Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Mindenki hazudik!

2008.03.05. 14:01 :: Kisikasa

Nem tudom, Miklósnak mi adta meg a végső lökést az alábbi levél megírásához, mindenesetre érdekes, hogy elkeseredésében hozzánk fordult. Úgy látszik Dr. House örök érvényű megállapítása itt is helytálló miszerint: "Mindenki hazudik!"  Bár nem orvosi problémáról van szó, nem tudunk szöveteket cincálni a gyógyulás érdekében; de ahogy így belegondolok egy "átvilágítás" érdekes lehet, ok-okozati szinten.
Tényleg kezdem unni a Magyarországon eluralkodó autózási, közlekedési, gazdasági és egyébként minden morált!!!



Miért kell +-300.-Ft-ot fizetni a gázolajért??? Ebből kb.172.- Ft Adó!!! Miért hazudják azt a médiában, hogy azért emelik az árakat /minden árát/ mert drága az üzemanyag? A fuvarozók négy éve nem emelik az áraikat, hiába ment fel az üzemanyag ára!!! " azért drága a kenyér mert a fuvarozók ránk terheleik a lisztszállítás árát" EZ IS HAZUGSÁG!!! és minden más erre való hivatkozás is!!!

E-közben a fuvarozókra terhelt az állam egy állandó útdíjat / mert ügye már nem csak az autópályákon kell fizetni/ és még néhány egyéb adót... A kedves lakosság meg tiltakozik: feltartanak a teherautók, egymást előzgetik kilóméter hosszan.

Kedves személyautós társam! nem én kértem, hogy kötelezö legyen a sebességkorlátozó a kamionokban. A mai kamionok akár száznegyvennel is tudnának menni teljes rakománnyal, tehát ne akarj versenyezni!!!

Kopnak és nyomvájúsodnak az utak: persze a kamionoktól! Érdekes, Németország, Olaszország, Ausztria, Szlovénia, Horvátország, svéd, finn, norvég, dán, angol stb,stb,stb, útjai nem kopnak!!! Pedig ott sokkal nagyobb a teherforgalom, sőtt bizonyos országokban a megengedett tengelyterhelés is nagyobb.

Akkor most mi van? Hát az van, hogy ebben a te...ba...sz-t országban mindenki csak szövegel, mindenkinek mindent lehet, senkinek nem lehet semmit, és mindenki kussoljon...

Emberek! El kellene dönteni végre, hogy a politikával foglakoztok vagy megpróbáltok értelmesen élni és irányítani az ország sorsát.

Lehet, hogy levelem nem összeszedett de aki akarja az érti, és tesz is valamit.

KÖVETELEM, HOGY AZ ÁLLAM, A KORMÁNY CSÖKKENTSE AZ ÜZEMANYAGOKRA KIVETETT ADÓKAT!!! ENÉLKÜL NEM JUTUNK ELŐBBRE!!!

195 komment

Címkék: közlekedés autó benzinkút lehúzás

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

labi 2008.03.05. 17:33:54

EBEUSS:

Ne csinálj már hülyét magadból...

Röviden:
Nem arányos a mozgási energia képletében szereplő tömeg azzal, amit a fékútnál jelent.

Bővebben meg itt, a 28. oldaltól:
www.uvt.bme.hu/targyak/utterv/utterv_fi/utterv_fi_1.pdf

EBEUSS (törölt) 2008.03.05. 17:34:11

Laciii 2008.03.05. 17:25:38

Azért azt lássuk be, hogy az nem is igazi fék amiben nincs annyi erő, hogy blokkolóra fogja a kereket! Tény, hogy nem ismerem a kamionokat, de a személyautóknál biztosan megfogja...

Akkor a legerősebb a lassulás, amikor még éppen nem csúszik meg a kerék! Ez a pont pedig igenis függ a tömegtől! Kisebb tömegnél kevesebb fékerőnél blokkol a kerék, mint nagyobb tömegnél!

János 2008.03.05. 17:34:24

Hihetetlenül gyenge írás, rossz stílusban.
Ennek miért kellett / lehetett megjelennie?!

107! 2008.03.05. 17:34:48

Nem kell ahhoz olvasnia, hogy túlbecsülje a fékek képességeit. Különben a hétvégi vezető jobb példa. Aki csak néha autózik, és még ritkábban vezet utasokkal teli autót. Ne mögöttem jöjjön rá, hogy másként viselkedik az autó négy személlyel, mint eggyel!

Lobengula 2008.03.05. 17:35:18

Ennyivel előbbre vagy, mint egy -különben rendkívül okos- ismerősöm, akinek több éve hiába magyarázom, hogy neki az egész fizetése adóból van, lévén KA.

Fizika korrepetálás 2008.03.05. 17:40:25

Ahogy "valaki" említette, a mozgási energia Em=0.5 * M * v * v, azaz pl. kétszeres tömegnél dupla akkora, azonos sebesség mellett.
Tegyük fel, hogy a kamion nem blokkolva fékez (ABS amúgy már régóta a szériafelszereltséghez tartozik):
A fékrendszer által a kerekekre kifejtett ellennyomatékból származó fékezőerőt nem részletezve - csupán energetikai szempontból - nem történik más, mint hogy a fékpofa / -tárcsa súrlódása ezt az energiát hővé alakítja, mely szépen átadódik a környezetnek.
Feltéve, hogy a féktárcsák nem lépik túl az üzemi hőfokot (akkor általában erősen romlik a hatásfokuk), egységnyi idő alatt max. ugyanannyi hőt tudnak termelni - vagyis ugyanannyival csökkentik a drága, 300 Ft-os üzemanyag elégetésével nyert mozgási energiát...
Ebből szerintem nyílvánvaló, hogy miért kell hosszabb fékút egy megrakott kamionnak mint egy üresnek.
Hangsúlyoznám, hogy ugyanarról a járműről van szó, nem pedig motorkerékpár-vonat összehasonlításról :-)

107! 2008.03.05. 17:41:27

Igen! Ezt szeretik is az orrunk alá dörgölni! Pedig attól még hogy adóból fizetnek minket, még azt is megsápolják. Ráadásul nincs eltitkolt jövedelmem, nem minimálbérre vagyok bejelentve (bár ez utóbbi lassan utoléri a fizum) Nagyon szeretem hallani, amikor a rendőrök átlag nettó jövedelmét 220.000 Ft-ra állítják be. Én kurvára átlag alatt keresek. Rontom a statisztikát rendesen!

isti77 2008.03.05. 17:42:20

Akik úgy gondolják, hogy most nagyon drága az üzemanyag, azokat emlékeztetném, hogy már 2000 nyarán elérte a 250 Ft-ot a benzinár (emlékezhetünk, amikor nagy szó volt, ha egy hétig nem emelték). Most kb. 300 Ft, az elmúlt 8 évben ebben az 50 Ft-os tartományban ingadozott (O.K., egyszer-egyszer lement egészen 230-ig).
Tehát mondhatjuk, hogy 8 év alatt összesen nagyjából 20%-kal lett drágább. A fizetésed remélhetőleg ennél nagyobb mértékben emelkedett az elmúlt 8 évben, nemde?
A kenyér, a hús, a gáz, a villany, a bérlet mennyivel drágább ma, mint 2000-ben? Minden bizonnyal valamivel több, mint 20%-kal, ugye?
Szóval, nem értem a problémát... Persze, nekem sem lenne kifogásom ellene, ha olcsóbb lenne.

EBEUSS (törölt) 2008.03.05. 17:44:20

labi 2008.03.05. 17:33:54
EBEUSS:

"Ne csinálj már hülyét magadból...

Röviden:
Nem arányos a mozgási energia képletében szereplő tömeg azzal, amit a fékútnál jelent.

Bővebben meg itt, a 28. oldaltól:
www.uvt.bme.hu/targyak/utterv/utterv_fi/utterv_fi_1.pdf "


Jó ez a PDF! Ajánlom figyelmedbe a 28. oldalt! Mutasd már nekem hol szerepel benne tömeg???

107! 2008.03.05. 17:44:38

2006 nyarán már tankoltam 314 Ft-ért

Lobengula 2008.03.05. 17:45:59

Távol álljon tőlem hogy bármit az orrod alá dörgöljek! Csak éppen az állami szektorban dolgozóktól hallom kicsit túl gyakran a formulát, hogy ők aztán milyen becsületesen adóznak, szemben a versenyszférával.

., (törölt) 2008.03.05. 17:46:29

Én meg ingyen sört akarok..

Laciii 2008.03.05. 17:46:56

"Azért azt lássuk be, hogy az nem is igazi fék amiben nincs annyi erő, hogy blokkolóra fogja a kereket!"
140-ről, +40 tonnát, szok occó.

EBEUSS (törölt) 2008.03.05. 17:49:34

Fizika korrepetálás 2008.03.05. 17:40:25

Te is csak azt mondod, ha nem bírják a fékek...
Ha nem bírják, akkor tény, hogy a csillagos égig is megnőhet a fékút.

Na részemről befejeztem a témát!
Aki érti, hogy mi a lényeg annak örülök, aki meg leragadt a teniszlabda és vasgolyót vágok hozzád példáknál, azt nagyon sajnálom! :D

Téma? 2008.03.05. 17:51:56

elkezdened is kár volt.

107! 2008.03.05. 17:54:17

Lobengula 2008.03.05. 17:45:59

Biztos vagyok benne, hogy itt is csak a lehetőségek hiánya miatt van így! Inkább az a baj, hogy máshol tud működni az "okosság" Így azokat húzzák, akik becsületesen vannak bejelentve. Azért akad olyan barátom, aki civil munkahelyen dolgozik, és 100%-osan be is van jelentve. Csak az ilyen ritka! Kár hogy csak a neve KÖZTEHERVISELÉS!

EBEUSS (törölt) 2008.03.05. 17:54:27

Oké Laciii akkor az eredeti kérdésemre az a válasz, hogy azért hosszabb a fékút 140 nél a fékút 40 tonnánál, mint 1 tonnánál, mert nem bírja a fék! Ezt nyilvánvalóan a tömeg növelése okozta. De azt is kijelenhetjük, hogyha a túlméretezett fékkel rendelkező Swiftembe beül mégegy ember, akkor nem lesz hosszabb a fékutam azonos sebesség meg azonos körülmények esetén! Illetve De! A légellenállás miatt, de ez eléggé elhanyagolható...

Laciii 2008.03.05. 17:56:41

"ha nem bírják a fékek..."
Persze szinte bármit meg lehet csinálni rengeteg pénzért, versenysportban iszonyat drága pár ezer km után cserélt fékek tényleg birják a könnyű autók fékezését 300-ról is iszonyat energia, DE mégegyszer NEGYVEN TONNA 140-nél is iszonyat energia (lásd betonfal vs. kamion) ezt birni nem gazdaságos.

EzVan:) 2008.03.05. 17:56:55

fizikakorr...

Van azért egy meggondolnivalóm neked is.

Tfh.: kaminyonszerelvény fékrendszerét megrakott cuccra tervezik
Tfh.: van rajt ABS és fix slip értékre működik (ahogy általában minden ABS)
Tfh.: vészfékezek és az ABS a slip értéken tartja a kerekeket

Mennyi lesz a fékút üresen? (ABS még mindig ugyanazon a fix slipen tartja a kerekeket)

Na?:)

szabolcs · http://hmika.freeweb.hu/Lexikon/Html/Surlodas.htm 2008.03.05. 18:00:15

Akkor a fizikarol

Szintiszta energiamegmaradsi torvény, Ha csak abba belegondolsz, hogy nehezebb felgyorsitani egy megrakott autott mint egy üreset akkor logikus hogy megállitani is nagyobb energiára van szükség... Adott esetben a fékeknek X mozgási energiát kell surlodással (a fékpofa és tárcsa kozt) hőenergiáva alakitani... Nyilván ha ez a mozgasi energia nagyobb (és nagyobb mert a tömeg is az) akkor ahhoz, hogy a nagyobb energiát "felemészük" több időre van szükség...

107! 2008.03.05. 18:00:19

"kaminyonszerelvény fékrendszerét megrakott cuccra tervezik"

Akkor el is érkeztünk a lényeghez (már mint ami az eredeti gondolatmenetet érinti) Tehát megrakott, nem túl terhelt!!! 40 tonna megengedett, vagy 60 tonna valós súly!!!!!!!

Laciii 2008.03.05. 18:00:51

Igen, a túlméretezett fék is megoldás :)

heliox 2008.03.05. 18:05:24

>>>
olyan lesz a fékút is, mintha vonat lenne. (Jó ez túlzás, de talán érzékelteti a marha nagy tömeget.)
>
A vonat kerekein nincs gumi! ;)
Ráadásul vékonyka is! :)
>
Az szintén egy másik röhely, hogy köztudott, a MOL barátunk ruszki alapanyagot forgalmaz Brent olaj áron. Ezen felül a nemzetközi olajár csökkenést 2-3 hét alatt érvényesíti, ám nem arányos mértékben, az emelést azonnal. Ők mindezt gazdasági megfontolás címén művelik...
>
En csak azt nem ertem hogy Mo-n miert dragabb a diesel a benzintol.

heliox 2008.03.05. 18:06:24

micsinált ez a hozzászólásommal?

okostojgli 2008.03.05. 18:07:07

Szabolcs drága, ki mondta neked, hogy időegység alatt ugyan annyi mozgási energiát akarok felemészteni üres és teli kamion esetében?

Ha jobban meg van rakva a kocsi, erősebben kell fékezni. DE A FÉKÚT UGYAN ANNYI!

EBEUSS (törölt) 2008.03.05. 18:07:46

"akkor ahhoz, hogy a nagyobb energiát "felemészük" több időre van szükség..."

Szépen is néznénk ki, ha több energiát csak több idő árán lehetne elvezetni! :)

A nagyobb fékerőre, és az ebből adódó nagyobb súrlódási energára nem gondolsz? Ez csak eszköz kérdése, hogy tudsz e nagyobb surlódást csinálni, és akkor ugyanannyi ideig tart elvezetni, vagy nem tudsz, és akkor tovább tart...

Na tényleg kész vagyok!

Easyrider 2008.03.05. 18:08:05

És mi van a közegellenállással? Az nem számít?

Lobengula 2008.03.05. 18:08:50

Magam a versenyszférában húzom az igát, és az utsó fillérig be vagyok jelentve. A cégnél mindenki. Minden fizetés bruttóban van kiszámolva és nettóban érkezik a számlára.

okostojgli 2008.03.05. 18:09:35

EBEUSS,

ritka pillanat, de ma úgy tűnik igazad van a sok hülyével szemben. :))

EBEUSS (törölt) 2008.03.05. 18:09:42

heliox 2008.03.05. 18:06:24

Ezt most megjártad! ;)
Panaszolj be a blog tulajnál, hátha kitílt! :)

EBEUSS (törölt) 2008.03.05. 18:11:53

Easyrider 2008.03.05. 18:08:05
"És mi van a közegellenállással? Az nem számít?"

De igen :

EBEUSS 2008.03.05. 17:54:27
"De azt is kijelenhetjük, hogyha a túlméretezett fékkel rendelkező Swiftembe beül mégegy ember, akkor nem lesz hosszabb a fékutam azonos sebesség meg azonos körülmények esetén! Illetve De! A légellenállás miatt, de ez eléggé elhanyagolható..."

EBEUSS (törölt) 2008.03.05. 18:12:54

okostojgli 2008.03.05. 18:09:35

Máskor is, csak az nem ilyen egyértelmű! :)))

EzVan:) 2008.03.05. 18:13:18

Szabolcs, azért az érvelésed utolsó része sántít... energia ugyanis ugyanannyi kell felgyorsítani, mint lelassítani, ez a tömegmegmaradás törvénye, ahogy jól is érvelsz, tehát ez teljesen mindegy, milyen időpontban van vizsgálva.

Egy nagyobb tömeget nagyobb energia bevitellel tudunk ugyanakkora sebességre gyorsítani, ez is igaz. Amit keversz, az a teljesítmény, adott időegység alatt elvont vagy épp bevitt energia (egységnyi idő alatti munkavégzés), itt már bejön az idő, mint paraméter.

Lsd feljebb fékteljesítmény.

Teljesítmény megmaradási törvény van? :)

qrva nehéz ez a fizika...

Lobengula 2008.03.05. 18:13:52

Mi van???? Hogy befolyásolja a légellenállás az egy illetve két személlyel fékező Svift fékútját???? Ne idegesítsetek már fel teljesen!!!

Laciii 2008.03.05. 18:15:48

"hogy tudsz e nagyobb surlódást csinálni"
Inkább megfizeted-e :) ezt pedig nem szokták túlzásba vinni, szóval gyakorlatilag alsó- középkategóriában az is meglátszik, ha beülnek még ketten.

EBEUSS (törölt) 2008.03.05. 18:17:54

Lobengula 2008.03.05. 18:13:52

Na ennek már nem kezdek neki!
De mégis! :)
A légelennállás a felületre hat! Ugyanakkora erővel lassít akkor is ha egyedül ülök benne, mint amikor ketten ülünk benne.
A nagyobb tömeget kevésbé fogja lassítani ugyanazaz erő, mint a kisebb tömeget...

Lobengula 2008.03.05. 18:20:22

Jáááj, akkor épp, hogy nem befolyásolja a fékutat a légellenállás ebben az esetben, mivel konstans tényező.
Ebeuss, most már valld be, hogy idáig szopattál minket és valójában érted az egész fizika-műsort, jó? Szép volt, beszoptuk, meg minden, de most már hagyjuk abba, oké?

isti77 2008.03.05. 18:21:17

"2006 nyarán már tankoltam 314 Ft-ért"

Tehát most olcsóbb. Akkor még mindig nem értem, mia gondja a cikkírónak... sőt, egyre inkább.

EBEUSS (törölt) 2008.03.05. 18:21:31

Laciii 2008.03.05. 18:15:48

Nem hiszem! Amíg egy fékrendszer képes blokkolóra fékezni az összes kereket addig minden oké! Ez a maximum amit ki lehet hozni belőle!

Persze itt már bejön az, hogy az én fékemmel fékezhetek egymás után 5 -ször is 150 -ről nullára, és még mindig fog. Ellentétben egy átlagautó fékje az első fékezésnél úgy átmelegszik, hogy a második már nem biztos hogy összejönne...

EBEUSS (törölt) 2008.03.05. 18:24:19

Lobengula 2008.03.05. 18:20:22

F=m*a

Megegyeztünk, hogy az erő konstans, mert azonos a felület. Szerinted ha növeljük az "m" -et, akkor az "a" -nak nem kell kisebbnek lennie? ;)

Laciii 2008.03.05. 18:27:47

"Ellentétben egy átlagautó fékje..."
Ezt mondom én is :)

Lobengula 2008.03.05. 18:28:57

De bazmeg EBEUSS!!! A kocsit fékezéskor nem a közegellenállás fékezi, hanem a fék!!!

EBEUSS (törölt) 2008.03.05. 18:29:56

Ugye csak szivatsz!? Bár ezt nálad nem lehet tudni...

Talán azért hozzáadódik, nem???

EBEUSS (törölt) 2008.03.05. 18:31:12

Laciii 2008.03.05. 18:27:47
Oké! :)

Azért egy átlagautó fékje is kibír egy nagy fékezést akárhányan ülnek benne... persze lehet hogy nem! Amik eddig nekem voltak, ilyen gond nem volt.

benkoo 2008.03.05. 18:31:19

egyszerű ez a dolog.... az útépítő csak 10 centi betont rak az út alá(lásd M6 ÉRD) és szar mindőséget, sőt kisporólják az adalékokat(dolgozó mondta). A gázolaj meg ha jól tudom eredetileg hulladék volt. Agyat kéne cserélni sok magyarban.

Fizika korrepetálás 2008.03.05. 18:31:51

EBEUSS:
aki beül melléd a "túlméretezett fékekkel rendelkező" Swiftedbe, az nem növeli meg az össztömeget csak kb. 5%-kal, amit persze nem fogsz észrevenni. A megrakott kamion vs. üres kamion össztömege közt az eltérés akár 100% is lehet!

EzVan:):
Legelőször nem arról volt szó, hogy vészfékezik a kamion, de tegyük fel :)
A fékút összterheléstől való függését fejtegettem. Tudom, hogy az ABS méretezésekor valóban figyelembe vesznek maximális slip értéket egy megbecsült összterheléshez, így kapva egy ideális lassulás-mértéket. Az ABS akkor kezd beavatkozni, amikor az adott kerék szögsebessége hirtelen lecsökken, és igyekszik megfelelően csökkenteni a féknyomást (persze az adott tengely minden kerekére figyelve).
A féknyomás-csökkentés mértéke pedig valahol rögzítve lett egy táblázatban az ABS tervezésekor, és ugye ott egy névleges tömeggel számoltak...

Szerintem az üres kamion esetében egyszerűen nem kell az ABS-nek annyival csökkentenie a féknyomást ahhoz, hogy a kerekek újból gördülni kezdjenek, és a teljes fékerő újból kialakuljon --> a válaszom az, hogy rövidebb lesz a fékút a könnyebb kamionnál.

EBEUSS (törölt) 2008.03.05. 18:32:37

Lobengula 2008.03.05. 18:28:57

A hátszél meg nem segíti a gyorsulást, igaz???
Hiszen a motor gyorsít! :DDD

Laciii 2008.03.05. 18:39:24

Kibirja, csak már meglátszik a fékúton.

107! 2008.03.05. 18:52:50

Engem már nem érdekel a kamion fékútja!40 tonna helyett ne közlekedjen 60 tonnával. Főleg ha a forgalmiban csak 35 tonna szerepel. Fizika ide vagy oda, nem arra tervezték!

roli101 2008.03.05. 18:54:49

Üdv Mindenkinek.

Hozzászólnék ehhez a témához, mert kicsit járatos vagyok benne.

1. RoLa: Létezik Magyarországon, de csak egy útvonalon. Drágább, mint a normál közúti fuvarozás, csak azért használják, mert az állam támogatja ezt a szállítási formát. Kötelezővé tenni nem lehet, mert az Unió nem engedi. Svájcban azért kötelező, mert az nem uniós ország.
2. A teherautó féktávja valóban függ a tömegétől, de nem egyenes arányban. Remélem, hogy senki se gondolta, hogy egy 40 tonnás kamion fékútja 40-szer annyi, mint egy 1 tonnás suzukié. Mert a suzuki 40 méteren megáll 90-ról, de a kamion nem 2 kilométeren, hanem kb. 100 méteren. Más a féke azért tud megállni. Légféket használ, nem szervoféket, sokkal nagyobb felületen és erősebben fog.
3. Az üzemanyag áráról meg annyit, hogy a Közel-Keleten a benzin és gázolaj ára 40 forint alatt van a kúton. A többi az olajcégek nyeresége és az adó.

EBEUSS (törölt) 2008.03.05. 19:04:38

107! 2008.03.05. 18:52:50

Egyetértünk! Ez csak egy rövid kitérő lett volna, de túl hosszúra sikeredett...

isti86 2008.03.05. 19:16:06

Minek ezen vitázni? EBEUSS-nak igaza van, bár a tapadás ugye nem az erőtől, hanem a nyomástól függ, azt meg nem hinném, hogy egy 40 tonnás kamionnak ugyanakkora tapadófelülete lenne/tonna, mint egy szgk-nak. Aztán lehet mégis.
Nem a fékút miatt van a 90-es korlát, hanem a lendület miatt. Nem mindegy, hogy egy 1,5 tonnás cucc száll az emberbe hátulról, vagy egy 40 tonnás batár.

EBEUSS (törölt) 2008.03.05. 19:28:52

Igazad van isti, tényleg felesleges volt a vita. Csak az bosszantott már, hogy többször hivatkoztak motorosok is, hogy sokkal kisebb a fékútjuk, mert ők könnyebbek... Na az ilyen hozzászólások bosszantottak, ezért dobtam fel a témát, hátha lesz egy kis megvilágosodás!

Persze, lehet hogy kisebb, de ez nem a tömegük miatt van, hanem azért mert arányaiban nagyobb felületen tapad a kerekük a tömegükhöz képest, mint az autóknál. Bár erre azért nem fogadnék!

Rock a Billy 2008.03.05. 19:32:16

Dugjátok meg Herminkát, hát besütöttétek az agyamat a fékúttal! A lényeg,hogy benzinár ügyben kurvájul balekok vagyunk. Le vagyunk húzva is meg szarva is!

mendson 2008.03.05. 19:57:03

Szóval a fékút.A fizika képletei szerint nincs különbség a fékutak közt üres vagy terhelt jármü esetén.Ami miat mégis sebességkorlát van az is pontosan ugyanezekben a képletekben rejlik.Ugyanis a mozgás irányú erökböl kiesik a tömeg (1/2m*v*v=m*g*mü*s) a mozgásienergiát a surlódási erö s uton végzett munkája elhasználja.Na de ha a kerék forgásának lassulása nincs szinkronban a fenti képlettel akkor ugye slip keletkezik és ebböl valamint a tömegből eredően nyirófeszültség lép fel az asztfal és a betonalap közt.Ez a jelenség induláskor is fellép.Ezeket a pályatestre merőleges hullámként szoktuk érzékelni például nagy teherforgalommal terhelt keresztezödések elött.Összefoglalva az ut burkolatának védelme miatt kell korlátozni a súlyt és a sebességet.

gözike 2008.03.05. 19:58:51

A fékeket úgy tervezik, hogy
a különböző típusú járművek IS
nagyjából azonos féktávon álljanak meg
az azonos sebeségről és a tervezett!!! max terhelésnel...

A nagyjából az durván 3X-os különbség!!!

Ugyanis az előirt MINIMUM a 2,5m/s2 lassulás.
Az elérhető legjobb pedig 7,5-8m/s2 körül van.

A gyakorlatban a járművek zöme 5-6m/s2 lassulásara képes....

Vannak persze spéci autók/motorok az utakon amik hozzák a kozel 8-as erteket is es oreg vackok amik 3-4 koruli (sot szarabb) ertekekkel birnak csak.

Keveritek a fogalmakat fizikából rendesen!

De a lényeg, hogy ugyanaz!!!! a jármű
ugyanúgy fékezve a nagyobb terhelésnél
bizony hosszabb fékutat fog produkálni !!!

A különböző típusú de azonos tömegű járművek viszont a technikai korlátok miatt nagyjából azonos LASSULÁST és ezzel fékutat fognak prodkálni...

Jól müködő fékkel és túlterhelés nélkűl
BÁRMELYIK jármű !!!!! nagyjából 6m/s2 lassulást
tud normál közúton, azaz másodpercenként
6*3,6=21,6km/h-val csokken a sebessege fékezes kozben.

90km/h-ról tehát minimum 4-5 másodpercig kell nyomni a féket, 140-ről meg 6-7 !!!!! masodpercig....ami egy fél örökkévalóság.

Gondolkodjatok ezen mikozben száguldoztok
90 helyett 140-el az országuton...

EBEUSS (törölt) 2008.03.05. 20:04:26

gözike 2008.03.05. 19:58:51

"De a lényeg, hogy ugyanaz!!!! a jármű
ugyanúgy fékezve a nagyobb terhelésnél
bizony hosszabb fékutat fog produkálni !!!"

Miért is?
Úgy látszik ez egy végtelen ciklus! :)

valaki 2008.03.05. 20:06:58

EBEUSS

Beleültél már egyedül illetve terhelten a "túlméretezett fékkel rendelkező" Suzukidba és lemérted a fékutakat?

EBEUSS (törölt) 2008.03.05. 20:07:14

Ja, hogy ugyanúgy! Akkor igen!
De ha meg van pakolva, akkor bizony illik erősebben nyomni a pedált!

EBEUSS (törölt) 2008.03.05. 20:08:17

valaki 2008.03.05. 20:06:58

Nem, és nem is fogom.

valaki 2008.03.05. 20:11:05

Újabb példa:

1. Üres kamion adott sebességgel elér egy adott pontot és fékez. A megállás helyén EBEUSS a kamion elé áll és vár.
2. Kamion immáron plussz 40 tonnával adott sebességgel közeledik és adott pontnál fékez.
3. EBEUSS még mindig vár (egy darabig...)

Valaki 2008.03.05. 20:12:52

Visszavonom a lehülyézést és bocsánatot kérek csak valamelyiket próbáld ki. :D

EBEUSS (törölt) 2008.03.05. 20:15:59

Egyébként biztosan hosszab lenne a fékút, (bár ezt elég nehéz lenne pontosan lemérnem), de itt nem erről van szó. A kérdés, hogy MIÉRT!?

Komolyabb sebességnél a légellenállás is mérhető lenne talán, különben meg az adná a különbséget, hogyha nagyobb a tömeg akkor erősebben kell fékezni, és ezt az erősebb fékhatást bizony később érem el, ami hozzáadódik a reakcióidőhöz.
Magyarul később érem el a maximális fékerőt, közben a kocsi pedig halad.

Ja, és most azt feltételeztem, hogy alkalmas a gépem a maximális fékerőre megpakolt állapotban is.

Szóval kicsit összetett a dolog, tényleg nem úgy működik a gépkocsi fékje, mint a szánkó a havon! :)))

DE EREDENDŐEN NEM A TÖMEG SZÁMÍT! Viszont ezek a hiányosságok mégis mind arra vezethetőek vissza! De csak ilyen bonyolult rendszereknél! A szánkó még jó példa lenne...

EBEUSS (törölt) 2008.03.05. 20:22:51

Nem beszélve arról, ha fékezek, akkor az első kerekekre eső nyomás a lényeges a fékhatás szempontjából! Tehát az sem mindegy, hogy a plusz személy hova ül be, előrre, vagy hátra!?
Magyarul nem mindegy az autó tömegközéppontja sem...

gőzike 2008.03.05. 20:25:13

Igen a lényeg ...
a fékrendszer max "ereje"
az út-kerék max "ereje"

Ezek közül az út-kerék a gyengébb!

Az út-kerék viszonyban nem játszik a tömeg
Szóval a nem túlterhelt jármű esetén NEM a fék lesz a gyenge pont. Túlterheltnél vizsont már LEHET a fék a gyenge pont !!! pedig az út-kerék még bírná...

Manapság már biztosan jobb fékeket csinálnak mint amit az út-kerék még kezelni tud... ezért csuzik meg erős fékezéskor inkább a jármű kereke az uton ! (blokkolás)

A csúszás azonban
-lerontja fékerőt
- nem enged kormányozni

...ezért szüntetik meg a csúszást az ABS-sel
Közel (az épp elerhető) max marad a fékerő végig és lehet kormányozni is közben...

ABS=Anti Blokk System=blokkolás gátló

Azonban az emberek NEM TUDNAK VÉSZFÉKEZNI !!!
Nem nyomják eléggé a pedált...soxor annyira sem, hogy elérjék az út-kerék korlátot azaz, hogy csuszni kezdjen az auto alattuk.
Ezért van újabban fék asszisztens ami lenyomja
a pedált rendesen a gyengék helyett, ha úgy saccolja a vezérlés, hogy vészfékezni akart ám a béna sofőr csak nem nyomja eléggé a pedált...

Valaki 2008.03.05. 20:29:39

A tömegközépponttal egyetértek, de a fent belinkelt pdf-ben nem a 28. hanem a 29. oldalt kell nézni ott szerepel a pontosabb számítási mód. Itt azt írja még: "G a gépkocsi súlya (N)". Akkor most számít vagy nem?

Cold 2008.03.05. 20:31:15

Úristen!!!

Az üzemanyag ára azért megy fel, mert amiből előllítják az egy korlátos jószág amit a kereslet/kínálat törvénye befolyásol valamint erre a tényre kezd rájönni a világ. Nem véletlen, hogy az olaj világpiaci ára szigorúan nő!
Igen, valóban magas az adótartalma. És? Ebből az adóból van egy csomó embernek alanyi jogon járó mindenféle segély és hasonlók. Rendben legyen kevesebb az adó, de cserébe legyen kevesebb pl. a családi pótlék, nyugdíj meg ilyesmik. Összességében gondolkodjatok, mert ha nem így tesztek, akkor inkább valóban az ingyen sört kellene megszavazni. Nem ezt kellene támadni ebben a fenenaggy demo(kráciában), hanem a beszedett adók elköltésének mikéntjét. Ja és közben emelkedik a külső finanszírozási igénye az országnak. Ez is mi pénzünk (adóságunk).

"3. Az üzemanyag áráról meg annyit, hogy a Közel-Keleten a benzin és gázolaj ára 40 forint alatt van a kúton. A többi az olajcégek nyeresége és az adó."

Ez külön tetszik. Igen így van, csak azt felejted el, hogy ott ha leütsz a földbe egy botot akkor feltör az olaj. Nálunk meg nem. A másik dolog pedig, hogy ha ott olyan olcsó akkor ezekszerint ott van a kánaán. Miért nem költözöl oda? Lehet, mert ott a be nem szedett adó hiányozna a mindennapjaidból?

Ja és még annyit, hogy ennek az adónak a (direkt) fizetése nem kötelező a legtöbbünk számára...

Ebbe pedig érdemes beleolvasni további válaszokért:Peak Oil - Egy korszak vége

forum.index.hu/Article/showArticle?t=9105736

107! 2008.03.05. 20:32:47

Akkor megegyezhetünk, hogy veszélyes 40 tonnával 140-el repeszteni? (fizikától függetlenül) Én csak annyit látok, hogy nagyon csúnyák a nagy tömegű járművek balesetei, legyen az vonat, kamion, vagy bármi! Nagyot üt! És ha gyorsan megy, akkor mégnagyobbat!

EBEUSS (törölt) 2008.03.05. 20:36:59

Valaki 2008.03.05. 20:29:39

Ha jobban megnézed, akkor a WL (légellenállás)van leosztva vele, de ezzel kezdtem délután a témát:

"EBEUSS 2008.03.05. 16:21:28
107! Én eddig úgy tudtam, hogy a fékút csak a tapadástól meg a légellenállástól függ."

A légellenállás pedig ezért számít:
EBEUSS 2008.03.05. 18:17:54
EBEUSS 2008.03.05. 18:24:19
EBEUSS 2008.03.05. 18:29:56

EBEUSS (törölt) 2008.03.05. 20:38:57

107! 2008.03.05. 20:32:47
Igen, megegyezhetünk!
De egyszer már megegyeztünk! ;)

"EBEUSS 2008.03.05. 19:04:38
107! 2008.03.05. 18:52:50

Egyetértünk! Ez csak egy rövid kitérő lett volna, de túl hosszúra sikeredett..."

EBEUSS (törölt) 2008.03.05. 20:41:27

Cold 2008.03.05. 20:31:15
Mindenben egyetértünk!

Valaki 2008.03.05. 20:43:09

Már bezártam a pdf-et. Meg a témát is. A lényeg: a gyakorlatban (mint te is elismerted) hosszabb távon fogsz megállni nagyobb tömeggel. Nagyobb sebességgel (140 km/h) meg még rosszabb a helyzet. Szóval ne menjen már 140-nel egy kamion! Ez a lényeg!
A fizikai képletet meg írja fel egy fizikus.
Jó éjt mindenkinek!

107! 2008.03.05. 20:51:14

Tudjátok mit! Holnap csak kamionokat állítok meg, és mindegyiket megkérdezem, hogy mi a különbség üres és tele pakolt fékezés között! Akkor már nem fizika lesz, hanem statisztika!

EBEUSS (törölt) 2008.03.05. 20:53:02

Merre leszel holnap? Hogy arra ne menjek... :)

Cold 2008.03.05. 21:38:17

Az előzőben elfelejtettem leírni, pedig akartam, hogy az említett linken lévő fórum olvasgatása szigorúan 18+ -os. Ha mély depresszióra hajlamosnak gondolod magad, akkor az említett korhatár felett is csak felnőtt "kisérő" jelenlétében látogatandó. ÉN szótam...

OK? 2008.03.05. 22:05:17

Ne mennyé 140-nel kamijönnal, ééééteeeed?

Rocko- 2008.03.05. 22:09:49

EBEUSS: sztem terheld le 40 tonnával a kocsidat, aztán terheld túl még 20 tonnával, és máris 0 lesz a lassulása! :D igaz a gyorsulása is! :DDD

nyócvan 2008.03.05. 22:14:25

Van egy nagyon egyszerű módja az üzemanyagár csökkentésének. Csökkentsük a keresletet.
Hogy hogyan? 80-as sebességhatárt az autópályákra. Nem országos szinten, EU szinten.
Szerintem a legtöbb autó fogyasztása így 30-40%-kal csökkenne, és az már valami.
Egyeseknek biztos nem lenne olyan élvezetes az utazás, de ez legyen a legnagyobb probléma, élvezkedjenek máshol. 100 km-enként fél óra nem a világ.

Cold 2008.03.05. 23:04:55

Nyócvan: Elméletben szépen hangzik, de akkor felveszi a "kicsi" sárga piac röhögve, amit te itt összespórolsz. Annyit lehet elérni valszeg, hogy sokkal több távolkeleti űl kocsiba, bringa helyett. Ha te itt lemondasz a szgk-ról (eu szinten mindenki) akkor talán nem fog tovább emelkedni a kövi pár évben.

Prien 2008.03.06. 09:07:43

Szegény, korrekt, tisztességes fuvarozók.
Megszakad a szívem.
Gondolom karitatv céllal dolgoznak, a világbékéért. Ha nem éri meg valakinek ne csinálja. Lehet azzal jönni, hogy akkor ki hozza el nekem a kenyeret.
Olyan fuvarozó vállalkozó, aki tud gazdaságosan vállalkozni.
Útálom az ilyen rinyálást.

cso zsi 2008.03.06. 09:38:21

" nyócvan 2008.03.05. 22:14:25"
Esetleg üljünk vissza lovaskocsira...
130 és 80 között nem 40% a fogyasztáskülönbség.
Az utazás élvezetes lenne, ugyanis a tájjal is lehet foglalkozni. Le lehet tekerni az ablakot, ki lehet dobálni a csikket, sörösdobozt, szendvicset.
130-nál ez már nem igazán megy.

100 km-enként fél óra nem a világ?
Debrencenbe Bp-ről autópályán haladva kb. 2 1/2 óra az út 232 km. Ugyanez a 4-esen. 3 óra 38 perc 233 km a GoogleMaps szerint. Ahol nem 80, hanem 90 az engedélyezett a személyautóknak.

Johnny336 2008.03.06. 11:36:34

Még a fékezős témára. Legjobb tudomásom szerint a gördülési surlódási együttható nagyobb erőt fejt ki ugyanolyan körülmények (állandó nyomás állandó felületen) között, mint a csúszási súrlódási együttható. Tehát nemcsak az irányíthatóság miatt van szükség az ABS-re.

EBEUSS (törölt) 2008.03.06. 11:49:04

Jól tudod, de én is ezt mondtam:

"EBEUSS 2008.03.05. 17:34:11
Akkor a legerősebb a lassulás, amikor még éppen nem csúszik meg a kerék! Ez a pont pedig igenis függ a tömegtől! Kisebb tömegnél kevesebb fékerőnél blokkol a kerék, mint nagyobb tömegnél!"

107! 2008.03.06. 14:45:00

Meg van az eredmény! 10 teherautósból 9 ezt ajánlja: "Ne mennyé túlsúllyal, mert megba... a rendőrök!!!" (mondjuk azért csak megpróbálják)

Johnny336 2008.03.06. 14:49:57

Jó, de te befolyásolod a statisztikát. Megállítod a kamionosokat, és 10-ből 9-et megbüntetsz. Aztán előadod, mint tudományos tényekkel alátámasztott kutatási eredmény... :)))

EBEUSS (törölt) 2008.03.06. 14:56:12

107! 2008.03.06. 14:45:00

Remélem az összes túlsúlyost szarrá büntetted!
Azért 60 tonnával szétb*szni (nyomvályúsítani) egy több tucat milliárd értékű utat, elég nagy prosztóság! És akkor még finoman fejeztem ki magam! Hol van ehhez képest a vasúti kábellopás, pedig az se piskóta!

107! 2008.03.06. 15:06:32

Velem rosszul járnak, mert motorozom! És mint ilyen tisztában vagyok vele, hogy az életemet is adhatom egy nyomvályú miatt, vagy éppen azért mert lusta volt letakarni a trágyát, amit szállít én meg elcsúszom rajta.
Azért különbséget kell tenni köztük. Azok, akik mindenféle élelmiszert, ezt azt amazt szállítanak nem olyan rosszak, mint akik sódert, homokot, építési törmeléket...

107! 2008.03.06. 15:16:53

Azért van még amit nem értek a teherautósokban! Ez nem csak a honfitársakra jellemző, van nyugati példa is rá. Aki kamionozik feltehető, hogy fog ismeretlen helyre keveredni. A legtöbbnek nem hogy GPS-e nincs, de mutogat nekem Budapesten egy széthajtogatós Magyarország térképet, hogy mutassam meg neki, merre menjen. Kb. 50.000 Ft-ért már hozzád vágnak egy Európa térképes kütyüt (nálunk, hát még nyugatabbra), és nem éri meg nekik megvenni!!! Inkább pöcsöl össze vissza a nagyfaluban!

et 2008.03.06. 15:52:19

Legyen inkáb 600 ft a benzin, akkor kevesebb tahó közlekedne az utakon

EBEUSS (törölt) 2008.03.06. 15:56:01

Talán inkább kevesebb jármű, nem?

Nem hiszem, hogy a pénztárca vastagságától függne a tahóság...

107! 2008.03.06. 15:57:22

Akkor már tényleg csak a bűnözők járnának kocsival!

Cold 2008.03.06. 16:55:37

et 2008.03.06. 15:52:19

Relatív kevesebb, abszolult meg szerintem nagyságrenddel több. A halálozási stat. nem javulna valszeg. Tehát relatív több tahó halna meg. Így, hát legyen 600 forint. Kivácsi vagyok, hogy mikorra teljesül az álmod...

cso zsi 2008.03.06. 17:04:29

" 107! 2008.03.06. 15:57:22
Akkor már tényleg csak a bűnözők járnának kocsival!"
A szobafestőmaffia, a kenyérszállítómaffia, meg ilyenek?
A kihalt, üres utcákon csak a prémiummárkák fognak gyorsulgatni, és senkit nem zavarnak.

libretto · http://libretto.freeblog.hu 2008.03.06. 20:21:49

Üdv Berlinböl. Itt kb. 360 ft a benzin. Hasonló nyersanyag-árak mellett akkor itt még több az adó, attól tartok...

107! 2008.03.06. 20:25:24

libretto

És ott a rendőr tanulóknak annyi az ösztöndíjuk, mint itthon a fizetésünk.

Johnny336 2008.03.06. 20:33:35

Stockholmban 12-13 SEK egy liter 95, illetve dízel. Az 320-360 HUF árfolyamtól függően. Csak nagyjából négyszer annyit keresnek, mint mi :) Normálisabb munka 15-20E korona/hó.
Idáig minden kúton láttam E85-öt, átlag 8-9 SEK, és itt az autók elég erőteljes hányada BioPower, EcoPower, FlexiFuel, ami ki is tudja használni.

lyukrafutó 2008.03.07. 18:13:45

Emberek!
Mikor az üzemanyag bejön vámot fizet a mol, mikor elad belőle, akkor meg sokféle adót, aztán betöltik a kutakba, ahonnan mi kitankoljuk, ekkor fizetünk áfát és jövedéki adót.
Ezt nevezem én jó üzletnek

Coyote82 2010.03.04. 14:24:17

Az írás színvonalához illő komment:
MONNYON LE!












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása