Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) kresz (720) KRESZ (1) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Közlekedés finn módra

2008.12.04. 09:58 :: Kisikasa

Lg Finnországban szerzett tapasztalatait osztja meg velünk alábbi levelében. Van jó és rossz tapasztalata is, de annyi bizonyos, hogy a jót érdemes lenne nálunk is alkalmazni.

Kilenc napot töltöttem Észak-Finnországban - a szaunákon és a Mikuláson túl megpróbáltam közlekedési (autós, buszos) szempontból is megfigyelni a legfontosabbakat. Már csak azért is, mert a blogot olvasva, sokan szoktak a finnekre hivatkozni, hogy ott minden mennyire szép és jó.

Hát, lássuk, olvassuk!
 
1. Az utak takarítása
Ez a november igencsak csapadékos volt Levi, Sirkka és Muonio környékén. Értsd: három óra alatt annyi hó esett, mind idehaza egy hét alatt. Ám akik azt hiszik, hogy a 79-es főúton (Rovaniemi-Muonio) a fekete aszfalton haladtak a járművek, nagyot tévednek. Negyedóránként ugyan megjelent egy-egy hókotró (lásd a képet), de sem előtte, sem mögötte nem változott az út minősége: azaz maradt havas, jeges, letaposott hótól síkos. Egy valami azonban mégiscsak szemet szúrt: kicsit megkapargatva a dolgokat a hóréteg és az aszfalt között murva fagyott bele az első hó és jégrétegbe. Ennek az a magyarázata, hogy az első hó leesésekor a finnek só helyett ilyen apró kavicsot szórtak az útra - igaz, a húszfokos hidegben ez szinte azonnal belefagyott a hóba. Nem vállalok azzal nagy kockázatot: ha Magyarországon ilyenek lennének a hóesés utáni főközlekedési utak, heveny anyázásban törne ki mindenki. Finnországban autó és a taxi is egyaránt 100 km/h-s sebességgel száguld ezen a korcsolyapályán.
 
2. Téli gumik
Ahhoz persze, hogy a százas tempó mellett ne az árokban kössenek ki a járművek, megfelelő gumik is kellenek. Néhányat le is fényképeztem. Bevallom, múltkor olvastam a blogon Ede írását, szerinte a téli gumi nem több PR-fogásánál. Megnézném én azt az autóst, aki ezeken a finn utakon nyári gumikkal próbálna közlekedni.

A gumik mellett még egy érdekesség, bár aki járt Európa ezen részén, tudhatja, hogy a mínusz 20-30 fokos hideg éjszakákon a legjobb akkumulátor is felmondja a szolgálatot. Ám a parkolókban álló kocsik az ott lévő áramforrásra (ingyenes!) rácsatlakozva egész éjjel "melegen" tarthatják az akkumulátort, így reggelre egy pöccintésre indulnak a kocsik...
 
3. Autóbuszon, taxiban
Azt már említettem, hogy a buszvezetők nagy biztonsággal vágtatnak a jégen, nem ritkán 100-110 km/h-s sebességgel. A menetdíj nem olcsó (Levi és Rovaniemi között oda vissza 50 Euró a 340 km-es út), a Levitől 10 km-re fekvő Kittila repülőtérig pedig 6,50 Euró a tarifa. Ami a Magyarországon edződött buszozóknak Finnországban szokatlan: nem csak a vezetőnek, hanem az összes utasnak kötelező használnia a biztonsági övet.

Ebből az is következik, hogy mindegyik busz mindegyik ülése fel van szerelve övvel. Indulás előtt a sofőr beszedi a pénzt (ja, felszállás csak az első ajtón, s ha hosszú a várakozók sora, az utolsó ember hóemberré változik, mire rákerül a sor - mégsem dühöng senki sem...), majd végigjárja a buszt és ellenőrzi, hogy mindenki bekapcsolta-e az övet. A finnek közül senki sem ellenkezik, én is így tettem, holott tudom, hogy idehaza nagyon sok autós feleslegesnek tartja az övet, na most tessék mindezt elképzelni a Volán buszokon... Ugye nehezen megy?

A buszokon a készpénz mellett bankkártyával is lehet jegyet venni, a finn távolsági autóbuszok honlapján (www.matkahuolto.fi) pedig neten is meg lehet vásárolni a buszjegyeket. Külön érdekesség, hogy a gyermekek mellett az újságíróknak is jár 20%-os kedvezmény.

A taxik díjszabása a "csillagos ég" kategória, az alapdíj 5 E, egy 800 m-es út végén pedig 12 E-nál áll meg a taxaméter. Minden taxiban lehet kártyával (is) fizetni, minden taxis beszél angolul.
 
4. Közlekedési kultúra
Végül arról, hogy az útra tévedő rénszarvasokat feltételen tisztelet övezi, bár a dudaszóra nem nagyon hallgatnak. Olykor a buszvezetőnek kellett leszállnia, hogy a szegény állatokat lehajtsák az útról. Mondanom sem kell, hogy a vezetők egymással nagyon udvariasak, száguldozó, villogó, a másikat az útról letoló autóssal nem találkoztam. Részeg emberekkel nagyon is, de azok nem ültek kocsiba.

203 komment

Címkék: biztonság közlekedés külföld autó tömegközlekedés kresz

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

l. 2008.12.04. 12:48:44

Dr.Beat
ha belédmentek, az nem azt jelzi, hogy téi gumi nem jó...

Gondold át a téli gumit, nekem VOLT olyan ismerősöm, aki néhány éve ezt hangoztatta mint te, hogy már nyár gumival közlekedik télen is évek óta.
A hangsúly a volt szón van... :(

Marci 2008.12.04. 12:49:09

"Ami viszont érdekes, hogy sok a LADA. Anno sokat vettek az oroszoktól. Még most is van, aki használja."

Akár ezt a példát is hozhattam volna. Ez azért mutatja, mennyire vannak eleresztve arrafelé lével. Vagy nézd meg a Pohjolan Liikenne távolsági buszainak az életkorát - 3 éve kb. a Borsod Volán helyközi járatai jutottak eszembe róla.

SzBalázs 2008.12.04. 12:50:19

A naptártól függő kötelezővé tétellel én sem értek egyet. vannak autósok, akik télire elteszik az autót, és maximum a tandrás által említett enyhe, száraz napokon veszik elő egyszer-egyszer. Őket valóban felesleges lenne költségekbe verni. Normális országban ezt rá lehetne bízni az emberek józan belátására, de -mint az itteni hozzászólásokból is kiderül- ha Magyarországon nem teszik kötelezővé, sok kamikáze vígan közlekedik hidegben, hóban, jégben a nyárival.

citrix 2008.12.04. 12:50:26

Nálunk ha esik 1mm hó,már tonnaszám szórják szanaszét a sós fűrészport,salakot,mocskot.Ez az emberiség és a természet elleni merénylet:a só szétmarja a cipőket,fémeket,a növényeket kiirtja.Mégis ezt teszik,utána lesz egy nagy latyak,kosz,tapicskoljanak benne.Ja hogy el is lehetne kotorni,seperni azt a havat,az nem jut eszükbe.Szerintem a sózás valakiknek nagy üzlet,és ezért szórják ész nélkül.A téli gumi létszükséglet Ausztriában,Finnországban,Szlovéniában,mert ott elég hosszú ideig számottevő hó hullik és meg is marad.Mo.-on egy éveben ha három napot esik a hó összesen,sokat mondok.És arra szórnak néhány százezer tonna sós salakot.A téli gumi nagy üzlet a gumisoknak,az államnak(20%fa),de nem annak,aki megveszi.A hidegre való hivatkozással a sivatagban is ajánlani lehet:éjszaka 0 fok alá esik a hőmérséklet.Ennek ellenére nem sok beduin jár téligumival...

wiseguy 2008.12.04. 12:52:17

töröttszárnyú angyal 2008.12.04. 12:45:18

ha fontos az autó márkája, mitsubishi volt.

a többivel egyetértek.

SzBalázs 2008.12.04. 12:53:01

Dr.Beat 2008.12.04. 12:39:10 Senki nem mondta, hogy a téli gumi mindenható. A vezető hülyeségét nem tudja kompenzálni!

megint 2008.12.04. 12:54:54

Hóban jobb a téligumi, sőt komolyabb mennyiségnél életveszélyes a nyári, de száraz hided időben az általam olvasott teszt láttán, már abszolút nem jobb, ha hinni lehet a tesztnek, auto-bildben volt , elég sok gumit hasonlítottak össze

l. 2008.12.04. 12:56:55

citrix

Egyzser már leírtam, ismétlem magam. Ne csak hóban gondolkozz... A téli gumi tapadása bizonyos hőfokon nem olyan mint a nyárié.
Fizika!

Azért érdemes ezekről beszélni, mert hidegben télen nem feltétlen csak magával szúr ki aki nyári gumival közlekedik, hanem ezzel másokat is veszélyeztethet...

De nem tépen tovább a számat.

Huber 2008.12.04. 12:56:58

SzBalázs 2008.12.04. 12:12:34

Ez rendben, nem indokolt, és nincs feltétlen előnye, de akkor is, miért tilos? Mert tilos, és a hivatalos indoklás szerint az út miatt. Tárgyakat (elkopó út, elkopó szögek) helyezünk emberéletekkel szemben előtérbe, és az az ami igazán elkeserítő.

wiseguy 2008.12.04. 12:57:24

Dr.Beat 2008.12.04. 12:39:10

ha például az autópályán találomra beleállok a fékbe, szinte biztos hogy belémjönnek, és kb. 4-en 5-en. Nos ebből sok következtetést le lehet vonni mások autójára, vezetési stílusára, etc., de az igazságot ezek a megállapítások nem fogják fedni!

LököttZsiráf 2008.12.04. 13:00:33

Hiányoltam, hogy nem emlíetetted meg, hogy a finn téligumiban szegecsek vannak, jégen azzal kapaszkodik! Én biciklivel is úgy járok itt, hogy szegecses gumija van.
Amikor két hete nagy hó esett, a Helsinki környéki vonatközlekedés is problémákkal küszködött - pedig vasárnap volt a hóvihar. Másnap reggel sem lehetett rendesen beérni, ezen meglepôdtem.

A magyar vezetôk (nem az autósok, hanem akik uralkodnak felettük) sosem jártak külföldön, nem tudnak mást elképzelni, mint ami van. Ettôl nem halad elôre Mo. Nem írnék a buszokról, amiket le kell inteni, a chipkártyás bérletrôl....
A BKV-soknak (Felsôbb Vezetôk = Atyaúristenek)üzenném, hogy nem kísérletezgetni kell új módszerekkel - tessék Helsinkibe kijönni, és egy az egyben bevezetni otthon.

wiseguy 2008.12.04. 13:01:21

Huber 2008.12.04. 12:56:58ú

azért tilos a szög, mert nagy sebességnél egyszerűen kilövi a gumi, ha száraz aszfalton mész vele. feltehetően nem akarják háborús övezetté nyílvánítani az utak környékét...

AnyádnakPalánkot (törölt) 2008.12.04. 13:01:49

Számomra érthetetlen, hogy egyesek miért óbégatják minden télen a saját igazukat, hogy a nyárigumi is megteszi, és hogy a biztonsági öv becsatolása hülyeség.
Erre nincs racionális indok.. Ezek egyszerűen csak idióták.

Memme 2008.12.04. 13:01:54

"ha skandináviában kötelező a szöges gumi akkor itthon tilos," - nem kotelezo, csak lehetseges.
Aki tutira csak a varosban jar, sosem megy magasra, annak eleg a sima teligumi, aki jar sielni, vagy magasan lakik, annak ajanlott a szoges.
Mo-on azert tiltott, mert annyi ho es jeg nincs, hogy indokolt legyen a hosszutavu hasznalata, aki pedig a hegyekbe vagyik, hasznaljon holancot.

matchbox 2008.12.04. 13:02:44

Dr.Beat
Igen, ezt kéne megérteni, h a téli gumi nem mindenható. A mi éghajlati és domborzati viszonyink között a tél 90%-ban rosszabb mint a nyári. Ausztriában persze, h közelező, az ország 64%-a hegyvidék. De nézzék meg Hollandiát. Tavaly télen csak az én autómon volt ott téli gumi..

AnyádnakPalánkot (törölt) 2008.12.04. 13:03:59

Az is vicces, hogy itthon a szöges gumit amiatt nem engedik felszerelni, hogy tönkreteszi az utat.
Mit tesz már ezeken az utakon tönkre? :)

SzBalázs 2008.12.04. 13:04:36

Huber 2008.12.04. 12:56:58
Hogy miért tilos? Hát, azért, mert... Csak! :-))

multikulti 2008.12.04. 13:05:09

Kár az almát a körtével összehasonlítani. Észak-Finnország télen nagyon nem ugyanaz, mint Magyarország télen. Itthon joggal háborgunk, ha -1 fokban 5 centi hóesés után megbénul az élet, mert ekkora havazásra nem számított senki. -20 fokban sehol nem tudod feketére takarítani az utat.

Az én tapasztalatom szerint a finneknél a többség szöges gumit használ télen. December elején voltunk Helsinkiben, még nem volt hó, de csak úgy csörgött a sok szöges gumi az aszfalton.

night on earth 2008.12.04. 13:08:32

Üdv autósok!

Helsinki taxisofőrként egyszer egy finn autós témánál már okoskodtam, itt is igyekszem most:)

Az bizonyosan nem igaz, hogy a szöges gumival nem lehet aszfalton vezetni, mert itt amikor az emberek lecserélik a nyári gumikat, a túlnyomó többség nem egyszerű téli gumit rak fel, hanem szögeset, de még jóval az első hó leeste előtt. Szépen csörögnek is az autók a szögeikkel az utakon :)

Az egy baromi nagy tévhit, hogy nem takarítják a havat a finnek. Helsinki a nagy hóeséskor teli volt hókotrókkal, szép 3 méter magas hóhalmokat púpoztak az utak szélére, járdák közepére, amit aztán pár nap múlva hordtak el. A helikopterkikötőnél félpercenként jöttek a teherautók teli hóval, amit a tengerbe öntöttek.

De nem csak kotorják a havat és murvázzák, hanem bizony valamivel szórják is. Biztos nem só, sajnos nem tudom, mi az, de a főbb utakon bizony megolvadt hólé csordogált. Az tény, hogy a mellékutaknál ez már nem játszik, sőt a városokon kívül, dombosabb vidékre érdemes terepjáróval járni. Én egyszer egy utasomat szállítva ragadtam fent egy dombon, miután a jeges úton nem tudtam felmenni és visszacsúsztam egy árokba. Még a vontatóautó se tudott feljönni utánam, így egy hólánccal felszerelt traktor húzott ki végül :)

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu 2008.12.04. 13:08:38

Hm, végigolvastam a beszámolót. Csak azt nem tudom, pontosan mi is volt a rossz tapasztalat, amire Kisikasa hivatkozott a bevezetőben?

ch 2008.12.04. 13:09:52

Én még csak magánparkolókban láttam kiépített áramforrást Finnországban, bár egy magyar könnyen hiheti hogy az közterület, ugyanis általában nem kerítik el. Csak egy tábla jelzi, hogy ha odaállsz, akkor ennyi és ennyi eurót gombol le rólad a tulaj.

kolbaszbolvan 2008.12.04. 13:13:54

buszos téma: néhány hete utaztam három távolsági volán járaton. mindegyiken volt biztonsági öv. kettőnél max a matricából értesülhettem róla, hogy be lehet kapcsolni. a harmadiknál a sofőr udvariasan megkért, hogy kapcsoljuk be az öveket. plusz bónuszként megkaptuk honnan hová merre és várhatóan a végállomásra mikor is érkezünk meg. volt egy a jegyekkel ügyeskedni próbáló pár azokat udvariasan de határozottan rendbeszedte szóval lehet ezt itthon is korrekten intézni. tetszett a dolog így kiírom hogy a nagykanizsa budapest járaton történtek ez utóbbiak.

Passzivista 2008.12.04. 13:16:23

Altalaban ket futo-ventillator van az autokban. Egy a motorterben, egy az anyosules lab reszenel. Az aram nem ingyen van, a konnektorok zarhato kis dobozokban vannak, es a parkolohely berloje/gazdaja fizet erte. Es nincsenek bekapcsolva egesz ejjel, hanem idozitovel mukodnek, es az auto tervezett hasznalata elott 1-2 oraval erdemes bekapcsolnia.

Passzivista 2008.12.04. 13:20:00

Ja, es ha mas parkolohelyet elfoglalod, o nem gombol le rolad semmit, viszont szolhat a poliisi-nek. Toluk kapsz egy szep kis buntit.

Huber 2008.12.04. 13:21:23

"wiseguy 2008.12.04. 13:01:21
azért tilos a szög, mert nagy sebességnél egyszerűen kilövi a gumi, ha száraz aszfalton mész vele."

Aha. Nagy sebességnél. És az mekkora is? 160? 180? Mennyi is a megengedett legnagyobb sebesség Magyarországon?
Tehát akkor azért tilos a szöges gumi, mert nem lehet vele rendesen gyorshajtani?

Esetleg tudnál linkelni olyan cikket, ahol max. 130-al száraz úton közlekedő autó gumijából kirepülő szög miatt megsérült valaki? Finnül is jó lesz, köszi! ;)

karel_atya 2008.12.04. 13:25:58

Hááát... Télire KRAZt fogok venni hitközségi autónak. Hóeke, terepgumi, hólánc rája, aztán akibújt, aki nem, megyek... :) Legalább beérek a misére... :)
Sokszor hasznosnak éreznék egy ilyet du 4-kor hazafelé menet... :)

ostván 2008.12.04. 13:30:37

Kedves wiseguy. Igen, van autóm, 1975 óta. Rendszeresen, sokat vezetek. Utoljára saját hibából 81-ben törtem autót. Az elmúlt 33 évből kb 30 évig nem ismertem a téli gumit. És azóta enyhült az időjárás (elért minket is a globális felmelegedés), és semmivel sem érzem jobban magam a téli gumival, mint a megszokott, hó minőségű nyárival. A baleseteket MINDIG a vezetők okozzák. Meg a hamis biztonságérzet!, amit a médiának köszönhetnek az emberek. Amit még nem hallottam hangoztatni: a legjobb téli meg sem közelíti egy rossz nyári gumi tapadását nyári útviszonyok között. Ezért télen MINDIG óvatosabban (=öregurasan!) kell közlekedni

wiseguy 2008.12.04. 13:31:14

Huber 2008.12.04. 13:21:23

lehet hogy félreérthető volt, de én nem vagyok a szöges gumi ellen, csupán egy lehetséges okot próbáltam vázolni.

de gondolj bele, hogy emberünk felteszi a szögest a hóban, majd a januári húsz fokban kanyarodik kb. 20-al, lakott területen, a rendesen kilágyult téligumival, amiből kirepül a szög és hókon nyomja a gyalogost. szerintem ezért nincs nálunk szöges gumi.

SzBalázs 2008.12.04. 13:31:35

karel_atya 2008.12.04. 13:25:58
"Sokszor hasznosnak éreznék egy ilyet du 4-kor hazafelé menet..."
Miért érzem úgy atyám, hogy te most nem a hóesésre gondoltál? :-))

wiseguy 2008.12.04. 13:38:21

ostván 2008.12.04. 13:30:37

abban egyetértünk, hogy télen óvatosabban kell vezetni.
de télen is vannak váratlan helyzetek (kilépő gyalogos, stb) amikor is az Ön szerint hamis biztonságérzetet keltő téligumival még elkerülhető a baleset, míg a nyárival gyakorlatilag lehetetlen.
téligumi nem azért kell mert többnyire nem esik a hó, hanem azért mert néha igen!
a katonák golyóállómellényt azért hordanak, mert sor kerülhet rá hogy meglövik őket, mégha éveken keresztül nem is lőttek rájuk. és még sorolhatnám az ehhez hasonló példákat...

Huber 2008.12.04. 13:47:11

wiseguy 2008.12.04. 13:31:14

Hát, hogy 20-al nem repül ki belőle semmi és nem talál el senkit az is biztos. Ezen az alapon az utak mellett hegyekben állnának a hullák akiket a felvert kövek öltek meg...
A lényeg, hogy a feltételezett hátrányokat felnagyítva és az esetleges előnyöket semmibe véve tiltunk valamit (szigorúan) minden épkézláb ok nélkül. Pont mint a pótféklámpát annak idején. Korlátoltság ez, na. És ami a legrosszabb, még büszkék vagyunk is rá.

Kopi3.14 2008.12.04. 13:50:51

Kolja 2008.12.04. 11:32:44

Atyam kolja, fizikat ugye meg veletlenul sem tanulta? Hidegre puhul. Ez hatalmas marhasag. Kesobb kemenyedik meg. Es ha ez igy lenne, akkor a teli gumival nem lehetne telen kozlekedni, csak par metereket. Ugyanis a gumi rendre felmelegszik uzem kozben, igy a kornyezeti homersekletnel magasabb homerseklete lesz. Akkor meg pont romlana a teli gumi viselkedese.

Ras 2008.12.04. 11:05:50
Aktualis premium markatokkal valami baj lehet. Egy halom teszt van arrol, hogy a nyari gumiabroncsok, pl conti termekei szaraz es vizes utfeluleten nem roszabbak sem fekutban, sem vonoeroben a teli abroncsoknal. havon jelentosen, de gyakoribb korulmenyek kozott nem. Vagy esetleg minusz sok fokon teszteltetek az abroncsot?

fasiszt 2008.12.04. 13:55:59

Kedves Téligumi!

A fasiszták is használnak téligumit. Meg a nácik is. Úgy híjják, hogy LÁNCTALP!!!

TH 2008.12.04. 13:59:36

Kopi3.14 2008.12.04. 13:50:51
Kolja feltalálta a hidegre lágyuló anyagot. Vigyázni kell a téli gumival, mert -50 fok alatt meg is olvad. ;)

Matrix_ 2008.12.04. 14:01:01

promontor · jozsefbiro.blog.hu 2008.12.04. 13:08:38

rossz tapasztalat:

qrva sok a hó! :)

molnibalage 2008.12.04. 14:01:21

Jazzman.

"Normális ország, na."

Tényleg jó lehet ott élni, csak ne lenne olyan rövid a nyár és rövid nappalok.

TH 2008.12.04. 14:04:38

molnibalage 2008.12.04. 14:01:21
De legalább nyáron hosszúak a napok! :)

tehenke 2008.12.04. 14:06:22

Én tudok olyat, ami télen, hidegben kicsi és puha, nyáron pedig a strandon nagy és kemény...
(nem, nem. Ez a gumimatrac...)

X 2008.12.04. 14:07:53

" matchbox 2008.12.04. 11:12:00
Jó munkát végez a média. A sok téli gumi rajongónak ajánlom figyelmébe az alábbi tesztet: www.99-04.auto2.hu/a2-web01-12/teligumi/sajtosz.htm "

HOL VAN MÁR 2001???? Azóta fordult a kocka, bekerültek új high tech adalékok is, stb. Nézz utána.

molnibalage 2008.12.04. 14:08:25

"ezek hidegre lágyulnak fel"

Maximum kevésbé ridegedik. Én még olyan gumi származékről nem halottam ami hűlés hatására ne ridegedne. Fizikai képtelenség tudtommal.

TH 2008.12.04. 14:10:02

X 2008.12.04. 14:07:53
Őőőő...én még emlékszem rá, nem volt olyan régen. :)

gidabiga 2008.12.04. 14:12:16

azt azért jó, ha tudjátok, hogy Ausztriában az idei évtől november 1-től kötelező a téli gumi.
Vagy március közepéig, vagy a végéig, ezt nem tudom pontosan.
3000 eurós büntetést is kiszabhatnak, ha nyári gumival közlekedsz.
Csak azért írom le, nehogy valaki pórul járjon, aki esküszik a nyári gumira télen.

tehenke 2008.12.04. 14:12:33

molnibalage

Mit ahogy a hőre keményedő műanyag is? :-P

Dr.Beat 2008.12.04. 14:13:21

Én akkor sem rakok fel téligumit, mert most nem fussa rá, ez van.
Meg különben sem szeretem ha bundás a kocsi kereke. :)
Ha, meg törvényileg előírják akkor adjanak hozzá pízt is.
Rohadt, mocskos, tróger banda!

tehenke 2008.12.04. 14:17:14

Dr.Beat

Nem téli gumit kell felrakni, hanem megállni időben.
Hogy ezt hogy oldod meg - téli gumival, vagy Frédi-Béni módszerrel kirakod a lábad- Te tudod...

X 2008.12.04. 14:19:32

TH: nem, tényleg nem. De nagyon sokminden változott azóta téli gumik minőségében. Lehet, hogy kevésbé téli viszonyok között rosszabb, de télies viszonyok között már egyértelműen jobb.

Most a napokban játszottam vele, jobban csúszik a téli mint a nyári 15 fokban... Persze. Naés. Száraz úton majdnem mindegy. Viszont nemsokára jönnek a fagyok, ott ég és föld. És nem mindegy, hogy síkos úton a 100m-es fékút 100 vagy 150. A néha kevésbé télies száraz úton 10m-esnél nekem mindegy a 10,5...

Ostván félék tetszenek. Osztják az észt, aztán kiderül, hogy nem is járnak autóval csak ha a körülmények ideálisak és meg merem kockáztatni, hogy nem mennek többet havi 1000km-nél sem, azt is csak a faluban :D
Igaziból a bakancsnak sincs semmi értelme, jó a nyári cipő is télen :D

Ő izé, ha megyek télen a hegyekbe (értsd nem magyar dombokra gondolok) oda is kellenek a szögek és a speciális cuccok, jól lehet Ostván felmászna normál bakancsban is mert a kapitalista g*cik találmánya a szöges hótalp meg a hágóvas... Az se kell mindig, de ha nincs szívás. Főleg ha útközben jön egy jó kis ónos eső vagy kisüt a nap és megolvad majd visszafagy. És ugye látszik, hogy már az autós utakról beszélek...

X 2008.12.04. 14:20:58

" Dr.Beat 2008.12.04. 14:13:21
Én akkor sem rakok fel téligumit, mert most nem fussa rá, ez van.
Meg különben sem szeretem ha bundás a kocsi kereke. :)
Ha, meg törvényileg előírják akkor adjanak hozzá pízt is.
Rohadt, mocskos, tróger banda! "

Legalább kisebb lesz a forgalom és a dugók.
Sorry. :D

Ha valaki így áll ehhez a kérdéshez, kérdem én a fékekre, lengéscsillapítókra, stb stb telik? Remélem!
Bontószökevények országa vagyunk.

TH 2008.12.04. 14:21:08

X 2008.12.04. 14:19:32
OK, én egyetértek veled! :)

Acmee 2008.12.04. 14:21:30

Srácok, menjünk északra... A hónapig véget nem érő drift hazája... :DDDD

Dr.Beat 2008.12.04. 14:28:14

"Ha valaki így áll ehhez a kérdéshez, kérdem én a fékekre, lengéscsillapítókra, stb stb telik? Remélem!
Bontószökevények országa vagyunk."

Fékekre telik, lengéscsillapítókat ha szükséges kicseréltetem garanciába(már volt rá példa 2x). A kocsim 2,5 éves, rendesen karbantartom, szervizbe csak a kötelező átvizsgálások(már mint a kocsi átvizsgálása) miatt járok.

Nem sokat vezetek valóban, de régen nagyon sokat vezettem, van rutinom, téli gumi nélkül meg óvatosabban közlekedek.

Még valami kérdés?

apa 2008.12.04. 14:30:07

Előre mondom, hogy havazásra álló hidegben már fel szoktam rakni a téli gumit - hátha esni fog, de száraz időben csak akkor ha rendes mínuszok vannak. De azért tettem a hétvégén egy próbát, annyian anyázzák az Edét.
Helyszín: Lágymányosi híd felhajtó a Szerémi út felől Pest irányába. 30-as sebességkorlátozás, hibásan kivitelezett kifele dőlő jobb kanyar.
Ezt a kanyart gond nélkül veszem nyáridőben 60-al (gyorsabban is menne, de minek). Ja, hátsókerekes járgány.
Időjárás: szemerkélő eső, +5 fok, enyhén nedves út (ez a legcsúszósabb).
Próba 1: az autón a néhány hónapos nyári Dunlop 225/55-ös gumi. Kanyarközelítés 60-al, kanyarvétel 60-al, emelkedőn kigyorsítás. Pont mint nyáron.
Irány haza. Kerékcsere télire, fél óra múlva ugyanott, ugyanúgy:
Próba 2: az autón a néhány hete vett Dunlop 195/65-ös téli gumi (tesztgyőztes a németeknél). Közelítés 60-al, kanyarvétel -hát az horror, az autó segge csúszik kifele mint a fene, de azért meg lehet fogni ügyesen, egyenesben kigyorsítás -lenne, de pördül a kerék, nem tudja átvinni az erőt az útra. Irány haza. Kerékcsere vissza a nyárira.
Ilyen útviszonyok között, ha valaki nekem jön a szar kopott téligumija miatt csúszkálva, hát mentem beverem az orrát.

És igen, veszem a fáradságot, és rászánom azt a 15 percet kerékcserére, ha szükségesnek látom. De nem kívánom senki hülyesége miatt feldobni a talpam, csak azért mert kötelezővé tenné a téligumit dátumfüggően.
Mert ugye a haszna függ az időjárástól, útviszonyoktól, a minőségétől, a kopottságától, méreteitől, az autó hajtásmódjától, s még annyi mindentől, hogy hihetetlen.
Úgyhogy ne tessék általánosságban okoskodni.

tehenke 2008.12.04. 14:30:29

Dr.Beat
Féket SOSEM cserélnek garanciába, kopó alkatrész.

De sajnos az ilyen fajta sosem fogja megérteni, hogy nem csak magát veszélyezteti, akadályozza.

tehenke 2008.12.04. 14:32:25

apa

3 mérettel kisebb gumit tettél fel. Mit vártál?

Dr.Beat 2008.12.04. 14:32:25

Az olyan fajta meg mint te, sosem fog tudni megtanulni olvasni. Hol írtam olyat, hogy féket garanciába?

Dr.Beat 2008.12.04. 14:36:10

tehenke: az ilyen fajta meg mint Te, sosem fog tudni olvasott szöveget értelmezni.
Hol írtam, hogy féket garanciába?
Egyébként nekem cseréltek már féket betétet is garanciába. Okoska :)

molnibalage 2008.12.04. 14:39:14

"Mit ahogy a hőre keményedő műanyag is? :-P "

Azért a gumiszármazékokat ne keverjük már a többi műanyaggal könyörgöm. Az egyik amorf a másik nem. Mindkettő lehet szintetikus, de ezzel a hasonlóság véget is ért.

tehenke 2008.12.04. 14:45:03

molnibalage : A hasonló egy hason fekvő paci.

Dr. Beat: Egy olyan autóra, amin gariba cserélnek féket 2,5 éves kora előtt, és lengéscsillapítót is kétszer, tényleg nem kell téli gumi.

És nincs olyan, hogy óvatosabban. Mindíg a maximális óvatosság mellett kell közlekedni. :-)

molnibalage 2008.12.04. 14:47:27

"A hasonló egy hason fekvő paci."

He? Mi bajod van?

tehenke 2008.12.04. 14:55:09

molnibalage

nem he, hanem tessék. Nem volt gyerekszobád? Vagy ott is hasalt egy ló?

És ha a hasonló egy hason fekvő paci, akkor nem hasonlóság, hanem hason lovasság, jó?

Dr.Beat 2008.12.04. 14:58:38

tehenke: fékbetétet nem kellett cserélni, az nem ezen az autón volt. A lengéscsillapítót meg majd kicserélem ha már nem garis a kocsi, valami komolyabbra. Valami gázos Koni-ra, elsőket is ilyen típusra cserélem majd. Inkább erre költök mint a felesleges téligumira, meg hozzá lemezfelnire, csillagászati áron.
Ha meg olcsó szar téligumit veszek akkor meg az lesz a baj.

apa 2008.12.04. 15:01:39

tehenke: ezek az autó gépkönyvében szerepelő előírt méretek téli és nyári gumira.

tehenke 2008.12.04. 15:01:44

Dr.Beat

Hát, a lengéscsillapítóval igazad van.
De szerinte itt nem vagy hanem és kapcsolatnak kellene fennállnia...

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.12.04. 15:06:29

ostván 2008.12.04. 10:20:57

Naívitásodat hadd oszlassam el:

csendrendfegyelem.blog.hu/2008/11/27/gumival_vagy_gumi_nelkul_1

Nem akarom egyesével elmagyarázni a tényeket és cáfolni az általad elmondottakat, mivel megvan egy az egyben itt.

TH 2008.12.04. 15:07:04

tehenke 2008.12.04. 14:32:25
Ezt hogy számoltad ki?

apa 2008.12.04. 15:11:02

A buszos biztonsági övhöz: ahhoz hogy legyen, eleve úgy kell tervezni a buszt. Ilyen busz elég kevés van még "nyugaton" is. Nem a madzag beépítéséről van szó, hanem a busz "borulástűréséről". Ha egy nem erre tervezett járműbe utólag öveket szerelnek, mindenki meghal egy boruláskor, mert agyonnyomja a busz. Szabadon repülve több az esély a túlélésre. Mókás, de így van. Pár éve láttam néhány borulástesztet buszokkal, pont erre voltak kiváncsiak a tesztelők.

És nem csak messzi vidéken járnak itthon szar távolsági buszok, a Volán szinte összes busza tragikus ebből a szempontból.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.12.04. 15:11:32

apa 2008.12.04. 14:30:07

-profilmélység (az újszerű nyári bordamélysége gyanítom, hogy nagyobb, mint a télidé)
-megfelelő (azonos)méret (az eredeti nyárigumi méreteddel lenne érvényes az összehasonlítás, vagy ekkora télivel, mint most a nyárid)

Csak pár dolog, ami nem egyezett. Szóval egy féligazság ismét, mert nem összahsonlítható dolgokat tettél egymás mellé.

Nekem azonos méretű télire van cserélve és jobb. A talajmenti fagyásoknál észre fogod venni a különbséget, de ez is le van írva a fenti linken.

matchbox 2008.12.04. 15:16:26

tehenke

Bizony, bizony télire keskenyebb gumi kell.
Csak ezt nem mondják, mert az olcsóbb...

tehenke 2008.12.04. 15:17:35

TH

Úgy hogy az egyik méret, van közte még kettő, és aztán jón a másik méret. Akkor az a harmadik.
Általános iskola, nem?

TH 2008.12.04. 15:22:57

KuKori · csendrendfegyelem.blog.hu 2008.12.04. 15:11:32
tehenke 2008.12.04. 15:17:35
Ez a megfelelő váltóméret! A kerék átmérője majdnem teljesen ugyanakkora a két gumival! Az meg direkt jó, hogy keskenyebbet rak fel télre! Mi nem stimmel itt nektek?

tehenke 2008.12.04. 15:24:29

matchbox

Nem télire... Hóba. Esetleg hébe.
De nem ide ki a jégre.
Azért nem mondják, mert ez igy még
Bizonyítást nem nyert soha se még
Okosok írják csak labor teszt nélkül,
És egymás írását mutatják bizonyítékül.
A téli gumi lényege a lamella,
De csak az, amelyik elfér rajta.
Ez is azért kell, hogy a felület nőljön,
Miért kell, akkor, a keskenyebb? Hogy dőljön?
Versemet most én itt ezzel lezárom:
Finnországba ne kocsival menj, hanem szánon!

tehenke 2008.12.04. 15:26:32

TH

Ez EGY megfelelő váltóméret. De nem az EGYETLEN váltóméret.
A helyes teszt egy ugyanakkora téli gumival lenne.

Matrix_ 2008.12.04. 15:26:39

tehenke 2008.12.04. 15:24:29

ezt most fejezd be! ami nem megy azt ne erőltessük :)

tehenke 2008.12.04. 15:28:26

MatrixHasYou

Miért, szerintem nagyon jó lett.. :P

TH 2008.12.04. 15:29:44

tehenke 2008.12.04. 15:26:32
Ja, tehát ugyanakkora átmérőjű kereket rakok a kocsira, de normális, hogy teljesen máshogy viselkedik a kanyarban? Akkor az elég nagy gáz.

Elemezd saját mondatodat kérlek:
"Úgy hogy az egyik méret, van közte még kettő, és aztán jón a másik méret. Akkor az a harmadik. "
Ebből egy szót sem értek, őszintén szólva! :)

tehenke 2008.12.04. 15:30:53

Amúgy akkor mondja meg már valaki, hogy akkor a forma1-es kocsikra miért tesznek úthengernyi gumikat? Hogy minél nagyobb felületen oszoljon el a nyomás, és ne tapadjon? Vagy a dragstereknél?

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.12.04. 15:30:56

TH: valóban, körülbelüli váltóméret, ha azt feltételezzük, hogy mindkét felni ugyanakkora (6 mm különbség az átmérőben). Azonban ne felejtsük el, hogy ez a _harmadik_ méret felfelé a 195/65-höz képest, pedig a közúti rendelkezések szabályai is plusz-mínusz _egy_ méret használatát engedélyezik.

Azaz: ha a gyári pl. 195/60 R 15, akkor lehet 185/65 R 15, vagy 205/55 R 15 helyette.

Matrix_ 2008.12.04. 15:31:05

tehenke 2008.12.04. 15:28:26
persze de minden szentnek maga felé hajlik... :)

Dr.Beat 2008.12.04. 15:36:07

Kukori: akkor régi jó stomil téligumit már ne is tetessem fel a kocsimra?

Az írásodból is az jött le nekem, hogy a szar, olcsó téligumi az nem jó.
Mondjuk a Barum ott van a listán, ez szimpatikus, régebben mindig ilyet vettem, de most még erre sincs pénzem, és még akkor felnit is kéne venni, mert alufelnivel ugye nem illik télen a sólében járkálni.

Jaaa, hogy ha nem telik téligumira akkor ne autózzak?
Ezt majd én eldöntöm.

tehenke 2008.12.04. 15:36:15

TH
Egy keréknek nem csak az átmérője számít, hanem a vastagsága is.
Egy átmérőhőz tartohat többféle vastagság is. Ez nem a váltóméret.
A váltóméret az, amikor ugyanolyan vastagságú kereket nagyobb átmérőjű felnire raksz. Ezzel csökken a gumi falmagassága. (megtarjuk a külső, gyár által hitelesített átmérőt!) Szélességben általában érdemes a gyár által javasoltat használni, vagy ha ezen változtatsz, és lefelé teszed, ne csodálkozz, ha csúszik. Felfelé elvileg javulhat a stabilitás, de nő a fogyasztás a megnővekedett gördülési ellenállás (->surlódás->tapadás) miatt.

Elemeztem, szerintem jó. Kérdezz meg egy 8 évest, majd elmagyarázza.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.12.04. 15:37:31

TH 2008.12.04. 15:29:44

Igen, normális. Azért van, mert az oldalfal magasságának növekedése kb. arányos a rugózási komforttal, viszont pontosan a stabilitás ellen dolgozik, lévén, hogy rugalmasabb. Azaz:

195/60 R 15 és a 205/45 R 17 gyakorlatilag váltóméret, ám a gumi oldalfal magasságának különbsége 49 mm!!! Belátható, hogy a 17-es stabilabb lesz száraz aszfalton és kanyarban, ám kényelmetlenebb az úthibákon és a felni-futómű is nagyobb terhelének lesz kitéve!

Nem összehasonlítható.

tandrás 2008.12.04. 15:38:02

tehenke
Forma-1, dragster nem jeges, havas úton fut. Jeges-havason jobb a keskenyebb, mélyebb barázdákkal. Sőt, jobb, ha kicsit puhább is, mint a nyári. Ez van.

tehenke 2008.12.04. 15:38:11

Vagy úgy, ahogy kukori mondja, azt kifelejtettem.

matchbox 2008.12.04. 15:41:01

Minden váltóméret, ami az eredetivel kb. azonos méretet ad ki. Hogy a felni mérete változik, vagy egyéb paraméter az mindegy.

TH 2008.12.04. 15:43:20

KuKori és tehénke
Igazatok van abban, hogy a keskenyebb és magasabb oldalfalú gumival a tapadás nem lesz olyan jó száraz úton. Ugyanakkor az itt leírt példában a különbség SZERINTEM nem akkora, hogy a tapadásban ekkora különbséget rá lehessen fogni. Előbb gyanúsítanám a gumi anyagát, mint a szélesség/oldalfal magasságának különbségét.

tehenke 2008.12.04. 15:43:52

tandrás

Ezért raknak a kókotrókra biciklikereket. Ja.
Egyszerű kísérlet:
Tedd rá az ujjad a jégre, nyomd meg, és próbáld meg elcsúsztatni. Majd tedd rá a tenyered, nyomd meg ugyanennyire, és ugyanez. Úgy fog kevéssé csúszni, ha a tenyered rakod rá, megsúgom.
A téligumi, mint itt sokan leítrák, a súly hatására deformálódó lamellás barázdák miatt lesz "téli gumi" Ez a deformáció azt jelenti, hogy ezek kinyílnak, nagyobb felületen tapadva.
Akkor tök logikus, hogy csökkentsük a méretet, nem?
Amúgy annak ellenére, hoyg a forma1 nem havas úton fut, ott is gyakori a vizes pálya. És nagyon sokat fizetnek azért, hoyg jól tapadjon az a gumi.
Elhiheted, ha csak annyi lenne, hogy kisebbet tesznek fel, és jobban tapad, már meglépték volna. Ez van.

TH 2008.12.04. 15:46:09

tehenke 2008.12.04. 15:43:52
Azért arról is volt már sokszor szó, hogy a keskenyebb gumi azért jó télen, mert a hóba jobban belesüpped. Most nem keresem vissza, de erről a legutóbbi poszt kapcsán mintha egyetértés lett volna.

tehenke 2008.12.04. 15:46:46

nem kis különbség. Nem egy vagy két mérettel kisebb. Hárommal. Az nem kis különbség akkor, amikor amúyg is esetleg csúszáshatáron megyünk.

tehenke 2008.12.04. 15:49:09

TH

Igazad van, jobban besüpped a hóba
Ezért írtam jeget, nem vagyok kóma!
A hó az más, mert az deformálódik,
Akkor ha egy kerék épp rámászik.
Hóba számít még továbbá a lamellák éle,
De szegény nem tud elsüllyedni a jégbe....

tandrás 2008.12.04. 15:51:29

tehenke
Igazad van, tükör jégen a széles, tükörsima gumi a jó. Tükörjégen azonban azért óvatosan elmehetsz más abronccsal is, tükörsima gumival viszont csak száraz aszfalton, sehol máshol. És lássuk be, nem a tükör jég a jellemző.

TH 2008.12.04. 15:52:58

tehenke 2008.12.04. 15:46:46
Feladom! :)))

tehenke 2008.12.04. 15:49:09
Jujj, ezek a rímek fájnak,
Mint rűgás a tehénszájnak.
Hagyd a rémes rímeket, ha lehet,
Nem tesz jót senkinek e rémes versezet.

tehenke 2008.12.04. 15:53:46

tandrás

Ebben elismerem az igazad.

leaping cat 2008.12.04. 16:40:48

Steril körülmények között a surlódási erő (akár tapadás, akár csúszás)független a surlódó felület nagyságától, a közhiedelemmel ellentétben.

moris · http://www.rallyzone.hu 2008.12.04. 17:01:37

A keskenyebb téligumi előnye hóban jön elő.Kisebb ellenállással hasítja a mélyebb havat, mert kisebb felülettel érintkezik a hóval. Haladni könnyebb vele de a tapadása valóban rosszabb, szintén a kisebb érintkező felület miatt.
Nézzetek havas rally versenyeket, mindenhol bicikligumikkal mennek hóban. Gyorsabb de a kormánnyal, erőtolással keményen gépészkedni kell.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.12.04. 17:09:01

matchbox 2008.12.04. 15:41:01

Ha tényleg így látod, nem tudom hogyan szerezhettél jogosítványt, de van pár tippem. Avagy életedben nem volt még alufelnid (ami nagyobb), ezért mondasz ilyen csacska dolgokat.

Dr.Beat 2008.12.04. 15:36:07

Ha télire sem telik, akkor nyárira sem, mivel egyforma az áruk. Mit várhatunk az ilyen autóstól, mint te? Slickgumit nyáron (és télen is)... Ha ennyire kilóg a segged a gatyából, akkor alkalmatlan vagy autótartásra, már ne is haragudj. Biztosítást se fizeted, mi, az is pénzbe kerül? Hetente hány napot áll a kocsi (vagy éhezik a család, hogy ne álljon) ilyen mentalitással?

and/or 2008.12.04. 17:25:05

""molnibalage 2008.12.04. 14:01:21
Jazzman.

"Normális ország, na."

Tényleg jó lehet ott élni, csak ne lenne olyan rövid a nyár és rövid nappalok.""

- Ennyire öregek vagytok mindnyájan? A hosszú éjszaka elönyeire már nem gondol senki?
Igaz, ez nem autós, csak hitvány emberi szempont. de fontos!

molnibalage 2008.12.04. 19:37:48

"Ennyire öregek vagytok mindnyájan?"

"Igaz, ez nem autós, csak hitvány emberi szempont. de fontos!"

Esküszöm nem értem...

apa 2008.12.04. 19:39:41

Ha egy nagynevű német autógyár elismert termékének gépkönyvébe azt vésik a szakik, hogy télire 195/65-15, nyárra 225/55-16 az előírás, akkor én, sokat gyötrődve bár, de mégis inkább nekik hiszek, mint tehénkének és más nagynevű szaktudósoknak.

Az egész különben is arról szólt, hogy téligumi télen és hóban kell. Na mármost ebben a kis országban se tél, se hó nincs (Na jó, most volt 3 napig.) A +5/10 fok és az eső nem tél. Finnországban a -15 fok és az 1 méter hó az tél.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.12.04. 22:03:03

Nem emlékszel a tavalyi vagy azelőtti -5 és -15 fokokra? Nekem az is tél.

X 2008.12.04. 22:07:33

"Ha egy nagynevű német autógyár elismert termékének gépkönyvébe azt vésik a szakik, hogy télire 195/65-15, nyárra 225/55-16 az előírás, akkor én, sokat gyötrődve bár, de mégis inkább nekik hiszek, mint tehénkének és más nagynevű szaktudósoknak."

De ez még nem jelenti azt, hogy ugyanaz a teljesítményt kellene elvárni!! Mindenki komolyan gondolja, hogy ez azt jelenti, hogy ugyanazt a teljesítményt kellene hogy nyújtsa? Szerintem nem. Ezt javasolják, de nem írják ki, hogy ugyanolyan jó lesz.
Viszont rendes téli körülmények között biztosan sokkal jobb...
Nem az az elvárás a téli gumiktól, hogy kanyarsebessége 60 legyen vizes úton + fokok idején ott ahol a kolléga próbálta, hanem azt, hogy téli körülmények között sokkal jobb legyen. Ez utóbbi teljesül is. Mondjuk -10-nél is megnézném, de az más kérdés.
(A tesztet meg kellene próbálni keményebbre fújt gumikkal is, pár tized a nyomásban csodákat tehet ha tényleg a kanyarsebességre gerjed :)
És azért megpróbálhatja /15-össel is, ha már egyszer... Ott még a 80 is menni fog. Hajrá! Csak kérdés, hogy a cél mi? Az, hogy mennyivel tud menni ott mostanában vagy az, hogy worst case eset jön egy nagy hóesés majd ónos eső, stb és akkor legyen jó. Mert akkor a (most) kicsit rosszabb téli lesz a nyerő.

B.GY. 2008.12.04. 23:44:05

Ha januárban 20 fok lesz az tél?












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása