Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Talán potenciaproblémái voltak?

2010.08.23. 10:07 :: SilentSound

A címben szereplő kérdés merült fel Nikolaj fejében, amikor egy agresszív mercis mindenáron összetűzésbe akart vele keveredni. A levél írója viszont azt tette, ami szerintem is a leghelyesebb ilyen esetben: nem vette fel a kesztyűt, nem akart revansot venni, inkább a biztonságra ment, neki sem az a legnagyobb álma, hogy autópályán haljon meg.

Nemrég autóztam el Jászszentlászlóra. Az utam az M5ös autópálya, majd Kiskunfélegyházánál le. Az út amúgy unalmas, a síkságon vezet keresztül, sehol egy hegy, néha egy kanyar készteti a sofőrt arra, hogy valamit tegyen. Jelen esetben még figyelni is nagyon kellett, tekintve, hogy a délután egyik kedvenc időpontja a kamionosoknak. Akik szeretik előzgetni egymást. Láttam is egy érdekes esetet. Azt hiszem ezzel kezdődik a történet.

Történt ugyanis, hogy éppen a belső sávban egy kocsisorban előztük a kamionokat kb. 110-120as tempóval. beérkezett mögém egy szürke Mercedes. A tipikus anyázós mutogatós villogós. Az ilyeneket el szoktam engedni, de most nem volt rá lehetőségem. Meg értelme sem lett volna, tekintve, hogy előttem hosszú kocsisor.


Napi ajánlat a mercisnek...

Tehát haladtunk a fent említett tempóban, majd egy kicsivel előrébb egy kamion ki akart sorolni előzni. Ez rendben is lett volna, ha nincs mellette egy autó. Így hát fékezés következett. Az új tempó immár 70km/h. A “kedves” Mercedes sofőr ezt a tempót személyes sértésnek vette, ekkor kezdett el villogni, de tekintettel a külső sávban haladó kamionokra, nem tudtam elengedni.

Majd egy kissé gyorsult a sor, 80-90km/h körülire. A Mercis itt már toporzékolt, anyázott és valószínüleg dudált is, bár ezt autópályán kvázi felesleges, a tempó miatt úgysem hallja senki. Villogott is persze. Napfény révén ez nem is zavart. Főleg azért nem, mert annyira közel jött az én autómhoz, hogy a lámpája már nem látszódott a középső tükrör.

Kihúzódott balra, így láttam, de nem érdekelt. Bírja ki, még van 2 kamion. Nem fogom kockáztatni az életem egy ilyen alakért. Kissé később két kamion között lett akkora hely, hogy kivágódott jobbra, megelőzött (gondolom be is mutatott, de tekintve, hogy az utat figyeltem, nem láttam).

Bevágódott elém, persze fékeznie kellett, még mindig kocsisor. Ez az utolsó kamion megelőzése előtt történt. Ezekután teljesen logikátlan és idióta cselekedet következett. Kiment a külső sávba, lehúzta az ablakot, bemutatott. De közben index jobbra, a tempó 100km/h. Gondolom azt várta, hogy majd meg fogom előzni, ő meg kivághat elém.

Ennek persze nem dőltem be. Besoroltam mögé, majd biztonságos távolságot hagyva lemaradtam. Számítva arra, hogy lefékez előttem. Nem tette. Padlógázzal továbbhajtott.

Összességében csak ennyi: Nem értem minek kell az autópályán villogni a kocsisorban. Úgysem tehet semmit az előtte haladó. Aztán meg persze a nagy gyorsítás (jelen esetben 2x) felesleges benzinfogyasztás. Nem beszélve a saját idegeiről. Én inkább várok egy kicsit, minthogy mások és a saját életemet kockáztassam.

268 komment

Címkék: közlekedés autó hülye veszélyes autópálya előzés

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tboykaa 2010.08.24. 16:02:35

@kolbászoszsömle: Te biztos így szoktad csinálni... ;)

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.08.24. 16:08:50

@tboykaa: Ha nem sietek, kimegyek a két kamion közé.
Ha sietek, akkor is, de akkor előzni.

Mouth Hero 2010.08.24. 16:11:17

@Frigyesmester: Kérlek őszintén válaszolj a következő kérdésre: amennyiben fukszos, tetkós, népes kisebbségi - nem sváb - család szállt volna ki a kocsiból a parkolóban, akkor azt elhallgattad volna (esetleg kompletten, az előzményekkel), vagy ugyanígy kitérsz a részletekre?

Valóban meggyőződésed, hogy a közlekedési szabálytalanságokat és bűncselekményeket politikai prefercia alapján is kategorizálni lehet?

MH / ÁAKH

FDToth 2010.08.24. 16:14:18

ha rámvillognak, akkor lemegyek, függetlenül attól h én is menni akarok. egyszerű. persze nem itt magyarországon.

tboykaa 2010.08.24. 16:18:03

@kolbászoszsömle: "Ha sietek, akkor is, de akkor előzni." Ezt kifejtenéd bővebben?

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.08.24. 16:27:56

@kolbászoszsömle: Pi/e*Boltzmann állandó (a mértékegységet találd ki Te) ;-)

Serintem ez a sorok sebességétől függ. Az biztos nem elég nagy lyuk, amiből rögtön vissza kell jönnöm, amint kimentem, ha fent akarom tartani a sebességemet.

@FDToth: Aha, Te biztos kimész, amint van egy kis helyed, akkor is, ha ezért mondjuk le kell lassulnod a külső sor sebességére és utána három percig szenvedhetsz, hogy visszagyere a belsőbe.

Aha, és persze ez mindenütt máshol úgy van, ahogy te mondod, csak nálunk nem. Akkor én biztos nem Ausztriában jártam a minap, mert ott rohadtul nem húzódtak ki az ilyen lyukakba az emberek, ugyanúgy, ahogy nálunk se.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.08.24. 16:28:47

@tboykaa: Ennél bővebben?

Ha nem sietek és jön valaki gyorsabban mögöttem, akkor kimegyek a külsőbe előle, ha van akkora hely, amekkorán meg tudna előzni jobbról.
Ha meg sietek, és utolérek valami izét az úton, aki mellett van annyi hely, hogy jobbról meg tudjam előzni, megelőzöm...

Deszkás 2010.08.24. 18:59:40

@kolbászoszsömle: Milyen szabályt is? Hányan mondták már, hogy ilyenkor nem köteles az ipse kimenni? Miért akarsz te az ellenkezőjéről meggyőzni? Tökéletesen szabályos volt a művelet, ne próbáld meg beadni, hogy nem!

Deszkás 2010.08.24. 19:01:15

@kolbászoszsömle: Kettönk közül nem én vagyok az agyhalott, és utoljára kérlek, hogy fejezd be a másik minősítgetését, mert csak magadat égeted le, és a végén még körberöhögnek téged!

Deszkás 2010.08.24. 19:06:55

@Perillustris: Csak nem mindegy, hogy ki mondja a másiknak, hogy szabálysértő. Mert ugye többen mondták, hogy ez teljesen szabályos. Az meg, hogy egy ilyen stílusban megnyilatkozó zsömle mit mond, azt hiszem, egyáltalán nem számít. Mert hát vitázni képtelen az az ember, aki leírja, hogy a másik felet nem veszi emberszámba, az agyhalott, és még sorolhatnám miket mondott itt az elmúlt napokban. Egyszerűen képtelen beismerni, ha nem tényszerűen közöl valamit, ha nincs igaza, helyette vagdalkozni kezd, és nekiesik a másiknak. Szánalmas az ipse.

Deszkás 2010.08.24. 19:08:13

@promontor: Hagyd! Troll. Az ilyeneket fel sem tudja fogni! Csak mondja a magáét. Akkor is, ha már többen leírták, nincs igaza. Majd te is agyhalott leszel a számára, meg nem vesz emberszámba.

Deszkás 2010.08.24. 19:11:21

@kolbászoszsömle: Kialakult párhuzamos közlekedésnél megszűnik a jobbra tartás. Nincs ilyen, hogy mekkora az a luk. Teljesen független a luk méretétől.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.08.24. 20:11:15

@Deszkás: bazeg, te tényleg agyhalott vagy...

Ki a halál beszélt rólad egomán csimpike?
Szaladj vissza a lapos nődhöz, verj bele egy szöget, oszt tanulj egy kis szövegértelmezést valaki olyantól, aki bírja a nyelvet.

Deszkás 2010.08.24. 20:23:40

@kolbászoszsömle: Mi van zsömike, csak ennyire futja? Vigyázz, még elered az orrod vére az erőlködésben! :DDDD

Deszkás 2010.08.24. 20:31:12

@kolbászoszsömle: Egyébként meg ha nagyon magyarkodni akarzs, akkor közlöm, olyan kifejezés nincs a magyar nyelvben, hogy bírja a nyelvet. Max a marhanyelvet, ha kilóra adják. A beszélt nyelveket meg tudják, vagy nem tudják, beszélik, vagy nem beszélik. De sosem bírják! Na ennyit erről. Egyéb dolog, zsömike? Miben szeretnél még beégni a személyeskedő mindenkit leugató aztán nagyon beégő stílusodban?

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.08.24. 21:54:24

@Deszkás: A "bírja a nyelvet" egy élő kifejezés. Errefelé még csak nem is nagyon modoros.

wikiszotar.hu/wiki/magyar_ertelmezo_szotar/B%C3%ADr

A 11. pontot ajánlom figyelmedbe.

_John_Doe_ 2010.08.24. 21:56:05

@dzsaszper:
"A 170 méter hogy jött ki? elég jól tud gyorsulni egyik másik merci :)"

Mivel Mercedesekre nem találtam rugalmassági adatot, 80-120 gyorsulási adatot, egy olyan autót vettem alapul amelyik 0-100 ra 6-7 másodperc alatt gyorsul.
Ennek a 80-120 adata 7 másodperc körüli.

Tényleg írjam le a matematikáját?

_John_Doe_ 2010.08.24. 22:10:22

@dzsaszper: "Amúgy meg a szabályok tiszták:
"5) Ha a forgalom sűrűsége folytán a forgalmi sávokban összefüggő járműoszlopok alakultak ki, forgalmi sávot változtatni csak abban az esetben szabad, ha a vezető bekanyarodásra vagy megállásra kíván felkészülni."

Aha. Azt mindenki készpénznek veszi, hogy a mercis egy agresszív állat, bezzeg a posztoló, az maszületett bárány.
Egyedül az ő elmondásából következtettek az összefüggő járműoszlopra.
Ezt viszont cáfolja, hogy a mercis megelőzte őt a külső sávból, nem különösen veszélyeztetve őt, hiszen sehol nem írja, hogy neki fékeznie kellett volna a mercis belső sávba való visszatérésekor.

Ezek után egyáltalán nem gondolom, hogy a posztolónak "kockáztatni az életét" manőver lett volna két kamion közé kihúzódni, hogy elengedje a láthatóan gyorsabb járművet.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.08.24. 22:46:10

@_John_Doe_ ÚJ NICK!: Ha az összefüggő járműoszlopban mindenki rendes követési távolságot tart, akkor ott egy kellően őrült mercis remekül tud cikázni. Ez még nem jelenti azt, hogy oda kötelező lenne egy normális embernek kihúzódni.

Már csak azért se, mert az sem igaz, hogy feltartja a mögötte lévőt. Nem ő tartja fel, hanem az egész kocsisor. Vagy te a postán is előreengeded a mögötted lévőt, ha szerinte neki sietősebb a dolga, mint neked?

"streetfighter" 2010.08.24. 22:51:38

@Frigyesmester:
Az tény, hogy szabálytalan, de ez messze van az ámokfutástól.
Mindenkinek más az ingerküszöbe. Ezek szerint a tiéd igen alacsony.

Mouth Hero 2010.08.25. 08:31:31

@"streetfighter": Ha ismernéd a munkásságát, tudnád, hogy itt a mellékes információkon van a hangsúgy: "tapasztaltam ilyet pl. árpádsávos totojától… akarom mondani Toyotától, meg népnemzeti Renault-tól is ilyet (...) szép, selyem volt a belső visszapillantó tükörről fityegő árpádsávos zászló, és jól mutatott a „gárdapártoló” matrica a hátsó szélvédőn. "

Alfagumi · www.aabroncs.hu 2010.08.25. 09:10:07

@"streetfighter": Látom megint megtaláltad a megfelelő "embert" akit védened kell...X5-tel száguldozó arrogáns baromállat.. Tehát ő nem gáz, a mi ingerküszöbünk az alacsony..Ilyenkor el szoktál gondolkodni magadon, hogy esetleg nem lehet,hogy veled van valami pici baj? Tényleg úgy van ez a Te fejecskédben, hogy a többi ezermillió ember a hülye, aki szerint ez gáz és Te meg a BMW-s csináljátok jól? Tényleg csak kérdezem, mert csodálkozni már nem fogok rajta..A videón látható két előzés rendicsek, elfogadható, csak mi lihegjük túl?

"streetfighter" 2010.08.25. 09:13:00

@Mouth Hero:

Én csak a videóra koncentráltam. :)

"streetfighter" 2010.08.25. 09:18:06

@Aabroncs:

Látom a szövegértelmezéssel ismét problémáid vannak. :D
Az én szememben nem ámokfutó, ennyi. Nem védtem.
Felőlem mindenki azt mond rá amit akar, csak a saját véleményemet osztottam meg a tisztelt olvasótáborral.

_John_Doe_ 2010.08.25. 09:49:18

@promontor: "Vagy te a postán is előreengeded a mögötted lévőt, ha szerinte neki sietősebb a dolga, mint neked? "

tudnád milyen gyakran megtörtént már.

dzsaszper 2010.08.25. 10:30:49

@promontor: pontosan erről beszélek.

dzsaszper 2010.08.25. 10:31:45

@dzsaszper: illetve remekül tud cikázni egészen addig, amíg nem fékeznek előtte kicsit dinamikusabban. Akkor min. 3 autós karambolt okoz.

dzsaszper 2010.08.25. 10:34:10

@_John_Doe_ ÚJ NICK!: a 120 hogy jött ki?
Itt a képletben sebesség nem, csak a merci gyorsulása, az előzött autó hossza, a merci hossza, és a merci által hagyott gap (elöl-hátul) számít.

dzsaszper 2010.08.25. 10:36:26

@kolbászoszsömle: hát, akinek a jobbról előzés tilalma mit számít, az valószínű tojik a követési távolságra is...

dzsaszper 2010.08.25. 10:37:17

@_John_Doe_ ÚJ NICK!: végig feltételezted, hogy előttük a kocsisor végén nem állnak neki intenzíven fékezni. Magzarul, szerencsejátékot játszva a saját és a többiek életével, mivel épp ez az eset nem ütött be, más veszélyt már nem okozott.

tboykaa 2010.08.25. 10:42:39

@kolbászoszsömle: Hááát. Én nem vagyok híve a jobbról előzésnek, nem hiába tiltja a KRESZ, baromira balesetveszélyes. De lelked rajta...

tboykaa 2010.08.25. 10:43:15

@"streetfighter": Azért gondolj bele a szembejövő helyzetébe is.

dzsaszper 2010.08.25. 10:47:39

@kolbászoszsömle: amekkora luktól nincs folyamatos kocsioszlop. Két (követési távolsággal vett) autónyi lukig szerintem fel sem merülhet, hogy nincs folyamatos oszlop. Ez tripla követési táv + 2 autó hossza (számolok 5 m/autóval).

Ez 90 km/h esetén 178 m, 130 km/h esetén 277 m. Mindkettő száraz, tiszta idő és úttest esetén.
Ezt meghaladó luk esetén el lehet kezdeni vitatkozni róla.
Mondjuk 5 autónyi luk (6x követési távolság +25m) esetén már azt mondom, tiszta sor, hogy megszakadt az oszlop. Ez (megint száraz, tiszta idő és úttest esetén) 90 km/h-val számolva 305 m, 130-al 470m.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.08.25. 10:49:31

@dzsaszper: ez kb olyan, mintha úgy gondolnád, hogy mivel szoktam gyorshajtani, szembe megyek az egyirányú utcán.

@tboykaa: nem jobbról előzök, hanem a jobbratars-ot betartom, aztán párhuzamosan elközlekedek a delikvens mellett, majd amikor véget ért a tömött kocsisor, megelőzöm azt, aki épp előttem van. :D

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.08.25. 10:56:43

@dzsaszper: 470 m? Olyan messzire el sem lát egy átlagos vezető.

Vegyük, hogy 110-zel megy a külső sor, a belső meg 130-cal, 20 km/h-val kb 100 másodperc.
Ha szerinted egy több, mint másfél perces lyuk nem elég nagy akkor komoly gondok vannak.

A másfél percenként történő sávváltás nem cikázás szerintem.

dzsaszper 2010.08.25. 10:56:59

@kolbászoszsömle: nem csak abból következtetek: "@dzsaszper: Akit meg lehet előzni jobbról az autópályán, az valamit nem tartott be..."

Épp erről van szó, hogy nem feltétlen.

dzsaszper 2010.08.25. 11:00:10

@kolbászoszsömle: figyelmen kívül hagyod, hogy folyamatos kocsisor van elöl, és ha valaki elől intenzíven fékez, akkor már nem a 110-130 közti gyorsulás/fékezéssel kell számolni.
Ha csak a 110-130 közti időt és utat veszed figyelembe, az kezd az orosz ruletthez hasonlítani.

dzsaszper 2010.08.25. 11:03:48

@kolbászoszsömle: amúgy a 110/130 példád eléggé jóindulatú. a 80/120 reálisabb, olykor 70/130 is kialakul.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.08.25. 11:05:53

@dzsaszper: Miért kellene fékeznem, gyorsulnom?

Megyek egy percig 130-cal, kiteszem az indexet, kimegyek a belsőbe, befejezem az előzést, visszamegyek a külsőbe.

Ezt így szokták általában az emberek.
Persze vannak olyanok, akik rámásznak az előttük haladóra, jó nagyot fékeznek, majd visszakettő, nagygáz, megelőz padlógázzal, gyorsulva 150-ig, majd visszasorol, lefékez 130-ra, de az olyanokra ráféne egy vezetéstechnikai tréning.
Kb egy hónap alatt megtérülne számukra.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.08.25. 11:09:23

@dzsaszper: Nézd, szerintem, ha kb fél percig lehet menni a sávban, akkor oda be kell húzódni.
Szerintem az már van akkora lyuk, ami a "folyamatos kocsisor" definícióját hamissá teszi.

Ha meg valaki nem teszi meg, nem húzódik le, akkor az, aki megteszi mögötte kialakítja a folyamatos kocsisort, amiben haladva szabályosan közlekedhet el párhuzamosan a delikvens mellett...

dzsaszper 2010.08.25. 11:10:20

@kolbászoszsömle: nem érted, hogy nem rólad, hanem az előzendő autó előtti kocsisorrol beszélek?
Kimondatlanul feltételezed, hogy közel konstans sebességű marad a kocsisor a manővered közben. Aztán ha nem, akkor így jártál, és így jártak előtted-utánad...

dzsaszper 2010.08.25. 11:13:43

@kolbászoszsömle: a folyamatos kocsisor definíciója a követési távolságon kell alapuljon, nem a cikázási lehetőségen konstans sebességű kocsisor mellett.

dzsaszper 2010.08.25. 11:14:50

@kolbászoszsömle: amiről beszélsz, az jobbról előzés, nem párhuzamos közlekedésben elhaladás. Hacsaknem a kamionok tempójában akarsz elhaladni mellette ;)

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.08.25. 11:17:18

@dzsaszper: Az, két másodperc reakcióidővel számolva 72 m 130-nál, tehát 140 méter helyre biztosan befér az ember.

dzsaszper 2010.08.25. 11:31:59

@kolbászoszsömle: a jogiq táblázata ezekszerint túlzóan óvatos.
Mondjuk lakott területen kívül a nagy sebesség miatt 1 helyett 2 másodperc miatt autópályán én még óvatosabb lennék.

Ezenkívül éltél még egy feltételezéssel: a fékutak azonosak.

Ha mondjuk a kocsidban van ABS, az előzött kocsiban meg nincs, az ciki lehet.

dzsaszper 2010.08.25. 11:39:07

@kolbászoszsömle: na akkor nézzük a képletet. Biztonságból számoljunk 2.5 s reakcióidővel. 90 méter reakcióidő alatt megtett út. Előtted, mögötted, + kocsi hozza + a fékút a példa kedvéért 130-ról 110-re ami kb. 25 m. Már 210 méternél járunk, és erre jön rá az, ha valamiért különböző a fékút (pl. van ABS-nincs ABS). A kamionok között meg elég hely kell legyen, hogy ne kenődj fel az elöl lévő kamionra, ha a manővered.

Ha 2 másodperces reakcióidővel számolok, akkor is csak 36 métert spórolok, akkor is 175 méter, plusz fékutak eltérése.

tboykaa 2010.08.25. 11:57:42

@kolbászoszsömle: Aham. A Te ideális világodban biztos így lenne. És mit csinálsz a 90-el poroszkáló két db. kamionnal? Átugrod őket, mint Super Mario?:DDD

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.08.25. 11:57:42

@dzsaszper: Ennek a számítási módszernek a világon semmi értelme.
Beleszámítod a fékutat, kocsi hosszát a reakcióidőbe, követési távolságba?

De mindezzel együtt az általad kiszámolt, hiperbiztonságos 210 m nem 470...

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.08.25. 11:58:52

@tboykaa: Te hogyan szoktál kocsisor előzni?
Egyesével a kocsikat, vagy egyszerre, az egészet?

tboykaa 2010.08.25. 12:37:31

@kolbászoszsömle: Amennyit tudok, egyszerre, persze úgy, hogy ne tartsam fel a mögöttem jövőt, de kizárólag BALRÓL előzök.

dzsaszper 2010.08.25. 13:13:35

@kolbászoszsömle:
1. a szükséges lukba számolom bele a kétszeres követési távolságot, a kocsid hosszát és a féktávolságot az előzési sebességről az eredeti sebességre. Ennyi luk a biztonságos cikázáshoz minimum kell.

2. ez nem változtat azon, hogy ez cikázás, ami párhuzamos közlekedés esetén összefüggő járműoszlop nélkül is tilos, és azon, hogy összefüggő járműoszlop-e avagy sem, a cikázással összesen 1 hely nyereségért (hiszen oszlop van) elhagyni kívánt járműnek van-e jobbra tartási kötelezettsége, vagy épp tilos-e sávot váltania [lekanyarodási szándék, (autópálya miatt műszaki hiba miattti) leállási szándék híján]

dzsaszper 2010.08.25. 13:15:53

@kolbászoszsömle: a 470 méter arról szólt, hogy mikortól tekintsük a kocsioszlopot nem folyamatosnak, tehát ebből következpen mikortól szabad és kötelező az előzött járműnek kisorolnia (ez az előzni kívánt jármű előtti lyuk 130 km/h esetén)

"streetfighter" 2010.08.25. 13:18:16

@tboykaa:
A videón nem egyértelmű, hogy túl közel lett volna a szembe jövő.
Ha igen az más, bár ott is vannak fokozatok. Valaki attól beszarik, ha 200m-re szembe jön vele valaki.

dzsaszper 2010.08.25. 13:19:41

amúgy a helyzet azonnal megváltozik, ha nincs folyamatos járműoszlop az előzni kívánt autó előtt. Abban az esetben korrekt a számításod.

dzsaszper 2010.08.25. 14:10:53

@"streetfighter": az a része még hagyján, a BMW jól tud gyorsulni... A kereszteződésnél való előzés szerintem neccesebb -- ha valaki jobbról alkalmas pillatban kanyarodik be szembe a gyorsítósávba és ott összecsattannak, az elég gáz.

Alfagumi · www.aabroncs.hu 2010.08.25. 16:07:01

@dzsaszper: Eltértél a tárgytól! Nem akarod privátban folytatni...??? Ez nem ide vág!
Itt nem lehet kicsit sem eltérni ám! Rögtön jön egy buzgómócsing és beleugat! Jaj! Hiszen az ..Oppá..

dr. vuvuzelafan 2010.08.25. 16:26:58

@Frigyesmester: Azt kell mondjam, ez teljesen mindennapi eset:( Az ember lelkiekben felkészül az ilyen barmokra és úgy vezet, hogy magának és családjának lehetőleg ne történjen baja. Az ilyen f@szt meg magasról le kell szarni, többet ér az ember nyugalma annál, mint hogy egy ilyenen idegeskedjen.

_John_Doe_ 2010.08.25. 17:12:42

@dzsaszper: "a 120 hogy jött ki?"

Úgy bazd meg, hogy az autók különböző sebességekről különbözően gyorsulnak.

És jellemzően 0-100 és 80-120 közötti gyorsulási időket adnak meg az autógyárak.

A 80-120 7 másodperc alatti gyorsulásból
a=1,6 m/s*s
A mercinek gyorsulva a következő távolságot kell megtennie az előzés alatt:
kezdeti követési távolság
posztoló autójának hossza
új követési távolság
merci hossza.

Ez az s.
s=(a/2)*t*t

Gyorsulás, út ismert, kiszámítható az eltelt idő.
Ebből ki tudod számolni ez idő alatt mekkora utat tett meg a posztoló állandó 80km/h sebességgel.
Az előzés kezdetén is volt egy távolság ahol a posztoló autója elhelyezkedett az első, és a végén is a második kamionhoz képest. Ha ezeket is hozzáadod az előzés alatt megtett úthoz, megkapod a kamionok közötti távolságot.

Természetesen lehetséges, hogy a merci csak centikben mérhető távolságot hagyott a posztoló és a kamionok között is, sőt, hogy előzés előtt lemaradt és már lendületből kezdte meg a manővert.
Ezek csökkentenék e távolságot, de semmi erre utalót nem olvastam a szövegben.

Általános iskola, 7. osztályos fizika.

_John_Doe_ 2010.08.25. 17:17:02

@dzsaszper: Így van feltételeztem.
Sőt azt is, hogy közben nem szállják meg a Földet az UFÓk és a kis zöld emberkék nem fogják halálra lőni Nikolajt és a mercist.

"streetfighter" 2010.08.25. 17:18:57

@dzsaszper:
Ott nincs gyorsító sáv.
Ha tapasztalt szabályszegő, akkor tudnia kell, hogy mikor mire kell figyelni.
Az látható, ha valaki a mellékúton van. Akkor már nem szabad előzni, csak ha a mellékúton senki sem áll.

dzsaszper 2010.08.25. 17:31:12

@_John_Doe_ ÚJ NICK!: azért a két feltételezés ég és föld. Ezzel az erővel nem kell követési távolságot tartani sehol.

_John_Doe_ 2010.08.25. 17:31:33

@dzsaszper: ebbe a számolásba nem vetted bele, hogy esetleg bekötött szemmel vezet valaki az autópályán.

2 és fél másodperces reakcióidő?! Ember, ha nálad tényleg ennyi, az isten óvjon minket, hogy valaha is volánhoz ülj.

dzsaszper 2010.08.25. 17:34:20

@_John_Doe_ ÚJ NICK!: miért ne lenne elég a mercinek esetleg 107 km/h órára gyorsulnia? A 120 km/h elég önkényes.

A merci gyorsulása, az autók hossza és a gapek becsülhetőek, a merci végsebessége, a manőver hossza, a merci fékuta az előzés után a kocsisor tempójához pedig ezekből számolható.
Szóval nem ismert sem a manőver ideje, sem a megtett út.

dzsaszper 2010.08.25. 17:36:50

@"streetfighter":
Ott a gyorsítósáv a kereszteződés elérése előtt, szemből. Az mondjuk nem látszik a videóról, mennyire belátható a kereszteződés.

dzsaszper 2010.08.25. 17:38:31

@_John_Doe_ ÚJ NICK!: miért is kell 90-nél 2 mp amíg 50-nél elég 1?

dzsaszper 2010.08.25. 17:45:46

és megismétlem, a helyzet nem általában autópályára vonatkozik, hanem autópályán nagy sebességgel kialakult folyamatos járműoszlopok közti cikázásra, ami a KRESz szerint eleve tilos.

_John_Doe_ 2010.08.25. 17:56:33

@dzsaszper:
ne haragudj, de azt kell írnom, sötét vagy a real tárgyakhoz, inkább ne vitázz ebben a témában.
Esetleg ha szeretnél felkészültebb lenni, szívesen ajánlok könyveket.

Vagy értesz hozzájuk, de funkcionális analfabéta vagy. Nem szégyen az, ma már a népesség kb. 20%-a szenved tőle.

És a válasz ÚJRA:
nem, nem kell 120km/h sebeségig felgyorsulnia. Viszont a gyári adatok ismeretében ebben a sebességtartományban ismerjük a járművek jellemző gyorsulási értékét.
Bizonyára te is tapasztaltad már, legalább utasként, hogy egy robbanómotoros jármű, különböző sebességekről, különbözően gyorsul. Minnél nagyobb a tempó, annál kisebb a gyorsulási képesség.

Érted?

A gyorsulási érték pedig azért kell, hogy a képletbe be tudjuk helyettesíteni.

_John_Doe_ 2010.08.25. 17:59:25

@dzsaszper: mire kell 2 másodperc, és mire 1?

dzsaszper 2010.08.25. 18:03:11

@_John_Doe_ ÚJ NICK!: a követési távolság számolásához. Alacsonyabb sebesség melett 1 másodperc, de lakott területen kívül, a 90-es tempónál már 2 másodperc.

_John_Doe_ 2010.08.25. 18:05:30

@dzsaszper: ha valami forrást adnál arra, hogy autópályán 2 másodpercre csökken a reakcióidő, azt megköszönném.

"streetfighter" 2010.08.25. 18:27:28

@dzsaszper:
Az elkanyarodó sávot mióta hívják gyorsító sávnak?
Vagy talán te gyorsítasz a kanyar elött?
Akkor te még engem is lepipálnál. ;)

dzsaszper 2010.08.26. 12:54:28

@_John_Doe_: 2 után fogok tudni adni. Újra kell keresnem.

dzsaszper 2010.08.26. 12:57:03

@"streetfighter": nem az elkanyaradó sávról van szó, hanem arról a sávról, amire (a videó esetében a jobb oldali keresztutcáról) a balra kanyarral érkezel, és ahonnan besolorolsz a balrakanyarod után. (a videó esetében a szembe jövő iránynak jobbra, tehát nézetben balra).

"streetfighter" 2010.08.26. 13:20:33

@dzsaszper:
Én értem, hogy te miről beszélsz, de a videón nincs ilyen sáv.
Nézd meg jobban!
A jobb oldali mellékútról balra kanyarodónak max. egy forgalomtól elzárt területe van, ami igen keskeny. Nincs gyorsító sáv!

dzsaszper 2010.08.26. 15:03:46

@_John_Doe_: Néhány forrás a teljesség igénye nélkül:
www.jogsiszoft.hu/kresz4.pdf
autovezetes.network.hu/blog/kozlekedes_klub_hirei/segedeszkoz-a-kovetesi-tavolsag-megtartasara
totalcar.hu/kozosseg/rsvptc/2009/09/07/a_kresz_es_a_jobb_oldal/?cp=1

Menetközben találtam: www.minipolice.hu/kiserlet/panel/autout.htm -- ez alapján a 2 másodpercben megegyezhetünk.

A fenti számítások alapján is 90km/h esetén kb 180, 130 km/h esetén kb 280 méter luk kell legyen az elhagyni kívánt autó és a folyamatos kocsisor vége között ahhoz, hogy a cikázás teljesen biztonságos lehessen.

dzsaszper 2010.08.26. 15:07:26

@"streetfighter": ez jogos. Bár nem hiszem, hogy a fickó ez alapján válogatna :D

dzsaszper 2010.08.26. 15:11:01

@_John_Doe_: szerintem meg te nem értesz abból, hogy mi a közvetlenül ismert paraméter, és mit miből számolunk.

Abból, mert a gyártó 80-120 között mért gyorsulást, és 7 másodpercet mért anno, azért a mercis 7 másodperc alatt 80-ról 120-ra gyorsulva kellett előzzön? Ez mind függő paraméter...

_John_Doe_ 2010.08.26. 15:43:26

@dzsaszper:
Aha, tehát a reakció idő nem romlik, pusztán a biztonság kedvéért legyen 2 másodperces a követési távolság.
Ami 90km/h sebességnél (ami 25m/s) 50 méteres követési távolságot jelent.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.08.26. 16:11:50

@dzsaszper: Az a furcsa, hogy azt tanítják, hogy úgy kell előzni, hogy akkor szabad elkezdeni visszasorolni, amikor látszik a tükörben az ellenség.

Viszont az ellenség a minimális követési távolság _előtt_ elkezd látszani.
Magyarul amikor nekilátsz előzni, nem mész 90 méterrel túl az előzött autón visszasoroláshoz.

Ám a fenti számításban elvárod azt a teljesen életszerűtlen dolgot, hogy a gyorsabb autó visszasorolása a minimális követési távolságnál történjen meg.

_John_Doe_ 2010.08.26. 16:14:07

@dzsaszper:
Drágám, te hülye vagy mint a segg. Vagy legalábbis hülyeségeket beszélsz.

Persze, mivel még én is tévedhetek, tiszteletteljesen megkérdezem,
te hogyan számolod ki a két kamion távolságát, ami között a merci végrehajtotta a posztoló 80km/h sebességgel haladó járművének jobbról való előzését?

_John_Doe_ 2010.08.26. 16:20:40

@kolbászoszsömle:
azt már ne is nézzük, hogy amikor jobbról előz valaki, akkor bizony kurvára figyel, úgyhogy nem 2 másodperces reakció idővel kell számolni, hanem inkább féllel az egy helyett.

www.egopont.com/hu/reaction_time_test.php

Akinek itt 0,3 feletti értéke van, adja vissza a jogosítványát.

dzsaszper 2010.08.26. 16:23:50

@_John_Doe_:
A csak gyorsulás és az előzendő kocsi melletti elhaladás a dolog könnyű része. Válasszuk az előzött kocsit mint a viszonyítási rendszerünk alappontját.
A cikázáshoz ebben a vonatkoztatási rendszerben 2m (luk) + 5m (előzött autó) + 2m (luk) + 5m (előző autó) hely kell, s_e = 14m.
t_e = sqrt(2 s_e / a) = 4, 183s.
v1 = v0 + a*t = v0 + 6.693 m/s = v0 + 24,095 km/h.

Tehát a mercis bő 4 másodperc alatt 24 km/h-t gyorsulva befért a másik kocsi elé.

Vissza kell fékezzen a kocsisor sebességére. Intenzív fékezéssel is
t_f = (v1-v0)/a_f = 6.693m/s / 11 m/s2 = 0,608 s
s_f = (v1-v0) * t_f / 2 = 4,072 m.
Tehát a mercis összesen kb 4.8 másodperc alatt tud gytorsulni + satufékezni vissza a kocsisor tempójában, és immár 6 méter luk van az előzött autó előtt, 11 méterrel az előzött autó orra előtt van az orra.

A korrekt követési távolság 1 másodperccel is 25 m, kettővel pedig 50.

Az elért luk közel nem éri el a követési távolságot, és ha elöl hirtelen fékeznek (amire a folytonos oszlop miatt számítani kell) az előzött autó vétlenül beleszáll a mercibe.
Igaz, intenzív fékezéssel számoltam. 3 m/s2-es fékezés esetén s_f 12,2 m, tehát 14 méter luk lesz közöttük, 19 méterrel lesz az előzött kocsi előtt az orra, és az egész manőver így sem tartott visszafékezéssel együtt sem 6 másodpercig.

Szóval itt az ékes bizonyítéka, hogy a mercis a követési távolságot, és azt, hogy a folyamatos kocsisornál fokozott az intenzív fékezés esélye elfelejtve bőven tud cikázni egy követési távolságot tartó folyamatos kocsioszlopban.

dzsaszper 2010.08.26. 16:40:10

@dzsaszper: a két kamion távolságához az előzőekhez képest már csak viszonítási rendszereket kell váltani.
Az előzés rész alatt 4 másodperc telt el, az előzött autó 100 métert, a merci 114 métert, a kamionsor 77 métert tett meg. Tehát ha a merci épp elhagyott egy kamiont (2 m lukkal), akkor az 7 méterrel a merci orra mögötte indult, és még elmaradt tőle 37 métert, az 44 méter. Ehhez jön még egy kis luk az elöl lévő kamion mögött, és még pár méter 50 méteres luk a kamionok között már egy nyaktörő mutatványhoz elég.

dzsaszper 2010.08.26. 16:42:44

Na most a fentiekből az következik, hogy épeszű követési távolságot tartó kocsisorok között fizikailag lehet, amíg hirtelen nem kezd fékezni valaki. Ha pedig mégis valaki elöl hirtelen fékez, akkor jön a ráfutásos baleset.

Az általamm számolt 175 méter luk az előzött autó előtt ahhoz kell, hogy elkerülhető legyen a ráfutásos baleset.

dzsaszper 2010.08.26. 16:44:38

az előzőböl lemaradt a cikázni szó. fizikailag lehet cikázni, de ön- és közveszélyes.

dzsaszper 2010.08.26. 17:08:13

@_John_Doe_: ja, és egyetlen egy pontra figyel kurvára az orra előtt és a mutatóujja finom pöckölésével tud fékezni.
Sajnos a komplex helyzetnek (több helyet kell nézni, távolban, kisebb jelet kell jól értelmezni, az ingerületnek le kell mennie a lábig stb.) komplexebb a biofizikája is, ami növeli a reakcióidőt.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.08.26. 17:19:49

@dzsaszper: Azt a biofizikai dolgot, azt ne hangoztasd! ;-)

dzsaszper 2010.08.26. 17:34:30

@kolbászoszsömle: ja, különösen, hogy kimutattam, hogy a 120 km/h az 104 km/h, és a 170 m kb. 50m is lehet a cikázáshoz...

_John_Doe_ 2010.08.26. 17:40:24

@dzsaszper:
Akkor ebben a képletben

t_e = sqrt(2 s_e / a) = 4, 183s.

honnan is vetted "a" (gyorsulás) értékét?

És nem emlékeztet téged ez a képlet a
"_John_Doe_ 2010.08.25. 17:12:42
(...)
s=(a/2)*t*t"

erre? :))

Ahol ezt írtam:
"A 80-120 7 másodperc alatti gyorsulásból
a=1,6 m/s*s"

Merthogy kurvára az én általam megadott értékkel számolsz, akkor meg nem értem mi a faszért basztatsz az általam hozott 80-120 7 másodperc alatti rugalmassági adat miatt?!

Az írásod további része felesleges. Ismert az előzésre fordított idő, ebből a legegyszerűbb képlettel kiszámítható a megelőzött jármű által megtett távolság. Ehhez hozzáadva az előzés kezdeti és végső pillanatában mögöttük és előttük levő távolságot, meg is van a két kamion közötti rés hossza.

PS: a kétméteres követési távolságokat gondold át újra. Pályán ilyen távolságnál nem az az érzésed, hogy közel van, hanem hogy már össze is értek a kocsik.

_John_Doe_ 2010.08.26. 17:42:02

@dzsaszper: ki a fasz írta, hogy 120-ig gyorsult?!
Csak te, te szerencsétlen. Én csak a gyorsulási értéket vettem belőle.

dzsaszper 2010.08.27. 10:22:01

@_John_Doe_: akkor vagy nem számoltál semmit, vagy "egy akár úgy is történhetett volna" ellenőrző számolást végeztél.
Pedig itt a kérdés egyértelműen az volt, hogy mi az a minimum távolság és idő, minimum luk a két sávban, ami a mercisnek elég a (folyamatos kocsioszlopban intenzív fékezés esetén életveszélyes és amúgy is szabálytalan) cikázáshoz. Ezt a távolságot és időt egy kicsit fölélőtted szerintem...

dzsaszper 2010.08.27. 10:22:39

@_John_Doe_: tőled, de te honnan vetted a 7 másodpercet és a kamionok közti nagyobb lukat?

dzsaszper 2010.08.27. 10:25:27

@kolbászoszsömle: nem várom el, de a folyamatos kocsisor miatt vissza kell lassulnia elég hamar. A legrövidebb lukat kerestük, ami a visszasorolás utáni azonnali visszalassulás esetén alakul ki.

_John_Doe_ 2010.08.27. 12:09:44

@dzsaszper:
Utoljára próbálom elmagyarázni, én részemről itt befejeztem.

Az idézőjelek között az én korábbi hozzászólásomból részlet, alatta bővebb magyarázat.

"Mivel Mercedesekre nem találtam rugalmassági adatot, 80-120 gyorsulási adatot, egy olyan autót vettem alapul amelyik 0-100 ra 6-7 másodperc alatt gyorsul.
Ennek a 80-120 adata 7 másodperc körüli."

A járműveknél nem adnak meg autógyárak gyorsulási grafikont. Így gyorsulási adatokat csak az általuk adott gyorsulási értékekből tudunk számolni.
Ha azt írják egy kocsiról, hogy 0-tól 100-ig 8 másodperc alatt gyorsul fel, akkor a művelt kisfizikus kiszámolhatja, hogy a gyorsulása
100/8=12,5
Vagyis a=12,5km/h*s ami a=3,47m/s*s
Ez az autó tehát minden másodpercben 12,5km/h-val gyorsabban megy.

Természetesen ez csak egy átlagos érték, az autók gyorsulása nem egyenletes. Minél nagyobb a kezdeti sebesség, annál kisebb az ahhoz rendelhető maximális gyorsulási képesség.
Azonban, mivel itt a kezdeti tempó 80-90km/h volt, és sok autógyár ad meg 80-120km/h közötti gyorsulási (un. rugalmassági) adatot, ezért reálisabb ha abból számolunk gyorsulást. Sajnos pont a Mercedeseknél nem találtam se 80-120, se 80-100 adatot, de ezeknek a kocsiknak egyébként sem extrém a gyorsulásuk, ezért az átlagosnak mondható -7 másodperc alatt gyorsul 80-ról 120-ra- adatból kezdtem számolni.

120-80=40
Tehét 40km/h-t gyorsul 7 másodperc alatt, vagyis
40/7=5,71km/h*s, 5,71km/h-val gyorsul másodpercenként, ami a=1.587m/s*s.
Tehát ebben a sebességtartományban egy átlagos limuzin, gyorsulása ennyi.
Ebből a gyorsulási értékből számoltam az előzés megtételéhez szükséges időt.

Ha azonos gyorsulással számoltunk, én miért kaptam mégis nagyobb távolságot?

Nyilvánvalóan, mert a kezdeti és végső követési távolságokat, tapasztalatból nagyobbnak vettem.
Míg nálad 2 méteres követési távolságok szerepeltek, nálam 10 méteresek. Ami reálisabb is.
Ráadásul az általad megadott követési távolsággal csak akkor kezdhet el gyorsítani, mikor befejezte a sávváltást (kiment a külsőbe), különben nekicsókolna az előzendő seggének, ez pedig elnyújtja az előzés idejét.
Nagyobb kezdeti követési távolsággal azonnal megkezdhető a kigyorsítás, már a sávváltás közben.

Részemről ennyi, ne válaszolj csak emészd meg.

dzsaszper 2010.08.27. 13:08:00

@_John_Doe_:
1. a leírás szerint a mercis tolta, majd kivágott az oldalsó sávba, legyorsulta, és bevágott elé.
2. az előzött autó vonatkoztatási rendszerében a 10-10 méter az komótos előzés, nem a fenti.

bunkokiller2 2010.08.27. 21:19:33

Más nincs is ezen a blogon csak ez a dzseszper meg a kolbászosizé? Mindenhol ezek..Vagy ők a bloggazdák?

dzsaszper 2010.08.30. 08:51:27

@bunkokiller2:
ebben a bejegyzésben. Ha megnézed, az elején még bőven volt más komment is, aztán egy kérdés maradt nyitva, amin vitatkozunk páran.
És nem, nem vagyok bloggazda. Meglepne ha kolbásziszsömle az lenne.
A bloggazda tudtommal SilentSound. Észreveheted a kommentjeit a kiemelt háttérből :)












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása