Volt már sok autópályás történetünk, ebből nem egy foglalkozott a három sávos M7 szakasz azon problémáját, hogy az autósok igen nagy százaléka nem tud mit kezdeni ennyi sávval és egész egyszerűen úgy gondolja, hogy akkor itt most nem kell jobbra tartani, úgyis el tud menni mellette balról bárki. Vagy jobbról, mint ahogy Ferenc is szokta. Az biztos, hogy ez szabálytalan, de mennyire veszélyes? Ha meglátja a rendőr büntet érte? No és a jobbra tartás elmulasztásáért?
Miért tilos jobbról előzni? De komolyan, mi benne a veszélyes? És pontosan mi is az a jobbról előzés? Sokat járok a különböző autópályáinkon és szeretek tempósan közlekedni. Szó szerint: tempomat belőve 130-ra és békésen falni a kilométereket, eljutva A-ból B-be, lehetőleg stresszmentesen, egy darabban és élve. Mondjuk az M7-en Székesfehérvártól Pestig ez nehezen kivitelezhető.
Én, mint jóhiszemű úrvezető szépen haladok a jobb külsőben. Előttem feltűnik a tisztelt kolléga, természetesen a középső sávban 122Km/h-ás utazótempóban. Rajtunk kívül senki sehol a közelben. A relatív sebességkülönbség ugye 8Km/h, én pontosan ezzel a tempóval közeledek felé. Namost mi a teendő?
Az "A" verzióban kétszer sávot váltok balra, megelőzöm, majd kétszer sávot váltok jobbra és haladok tovább.
A "B" verzóban mintegy 8Km/h-ás sebességgel "elhúzok" mellette jobbról.
Utóbbi esetben természetesen szabálytalan vagyok a KRESZ szerint és ezen az sem változtat, hogy a középső sávban haladó szintén szabálytalankodott, hiszen neki meg jobbra kellett volna tartania. Ugyanakkor, ha kiveszem a képletből a kollégát, én nem tettem mást, mint a megengedett sebbességhatáron belül, jobbra tartva haladtam az autópályán. (érdekes, Németországban ilyet nem tudnék megtenni, mivel ott - ha véletlenül kint is felejti magát valaki - feltűnik az embereknek, hogy itt őket most jobbról meg fogják előzni és tikk-takk jobbra és már ki is soroltak... ezek a bunkó németek! Ezek tudnak vezetni, meg gondolkozni is... mekkora mocskok!)
A kérdésem viszont továbbra is az, hogy miért veszélyes, hogy jobbról elhaladtam (itt nem teljesen tiszta, hogy mi a különbség elhaladás és előzés között, de egy hozzáértő felvilágosíthatna alkalomadtán) valaki mellett. Pl. Az Egyesült Államokban alkotmányos joga mindenkinek, hogy ott és abban a sávban közlekedjen, ami neki jól esik és olyan irányból előzzön, ami éppen kézre áll. És csöppet sem tartják veszélyesnek a dolgot. Miért is lenne az?
Hiszen ha sávot akarok váltani, akkor annak megvan a szabálya: meggyőződök róla, hogy üres a hely, ahova be akarok sorolni, (tükör!), jelzem a szándékomat (tikk-takk), megkezdem a sávváltást úgy, hogy megadom az ott haladónak az elsőbbséget (aka. nem kényszerítem sebességének vagy haladási irányának hirtelen megváltoztatására). És kész. Ennyi. Ugyanaz az eljárás jobbra is balra is. Van az autón két oldalsó tükör, tökegyformák. Használom őket. Sőt ha belegondolok: a balról előzés veszélyesebb, hiszen ott nagyobb a holttér, a belátásához jobban hátra kell csavarni a fejemet, míg jobbra elég egy lapos oldalpillantás is.
Ha hibázok (nem nézek hátra vagy nem adom meg az elsőbbséget) sávváltáskor akkor nem mindegy, hogy azt jobbra vagy balra teszem? Ugyanúgy veszélyt okozok vele...
Persze tudom: a megszokás miatt. Megszoktuk, hogy jobbról nem előznek minket és ezért nem számítunk rá. De könyörgöm: Ha sávot váltok jobbra, akkor bele kell néznem abba a szánalmas tükörbe, nem? És akkor látom, hogy ott jönnek és megadom neki az elsőbbséget. És megintcsak ennyi. Egyszóval a "megszokás", mint érv logikailag hibás.
Szóval maradok továbbra is 130-nál a jobb külsőben és leszarom, ha jobbról emiatt megelőzök valakit, aki azt hiszi, rá nem érvényes a "jobbra tarts". Ha meg csattanunk, akkor úgyis ő lesz a hibás, mert nem adta meg nekem az elsőbbséget sávváltáskor. Azt meg, hogy én éppen előztem őt, úgysem lehet bizonyítani...
Az utolsó 100 komment: