Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) kresz (720) KRESZ (1) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Sokkal jobb az élet autó nélkül!

2009.01.25. 12:20 :: SilentSound

Nem tudom, hogy Anna az olvasóinkat akarja meggyőzni, avagy saját magát meggyugtatni, hogy jól döntött, mikor eladta az autóját. Az általa bemutatott okfejtés könnyen lehet, hogy teljesen reális saját magára nézve, de általánosságban már nem feltétlenül értenék vele egyet, mert ott már az érvek többsége megbukik. És kerüljön sokkal többe autót fenntartani, mint tömegközlekedni, de amíg mindennapos az, hogy az életveszélyes állapotú buszokon hányásban állva kell utazni, addig nekem ez nem alternatíva.

Egy esztendővel ezelőtt Kismarosra költöztem. Ezzel egy időben szabadultam meg a kocsimtól. Meguntam azt, hogy

  • az üzemanyag ára állandóan növekedett (igaz, most csökkent)
  • az önkormányzat kivetett rám 12.000 forint adót
  • a kötelezőm évente 44.000 forint volt
  • a szervízek, autópályamatricák, stb... csomó  pénzem elvitték.

Bevallom, úgy választottam meg a lakhelyet, hogy a vasúti közlekedés jó legyen a fővárossal. A zónázó vonat 40 perc alatt a Nyugatiban van, éjjel 0.40-kor jön onnan az utolsó vonat, amivel mozi, színház után is haza tudok menni.

Amíg Budapesten laktam, a 8. kerületben, egy hónapban a következő költségeim voltak a járgánnyal kapcsolatban:

  • garázs bérlése 18.000/hó
  • tankolás: 45.000/ hó (3 tank benzin, mindig kocsival jártam)
  • havi parkolási költség: 5000
  • havi kötelező díja: 3.500
  • súlyadó (havi lebontásban) 1.000
  • egyéb költségek (átlagban): 3.000

Ez összesen: 75.500/hó (nem is merem leírni mennyi/év)

Ezzel szemben most

  • havi vasúti bérlet ára: 27.000 (Rákospalota-Újpest- Kismaros), de ennek a 86 %-át a munkáltató fizeti, azaz összesen 3.800
  • BKV bérletet megkapom cafeteria rendszerben a munkahelyemen az 0 (nulla) forint.

Tehát összesen a korábbi 75.500 forint helyett 3.800.

Na jó, tegyük fel, hogy nem lenne ilyen jó a munkahelyem és magamnak kellene finanszírozni: akkor ugye ez 36.000, ami pont a fele a kocsival történő kiadásnak.

Most nézzük az időtényezőt.

A múltkor a szomszédom felajánlotta, hogy bevisz a nagy Budapestre kocsival. Kismarostól az m3-as bevezető (Shell kút) eljutottunk 40 perc alatt (a szabályokat betartva.) Ott azonban a sor végére kerültünk, onnan a Hősök tere újabb 30 perc volt, majd onnan a munkahelyem (Kálvin tér) még 20.

Azaz összesen 90 perc volt a menetidő. Szomszédom elmondása szerint ez egy átlagos hétköznapi menet, amit csak akkor tud csökkenteni, ha 6.00 előtt, vagy 9.00 után indul el. Ám mivel én 8.30-kor kezdek, ez sajna megvalósíthatatlan.

Ezzel szemben, ha nem ülök kocsiba, akkor:

  • házkapu - MÁV állomás: 8 perc  (7.05-7.13)
  • vonatút: 36 perc (7.17-7.53)
  • Metró: 10 perc
  • gyalog: 2 perc (bent is vagyok 8.20-ra)

Összesen: 56 perc, itt tehát máris megtakarítottam fél órát.

Amikor a MÁV sztrájkolt, ezen a vonalon akkor is mentek óránként vonatok. Mivel ebben az esetben a vonat minden állomáson és megállóhelyen megállt, az általában 60 perces út 84-re növekedett, de még így sem érte el a kocsival 90-et.

Környezetszennyezés: én legalább egy hangyakukinyit tettem érte (úgy érzem), tudom, hogy nem sok, vagy csepp a tengerben.

A vonaton tudok olvasni, fel tudok készülni az aznapi előadásaimra, beszélgetek ismerősökkel. Egyedül kibambulva a kocsiból ezt nem tudom megtenni.

Nézzük akkor a dolognak azt az oldalát, amikor jobb lenne, ha lenne kocsim:

  • utazás repülővel. Ez sem tragikus, hiszen a Nyugatiból már mennek vonatok Ferihegy 1-ig, igaz, ha nem onnan megy a gép, akkor még a 200-as busz is. Mivel az M0-s már megvan, ebben az esetben jobb lenne, ha lenne autó, mert időben sokkal hamarabb ott lennék. Ezért azonban nem fogok egy gépet venni, tekintettel arra, hogy egy évben 3-4 alkalommal utazom így.
  • koszos a vonat és a BKV, a kocsi tisztább: igaz. Sajnos, igaz. Erre is van megoldás, ülőkendő, újságpapír, miegymás. Ez sem akkora tragédia, meg lehet oldani.
  • vidéki utak, rokonlátogatások: Volán, BKV, MÁV.

Összességében én azt gondolom, semmi tragédia nem ért azzal, hogy nincs autóm. Mi a véleményetek?

205 komment

Címkék: közlekedés autó tömegközlekedés

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

moonclown 2009.01.25. 17:16:48

Nem lehet hogy Anna simán anyagi szarba került, ezért vidékre költözött, eladta az autóját, és gyereket se akar...Így nem hal éhen, és meg tudja magát nyugtatni.

Én maradok az autónál, anélkül ugyanis éhen halnék.

Ez van.

Vegaaa 2009.01.25. 17:16:50

nemtudom említették e már elöttem, vagy lenne értelme a 100. komment után még írni valamit, de azért megteszem:)
ugye tudjátok hogy a post lényege az, hogy ha valaki megteheti, akkor tegye le az autóját?
szerintem ha bárkit megkérdeznénk arról, hogy szerinte tényleg ennyi embernek KELL autóval közlekednie, akkor igen valószínűen nemmel válaszolna. még az is, aki megtehetné hogy ne járjon autóval... a saját szátokba xartok gyerekek.
a többség akkor se tömegközlekedne ha a vonat/busz/troli/villamos/metro tiszta, gyors, olcsó lenne. azért nem mert kényelmesek, és bizony a világ legmagasabb szinvonalu tömegközlekedési eszköze is macerásabb, mint egy saját autó.

szaGértő 2009.01.25. 17:20:32

@vau: A 47 km/h az a női vezető szokásos tempója :)

De egy ilyen úton a dupláját simán el lehet érni, csak akkor nem jön ki a megfelelő különbség. :))

Hansen 2009.01.25. 17:21:24

Először is: Tisztelem a post íróját, hogy ezt megtette és legalább ő nem szennyezi a levegőt stb.

DE.

Én tavaly váltottam 5 év vonatozás után kocsira, mert
1.meguntam, hogy a vonatközlekedés teljesen kiszámithatatlan (pedig fővonalon lakom) hol hamarabb jön a vonat, hol később stb.
2. meguntam, hogy ha lekésem a csatlakozást, akkor több órát kell szobroznom az állomáson a hidegben
3.meguntam, hogy sosincs helyem és mindig retek van a vonaton annak ellenére, hogy sztem rohadt drága a vonatjegy
4. Szolnok-Szeged között ingázva még egy embernek is olcsóbb kocsival menni, mintha vonattal járna (arról nem beszélve, hogy mi van ha többen megyünk és a költség is eloszlik) ....

De a postírónak mégegyszer respect.

Magyar Huszár 2009.01.25. 17:21:55

Fischer:"Budapest Miskolc vonalon a feleségemnek és nekem olcsóbb az autónk fogyasztása, mint a jegy kettőnknek... "

Milyen autoval mentetek? Mert (bocsi nem beszolás) de zsigával, trabival, 2-3 ezres benzinessel persze hogy drága.

1,6os szívódízellel ha jársz akkor nem olcsobb a MÁV.

Nekem egy 19 éves van, ér az egész kocsi 150ezret..... és autopályán 4 liter alatt fogyaszt. Csak ésszel kell menni: beállsz kamion mögé stéherbe és szépen 90km/h-val 5méterre követed.Ha jön busz(sajnos már alig vannak turistabuszok) az jo,akkor a mögé szoktam beállni az 100-al megy:)

ntsaba 2009.01.25. 17:22:13

@Vegaaa:
Azzal egyetértek, hogy nem kell napi szinten használni, meg ingázni munkahelyre.
Csak szerintem ehhez nem kell eladni az autót, ha már megvan, hanem csak simán otthon kell hagyni.

vau · http://www.holdkomp.hu 2009.01.25. 17:25:34

@szaGértő:

97 km/h is vicces az autópályán, de mindegy.

Minek kell feltétlenül elferdíteni a tényeket, hogy jobban hangozzon a dolog?

moonclown 2009.01.25. 17:26:42

Anna még jós is:)

Az hogy itthon sokan szarban vannak annak annyi köze van a válsághoz mint Gyurcsánynak.Rá lehet fogni.A többit a Kossuth téren kell megbeszélni...

Az meg elég fura hogy a city gettó belsejében 1.8-as autót tartasz, kiköltözve meg eladod...

Mond azt hogy nincs pénzed és pont.De ne gyártsatok már hozzá önigazoló elméleteket...

Pali katona: abból a fizuból elhiszem hogy megnézi mennyi az autó és mennyi a kocsi.De ő vállalja hogy anyagi okai vannak.

Lehet biciglizni (sicc!!!!) is.Vagy biciklizni...

vau · http://www.holdkomp.hu 2009.01.25. 17:30:06

Ja, a buzizás meg a borzalmas jelenlegi világ külön plusz pontért különlegesen mizantróp és röhejes.

Nem tudom párba tenni a tömegközlekedés szeretetével. De végülis nem egy beszáradt munkamániás idealista jellemrajzát tépjük itt ízekre, csak a leírt marhaságait. :D

Vegaaa 2009.01.25. 17:31:57

@ntsaba:
persze. nálunk a családban is van autó. ha tudom hogy messze megyek, egy beépített szekrényt viszek, szül a nejem, akkor beülök és autózom. egyébként meg bicajozom legtöbbször.
csak sajnos itthon még a normálisabbja sem tudja elképzelni azt hogy a postára, a közeli boltba, a haverhoz, barátnöhöz nem csak autóval lehet ám menni. az emberek nagy részének egy egészen új világot lehetne mutatni ha kényszerből kiszednénk őket az autójukból. a postíró pont ezért említette pl. a vonaton olvasást, bambulást.

szaGértő 2009.01.25. 17:33:06

@vau: Hát azt ne tőlem kérdezd...

A 97 km/h kijön pár megállással, meg óvatos vezetéssel...

moonclown 2009.01.25. 17:34:38

@Vegaaa: Érdekes pl. Prágában eszembe s ejut auótba ülni...talán mert ott van kb 100 villamos vonal?És olcsó is?

Igaz itt meg van szuper 4-es metró...

Marcellusca 2009.01.25. 17:35:10

@Vegaaa: Azért erre ne vegyél mérget! :D
Tiszta, kultúrált járművek és normális forgalomszervezés mellett sokan átpártolnának a BKV-ra.

@Magyar Huszár: Szövegértés egyes, leülhet! :D
Pont azt mondta, hogy olcsóbb az autó, mint a vonat.

Sparhelt · www.sparhelt.hu 2009.01.25. 17:37:19

Van tapasztalatom a környéken közlekedéssel, és ha az ember csak bejáráshoz használja az autóját, akkor tényleg jobb a vonat, bár azért én nem adnám el a kocsimat. Kismaroson időnként nem kapni meg mindent, tehát vagy cipeled magaddal a vonaton, vagy jó, ha be tudsz menni legalább Vácra, ahhoz meg jól jön az autó. De épp a múltkor utaztam a mínuszokban olyan zónázóval Nagymarosig, amiben nem volt fűtés, tehát az sem fenékig tejfel..

flow02 2009.01.25. 17:38:05

Szerintem ez az írás tipikus esete annak, amikor valakinek egyszerűen nincs pénze fenntartani az autóját és önigazolást keres arra, hogy vonattal jár.

Magyar Huszár 2009.01.25. 17:39:22

@Marcellusca: télleg,te jo ég de lama vagyok,télleg. Már olvasni se tudok.

Kösz hogy kijavitottál, töle meg elnézést.

vau · http://www.holdkomp.hu 2009.01.25. 17:45:24

@flow02:

Ez hülyeség.

Aki erről az oldalról támadja a dolgot, az nem jól látja szerintem.

Sokkal kínosabb az az oldala, hogy az embereknek eszébe sem jut kimozdulni a napi gusztustalan ingázásukból, elmenni olyan helyekre, ahol nem jár vasút.

Kajakozni, horgászni, siklóernyőzni, hegyet mászni meg mittudomén.

Az átlag begyöpösödött utazásiirodahuszár ál-környezettudatos átlagpolgár hörgését láthatjuk.

Így is kell tenni, megvenni szépen minden hónapban a bkv bérletet, bejárni munkába és várni a halált. :D

Begérke 2009.01.25. 17:47:42

Félig egyetértek a poszt írójával, de szerintem eladni az autót marhaság - ha már van. Egyébként vidéki vagyok.

Nekem a munkám miatt kell autó, de most január elején két hétig szervizben volt és tényleg kinyílt egy új világ számomra! Azóta sokkal kevesebbet használom, mert gyalog vagy helyi buszokkal járok - de időnként sokkal nehezebb lenne (és volt) az élet nélküle.

Főleg a helyközi közlekedés full gáz, drága, lassú és kényelmetlen. De egy nagyobb bevásárlás is nehézkes. Meg a gyerekek cipelése sem mindig megoldható máshogy.

Vegaaa 2009.01.25. 17:53:09

@Marcellusca:
de bizony egyre jobban nyelem a mérget.
szegedi vagyok, és pesthez képest ez egy falu.
nem mondanám rossznak a tömegközlekedést (most is 25 milliard forintot költenek trolira meg villamosra, és nemhiszed el de olyanokkal támadják hogy majd elektroszmog lesz), de mégis mindenki autóval csalinkázik abban a belvárosban, amit gyalog 20 perc alatt átsétálsz (nem vicc).
nem mondom hogy mindenhol ugyanolyan emberek élnek, de akkor egy budapestitöl mit várjak, aki tényleg távolságokat tesz meg?

Vegaaa 2009.01.25. 17:57:04

helyi forumokon annyit vitáztam már, hogy a könyökömön át ömlenek a szánalmas kifogások, csak azért hogy autóba ülhessenek (nálunk is vannak dugók pedig). pedig ezek az emberek amúgy totál elhitetik magukkal, hogy amúgy elhagynák a kényelmes autójukat. pedig nem.

ntsaba 2009.01.25. 17:57:33

@Vegaaa:
hehe, elektroszmog, ez jó :)
Asszem múltkor vmi szélerőművet vétóztak meg azzal, hogy nem illik bele a tájképbe...

autosave 2009.01.25. 17:57:49

@ntsaba: persze... így igaz. csak arra céloztam, hogy ha számít a pénzt és keveset jár vele, akkor minek vesz olyat :)
a suzuki 600-700 ezerért tökéletes a célra... és ott valóban alig van értékvesztés, szervízktg minimális, stb.

UI: magamban mosolygok az ilyeneken: új thália, de járni már nem jár vele, mert az drága. és ők nem számolják, hogy az a drága, hogy elköltötte a pénzét (kockázatmentes) befektetés helyett. az 50 ezer vs ~250e-rel szemben eset...

ui2: ki lehet számolni, hogy egy normálisabb bérautó kb 10e/nap (kisautó van 6-ért is) de akkor házhoz hozzák/jönnek érte és ha netán lerobban újat hoznak, max 2 éves, makulátlan állapotú, tiszta kocsik. Hát a 250e-ből néhány napra azért az is kijön.
A taxi alternatíva persze. BP-en a parkolási gondok, gyorsabb haladás miatt is!
szóval egyetértek azzal, hogy ha valaki keveset megy a kocsival, akkor jobban jár ha nincs egyátalán...

Marcellusca 2009.01.25. 17:58:22

@Vegaaa: Mög köll monjam, mögértöm a problémát. Szögedében jártam középiskolába, úgyhogy ismerem valamelyest. Ott tényleg felesleges a belvárosban autózni.
Viszont (lehet azóta /84-88/ sokat változott), de szerintem a legjobb város. Nem zsúfolt, viszonylag jó a tömegközlekedés és tele van fiatalokkal, rendezvényekkel.

autosave 2009.01.25. 17:58:49

@ntsaba: szélerőművek rohadt hangosak és irtják a madarakat...

autosave 2009.01.25. 18:00:28

@ntsaba: szélerőművek rohadt hangosak és irtják a madarakat...

z 2009.01.25. 18:00:50

Én Verőcén lakom, ami gyakorlatilag egy település (sokáig az is volt) Kismarossal, és Annához hasonlóan megoldom a bejárást kocsi nélkül Pestig. Viszont! Ha nem Pestre megyek, hanem csak a környékre valahová (Kismaros, Nagymaros, Szendehely, Vác stb.) valami gyors elintéznivaló miatt, akkor többnyire kocsival megyek, mert itt a helyközi közlekedés gyakorlatilag egyenlő a nullával (példa: Kismaros kocsival 3-5 perc, vonattal csak 2, viszont előbb negyedóra séta az állomásig, és óránként jár a vonat oda is, vissza is).

Erre a célra azonban elég az 1.3-as, 15 éves suzuki is.

fehérfarkas 2009.01.25. 18:04:41

én bp-en bkv-zom, fehérvár-bp között máv (vagy volán - a menetrendtől függ, éppen melyik kényelmesebb időpontügyileg)
fehérváron, és vidéki városok között autóval közlekedem

bp-en a külvárosokban viszont soxor elkelne az autó, mert amennyire jó és gyors a belvárosi tömegközlekedés, annyira rossz a külvárosi részeken

Vegaaa 2009.01.25. 18:13:39

@Marcellusca:
"Ott tényleg felesleges a belvárosban autózni."
akkor értjük egymást. ültesd át a dolgot budapestre, mert azért az emberi gyarlóság nem városfüggö:)
le kell mondani a kényelemröl, és ez nem megy. de még csak bevallani se.

ntsaba 2009.01.25. 18:23:30

@autosave:
Értelek, és tulajdonképpen igazad van. Aki csak "nézegetni" meg szomszédnak mutogatni veszi, az tényleg ne tegye. Meg azért a bérautó dolog is már egész jól működik.
Mondjuk 5-6 ezer forintos ajánlatban szerintem nincs benne külföldi utazási lehetőség.

Viszont vonatkoztassunk el kicsit bp-től.
Legyen pl Karcag. Kedves ismerőseimnek f astra. Évi kb. 8 ezer km. Ez rokonlátogatásból, bevásárlásból és kirándulásból jön össze. Nem ingáznak, nem használják naponta. Viszont nincs bérautó (főleg nem házhoz).
Néha kimennek Erdélybe, esetleg hétvégén fel a hegyekbe. Azért megnézném, hogy hétvégén 2 gyereket hogy visznek fel sokan szánkózni a Mátrába kocsi nélkül.
Nekik megéri ezt a 20.000 Ft-ot havonta. Nem szorulnak rá, hogy befektessék a kocsi árát, viszont sokszor jól jön nekik. És nem tőlük lesz szmogriadó meg dugó Bp-en.
Szóval tulajdonképpen nincs szükségük kocsira, de szerintem eszük be sem jut eladni.
Maradjunk annyiban, hogy ez valahol pénztárca függő és lakhely függő. Ők a "kényelmükre" költenek. És valóban, maradhatnának otthon is, mert ugye minek utazik a paraszt. Csak akkor pl. a sok pesti se járjon a balatonra, meg abádszalókra, meg hévízre, meg berekfürdőre, mert pesten is van strand!

Nekem meg pl. nincs Tv-m. Innentől kezdve ugye Tv előfizetésem sincs. Meg a net is céges mobilnet. Én itt spórolok kb. 8-9 ezret havonta.
Ha meg még azt is számolnám, hogy mondjuk a nem megvett tv + egy laptop (az is céges) árát beraknám a bankba, hááát :))

ntsaba 2009.01.25. 18:25:15

@autosave:
Mondom rontotta a _tájképet_. Nem a madarakat, nem az őzikéket...
Meg amúgy is, annyi sokkal környezetvédőbb dolog van. Pl. szén- meg olajégetők...

gabeszdoktor 2009.01.25. 18:32:39

Történt egyszer, hogy az egyik bátyám megnősült. Az asszonyka olyan családban nőtt fel ahol volt kocsi, ezért a nem túl hatalmas fizetéséből vett egy kis Skodát, hogy azzal járhasson munkába (egyébként csellista szóval gondolom jól jött neki). 33 évesen még albérletben lakott, de kocsi az kellett. Namost megszületett a kislányuk, meg kellett oldani a lakásproblémát és családtagként megpróbáltunk tanácsot adni - ha félre akartok tenni, el kell adjátok a kocsit - javasoltuk. Asszonyka befarcolt, hogy nem, azt már nem hogy ő nem fog még egyszert BKV-val járni próbára, meg hogy majd szegény gyereket babakocsival buszozva szállítsa, hát hogy ő a maga részéről köszöni szépen ez nem fér bele. Próbáltuk meggyőzni, hogy kocsi nélkül is fel lehet nevelni gyereket - szüleink 5ünket legalábbis így neveltek fel - de nem, nem, nem és nem.

Aztán egy szép napon a Skoda szervízbe került, ahol annak rendje s módja szerint lemásolták a kulcsot, majd meglovasították... Szóval bátyámék nem adták el, inkább megvárták, hogy ellopják. Nem mellesleg még ki sem volt fizetve. És asszonyka kénytelen volt megtanulni, hogy autó nélkül is lehet járni próbára és autó nélkül is felnő a gyerek. Szerencsére volt annyi belátásuk, hogy még egyszer nem vettek autót, hanem a kocsi havi fenntartási költségei helyett egy kb. 5millióval szebb, kényelmesebb lakás törlesztőrészletét fizetik. És nekik így éri meg jobban. Meg a gyereknek is.

csinkov 2009.01.25. 18:33:39

Helló mindenki,
elég érdekes a téma. Néhány személyes tapasztalat, pro- és kontra. 6 évig jártam be Tatabányáról. Hétköznap sárgabusszal 1 óra volt a Petőfi híd b-i hídfőhöz - mondjuk Tbányán a buszvég mellett laktunk. Aztán Újpest-központhoz jártam, ez 1,5 óra volt. De itt már hétvégén, meg hajnalban is kezdődött műszak - respect a call centereseknek - ekkor jól jött az autó.
Aztán visszaköltöztünk Bp-re. Ekkor már Hűvösvölgybe kellett menni, ami BKV-val és autóval egyaránt átlagosan 1 óra. Ha autóval mentem, az kizárólag lustaságból volt. Lehet ideológiát keresni, de ennyi volt a lényeg: a kényelem.
Most Pöttyös utcai metróhoz megyek gyalog minden reggel - kb. 10 perc kellemes séta - és az Árpád hídi metrómegállóig még 25 perc. Összesen 35 perc, autóval ez kb. 1 óra átlagosan - ha nagyritkán autóval megyek. Sok kollégám uezt a viszonylatot autóval teszi meg. Indok? Csak a kényelem.
De! 3 hónapja kómába esett Citroen márkájú autóm, és azóta egyébként kényelmesen elvagyunk. A kivételt a karácsony jelentette, amikor egy Bp-Tatabánya-Bp-Salgótarján-Bp kört tettünk meg. Ez összesen kettőnknek mintegy 15eFt volt, és összesen mintegy 12 óra. Autóval időben, benzinben, matricában fele-kétharmada lett volna. Na itt jön be a kényelem faktor...
Más: a feleségemnek kb. 40 perc BKV-val a munkahelye: Epreserdő utcai 3-as megállótól a Maglódi útig. (28-as, 37-es vilire, v 85-ös buszra tud átszállni.) Ez hétköznap reggel csúcsidőben lenne autóval 15 perc!!! (Napfény-Pöttyös-Üllői-Kőér-Gitár). Hát nem kérdéses, miért szeretném, h autózzon, s ne a 3-as és 37-es/28-as villamos villamosok deklasszált utasközösségével ossza meg mindennapjait...
Egy a lényeg, vannak helyzetek, amikor az autó igenis előnyösebb, amíg nincs kényszer és elfogadható alternatíva, a legnagyobb jószándékkal sem fogunk mást választani; másrészt, ha van alternatíva, akkor érdemes azt választanunk...

cso zsi 2009.01.25. 18:35:09

@autosave: "szélerőművek rohadt hangosak és irtják a madarakat..."
Ezt komolyan mondod, vagy csak hallottad, hogy valaki ezt mondta?
Kulcs községben, ahol az első szélerőmű épült, néhányan ugyanezt állították. Így az ő "kártérítésükre" ment el az a kedvezmény, amivel olcsóbban kapták volna a helyi lakosok az áramot.
Ennek következtében nem lehetett megépíteni a második szélkereket (bár még nem adták fel).
A madarak köszönik, jól vannak.
A vízierőműtől is kipusztul a....
Az atomerőmű meg...
A szén, és olajerőmű növeli a szálló por (PM10) koncentrációt.


Az áram meg a konnektorból jön, ugye???

RonIQa 2009.01.25. 18:38:37

Én Budapesten lakom a belvárosban, ott is dolgozom és én is eladtam az autómat.
Nem bántam meg.
Nem vettem bérletet, gyalog járok a munkahelyemre és haza (2x20perc). Fogytam is.
Bevásárlóhétvégén havonta 1x buszjeggyel megyek a legközelebbi Tescoba és onnan taxival haza 1000 forintocskáért. Ügyintézős napokat szoktam szervezni, a BKV napijegy 1550 forintocska, ilyet évente 2-3 alkalommal kell vennem.
Színház, mozi, bőrönddel nyaralás, éjszakai vendégségből hazajövés, szélvihar, vagy zuhogó eső esetén nem sajnálom a pénzt taxira, mert van miből, mióta nem tartok el egy autót. Ilyen "luxus-taxizásra" kb. hetente költök 1-2000 forintocskát. Az éves közlekedési költségem 100000 forinton belül van és nem szenvedek hiányt semmiben.

Nem vagyok hajlandó a kapzsi állam és a kapzsi önkormányzat fejősteheneként funkcionálni.
Nincs benzinköltség, parkolójegy, bírság, adó, vám, illeték, díj, hozzájárulás, stb......
Fejjék azt, aki hagyja magát!

tehenke 2009.01.25. 18:42:58

Én is eladtam annó az autómat. Nem bántam meg. Vettem egy nagyobbat. :-)

gabeszdoktor 2009.01.25. 18:45:57

egyébként Anna ne szégyeld magad, hogy nem vállalsz gyereket, és inkább a munkádat választod, te legalább beismered, hogy egy önző lelketlen dög vagy

Csak azzal a gyökér dumával ne gyere már, hogy milyen mocsok világba születne/nének ma a gyereke(i)d.

Egy mai gyerek ugyanis tuti biztosan nem fogja megtudni, mi az éhezés, mi az amikor hogy a családját vagy őt bármelyik nap elvihetik Auschwitzba vagy Szibériába, mi az 6évesen dolgozni, mi az a körmös, a szíjjal verés.

Apám 35ben született, 45-ben kitelepítették a Felvidékről, végignyomorogta a Rákosi rendszert, éhezett és a családunk szinte földönfutó volt, 56 után meghurcolták, jelentettek róla, kettétörték a pályafutását, de felnevelt 5 fiút.

A mai rohadt nagy jólétben lehet mondani, hogy önzőségből nem vállalsz gyereket - végülis saját magadat fosztod az élet legszebb pillanataitól - csak azzal az álszent dumával ne gyere már, hogy emberbaráti szeretetből nem adsz életet egy másik embernek. Akkor inkább lépj ki sajátkezűleg ebből a mocskos és embertelen világból.

indapass90210 2009.01.25. 18:46:22

Tényleg hüje a posztoló!

Lehet élni kocsi nélkül, de nem tudom, hogy érdemes-e...

tcom 2009.01.25. 18:52:26

Két gyereket szállítok óvodába, feleséget, magamat munkába, majd délután mindent vissza, vagy uszoda és egyéb foglalkozások. Ezt sajna elég nehéz máshogy kivitelezni, mint autóval. Pedig szívesen megszabadulnék tőle. Alternatíva még a céges autó "bérlése" a közlekedés céljára, de ez több veszélyt is rejt magában. =;-)
Egyébként még tavaly eladtam 2 éves autómat (igaz buktával), majd vettem egy tízéves harmad annyiért.
Magam sport ember vagyok. Ha lehetne minden nap biciklivel, vagy gyalog tenném meg az utamat (kb 5 km).

bocadilla 2009.01.25. 18:53:23

Tetszik a cikk, és hidd el ha egy parányit is tettél a környezetért - az is valami. Egyébként nekünk sincs autónk, igaz nem is volt soha még. Így aztán jól meg is vagyunk nélküle.

Ez amúgy nagyon tetszett: "Szar-fos nalam a WC-ben van. Amig le nem huzom."
Van humorod! :D

mohusssska 2009.01.25. 18:58:55

Gratulálok az életedhez....tényleg csábító.

Alf (törölt) 2009.01.25. 19:05:12

@Anna777: az emberek tobbsege viszont nem akar egyedul elni, sot, esetleg gyereket is akar. sajnos ma magyarorszagon jobban megeri autot berelni egy negytagu csaladnak, mint vonatozni.

Alf (törölt) 2009.01.25. 19:13:01

@Alf: kivéve az utsó mondatot :)

cso zsi 2009.01.25. 19:14:50

@gabeszdoktor:
Most meg ott állnak kocsi nélkül, és lehet, hogy lakásuk sem marad, mert elviszi a bank a fejük fölül.

Alf (törölt) 2009.01.25. 19:35:10

@Lajosbácsi: nekem van egy 1988-as nissan micra-m, meg egy 1968-as citroenem.

erdekes, hogy a 20 eves nissan eddig az elmult 2 evben 5-szor!!! allt ugy meg az uton, hogy vontatni kellett, es mindig mas okbol. (gyujtas, benzinellatas, valto, kipufogoleomlo, generator). a negyveneves citroen meg egyszer sem.
ennyit a szuper japanokrol es gagyi franciakrol.

Fischer 2009.01.25. 19:49:18

@Magyar Huszár:

félreértettél... :-)

Nissan Primera W10 2.0d
5,5l/100km
2x170km
18,7 l gázolaj

ez nagyjából egy vonatjegy Miskolc Budapest oda vissza

városon belül 6l/100 km
sok átszállás esetén akár olcsóbb is lehet, mint a BKV...

egyébként meg gyakorló autóbuziként nem egy autóm van és élvezem ezt a helyzetet. ;-)

Fischer 2009.01.25. 20:17:15

@Alf:

a japán autók egyes alkatrészei egy bizonyos élettartam fölött valóban elkezdenek elfogyni.
Amikor azokat kicserélted, megint működik tovább 6 - 8 - 10 évig gond nélkül.
20 éves kora környékén pont rád esett a megtiszteltetés, hogy dönts a sorsáról...

az otthagyós hibák a gyakorlati tapasztalataim szerint "gondos" gazdák miatt vannak, akik tesznek a karbantartásra, ha meg valami megadja magát, akkor az autó a hibás...

a 40 éves citroen sok szempontból más kategória, mint a nevezett micra...
hogy megélhette a 40. életévét, valószínűleg időről időre átesett azokon a felújításokon, alkatrészcseréken, amit a micra is kért 20 évesen.

ha a micrával is úgy törődsz, mint a veterán citroennel, az is megéri a 40. születésnapját...

már ha te szereled!...

ha szimplán csak bérmunkáztatsz, akkor japán autó strapabíróságát szidás kapcsán hallgass a neved!...

megint 2009.01.25. 20:25:33

Vidékre BKV-val, majd mikor kint állsz egy órát a minuszokban, vagy a 40 fokban, busz meg egy száll sem, akkor átgondolod,hogy milyen jó lenne a meleg/hideg autóban ülni.

Perillustris 2009.01.25. 20:55:15

@whiteg71: "viszont ha pld TV_t vesz az ember akkor jól jön az autó"

LOL

Magyar Huszár 2009.01.25. 21:10:05

@Fischer: szia! igen azota más más is kijavitott,mert félreértettem.
irtam is hogy bocsi

gmower (törölt) 2009.01.25. 21:22:45

Hát egy elég komoly érv még nem hangzott el az autó mellett:

Én imádok vezetni! Minden egyes perc, amit az autó terelgetésével töltök, számomra az idő tökéletes eltöltését jelenti! Sokkal jobb, mint olvasni! És én imádom a gyermekemet, sőt lesz még egy. Sokkal jobb vele játszani, mint olvasni. Meg a többi szokásos, nekem fele annyi idő, kényelmes, tiszta, stb...

Még egy dolog: Akik itt milliós évi kiadásokat vízionálnak, tipikus esetei azoknak, akik hiteleit most majd kedvenc kormányunk (vagyis mi) fogja fizetni. Nem kell 6 millás autót venni hitelre, és akkor nem fog annyiba kerülni! Nekem most van a legfiatalabb autóm, 9 éves, szinte új :D KP-ért vettem, nem Ti autótok, éves amortizációja kb. 10 000... De ez amúgy is lényegtelen, az előzőért is kifizette a biztosító a vételárát (plusz még egy kicsit, és még az alufelniket is lementettem róla), amikor totalra tette egy meglehetősen figyelmetlen autóstársunk. Miféle amortizáció? :D

ihatethisindapassthingy 2009.01.25. 22:04:07

Ez van, drága az élet autóval. Nekem kb. ugyanannyi idő átlagban az út a munkahelyemre tömegközlekedéssel, mint autóval (befelé gyorsabb, visszafelé többnyire lassabb vagy ugyanannyi). Bringával +30-50%.

Akkor miért autózok? Mert _flexibilis_ (ez vidéki utaknál számít, Budapesten belül gyakran BKV-zok), _időt takarít meg_ (ha megfelelően használom), _lehetővé tesz dolgokat_, pl. nagybevásárlás vagy spontán kirándulás, ja és imádok vezetni.

Persze irónikus, hogy a legkevesebb előnyt pont a leggyakrabbi használatban mutatja és abban a módban a legkörnyezetszennyezőbb is, ezen változtatni kellene.

Mindenesetre a fent felsorolt előnyök élnek. Nekem megéri, hogy ha gondolok egyet, délben elindulok és 13:30-ra lent vagyok Tihanyban (vonat+busz ~4 óra). Akinek ez megéri a kocsi fenntartását, az használjon kocsit. Akinek nem, az meg ne.

autosave 2009.01.25. 22:28:49

@cso zsi: ha rajtam múlna, áram az atomerőműből jönne... Messze a legtisztább módja (egyelőre és még mindig) a villany előállításnak, a mi felhasználásunk fele Paksról jön és az abszolut de nem káros a környezetre.
A hülye zöldek is az atomvonatok elé fekszenek, ahelyett, hogy a COx, NOx, SOx, stb-k miatt aggódnának...

Kulcsnál nem tudom hány szélerőmű van, de ahol komplett farmok vannak (és fúj is a szél) ott tényleg nagyon zajosak és elriasztják az élővilágot.
Egy-két autó sem nagyon zajos, de a 3 sávos autópálya borzalmas...

Donor 2009.01.25. 22:43:27

Posztírónak gratulálok. Jól csinálja és jól döntött. Ezen nincs mit ragozni.

De ahogy a bevezetőben írták, ez nem mindenkinek alternatíva.

Rendszeresen járok vidékre, meg sokszor van hogy szállítás miatt kell a kocsi, meg néha utánfutózni is szoktam. Szóval nekem már csak ezért is kell a kocsi és gyakorlatilag nekem így hogy használom olcsóbb és jobb is az élet.

Csak a melóba járás esetén már nekem sem érné meg.
Ha csak arra kellene akkor motorral közlekednék, azon a pár jeges napon amikor nem lehet motorozni, pedig megteszi a BKV

Toilet Trainer 2009.01.25. 22:46:15

ez a kettészakadó buszokkal való érvelés kb. olyan, mintha ámokfutó autósok miatt nem mernénk kimenni az utcára. ja, hogy abból sokkal több van? asszem itthon is maradok...

Donor 2009.01.25. 22:49:21

@killermoney: Bizony, frankón olcsóbb. Szerintem kéne nyomatni ezt az alternatívát is. Nem mondom hogy bárkinek jó a motor, de szerintem nagyon sokaknak lenne megfelelő, olyanoknak akiknek a BKV vagy kerékpár nem olyan jó.
Ez a városi közlekedés szempontjából is jobb lenne, a környezet védelem szempontjából is jobb mint a kocsi. (egy modern városi motor kevesebb mint 2litert fogyaszt)

Donor 2009.01.25. 23:09:30

@autosave: Hallottál már szélerőművet?

Vagy csak a sötétzöld marhaságokat vetted be?

Én egészen közelről hallgattam meg egy turbinát és amikor alatta voltam a rotornak, na akkor egy kis suhogás hallatszott, de annál még a fű is hangosabban növekszik.

Valószínüleg a régi turbinákban a mechanika volt zajos, de egy modern turbina zajtalan.

Az meg végkép marhaság hogy a madarak nekirepülnek. Nézzetek körül a turbina környékén, nincs egy darab döglött madár se a környékükön. Ellenben az összes közút széle tarkítva van a kivasalt élőlényekkel. Kocsiból nem látszik, de bringatúrán elég szembeötlő.

Donor 2009.01.25. 23:12:42

@ihatethisindapassthingy: mopedcar nincs rendszám, adó, meg minden hülyeség. 2-3 liter a fogyasztás. Én csak azért nem vettem még mert nincs hova tennem, a három motor és kocsi mellet :D

cso zsi 2009.01.25. 23:14:43

@autosave:
Nézd, ez itt egy autópálya mellett van, és szoktam látni madarakat csipegetni a szántóföldön.
maps.google.com/?ie=UTF8&ll=47.927041,16.934953&spn=0.013286,0.043774&t=h&z=15

Kulcson csak egy van, de a cikk szerint 63 van hazánkban, és nem lesz több: www.fn.hu/belfold/20081021/nem_lesz_tobb_szeleromu/

hogykelltörölni 2009.01.25. 23:25:09

Üdv! Szerintem is sokkal jobb az élet autó nélkül annak aki megteheti, de persze ehhez egy adag szerencse is kell! És ahogy itt mások is kommentelték már: a költségekből az amortizáció és a nehéz eladás kimaradt! Végül a motoros javaslattal egyetértek, pontosabban az elektromos biciklivel - ha már zöldek vagyunk. ;-) Kéne egy zárt terű 3 kerekű elektromos bicikli... Amúgy ez elég érdekes:
zl9kui.blogter.hu/320320/autoval_vagy_nelkule_kommentek_osszefoglalasa

B.GY. 2009.01.25. 23:25:20

Hát én nem is értem ezeket a dolgokat.Mikor nem volt autóm,akkor sem volt több pénzem.Mikor dohányoztam,akkor sem volt kevesebb pénzem mint most,mikor nem dohányzom.Ki érti ezt?Mindig elköltöm a pénzem valamire:)Gyerekem nekem sincsen,pedig 38 éves vagyok,igaz nem nő.De majd lesz egyszer,és ezen a mocskos szar világon fog élni,mint az apja:)

autosave 2009.01.26. 01:27:18

@cso zsi: @Donor:
meggyőztetek, valószínű akkor nem olyan hangos az, mint ahogy hallottam róla... persze ott százas nagyságrendben voltak "szélmalmok" és a szél is fújt.

Minden esetre szerintem a legfőbb kérdés itt az, hogy energia mindenkinek kell, korlátlanul, azonnal, olcsón - ellenben senki nem akarja a az ezzel járó terheket viselni.
Lásd miért az én kertem mellett menjen a távvezeték, de kell a villany. Vagy miért itt megy az M0-s, de amúgy szüksége van rá nagyon.

Vagy hogy legyen ontopic: Dugóban fogalmazódik meg a kérdés sokakban: a faszért nem mentek ezek busszal, már rég otthon lennék!!

A_szallito 2009.01.26. 08:36:25

"Összességében én azt gondolom, semmi tragédia nem ért azzal, hogy nincs autóm. Mi a véleményetek?"

Ha neked ez a legjobb, nem hianyzik, es penzed is tobb marad akkor tenyleg jol dontottel.

Az auto van akinek munkaeszkoz (letszukseglet), van aki kenyelmi okokbol tartja es olyanok is vannak akiknek a hobbi-faktor is benne van. Nyilvan ha en pl. nem szeretnek annyira autozni - ezt szigoruan csak a pelda kedveert mondom ;) - es csak a koltseg-haszon szamitana, akkor talan en sem tartanek autot. Vagy egy kisdizellel jarnek, sportot uzve a legalacsonyabb fogyasztas elereseben. A kenyelem anyagilag kozvetlenul sosem kifizetotdo, de erdemes kolteni arra ami tenyleg fontos az ember eleteben. Ez mindenkinel mas: lehet egy jo auto, hetvegi haz, utazas, barmi.

beste 2009.01.26. 08:45:46

Ha már eljutunk oda, hogy azok az emberek, akik megtehetik - lásd postíró -, hogy letegyék a szekeret, és nem csak papolnak, hanem TESZNEK is, akkor az már jó irány. Gratula Anna, így kell csinálni! Ami külön szimpatikus nekem és jár a piros pont: tiszteletben tartod más véleményét, ritmusát. Nem veszett ki a tolerancia? Akkor van még remény.

záporjózsi 2009.01.26. 08:51:51

"Bevallom, úgy választottam meg a lakhelyet, hogy a vasúti közlekedés jó legyen a fővárossal"

Ez a lényeg. Amíg dicső önkormányzataink úgy jelölik ki a lakóterületeket, hogy szinte lehetetlen legyen vonattal közlekedni, addig igenis szívni kell az autóval...

záporjózsi 2009.01.26. 08:58:31

@Macskanátha: A használható átlagsebességet viszont jó lenne nem a jelenleg is az engedélyezett legnagyobb sebesség fölötti végsebességgel és a gyalogos átkelőhelyek figyelmen kívül hagyásával érnék el a T. közlekedők.

Agyalap 2009.01.26. 10:53:52

Gratulálok, az elhatározáshoz, már csak egy kérdésem maradt: Ha előtte havi 3 tank benzined ment el itt a városban, ezt hogy oldod most meg tömegközlekedve? Esetleg vegyük hozzá a költségekhez a BKV bérlet árát? Vagy vidékre is jártál? Mi a helyzet a többi vonatjeggyel?

Devil 2009.01.26. 11:22:44

A postiro jol leirta hogyan kellene jo elovarosi kozlekedest csinalni; ez a vaci vonalon eleg jol mukodik is, de mas vonalakon (pld Biatorbagy fele) nagyon rossz szemelyes tapasztalataim voltak.
Egyebkent a 8. keruletbol sem kellett volna feltetlenul autoval jarnia, hiszen ott a kekmetro.

Agyalap 2009.01.26. 11:35:43

Ha már itt tartunk, miért nem lehet a többi vonalon is értelmes menetrendet és minőségi technikát alkalmazni?
Kevesebb lenne a belvárosi forgalom, ha többen tudnának elfogadható körülmények között megérkezni a Kelenföldre, vagy a KöKi-re.

bounty123 2009.01.26. 14:08:14

qrva jó lenne ha pl. bevásárlásnál a metrón kéne cipelni a 20 kiló cuccot a lakásig.

számomra a tömegközl csak kiegészíti az autózást, felváltani semmiképp nem tudja

Alex3000 2009.01.26. 15:24:50

Való igaz, hogy a tömegközeledés a jövő. Nagy szerencséd, hogy arrafelé ilyen jól megtudod oldani a közlekedést, de sajnos a legtöbb helyen Budapest külvárosából és peremterületeiről nehéz és körülményes bejutni a központba tömegközlekedéssel, nem beszélve arról, hogy milyen embertelen viszonyok vannak. Hidd el, ha általad leírtaknak megfelelő lenne mindenütt a MÁV és BKV, akkor az ember nagy része már úgy közlekedne mint te, sőt én is!

Lunitari 2009.01.26. 15:36:59

@bounty123: Ott a pont. Cipeld a vonaton a 30-40 kilót, tejet kartonszám..stb stb :))

Gyula_80 2009.01.26. 15:43:20

@Lunitari: Jó, de most itt a munkába járásról van szó. Aztán hétvégén el lehet menne a tecsóba karton tejeket venni apa verdájával, nem?

hogykelltörölni 2009.01.26. 16:06:23

@B.GY.: (több pénz) Pont ezaz, hogy ha például nem dohányzik valaki többet tud költeni nőkre vagy családra, szórakozásra, esetleg kirándulásra! (Aki pedig a napi 1-2 óra dohányzást jó szórakozásnak tartja abból a függőség beszél szerintem) Gratulálok hogy sikerült leszokni, ez tényleg önuralomra utal!

hogykelltörölni 2009.01.26. 16:12:37

@beste: (tesz) @záporjózsi: (sebesség) @Gyula_80: (munkába) +1

@bounty123: (bevásárlás) Házhozszállíttatás! Ha úgyis ilyen ritkán jár valaki bevásárolni akkor ez nem költség (sőt, olcsóbb mint a kocsi, illetve valahol kedvezménye/ingyenes)! Vagy kicsit gyakrabban kéne eljárni (testmozgás!) és akkor nincs 10 kiló se egyszerre. A bicikli több mint 20 kilót elbír (egy gyerek mennyi?), de ezt már biztos írták. Egy biciklis utánfutó meg akár 75kg-ot... ;->
Lásd: zl9kui.blogter.hu/320320/autoval_vagy_nelkule_kommentek_osszefoglalasa

hogykelltörölni 2009.01.26. 16:17:57

@A_szallito: (kifizetődő) Pénzt lehet költeni veszélyeztetett fajok illegális kipusztítására is, de esőerdők megmentésére is. Nem a tények, hanem a filozófia miatt írom. Persze akinek munkaeszköz az más, de az emberek mekkora hányadának az?

cso zsi 2009.01.26. 21:40:01

@hogykelltörölni: Szomorú, hogy nem tudod megsaccolni.
A nemsokára öt éves kisfiam 17 kg téli gönc nélkül.
Tud a saját lábán járni, három éve nincs babakocsija, csak lábbal hajtós, ill. pedálos motor.
A valamilyen bolt 5-600 méternyire, és 10-20%-kal drágább, mint a városszéli multik bármelyike.
A pocsék a sarkon, és van, amin 50 ft többlet is van az előbbihez képest.
A normális két-három metrómegállónyira, ami 300 méter sétával kezdődik.
Ez utóbbiból megtudhattad, hogy nemfaluról, hanem a fővárosról van szó. Az Árpád-híd környékén.
Házhozszállítás? reggel 7-re, vagy este 6-ra kérjem? A köztes időben gyermek ovibahordás - munkábamenés - gyermekért az oviba - haza.
Mellesleg az mennyivel drágítja meg két karton tej, és hat zsák ásványvíz árát?
(húsért a Lehelre járok)
Napközben a cégautóval nem tudok bevásárolni, ritkán akad dolgom az otthonom környékén.
A párom a köveztkező két szomszédos metrómegálló közt dolgozik, csak, és kizárólag gyalog lehet eljutni oda, ha metrózna, még több gyaloglás lenne.
Bicikli?
Csak és kizárólag vidéken, ahol értelme is van. A sajátom most már egy éve porosodik itthon, pedig elég jó gép. Vehetnék még az asszonynak, meg a gyereknek is, ugye?

szecsuanisincsiszolo 2009.01.26. 21:45:46

Még egy ellenérv.
Nem olvastam el az eddigi HSZ.-eket, mert 187et így este már nincs kedvem elolvasni.
Újpest-Pécs budapesti és pécsi tömegközlekedéssel majdnem 9000 ft/kifejlett felnőtt emberi lény, mi 4-en megyünk minimum, akkor 4*9000 ft (vagy 5*9000 ft), autóval meg 4-5en beülünk, és 1*~4000 ft, és gyorsabban leérünk, nem kell várakozni a járművekre olcsóbb sokkal, és eléggé gyakran járkálunk Pécsre.
Pesten egyébként bringázom, de ha olyan kedvem van, akkor bkv-zom, de az sokkal lassabb, mint a bringa. (Bérletem is van azért.)

B.GY. 2009.01.26. 22:59:22

hogykelltörölni 2009.01.26. 16:06:23

Azért akkora dohányos nem voltam soha:)Lehet akkor elnőztem a sok cigi árát?:)Most meg eltankolom:)

Perillustris 2009.01.26. 23:27:40

@szecsuanisincsiszolo: tehát van bérleted, de a képletben nem azzal számolsz. Oké. Az nem vitás, hogy 4 ember olcsóbban autózik, különösen városon kivüli, hosszabb utakon.

A számításod ennek ellenére kb. olyan, mintha én azt mondanám: le akarok jutni Pécsre, de nincs autóm. Hívok taxit, háztól házig visz, jó, persze, kb. 30-40 ezerért. Ááá, ennyit nem ér, inkább busz- és vonatjegyeket veszek 9 ezerért.

Látod, bárki alá tudja támasztani az állítását, s még nagyjából igaza is lesz. Főleg akkor, ha azt az iszonyatos környezet- és egészségkárosító "mellékszálat" nem számítjuk, amit az ekkora mértékben elterjedt egyéni motorizált közlekedés okoz.

Tőlem mehet így tovább, de akkor deklarálja mindenki, hogy szarunk a saját, és gyermekeink jövőjére.

Bár nagyjából ez talán meg is történt.

hogykelltörölni 2009.01.27. 01:32:05

@cso zsi: És egy 10 éves mennyit nyom? :) A metrózós normális bolt hány km lehet? 2-3km szerintem egyáltalán nem gáz még biciklis utánfutóval... Bár 6x2l-es ásványvízből több is elférne csak simán egy jó hátsó csomagtartón, az elsőn pedig a könnyebb dolgok. Megértem ha nem akar valaki minden nap boltba járni, de azért heti 1-2-szer még ki lehet bírni szerintem, és akkor nem is feltétlenül lenne egyszerre nagy kazal.

Most hirtelen ránéztem egy darab internetes ételáruházra (nem csinálok nekik reklámot) és ők Budapesten egységesen normál 960HUF-ért szállítanak, futárral pedig 1600HUF-ért még aznap estére/másnap reggelre). Náluk rendeléskor kell kiválasztani néhány időpontból a nekünk megfelelőt állítólag. Biztosan más is dolgozik, úgyhogy emberi időpontjaik is biztos vannak normál kiszállításnál is.

Ne feljtsük el, hogy a bevásárlás is órabérre megy ám! Boltig el, parkolni le, boltba be, árukat össze, kasszánál sorba, kocsiba be, boltból haza, otthon kipakol az legalább 1-2 óra ilyen nagybevásárlásnál. 1 ember * 1000HUF órabér + utazási költség az mennyi? Már csak anyagilag, ha kényelmileg nem nézzük! Most mondjam azt, hogy az környezetbarátibb ha egy kocsi hordja körbe a tejet ahellyett, hogy 100 kocsi egyenként menne el érte?

hogykelltörölni 2009.01.27. 01:40:22

@szecsuanisincsiszolo: Persze el kell ismerni, hogy vannak időben elég szerencsétlen viszonylatok, de tudni kell kihasználni az időt (játék, elme csiszolása, kreatívkodás, stb.), lásd lent. Továbbá BP-Pécs oda-vissza 5e (ha csak 26 éven felüliek vannak), kedvezmény nélküli nem-összecsukható biciklivel együtt 6700HUF/fő (25% kedvezmény a Magyar Kerekparosklub tagjainak aminek díja 5000HUF/év).
És milyen életszerű autóval jön ki a >400km 4000HUF-ból?! Viszont sajnos itt már sokszor írták, hogy az autónak 1km megtétele a benzin árának többszöröse! Mindemellett az tény, hogy például ha egy autóval mindig 4-5-en mennek az már egész jó. Végső soron lehet bérelni is autót direkt ilyen célra! Illetve autómegosztást is lehetne simán összehozni ha tényleg nem naponta kell hanem csak gyakran, lásd lent.

@B.GY.: A nő egészségesebb mint a cigi! ;-D

@záporjózsi: (táv) A vasútállomás közelebb van kerékpáron, azt pedig elviszi a vonat (akár ingyen)! ;-)
Lásd (újra...): zl9kui.blogter.hu/320320/autoval_vagy_nelkule_kommentek_osszefoglalasa

záporjózsi 2009.01.27. 09:11:49

@hogykelltörölni: "azt pedig elviszi a vonat (akár ingyen)! ;-)"
Ezt itt hogy? A kerékpárszállításra van a MÁV-nak tarifája, helyközi autóbuszon nem szállíthatsz. Az összecsukható kerékpár szép játék, de értelmesen közlekedni nem lehet vele.

lr 2009.01.27. 11:43:15

Majdnem elkezdtem írni 1 hosszú komment, de rájöttem, h a lényeget tekintve csak magamat ismételném.

Röviden: vegyük észre, hogy az autós indok közt 1etlen 1 sincs, ami a saját (vélt) érdekein túli "gondolkodást" mutatna.
(Ez a mindent megadni a gyerekemnek 1 elég nagy álszentség - Őt kérdezted már?
(Az utcában ahol lakom,van 1 iskola. Minden reggel van szerencsém végignézni, ahogy anyuka/apuka behozza az 1 gyerek/autót, miközben időnként megjelenik 1-1 csoport kissrác (igen,azok,akik uazzal a busszal jöttek) gyalog, vidáman beszélgetve. Kell tovább mondanom?))

Minek neveznétek azt a lényt, amely tudomást szerezve arról, hogy 1 szokásával milyen súlyosan árt önmagának és az őt körülvevő életnek,embereknek - semmilyen erőfeszítést nem tesz a dolog visszafogására, sőt, egyenesen kijelenti, h ő aztán már csak azért sem? Most kívánjam a halálát vagy mit csináljak vele? Én hiszem, és gyakran tapasztalom is hogy van a földön igazság, és az ilyenek szopják be 1éni szinten a leghamarabb, de jobban örülnék, ha inkább gondolkodnának és változnának. De így? Ebből az alapállásból? (Ennél egyel enyhébb fokozat, mikor legközelebb tényleg könnyen változtathatna-de sajnos ekkor is 0 prioritású minden, rajta kívül.)

A tömegközlekedés-kereslet-kínálat dolgot felvetővel, és azzal, hogy már innentől gyenge minden azt fitymáló kifogás maximálisan 1etértek (nem beszélve arról, hogy más országokban funkcionálisan milyen színvonalú-valahogy ott mégis megvan az ész, az erő, meg az oly szent akarat a váltáshoz). Hozzátenném még: azon gondolkodtál már, hogy mitől nem tud haladni a busz? Hogy mitől annyival gyorsabb a kötöttpálya?

Egyáltalán: ki gondol erős érvnek bármit, ami az egyén kényelmének prioritását próbálja indokolni a közösség egészségével szemben? Abszurd-e vagy?

Mindenki választ6 magának inget,aki vmelyiket méretesnek érzi.

ui.: nem értem (ill. persze értem,meg jellemző, csak fel nem fogom, hogy ezt így hogy), hogy Anna "erre a világra nem" kijelentését miért is kell ilyen "gonoszság","csúnyaság" dimenziók mentén értékelni. Mostanában hol éltél? Feltűnt, hogy belátható időn belül méreg lesz a "víz" és a "levegő" (ha ugyan nem az már most), és hogy -persze már a bioetanolmezők felszántása után- nem -sem- lesz hol annyi emberbe való élelmet megtermelni, amennyire szükség volna? Arra minek gyereket csinálni, h 30 évesen elvigye a rák?
Persze, értem én a nagy eszmét is,meg hogy szükség van a medmexekre (arra gondolni sem merek, hogy valaki a saját elcseszett élete újraértelmesítésére csináljon gyereket, hisz ilyen ugye nincs), csak a jelenlegi többségi gyakorlat melett sajnos teljesen fölösleges ilyesmiben hinni.

hogykelltörölni 2009.01.27. 11:57:50

@záporjózsi: Egyelőre maradjunk csak a fizetősnél. Mint feljebb írtam aki a Magyar Kerékpárosklub tagja (mert ha bringázik miért ne lenne az?) annak 25% kedvezmény minden utazásról. Budapest - Tatabánya 200HUF, ami nem olyan vészes (mellesleg szerintem a legtöbben közelebbről járnak be). Gyömrőről 145HUF. Szóval ha csak amiatt nem jár valaki vonattal mert az egyik vagy akár mindkét állomás elhelyezkedése rossz, akkor ezzel még érdemes számolnia.

Az akár ingyent csak plusz lehetőségként írtam ami egyesekre vonatkozhat. A vasút összecsukva már egy leharcolt sima kempinget is elvisz ingyen, ez a szabály. Mellesleg ő is felfér a legtöbb fülkében poggyásztartóra (kipróbálva!), szóval jogos! :) Távolsági autóbuszt még nem próbáltam így, pedig komolyan fontolgattam amikor strájk volt, mivel tényleg nem nagy egy összehajtott kemping (láttam már több csomagot ami kiterjedtebb). Viszont van már manapság (pár évtizede) egy kis felárért több sebességes "kemping", továbbá kettécsukható nagy méretű monti és versenybicaj is amit szintén ingyen visz a vasút.

Úgy általában a magyar villamoson, metrón és hasonlón igaz hogy nem egyszerű, de én úgy hallottam hogy a legkisebbre összehajthatókra azért nem néznek rossz szemmel (sőt!). Létezik viszont már néhány éve nagyon jó áron olyan "zsebbringa", ami hátitáska méretűre összemegy 15mp alatt. Igaz hogy nagyon kicsi a kereke és a tervező szerint is csak pár kilóméteres távolságra ajánlott, de elvetemültek mentek már vele 30km-es túrára. :) Na _ezt_ már mindenütt viheti az ember! Komolyan fontolgattam hogy befektetek egy ilyenbe (mert aranyos!), csak egyrészt külföldről kellene rendelni, másrészt pedig a vonat engem ígyis elvisz, ha leszállok meg tekerek.

hogykelltörölni 2009.01.27. 12:17:08

@lr: A komment első fele elég jól megfogalmazott, objektív és szerintem egyértelműen igaz. Az antiszocializálódás egy érdekes érv. Saját érdek: ez van, de én ebből próbálom itt kihozni a legtöbbet, és ezért írom mindig hogyan lehetne a legjobban közelíteni az egyén saját érdekéhez a környezettudatosságot. Itt nem az a baj, hogy az egyéni érdekkel ellentétes (mert szerintem amiket írtam az egyik sem számottevő kompromisszum), hanem _filozófiával_. Az emberek megszokták az autó vélt vagy valós kényelmét. Az természetes, hogy ha az autózás nekik "bevált" és év(-tized-)ek óta csinálják akkor nehezen tesznek le róla.

A tömegközlekedési kínálatról még valamit ne felejtsünk el: írták hogy leromlott a színvonala például a vasútnak. De miért? Szerintük a politikusok korrupciója miatt? Nem, hanem mert az utóbbi évtizedekben drasztikusan emelkedett az _autósok_ száma, és nem maradt rá elég igény (és emiatt haszon)! Ezért sok amerikai városban fel is szedték a villamossíneket is például egy időben, most meg telepítenék vissza a zöld-ség miatt. Én ezen csak mosolygok.

@cso zsi: Bocsánat, a végére elfelejtettem válaszolni. Vidéken ki ne...? :) Ott is rengeteg "kényelmes" ember van aki toalettre is autóval jár, de ott (még) ebből nincsenek dugók. Mondjuk az tény, hogy csak főútvonalon van akkora forgalom mint a fővárosban. ;) Ha van értelme, ha nincs, én már pár éve mindig kerékpáron járok a fővárosban, mostanában napi 20km-t. Járok pedig mindenfele: Duna parti csendes és szép környéken, belvárosban rendszeresen, néha Kőbányán, Budán kirándulva és az Árpád híd fele is ritkán. Kellemetlen menni például a Rákóczin (buszsáv miatt), Kerepesin (sebesség), Üllőin (forgalom), Lehelen (őrület) és társain, de el lehet azt kerülni ha egyszer leül térképészni otthon az ember. Eddigi pályafutásom alatt fővárosi negatív élményeim összesen: dugók (az _autók_ feltartanak ha nincs bringautam!) és amikor először mentem a Rákóczin (csak ijesztő volt). Kell venni biciklit a családnak? Persze, hát ruhát is kellett venni, vagy nem? Azért ha minden gyerekemnek biciklit veszek (akár újonnan) az nem ugyanaz, mintha minden gyerekemnek autót vennék! :-D

Érdekes, hogy egy komán mesélte, hogy az egyetem mellett tanult meg biciklizni és előtte még nem is ült kétkerekűn (mondjuk utána se sokat :) ). Természetesen fővárosi. Ezen vidéken csak mosolyognak.

TheFishy 2009.01.27. 13:43:42

Csuda aranyos és szimpatikus okfejtés, csakhogy:
ha 7:05-kor indulsz és 8:20ra érsz be az 1:15 perc azaz 65 perc...és nem 56 és akkor még nem késett a vonat, ami valljuk be nem ritka.

Cafetéria? és ez előny?
Keress olyan céget ahol a bejárást autóval is téritik és máris vége az előnynek.

A bűz, a mocsok és egyes deviáns népcsoportok jelenléte a BKV-n, MÁV-on stb-n pedig kérdésen felüli.

Aki támogatj a MÁV-ot javaslom péntek este menjen ki a Keletibe vagy a Nyugatiba és üljön fel egy vonatra annak indulás előtt fél órával (hogy miért ennyivel? mert amúgy nem lesz helyed).

A fél óra alatt meg zavargasd el a kérdegetőket és egyéb szimpatikus embereket akik beülnek szembe veled és örülj neki hogy most nem rabotlak ki.

Nem, köszönöm.
Ezzel inkább saját magad próbáltad Anna meggyőzni döntésed helyességéről, ami valljuk be lehet, hogy a Te vagy Ti esetetekben korrekt. Mert szerencsés helyzetben vagy utazás terén (közel a vonat, metró a munkahelyre).

Összehasonlitani meg fölösleges újra vonat-autó:
indulási idő rugalmassága, álljunk meg egy benzinkúton egy kvra, nézd de szép templom álljunk már meg nézzük meg, te hazavisszük anyámékhoz a hütőládát? ja persze tedd csak be elfér, szakad ez a rohadt eső és csurom viz leszek nyakig mire kisétálok bkvig, onnan vonatig, majd melóhelyig stb. stb. stb.

Utaztam eleget autó nélkül volánnal, bkvval, mávval. 3 éve csak autóval és néha bkvval amikor italozgatni megyek haverokkal.

megy a vonat haza is 00:40 kor mozi után? óránként pl?
Mesélj el légyszi pár olyan sztorit amikor 23:50-55 re értél ki az állomásra és hogy telt a maradék 3/4 óra.

TheFishy 2009.01.27. 13:48:19

Önös érdek? Az!
De:
Nem szemetelek, nem dohányzom, elektronikai szemetemet a megfelelő gyüjtőhelyekre viszem és ha tehetném hibrid vagy elektromos autót vennék/tartanék fent, de csak egy benzines 10 évesre "fussa" :)

hogykelltörölni 2009.01.27. 17:18:12

@TheFishy: Jogos az idővel kapcsolatos kritika (és 1:15 az 75 perc :-p)! Valójában az 'elveszett' idő a következőből áll: 4 percet vár a vonatra (ez nem elhagyható), lesétál a metróhoz, megvárja a következőt, majd miután megérkezik fel is sétál, és a munkahelyén is talán lépcsőzik. Lehet, hogy még beugrik kávéra vagy újságért is valahova (úgy értette, hogy 8:20-ig biztosan beér). Tehát a sok gyaloglás és várakozás rontja az amúgy elég barátságos képet. A saját megfigyeléseim szerint is ezek rontják a tömegközlekedés átlagát. Emiatt gyakorlatilag nem érdemes a tömeget (vagy autót) választani a fővárosban ha nem kell messzire menni (és józan a visszaérkezés ;->).

Írok egy barátságosabbat (otthon 20km/h, városban 15km/h-val számolva):
* tekerés házkapuból - Kismaros MÁV állomásra (0.7km): 2 perc (7:10-7:12)
* várakozni Kismaros MÁV állomáson (újságot vesz, kávé?): ~4 perc (7:12-7:16)
* vonatút Kismaros MÁV állomás - BP Nyugati: 38 perc (7:16-7:54)
* séta BP Nyugatinál: 2 perc (7:54-7:56)
* tekerés BP Nyugatiból - munkahelyre (2.7km): ~11 perc (7:56-8:07)
Ha jól jönnek ki a lámpák vagy ha valamivel közelebb van, akkor ez már tényleg meglehet 56 percből, bár még nem próbáltam ki ezt konkrétan!

Rendszeresen jártam régen péntek este (sőt, vasárnap is) a keletiből és míg igaz, hogy eléggé zsúfolt ilyenkor, de ha ilyen panaszokat hallok, hogy x órával előbb kellene odamenni elfog a röhögőgörcs. 10-ből 9 esetben még akkor is volt ülőhelyem ha az indulás előtt 5 perccel érkeztem, csak udvariasan odébb kellett lökdösni az álló szerencsétleneket a folyosóról. Sokszor választottam ezt a stratégiát hogy a lehető legtöbb rászoruló ülhessen le, de általában nekem is jutott. Természetesen minden vonal más, így könnyen lehet, hogy egy másikon már csak 10-ből 6-szor sikerült volna.

Nem akarom bemásolni újra a linket, de ha valaki sokat autózik az még nem jelenti azt, hogy van autója. Egy benzinessel versengő (tehát amit az emberek vennének) elektromos-hibrid autó az előállításhoz szükséges erőforrások miatt előfordulhat, hogy több szennyezést okoz bizonyos tekintetben mint egy benzines. Vö.: elektromos kisautó, elektromos bicikli/motor. Általában is egy drágább valami előállításához több erőforrás (és több szennyezés) kell. A többire most nem válaszolok, mert már így is hosszú lettem.

És még egy kiegészítés az előzők kommentemmel kapcsolatban: Lehel helyett Váci utat akartam írni, a Lehellel nincs probléma.

cso zsi 2009.01.27. 20:31:50

@hogykelltörölni:
10 éves gyerek otthon hagyható.
A biciklit is nehéz bevinni a kapun 3+6+3 lépcsővel, üresen. (nem panel)
Az elmúlt 15 évben a körfolyosóról, és a pincéből meglovasítottak 1 mopedet, két bringát tőlünk, lakói összesítésben 3 robogó, 8 bringa.
Még az ételfutár is lutri, nemhogy a másra bízott bevásárlás.
Annyi pénzért meg saját kocsival hányszor is járom meg a városszéli nagyáruházakat?
Egy éve nincs kocsink, és a költségvetésünk nem csökkent, mert a bevásárlások árkülönbsége, és tömegközlekedésre fordított pénz elviszi a "megtakarítást".

cso zsi 2009.01.27. 20:40:35

@hogykelltörölni:
20 km-t bringázol? többet utazom BKV-n egy irányba, hogy utána nekiállhassak a napi autós kilométereimnek, majd munka után ugyanaz haza.
Az autózás 80-120 kilométeréből talán 20 métert tudnék bringával kiváltani.

szecsuanisincsiszolo 2009.01.27. 21:02:40

@hogykelltörölni: most vasárnap mentünk le Pécsre, odafelé Érdnél tankoltunk 5000 ft-ért (mert ott mindig olcsóbb a benzin), és még majdnem félig volt a tank, amikor visszaértünk Pécsről Újpestre. (Valamennyi volt még benne... Pécs oda vissza 320 km, 7 l/100km akkor kb >6000 ft.)


nekünk nincsen ilyen bringás vonatos stb kedvezményünk, teljesáru menetjegyet kellene venni + IC pótjegy, az 1 dolog, hogy nekem van Budapesti bérletem, mert megkapom ingyen, de a többi rokonomnak nincsen, így akárhogy számolom olcsóbb az autózás...
Budapesti közlekedésnél meg tapasztalataim alapján a BKV az olcsóbb, nekem mindenképp. :)

Taxival még nem próbáltam...de inkább nem is fogom.

MosoMasa 2009.01.28. 18:46:13

....ülőkendő, újságpapír, miegymás.
Hát bazzmeg, hurcoljál te magaddal ilyesmiket, és legyen felhőtlen örömed a redvás vonatokon!
Praktikus kisszéket nem akarsz magadnálhordani, mert gondolom aluminium uzsonnásdobozod van a rántotthúsnak! Vagy esetleg befőttes üvegpől pacalt vazze a jászberényi személyen!

hogykelltörölni 2009.01.29. 13:42:55

@cso zsi: Ha nem lett volna világos csak a súly miatt kérdeztem. A bringám egy 160kg-os komámat is megbírja pedig én fele annyi se vagyok. Van hátsón kívül kisebb súlyra még első kosár, oldalsó zsákok (kerékpáros táska), illetve a hátul kétoldalt lógó zsákok igen jól terhelhetők. Mármint ha az volt a baj azzal amit írtam, hogy a gyerekkel kell eljárni bevásárolni.

Én azt hittem, hogy az autókat is lopják. A személygépjármű pótlása _kicsit_ költségesebb mint a kerékpáré. Ha összeszorozzuk szerintem (bár nem néztem után) jóval több kárt szenved átlagosan egy ember évente az előbbi miatt mint az utóbbi miatt. És megkérdezhetem, hogy mivel volt lezárva? Egy biciklilakat 5 ezer forintnál kezdődik. Az autóba sem 500 forintért vesznek zárat és riasztót úgy tudom. És tök mindegy milyen nyilvános helyen van lelakatolva (bár a csendes, biztonságosnak tűnő helyek hátrányban), lásd a videón. Igaz, ha nem panelről van szó és akkora nagyértékű kerékpárokról beszélünk (50-100e fölött) akkor a lakásban is lehetne neki helyet találni felakasztva... Az aranyközépút: olcsó vagy másodkezű, de megbízható bringa direkt ilyen megfontolásból. Most inkább nem ismétlen a cm.hu-t tovább.
www.youtube.com/watch?v=5rKMZnM5s4o Budapest
www.youtube.com/watch?v=J7zb8YXrmIA New York

Szomorú hogy a biciklit nehéz felvinni, ezek szerint a mozgássérülteknek esélye sincs azon a környéken. :( Most mondanám, hogy hívni kellene a férjet ha segíteni kell pakolni (testmozgás!), de néha gondolom este is dolgozik. Végső soron ezekben a ritka esetekben le lehet zárni a bringát a bejáratnál amíg felmegyünk a sok csomaggal és vissza.

Mi a lutri az ételfutáron (és hol írtam másra bízott bevásárlást)? Úgy tudom a helyszínen szokás fizetni. A második komment alapján elég messze lehetnek azok a városszéli áruházak. Számoljunk csak 50km-t egy körútra, városi viszonyok mellett legyen 7l/100km: ~850Ft. És ehhez még nem számoltuk hozzá a használattól függő és az attól nem függő plusz költségeket amiket itt már írtak egy tucatszor (ami miatt a gyakorlatban a benzinár többszöröse a tényleges költség). Lehet, hogy a végén még olcsóbb lenne inkább azt a párszor tíz forintot kifizetni amit a "pofátlan" sarki kisbolt rátesz. Természetesen még mindig nem számoltam bele az órabért: ha én beugrom ide a sarki kisboltba venni 1-2 dolgot akkor a keresgélés, sorban állás és közlekedés miatt akár fél óra lesz a teljes kiesett időm amit fordíthattam volna plusz munkára, szórakozásra, családra vagy bármire - de a lényeg, hogy ezek mindegyikét jobban élveztem volna mint a boltot. Mennyibe is kerül fél (vagy akár negyed) óra egy tipikus órabéren? Akkor miről is beszélünk? Aztán ez eddig még mind csak tényszerűség volt, de most jöjjön egy elméleti síkú megjegyzés: szerintem párszáz forintból megoldható lenne egy rendszeres bevásárlós kiszállítós rendszer ami bármely (környező) boltból vállalhatna beszerzést. Lenne erre kereslet?

Viszont most nem teljesen értem a helyzetet. A cégautóval nem sikerül bevásárolni, saját autó nincs 1 éve, bicikligyűlölet, házhozszállítás idegen, minden messze, városon belül tömegközlekedés, de akkor most hogy jár haza az a 2 karton tej és 6 zsák víz?! Ezt most értsem úgy, hogy csak apránként van vásárolva autó nélkül a sarki kisboltból az áru és az viszi el a költségvetést? Végül is most miben nem értünk egyet?! :-D Ebben az esetben a csomagtartózás-utánfutózás a messzebbi boltból csak megoldás lehetne. ;) Én úgy pontosítanám ezt a témát (és a címet), hogy váltsuk ki az egyéni magánautó-használatot az élet lehető legtöbb területén! Az autó jó találmány, de nem kell mindig mindenkinek mindenhova saját és egyéni belőle.

Aztán a költségvetés-különbséget egyébként is nehéz észrevenni, lásd a fenti dohányos megjegyzést! :) Főleg hogy az autóvásárlás költségét is 'hamar' elfelejteheti az ember (ha nem részletre ment). Végül ha csak a pénzről lenne szó akkor a megoldás az, hogy mindenhova elektromos biciklivel kell járni, mivel az a legolcsóbb! (Hosszú távokra még a biciklinél is!)

Nem szeretem a 'csak és kizárólag' hozzáálást, főleg ha semmi indoklás nem szerepel. 20km kevés a biciklihez? Másnak meg sok. Ez amolyan 'ha van rajta sapka akkor azért, ha nincs akkor pedig azért' nem-biciklizés. Hogy csak vidéken van értelme? Szerintem ha napi minimum 30km-t kellene mennem emberi körülmények közt akkor azt is bevállalnám. Természetesen ha mennem is kell valahova vagy csinálok valamit akkor az növeli a távot, szinte hetente előfordul az egy nap 35-40km, kirándulásokkor >50km megtétele. Legyen elég annyi, hogy biztos forrással rendelkezem arról, hogy vidéken 4-5km távról betekerés már igen nagy számnak számítana (ahol a városok átmérője jobbára 10km alatt van és a forgalom szinte sehol sem jelentős). Tehát itt is mindenki autózik. Persze az tény, hogy én szerencsés helyzetben vagyok mert csak 10km és közel a 'multi' is.

Viszont mennyi az átlagos napi utazás a fővárosban? Szerintem nem kell mindenkinek órákat autóznia. A kommentek kicsit egyhangúnak látszanak, mert aki simán megtehetné az alternatív út választását az behúzta fülét-farkát! Ez amolyan torz statisztikai reprezentáció. Én persze próbálok a lehető legtöbb alternatív javaslatot tenni amivel sokan jobbá tehetnék sokan a sorukat, de természetesen nem mindegyik vonatkozik mindenkire.

Stp 2009.01.29. 17:08:58

A Kismaros - Bp vonalon tényleg kiváltható a kocsi, főleg gyerek nélkül, de próbáld meg Vác - Veresegyház - Bp vonalon.

Ezen a vonalon 1 vágány van, és pár kitérő. Én csak Vicziántelepig közlekedtem, ami 30km és min. 50 perc, de rendszeres a késés + le kell menni a vonathoz (15p)+ végállomásról el kell jutni a munkahelyre (15-20p). (Ezen a vonalon a leggyakoribb az vonatos öngyilkosság, nekem 3 alkalommal jelentett sok, sok késést.)

Általában 60-70 perc volt a menetidő. Amikor elhagytam a MÁV kényelmét, 150 perc alatt sikerült megtenni a 30km, és ez csak egy út volt, és nem öngyilkos miatt.

Most kb. 40-70 perc a kocsival az út háztól házig.

A vonat óránként jár, ha jár, reggel kora este egy kicsit sűrűbben (2 vonat).

A kocsival akkor indulok, amikor jólesik. Közben útba tudom ejteni a gyerek óvodáját, ami nem fenti lakás - vasútállomás útvonalon van. Gyalog az reggel +60 perc lenne községen belüli séta, így 10 perc.

Ami igaz, hiányzik a vonatos csapat, passzív pihenés a fülkében, olvasás, bambulás.

De a vonatos csapat nagy része is átült már kocsiba...












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása