Nem tudom, hogy Anna az olvasóinkat akarja meggyőzni, avagy saját magát meggyugtatni, hogy jól döntött, mikor eladta az autóját. Az általa bemutatott okfejtés könnyen lehet, hogy teljesen reális saját magára nézve, de általánosságban már nem feltétlenül értenék vele egyet, mert ott már az érvek többsége megbukik. És kerüljön sokkal többe autót fenntartani, mint tömegközlekedni, de amíg mindennapos az, hogy az életveszélyes állapotú buszokon hányásban állva kell utazni, addig nekem ez nem alternatíva.
Egy esztendővel ezelőtt Kismarosra költöztem. Ezzel egy időben szabadultam meg a kocsimtól. Meguntam azt, hogy
- az üzemanyag ára állandóan növekedett (igaz, most csökkent)
- az önkormányzat kivetett rám 12.000 forint adót
- a kötelezőm évente 44.000 forint volt
- a szervízek, autópályamatricák, stb... csomó pénzem elvitték.
Bevallom, úgy választottam meg a lakhelyet, hogy a vasúti közlekedés jó legyen a fővárossal. A zónázó vonat 40 perc alatt a Nyugatiban van, éjjel 0.40-kor jön onnan az utolsó vonat, amivel mozi, színház után is haza tudok menni.
Amíg Budapesten laktam, a 8. kerületben, egy hónapban a következő költségeim voltak a járgánnyal kapcsolatban:
- garázs bérlése 18.000/hó
- tankolás: 45.000/ hó (3 tank benzin, mindig kocsival jártam)
- havi parkolási költség: 5000
- havi kötelező díja: 3.500
- súlyadó (havi lebontásban) 1.000
- egyéb költségek (átlagban): 3.000
Ez összesen: 75.500/hó (nem is merem leírni mennyi/év)
Ezzel szemben most
- havi vasúti bérlet ára: 27.000 (Rákospalota-Újpest- Kismaros), de ennek a 86 %-át a munkáltató fizeti, azaz összesen 3.800
- BKV bérletet megkapom cafeteria rendszerben a munkahelyemen az 0 (nulla) forint.
Tehát összesen a korábbi 75.500 forint helyett 3.800.
Na jó, tegyük fel, hogy nem lenne ilyen jó a munkahelyem és magamnak kellene finanszírozni: akkor ugye ez 36.000, ami pont a fele a kocsival történő kiadásnak.
Most nézzük az időtényezőt.
A múltkor a szomszédom felajánlotta, hogy bevisz a nagy Budapestre kocsival. Kismarostól az m3-as bevezető (Shell kút) eljutottunk 40 perc alatt (a szabályokat betartva.) Ott azonban a sor végére kerültünk, onnan a Hősök tere újabb 30 perc volt, majd onnan a munkahelyem (Kálvin tér) még 20.
Azaz összesen 90 perc volt a menetidő. Szomszédom elmondása szerint ez egy átlagos hétköznapi menet, amit csak akkor tud csökkenteni, ha 6.00 előtt, vagy 9.00 után indul el. Ám mivel én 8.30-kor kezdek, ez sajna megvalósíthatatlan.
Ezzel szemben, ha nem ülök kocsiba, akkor:
- házkapu - MÁV állomás: 8 perc (7.05-7.13)
- vonatút: 36 perc (7.17-7.53)
- Metró: 10 perc
- gyalog: 2 perc (bent is vagyok 8.20-ra)
Összesen: 56 perc, itt tehát máris megtakarítottam fél órát.
Amikor a MÁV sztrájkolt, ezen a vonalon akkor is mentek óránként vonatok. Mivel ebben az esetben a vonat minden állomáson és megállóhelyen megállt, az általában 60 perces út 84-re növekedett, de még így sem érte el a kocsival 90-et.
Környezetszennyezés: én legalább egy hangyakukinyit tettem érte (úgy érzem), tudom, hogy nem sok, vagy csepp a tengerben.
A vonaton tudok olvasni, fel tudok készülni az aznapi előadásaimra, beszélgetek ismerősökkel. Egyedül kibambulva a kocsiból ezt nem tudom megtenni.
Nézzük akkor a dolognak azt az oldalát, amikor jobb lenne, ha lenne kocsim:
- utazás repülővel. Ez sem tragikus, hiszen a Nyugatiból már mennek vonatok Ferihegy 1-ig, igaz, ha nem onnan megy a gép, akkor még a 200-as busz is. Mivel az M0-s már megvan, ebben az esetben jobb lenne, ha lenne autó, mert időben sokkal hamarabb ott lennék. Ezért azonban nem fogok egy gépet venni, tekintettel arra, hogy egy évben 3-4 alkalommal utazom így.
- koszos a vonat és a BKV, a kocsi tisztább: igaz. Sajnos, igaz. Erre is van megoldás, ülőkendő, újságpapír, miegymás. Ez sem akkora tragédia, meg lehet oldani.
- vidéki utak, rokonlátogatások: Volán, BKV, MÁV.
Összességében én azt gondolom, semmi tragédia nem ért azzal, hogy nincs autóm. Mi a véleményetek?
Az utolsó 100 komment: