R. Donát a bátrabb emberek közé tartozik, ugyanis vállalta, hogy megjelenhet a neve a posztnál, de azért én mégis inkább maradnék ennél a verziónál. Egy folyamatosan visszatérő témát vesz elő ismét a fiók aljából, amit személyes tapasztalatain keresztül tár elénk. Örök riválisok összetűzéseiről írt Nekünk.
Üdvözletem mindenkinek!
Elöljáróba pár dolgot leszögeznék, mielőtt az első kommentekben kapok valamilyen nem túl pozitív jelzőt. Olyan biciklis vagyok, aki megáll a pirosnál, van első és hátsó lámpán, melyek elemeivel nem spórolok, ha jön a szürkület, sőt, még a láthatósági mellényt is hordom, napközben, városban is. Igyekszem nem az a biciklis lenni, akit itt - jogosan - szidni szoktak, és nem olyan lenni, amilyet nap mint nap látok. Három rövidebb történet lenne, mindegyik autósokkal kapcsolatos, ezért is inkább ide írok, mintsem a Kerékagyra.1. Egyik nyári hétvégén öcsémmel úgy döntöttünk, Tatabányáról lekerekezünk a Balatonra. Ez nem olyan egyszerű, az 1-es, 7-es utakat nekünk bizony kerülni kell, mellékutakon hosszabb, ráadásul az utak is rosszabbak. A nagy meleg miatt úgy döntöttünk, éjjel fogunk menni, kisebb a forgalom, a közeledő autókat (mindegy, milyen irányból jön) már messziról hallani és látni is. Számításunk be is vált, sokkal kevésbé éreztük veszélyesnek az éjjeli tekerést, mint a nappali szakaszt. Tatabánya-Székesfehérvár szakaszon mindössze 20-30 autóval találkoztunk, ők is nagy ívben elkerültek. Ami számomra nem volt világos, hogy nekik a kerékpáros nem számít közlekedésben résztvevő járműnek? Sem a hátulról, sem a szemből érkezők nem kapcsolták le a távolsági fényszórót, vakítottak tükrön keresztül és szemből is. Ilyenkor egyszerűbb volt teljesen lelassítani és lehúzódni, mert a szembejövők esetén semmit nem láttunk szinte az útból (és a kátyúkból). Olyan nagy probléma lekapcsolni? Ha csak 1-2 lett volna, megértem, hogy vannak ilyenek, na de majdnem mindenki? Esetleg LED-es lámpával, jól látható, hátizsákkal, ill. egyéb cuccokkal nem takart láthatósági mellénnyel a kerékpárost nem lehet észrevenni messzebbről? Vagy "az csak egy biciklis"?
2. Helyszín: Tatabánya. Időpont: vasárnapi álmos délután. Nemrég átadtak egy új kerékpárutat a sárberki bekötőút és a Közművelődés Háza között. A kerékpárút az úttól elég messze fut, közöttük még gyalogosjárda és füves rész is van. A problémát a főútról jobbra kanyarodó autó jelentette. Nem nagyon érdekelte, hogy jobbra kanyarodva elsőbbséget kellene adnia nekem, aki egyenesen haladtam. Ha nem fékezem állóra a kereket a kerékpárúton kutyát sétáltató bácsika (gyalogból is van jópár kretén) legnagyobb rémületére, felkenődök a kocsira, mint egy bogár. Sokszor hallottam már hasonló szituációkról, a párhuzamos kerékpárutak veszélyességéről, hát most megtapasztaltam. Pedig ki is volt táblázva.
3. Budapest, körút. Kb. 30-cal halad a forgalom, előttem pár méterre egy furgon, mögöttem egy másik, utóbbi nem nyomott az elsőre, látta, hogy ennyi itt a haladási sebesség és ezt még a biciklis is bírja. A Petőfi-hídra mentünk fel, amikor egy autós úgy gondolta a belső sávból, hogy neki nincs szüksége irányjelzőre meg körültekintésre a sávváltáshoz. Szimplán fellökött a szalagkorlátra, az alkarom végighúzta, de nem estem el. Mögöttem a furgon fékezését hallottam, gondolom, számolt vele, hogy borulok. Az ilyet miért engedik ki az utakra?
Ezek az események két héten belül zajlottak le. Sokszor volt úgy, hogy nagyon figyelni kellett, nehogy pórul járjak, de ez a három kifejezetten veszélyes volt. Pedig úgy gondolom, minden szabályt betartottam, figyeltem az engem körülvevő forgalomra. A kérdések, amelyeket az autós közönséghez intéznék:
- Tényleg problémát jelent a kerékpáros észrevétele? (Ezt nem iróniából vagy gúnyból kérdezem, az érdekel, tényleg nehezebb-e észlelni egy kerékpárost, mint közlekedési partnert, mint egy másik autóst?
- Melyik jobb Nektek, a kerékpársáv vagy a párhuzamos kerékpárút? Melyiket tartjátok kevésbé veszélyesnek?
- Tényleg nehéz-e éjszaka egy megfelelően kivilágított-felszerelt kerékpárost észlelni?
- A kerékpár nem használatán kívül szerintetek hogyan lehetne az ilyen helyzeteket hatékonyan elkerülni?
Az utolsó 100 komment: