Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Hó alatt nem látszik a féklámpa és az index!

2009.02.18. 09:46 :: SilentSound

Összehozza az autósokat a hó, én legalábbis ma reggel munkába indulás előtt egész jót beszélgettem hósöprés és jégkaparás közben valakivel, aki egy műanyag vakaróizével próbálta a tízcentis havat eltávolítani az autója tetejéről és felajánlottam neki a kefét. Vanek úr nem ilyen pilótával találkozott út közben, hanem azzal a fajtával, aki rohan, nincs neki ideje havat pucolni, az már azonban eszébe sem jut, hogy az összes fényt eltakarja az a fehér izé a kocsin és akaratán kívül orosz rulettet játszik, aki a közelében halad.

Tiszteletkörök helyett rögtön a témába vágnék: havas téli napokon gyalogosként és autósként is figyelem, ki mennyire takarítja le a kocsijáról a havat. És igen: még mindig vannak olyanok, akik úgy gondolják, bőven elegendő, ha az ablaktörlő lapátokra bízza ezt a munkát. Ezúton is szeretném velük közölni: NEM, NEM ELEGENDŐ!

Vonatkozik ez arra a Fiat (talán Punto?) tulajdonosra is, akit ma (febr. 17) reggel 3/4 8 körül vetett elém a sors. A hátsó lámpabúrákra rakódott kb. 3-4 mm vastag hóréteg mögül csak halványpiros derengés látszódott, amikor a fékpedálra lépett (még jó, hogy a 3. féklámpa elől az ablaktörlő leszdte a havat), és az indexek sárgája is hasonló hatékonysággal szűrődött át.

A család vígan ült a kocsiban, mit sem sejtve arról, hogy a mögöttük jövők csak találgathatják, vajon akar-e fékezni, vagy kanyarodni, esetleg sávot váltani, de ez a boldogság hamar meg fog szűnni, amint egy gondolatolvasási képességgel kevéssé megáldott sofőr beléjük csattan hátulról.

Szóval miért is kell(ene) teljeskörűen letakarítani a havat a kocsiról? - avagy takarítási 1×1

A kocsi elején a legfontosabb a fényszórók letakarítása. Egy kicsit jobban megáll a hó a kocsi elején, és a tompított máris olyan, mintha nem is lenne. (Havas, latyakos időben jó, ha megálláskor is megnézzük a lámpabúrát, mert a rárakódó latyak a legmenőbb xenonfényszórókból is olyat csinál, aminél még a Trabant lámpái is hatékonyabbak.)

Jó hír erős hóesésben hosszú távra autózó száguldozni vágyóknak: az első rendszámtáblára rakódó hóréteg minden egyéb trükközés nélkül (pl. műanyaglap odarögzítésése műraffiával) is olvashatatlan lesz, tehát nem kell félni a fotózástól, lehet nyomni, ahogy a csövön kifér :)

Motorháztető: sokakban felmerül a kérdés, vajon miért is kell letakarítani a motorháztetőt, hiszen a melegtől úgyis el fog olvadni. Na igen, csakhogy azt már nem várják meg (hiszen két törlés az ablaktörlővel, és már indulnak is), emiatt aztán ha elég gyorsan mennek, a menetszél egyenesen a képükbe fújj a havat Ettől persze semmit sem látnak abból, ami előttük történik.

Szélvédő: ne bízzuk az ablaktörlőre és a mosófolyadékra a letakarítását, a kefével az egész szélvédőt szépen letakaríthatjuk. Ha az alja már jeges, tönkrevágja a lapátokat, ráadásul amíg meg nem olvad rendesen, nem lehet jól kilátni, használjunk inkább jégkaparót

A kocsi oldala: a le nem takarított hótól fehér oldalablakokon gyönyörű lehet a kilátás. Tiszta fehér minden. De az a fehér folt melletünk vajon a hó, vagy egy fehér furgon? Vajon hogyan tájékozódnak a le nem takarított kocsikban arról, mi történik a kocsi körül? Főleg, ha még a külső tükröt sem látja a hótól?

Szóval a kilátás nem csak előre és hátra, de oldalra is létfontosságú. És ha már ott vagyunk, takarítsuk le az ajtókat is, különös tekintettel a kilincsek környékére. Hideg, száraz éjjel után az ajtó meg fogja hálálni a gondoskodást (ti. nehezebben fog befagyni).

A kocsi háta: a hátsó ablak letakarítását se bízzuk az ablaktörlőre. Ezen kívül fontos még a hátsó lámpák letakarítása, hogy a mögöttünk jövőket ne érje teljes meglepetésként, ha meg akarunk állni, vagy be akarunk fordulni valahová.

A kocsi teteje: "mi a fenének?" kérdezhetnénk, a tetőablakon (már ha van) senki nam akar ilyenkor kinézni. Ha pár centinél vastagabb a hóréteg a kocsi tetején, egy hirtelen, erősebb fékezésnél kellemetlen meglepetésként egy nagyobb adag hó zuhanhat a szélvédőre, eltakarva minden kilátást az ilyenkor létfontosságú másodpercekben. Kívülről nézve a jelenség kicsiben olyan, mint amikor az Antarktiszról leszakad egy jéghegy - nagyon látványos, belülről - gondolom - már nem annyira.

Akár vékony, akár vastag a hóréteg a kocsi tetején (és szedán tulajdonosok csomagtartóján), kellő sebességgel haladva szép fehér, és teljességgel átláthatatlan "hófelhőt" húz maga után az ilyen autó. Ez belülről bizonyára igen vicces, egészen addig, amíg nem kerül elébük egy másik autó, aminek lusta disznó tuljadonosa nem volt képes rendesen letakarítani a kocsiját, és emiatt csak egy nagy fehérséget látnak maguk előtt...

Egy átlagos autó rendes letakarítása 5 perc alatt megvan, de még a legelveszettebbek is végezhetnek vele max. 10 percen belül. ha együtt megy a család, akkor a a kocsi vezetője menjen le 5 perccel a többiek előtt letakarítani.

Ha igazán esik, úgysem lehet rendesen haladni az utakon, az a pár perc, amit a takarításra szánunk, nem oszt és nem szoroz, viszont mind a saját, mind a többi autós életét könnyebbé és biztonságosabbá tesszük. (Csak zárójelben: tőlünk északnyugatabbra megbünteti a rendőr azt a sofőrt, aki nem takarította le rendesen az autóját.)

148 komment

Címkék: biztonság közlekedés autó veszélyes lámpa jég

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Cook kapitány 2009.02.18. 12:26:30

Reggel egy elottem meno, lusta renault-os nem takaritotta le rendesen a szelvedot es nem latott ki rendesen, emiatt kb. 20km/h-val mert csak lefele menni a Pusztaszerin. Basszus, ha nem mer menni mert nem lat, akkor miert nem all meg letakaritani? Total balesetveszelyes volt a csoka.

A hatso ablakrol az ablaktorlo leszedte, azon keresztul lattam mogotte en is, hogy total havas-jeges a szelvedo.

monnyo 2009.02.18. 12:30:13

Reggel én is rengeteg fehér gömböjded autóval találkoztam. Lámpa se elöl se hátul nem látszott. Ez van, lemennek a lakótelepeken, belepuffanak aztán mennek. Ennyi.

Don Blasius 2009.02.18. 12:31:03

@Cook kapitány:
Amúgy bírom, hogy egyes autókon a hátsó törlő a szélvédőből elenyésző felületet töröl csak le, pl. Renault Megane II, Suzuki Ignis. Túl alacsony a szélvédő és emiatt csak rövid ablaktörlőt lehet rájuk tenni. Ha ezen csak ez töröl a hóból, akkor az csak lőrés...

Leadfoot 2009.02.18. 12:37:17

@Bladika: Én most arról beszéltem, aki nem ködben, hanem mondjuk csak simán éjszaka égeti a ködlámpát.

i23kovacs 2009.02.18. 12:37:59

@HulyeReklamok: ott a pont, nagyon jo :-))

En meg annyit tennek hozza, hogy esos, saros idoben ugyanez igaz a vilagitotestek takaritasara. Sajnos igen kevesen teszik meg ...

ZsZ 2009.02.18. 12:39:12

A transporteremen csak a tetőn áll meg a hó, viszont azt meg nem érem fel teljesen - kb max fél méternyit lehet leszedni az első és hátsó szélvédő fölötti részről...

MekkMester 2009.02.18. 12:41:35

@ZsZ: Ha nagyon befűtessz, nem olvad le? :)

Leadfoot 2009.02.18. 12:42:36

@TH: Én pont fordítva vagyok vele. Az első ködlámpa annyira nem zavar. De aki égeti, és mondjuk 60-nál gyorsabban megy, annak nem is segít, és akkor már miért ne legyen szabályos az ember?

A hátsó viszont nagyon szar tud lenni. Pl. mikor valami kanyargósabb szakaszon, ájszaka, zuhogó esőben ér utol az ember valakit, akinek ég a ködzáró, ráadául száguld ötvennel (lakott területen kívül), az nagyon szar tud lenni. Én az ilyenekre párszor rávillantok, és ha nem veszik a lapot, simán rájuk tolom a refit.

monnyo 2009.02.18. 12:44:26

@i23kovacs: Nekem mindig van a kocsiban, kis nedves kendős és le szoktam törölgetni a lámpákat mikor már annyira koszos ilyen időben h nem látok ki, és ilyenkor már semmiből sem tart a hátsókig elgyalogolni...

ZsZ 2009.02.18. 12:44:31

@MekkMester: :) sajna nem, mert hő- és zajszigetelt belülről a tetőkárpit...

vape 2009.02.18. 12:49:59

@Bladika:
Csatlakozom az előttem szólókhoz a témában: azzal, hogy álló helyzetben járatod a motort, a következőket éred csak el:
1. nem melegedik szinte semmit (hiszen csak terhelve melegedik a motor, azaz menetközben),
2. cserébe jobban kopik a motor (hiszen a nem üzemmeleg motor koopása a legnagyobb),
3. fogy a benzined,
4. és még a környezetet is szennyezed mellette.

Egy autó téli letakarítása 10-15 perc, ez már jelentős idő, amíg feleslegesen jár a motor.
Miután elindítod az autót, megvárod, míg a motordiagnosztika lámpa kialszik, az alatt a 3-4 mp alatt a motorolaj is már minden szükséges helyre megérkezett. Utána elindulsz, és finoman hajtod csak az autót, míg be nem melegedik a motor. Így Te is, a motor is és a környezet is jól jár.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2009.02.18. 12:50:58

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél:
"De hogy a ködlámpa kit zavar? Engem még egy ködlámpa sem vakított el, viszont a szemem kifolyik a féklámpától, amikor az előttem álló a sík úton addig tapossa a féket, míg el nem indulhat végre. Esőben még rosszabb... Mitől fél, elgurul alóla a város, vagy mi? "

[ironia]
felhívom szíves figyelmedet az automata nyomatékváltó nevű új találmányra (nem olyan régi, még nincs száz éves). tudod, az ilyennel szerelt gépjárműveknél nem kell a fakanállal keverni a gulyáslevest a két ülés között, elég induláskor előremenetbe kapcsolni. viszont sík úton elgurulnak (gy.k. kúsznak) ha nincsenek befékezve. bár a kontinensükön ritkábbak, mint a manuális váltóval szereltek, de nem kizárt, hogy ilyenekkel találkoztál.
[/ironia]

Lunitari 2009.02.18. 12:54:36

@Hammer: Jó! Elmagyaráznád. hogy teljesen sík úton mitől is kezd el gurulni erre vagy arra? A botváltos autó is elgurul üresben, fék nélkül és nem sík úton......

Reggie 2009.02.18. 12:58:34

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél 2009.02.18. 11:38:14

engem a kodlampa is zavar. nem azert mert szabalytalan, hanem mert kifolyik tole a szemem es hunyorgasra kesztet.

bocage 2009.02.18. 13:07:18

Lehet, hogy más már említette, de aki nem törli rendesen a kocsit az ugye rögtön el is indul vele. Viszont a motornak nem jó, ha akár csak egy éjszakányi mínuszokban állás után mondjuk rögtön elkezded magas fordulaton pörgetni. Az az 5-10 perc amíg a havat takarítod elég, hogy kicsit a rendszer is átmelegedjen, na meg az utastér!

ColT · http://kilatas.great-site.net 2009.02.18. 13:07:19

@vape: Azaz, így kéne.
A valóság az hogy ilyenkor lassabb vagy mint a forgalom és mindenki anyázik.

Bár mondjuk én is így csinálom, mert vigyázok az autómra. Viszont a gyorsabbakat elengedem és én sem szoktam levillogni-dudálni senki ha lassabban megy mint 50.
Letakarítani az autót meg álló motornál is le lehet. Kifejezetten rühelem ha nem látok ki.

Lunitari 2009.02.18. 13:07:50

@Hammer: Talán ha pirosnál N-be tennéd? Vagy nem olvastad el mikor is lép fel a "kúszásod"?

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2009.02.18. 13:11:10

@Lunitari: talán, ha megértenéd az automata váltó lényegét (lassan írom, hátha úgy átmegy): n_e_m___k_e_l_l___k_a_p_c_s_o_l_g_a_t_n_i

ColT · http://kilatas.great-site.net 2009.02.18. 13:16:00

@Hammer: Nem értem emúgy kit zavar ha az előtte levő áll a féken. Engem pl. nem.Viszont a szembejövő buzik akik nem kapcsolják le a refit, már jobban!

MekkMester 2009.02.18. 13:17:18

Szerintem ez az automata váltós féktaposási dolog vihar a biliben.
Persze, nyomják csak a féket, el ne kússzon az autó. Én is nyomom, bár manuális a váltóm.
Én így tanultam az teher oktatomtól, aki 25 évig kamionozatt a világban. Ő tanácsolta, hogy mindig nyomjam a féket, ha megállok forgalimi ok miatt. Hiszek neki, volt egy "kis" tapasztalata.

Lunitari 2009.02.18. 13:18:47

@Hammer: Nem? "Amikor az automata váltót hajtó fokozatba kapcsoljuk (D, 1, 2, 3, R)" Nézd csak, itt azt írták kapcsoljuk :) És ezen kívül még írnak P és N-ről is ;) Tehát szépen pirosnál kapcsolsz N-be és nem fogsz világítani mint egy üstökös ;)

Dorombolo 2009.02.18. 13:19:24

Ha D-ben van és a féken állok akkor gyorsan tudok indulni, ha Parkolóállásban, elveszítek 2-3 másodpercet, ami 2-3 autónyi lemaradás a lámpánál - a mögöttem lévőknek... Ezért szeretem jobban nem automata váltót a városban.
Viszont a hótól mindkettőt alaposan megtisztítom indulás előtt, mert - igaz évekkel ezelőtt - én is jártam úgy, hogy a tetőn maradó hótömeg az egész szélvédőt ellepte egy kósza gyalogos nem kellő pillanatban és nem várt helyen való felbukkanásakor.
Ma reggel egyébként is könnyű volt havat takarítani, nem volt ráfagyva, egy sepréssel lejött, és pici jégoldó és full panorámával indulhattam...

schnee 2009.02.18. 13:21:12

@Leadfoot: Én is ezt szoktam tenni, de nam nagyon szokták érteni......

@vape: az olajpumpát tudtommal ma is a motor hajtja - azaz, ha nem jár az olaj sem megy

Egyébként az ablakfűtések is csak járó motornál működnek (az elsőt még bekapcsolni sem lehet, ha áll a motor - legalábbis az én mondeoban)

Leadfoot 2009.02.18. 13:22:19

Bocs, de szerintem bármilyen autóval üresben állni a forgalomban, mindenféle fékezés nélkül nem frankó. Akár lejtős a terep, akár sík.

Laciii 2009.02.18. 13:22:39

A legdurvább az amikor az ilyen egyszer csak elindul, a tükrét nem látja, te meg az indexet nem látod, és egyszer csak rádmozdul egy parkoló hókupac.

@ColT:
"A valóság az hogy ilyenkor lassabb vagy mint a forgalom és mindenki anyázik."

Néha valami előnye is van annak, ha az ember majd 1 kilométert tötymörög a kátyús úton mire kiér a forgalomba :)

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.02.18. 13:23:16

@Lunitari: @Hammer: Kérlek, hogy ezt a féklámpás, automata váltós vitát ne itt, hanem a már említett autozz.blog.hu/2008/09/21/miert_nem_tudtok_leszallni_a_fekrol topicban folytassátok, köszi!

Leadfoot 2009.02.18. 13:25:48

@schnee: igen, én is el szoktam tűnődni, hogy az ilyen emberek vajon prosztóságból nem kapcsolják le a ködzárót, vagy nem is tudnak róla, hogy világít.

Még ha köd is van, akkor is illene lekapcsolni, ha valaki utoléri az embert. De odáig már nem terjed az ilyen agya, hogy belássa: ha ott autózom mögötte néhány méterre, akkor látom is őt, nem kell a szememet kifolyatnia. Nem, sok ember agya addig terjed, hogy köd = ködlámpa, és pont. Mikor kiérnek a ködből, akkor úgy felejtik, és ég még három napig...

Lunitari 2009.02.18. 13:25:58

@Leadfoot: Miért is nem? Csak mert én inkább hajazok egy Szentinelhez mint egy átlag emberhez és a legkisebb elmozdulását is azonnal érzékelem? :D

Lunitari 2009.02.18. 13:26:47

@SilentSound: OK, befejeztem. Az automata egy rakás szar. Vezetni nem tudóknak pont jó :)

Gabcsi12 2009.02.18. 13:27:42

Egy pár évvel ezelőtt, még az osztrák határon az előttem igyekvő autóst félreállították, s addig nem engedték tovább, amíg le nem takarította a havat a kocsi tetejéről. Hozzáteszem, az osztrák részen tokéletesen letakarították az utat. Talán nem akarták, hogy összekoszolják a lusta autósok. Csak 10 perccel kellene hamarabb kikászálódni az ágyból ehhez.

_Toto_ 2009.02.18. 13:29:51

Na az 5 perccel én is vitatkoznék. Persze nem ez a cikk lényege hanem a takarítás, abban teljesen igaza van.
A jégkaparással, jégoldással együtt ez szerintem is lazán eléri a 15 percet.
De ennyit akkor is rá kell szánni.

Mókusélet 2009.02.18. 13:32:26

....Januárban volt 1 éve,hogy egy barátom anyukáját-aki az út szélén haladt, járda hiányában-elütötte egy pasi, mert nem látta.Csak maga elött volt letakarítva a szélvédőről a jég,jobb oldalon nem,így nem látta.A néni meghalt....

Dorombolo 2009.02.18. 13:36:17

@Lunitari: Kényelmes sz@r, hosszú utakra ...

Dorombolo 2009.02.18. 13:39:33

Utoljára 19 éves koromban tettem olyat, hogy - szilveszter éjjelén - csak egy 30 cm átmérőjű kört kapartam le a behavazott, lejegelt Trabantom szélvédőjén...
Aztán be akartam kanyarodni a szűk kocsifelhajtóra a barátnőmék háza előtt... Nem sikerült. :-)
Azóta tudom a feladatot...

Lunitari 2009.02.18. 13:39:54

@Dorombolo: :)) Aláírom, de én hosszú utak alkalmával is inkább manuális váltóra szavazok, főleg ha esetleg nem autópályán kell menni, hanem pl kis hegyi utakon....tényleg a NASCARBAN automata váltót használnak? :D

_Phoenix_ 2009.02.18. 13:41:36

@Lunitari: És ahhoz mit szólsz, ha kiveszem Dből és átrakom N-be, akkor keresztül kapcsol az R fokozaton. Nem lepődnél meg, ha felvillanna a tolatólámpa? ;)

mérleg 2009.02.18. 13:43:54

MekkMester 2009.02.18. 10:21:47 !! meg a biciklisek

Az még jobb lenne, ha csak a Te autód lenne az úton. Nem????

Dorombolo 2009.02.18. 13:45:05

@_Phoenix_: Legyen kötelező ráírni a gépre kívülről, hogy "automata váltóval szerelve" és nincs meglepi! :-)

mérleg 2009.02.18. 13:46:16

TH 2009.02.18. 10:58:22
@Leadfoot: "Jégkaparóval csak csinján, ne legyen karcos az ablak."

Fizikailag lehetséges egy gyenge műanyagdarabbal megkarcolni az üveget? Én elhiszem, csak még nem láttam rá példát.

Én már láttam. Nem kívánom a látványt.

Dorombolo 2009.02.18. 13:47:54

@Lunitari: Nagyon jó automataváltók vannak már, én pl. nem is tudom kihasználni minden jó tulajdonságát, de azt bírom, hogy automata volta ellenére manuálisan is lehet kezelni és ez pl. tök jó az általad írt esetekben a hosszú úton, meg pl. az ilyen napokon, mint a mai..

insert_click · http://www.kutyapoint.hu/ 2009.02.18. 13:48:33

Ezt is büntetni kellene, nem csak magát de a többi közlekedőt is veszélyezteti...

KCB 2009.02.18. 13:49:11

A ködlámpát sokan nem ismerik, nem tudják hogy van nekik olyan, azt meg pláne hogy ég. Egyszer felkapcsolják és úgy marad. Persze az ilyentől a jogosítványt venném el mivel nincs tisztában az autójával. Sokan pl. nem használnak reflektort sem, rosszabbik amikor csak azt használják.
Én motorral szoktam szívni, ha esőben valaki ködlámpázik, gyakorlatilag nem látni semmit.
(világít az aszfalt, a bukó sisak plexije, stb)

MekkMester 2009.02.18. 13:52:05

@mérleg: Ádehogy! Akkor kiket tudnák folyamatosan leanyázni? :)

Lunitari 2009.02.18. 13:53:44

@_Phoenix_: Nem lepődök meg. Láttam én már folyamatosan égő tolatólámpával közlekedni embert :) Felvillan...és?

mérleg 2009.02.18. 13:54:44

@Hammer: hacsak nincs egy gomb, esetleg a fakanál amin tol az ember egyet, és áll az autó.

mérleg 2009.02.18. 14:01:55

@MekkMester: ott az anyós, még dedikált hely is van neki

MekkMester 2009.02.18. 14:05:54

@mérleg: Majd akkor, ha lesz ott katapult is. :)

bmwsbp 2009.02.18. 14:07:07

És mi a véleményetek a manapság egyre gyakrabban előforduló utólagos-xenonos autókról? Szvsz már annyira gyakori és zavaró a jelenség, hogy büntetni kellene!

mérleg 2009.02.18. 14:08:49

A hátsó ködlámpa használata a kresz szerint megfelelő látótávolság esetén tiltott. Az más, hogy egyesek úgy gondolják, már aki tudja is mit csinál az autóban amikor hozzányúl valamihez, hogy bekapcsolják, hogy nehogy nekik menjen valaki. Hogy ha azért szállnak beléjük, mert a rikíró vörös mellett alig látszik egy felvillanó féklámpa, nem gond.

Dorombolo 2009.02.18. 14:12:26

@Kerek Perec: telibe találtál, P.206-os városi kisautómon én sem tudtam évekig, hogy hol kell ködlámpát kapcsolni..
Aztán egyszer kimerészkedtem vele a városból és este visszaútra leszállt a tejfölszerű köd az M6-ra.
Megkerestem. Égés?

Zsola777 2009.02.18. 14:13:16

Arról nem beszélve, hogy havazáskor, lakott területen belül és kívül sem kapcsolják fel a tompítottat. No meg hátsó ködlámpa havazásban... ehhh...
Tegnap szóltam egy nőcinek, hogy nem ég a fényszórója: "ööö... igen, de itt bent világít a visszajelző lámpa" - aztán felkapcsolta, és forgalom elől elzárt területen haladt tovább, majd index nélkül váltott sávot.

Gontar 2009.02.18. 14:16:16

@mérleg:

Nem csak megfelelő látótávolság esetén tiltott. A hátsó ködzárófényre sokkal szigorúbb előírások vannak, mint az első kődfényszórkra. :) Olyanok pl., hogy esőben is meg hóesésben is tiltott. Igazából csak ködben szabad, csak lakott területen kívül és csak akkor, ha nem jön mögötted közvetlenül senki más. Ilyen időben kocsisor esetén a leghátsónak elég, ha világít - a többinek tök fölösleges (ésmég ilyenkor is lehet zavaró is).

Gontar 2009.02.18. 14:21:23

@bmwsbp:

Gagyixenonok... Egyrészt röhejes, másrészt meg kibaszottul zavaró is tud lenni. Szvsz annak is, aki vezeti az ilyen sufnituningmiskulanciával felszerelt járgányt.

Bűntetni kellene? Lehetne a meglévő szabályozás szerint is. Arról, hogy az illetékesek erre csak az esetek töredékében "ugaranak" nem a szabályozás tehet. Sokszor mégcsak nem is az illetékesek - mert a saját erőforrásaik megteremtésért nem ők a felelősek.

MekkMester 2009.02.18. 14:23:02

@Gontar: KRESZ 44. § (4) Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják.
Ennyi. És ez a hatályos KRESZ-ből van. Akkor kasználhatja bárki, amikor szerinte idokolt.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.18. 14:29:46

@Kerek Perec:
A távolsági fény nem használatát én is utálom. Utolérek sötétben egy ilyet, aki nem megy, mert ugye nem lát tompítottal. Megelőzném, de bizony ám jó lenne, ha égne a távfénye, hoyg lássam van-e kanyar, kivilágítatlan bicikli, stb...

Zsola777 2009.02.18. 14:33:28

@Gontar: Igaz is, ezt kellene kideríteni, hogy miért nem a _betartatás hiányára_ ugranak, miért a jogszabályokra? Az halogatásnak jó? Vagy van ismerősük a rendőrségnél, akit ki kellene rúgniuk?

@MekkMester:
Oké, használja ott, ahol ez szerinte indokolt. De akkor hamar essen le neki a tantusz, ha rávillogok, hogy kapcsolja már ki, mert VAKÍT.
Az én szemembe világít, hátulról jövök, én jobban látom, hogy ő mennyire látszódik. Ennyire megbízhatna másban.
(Kooperálni kellene, nem szívatni a másikat)

MekkMester 2009.02.18. 15:13:52

@Zsola777: Persze, igazad van. De szerintem a legtöbben fel se fogják, hogy miért villogsz rájuk, márha egyáltalán észreveszik, hogy villogsz.

Zsola777 2009.02.18. 15:17:09

@MekkMester: Jaja, például a szemből jövőre villogva 95% azt hiszi, hogy traffipax...

Kérek mindenkit, hogy használja az ESZÉT! Ha pedig így sem éri el a szintet, adja vissza a jogsiját :)

Gontar 2009.02.18. 15:25:14

@MekkMester:

Ezt a Totálcarról idézted ide? :-DDD

Azért vannak még a ködfényszóróra és a ködzárófényre vonatkozó egyéb szabályok is. Igen, a hatályos kreszben. :-D

Engem speciel büntetek is meg ezek miatt: ködfényszóróztam lakott területen belül. Az, hogy köd volt nem zavarta a zsernyákokat, mert lakott területen belül nem szabad. És nem, nem kocsmapénzt gyűjtöttek zsebre.

Leadfoot 2009.02.18. 15:25:42

@Dorombolo: Ha már így megkérdezted: igen, eléggé égő...

Ne vedd baXogatásnak, de ha már valaki részt vesz a közlekedésben, ami gyakorlatilag veszélyes üzem, szerintem vegye a fáradtságot, és autóvásárláskor olvassa át alaposan az autója használati útmutatóját.

MekkMester 2009.02.18. 15:27:05

@Gontar: Tudnád nyomatni a praragrafus számát, hogy utánnanézzek? Amelyik tiltja lakott területen belül a használatát.

TML01 2009.02.18. 15:30:03

Én is mindíg letakarítom az autót, ha havas. Nem is értem hogyan lehet elindulni úgy, hogy kb előre látsz nagyjából és másfelé sehová.

Az pedig hülyeség, hogy melegítgetni kell az autót. Semmi értelme. Beülsz, indítasz, ha nagyon akarsz vársz 20-30 másodpercet és indulsz. Úgyis terhelés alatt fog bemelegedni. Hidegen csak jobban koptatod.

Amúgy rossz látni, hogy írják itt-ott hó van. Felénk nincs semmi és nem tudom kiélvezni a hátulhajtóst! :D

fzs.1933 2009.02.18. 15:44:55

@MekkMester:

Nem rendelkezik a KRESZ a ködfényszórók lakott területen belüli, avagy kívüli használatáról.

De ez micsoda?

"(8) Lakott területen kívüli úton a forgalomban részt vevő gépkocsit NAPPALI MENETJELZŐ LÁMPÁVAL vagy tompított fényszóróval,"

Ez mi a bánat?

fzs.1933 2009.02.18. 15:49:52

@newtehen:
ha nem lenne a smiley a végén, még komolyan is venném! :)

MekkMester 2009.02.18. 15:52:13

@fzs.1933: Jól van, nem csak én találtam érthetetlen, vagy nehezen érthető részeket... :)
Nem ártana egy kicsit egyszerűsíteni a KRESZ.t.

fzs.1933 2009.02.18. 15:57:43

@MekkMester:
Az biztos, hogy mindig megdöbbenek, amikor a KRESZ-t kétféleképpen értelmezik...
Hasonlóan rossz érzésem van tőle, mint amikor a bíróságok homlokegyenest eltérő ítéletet mondanak ugyanarról.

MekkMester 2009.02.18. 16:03:19

@fzs.1933: Sajnos nem egyértekmű, vagy félreérthetően fogalmaz. A bíróságok meg... szóval ... sünt!

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.18. 16:06:11

@fzs.1933:
Először is a ködlámpa meghatározása a kresz szerint:
"1.7.10. Ködfényszóró:
olyan lámpa, amely javítja az úttest megvilágítását köd, hóesés, sűrű eső, vagy porfelhő esetén."

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.18. 16:18:57

@fzs.1933:

És a teljes jogszabály így szól:

A forgalomban részt vevő járművek kivilágítása
44. § (1) A forgalomban részt vevő járművet éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ki kell világítani.
(2) A gépjárművet, a mezőgazdasági vontatót, a lassú járművet és a segédmotoros kerékpárt helyzetjelző lámpákkal és tompított fényszóróval kell kivilágítani. Nem kell a tompított fényszóróval kivilágítani az egytengelyes motoros részből és hozzákapcsolt egytengelyes pótkocsiból álló olyan lassú járművet, amely sík úton önerejéből 15 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes, továbbá a tompított fényszóróval fel nem szerelt segédmotoros kerékpárt.
(3) A tompított fényszóró helyett távolsági fényszórót használni - fényjelzés kivételével - csak lakott területen kívül szabad. Tilos a távolsági fényszóró használata
a) másik járművel vagy hajtott (vezetett) állattal való szembetalálkozás esetében olyan távolságon belül, ahonnan a fényszóró a szembejövő jármű, illetőleg állat vezetőjét elvakíthatja,
b) a másik jármű követése esetében olyan távolságon belül, ahonnan a fényszóró - a visszapillantó tükrön át - az elöl haladó jármű vezetőjét elvakíthatja,
c) ha a fényszóró az úttal párhuzamos vasúti pályán vagy vízi úton haladó jármű vezetőjét elvakíthatja.
(4) Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják.
(5) Keresőlámpát és munkahely megvilágító lámpát mozgó járművön használni nem szabad.
(6) Fényjelzést adni a távolsági fényszóró felvillantásával szabad, feltéve, hogy ez a közlekedés többi résztvevőjét nem vakítja el.
(7) A forgalomban részt vevő motorkerékpárt és a tompított fényszóróval felszerelt segédmotoros kerékpárt - tompított fényszóróval - nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani.
(8) Lakott területen kívüli úton a forgalomban részt vevő gépkocsit nappali menetjelző lámpával vagy tompított fényszóróval, mezőgazdasági vontatót és tompított fényszóróval felszerelt lassú járművet - tompított fényszóróval - nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani.
BH2001. 54. A halálos közúti baleset gondatlan okozásának a vétségében nem állapítható meg annak a gépkocsivezetőnek a bűnössége, aki az esti sötétségben a kivilágítatlan kerékpárral, a forgalmi sáv közepén, sötét ruhában haladó sértettet egy balra ívelő kanyarban halálra gázolja, és a távolsági fényszóró helyett a tompított világítást használja [1978. évi IV. törvény 187. § (1) bek., (2) bek. b) pont, 1/1975. (II. 5.) KpM-BM együttes rendelet 26. § (4) bek., 44. § (3) bek.].

Tehát amikor úgy ítéled meg, hogy jobban látsz vele, bekapcsolod.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.02.18. 16:49:46

Tegnap este egy tahó még fokozta ezt:

A kotlott hátsókerekes Omegájával és riszálta magát a nyári gumikon a suttyó, de ezen felül még a hátsó szélvédőt (és oldalt is csak elöl a tükör környékén) se volt képes letakarítani, de még az ablakfűtést se kapcsolta be a büdös gyökér. Csak nézett, hogy honnan kerültem mellé amikor kielőztem. Miért ilyen birka valaki?! Miért nem lökik az árokba a rendőrök és dobják el a slusszkulcsát?

fzs.1933 2009.02.18. 17:03:03

@newtehen:
Ugyanaz a forrás. Nem is vitatkoztam. Gontar írta, hogy megbüntették lakott területen belül.

Gondoltam, megnézem, mit is ír a hogyishívják.

fzs.1933 2009.02.18. 17:03:54

@lotht:
Ez a helyzetjelzőnek tűnik. De külön nevezi a kettőt. Ezért vagyok bizonytalan.

zeugma 2009.02.18. 21:41:26

Olykor az is elég a balesethez, ha belülről jeges az ablak:

www.nyugat.hu/tartalom/cikk/jeges_ablak_kamionbaleset

Da Moon Iz Black (Saigo O Wasamono) 2009.02.18. 22:28:44

az autót max. 10 perc alatt normálisan le lehet takarítani - persze el lehet szöszmötölni mint mindennel.
amig kivakarom a hóból, beindítom picit hogy a turbó üzemi állapotba kerüljön. hidegen nem pörgetem túl fölöslegesen a motort, melegedjen csak be.

newtehen: a ködlámpás dolgot hiába erőlteted, őstulok dolog szerintem valamit másra használni mint amire kitalálták. ha hozzád hasonló okoska jön szembe, akkor tőlem is ezt kapja vissza egy kis refivel megspékelve.

B.GY. 2009.02.18. 23:08:03

Na én sem szoktam reggelente letakarítani a havat a kocsiről.Szépen kiállok a garázsból:)Mindjárt van vagy 20 fok a kocsiban,és nem is havas:)Ja és képzeljétek el,hogy a melóhelyen felálltam a platóra,és lesöpörtem a tetőről is a havat,meg a lámpákról,platóról egyéb helyekről.Plusz raktam vagy 500 kiló szegélykövet rá,hogy elindulni is tudjak:)

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.19. 08:28:44

@Da Moon iz Black:
Ráhúzni a refit a szembejövőre az nem tulok, mi?
Az ilyen kis majmokra szoktam aztán visszahúzni én is a refit. Az nem győzik lejjebb venni, amikor bevillan az agyukba a 4*180W távfény.
Egyszer utánafordultam egy ilyen önjelölt rendésznek, és világítottam Neki hátulról egy picit, biztos nem látott rendesen, azért rángatja a refit. Ne félj, csak előre mert nézni meredten, amikor utolértem a vasútnál.
Ha téged elvakít a 2*35w szigorúan lefelé világító ködlámpa, amit amúgy jogom van használni a távfénnyel ellentétben, rohadt gyorsan húzzál szemészhez, és addig ne vezess.
(ismételten elmondom: Ködfényről beszélek , kocsi elé 5-10 m, max 35w, egyenes világítási profil. Nem ködlámpa helyett használt szúrófényről.)

MekkMester 2009.02.19. 08:48:40

@newtehen: 4x180 W távfény? Mivel jársz? Az Enterprise űrhajóval? :)
Egyébként én is rá szoktam villogni, de csak arra, akinek sz@rul van beállítva a ködlámpája és tényleg vakít. A jól beállított lámpa nem oszt, nem szoroz.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.19. 08:52:56

@MekkMester:
Igazad van az tényleg durva. Óvatosan is használom. :-) Amúgy meg más rávillantani valakire, és más az arcába nyomni a refit.
Mellesleg szerintem rosszabb egy rosszul beállított tompított lámpa, amiből sajnos nagyon sok van. Az illető nem is tudja, hogy vakít.

fzs.1933 2009.02.19. 10:23:25

@newtehen:

Ha olyanok a látási viszonyok és mondjuk ráadásul városban is vagyok, jól teszem-e, hogy a tompítottat lejebb döntöm? :)

cso zsi 2009.02.19. 11:40:11

@Gontar: A "mai napon érvényes" kreszben nincs, csak az álló járművek kivilágításával foglalkozó 45§/2-ben.
Természetesen a már idézett 44§/4-ben ott a kitétel, hogy látási viszonyokkal indokolt esetben használható menetközben.

@fzs.1933:
A nappali menetjelző fény a modernebb autók tartozéka, bár amerikai, és skandináv típusokon régebb óta megtalálható.
A helyzetjelző, és a tompított közé esik a fényereje, a gyújtás automatikusan bekapcsolja.

Da Moon Iz Black (Saigo O Wasamono) 2009.02.19. 12:22:11

@newtehen: persze, hogy tulok dolog rádrefizni, ez benne a lényeg. azt kapod amit adsz :D

ami neked kell, az: SZEMÜVEG, nem ködlámpa :DDD

ott, ahol todod hogy sz@r az út, eleve lassabban kell közlekedni. az én gépemen lehet állítani a lámpa dőlésszögét, és mivel ez kötelező dolog minden gyártó így építi az autókat. ha picit magad elé világítasz, akkor a kátyukat is jobban észreveszed.

ez inkább arról szól, hogy hűde qrva menő csávó vagyok, felkapcsolom ezt is. normál látási viszonyok mellett szinte semmit nem számít a ködlámpa, a szembejövő szeme folyik csak ki tőle.

kellemes napot!

KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.02.19. 14:26:17

@Da Moon iz Black: A szemészre neked van szükséged, ha a ködlámpa zavar. Gy.K.: a ködlámpa világítási karakterisztikája olyan, hogy a lámpa tetejétől felfelé nem világít. Tehát lefelé és oldalra terít is egyben, máshová nem. Ráadásul az autók 90%-ánál a lökös aljában van (ezt a köhém rendelet is szabályozza, hogy hová lehet felszerelve). Vagy Te mit vezetsz? Gokartot, hogy zavar?

Egyébként éjjel, kivilágítatlan úton segít észrevenni a részeg bicikliseket és a gyalogosokat az út szélén, mivel jobban kivilágít a padkára (oldalra), mint a hagyományos fényszóró. Bár nekem xenonom van, szóval amellett nem sokat lendít, de halogénnél igen. És nem vakít szemből... Az a szúrófény.

Mikk^ 2009.02.19. 15:01:43

"véletlenül sem kapcsolja fel a tompítottat városban"

Lehet én vagyok a tudatlan de lakott területen belül nem kell tompított, csak korlátozott látási viszonyoknál (hó, eső, köd) ill. szürkülettől napkeltéig.
Tűző napsütésben, vagy normális látási viszonyok között nem fogom felkapcsolni.

lotht 2009.02.19. 18:19:47

@fzs.1933: A DRL nem helyzetjelző, a nevében is benne van, hogy menetkozben használandó.
Gyakorlatilag a távolsági fényszóró, alacsonyabb feszültségről üzemeltetve.
Nézd meg ezt: www.youtube.com/watch?v=wFrxG8DNeNY

KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.02.19. 21:10:17

@lotht: Nappali menetjelző fénynek hívják magyarul. Erősebb mint a helyzetjelző, hogy messziről látszódjon, de csak nappal használható, mert értelemszerűen kevesebbet világít jóval, mint a tompított fényszóró. Van, ahol 10, van ahol 21 wattos, van ahol ledes gyárilag (Audik). A lényeg a kisebb energiafelhasználás és a láthatóság.

Da Moon Iz Black (Saigo O Wasamono) 2009.02.20. 00:49:49

@KuKori: ja, gokartot :DDDDD és te mit? markolót vagy kombájnt?

amit itt felvázoltál, az egy nagy marhaság. normál látási viszonyok között semmivel nem látsz többet ködlámpával, viszont ezek szerint neked is kell szemüveg! kivilágítatlan szakaszon is indokolatlan, ha senki nem jön szembe akkor refizel, ha meg jönnek szembe akkor eleve többet látsz mivel ők is világítanak. különben is neked xenon van, ahhoz meg röhely használni...

az hogy a lökhárító aljába építik, még nem jelenti azt hogy nem szór felfelé, főleg ha hátul is leterhelik a járművet. skodák, golfok gyári ködlámpái igen zavaróak.

a legtöbb esetben a bekapcsolt ködlámpa:
a) láma sofőr, bekapcsol mindent amit talál mivel fogalma nincs mi mit kapcsol
b) suttyó hmcs aki azt hiszi ez menő, laza

TH 2009.02.20. 13:24:03

@KuKori: Hát lehet, hogy szemészre van szükségem, de engem is zavar a ködlámpa. Miért nem lehet arra használni, amire való? Ahhoz, hogy jobban lásd az úthibákat és a bicikliseket, ott a reflektor, csak ésszel kell használni, nem amikor mennek előtted v. szembe jönnek. A ködlámpát meg ködben kell használni.

És egyetértek Da Moon iz Black-kel, én is ezt a két kategóriát ismerem ködlámpásokból. Van, aki szerint ettől szebb lesz az autója...hát, most mit mondjak erre...

Gabesz81 2009.02.23. 14:48:03

egy "óriásfogkefével" 5 percen belül le lehet kotorni a havat minden felületről, lámpákról... 3-400 forint. hóval sem érintkezik a kéz, mozog az ember... nem értem én sem a trehányokat.
off, de egy kicsivel nagyobb tétel lenne a headset, mégis mennyien telefonálnak kézből... grrr.

nighthawk001 2011.01.22. 16:37:46

Ennyi hisztit a ködlámpák miatt:D:D:D.A ködlámpa egyáltalán nem zavaró ha jól van beállítva,ellenben a szarul beálított tompított fényszóró sokkal jobban vakít és 10 autósból 8-nak szarul van beállítva, szóval mielőtt valaki azokat szidja akik éjszaka a rossz minőségű úton felkapcsolja,hogy jobban lássák az utat nézze meg az ő topítottja mennyire is vakít.












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása