Vannak a KRESZ-nek olyan homályos, megfoghatatlan részei, ami nincsen számszerűsítve, tulajdonképpen az emberekre bízzák a helyzet felmérését és értékelését, azt is rájuk hagyva, hogy ennek fényében döntsenek például arról, hogy mikor indokolt például a ködfényszórók használata. Mi van például akkor, ha valaki úgy gondolja, elég ködös az idő hozzá, a rendőr pedig meg akarja büntetni, mert szerinte nincs köd? Zsolt az ilyen pontatlanságok kapcsán írt levelet, főként az említett ködlámpa köré építve elmélkedését.
Károly "Ne csak sötétben kapcsolj világítást!" írása, valamint a bevezetőben írt megjegyzés indított keresésre, hogy pontosan hogy szól a KRESZ a ködlámpa használatáról. Aki rendszeresen autózgat tapasztalja, hogy sokan állandóan égetik a ködlámpát mikor nyoma sincs a ködnek. Vannak akik úgy gondolják jobban néz ki így az autójuk, vagy meg akarják mutatni nekik ilyen is van és telik rá.
Bosszantó még az, amikor utólagos "gagyi" rosszul beállított megoldást látunk ami még ráadásul vakít is. Itt persze kitérhetnénk a gagyi xenonosokra is, akiknek arra nem alkalmas lámpatestbe szerelik azt be és ha rászánná az energiát a pontos beállításra sem tudja úgy belőni, hogy ne vakítson.
Keresgettem de csak a következőt találtam: "Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják."
Valamint még annyit, hogy lakott területen belül nem szabad használni. Mik ezek a határok a látási viszonyokban amikor bekapcsoljam vagy amikor ki? Feltehetnénk még a kérdést, hogy ha ezek a határok nincsenek lefektetve (például megbecsülhető belátható úthossz, vagy mittudomén) akkor miért haragszunk autóstársainkra hogy bekapcsolják? Ők úgy gondolják, hogy indokolt! Mivel bizonyítható, hogy nem indokolt? Lehet hogy nem mden esetben ők a hibásak, hanem a jogszabály, hogy nem egyértelműen szabályozza a használatot.
Természetesen én sem pártolom a szembejövők és a mögöttes forgalom vezetői szemeinek kiégetését, de akkor miért nincs ez megfogalmazva és jogszabályba foglalva?
Nem vagyunk jogszabály alkotók, leírhatnám, hogy én hogyan használom és vitatkozhatnánk hogy az most akkor jó-e vagy nem. Viszont sokszor én is bizonytalan vagyok az adott köd esetén bekapcsoljam vagy ne, ez most mekkora köd? Lehet méregetni mennyi a tényleges látótávolságot, hány karót vagy felezővonalat látunk, de sokszor hullámokban jön a sűrűbb és ritkább. Akkor most ki-be kapcsolgassam, vagy hagyjam égni? Érdemes-es felkapcsolnom vagy úgyse ér semmit esetleg csak a szembejövőket fogja zavarni?
Próbálgatni szoktam, hogy a fénye jelent-e valami láthatót és esetleg akkor használom ha igen. A távolságival is szoktam villantani, és ha tejszerű trutyit látok és rövidebb a látótávolság mint ha nem kapcsolnám föl, akkor kapcsolom a ködfényt, de ezek nem szabályok.
A hátsót csak akkor szoktam használni, ha nincs mögöttem senki, ha beér valaki és netán használtam a hátsót és tutira tudom, hogy már lát engem akkor lekapcsolom, mert azt én se szeretem ha valaki után megyek és az égeti a szemem. Talán a hátsó ködfényesek közül még az a rosszabb akinek két hátsó ködlámpája van, mert ha fékez nem sokkal erősebb a féklámpa fénye és nem eléggé föltűnő (mindkettő általában 21wattos), veszít a féklámpa a figyelemfelhívó szerepéből a ködzár mellett.
Összefoglalva ha valaki tud megbízhatót és okosat mondani mikor és hogyan kell használni, az bírja rá a jogszabály alkotókat is, hogy foglaljanak valami pontosabb szabályozást a KRESZ-be minthogy "ha a látási viszonyok ezt indokolják".
...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.01.14. 21:27:08
CD-R80 2011.01.14. 21:29:12
Elsőt csak max. helyzetjelzővel tényleg nagy ködben éjszaka.
Rocko- 2011.01.14. 21:42:45
aki jó látási viszonyok közt mögöttem ködfényszórózik, az szokott kapni ködzárót. elvégre szerinte köd van, nem? érdekes mód pillanatokon belül megszűnik a köd és lekapcsolja. :-) vagy lekanyarodik inkább.
Captain01 2011.01.14. 21:57:17
Szeretném megkérdezni, hogy miből gondolod hogy a ködlámpát lakott területen belül nem szabad használni?
Mert szerintem a KRESZ (1/1975 KPM-BM együttes rendelet)Konkrétan nem írja le hogy lakott területen belül nem szabad ködfényszórót, hátsó helyzetjelző ködlámpát használni. A KRESZ-nek az bekezdése amit bemásoltál nem konkretizálja hogy hol lehet, vagy hol nem lehet használni. Csak azt írja le hogy ködfényszórót, ...-ot akkor lehet használni ha ezt a látási viszonyok indokolják.
Az már másik kérdés hogy a hátsó ködlámpa (hátsó helyzet jelző ködlámpa) használata indokolt legyen lakott területen ahhoz tényleg nagyon nagy köd kell.
Ha a posztoló a KRESZ-ben talál erre vonatkozó mondatot, vagy esetleg bárki más azt másolja be.
Innen elérhető a mai napon hatályos KRESZ:
www.complex.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM
2011.01.14. 22:13:32
Én mondjuk városon kívül az elsőt mindig felkapcsolom ha köd van, a hátsót csak nagy köd esetén, mikor nem jönnek mögöttem.
@Captain01: Nem fogom keresgélni az ide vonatkozó szabályt, de biztos vagyok benne hogy a KRESZ tartalmazza azt hogy városban nem szabad használni. De majd idejönnek a KRESZ kukacok, és bemásolják.
Elismert író 2011.01.14. 22:18:43
MIÉRT hiszi ezt mindenki?! Szó nincs ilyenről a kreszben! Tessék már utánanézni.
Na!
-d(-_-)b- 2011.01.14. 22:27:36
Ettől függetlenül én felkapcsolom, ha köd van, mert jobban látni az autót.
Ugyanez van a hátsóval is: inkább vakítson egy kicsit, minthogy egy vakegér belémjöjjön. Ha már közvetlen mögöttem jön, majd lekapcsolom.
Aki meg nem tudja megkülönböztetni a dupla hátsó ködzárót meg a féklámpákat, háááát... Meg féklámpa középen is van egyébként.
Captain01 2011.01.14. 22:28:58
-d(-_-)b- 2011.01.14. 22:29:53
Captain01 2011.01.14. 22:30:16
Bocsi a be *-ot szót kihagytam
2011.01.14. 22:35:33
-d(-_-)b- 2011.01.14. 22:41:39
nem mondom meg 2011.01.14. 22:49:43
Hogy az oktatóm mondta-e, vagy KRESZ-ben szerepelt, már nem tudom.
Captain01 2011.01.14. 22:52:16
D4D 2011.01.14. 22:57:49
Komolyra:
A jól beállított első köd még nem olyan nagy gáz. A hátsóért viszont büntetek. Leelőzöm, és én is adok hátsót.
Mellesleg a magyar KRESZ tele van ilyen occó kínai gumiparakrafosokkal.
dhpage 2011.01.14. 23:27:45
A tompított ezzel szemben pont felül egyre erősödő fényű (hogy megfelelően távolra láthassunk a szembejövő vakítása nélkül) és magasabban is van, ezért nem igazán jó ködben. A távolsági meg egyenesen zárófény, szép fehér falat lehet emelni magunk előtt. :)))
A hátsó ködlámpa szerintem is sokkal rosszabb, főleg közelről. Ha jönnek mögöttünk normális követési távolságban, vagy annál közelebb, akkor illik lekapcsolni.
A jó ködlámpa engem abszolute nem zavar.
Más tészta persze ami tuning, vagy xarul van beállítva, netalán utólagos xenont kapott.
Viszont ezek valóban rossz látási viszonyoknál a használójának és a többieknek is zavarják a látását, így végül is tökmindegy mikor vannak bekapcsolva.
dhpage 2011.01.14. 23:37:14
"(3) A tompított fényszóró helyett távolsági fényszórót használni - fényjelzés kivételével - csak lakott
területen kívül szabad."
odanézz 2011.01.15. 00:48:44
Felkapcsolt tompítottal jó 30-40%-al nő a fogyasztásom, ez pedig környezeti szempontból sem előnyös.
Nos, ugye megbocsátható bűn?!
kuk22 2011.01.15. 00:50:35
Szerintem a KRESZben az sincs leírva, mikor kell az ablaktörlőt bekapcsolni, mégis sokan rájönnek.
Reggie 2011.01.15. 02:07:13
odanézz 2011.01.15. 02:18:11
Ez így most wattafakizdet??
Fizikailag változik az autóm orra, ugyanis tompított álláson nyitnak a bukólámpák. 2 függőleges lencse, igazán jót tesz a légellenállásnak
Nem?!
Logikus, hogy nem a többletáramfelvétel miatt lesz többletfogyasztás, hisz 55-55w mindkettő!
Reggie 2011.01.15. 04:45:37
ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.01.15. 06:55:50
A rendőrök így könnyebben szopathatnak...
Nekem sajnos a legutóbbi csatt óta nincs, és akkor is rosszul volt felszereve, amikor volt (túl magasra), de rendeltetésszerűen használva tényleg hasznos a ködlámpa!
bonifac · http://vezetek.blog.hu 2011.01.15. 07:11:08
Ennyi érzékeny szemű ember volna?
Ha köd van, nem fogom kapcsolgatni fel-le a ködzárófényt hátul (egy van csak), mert éppen beértek. KÖDBEN nem hiszem el, hogy zavaró erősségű volna. Ha nincs köd, akkor lehet, ezt elismerem.
"A hátsóért viszont büntetek. Leelőzöm, és én is adok hátsót."
Én meg röhögök rajtad, mert engem nem érdekel és nem zavar.
Ja, és aki ködben olyan közel van, hogy zavarja a ködzárófényem, az túl közel van. Maradjon le, ha kérhetem, ne jöjjön a seggemben.
Timnorc 2011.01.15. 08:12:49
Először is: Az első ködlámpa, ha jól van beállítva, akkor nem vakít.
Persze ha túl magasra veri a fényt, akkor vakít. Sőt ködben magát a használóját is vakítja. De - emberek! - mi a gyakoribb a túl magasra állított ködlámpával érkező szembejövő, vagy pedig a túl magasra állított tompítottal érkező szembejövő? Egyszerűen csak a hiszti miatt vannak elővéve a ködlámpát használók.
Az persze más kérdés, hogy a jól beállított első ködlámpa 55-60 km/h felett nem ér szinte semmit. A túl magasra állított első ködlámpa pedig - tekintve a tompítotthoz mért watt-gyengeségét - kb. 80-85 km/h fellett veszti el az értelmét (ködben meg rögtön).
Másodszor: Ami a hátsó ködlámpát (ködzáró fényt) illeti: Az tud vakítani. Viszont nagyon jó szolgálatot is tud tenni.
Fényes nappal megannyi autóst látni világító első ködlámpával, ködzáró fény nélkül. Ez szerintem logikátlanul veszélyes, hiszen ha drasztikusan csökkennek a látási viszonyok, akkor indokolt lenne a láthatóság biztosítása.
Másik részről: Ha már utolért egy másik autós, akkor érdemes átgondolnod, hogy vajon miért távolsági fényszóróval halad mögötted. Tán le kéne kapcsolni a ködzáró fényt.
Fontos: Ez utóbbival kapcsolatban, amik soha nem hangzanak el:
1) Mint, ahogy a távolsági fényszórót, úgy a ködzáró fényt is szabad és lehetséges kapcsolgatni.
2) Mint, ahogy a tompított fényszórót, úgy az első ködlámpát is be szabad, be lehet állítani/állíttatni.
Timnorc 2011.01.15. 08:16:24
Igazad van.
Különböző emberek lévén, különböző érzékenységű szemmel rendelkezünk.
Van, akit nem vakít a ködzáró fény; van, akit vakít. (Egyébként engem igenis tud vakítani)
Ha nem kapcsolod le, és egy olyan autós halad mögötted, akit vakít, és távolsági fényszórójával világít, esetleg villog, akkor ez ugyanaz miatt van, ami miatt igazad van a hozzászólásodban.
Timnorc 2011.01.15. 08:17:48
Teljesen igazad van.
Timnorc 2011.01.15. 08:19:59
hawkeye 2011.01.15. 09:50:14
Sztem nálad a pont!
-
Azoknak, akik meg nem tudják mire jó a ködlámpa, autózzanak egyet télen, éjszaka, pl. a Kárpátok hegyi útjain!
STi-2009 2011.01.15. 10:01:05
Külön utálom a féloldalas autókat, amiken egy ködfényzáró van baloldalon, egy tolató lámpa meg a jobboldalon. A ködfényzárónak lent kellene lennie a lökhárítóban, hogy ne piszkálja a mögöttem jövő szemét, illetve hogy ne folyjon össze a fénye a féklámpával, mondjuk így:
kepfeltoltes.hu/110115/MaximaEdit_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
STi-2009 2011.01.15. 10:07:13
Szerintetek?
\\\'Doni\\\' 2011.01.15. 10:30:24
Hogy lehetsz ilyen önző? Talán csak te vagy egyedül az utakon? Nemsokára jön az, hogy lesz...om, hogy refivel megyek, mert engem nem zavar az övé stb. Te menj egyedül egy versenypályán körbe-körbe, ott legalább király lehetsz! Legyél már toleránsabb és barátibb a közlekedésben. Ne legyen már olyan nagy probléma az a mozdulat, hogy a másiknak jobb legyen együtt közlekedni veled.
De amennyiben neked jól van belőve az első, akkor az engem sem zavar. De a hátsó már tud zavarni, és nem kell ahhoz túl közel lennem. Persze ez is lámpafüggő. Az is igaz, hogy inkább legyen egy erősebb hátsó ködlámpája, mint semmilyen. Épp tegnap értem utol a tej- ködben egy totyogó szürke L-200-ast, aminél az autót előbb láttam, mint a halvány lámpáját!
"streetfighter" 2011.01.15. 10:41:13
"miért nincs ez megfogalmazva és jogszabályba foglalva?"
Jó szöveg. :)
Sajnos feltételezik, hogy aki autóba ül az van olyan intelligens, hogy ezt el tudja dönteni. Sajnos tévedtek. Ez van.
A sok hülye ködben mindent felkapcsol ami világít, aztán "napokig" úgy jár, függetlenül a látási viszonyoktól.
A jól beállított első ködlámpa különösebben nem zavarhat senkit, a hátsó viszont annál inkább.
Ha beérek egy ilyen töketlent, akkor komoly villogásba kezdek (50% érti és lekapcsolja, sőt valaki meg is köszöni :D), ha nem változik a helyzet folyamatosan rányomom a refit, és ha lehet mielöbb elhagyom.
D4D 2011.01.15. 10:41:21
"Akit vakít a hátsó ködzárófény, az ugye városban sűrű forgalomban is kapkodja a szeme elé a kezét? Mert a féklámpa ugyanúgy 21W-os. Akkor az is vakít, gondolom."
- Mikor állunk a sorompónál, és nem száll le a fékről az előttem álló, akkor igencsak zavar. Vedd figyelembe, hogy a hátsó köd folyamatosan megy, míg a féklámpák pár másodpercig.
"Ennyi érzékeny szemű ember volna?"
- A kékszeműek mind azok.
"Ha köd van, nem fogom kapcsolgatni fel-le a ködzárófényt hátul (egy van csak), mert éppen beértek. KÖDBEN nem hiszem el, hogy zavaró erősségű volna. Ha nincs köd, akkor lehet, ezt elismerem."
- Ez olyan dolog, mintha veled szembe jövő nem kapcsolgatná a reflektort, csak mert elhaladtok szembe.
"A hátsóért viszont büntetek. Leelőzöm, és én is adok hátsót."
Én meg röhögök rajtad, mert engem nem érdekel és nem zavar.
- Mivel leelőzlek, ezért nem is látod sokáig, meg csak nekem egy nyűg a hülyeségedet prezentálni.
Viszont mikor mögötted megyek 10-15 méterrel, és minden lámpám ég, egy kicsit be is húzódok balra, hogy a tükörből jobban kapjad, akkor hidd el, eddig 5 km-en belül mindenki lekapcsolta.
"Ja, és aki ködben olyan közel van, hogy zavarja a ködzárófényem, az túl közel van. Maradjon le, ha kérhetem, ne jöjjön a seggemben."
- Ködben eleve a mögötted jövő utolér, mert másodikként sokkal többet lát a ködben. Akkor is utolérhet, ha a lámpája jobb, és többet lát az útból.
Olyan is történt már, hogy 50-el lehetett menni a ködben, mikor utolértem valakit, aki csak 20-al ment. Hadd ne maradjak le, hadd előzzem meg.
Ködben inkább maradj otthon, lerí a hsz-edből, hogy alkalmatlan vagy a ködben haladásra. Az ilyeneket kerülgettem egész múlt héten reggelente.
isti77 2011.01.15. 10:50:09
Ennél már csak az rosszabb, amikor a féklámpák nem égnek, a (legalább) háromból egy sem. Néha ezt sem ártana ellenőrizni. Érdekes módon ezt a leggyakrabban G-Astráknál tapasztalom, pedig ha jól emlékszem, azoknál a fedélzeti computer a gyújtás ráadása után a "brakelight check"-kel kezd.
Joe1 2011.01.15. 12:07:30
Ha vakít a hátsó ködlámpám, akkor túl közel vagy lúzer. Ködben talán tartható 20-25 m követési távolság, nem kell egymás seggében menni, próbáld ki, nagyon kényelmes és nem zavar semmilyen ködzárófény. Ha önkéntes rendőrt játszol, meg refizel, akkor lelassítok és megelőzhetsz, még csak nem is villantok utánad, nem érsz annyit. Városban vagy ha sűrűbb a forgalom mindig leveszem, de nagy ködben országúton én sem kapcsolgatom, távol tartja a hülyéket.
pengusz 2011.01.15. 12:14:40
Természetesen csak ha szükség van rá.
\\\'Doni\\\' 2011.01.15. 12:16:04
\\\'Doni\\\' 2011.01.15. 12:20:11
"streetfighter" 2011.01.15. 12:30:09
Érdekes felfogásod van.
Ha országúton mész nagy ködben és "összetorlódnak" az autók, akkor te leszarod, hogy a mögötted lévőt zavarja a hatsó ködlámpád? Jól értem?
A hozzád asonlókra nem villogni kéne, hanem tolólappal az árokba lökni.
GiXXXer 2011.01.15. 12:36:28
Joe1 2011.01.15. 12:56:25
D4D 2011.01.15. 13:03:36
" Engem a félszeműek ugyanúgy idegesítenek, mint a ködlámpások, " - Engem sokkal jobban.
Ahol lakom, ott a rekorder másfél évig! járt úgy, hogy csak jobb oldalon égett a tompítottja.
Kowalski76 2011.01.15. 13:12:04
D4D 2011.01.15. 13:13:27
"Ha vakít a hátsó ködlámpám, akkor túl közel vagy lúzer."
- Vagy nem olyan vastag a köd. đÄ]][Äí!
" Ködben talán tartható 20-25 m követési távolság, nem kell egymás seggében menni,"
- Hidd el, még 100 méterről is tud zavaró lenni. Ahol ugyanis látnom kellene, ott egy nagy piros foltot látok csak. Aranyszabály: Ha szabilan látszik a hátul jövő tompítottja, akkor ködzárót kikapcs.
" próbáld ki, nagyon kényelmes és nem zavar semmilyen ködzárófény."
- Akkor, amikor valaki normális tempót megy ködben, nincs is baj. A baj ott kezdődik, mikor Besza Richárd elkezd 100 méteres látótávolságnál ködzáróval 30-al menni, majd ír ide a blogra, hogy maradjak mögötte, mert kurva kellemes.
" Ha önkéntes rendőrt játszol, meg refizel,"
- Csak refizek!
" akkor lelassítok és megelőzhetsz,"
- Köszönöm. Bár lehet elég lewnne a ködzárót lekapcsolni.
"Városban vagy ha sűrűbb a forgalom mindig leveszem, de nagy ködben országúton én sem kapcsolgatom, távol tartja a hülyéket."
- Elég akkor levenni, ha vannak mögötted.
Megjegyzem a német KRESZ-ben 30m látótávolság alatt tilos a ködzáró használata. Komolyabb a bünti érte, mint egy 60-as táblánál 80-al suhanni.
D4D 2011.01.15. 13:14:45
Az ilyen autók ritkák. Szerencsére.
Joe1 2011.01.15. 13:46:39
Részben igazad van, nyilván csak akkor kell, ha igazi köd van. De rengeteg autós képtelen normális távolságot tartani ködben. Jön mödötted ködlámpával 5 méterre, ez hosszú távon nagyon idegesítő. Szerintem ha lemaradsz és a saját fényszóródat használod sokkal nyugodtabban haladunk. Egyébként mindenkit elengedek, ha lehet, aki jobban siet nálam, ha mindenki így tenne fele ennyi baleset lenne.
D4D 2011.01.15. 14:02:54
Akkor bontsuk ketté:
Ködben a hátsó mindig jobban tud haladni, mert jobban lát. Ilyenkor evidens, hogy utolér.
Ha annyival jobban tud haladni, hogy meg akar előzni esetleg, akkor el kell engedni, hadd menjen. Legalább te leszel a második, és jobban tudsz haladni te is.
Ha olyan a köd, és a tempód, hogy csak utolér, de megelőzni már nem tud, akkor két ember intelligeciájára van szükség.
Az elől haladónak a záró lekapcsolására, a hátul haladónak egy kb 30-70 méteres követési távra, a köd függvényében.
Az a hozzáállás, hogy elől megyek, lassan megyek, nem kapcsolom ki a zárót, esetleg nem segítem a mögöttem jövők (esetleg lényegesen gyorsabban haladók előzését), az elfogadhatatlan.
\\\'Doni\\\' 2011.01.15. 14:21:18
Én nem arra gondolok, ha vki a seggedben megy 5 méterre, mert az szerintem itt mindenkit idegesítene. Én sem szoktam rámenni másokra főleg ködben nem, de 50 méterről is kegyetlen tud lenni sok ködlámpa. Persze fenntartom, hogy néhány autótípusnál ez nem olyan zavaró, és lehet, hogy a tiéd sem az. Én személy szerint ahogy tisztán látom a tükörben a mögöttem jövő fényeit, akkor lekapcs. Szembe csak akkor villantok,mikor tré módon van beállítva, független az időtől De az első ködlámpánál sokan elfelejtik, hogy ha vizes az út, akkor kegyetlenül vissza tudja verni a fényét a másik képébe.
\\\'Doni\\\' 2011.01.15. 14:26:18
A lényeg, hogy egy jól beállított első ködfény, ill. egy megfelelően kezelt hátsó nem okoz problémát a másik autósnak.
Részemről az is dinka, ki csak azért villog, mert ködlámpával jönnek szembe. Nem a ködfény a fontos, hanem, hogy zavaró-e a fénye, vagy nem.
randomuser1 2011.01.15. 14:47:59
van egy olyan érzésem h ez a ködlámpázás is úgy fog járni mint a harmadik féklámpa, egy ideig tiltják aztán mexokják h létezik.
Nekem is van, bár sose értettem mire jó 20km/h tempó felett...
pengusz 2011.01.15. 16:00:27
Mondjuk 3 év alatt max. ötször kellett ködlámpát használnom, ebből kétszer felhőszakadásban, autópályán.
Alex_King 2011.01.15. 16:27:31
Ugyan én sem találtam rá semmi szabályt, de sajnos engem is megbüntettek már ködlámpáért. A helyzet elég vicces volt, ugyanis 2010.11.18-án történ, hogy Szegedről autóztam Sárospatakra a párommal, este- éjjel. Kb az út elejétől fogva akkora köd volt, hogy alig láttam. Biztos emlékszik rá sok ember, milyen köd volt aznap, elég sok baleset is volt, pl előttünk is az M5-ön. Majd Szerencsen 23:45 kor megállított a rend jófej őre, a cukorgyár előtt. A közvilágítás és a lassú tempó(útépítés miatti korlátozás) ellenére is lassan kristályosodott ki a kép bennünk, hogy valaki áll az úton és köröz. Na ő volt a rendőrbátyó. Aki azért volt jó fej, mert kb ötször mondta el, hogy ő milyen jó fej, hogy csak 3000 lesz és nem 30000, mert bizony lehetne annyi is. Én meg aláírtam, hogy tényleg jófej. Én meg elismertem, hogy bizony ilyen szabályról nem tudtam, ezért kb 300km óta le se kapcsoltam a ködlámpát. Persze másnap itthon már láttam, hogy nincs sok ilyen szabály :) De a lényeg, hogy itt van előttem a szelvény másolata, és van rajta egy olyan, hogy Szabálysértés kódja: 6540. a szöveg pedig: "Lakott területeb belül ködlámpával közlekedett"
Szóval aki ismeri ezt a kódot, meg tudja nézni, az megírhatja, hogy ez vmi általános bünti kód, vagy kamukód, vagy valóban a ködlámpa bünti kódja... Ezzel is közelebb kerülnénk az igazsághoz.
2011.01.15. 16:28:08
@STi-2009: Nekem csak egy van, de az lent, és középen.
@Joe1: Ködben én is közelebb megyek a másikhoz, így csak az ő helyzetjelzőit kell követnem, ahelyett hogy nekem is ki kéne bogarásznom, hol is az út. És a legtöbb leszokta kapcsolni a hátsó ködlámpát, aki nem az kap refit.
@\\\'Doni\\\': Rengeteg ilyen barom van, aki azért villog mert lent világít valami, ha zavaró, ha nem. A múltkor egy újabb Skoda (?) ment előttem, hárman rávillogtak. Miután megelőztem, láttam hogy a nappali led-es menetfény a ködlámpa házában van. No comment. :)
@XXXXXXX: Kanyarfénynek hívják, bár szerintem lófaszt sem ér...
@pengusz: Ignis-en így lenne? Mind a régin, mint az "új" (2005-2010) Swiften külön lehet kapcsolni az elsőt, és a hátsót.
Reggie 2011.01.15. 17:52:47
lordjim 2011.01.15. 18:46:45
Rife67 2011.01.16. 12:06:37
imittto 2011.01.16. 12:26:53
rcfan 2011.01.16. 22:26:24
autozz.blog.hu/2010/02/28/mikor_van_ertelme_a_kodfenyszoronak
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.01.17. 10:15:18
Geri1984 2011.01.17. 11:02:52
mohopasi 2011.01.17. 11:39:17
alfa.orionis 2011.01.17. 11:54:37
A köd meg látási viszony (vagy iszony):)
És nemcsak azt kell eldönteni, látok-é, hanem azt is, látszom-é??
Ezt nem lehet jogszabályban előírni, elő a józan paraszti eszet, azt odanyúlni a kapcsolóhoz-föl is, le is egy mozdulat!
És a sok bunkó, aki esőben használja, inkább maradjon otthon.
CApa (törölt) 2011.01.17. 12:23:47
Országúton a fényvisszaverős karók 50 méterre vannak egymástól, 90-el a féktáv olyan 80 méter (száraz úton), felfelé kerekítve két oszlopnyi táv - ha onnan nem látszik egy másik autó normál világítása, akkor kapcsolj ködlámpát.
De igazi ködben az út nedves is, a féktáv akár duplája is lehet, tehát menj lassabban. Hacsak nem akarsz ölni.
Ha pedig messzebre látni, ne szívasd feleslegesen a többieket azzal a k..va ködlámpával...
Budapesten az elmúlt tíz évben talán öt olyan alkalommal találkoztam (pedig minden nap vezetek), amikor rövid időre indokolt volt a ködlámpa használata, ehhez képest minden majom ezerrel nyomatja akkor is, ha az úton békésen leszállhatna egy JumboJet is mert ellát kilométerekre...
CApa (törölt) 2011.01.17. 12:29:25
"streetfighter" 2011.01.17. 18:32:58
"50-el a féktávolság cirka 30 méter (száraz úton)."
Sosem értem, ha valakinek fingja nincs valamiről, akkor miért ír adatokat.
CApa (törölt) 2011.01.17. 22:24:38
www.webkresz.hu/letoltesek/fek.html
Ez egy jó átlagérték.
De ha nagyon tudós vagy, akkor próbálj kicsit emlékezni a fizikaórákra, és számold ki magad:
www.gjt.bme.hu/content/02-lassulas-sebesseg-fekutszamitas-elmeleti-alapjai
http://www.keresni.hu/Féktávolság_-_láthatóság
"streetfighter" 2011.01.18. 12:23:08
Ok.
Összekevertem a féktávot a fékúttal, de attól még te is lehetsz f.sz, nem csak én. :)
CApa (törölt) 2011.01.18. 13:15:23