályt a járművezetők arra próbálják felhasználni, hogy ne kelljen elsőbbséget adniuk. Nem erről szól.
Skodakék Fábia 2012.10.16. 10:28:49
Nem lehet megérteni végre hogy a közlekedés nem jogokról meg elsőbbségről szól hanem arról hogy mindenki odaérjen ahova indult??? A sok idealista barom - akinek nem inge ne vegye magára - csak azt látja hogy neki elsőbbsége van meg joga , meg a fasszomtudja mivan, de az nem jut el a csökött agyáig hogy ha vár 0,5 mp-et, vagy lassít egy kicsit, stb akkor mindenkinek jobb lesz hosszútávon...istenem aztán meg odaírod hogy "ne kelljen elsőbbséget adniuk"
Te nagyon jogász , nem arról van szó hogy nem akarok elsőbbséget adni, hanem arról hogy a te értelmezésed szerint minden autósnak minden zebránál meg kellene állni ahol egy méteres körzetben gyalogosok meg bringások flangálnak, a gyalogos meg mehet ész nélkül ahol festék van keresztbe az úton, mert joga van...
Ez ám a hozzáállás, egyszer talán próbáld ki autósként is
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.10.16. 10:43:34
"A leggázabb az, amikor ezt a szabályt a járművezetők arra próbálják felhasználni, hogy ne kelljen elsőbbséget adniuk. Nem erről szól."
dzsaszper 2012.10.16. 10:48:12
Autósként rád ez vonatkozik:
43. §
(1) Kijelölt gyalogosátkelőhelyen a járművel a gyalogosnak elsőbbséget kell adni. Útkereszteződésnél a bekanyarodó járművel - kijelölt gyalogosátkelőhely hiányában is - elsőbbséget kell adni a gyalogosnak, ha azon az úttesten halad át, amelyre a jármű bekanyarodik.
(2) Azt a helyet, ahol az (1) bekezdés értelmében a gyalogosnak elsőbbsége van, a jármű vezetőjének csak olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a jármű vezetője az elsőbbségadási kötelezettségének eleget tudjon tenni. A jármű vezetőjének a kijelölt gyalogos-átkelőhelyet csak fokozott óvatossággal és olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a járművel, amennyiben szükséges, a gyalogos átkelőhely előtt meg is tudjon állni.
(3) A kijelölt gyalogosátkelőhely előtt megálló vagy forgalmi okból álló jármű mellett meg kell állni és továbbhaladni akkor szabad, ha a vezető meggyőződött arról, hogy azt a gyalogosok elsőbbségének a megsértése nélkül megteheti.
továbbá
34. §
(8) Tilos előzni:
a) kijelölt gyalogosátkelőhelyen és közvetlenül a kijelölt gyalogosátkelőhely előtt;
36. §
(6) A párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten tilos
c) kijelölt gyalogosátkelőhelyen és közvetlenül a kijelölt gyalogosátkelőhely előtt másik jármű mellett elhaladni.
A 43. § (2)-(3) bekezdések azt mondják, hogy olyan sebességgel kell megközelíteni a zebrát, hogy meg tudd adni az elsőbbséget és szükség esetén akár meg is kell állni, mielőtt áthajtasz. Nem én mondom, a KRESZ mondja. Külön nevesítve a zebra előtt parkoló vagy forgalmi okból álló járművet és a párhuzamos közlekedésben másik megálló autót, mint olyan eseteket amikor szükséges megállni. De ezek csak speciális esetei a megfelelő sebességgel (adott helyzetben 0 sebességgel) megközelített zebrának.
Persze ha 3 kilóméteres körzetben nincs gyalogos, akkor teljesen felesleges megállni vagy akár lassítani is.
dzsaszper 2012.10.16. 10:50:30
Perillustris 2012.10.16. 11:22:41
Skodakék Fábia 2012.10.16. 11:38:34
@dzsaszper: ha jól értem te minden zebránál megállsz hazafelé ahol gyalogos van a közelben? Ha igent mondasz hazudsz, vagy tanyán laksz, ha nem a válasz akkor meg magad ellen vallasz...
az meg hogy én hogy állok autósként a dolgokhoz? Akkor leírom konkrétan hogy értsd : ha mögöttem 100-150m-es távon senki nem jön akkor nem állok meg a gyalogosnak, mert utánam átmehet. Ha összefüggő kocsisorban haladok és látom hogy már menne a gyalogos akkor lassítok és villantok. Érteni szokták és iszkolnak is át olyankor. Sokszor meg se kell állnom. Amikor kanyarodok akkor megnézem hol tart a gyalogos és előtte vagy mögötte elférek. Ennyi. De az rohadtul tud zavarni mikor a zebrán a zöldön 3 méteres ráhagyással cammognak át a gyalogosok és véletlenül sem fér el köztük egy autós sem, ergo 2 perc alatt átjut 6 gyalogos meg egy autós egy olyan kereszteződésen ahol átmehetne 10 autó is csak a gyalogosnak kellene kicsit figyelni.
De a gyalogosok sok esetben konkrétan leszarják hogy más is van az úton amikor a zebrára lépnek.
Az úton tekerő bringásokat meg zsigerből utálom mert azok pláne nem oda valók. Ha meg már ennyire szőrözünk a kresszel akkor innentől majd állj ki egy olyan kereszteződésbe ahol nincs külön bringaút és számoljad szépen hány bringás tolja a biciklijét a zebrán ( csak hogy az eredeti poszthoz is szóljunk) És ne gyere azzal hogy ez életszerűtlen, ugyanis ez is benne van a kreszben...
Perillustris 2012.10.16. 13:20:35
Skodakék Fábia 2012.10.16. 13:45:11
plasma.szfki.kfki.hu/~csillag/kerekpar_kresz/Kerekpar_KRESZ.pdf
Idézem is :" zebrán az elsőbbség csak a gyalogosokra vonatkozik. Tehát biciklisekre csak akkor,
ha a zebránál leszállnak és tolják a biciklit. Ha kerékpárral az egyik járdáról a másikra kelünk át a
zebrán, akkor ezt csak megfelelő körültekintéssel, és lassan tegyük. Az autósok ugyanis csak
gyalogosokra számítanak ott, száguldozó biciklisekre nem!"
dzsaszper 2012.10.16. 13:54:19
Ez attól függ, mennyire a közelben van az a gyalogos, merre mozog, és hogy kisgyerek-e (mert kisgyerekkel extra óvatos vagyok).
Ha a gyalogos nem mozog a zebra felé és van vagy 1 méter távolság, akkor abszolút nem szükséges megállni. Ha a zebra felé sétál határozottan, látva az átkelési szándékot, akkor bizony megállok és akár intek is neki, hogy menjen.
Olykor van hogy a mögöttem lévő autós értetlenkedik, leginkább amikor 30 körüli tempóra lassítok a zebra előtt, mert nem tiszta, a tömegben készül-e valaki átkelni. De ez már az ő problémája...
A gyalogosnak elsőbbsétge van a zebrán pont. Nem attól függ, hogy mögötted jön-e más. Vagy te is azt várod el másoktól (most épp a gyalogosoktól) hogy lássa és hallja a nem létező megkülönböztető jelzéseket az autódon?
Az úttesten (te utat használsz, a páruzamos kerékpárút és a járda is az út része, szóval gondolom az úttestre gondoltál) tekerő bringásokat meg útálhatod, de ha nincs kerékpárút, vagy van kerékpáros nyom is a kerékpárút mellett, vagy ha a gyalog- és kerékpárút gyalogos forgalma szükségessé teszi, akkor az úttesten a helyük a KRESZ szerint.
a zebrán nyilván az teker át aki kerékpáros közlekedésre alkalmas útról/ösvényről vagy szabályos vagy szabálytalan módon a járdáról érkezik. (emlékeztető, ha az úttest kerékpáros közlekedésre alkalmatlan, vagy 12 éven aluli is teker főútvonalon, akkor -- és csak akkor -- a járdán kell kerékpározni)
dzsaszper 2012.10.16. 14:05:20
KRESZ 1. függelék III.
b) Elsőbbség: továbbhaladási jog a közlekedés más résztvevőjével szemben. Azt a járművet, amelynek elsőbbsége van, az elsőbbségadásra kötelezett nem kényszerítheti haladási irányának vagy sebességének hirtelen megváltoztatására. Azt a gyalogost, akinek elsőbbsége van, az elsőbbségre kötelezett nem akadályozhatja és nem zavarhatja áthaladásában.
Majd ráér átmenni utánad??? Zavarni is tilos!
Perillustris 2012.10.16. 15:05:47
Az elsőbbségről nem esett szó, azt senki nem írta, hogy elsőbbsége van az áttekerő kerékpárosnak. Úgyhogy ez nem jött be.
Skodakék Fábia 2012.10.16. 16:16:43
@Perillustris: rugózzál csak ezen...
dzsaszper 2012.10.16. 16:32:11
GG81 2012.10.17. 11:35:57
ezt viszont is szoktam tapasztalni akármilyen járművet vezetve (igen, még bringán is)
Skodakék Fábia 2012.10.18. 10:44:03
dzsaszper 2012.10.18. 11:04:55
Tudod, az a sok őrült mind szembe jön az autópályán...
Skodakék Fábia 2012.10.18. 15:53:20
dzsaszper 2012.10.18. 20:11:22