Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) kresz (720) KRESZ (1) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Közlekedés finn módra

2008.12.04. 09:58 :: Kisikasa

Lg Finnországban szerzett tapasztalatait osztja meg velünk alábbi levelében. Van jó és rossz tapasztalata is, de annyi bizonyos, hogy a jót érdemes lenne nálunk is alkalmazni.

Kilenc napot töltöttem Észak-Finnországban - a szaunákon és a Mikuláson túl megpróbáltam közlekedési (autós, buszos) szempontból is megfigyelni a legfontosabbakat. Már csak azért is, mert a blogot olvasva, sokan szoktak a finnekre hivatkozni, hogy ott minden mennyire szép és jó.

Hát, lássuk, olvassuk!
 
1. Az utak takarítása
Ez a november igencsak csapadékos volt Levi, Sirkka és Muonio környékén. Értsd: három óra alatt annyi hó esett, mind idehaza egy hét alatt. Ám akik azt hiszik, hogy a 79-es főúton (Rovaniemi-Muonio) a fekete aszfalton haladtak a járművek, nagyot tévednek. Negyedóránként ugyan megjelent egy-egy hókotró (lásd a képet), de sem előtte, sem mögötte nem változott az út minősége: azaz maradt havas, jeges, letaposott hótól síkos. Egy valami azonban mégiscsak szemet szúrt: kicsit megkapargatva a dolgokat a hóréteg és az aszfalt között murva fagyott bele az első hó és jégrétegbe. Ennek az a magyarázata, hogy az első hó leesésekor a finnek só helyett ilyen apró kavicsot szórtak az útra - igaz, a húszfokos hidegben ez szinte azonnal belefagyott a hóba. Nem vállalok azzal nagy kockázatot: ha Magyarországon ilyenek lennének a hóesés utáni főközlekedési utak, heveny anyázásban törne ki mindenki. Finnországban autó és a taxi is egyaránt 100 km/h-s sebességgel száguld ezen a korcsolyapályán.
 
2. Téli gumik
Ahhoz persze, hogy a százas tempó mellett ne az árokban kössenek ki a járművek, megfelelő gumik is kellenek. Néhányat le is fényképeztem. Bevallom, múltkor olvastam a blogon Ede írását, szerinte a téli gumi nem több PR-fogásánál. Megnézném én azt az autóst, aki ezeken a finn utakon nyári gumikkal próbálna közlekedni.

A gumik mellett még egy érdekesség, bár aki járt Európa ezen részén, tudhatja, hogy a mínusz 20-30 fokos hideg éjszakákon a legjobb akkumulátor is felmondja a szolgálatot. Ám a parkolókban álló kocsik az ott lévő áramforrásra (ingyenes!) rácsatlakozva egész éjjel "melegen" tarthatják az akkumulátort, így reggelre egy pöccintésre indulnak a kocsik...
 
3. Autóbuszon, taxiban
Azt már említettem, hogy a buszvezetők nagy biztonsággal vágtatnak a jégen, nem ritkán 100-110 km/h-s sebességgel. A menetdíj nem olcsó (Levi és Rovaniemi között oda vissza 50 Euró a 340 km-es út), a Levitől 10 km-re fekvő Kittila repülőtérig pedig 6,50 Euró a tarifa. Ami a Magyarországon edződött buszozóknak Finnországban szokatlan: nem csak a vezetőnek, hanem az összes utasnak kötelező használnia a biztonsági övet.

Ebből az is következik, hogy mindegyik busz mindegyik ülése fel van szerelve övvel. Indulás előtt a sofőr beszedi a pénzt (ja, felszállás csak az első ajtón, s ha hosszú a várakozók sora, az utolsó ember hóemberré változik, mire rákerül a sor - mégsem dühöng senki sem...), majd végigjárja a buszt és ellenőrzi, hogy mindenki bekapcsolta-e az övet. A finnek közül senki sem ellenkezik, én is így tettem, holott tudom, hogy idehaza nagyon sok autós feleslegesnek tartja az övet, na most tessék mindezt elképzelni a Volán buszokon... Ugye nehezen megy?

A buszokon a készpénz mellett bankkártyával is lehet jegyet venni, a finn távolsági autóbuszok honlapján (www.matkahuolto.fi) pedig neten is meg lehet vásárolni a buszjegyeket. Külön érdekesség, hogy a gyermekek mellett az újságíróknak is jár 20%-os kedvezmény.

A taxik díjszabása a "csillagos ég" kategória, az alapdíj 5 E, egy 800 m-es út végén pedig 12 E-nál áll meg a taxaméter. Minden taxiban lehet kártyával (is) fizetni, minden taxis beszél angolul.
 
4. Közlekedési kultúra
Végül arról, hogy az útra tévedő rénszarvasokat feltételen tisztelet övezi, bár a dudaszóra nem nagyon hallgatnak. Olykor a buszvezetőnek kellett leszállnia, hogy a szegény állatokat lehajtsák az útról. Mondanom sem kell, hogy a vezetők egymással nagyon udvariasak, száguldozó, villogó, a másikat az útról letoló autóssal nem találkoztam. Részeg emberekkel nagyon is, de azok nem ültek kocsiba.

203 komment

Címkék: biztonság közlekedés külföld autó tömegközlekedés kresz

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TH 2008.12.04. 10:05:12

Én télen még nem voltam a Lappföldön, de szívesen megnézném. Nyáron szembetűnő, hogy a forgalom mennyire be van lassulva, de ezt úgylátszik télen kompenzálják azzal, hogy ugyanannyival mennek... :)

RaveAcE 2008.12.04. 10:18:27

Ilyen hóban szívesen autóznék. Talán elcsépelt, de szerintem igaz, hogy ilyenkor a mazsolák ki sem jönnek, a vagány csávók meg már az árokban. A kitartó havazásban nincs dugó és minden résztvevő nyugodt. Jajj de rég volt ilyen.

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2008.12.04. 10:20:24

Nem véletlenül van annyi finn az autósportokban, F1-ben, rally-ban, mindenhol... :)

ostván 2008.12.04. 10:20:57

A téli gumi olyan út- és időjárási viszonyok között valóban életszükséglet. De ha már összehasonlítjuk az egyes országok téli gumihasználatát, javaslom, hogy Finnország mellé írjon valaki az Olaszországban tapasztaltakról és mi magyarok meg átlagoljuk a kettőt.
Megerősítem Ede véleményét! Magyarországon, mivel itt télen 99 %-ban hómentesek az utak, a téli gumi VESZÉLYESEBB, mint a nyári. Csak a média sugallja azt a hamis biztonságérzetet, hogy vegyél téli gumit, és akkor bármilyen hülyeséget (gyorshajtás, kis követési távolság, stb) büntetlenül elkövethetsz. Hát nem. A fizika törvényei itt is érvényesek. Óvatosabban (=öregurasan!) kellene mindenkinek vezetni.

matchbox 2008.12.04. 10:22:16

Senki nem mondta, h a téli gumi hülyeség. A mi teleinkhez nem passzol. Mondjuk ez sem igaz ha valaki a Mátrában lakik.

BCS 2008.12.04. 10:24:07

'80-as években ben voltam Finnországban. Ketten álltunk a zebránál, az úton jött egyetlen egy autó, és átengedett minket. Az állunkat úgy szedtük össze. Később megszoktuk.

TH 2008.12.04. 10:24:29

ostván 2008.12.04. 10:20:57
Hát igen, a téli gumi életveszélyes! :) Tiltsuk be!!!

mescalito 2008.12.04. 10:25:38

Éjszaka, hóesésben, a Lágymányosi hídon olyan szép...

Trademark 2008.12.04. 10:31:08

A tél-hó-közlekedés témához az is hozzátartozik, hogy a másfél héttel ezelőtti Helsinki környéki hóvihar után megpendítették, hogy lehet, hogy át kéne térni a sózásra. Kicsit felborult a főváros közlekedése, villamosok más pályára kényszerültek, pár óra alatt annyi hó esett, hogy ahol még nem sikerült ellapátolni, ott szó szerint térdig ért. Az emberek reakciója ennek dacára az volt, hogy isten őrizz, hogy sózzanak és latyakban kelljen közlekedni, ami aztán visszafagy az útra. Meg különben is: végre hó esett eső helyett, szép is és nem utolsósorban jó (a hótól kicsit világosabb a sötét). És remélik, hogy fog még a télen esni (hó), mert így tél a tél. Nem őrültek meg, szerintem jófejek. :)

Bambano 2008.12.04. 10:31:43

A rendesebb magyar taxikban is lehet kártyával fizetni.

wiseguy 2008.12.04. 10:33:49

murvát én már szlovákiában is láttam. a hegyekben ott sem takarítottak, hanem adtak neki murvát, ami belefagyott, kész is volt a jégkötésű aszfalt!

Ilyen EDE féle potenciális gyilkosok, voltak, vannak, lesznek! mint ugye ostván, akinek külön gratulálok széleskörű ismereteihez!

ostván, Önnek van egyáltalán autója?

Lg 2008.12.04. 10:37:30

Hát igen, megnézném Edét ezen az úton...
Viszont itt tényleg senki nem vagánykodik. Igaz, rendőrt sem láttam a 9 nap alatt, csak Rovaniemiben...

Andie 2008.12.04. 10:38:14

Ilyen mintázatú gumim van nekem is idén, mint ami a bmw-n látszik. (csak az enyém Vredestein Snowtrac3)
Lejtőn felfele, letaposott havas úton még gyorsítani is tudtam, alig pörgött el.
Aki hegyen lakik, létszükséglet egy ilyesmi gumi.

Udvariasságról: nemcsak a finnek, a németek is jellemzően udvariasak, sőt, megkockáztatom, minden "nyugati". Emléxem, 10 éve, mikor nagybátyám hazajött kocsival Düsseldorfból (akkor már 3-4 éve kint éltek), és a zebránál poénból megállva, majd kicsit visszatolatva átengedte az ott várakozókat, azoknak az arcáról tanulmányt lehetett volna irni :)
Egyébként rendkivül hálásak tudnak lenni az emberek, ha udvarias vagy velük. Én pl a bicajosnál, motorosnál kicsit lehúzódok, hogy elférjen kényelmesen. Ilyenkor intenek, mosolyognak. Végülis mindketten közlekedünk, ő még életveszélyben is van a 2 kerekűn, miért ne segítsem a haladását egy kormánymozdulattal?
Gyalogos, aki már 5 perce vár a zebránál, milyen hálás tud lenni, ha lassítva, netán megállva átengeded? Ázik, fázik, menne a dolgára. Persze a mögöttem jövő autósok már nem ennyire boldogok, ha dudál vagy villog, még direkt lassan is szoktam elindulni :)

Dr.Beat 2008.12.04. 10:38:50

Kedves politikusaink most akarják törvénybe iktatni a téligumi használatát, novembertől márciusig!!!! Nóóóórmális....???
Nincs is hó lassan egész évben.

Rékuc · http://flickr.com/photos/szefi 2008.12.04. 10:39:04

Svédországban is hasonló a helyzet (no nem délen, mert ott kb. angliai éghajlat van). Nekem is feltűnt, hogy nem sózzák az utakat, hanem durva homokot szórnak rá: ettől a vastag hóréteg megmarad az utakon (autópályán is, ha sok hull), valami finom kása keletkezik belőle, de abszolút nem latyakos. Öröm sétálni benne/rajta, igazi téli fíling és a cipőt sem teszi tönkre, ha az ember épp gyalogol.
A távolsági buszokon a biztonsági öv mellőzése 3.000 korona fejenként (~75.000 forint), ha esetleg felszállna egy rendőr a buszra ellenőrizni.

RaveAcE 2008.12.04. 10:40:46

Jaja, ha már érvényesek a fizika törvényei, akkor miért jár télen keményre fagyott gumival? Hidegebb időben lágyabb gumiból készült abroncs kell, hogy ugyanolyan legyen, mint nyáron a nyári.
FIZIKA.

Marci 2008.12.04. 10:41:18

Apró, de fontos kiegészítés, hogy a Finnországban használatos gumik nem csak mintázatukban és anyagukban különböznek a nyáritól, hanem szögesek is - lásd nastarengas kifejezés. Ezeknek a használata nem ajánlott, hanem rendőr által ellenőrzött, kötelező tartozék.
Ami meg a kinti vezetést illeti, kb egy hét átszokni, frissen BPről érkezve iszonyat lassú, tutyimutyi valaminek tűnik :)

wiseguy 2008.12.04. 10:41:51

számomra teljesen értelmezhetetlen ez a téli gumi iránti "gyűlölet" ami rendszeresen megjelenik.
tényleg azt hiszik emberek, hogy mindenki csak a média miatt vesz téligumit? és sokadjára is csak a reklém miatt vesznek az emberek téligumit, nem az átélt "élmények" miatt?

lamed 2008.12.04. 10:43:29

Ezek szerint ott a buszokon nincsenek álló utasok. Nálunk egy buszjárat akkor is kihasználatlannak van minősítve, ha még a tetőről is fürtökben lógnak az emberek. Ki érti ezt?

A másik a szabad konnektor az akkumulátorokhoz. Nálunk valószínűleg sokan pár napon belül erről az energiáról oldanák meg a saját (és esetleg kisebb vállalkozásuk) teljes energiaszükségletét.

Lg 2008.12.04. 10:43:56

Igen, ezt a finn buszvezető is mondta, hogy volt már olyan, hogy egy rendőr a megállóban fellépett és megnézte az öveket. Ilyenkor az utas fizeti a büntetést.
Sajnos, a magyarországi távolsági buszok jó része erre alkalmatlan. Hazánk elmaradottabb részein sok helyen 30 éves Ikarusok mennek még mindig.
Viszont vannak már nagyon szép új buszok is. Vajon eszébe jutott valakinek a biztonsági öv használata ezekben? Lásd a múltkori gyermekbusz balesetet...
Persze ma Magyarországon nem is ez a busz és biztonsági öv az elsőszámú kérdés, egyelőre sokan annak is örülnének, ha az autósok használnák...
Ami pedig a sózást illeti: a finnek úgy vannak vele, hogy majd jön a tavasz és elolvad. Ekkora mennyiségű hónál egy sóbánya sem lenne elég

Tapmancs 2008.12.04. 10:45:49

Nekem Norvégiában szöges gumim van. :)

Tenoce · http://www.deezer.com 2008.12.04. 10:46:20

@Dr.Beat: de hideg van, majd a tobbiek elmagyarazzak neked a teli gumi anyagosszetetelenek hatasat a biztonsagos kozlekedesre. Mar ha van kedvuk az ezredik fanyalgonak megegyszer megirni, hogy nemcsak a hom miatt kell.

Attyo 2008.12.04. 10:47:10

Északon, olyan hidegben felesleges lenne sózni, semmit sem ér. A só olvasztó hatása ugyanis -8 oC alatt megszűnik, ekkor zúzalékkal vagy más érdesítő anyaggal lehet a síkosságot csökkenteni.

Mertcsak 2008.12.04. 10:47:30

Én csípem a skandinávokat,igaz még csak Dániáig sikerült eljutnom.
Pár kolega mesélte,hogy ott télen nyugottabban vezet,mint itthon tavasszal,napsütésben,+20 fokban.

Lg 2008.12.04. 10:47:52

Igen, ott annyi az utas, ahány ülés van. Viszont: mivel ma már nagyon sokan a honlapon veszik meg a jegyet, a társaság látja, hogy mekkora az igény... Pl. amikor júliusban Sonkajarviban megrendezik a feleségcipelő világbajnokságot (ez nem vicc!) akkor Kuopioból akár 10 busz is megy egy időben, hogy mindenki ott lehessen.
Finnország valahol számomra a csoda. A második vh-ban nagyot szenvedett, átélt egy nagy gazdasági válságot is a hetvenes évek végén. Ma pedig? Oktatásban, tanulásban elsők... Mert ott a legkisebb északi faluban is ugyanúgy van könyvtár, ugyanolyan az iskola, mint Helsinkiben. Na de ez már messzire vezet, ez meg mégis egy autós blog...

RaveAcE 2008.12.04. 10:50:19

Dr.Beat szerintem a törvénybe iktatás ellen kelt ki, nem a téligumi ellen. Azért ha lesz is valami a törvényből, remélem a higanyszálhoz is kötik, nem csak a naptárhoz.

George Jung 2008.12.04. 10:51:01

Helyezzetek képbe!
Mi ez az Ede-kultusz? Hol található ez?

szabimaci 2008.12.04. 10:52:53

Téli gumi témában az okoskodóknak ajánlanám melegen, hogy olvassanak utána a téli gumik összetételére vonatkozó szakcikkeknek. Az gumi dermedésének és a nyári keverék +7 fok alatti viselkedésének. Utána pedig, ha egy nyári gumival átcsúszik egy zebrán lekaszálva valakit, míg a mögötte téli gumin közlekedő mondjuk szépen meg tud állni, akkor gondolkodjon el, hogy tényleg PR fogás-e a téli gumik "istenítése". Uff.

legend 2008.12.04. 10:53:38

A fent látható gumi nem sima "téligumi", hanem szöges gumi (az egyik fémtüske látszik is benne), pont az ilyen letaposott hóra-jégre van kitalálva. Nyáron persze ott is tilos használni, tönkreteszi az aszfaltot (meg az aszfalt a gumit). Ha kisebb mennyiségű hó esik, azt eltakarítják, ha nagyobb, akkor "letapossák" és kőzúzalékkal beszórják. Keményebb teleken akár fél-egy méter ilyen jég/kő réteg is lehet az utakon. A sózás ott nemcsak természetvédelmi okokból tilos, de értelmetlen is lenne: -8-10 fok körül a sós víz is megfagy, tehát a latyak tényleg ráfagyna az utakra. A kőzúzalékot tavasszal, olvadás után, szépen felseprik és jövőre "újrahasznosítják".

hpty 2008.12.04. 10:53:48

George Jung 2008.12.04. 10:51:01 autozz.blog.hu/2008/11/26/folosleges_a_teli_gumi
Ez az EDE-kultusz!!!
:D:D:D

killermoney 2008.12.04. 10:54:48

Ez a buszos öv érdekes. Én skóciában voltam és ott is ki volt írva hogy be kell kötni (én megtettem) de mondjuk 60 emberből kb 5-nek volt bekötve, azt persze nem tudom hogy törvény is szabályozza-e vagy csak ajánlott. Itthon van egyátalán olyan busz ahol van öv???
Ja és ott is rohadt drága kb 70 km Glasgowba oda-vissza 11 font (akkor az még 4000 Ft- volt mostmár kevesebb)

Tehenke 2008.12.04. 10:54:53

Ilyen hóban én is szívesebben vezetek. Sőt fiatalabb koromban szívesen motoroztam is ilyen utakon. Itt tényleg fog a jó téligumi. De itthon az a baj, hogy ronggyá sózzák az utakat, amivel azt érik, el, hogy nem 0, hanem -3 fokon fagy meg, és nem letaposott havon kell menned, hanem tükörjégen. Arra meg tehetsz fel bármilyen gumit....

George Jung 2008.12.04. 10:56:16

hpty:

Kösz szépen!
Úgy éljek: végigolvasom!

qwe 2008.12.04. 10:56:30

Én kétszer voltam Helsinkiben, decemberben és júniusban.
Ami feltűnt, 1. nem takarítják a havat. Annyi van, nem is nagyon lehetne hová ellapátolni. az emberek valódi téli cipőt hordanak, nem sima talpú olasz átmenetit. Nálunk a szomszéd óránként kimegy havat lapátolni, Pesten teherautóval a Dunába hordják a köztisztaságiak a havat. 2. a taxis olyan blokkot ad, amin 100 m pontossággal rajta van, hogy mennyi utat tettél meg, mi volt a tarifa /km, alapdíj, beszállás időpontja, stb. nálunk abban az időben taxistól blokkot sose kaptam, céges úton beszállás előtt előre szóltam, hogy számla is kell majd… nekem a finn taxiár nem tűnt extrán drágának. 3. a villamosokon nagyfényerejű lcd kijelzőn van kiírva a járat száma, kb. 1km-ről látszik, hogy hányas érkezik. 4. a személyvonatokat értelemszerűen kb. 18-20 fokra fűtik csak, nem úgy mint nálunk, hogy néha meg lehet dögleni a melegtől. (régi Bhv, jó kis ülésfűtés…) 5. és még hosszan sorolhatnám… ami külön tetszett, hogy az árak kb. osztrák szinten vannak, pl. Norvégiához képest filléres hely…

Sugi77 2008.12.04. 10:56:30

Kedves Lg, ez egy nagyon jó kis ismeretterjesztő olvasmány volt! :)

Trademark 2008.12.04. 10:31:08
Biztosan közrejátszik a környezetvédelem is a sózás ellenességben! De tényleg tetszetős ez a hozzáállás :)

Marci 2008.12.04. 10:41:18
Ha közben elolvad a hó lecseréli a szöges gumit? Aztán megint vissza? Gondolom ennek a guminak nem tesz jót a sima aszfalt.

hpty 2008.12.04. 10:57:01

George Jung 2008.12.04. 10:56:16
Szivesen!

Tanulságos!

Doki 2008.12.04. 10:57:21

Én múlt héten voltam Ouluban és helyközi járatú busszal utaztam, de azon nem volt biztonsági öv. Azt hiszem. :)

Ja a gumikban pedig acéltüske van, az belevág a hóba és az esetleges jegesedést is felaprítja. Ha fúj a szél, akkor meg az így porrá őrölt havat lefújja az útról, szóval az autók takarítják maguk alatt az utat. Persze ez csak ott működik, ahol télen nincs latyak.

A finnek nem szarják le és tapossák el a másikat. Itthon ez az alap.

7 évvel ezelőtt egy évet töltötte kint, de csak felet öregedtem. Hazajöttem és 2 nap alatt behoztam a lemaradást. Büntetett előéletű kisebbségi taxis betörte a szélvédőmet, mert szerinte bevágtam elé amikor jobbra akartam kanyarodni. Ki venné észre, ha valaki 140-el száguld a buszsávban és amúgy is kb. 15 méterrel mögöttem már belassult a sebességemre. Remélem ilyen barom már nem taxizik 2008-ban és a 15 évét tölti valami fegyházban.

A lényeg, hogy teljesen másképp folyik az élet ott és az a jobb.

0xFFFF 2008.12.04. 10:57:53

Gondolom a murva akkor is biztosítja a jó tapadófelületet, ha jégbe van fagyva. Eléggé praktikusan hangzik.

A másik: "... Ede írását, szerinte a téli gumi nem több PR-fogásánál. "

ez az ede az az ede ?!

Kerti Öröm 2008.12.04. 10:58:19

A téli gumi ellenzőinek ajánlom, hogy ők is jöjjenek 150 kilométert az M3-ason hóviharban nyári gumival, mint nekem sikerült tavaly november közepén. Kb. olyan "élmény" mint téli gumival a tükörjégen ónos esőben.
A megfontolt sebesség persze itt is használ, de 50km/h egy hosszabb úton már elég lassúnak fog tűnni nekik is.

Haroun 2008.12.04. 10:58:38

A murva nalunk nem jo, mert allandoan elolvad a ho, es lesodorjak az auttok, aztan a kovetkezo havazasnal lehetne ujra murvazni. Finnorszagban meg a so nem er semmit, mert -20-30-40 fokban ugyanugy megfagy. Egyebkent meg annyit tennek hozza, hogy tavasszal aztan osszeseprik a murvat es ujra felhasznaljak.

balage17 2008.12.04. 10:59:38

Szeged és Pest között szoktam buszozni, azokon a buszokon mindig van őv - én be is szoktam kapcsolni. Sőt, egyszer az egyik buszvezető fel is hivta a használatára az utasok figyelmét, akkor úgy láttam sokan be is kötötték magukat.

qwe 2008.12.04. 11:01:57

Amit elfelejtettem, a járdákat fűrészporral szórják be, ha síkosra taposták a havat.
Nálunk több városban próbálkoznak a homokkal való beszórással, egy baja van, olvadáskor sár lesz belőle, illetve tudok olyan utat, ahol még nyáron is ott volt a télen kiszórt homok. Ha lement melletted egy troli, a olyan volt mint egy homokviharban, szemet összeszorítani, karodat az arcod elé, iszonyat. Mert ugye a homokot össze is kell söpörni. A dilis finnek fűrészport használnak, ami olvadáskor elrohad. Lakótelepeken van egy csomó zárt parkoló. De nem kétméteres kerítést képzeljetek, sövénnyel szépen körbe van ültetve, és csá. A bejáratnál van egy kártyás sorompó, ennyi.

yappari 2008.12.04. 11:02:34

mindig is tudtam, hogy nem lehetünk rokonok a finnekkel...

Marci 2008.12.04. 11:02:41

"Mert ott a legkisebb északi faluban is ugyanúgy van könyvtár, ugyanolyan az iskola, mint Helsinkiben."

Ez azért nem így van, Lappföld eléggé le van pukkanva, óriási a munkanélküliség stb.

Egyébként a biztonsági öv a buszokon valószínűleg csak hóban kötelező, 2005-ben legalábbis még ez volt.

Grafithuszar 2008.12.04. 11:03:39

Szerintem is PR fogás a téli gumi Magyarországon. MOndom ezt annak ellenére, hogy olyan ehlyen nőttem föl ahol ha nicns téli gumi akkor egyszerűen nem tudsz hazamenni hanem a hegy aljában egyszerűen leparkolod a kocsid és hazagyalogolsz, sőt olyan helyek is vannak ahol hólánc kell mert a téli gumi sem elég...DE Jelenleg, ez nem így van. Ilyen Finn utakon, persze természetesen kell a téli gumi, de könyörgöm ez nem magyarország, én most nem hegyvidéken lakok, ráadásul hó sincs. Ha leesik a hó akor meg egyszerűen nem ülök autóba, megtehetem, ugyanis nekem az autó _nem_ munkaeszköz. Tudom 7 fok alatt veszít a tapadásból a nyári gumi, ez tényleg így van de mennyit is? Egyrészt az üzemi hőfokon sokkal melegebb a gumi, nem vagyok egy Schumacher, de még én is érzem hogy idővel javul a tapdás, másrészt _normálisan_ vezetve minimális a külömbség, felteszem, hogy egy jobb nyárigumi simán megver egy B kategóriás téli gumit (hó nélküli úton természetesen)

TH 2008.12.04. 11:05:17

Grafithuszar 2008.12.04. 11:03:39
Hó és jég nélkül sík terepen tényleg elvagy a nyári gumival. Akkor van baj, ha leesik a hó.

Ras · http://futo.blog.hu 2008.12.04. 11:05:50

én a svéd lappföldön voltam... ott vagy 4wd vagy szöges gumi megy októbertől áprilisig.
Mivel naaagy nemzetközi gumis cégnél dolgozom edének egy valós teszteredmény 5˚C, száraz aszfalton, fékút 100km/h-ról (2006-ból, az aktuális prémium márkánkkal):
négyévszakos gumi - 38m
nyári gumi - 42m
téli gumi - 32m
de akkor ha jól sejtem Ede szerint az ABS/TCS/ESP is felesleges szar és csak marketingtrükk.

MosoMasa 2008.12.04. 11:11:14

Hát igen. Itthon ha 3 mm hó esik nem túl nagy fagyban, akkor már derékig lehet járni a sóban!

Környezetvédelem, takarékosság, ésszerűeség? Mik ezek a szavak? Sosem hallottam még....

matchbox 2008.12.04. 11:12:00

Jó munkát végez a média. A sok téli gumi rajongónak ajánlom figyelmébe az alábbi tesztet: www.99-04.auto2.hu/a2-web01-12/teligumi/sajtosz.htm

Lg 2008.12.04. 11:12:08

Marci:
Ez azért nem így van, Lappföld eléggé le van pukkanva, óriási a munkanélküliség stb.

Kedves Marci, én elég sokat járok arra, nem ezt tapasztaltam. Szeretnék én annyira lepukkant helyen élni, mint ők.
Ami viszont érdekes, hogy sok a LADA. Anno sokat vettek az oroszoktól. Még most is van, aki használja.

Gwendolynn 2008.12.04. 11:13:43

Pár évig Finnországban éltünk, egy Nagy-Helsinkihez tartozó kisvárosban, de ott rendszeresen kotorták a havat és murvát is szórtak. Ez amúgy nagy hidegben hatásosabb, mint a só. Ja, és szinte mindenkinek szöges gumija van (bár most már a sima téli gumi is engedélyezett) és ésszel vezet, nem úgy mint kis hazánkban. Ott a nagy hó az élet természetes része, és mindenkinek kötelező télen is vizsgáznia autóvezetésből.

hard 2008.12.04. 11:14:51

Volánbuszon is lehet a megjelölt buszokon kártyával fizetni. meg van netes jegyvásárlás is.

hpty 2008.12.04. 11:18:15

matchbox 2008.12.04. 11:12:00
És itt a lényeg:
Az Autó2 újság 2001/12. számában megjelent cikk rövidített változata

TH 2008.12.04. 11:18:18

matchbox 2008.12.04. 11:12:00
Egyrészt ez már jó pár éve volt, másrészt meg való igaz, hogy a téli gumi csak havon-jégen fontos.

Lally 2008.12.04. 11:19:17

Nálunk már évek óta murvát szórnak (Kom-Egom), nincs ebben semmi rendkívüli.

De látom, sokan nem értik, hogy a tél nem a megszokott nyári száguldozásról szól.

Jazzman 2008.12.04. 11:19:46

Finnország valóban fantasztikus, bár az egyszeri turista, aki csak odamegy 1 hétre, nem feltétlenül lát ebből túl sokat.

Az a bizonyos "murva" nem más, mint gránitzúzalék, Skandináviában sok a gránithegység (mondjuk nem Finnországban, igaz az "hivatalosan" nem is Skandinávia), így relatíve olcsó a hozzájutás. A használatát nem csak az indokolja, hogy bizonyos hőmérséklet alatt a só nem működik már, hanem az is, hogy jóval kevesebb kárt okoz mind az épített, mind a természeti környezetben.
Ja, és Finnországban a gránitzúzalékot olvadás után "felporszívózzák", a leszórt anyag 70-80%-át simán tudják újra hasznosítani.

Az meg hogy nyáron miért mennek "lassan" (80-100 kmph) az amúgy kiváló minőségű vidéki utakon, egy teljesen más sztori:
rénszarvas + jávorszarvasveszély. Utóbbi a brutálisabb, évi 3000 szarvasgázolásos eset van még így is. A jávorszarvassal (Alces alces) az a baj, hogy a piszkafa lábai pont olyan hosszúak, hogy az igen nehéz (600-700 kg) test pont a kocsi motorházfedele fölé esik, azaz ha 80-nal elkaszálod, a beste pont 80-nal jön be a szélvédőn - majd távozik a hátsón, a kettő között pürét csinálva mindenből, ami útjába kerül. Nem szép halál. Finn barátaim a lelkemre kötötték, ha semmi esetre nem tudom elkerülni az ütközést, nem szabad telibe trafálni, mindenképpen a hátsó lábát kell becélozni, akkor van esélyem a túlélésre. (Mellső lábnál fej, agancs - nem a hosszú élet titka.)

A másik oka a kényelmes tempónak az, hogy a rendőrség kíméletlenül bírságol. Engem idén úgy bírságoltak meg útban Lappföld fele, hogy egy autós, akit megelőztem, felhívta a rendőröket, hogy egy ámokfutó száguldozik az utakon, a következő városban lekapcsoltak... Nem mintha ámokfutóként száguldoztam volna, de az előzéshez szükséges +20 kmph sebesség már kiverte a biztosítékot a megengedett sebivel haladó autósnál.
Sajnos nem haragudhattam rá tiszta szívből, mert igaza volt: ő és a családja, barátai, ismerősei ott laknak a környéken, ne veszélyeztesse senki fölöslegesen a környezetét, vagy akár csak az állatokat. Közösségi gondolkodás, felelősség a másikért, mindenkiért, a természetért.

Ja, a bírságolás menete: leint a helyszínre siető minibuszos rendőr, a minibuszban komplett iroda számítógéppel, nyomtatóval, miegymás.
Kiderült, a lakossági bejelentés után azonnal mértek egyet még abban a településben, ahol előztem az autót, a mért eredményt online előrekülték az úton a másik rendőrörsnek, akik kiszálltak elém leinteni. Adatfelvétel, rögzítés számítógépen, bírság nyomtatása a helyszínen, erre és erre a bankszámlára tessék befizetni, külföldről ilyen és ilyen IBAN kód etc. Mindent elintéztek, szájamba rágtak (angolul!), semmi más dolgom nem volt, mint szégyellni magam a rossz magaviseletem miatt...

Ja, és a bírság mértékét a fizetés után állapítják meg. Mivel még nem volt "előéletem", a havi fizetésem negyedét gombolták le rólam első bírságként. Ehhez mondjuk hozzátartozik, hogy a Nokia vezérről is a fizetésének a negyedét gombolnák le...
(A fizetés nagyságát természetesen bemondásra elhiszik. Illetve ha gyanús nekik, hogy átvágod őket, akkor joguk van utánanézni a keresetednek, és ha bebizonyosodik, hogy nem mondtál igazat, külön bírság/feljelentés jár érte.)

Normális ország, na.

Tehenke 2008.12.04. 11:20:04

Finnországban nem murvával szórják az utat, és szögesgumival közlekednek?
Ja, ha itthon bekötöm az övet, akkor nem tudok kártyával fizetni, mert nem érem el...

Füles 2008.12.04. 11:22:06

Úgy tudom, a téli és a nyári gumik közt nem csak a mintázat a különbség, hanem az anyaguk is. Míg a nyári gumi keményebb, lassabban melegszik, viszont könnyebben leadja a felvett hőt, a téli gumiknak fordítva kell viselkedniük, azaz minél hamarabb érjék el az üzemi hőfokot és minél lassabban hűljenek le, a lehető legjobb tapadást elősegítendő. Azaz, a hó csak egyik eleme a gumifejlesztők gondolkodnivalójának, a hőmérséklet is legalább olyan fontos. Tehát ezért.

Lg 2008.12.04. 11:24:26

Jazmann, ez szép volt:)
Sokat járok oda, minden évben. Nagyon szeretem őket.
Tegyük hozzá: Lappföldön nincs hova "menekülni" a hatóság elöl, mert egy út vezet felfelé és lefelé is. Kitérő 100 km-ként, ha van...
Egy biztos: Svédországban egy szuper Volvo bérkocsim volt. Majd látom: autópálya 110 km/h a megengedett. 1992-ben még 90 km/h volt.
Lehet erre mondani: nem normális. Mégis tovább élnek, mint mások (mi)

Am580 2008.12.04. 11:26:38

kb. 6 éve vettem életem első autóját (Opel Astra). egy kis faluban lakom és 12 kilométerre egy másik kis faluba járok dolgozni. az első, autóval munkába járó telem után elhatároztam, hogy veszek téli gumit (a szemét média hatására).
kis faluk környékén nem mindig takarítják el a havat olyan gyorsan, mint a városokban - milyen meglepő. bár az óta sem volt annyira havas egyetlen tél sem, a téli gumival tényleg sokkal biztonságosabb a havas, nedves, hideg, enyhén lefagyott úton a közlekedés.
mindenkinek igaza van, amikor azt mondja, hogy lehet közlekedni télen téli gumi néklül. az más kérdés, hogy hogyan.

0xFFFF 2008.12.04. 11:27:10

Mi a probléma tehénke ? Hol akadtál el ? Mennyit gondolkodtál ?

Memme 2008.12.04. 11:28:39

Norvegia deli reszen elek, egy dombon van a hazunk. Szogesgumi nelkul sosem jutnek haza a kisautommal :-) (Nissan Micra)
es itt sem soznak, apro kaviccsal hintik meg az utat miutan a nagy havat letoltak az ut szelere.
Ahol nincs ho, ott is lehet szogessel menni, csak mas a technika, nem kell csereberelgetni. (valaki kerdezte).
Regebben buszoztam en is, a biztonsagi ovet en bizony bekapcsoltam, de nem szolt senki, hogy kotelezo lenne, csak egy diszkret piktogram vilagitott a soforfulke felett.

wiseguy 2008.12.04. 11:29:15

Jazzman 2008.12.04. 11:19:46

amit már mások is mondtak itt: tuti hogy nem vagyunk velük rokonok!

Tehenke 2008.12.04. 11:31:42

0xFFFF
Nem, csak kíváncsi voltam, hogy finnországban tényleg murvával szórják az utat, és szögesgumival közlekednek?
Amúgy valaki még leírhatná, mert eddig csak 6387625346823x mondták el, azért ez az irónia.
Amúgy én pld télen nem csak másik gumit, hanem másik felnit is használok. Könnyebbet, a rugózatlan tömeg csökkentésére.
Fontosak ez mellett télen a jó lengéscsillapító és futómű beállítások is, mert minden hiba hatványozottabban jön elő tükörjégen.
Sajnos kis hazán extra kátyús útjai vágják szét a kocsikat rendesen.

Kolja 2008.12.04. 11:32:44

sok okos s*ggej! a téli gumi nem csak akkor kell már amikor leesett a manna baszki. Függetlenül attól, hogy az útburkolat havas vagy sem, a hőmérséklet befolyásolja azt a tényt hogy kell-e a téli gumi. 4-5 C fok alatt ált kell, mert ezek a gumi épp az ellenkezőjét tudják a nyárinak, ezek hidegre lágyulnak fel, míg a nyári hidegre keményedik és az ugyebár szar ügy.... ráadásul a téli gumi erősen bordázott, többnyire szélességében keskenyebb mint a nyári szériák: ugyebár fizika ez is, így nagyobb a nyomás egy darab gumi alatt--> jobban tapad az autó.
mondom ezt azért, mert ha belémjön valamelyik nagyokos, és meglátok a kocsija alatt valami lerongyolt nyárigumit, hát megb*szom az anyja hátán komolyan. Vegyél TÉLIGUMIT és ne hitegesd magadat a hülyeségeddel, mert lehet a gyereked vagy a feleséged hagyja ott a fogát a hülyeséged és a fukarságod miatt!!!

(megj.: aki nem érzi a téligumi és a nyári közti különbséget, noh, hát az a mazsola! el is hiszem, hogy átl. 25km/h- nál nem csúszik meg soha semmilyen gumival...trottyos hétvégi lúzer kisnyugdíjas:))

Füles 2008.12.04. 11:36:54

Jaja, Kolja, én is ilyesmit mondtam, csak nem ennyire cizelláltan.

TH 2008.12.04. 11:38:56

Kolja 2008.12.04. 11:32:44
Aki télen nyári gumit használ, az figyeljen triplán, és hagyjon kurva sok helyet maga előtt. De őszintén szólva én száraz úton nem tudom eldönteni, hogy a téli v. a nyári a jobb 5 fokos hőmérsékletnél. Én azért használok télit, mert amikor leesik a hó, akkor igen jó szolgálatot tesz, elég veszélyes az élet nélküle.

téligumi 2008.12.04. 11:39:20

ma bemondták, hogy mdf szeretné törvényi úton kötelezővé tenni a téli gumit nov.1 és márc. 15 között. Akkor már egyszerűbb lenne törvényi úton betiltani a telet és akkor téli gumi sem kellene.

Mellesleg: aki 7 fok celsius alatt nem használ téli gumit az fasiszta!

tandrás 2008.12.04. 11:39:36

A murva szerintem azért is jobb, mert nálunk az utak mellett már nem szokás murvával erősíteni a padkát, így pedig folyamatosan helyrehozhatnánk ezt a mulasztást. :)

SzBalázs 2008.12.04. 11:42:02

A szöges gumiba nem mereven vannak a szögek rögzítve, hanem rugalmasan. Terheletlenül kiállnak a futófelületből, de megfelelő erővel visszanyomhatók. Ez pontosan azért van, hogy sima aszfalton is lehessen velük közlekedni, hiszen még az északi télben is vannak olyan helyek, és időszakok, ahol és amikor az út "fekete". A legtöbb modern gumin a szögek sem fémből, hanem valamiféle speciális műanyagból készülnek.
Egyébként én is vezettem többször télen autót Finnországban, persze szöges gumival, jó érzés, hogy az ember a havas úton is nagyon biztonságosan tud vele közlekedni.

tandrás 2008.12.04. 11:42:29

Naptárhoz kötni a téligumi használatot ostobaság lenne. Láttunk már januári 20 fokot, akkor pont a téligumi a veszélyes. Hőmérséklethez kötni, megfelelő tűréshatárral, az értelmes lenne.

Nat 2008.12.04. 11:43:41

Én nem ismerem a finn/svéd/norvég viszonyokat, viszont már a negyedik kemény kanadai telet autózom. Ahol hó esik a téli gumi elkerülhetetlen. Tavaly április legvégén lecseréltem a télieket nyárira, mire másnap lesett 10 centi hó. Majdnem nem sikerült felmennem az utcámban.

Különösebben nem szenteltem eddig nagy figyelmet annak, hogy itt szórnak-e valamit az útra, de szerintem nem. Leginkább is takarítják szorgosan. Aztán éjjelente teherautóra rakják a havat az utak széléről és kiviszik a városokon kívülre. Ezért nem lehet télen éjjel az utcán parkolni. (Nekem sokba fájt ez a tapasztalat..)

Nekem az a megfigyelésem, hogy itt az emberek nem háborognak a hóesésen. Mindenki tudja, hogy az nem a kormány hibája. Takarítani, takarítanak. Mindenki tud lassabban menni és jobban odafigyelni. A havazás csak otthon ilyen kardinális kérdés, ahol egyébként is mindenért illik valakit szidni.

A poszt írónak üzenem, hogy az árammal nem az aksit tartják melegen. Ezek az aksik tökéletesen mennek télen. Nekem -40-ig soha nem volt gondom, akármilyen öreg kocsival. Az olajat tartják melegen! Egyébként megfagy és szárazon indul a kocsi. Ráadásul a manuális kocsinál a sebváltóban is megfagy az olaj és akkor ember legyen a talpán, aki egyből a kettőbe kapcsol. De ez egy régi szokás. Ma egyre kevésbé csatlakoztatják a kocsikat.
Mint mondtam Finnországot nem ismerem, de szerintem az áram nincs ingyen. Az igaz, hogy a csatlakozok a parkolóban vannak (hol máshol lennének), de az áramot kifizeted pl. a lakbérrel, vagy benne van valami közös költségeben, stb. Itt sincs ingyen, pedig itt hihetetlenül olcsó az áram.

A rénszarvasokkal a finneknek szerencséjük van, ha ilyen nyugisan botorkálnak arrafelé. Itt az egyik legnagyobb veszély (városon kívül), hogy kiugrik eléd egy. 100-al rénszarvast elcsapni nem vicces.

Jazzman 2008.12.04. 11:43:42

Az MDF meg az ő közlekedéspolitikai javaslataik... Múltkor a jobbkézszabályt akarták eltörölni.
Magyarországon.

Ennyit a normalitásról.

Zz_ 2008.12.04. 11:47:28

Ha a finneknél az az alap amit Jazzman leírt akkor ott hány % a renitens?
És ha nálunk "balkán" van akkor itt hány % az aki inkább finnül viselkedne?

Dr.Beat 2008.12.04. 11:47:32

Nem azon akadtam ki, hogy téligumi, hanem azon, hogy kötelezővé akarják törvényi úton tenni.
S a törvényben előírt időszak alatt a rendőrség büntethet a meglétének hiánya esetén.

A másik meg, amit fentebb páran leírtak, téligumi, bizonyos hőmérséklet alatt és hóban érvényesül.(tesztek is igazolták, mindegy, hogy 2001-es)
Most ugye December havában vagyunk, sok helyen napközben 10fok feletti a hőmérséklet, hó egy szál se.

Mit képzelnek ezek odafent, hogy az északi sarkon élünk vagy mit?
Megint csak egy plusz bőrt akarnak lehúzni az amúgy is sok terhet viselő autós társadalomról.

RaveAcE 2008.12.04. 11:49:42

matchbox,
a belinkelt lap nem említi, hogy milyen hőmérsékleten végezték a tesztet. Nem reprodukálható, ergo megbízhatatlan a teszt. Gondolom, plusz 32 fokban mérték, hogy ilyen adatok jöttek ki.

jam 2008.12.04. 11:50:38

A murva azert nem jo nalunk,mert itt sokkal gyorsabban olvad a ho es nem marad meg hetekig, honapokig. Ha azzal szornak az utakat eleg veszelyes lenne, mivel megmarad az ut feluleten es fekezeskor, kanyarodaskor sodrossa tenne az utat. Amennyiben ezt alkalmaznank, akkor az olvadas utan le kellene takaritani az utakat es a keves penzbol ami most van, abbol orulunk, ha valamennyire jarhatoak a feluletek.

SzBalázs 2008.12.04. 11:52:16

tandrás 2008.12.04. 11:42:29 Akor ezek szerint ha bejön a januári 20 fok, te szaladsz és visszarakod a nyári gumit, majd két nap múlva, mikor újra lehűl megint a télit? Jól kereshetnek rajtad a gumisok... :-))

DocBulywood 2008.12.04. 11:52:43

Volán/BKV buszokon miért nincs téli gumó? És a kamionokon, melyek elakadnak az emelkedő előtt? A szállított áru értéke nem ér ennyit? A bebicskázással okozott kárról, esetleges emberéletek feláldozásáról már nem is beszélve...

SzBalázs 2008.12.04. 11:56:55

DocBulywood 2008.12.04. 11:52:43 Mert nálunk mindenki a pillanatnyi legnagyobb hasznot szeretné a vállakozásábó/vállatából kihúzni, és sajnálja ezt a beruházást. Aztán pedig, ha megtörténik a baj, szidja a biztosítóját, hogy nem akar fizetni...

Dr.Beat 2008.12.04. 11:57:07

SzBalázs: Arról még ugye nem hallottál, hogy kerékkel együtt van valakinek téli vagy nyári gumikészlete? :))

húsgombóc · http://husgomboc.blog.hu 2008.12.04. 11:59:12

Magyar távolságin ülőhely sincs mindenkinek. Aki állóhelyet vásárol, az hova köti magát!
Apropó, pl. miért nem olcsóbb az állóhely?

tandrás 2008.12.04. 11:59:30

SzBalázs
Külön felnin vannak, magam cserélem, ha indokoltnak látom. De nem is arra gondoltam, hogy mindenki cserélgesse. Azt viszont hülyeségnek tartom, hogy naptár szerint kötelezővé legyen a téli, büntetés terhe mellett, akkor is, amikor veszélyesebb, mint a nyári. Elég lenne annyi, hogy x fok alatt, vagy y állapotú burkolat mellett kötelező a téli. Nem vagyok szakértő, de naptárhoz kötni, nyilván ostobaság lenne.

Jazzman 2008.12.04. 12:01:18

jam 2008.12.04. 11:50:38

Nem csak sodróssá teszi a kanyart, ha ottmarad, de a kavicsfelverődés is komoly károkat okoz. Mondjuk Finnországban is sok autónak van olyan szélvédője, amit megpattintott vagy kicsit megpókhálósított egy felszálló gránitkavics. Ha nem zavaró a látásban, akkor valami trutyival stabilizálják az üveget, hogy ne repedjen tovább, minden alkalommal azért ők sem tudnak szélvédőt (lámpabúrát) cserélni...

Huber 2008.12.04. 12:01:28

Nekem csak az tetszik, hogy ha skandináviában kötelező a szöges gumi akkor itthon tilos, és büntetnek érte. Pont olyan, mint annak idején (80-90-es évek fordulója) Svédországban már kötelező volt a pótféklámpa, míg nálunk szigorúan tilos, és aki felszerelte megbüntették. (Most meg már széria, hahaha) A szöges gumival is az a legnagyobb problémánk, hogy tönkreteszi az utat (mer az út a fontos, baszki!) de az, hogy mondjuk 100-al kevesebb lenne az utakon a halott, na az senkit nem izgat. Pedig ha már 1-el kevesebb lenne is kötelezővé kéne tenni, dehát az út, az tönkremegy ugye és nekünk az fontosabb.

A finnek pedig nem csak azért vigyáznak a rénszarvasra, mert nekimennek és akkor összetörik magukat, hanem ha elcsapják szegény állatot, akkor jön a tulajdonos aztán lehet kártérítést fizetni... Finnországban nincsenek vadon élő rénszarvasok, mindegyik rénszarvas valakié.

Füles 2008.12.04. 12:01:43

Lehet, hogy a nagy kocsikra nincs is külön évszakos gumi. 10+ db. akkora gumit cserélni, aminek darabja százezres nagyságrendű rénes magyar forintba fáj, meggondolandó lehet, főleg, ha valakinek több kamionja/busza van.

SzBalázs 2008.12.04. 12:06:08

tandrás 2008.12.04. 11:59:30 Jó, csak viccnek szánta a gumist, de most komolyan: ugye nem mondod, hogy reggel megnézed a hőmérőt az ablakon, és ha +7 fok felett van a hőmérséklet, szaladsz a kerékkulcsért, és cserélsz, ha pedig következő nap megint mínuszok vannak, akkor újra? Akkor még nem is beszéltem az autósok többségéről, akik az utcán parkolnak, ezt meg sem tudmák tenni. Mellesleg sokkal kevésbé veszélyes téli gumival a néhány napig tartó +20-ban közlekedni, mint akár egy napig nyári gumival a hirtelen beköszöntött havazásos mínuszban.

SzBalázs 2008.12.04. 12:12:34

Huber 2008.12.04. 12:01:28 A szöges gumit azért ezen az éghajlaton nem tartom indokoltnak, hiszen annak előnyei valóban csak havas úton jönnek ki. Ezen felül nem csak az út kopik (ez szerintem valóban csak kifogás,(ld. SzBalázs 2008.12.04. 11:42:02) de a gumi szögei viszont nagyon hamar elhasználódnak aszfalton.

tandrás 2008.12.04. 12:14:42

SzBalázs
"De nem is arra gondoltam, hogy mindenki cserélgesse."
"megfelelő tűréshatárral"
Szerintem egyértelműen fogalmaztam. És persze, hogy lehet menni 20 fokban télivel, csak jó lenne, ha arról is szólna a folyamatos propaganda, hogy ilyenkor fokozott óvatossággal kéne hajtani. Bizonyos hőmérséklet alatt, különösen hóban, jégen pedig igenis lehetne kötelező. Belém tavaly egyszer, idén már kétszer csúsztak hátulról nyárigumik miatt.

l. 2008.12.04. 12:19:06

A kommentek első felét láttam. Megdöbbentettek azok a hozzászólások, hogy ha nincs hó akkor minek téligumi. Fizikát tanultak ezek az emberek?
Tisztában vannak vele, hogy a nyári gumi nem úgy tapad x hőfokon mint a téi? Nem csak hó miatt van, jó reggelt!
Remélem nem az ilyenek miatt fognak mások balesetet szenvedni...

labi 2008.12.04. 12:19:39

Azt hallottátok, hogy a finneknél nyáron kötelezővé akarják tenni a nyári gumit? Szerintem ez valami PR fogás, mert arra a pár napra minek? :)

matchbox 2008.12.04. 12:21:17

RaveAce
Benne van, h +5 fokban.

TH 2008.12.04. 12:22:01

l. 2008.12.04. 12:19:06
Te fizikából tanultad, hogy télen jobb a téligumi. A korábban idézett 2001-es teszt szerint a nyárigumi fékútja rövidebb volt télen vizes és száraz úton, mint a téli.

l. 2008.12.04. 12:27:17

TH
Fzikával valamilyen szinten tisztában vagyok. A korábban idézett tesztet nem láttam. Ellenben egyéb vezetésteszsteket igen-az az ellenkezőjét tanusította, azaz azonos sebesség mellett a téli gumi fékútja rövidebb télen...

Ki lehet próbálni, ki kell menni pályára. Nyári gumikkal télen elég legangoló teljesítmények születnek...

janos 2008.12.04. 12:32:35

ostván! Olyan helyeken amit a madár is kétheti hidegélelemmel ér el ,oda valóban nem kell! Na meg a mezöre, hiszen legjobb esetben csak 1-2 nyul, vagy fácán, egér stb-közlekedik! De normális gondolkozásu autós, aki ne adj isten a családjával is szokott autózni--az téligumit rakat fel az autójára! De javaslom indulj el a sógorokhoz nyári gumival, aztán majd meglátod! Igy is van elég barom(akinek nem inge, az ne vegye magára)az utakon, aki még most is nyári gumival száguldozik! Ám ha hülye dögöljön meg, de mások életét ne veszélyeztesse!

TH 2008.12.04. 12:37:17

l. 2008.12.04. 12:27:17
Egyébként nekem - csak úgy mondom - nincs vitám veled, én is téli gumit használok télen. :)
Én száraz úton nem érzek nagy különbséget, de mérni soha nem mértem.

Dr.Beat 2008.12.04. 12:39:10

Ez a második "TÉL", hogy nyári gumival közlekedek.
Belém is jött egy barom, hátulról, tavaly, téligumival.

Lally 2008.12.04. 12:40:27

És ha kötelező lesz a téli gumi, akkor betiltják a négyévszakost? Csak nálunk? EU komformitás?
Nyehehehe....

l. 2008.12.04. 12:44:31

TH
örülök, ha télen téli gumival közlekedsz :)

Miron 2008.12.04. 12:44:31

Nem tudom megfigyeltétek-e, a lefényképezett gumi nem sima téli gumi, hanem szöges.
Ez nálunk tilos, a mi klímánkban nincs is rá szükség.
Oroszországban és Belorussziában például hátul egy kis háromszög alakú táblával kell jelezni, ha szöges gumi van a kocsin. A fékút miatt bizony nem mindegy a követési távolság.

tandrás 2008.12.04. 12:44:41

Dr.Beat
Trabantba is csúszott már BMW, de mind tudjuk, hogy nem azért, mert a BMW "szart sem ér", bezzeg a Trabi. :)))

töröttszárnyú angyal (törölt) 2008.12.04. 12:45:18

Lg 2008.12.04. 10:43:56 >>
gyermekbuszbaleset!

azért úgy tudom szeretni az ilyet, amikor napokig attól hangos a média, hogy a buszban nem volt biztonsági öv és gyerekülés.
Arról miért nem, hogy egy tapló NISSAN terepjárós (amelyik autó maga akkora, minta z egész busz) ment neki a gyerekeket szállító busznak?

Miért a busz üzemeltetőjét kötitek fel, miért nem azt, aki a balesetet okozta?

tehenke 2008.12.04. 12:47:06

Istenem de beteg.
Remélem a télen nyárigumi fanuk fagyállóval sem töltik fel a kocsi motorját...

l. 2008.12.04. 12:48:44

Dr.Beat
ha belédmentek, az nem azt jelzi, hogy téi gumi nem jó...

Gondold át a téli gumit, nekem VOLT olyan ismerősöm, aki néhány éve ezt hangoztatta mint te, hogy már nyár gumival közlekedik télen is évek óta.
A hangsúly a volt szón van... :(

Marci 2008.12.04. 12:49:09

"Ami viszont érdekes, hogy sok a LADA. Anno sokat vettek az oroszoktól. Még most is van, aki használja."

Akár ezt a példát is hozhattam volna. Ez azért mutatja, mennyire vannak eleresztve arrafelé lével. Vagy nézd meg a Pohjolan Liikenne távolsági buszainak az életkorát - 3 éve kb. a Borsod Volán helyközi járatai jutottak eszembe róla.

SzBalázs 2008.12.04. 12:50:19

A naptártól függő kötelezővé tétellel én sem értek egyet. vannak autósok, akik télire elteszik az autót, és maximum a tandrás által említett enyhe, száraz napokon veszik elő egyszer-egyszer. Őket valóban felesleges lenne költségekbe verni. Normális országban ezt rá lehetne bízni az emberek józan belátására, de -mint az itteni hozzászólásokból is kiderül- ha Magyarországon nem teszik kötelezővé, sok kamikáze vígan közlekedik hidegben, hóban, jégben a nyárival.

citrix 2008.12.04. 12:50:26

Nálunk ha esik 1mm hó,már tonnaszám szórják szanaszét a sós fűrészport,salakot,mocskot.Ez az emberiség és a természet elleni merénylet:a só szétmarja a cipőket,fémeket,a növényeket kiirtja.Mégis ezt teszik,utána lesz egy nagy latyak,kosz,tapicskoljanak benne.Ja hogy el is lehetne kotorni,seperni azt a havat,az nem jut eszükbe.Szerintem a sózás valakiknek nagy üzlet,és ezért szórják ész nélkül.A téli gumi létszükséglet Ausztriában,Finnországban,Szlovéniában,mert ott elég hosszú ideig számottevő hó hullik és meg is marad.Mo.-on egy éveben ha három napot esik a hó összesen,sokat mondok.És arra szórnak néhány százezer tonna sós salakot.A téli gumi nagy üzlet a gumisoknak,az államnak(20%fa),de nem annak,aki megveszi.A hidegre való hivatkozással a sivatagban is ajánlani lehet:éjszaka 0 fok alá esik a hőmérséklet.Ennek ellenére nem sok beduin jár téligumival...

wiseguy 2008.12.04. 12:52:17

töröttszárnyú angyal 2008.12.04. 12:45:18

ha fontos az autó márkája, mitsubishi volt.

a többivel egyetértek.

SzBalázs 2008.12.04. 12:53:01

Dr.Beat 2008.12.04. 12:39:10 Senki nem mondta, hogy a téli gumi mindenható. A vezető hülyeségét nem tudja kompenzálni!

megint 2008.12.04. 12:54:54

Hóban jobb a téligumi, sőt komolyabb mennyiségnél életveszélyes a nyári, de száraz hided időben az általam olvasott teszt láttán, már abszolút nem jobb, ha hinni lehet a tesztnek, auto-bildben volt , elég sok gumit hasonlítottak össze

l. 2008.12.04. 12:56:55

citrix

Egyzser már leírtam, ismétlem magam. Ne csak hóban gondolkozz... A téli gumi tapadása bizonyos hőfokon nem olyan mint a nyárié.
Fizika!

Azért érdemes ezekről beszélni, mert hidegben télen nem feltétlen csak magával szúr ki aki nyári gumival közlekedik, hanem ezzel másokat is veszélyeztethet...

De nem tépen tovább a számat.

Huber 2008.12.04. 12:56:58

SzBalázs 2008.12.04. 12:12:34

Ez rendben, nem indokolt, és nincs feltétlen előnye, de akkor is, miért tilos? Mert tilos, és a hivatalos indoklás szerint az út miatt. Tárgyakat (elkopó út, elkopó szögek) helyezünk emberéletekkel szemben előtérbe, és az az ami igazán elkeserítő.

wiseguy 2008.12.04. 12:57:24

Dr.Beat 2008.12.04. 12:39:10

ha például az autópályán találomra beleállok a fékbe, szinte biztos hogy belémjönnek, és kb. 4-en 5-en. Nos ebből sok következtetést le lehet vonni mások autójára, vezetési stílusára, etc., de az igazságot ezek a megállapítások nem fogják fedni!

LököttZsiráf 2008.12.04. 13:00:33

Hiányoltam, hogy nem emlíetetted meg, hogy a finn téligumiban szegecsek vannak, jégen azzal kapaszkodik! Én biciklivel is úgy járok itt, hogy szegecses gumija van.
Amikor két hete nagy hó esett, a Helsinki környéki vonatközlekedés is problémákkal küszködött - pedig vasárnap volt a hóvihar. Másnap reggel sem lehetett rendesen beérni, ezen meglepôdtem.

A magyar vezetôk (nem az autósok, hanem akik uralkodnak felettük) sosem jártak külföldön, nem tudnak mást elképzelni, mint ami van. Ettôl nem halad elôre Mo. Nem írnék a buszokról, amiket le kell inteni, a chipkártyás bérletrôl....
A BKV-soknak (Felsôbb Vezetôk = Atyaúristenek)üzenném, hogy nem kísérletezgetni kell új módszerekkel - tessék Helsinkibe kijönni, és egy az egyben bevezetni otthon.

wiseguy 2008.12.04. 13:01:21

Huber 2008.12.04. 12:56:58ú

azért tilos a szög, mert nagy sebességnél egyszerűen kilövi a gumi, ha száraz aszfalton mész vele. feltehetően nem akarják háborús övezetté nyílvánítani az utak környékét...

AnyádnakPalánkot (törölt) 2008.12.04. 13:01:49

Számomra érthetetlen, hogy egyesek miért óbégatják minden télen a saját igazukat, hogy a nyárigumi is megteszi, és hogy a biztonsági öv becsatolása hülyeség.
Erre nincs racionális indok.. Ezek egyszerűen csak idióták.

Memme 2008.12.04. 13:01:54

"ha skandináviában kötelező a szöges gumi akkor itthon tilos," - nem kotelezo, csak lehetseges.
Aki tutira csak a varosban jar, sosem megy magasra, annak eleg a sima teligumi, aki jar sielni, vagy magasan lakik, annak ajanlott a szoges.
Mo-on azert tiltott, mert annyi ho es jeg nincs, hogy indokolt legyen a hosszutavu hasznalata, aki pedig a hegyekbe vagyik, hasznaljon holancot.

matchbox 2008.12.04. 13:02:44

Dr.Beat
Igen, ezt kéne megérteni, h a téli gumi nem mindenható. A mi éghajlati és domborzati viszonyink között a tél 90%-ban rosszabb mint a nyári. Ausztriában persze, h közelező, az ország 64%-a hegyvidék. De nézzék meg Hollandiát. Tavaly télen csak az én autómon volt ott téli gumi..

AnyádnakPalánkot (törölt) 2008.12.04. 13:03:59

Az is vicces, hogy itthon a szöges gumit amiatt nem engedik felszerelni, hogy tönkreteszi az utat.
Mit tesz már ezeken az utakon tönkre? :)

SzBalázs 2008.12.04. 13:04:36

Huber 2008.12.04. 12:56:58
Hogy miért tilos? Hát, azért, mert... Csak! :-))

multikulti 2008.12.04. 13:05:09

Kár az almát a körtével összehasonlítani. Észak-Finnország télen nagyon nem ugyanaz, mint Magyarország télen. Itthon joggal háborgunk, ha -1 fokban 5 centi hóesés után megbénul az élet, mert ekkora havazásra nem számított senki. -20 fokban sehol nem tudod feketére takarítani az utat.

Az én tapasztalatom szerint a finneknél a többség szöges gumit használ télen. December elején voltunk Helsinkiben, még nem volt hó, de csak úgy csörgött a sok szöges gumi az aszfalton.

night on earth 2008.12.04. 13:08:32

Üdv autósok!

Helsinki taxisofőrként egyszer egy finn autós témánál már okoskodtam, itt is igyekszem most:)

Az bizonyosan nem igaz, hogy a szöges gumival nem lehet aszfalton vezetni, mert itt amikor az emberek lecserélik a nyári gumikat, a túlnyomó többség nem egyszerű téli gumit rak fel, hanem szögeset, de még jóval az első hó leeste előtt. Szépen csörögnek is az autók a szögeikkel az utakon :)

Az egy baromi nagy tévhit, hogy nem takarítják a havat a finnek. Helsinki a nagy hóeséskor teli volt hókotrókkal, szép 3 méter magas hóhalmokat púpoztak az utak szélére, járdák közepére, amit aztán pár nap múlva hordtak el. A helikopterkikötőnél félpercenként jöttek a teherautók teli hóval, amit a tengerbe öntöttek.

De nem csak kotorják a havat és murvázzák, hanem bizony valamivel szórják is. Biztos nem só, sajnos nem tudom, mi az, de a főbb utakon bizony megolvadt hólé csordogált. Az tény, hogy a mellékutaknál ez már nem játszik, sőt a városokon kívül, dombosabb vidékre érdemes terepjáróval járni. Én egyszer egy utasomat szállítva ragadtam fent egy dombon, miután a jeges úton nem tudtam felmenni és visszacsúsztam egy árokba. Még a vontatóautó se tudott feljönni utánam, így egy hólánccal felszerelt traktor húzott ki végül :)

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu 2008.12.04. 13:08:38

Hm, végigolvastam a beszámolót. Csak azt nem tudom, pontosan mi is volt a rossz tapasztalat, amire Kisikasa hivatkozott a bevezetőben?

ch 2008.12.04. 13:09:52

Én még csak magánparkolókban láttam kiépített áramforrást Finnországban, bár egy magyar könnyen hiheti hogy az közterület, ugyanis általában nem kerítik el. Csak egy tábla jelzi, hogy ha odaállsz, akkor ennyi és ennyi eurót gombol le rólad a tulaj.

kolbaszbolvan 2008.12.04. 13:13:54

buszos téma: néhány hete utaztam három távolsági volán járaton. mindegyiken volt biztonsági öv. kettőnél max a matricából értesülhettem róla, hogy be lehet kapcsolni. a harmadiknál a sofőr udvariasan megkért, hogy kapcsoljuk be az öveket. plusz bónuszként megkaptuk honnan hová merre és várhatóan a végállomásra mikor is érkezünk meg. volt egy a jegyekkel ügyeskedni próbáló pár azokat udvariasan de határozottan rendbeszedte szóval lehet ezt itthon is korrekten intézni. tetszett a dolog így kiírom hogy a nagykanizsa budapest járaton történtek ez utóbbiak.

Passzivista 2008.12.04. 13:16:23

Altalaban ket futo-ventillator van az autokban. Egy a motorterben, egy az anyosules lab reszenel. Az aram nem ingyen van, a konnektorok zarhato kis dobozokban vannak, es a parkolohely berloje/gazdaja fizet erte. Es nincsenek bekapcsolva egesz ejjel, hanem idozitovel mukodnek, es az auto tervezett hasznalata elott 1-2 oraval erdemes bekapcsolnia.

Passzivista 2008.12.04. 13:20:00

Ja, es ha mas parkolohelyet elfoglalod, o nem gombol le rolad semmit, viszont szolhat a poliisi-nek. Toluk kapsz egy szep kis buntit.

Huber 2008.12.04. 13:21:23

"wiseguy 2008.12.04. 13:01:21
azért tilos a szög, mert nagy sebességnél egyszerűen kilövi a gumi, ha száraz aszfalton mész vele."

Aha. Nagy sebességnél. És az mekkora is? 160? 180? Mennyi is a megengedett legnagyobb sebesség Magyarországon?
Tehát akkor azért tilos a szöges gumi, mert nem lehet vele rendesen gyorshajtani?

Esetleg tudnál linkelni olyan cikket, ahol max. 130-al száraz úton közlekedő autó gumijából kirepülő szög miatt megsérült valaki? Finnül is jó lesz, köszi! ;)

karel_atya 2008.12.04. 13:25:58

Hááát... Télire KRAZt fogok venni hitközségi autónak. Hóeke, terepgumi, hólánc rája, aztán akibújt, aki nem, megyek... :) Legalább beérek a misére... :)
Sokszor hasznosnak éreznék egy ilyet du 4-kor hazafelé menet... :)

ostván 2008.12.04. 13:30:37

Kedves wiseguy. Igen, van autóm, 1975 óta. Rendszeresen, sokat vezetek. Utoljára saját hibából 81-ben törtem autót. Az elmúlt 33 évből kb 30 évig nem ismertem a téli gumit. És azóta enyhült az időjárás (elért minket is a globális felmelegedés), és semmivel sem érzem jobban magam a téli gumival, mint a megszokott, hó minőségű nyárival. A baleseteket MINDIG a vezetők okozzák. Meg a hamis biztonságérzet!, amit a médiának köszönhetnek az emberek. Amit még nem hallottam hangoztatni: a legjobb téli meg sem közelíti egy rossz nyári gumi tapadását nyári útviszonyok között. Ezért télen MINDIG óvatosabban (=öregurasan!) kell közlekedni

wiseguy 2008.12.04. 13:31:14

Huber 2008.12.04. 13:21:23

lehet hogy félreérthető volt, de én nem vagyok a szöges gumi ellen, csupán egy lehetséges okot próbáltam vázolni.

de gondolj bele, hogy emberünk felteszi a szögest a hóban, majd a januári húsz fokban kanyarodik kb. 20-al, lakott területen, a rendesen kilágyult téligumival, amiből kirepül a szög és hókon nyomja a gyalogost. szerintem ezért nincs nálunk szöges gumi.

SzBalázs 2008.12.04. 13:31:35

karel_atya 2008.12.04. 13:25:58
"Sokszor hasznosnak éreznék egy ilyet du 4-kor hazafelé menet..."
Miért érzem úgy atyám, hogy te most nem a hóesésre gondoltál? :-))

wiseguy 2008.12.04. 13:38:21

ostván 2008.12.04. 13:30:37

abban egyetértünk, hogy télen óvatosabban kell vezetni.
de télen is vannak váratlan helyzetek (kilépő gyalogos, stb) amikor is az Ön szerint hamis biztonságérzetet keltő téligumival még elkerülhető a baleset, míg a nyárival gyakorlatilag lehetetlen.
téligumi nem azért kell mert többnyire nem esik a hó, hanem azért mert néha igen!
a katonák golyóállómellényt azért hordanak, mert sor kerülhet rá hogy meglövik őket, mégha éveken keresztül nem is lőttek rájuk. és még sorolhatnám az ehhez hasonló példákat...

Huber 2008.12.04. 13:47:11

wiseguy 2008.12.04. 13:31:14

Hát, hogy 20-al nem repül ki belőle semmi és nem talál el senkit az is biztos. Ezen az alapon az utak mellett hegyekben állnának a hullák akiket a felvert kövek öltek meg...
A lényeg, hogy a feltételezett hátrányokat felnagyítva és az esetleges előnyöket semmibe véve tiltunk valamit (szigorúan) minden épkézláb ok nélkül. Pont mint a pótféklámpát annak idején. Korlátoltság ez, na. És ami a legrosszabb, még büszkék vagyunk is rá.

Kopi3.14 2008.12.04. 13:50:51

Kolja 2008.12.04. 11:32:44

Atyam kolja, fizikat ugye meg veletlenul sem tanulta? Hidegre puhul. Ez hatalmas marhasag. Kesobb kemenyedik meg. Es ha ez igy lenne, akkor a teli gumival nem lehetne telen kozlekedni, csak par metereket. Ugyanis a gumi rendre felmelegszik uzem kozben, igy a kornyezeti homersekletnel magasabb homerseklete lesz. Akkor meg pont romlana a teli gumi viselkedese.

Ras 2008.12.04. 11:05:50
Aktualis premium markatokkal valami baj lehet. Egy halom teszt van arrol, hogy a nyari gumiabroncsok, pl conti termekei szaraz es vizes utfeluleten nem roszabbak sem fekutban, sem vonoeroben a teli abroncsoknal. havon jelentosen, de gyakoribb korulmenyek kozott nem. Vagy esetleg minusz sok fokon teszteltetek az abroncsot?

fasiszt 2008.12.04. 13:55:59

Kedves Téligumi!

A fasiszták is használnak téligumit. Meg a nácik is. Úgy híjják, hogy LÁNCTALP!!!

TH 2008.12.04. 13:59:36

Kopi3.14 2008.12.04. 13:50:51
Kolja feltalálta a hidegre lágyuló anyagot. Vigyázni kell a téli gumival, mert -50 fok alatt meg is olvad. ;)

Matrix_ 2008.12.04. 14:01:01

promontor · jozsefbiro.blog.hu 2008.12.04. 13:08:38

rossz tapasztalat:

qrva sok a hó! :)

molnibalage 2008.12.04. 14:01:21

Jazzman.

"Normális ország, na."

Tényleg jó lehet ott élni, csak ne lenne olyan rövid a nyár és rövid nappalok.

TH 2008.12.04. 14:04:38

molnibalage 2008.12.04. 14:01:21
De legalább nyáron hosszúak a napok! :)

tehenke 2008.12.04. 14:06:22

Én tudok olyat, ami télen, hidegben kicsi és puha, nyáron pedig a strandon nagy és kemény...
(nem, nem. Ez a gumimatrac...)

X 2008.12.04. 14:07:53

" matchbox 2008.12.04. 11:12:00
Jó munkát végez a média. A sok téli gumi rajongónak ajánlom figyelmébe az alábbi tesztet: www.99-04.auto2.hu/a2-web01-12/teligumi/sajtosz.htm "

HOL VAN MÁR 2001???? Azóta fordult a kocka, bekerültek új high tech adalékok is, stb. Nézz utána.

molnibalage 2008.12.04. 14:08:25

"ezek hidegre lágyulnak fel"

Maximum kevésbé ridegedik. Én még olyan gumi származékről nem halottam ami hűlés hatására ne ridegedne. Fizikai képtelenség tudtommal.

TH 2008.12.04. 14:10:02

X 2008.12.04. 14:07:53
Őőőő...én még emlékszem rá, nem volt olyan régen. :)

gidabiga 2008.12.04. 14:12:16

azt azért jó, ha tudjátok, hogy Ausztriában az idei évtől november 1-től kötelező a téli gumi.
Vagy március közepéig, vagy a végéig, ezt nem tudom pontosan.
3000 eurós büntetést is kiszabhatnak, ha nyári gumival közlekedsz.
Csak azért írom le, nehogy valaki pórul járjon, aki esküszik a nyári gumira télen.

tehenke 2008.12.04. 14:12:33

molnibalage

Mit ahogy a hőre keményedő műanyag is? :-P

Dr.Beat 2008.12.04. 14:13:21

Én akkor sem rakok fel téligumit, mert most nem fussa rá, ez van.
Meg különben sem szeretem ha bundás a kocsi kereke. :)
Ha, meg törvényileg előírják akkor adjanak hozzá pízt is.
Rohadt, mocskos, tróger banda!

tehenke 2008.12.04. 14:17:14

Dr.Beat

Nem téli gumit kell felrakni, hanem megállni időben.
Hogy ezt hogy oldod meg - téli gumival, vagy Frédi-Béni módszerrel kirakod a lábad- Te tudod...

X 2008.12.04. 14:19:32

TH: nem, tényleg nem. De nagyon sokminden változott azóta téli gumik minőségében. Lehet, hogy kevésbé téli viszonyok között rosszabb, de télies viszonyok között már egyértelműen jobb.

Most a napokban játszottam vele, jobban csúszik a téli mint a nyári 15 fokban... Persze. Naés. Száraz úton majdnem mindegy. Viszont nemsokára jönnek a fagyok, ott ég és föld. És nem mindegy, hogy síkos úton a 100m-es fékút 100 vagy 150. A néha kevésbé télies száraz úton 10m-esnél nekem mindegy a 10,5...

Ostván félék tetszenek. Osztják az észt, aztán kiderül, hogy nem is járnak autóval csak ha a körülmények ideálisak és meg merem kockáztatni, hogy nem mennek többet havi 1000km-nél sem, azt is csak a faluban :D
Igaziból a bakancsnak sincs semmi értelme, jó a nyári cipő is télen :D

Ő izé, ha megyek télen a hegyekbe (értsd nem magyar dombokra gondolok) oda is kellenek a szögek és a speciális cuccok, jól lehet Ostván felmászna normál bakancsban is mert a kapitalista g*cik találmánya a szöges hótalp meg a hágóvas... Az se kell mindig, de ha nincs szívás. Főleg ha útközben jön egy jó kis ónos eső vagy kisüt a nap és megolvad majd visszafagy. És ugye látszik, hogy már az autós utakról beszélek...

X 2008.12.04. 14:20:58

" Dr.Beat 2008.12.04. 14:13:21
Én akkor sem rakok fel téligumit, mert most nem fussa rá, ez van.
Meg különben sem szeretem ha bundás a kocsi kereke. :)
Ha, meg törvényileg előírják akkor adjanak hozzá pízt is.
Rohadt, mocskos, tróger banda! "

Legalább kisebb lesz a forgalom és a dugók.
Sorry. :D

Ha valaki így áll ehhez a kérdéshez, kérdem én a fékekre, lengéscsillapítókra, stb stb telik? Remélem!
Bontószökevények országa vagyunk.

TH 2008.12.04. 14:21:08

X 2008.12.04. 14:19:32
OK, én egyetértek veled! :)

Acmee 2008.12.04. 14:21:30

Srácok, menjünk északra... A hónapig véget nem érő drift hazája... :DDDD

Dr.Beat 2008.12.04. 14:28:14

"Ha valaki így áll ehhez a kérdéshez, kérdem én a fékekre, lengéscsillapítókra, stb stb telik? Remélem!
Bontószökevények országa vagyunk."

Fékekre telik, lengéscsillapítókat ha szükséges kicseréltetem garanciába(már volt rá példa 2x). A kocsim 2,5 éves, rendesen karbantartom, szervizbe csak a kötelező átvizsgálások(már mint a kocsi átvizsgálása) miatt járok.

Nem sokat vezetek valóban, de régen nagyon sokat vezettem, van rutinom, téli gumi nélkül meg óvatosabban közlekedek.

Még valami kérdés?

apa 2008.12.04. 14:30:07

Előre mondom, hogy havazásra álló hidegben már fel szoktam rakni a téli gumit - hátha esni fog, de száraz időben csak akkor ha rendes mínuszok vannak. De azért tettem a hétvégén egy próbát, annyian anyázzák az Edét.
Helyszín: Lágymányosi híd felhajtó a Szerémi út felől Pest irányába. 30-as sebességkorlátozás, hibásan kivitelezett kifele dőlő jobb kanyar.
Ezt a kanyart gond nélkül veszem nyáridőben 60-al (gyorsabban is menne, de minek). Ja, hátsókerekes járgány.
Időjárás: szemerkélő eső, +5 fok, enyhén nedves út (ez a legcsúszósabb).
Próba 1: az autón a néhány hónapos nyári Dunlop 225/55-ös gumi. Kanyarközelítés 60-al, kanyarvétel 60-al, emelkedőn kigyorsítás. Pont mint nyáron.
Irány haza. Kerékcsere télire, fél óra múlva ugyanott, ugyanúgy:
Próba 2: az autón a néhány hete vett Dunlop 195/65-ös téli gumi (tesztgyőztes a németeknél). Közelítés 60-al, kanyarvétel -hát az horror, az autó segge csúszik kifele mint a fene, de azért meg lehet fogni ügyesen, egyenesben kigyorsítás -lenne, de pördül a kerék, nem tudja átvinni az erőt az útra. Irány haza. Kerékcsere vissza a nyárira.
Ilyen útviszonyok között, ha valaki nekem jön a szar kopott téligumija miatt csúszkálva, hát mentem beverem az orrát.

És igen, veszem a fáradságot, és rászánom azt a 15 percet kerékcserére, ha szükségesnek látom. De nem kívánom senki hülyesége miatt feldobni a talpam, csak azért mert kötelezővé tenné a téligumit dátumfüggően.
Mert ugye a haszna függ az időjárástól, útviszonyoktól, a minőségétől, a kopottságától, méreteitől, az autó hajtásmódjától, s még annyi mindentől, hogy hihetetlen.
Úgyhogy ne tessék általánosságban okoskodni.

tehenke 2008.12.04. 14:30:29

Dr.Beat
Féket SOSEM cserélnek garanciába, kopó alkatrész.

De sajnos az ilyen fajta sosem fogja megérteni, hogy nem csak magát veszélyezteti, akadályozza.

tehenke 2008.12.04. 14:32:25

apa

3 mérettel kisebb gumit tettél fel. Mit vártál?

Dr.Beat 2008.12.04. 14:32:25

Az olyan fajta meg mint te, sosem fog tudni megtanulni olvasni. Hol írtam olyat, hogy féket garanciába?

Dr.Beat 2008.12.04. 14:36:10

tehenke: az ilyen fajta meg mint Te, sosem fog tudni olvasott szöveget értelmezni.
Hol írtam, hogy féket garanciába?
Egyébként nekem cseréltek már féket betétet is garanciába. Okoska :)

molnibalage 2008.12.04. 14:39:14

"Mit ahogy a hőre keményedő műanyag is? :-P "

Azért a gumiszármazékokat ne keverjük már a többi műanyaggal könyörgöm. Az egyik amorf a másik nem. Mindkettő lehet szintetikus, de ezzel a hasonlóság véget is ért.

tehenke 2008.12.04. 14:45:03

molnibalage : A hasonló egy hason fekvő paci.

Dr. Beat: Egy olyan autóra, amin gariba cserélnek féket 2,5 éves kora előtt, és lengéscsillapítót is kétszer, tényleg nem kell téli gumi.

És nincs olyan, hogy óvatosabban. Mindíg a maximális óvatosság mellett kell közlekedni. :-)

molnibalage 2008.12.04. 14:47:27

"A hasonló egy hason fekvő paci."

He? Mi bajod van?

tehenke 2008.12.04. 14:55:09

molnibalage

nem he, hanem tessék. Nem volt gyerekszobád? Vagy ott is hasalt egy ló?

És ha a hasonló egy hason fekvő paci, akkor nem hasonlóság, hanem hason lovasság, jó?

Dr.Beat 2008.12.04. 14:58:38

tehenke: fékbetétet nem kellett cserélni, az nem ezen az autón volt. A lengéscsillapítót meg majd kicserélem ha már nem garis a kocsi, valami komolyabbra. Valami gázos Koni-ra, elsőket is ilyen típusra cserélem majd. Inkább erre költök mint a felesleges téligumira, meg hozzá lemezfelnire, csillagászati áron.
Ha meg olcsó szar téligumit veszek akkor meg az lesz a baj.

apa 2008.12.04. 15:01:39

tehenke: ezek az autó gépkönyvében szerepelő előírt méretek téli és nyári gumira.

tehenke 2008.12.04. 15:01:44

Dr.Beat

Hát, a lengéscsillapítóval igazad van.
De szerinte itt nem vagy hanem és kapcsolatnak kellene fennállnia...

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.12.04. 15:06:29

ostván 2008.12.04. 10:20:57

Naívitásodat hadd oszlassam el:

csendrendfegyelem.blog.hu/2008/11/27/gumival_vagy_gumi_nelkul_1

Nem akarom egyesével elmagyarázni a tényeket és cáfolni az általad elmondottakat, mivel megvan egy az egyben itt.

TH 2008.12.04. 15:07:04

tehenke 2008.12.04. 14:32:25
Ezt hogy számoltad ki?

apa 2008.12.04. 15:11:02

A buszos biztonsági övhöz: ahhoz hogy legyen, eleve úgy kell tervezni a buszt. Ilyen busz elég kevés van még "nyugaton" is. Nem a madzag beépítéséről van szó, hanem a busz "borulástűréséről". Ha egy nem erre tervezett járműbe utólag öveket szerelnek, mindenki meghal egy boruláskor, mert agyonnyomja a busz. Szabadon repülve több az esély a túlélésre. Mókás, de így van. Pár éve láttam néhány borulástesztet buszokkal, pont erre voltak kiváncsiak a tesztelők.

És nem csak messzi vidéken járnak itthon szar távolsági buszok, a Volán szinte összes busza tragikus ebből a szempontból.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.12.04. 15:11:32

apa 2008.12.04. 14:30:07

-profilmélység (az újszerű nyári bordamélysége gyanítom, hogy nagyobb, mint a télidé)
-megfelelő (azonos)méret (az eredeti nyárigumi méreteddel lenne érvényes az összehasonlítás, vagy ekkora télivel, mint most a nyárid)

Csak pár dolog, ami nem egyezett. Szóval egy féligazság ismét, mert nem összahsonlítható dolgokat tettél egymás mellé.

Nekem azonos méretű télire van cserélve és jobb. A talajmenti fagyásoknál észre fogod venni a különbséget, de ez is le van írva a fenti linken.

matchbox 2008.12.04. 15:16:26

tehenke

Bizony, bizony télire keskenyebb gumi kell.
Csak ezt nem mondják, mert az olcsóbb...

tehenke 2008.12.04. 15:17:35

TH

Úgy hogy az egyik méret, van közte még kettő, és aztán jón a másik méret. Akkor az a harmadik.
Általános iskola, nem?

TH 2008.12.04. 15:22:57

KuKori · csendrendfegyelem.blog.hu 2008.12.04. 15:11:32
tehenke 2008.12.04. 15:17:35
Ez a megfelelő váltóméret! A kerék átmérője majdnem teljesen ugyanakkora a két gumival! Az meg direkt jó, hogy keskenyebbet rak fel télre! Mi nem stimmel itt nektek?

tehenke 2008.12.04. 15:24:29

matchbox

Nem télire... Hóba. Esetleg hébe.
De nem ide ki a jégre.
Azért nem mondják, mert ez igy még
Bizonyítást nem nyert soha se még
Okosok írják csak labor teszt nélkül,
És egymás írását mutatják bizonyítékül.
A téli gumi lényege a lamella,
De csak az, amelyik elfér rajta.
Ez is azért kell, hogy a felület nőljön,
Miért kell, akkor, a keskenyebb? Hogy dőljön?
Versemet most én itt ezzel lezárom:
Finnországba ne kocsival menj, hanem szánon!

tehenke 2008.12.04. 15:26:32

TH

Ez EGY megfelelő váltóméret. De nem az EGYETLEN váltóméret.
A helyes teszt egy ugyanakkora téli gumival lenne.

Matrix_ 2008.12.04. 15:26:39

tehenke 2008.12.04. 15:24:29

ezt most fejezd be! ami nem megy azt ne erőltessük :)

tehenke 2008.12.04. 15:28:26

MatrixHasYou

Miért, szerintem nagyon jó lett.. :P

TH 2008.12.04. 15:29:44

tehenke 2008.12.04. 15:26:32
Ja, tehát ugyanakkora átmérőjű kereket rakok a kocsira, de normális, hogy teljesen máshogy viselkedik a kanyarban? Akkor az elég nagy gáz.

Elemezd saját mondatodat kérlek:
"Úgy hogy az egyik méret, van közte még kettő, és aztán jón a másik méret. Akkor az a harmadik. "
Ebből egy szót sem értek, őszintén szólva! :)

tehenke 2008.12.04. 15:30:53

Amúgy akkor mondja meg már valaki, hogy akkor a forma1-es kocsikra miért tesznek úthengernyi gumikat? Hogy minél nagyobb felületen oszoljon el a nyomás, és ne tapadjon? Vagy a dragstereknél?

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.12.04. 15:30:56

TH: valóban, körülbelüli váltóméret, ha azt feltételezzük, hogy mindkét felni ugyanakkora (6 mm különbség az átmérőben). Azonban ne felejtsük el, hogy ez a _harmadik_ méret felfelé a 195/65-höz képest, pedig a közúti rendelkezések szabályai is plusz-mínusz _egy_ méret használatát engedélyezik.

Azaz: ha a gyári pl. 195/60 R 15, akkor lehet 185/65 R 15, vagy 205/55 R 15 helyette.

Matrix_ 2008.12.04. 15:31:05

tehenke 2008.12.04. 15:28:26
persze de minden szentnek maga felé hajlik... :)

Dr.Beat 2008.12.04. 15:36:07

Kukori: akkor régi jó stomil téligumit már ne is tetessem fel a kocsimra?

Az írásodból is az jött le nekem, hogy a szar, olcsó téligumi az nem jó.
Mondjuk a Barum ott van a listán, ez szimpatikus, régebben mindig ilyet vettem, de most még erre sincs pénzem, és még akkor felnit is kéne venni, mert alufelnivel ugye nem illik télen a sólében járkálni.

Jaaa, hogy ha nem telik téligumira akkor ne autózzak?
Ezt majd én eldöntöm.

tehenke 2008.12.04. 15:36:15

TH
Egy keréknek nem csak az átmérője számít, hanem a vastagsága is.
Egy átmérőhőz tartohat többféle vastagság is. Ez nem a váltóméret.
A váltóméret az, amikor ugyanolyan vastagságú kereket nagyobb átmérőjű felnire raksz. Ezzel csökken a gumi falmagassága. (megtarjuk a külső, gyár által hitelesített átmérőt!) Szélességben általában érdemes a gyár által javasoltat használni, vagy ha ezen változtatsz, és lefelé teszed, ne csodálkozz, ha csúszik. Felfelé elvileg javulhat a stabilitás, de nő a fogyasztás a megnővekedett gördülési ellenállás (->surlódás->tapadás) miatt.

Elemeztem, szerintem jó. Kérdezz meg egy 8 évest, majd elmagyarázza.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.12.04. 15:37:31

TH 2008.12.04. 15:29:44

Igen, normális. Azért van, mert az oldalfal magasságának növekedése kb. arányos a rugózási komforttal, viszont pontosan a stabilitás ellen dolgozik, lévén, hogy rugalmasabb. Azaz:

195/60 R 15 és a 205/45 R 17 gyakorlatilag váltóméret, ám a gumi oldalfal magasságának különbsége 49 mm!!! Belátható, hogy a 17-es stabilabb lesz száraz aszfalton és kanyarban, ám kényelmetlenebb az úthibákon és a felni-futómű is nagyobb terhelének lesz kitéve!

Nem összehasonlítható.

tandrás 2008.12.04. 15:38:02

tehenke
Forma-1, dragster nem jeges, havas úton fut. Jeges-havason jobb a keskenyebb, mélyebb barázdákkal. Sőt, jobb, ha kicsit puhább is, mint a nyári. Ez van.

tehenke 2008.12.04. 15:38:11

Vagy úgy, ahogy kukori mondja, azt kifelejtettem.

matchbox 2008.12.04. 15:41:01

Minden váltóméret, ami az eredetivel kb. azonos méretet ad ki. Hogy a felni mérete változik, vagy egyéb paraméter az mindegy.

TH 2008.12.04. 15:43:20

KuKori és tehénke
Igazatok van abban, hogy a keskenyebb és magasabb oldalfalú gumival a tapadás nem lesz olyan jó száraz úton. Ugyanakkor az itt leírt példában a különbség SZERINTEM nem akkora, hogy a tapadásban ekkora különbséget rá lehessen fogni. Előbb gyanúsítanám a gumi anyagát, mint a szélesség/oldalfal magasságának különbségét.

tehenke 2008.12.04. 15:43:52

tandrás

Ezért raknak a kókotrókra biciklikereket. Ja.
Egyszerű kísérlet:
Tedd rá az ujjad a jégre, nyomd meg, és próbáld meg elcsúsztatni. Majd tedd rá a tenyered, nyomd meg ugyanennyire, és ugyanez. Úgy fog kevéssé csúszni, ha a tenyered rakod rá, megsúgom.
A téligumi, mint itt sokan leítrák, a súly hatására deformálódó lamellás barázdák miatt lesz "téli gumi" Ez a deformáció azt jelenti, hogy ezek kinyílnak, nagyobb felületen tapadva.
Akkor tök logikus, hogy csökkentsük a méretet, nem?
Amúgy annak ellenére, hoyg a forma1 nem havas úton fut, ott is gyakori a vizes pálya. És nagyon sokat fizetnek azért, hoyg jól tapadjon az a gumi.
Elhiheted, ha csak annyi lenne, hogy kisebbet tesznek fel, és jobban tapad, már meglépték volna. Ez van.

TH 2008.12.04. 15:46:09

tehenke 2008.12.04. 15:43:52
Azért arról is volt már sokszor szó, hogy a keskenyebb gumi azért jó télen, mert a hóba jobban belesüpped. Most nem keresem vissza, de erről a legutóbbi poszt kapcsán mintha egyetértés lett volna.

tehenke 2008.12.04. 15:46:46

nem kis különbség. Nem egy vagy két mérettel kisebb. Hárommal. Az nem kis különbség akkor, amikor amúyg is esetleg csúszáshatáron megyünk.

tehenke 2008.12.04. 15:49:09

TH

Igazad van, jobban besüpped a hóba
Ezért írtam jeget, nem vagyok kóma!
A hó az más, mert az deformálódik,
Akkor ha egy kerék épp rámászik.
Hóba számít még továbbá a lamellák éle,
De szegény nem tud elsüllyedni a jégbe....

tandrás 2008.12.04. 15:51:29

tehenke
Igazad van, tükör jégen a széles, tükörsima gumi a jó. Tükörjégen azonban azért óvatosan elmehetsz más abronccsal is, tükörsima gumival viszont csak száraz aszfalton, sehol máshol. És lássuk be, nem a tükör jég a jellemző.

TH 2008.12.04. 15:52:58

tehenke 2008.12.04. 15:46:46
Feladom! :)))

tehenke 2008.12.04. 15:49:09
Jujj, ezek a rímek fájnak,
Mint rűgás a tehénszájnak.
Hagyd a rémes rímeket, ha lehet,
Nem tesz jót senkinek e rémes versezet.

tehenke 2008.12.04. 15:53:46

tandrás

Ebben elismerem az igazad.

leaping cat 2008.12.04. 16:40:48

Steril körülmények között a surlódási erő (akár tapadás, akár csúszás)független a surlódó felület nagyságától, a közhiedelemmel ellentétben.

moris · http://www.rallyzone.hu 2008.12.04. 17:01:37

A keskenyebb téligumi előnye hóban jön elő.Kisebb ellenállással hasítja a mélyebb havat, mert kisebb felülettel érintkezik a hóval. Haladni könnyebb vele de a tapadása valóban rosszabb, szintén a kisebb érintkező felület miatt.
Nézzetek havas rally versenyeket, mindenhol bicikligumikkal mennek hóban. Gyorsabb de a kormánnyal, erőtolással keményen gépészkedni kell.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.12.04. 17:09:01

matchbox 2008.12.04. 15:41:01

Ha tényleg így látod, nem tudom hogyan szerezhettél jogosítványt, de van pár tippem. Avagy életedben nem volt még alufelnid (ami nagyobb), ezért mondasz ilyen csacska dolgokat.

Dr.Beat 2008.12.04. 15:36:07

Ha télire sem telik, akkor nyárira sem, mivel egyforma az áruk. Mit várhatunk az ilyen autóstól, mint te? Slickgumit nyáron (és télen is)... Ha ennyire kilóg a segged a gatyából, akkor alkalmatlan vagy autótartásra, már ne is haragudj. Biztosítást se fizeted, mi, az is pénzbe kerül? Hetente hány napot áll a kocsi (vagy éhezik a család, hogy ne álljon) ilyen mentalitással?

and/or 2008.12.04. 17:25:05

""molnibalage 2008.12.04. 14:01:21
Jazzman.

"Normális ország, na."

Tényleg jó lehet ott élni, csak ne lenne olyan rövid a nyár és rövid nappalok.""

- Ennyire öregek vagytok mindnyájan? A hosszú éjszaka elönyeire már nem gondol senki?
Igaz, ez nem autós, csak hitvány emberi szempont. de fontos!

molnibalage 2008.12.04. 19:37:48

"Ennyire öregek vagytok mindnyájan?"

"Igaz, ez nem autós, csak hitvány emberi szempont. de fontos!"

Esküszöm nem értem...

apa 2008.12.04. 19:39:41

Ha egy nagynevű német autógyár elismert termékének gépkönyvébe azt vésik a szakik, hogy télire 195/65-15, nyárra 225/55-16 az előírás, akkor én, sokat gyötrődve bár, de mégis inkább nekik hiszek, mint tehénkének és más nagynevű szaktudósoknak.

Az egész különben is arról szólt, hogy téligumi télen és hóban kell. Na mármost ebben a kis országban se tél, se hó nincs (Na jó, most volt 3 napig.) A +5/10 fok és az eső nem tél. Finnországban a -15 fok és az 1 méter hó az tél.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.12.04. 22:03:03

Nem emlékszel a tavalyi vagy azelőtti -5 és -15 fokokra? Nekem az is tél.

X 2008.12.04. 22:07:33

"Ha egy nagynevű német autógyár elismert termékének gépkönyvébe azt vésik a szakik, hogy télire 195/65-15, nyárra 225/55-16 az előírás, akkor én, sokat gyötrődve bár, de mégis inkább nekik hiszek, mint tehénkének és más nagynevű szaktudósoknak."

De ez még nem jelenti azt, hogy ugyanaz a teljesítményt kellene elvárni!! Mindenki komolyan gondolja, hogy ez azt jelenti, hogy ugyanazt a teljesítményt kellene hogy nyújtsa? Szerintem nem. Ezt javasolják, de nem írják ki, hogy ugyanolyan jó lesz.
Viszont rendes téli körülmények között biztosan sokkal jobb...
Nem az az elvárás a téli gumiktól, hogy kanyarsebessége 60 legyen vizes úton + fokok idején ott ahol a kolléga próbálta, hanem azt, hogy téli körülmények között sokkal jobb legyen. Ez utóbbi teljesül is. Mondjuk -10-nél is megnézném, de az más kérdés.
(A tesztet meg kellene próbálni keményebbre fújt gumikkal is, pár tized a nyomásban csodákat tehet ha tényleg a kanyarsebességre gerjed :)
És azért megpróbálhatja /15-össel is, ha már egyszer... Ott még a 80 is menni fog. Hajrá! Csak kérdés, hogy a cél mi? Az, hogy mennyivel tud menni ott mostanában vagy az, hogy worst case eset jön egy nagy hóesés majd ónos eső, stb és akkor legyen jó. Mert akkor a (most) kicsit rosszabb téli lesz a nyerő.

B.GY. 2008.12.04. 23:44:05

Ha januárban 20 fok lesz az tél?












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása