Kivételesen nem beküldött levelet kaptok ezúttal, mert képbe került egy nagyon aktuális téma. Ugyanis mai napon először, délelőtt 11 órától elrendelték a korlátozásokkal járó szmogriadót Budapesten, mivel igen szar a levegő, beszorult a mocsok, száll a por.
A legnagyobb visszhangja annak van persze, ami a legtöbb embert érinti közvetlenül, ez pedig az autóforgalom korlátozása. Amíg a riasztást vissza nem vonja a főváros, addig páros napokon csak a páros számra, páratlan napokon (ahogy ma is) pedig csak a páratlan számra végződő rendszámú autók közlekedhetlek, kivételek persze vannak.
A forgalomkorlátozások alól számos jármű mentesül, egyebek között a tömegközlekedési és a megkülönböztető jelzést használó járművek, továbbá azok, amelyek teljesítik a legszigorúbb környezetvédelmi követelményeket.
A helyi, helyközi és távolsági közösségi közlekedés (BKV, MÁV, Volán) járművei zavartalanul közlekedhetnek a főváros útjain. Nem érinti a korlátozás a megkülönböztető fény-és hangjelzéssel felszerelt, valamint a betegszállító, a beutalt betegeket, valamint az orvosi ügyeletet ellátó járműveket, továbbá a mozgáskorlátozott személyt szállító járműveket (amennyiben eredeti és érvényes parkolási igazolvánnyal rendelkezik és ez a szélvédőn keresztül jól látható).
Közlekedhetnek a tiszta gázüzemű és a hibrid hajtású autók, az OBD (fedélzeti diagnosztikai) rendszerrel ellátott EURO-5-ös vagy EEV, vagyis kiemelten környezetkímélő motorral szerelt dízel-hajtású autók. Ezeknek a gépjárműveknek a zöldkártyájában a 12-es vagy 13-as szám szerepel a környezetvédelmi osztály-kategóriában.
A kivételek közé tartoznak a DT betűjelű rendszámmal közlekedő diplomata járművek is.
Mentesülnek a korlátozás alól a szemétszállító, utak tisztítására szolgáló, víz-, gáz-, villamosenergia-, távhő- és távközlési szolgáltatást ellátó, a karbantartást és ellátást biztosító járművek, a köztisztasági és közegészségügyi feladatot ellátó járművek, továbbá a közszükségleti áruszállítás, polgári védelem, honvédség, rendőrség, katasztrófa elhárítás, az önkormányzatok és az ÁNTSZ járművei.
Ha szmogról van szó, egész biztosan előkerül mindig egy-két "sötétzöld" fanatikus, aki meg akarja magyarázni a köcsög autósoknak, hogy miattuk van ez az egész és ha a BKV-t használnák, akkor kirügyeznének a fák, az ágaikon mókusok szaladgálnának és egyszeriben megszűnne minden probléma. De vajon mennyiben múlt a jelenlegi helyzet az autósokon? A tegnap esti híradásokban is említették, hogy már szombaton is minimális volt a gépjárműforgalom Budapesten, mégis egyre rosszabbá vált a helyzet.
Nem mondom azt, hogy semmit sem ér az, ha a fenti módon korlátozzák a forgalmat, de vajon használ legalább annyit az egész, mint amennyit árt azzal, hogy megnehezíti azoknak az életét, akiknek valóban nélkülözhetetlen az autó, de nem tartoznak egyik felmentett kategóriába sem? Ér egyáltalán az egész bármit is úgy, hogy közben az erőművek gáz helyett kőolajat használnak, az emberek pedig a nagy hideg miatt több szenet és fát égetnek el?
Sokkal jobb nemigen lesz a helyzet, majd csak akkor ha megérkezik a beígért csapadék és vele együtt a szél, ami elviszi végre az itt ragadt poros levegőt. A másik ok, amiért sok reményt nem fűzök hozzá, hogy jó ez a megoldás az az, hogy a három gyerekes lekiismeretes anyuka viheti majd minden másnap busszal a porontyait háromfelé óvodába meg iskolába, a tapló sofőrök, akik amúgy is rugalmasan kezelik a szabályokat, ebbe a tiltásba is beleszarnak majd.
Különösen annak tudatában vonnak majd vállat ez utóbbiak mellett sokan mások is, hogy semmi következménye nem lesz annak, ha mégis autóba ülnek. A híradások arról szóltak, hogy aki megszegi a korlátozást, azt a rendőrök félreállítják és szóban figyelmeztetik. Sejtem, hogy mekkora elrettentő ereje van ennek Magyarországon, különösen úgy, hogy valószínűleg nemigen van kapacitása a rendőrségnek arra, hogy minden második sarkon ott álljanak.
Az utolsó 100 komment: