Friss kommentek

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Mennyire pontosan mér sebességet a GPS?

2008.09.03. 06:52 :: SilentSound

Miután a tegnapi tempomatos posztot páran alaposan szétoffolták azzal, amit a címben olvashattok, időszerűvé vált elétek tárni Kételkedő minden részletre kiterjedő eszmefuttatását, mert úgy tűnik, sokakat izgat a téma, még levélírónk is egészen tűzbe jött a sztori végére, legalábbis ott használt felkiáltójeleket igen nagy koncentrációban.

A múltban jópár blogbejegyzést és hozzászólást elolvasva, egyre inkább érlelődött bennem a gondolat, hogy nézzek utána, hogy is működik a sebességmérés GPS-szel. Ugyanis egyre inkább azt látom, hogy korunk vívmányait használó olvtársak, a régmúlt idők kvarcóra őrületéhez hasonlóan (az idősebbek talán még emlékeznek a „hétzenés” kvarcórákra, melyek az akkori idők hiedelme szerint nagyságrenddel pontosabbak a mechanikus, rugós óráknál, pedig…) a modern technológia újabban közkincsé vált eszközének, a GPS-nek a sebességmérését pontosabbnak találják (ami igaz is, bizonyos feltételek esetén) az autó kilométerórájánál, és ehhez igazítják a tempójukat (ami nem feltétlenül szerencsés).

Lássuk miért! Hogy és mit mér a GPS? Mielőtt ebbe belefognánk, Murphy mester megjegyzését figyelembe véve –a legtöbb vita előbb utóbb szómagyarázatokba fullad – tisztázzunk néhány fogalmat:

Pillanatnyi sebesség: A sebesség nagysága egy adott pillanatban (t) egyenlő egy nagyon rövid időre (delta t) számított átlagsebességgel. Ez nem más, mint a grafikonon ábrázolt sebességgörbénk(hiszen változhat a sebességünk) adott pontbeli érintőjének meredeksége. (Bocs!)
Átlagsebesség: Az  összes út/összes idő hányados neve átlagos sebességnagyság, szintén a mozgás egészét jellemző mennyiség. (Vagyis hiába megyünk kétszázzal, ha félórát kávézunk a benzinkútnál, az átlagsebességünk nem lesz kétszáz) Egyenlőre ennyi a fogalmakból.

(A jobb oldali középső szám a sebesség, alatta a magasság.)

A GPS rádióhullámokkal dolgozik. Ő maga nem ad, viszont vesz. A Föld körül keringő 24 műholdról. Na nem az összesről, hiszen egyszerre nincs az összes a láthatár felett. Ha belegondolunk, józan ésszel is elfogadható, hogy egy, illetve két műhold vétele esetén, eléggé pontatlan képet kaphatunk arról, hol is vagyunk. Tehát minimum három műholddal való kapcsolat szükséges ahhoz, hogy helyzetünket két dimenzióban meghatározzuk. (Hol vagyunk a Föld felszínén), és négy, hogy a harmadik dimenziót is megkapjuk (milyen magasan egy adott referencia ponthoz képest). Ilyenkor örülünk, és bízunk Moha bában(illetve Andreában. Izlések és pofonok). Igen ám, de a navigációs programunk, képes arra is, hogy a sebességünket is mutassa. (Néha extrém körülmények között is)

Joggal felmerül a kérdés, mennyire bízhatunk ebben az adatban? Vajon melyik ad pontosabb értéket? Az autónk „hivatalos” műszere, vagy a modern high-tech kütyünk? Azt mindannyian láthatjuk, ha rendelkezünk ilyen berendezéssel, hogy a sebesség növekedésével együtt nő a különbség is az autó órája és a GPS által mért sebesség között. Mintha a kilométeróra készakarva kevesebbet mutatna. Ez majdnem így is van. Egy mérőműszer soha nem pontos minden tartományban. Sőt! Soha nem pontos, bármit is mérünk. Ezért szokták megadni a műszer pontosságát. Ráadásul a mérés módszerétől függően, mindig lesz egy tartomány, ahol a leginkább pontos a mutatott érték, ez alatt, és ez felett a pontosság romlik. Akik nagy pontosságú méréseket végeznek, azok tisztában vannak ezzel, és figyelembe is veszik. És azt is tudják, hogy mekkora a mérésük pontossága! Nekünk elég annyit tudnunk, hogy az autónk soha nem fog alacsonyabb értéket mutatni a valósnál. És még egy fontos dolog! Az autó sebességmérője mindig a pillanatnyi sebességet fogja mutatni!!! Pontosságát természetesen rengeteg tényező befolyásolja, kezdve a kerekek méretétől, a műszer életkorán át rengeteg dologig.

Mit mutat a GPS? Itt a sebességmérés egy kicsit bonyolultabb. Nem szeretnék fizikaórát tartani. De egy két dolog elkerülhetetlen. Egyszerűnek tűnne ha maga a földi egység számolná a sebességünket két pont között. Sajnos ez nem járható út. Mivel a helymeghatározás akár 100 méteres hibával is történhet, ezzel a módszerrel nem jutnánk értékelhető adathoz. A mérnökök ekkor nyúltak a rég bevált módszerhez. Mindannyian tanultuk az iskolában, de halhattuk is, hogy a hozzánk képest mozgó tárgyakról érkező hang magassága a távolság, illetve a sebesség függvényében változik. Ez történik a rádió- és fényhullámokkal is. Megváltozik a „hangmagasságuk”, vagyis a frekvenciájuk, ha hozzájuk képest mozgunk. Ezt Doppler effektusnak nevezik. Jól számolható, és mérhető, ezért kiválóan alkalmasak a sebesség meghatározására. Sajnos a rend éber őrei is használják, trafipax formájában. 

Mikor a tenyérnyi GPS-t tatjuk a kezünkben, nem is gondolunk rá, hogy egy bolygóléptékű rendszer részesei vagyunk. És itt kezdődnek a bonyodalmak. Ez a rendszer – a műholdak és a kézi kütyü – számos zavaró tényezőnek van kitéve. Ezért az adott pillanatban igen sok hibát véthet. Ez jól látható – igaz nem az ismert navigációs rendszerekben főleg – a pozíciónk vándorlásában. (A navigációs rendszerek szűrik ezt a hibát. Egyrészt az extrém nagy eltéréseket nem veszik figyelembe, másrészt szoftveresen igyekeznek a térképen látható úton tartani). Ez a hiba csökken, minél hosszabb ideig vagyunk egy adott pozicióban.

A Doppler elven történő sebességmérés igen precíz. Jelen pillanatban a skála felbontása, vagyis az általunk pongyolán pontosságnak nevezett valami, 0.01 m/s. illetve  a másodpercenként elvégzett mérések átlaga ennél egy nagyságrenddel rosszabb, 0.1 m/s. Mit jelent ez a gyakorlatban? A kütyünk másodpercenként ellenőrzi a sebességünket, oszt, szoroz, majd kiköpi a végeredményt. Ami 0.1 m/s pontosságú, vagyis 0.36 km/h lehet az eltérés. (Ideális esetben) De legyünk nagyvonalúak! Vegyük ennek majdnem háromszorosát, és mondjuk azt, hogy az érték +- 1 km/h pontosságú. De olvassunk is rögtön vissza! Milyen érték is ez? Bizony! Átlagérték!!! Tehát a GPS átlagsebességet mér, méghozzá az előző másodpercek átlagsebességét! Amíg a sebességünk változatlan nincs is ebből gond. Lassan a két görbe, a pillanatnyi sebesség, és az átlagsebesség egymáshoz simul, szigifikáns eltérés nem lesz a kettő között. De mikor megyünk mi állandó sebességgel? (OK! Akinek nincs tempomatja, az sikeres ember nem lehet!)

Ez az egyszerű technikai magyarázat. Hátra is dőlhetünk, karunkat kersztbe fűzzük, és közöljük: A GPS pontosabb, aszerint vezetek. Mivel Kovács II. tizedes is Doppler radarral méri a sebességem, baj nem lehet! Ez még akár igaz is lehet (ha nem változott az előző másodpercekben jelentősen a sebességünk!!!!). De mi van a többi közelekedővel? Akik vannak annyira maradiak, hogy nem használják korunk eme csodálatos vívmányát? Akik azt gondolják, ha apáink megvoltak a kilométerórával, ők is elboldogulnak valahogy. Egy autópálya tempónál a két sebesség közötti különbség akár 8-10 km/h is lehet. Ami elég jelentős ahhoz, hogy zavaró legyen, viszont nem elég ahhoz, hogy kevés időt töltsünk egymás közelében, csökkentve ezzel is azt a veszélyt, amit egy másik autó okozhat.

Olvtársak! Elhiszem, hogy a GPS pontosabb! És azt is, hogy érdekesebb! Én is használom! De amikor az idő jelentős többségében betartom a sebességkorlátozást, akkor biza a GPS-em 124 km/h-át mutat, mert az autóm órája ekkor áll 130-on! Együtt közlekedünk! A rendszer leggyengébb (???) eleméhez méretezem a rendszert! Tehát a hivatalos mérés az, amit az autód ÓRÁJA mutat! Nincs mindenkinek GPS az autójában! Ne akkor villogjuk le egymást, ha abban a hamis tudatban autózunk óra szerint 140-145-öt, hogy szabályosak vagyunk!

Ez az én szerény véleményem! Lehet tévedek.

352 komment

Címkék: közlekedés autó navigáció gyorshajtás

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

L. 2008.09.03. 11:38:03

Dear Miss Parker, 14. oldal:

E vizsgálatból az következik, hogy hibás órák esetén a helyzet meghatározásához a síkban három, a térben pedig négy távolság mérésére van szükség. Ez annyit jelent, hogy a GPS rendszerben a helyzet elegendően pontos meghatározásához a vevőkészüléknek legalább négy műhold jelét kell egy időben venni és feldolgozni, azaz legalább négy műholdnak kell a látóhatár felett tartózkodni az égbolton.


Tehát ?????

Lacaca 2008.09.03. 11:39:19

Tessek elolvasni pl. a linkelt Mindentudás Egyeteme cikket a temahoz, a butasagok irkalasanak elkerulese vegett...

ha ez meg van, akkor lehet próbálkozni az értelmezéssel is.

Szakadás 2008.09.03. 11:40:20

Oh miss parker,
nem ártana észosztás előtt neked olvasgatnod ...
Igen, a mérési elv más, pontosan ezért kell 4 műhold, és nem 3...
De akkor a kedvedért mégegyszer.
Ahhoz, hogy 3 műhold elég legyen, a következő adatok kellenének: a műholdak pozíciója és a műholdak távolsága tőled. Na ilyened nincs.
Ezzel szemben a következő adataid vannak: a műholdak pozíciója, időbélyege, és a mért frekvenciakülönbségek.
Ahhoz, hogy ebből a távolságot kiszámold, kellene neked is egy pontos óra.
Ami - mint írod kivételesen helyesen - a vevőnek nincs, nem is kell. Ezt adja a negyedik műhold.

lwcolors 2008.09.03. 11:40:46

huligán!
"Hát ne tegye, nem kötelező kamionosnak menni!"
Ennyi erővel neked sem kötelező menni...
Egyébként ezt a problémát normális országokban már rég megoldották 2X3 sávos autópályák építésével.
És felteszem a kérdést mégegyszer: mi indokolja azt, hogy egy személyautós főúton 70-nel feltartsa a mögötte érkezőket? A főútjainkon a kamionsorok 90%-a előtt egy ilyen tötymörgő megy személyautóval.

Atlasz 2008.09.03. 11:41:45

Hmm, szep dolog az GPS meg mindenfele mero. A 98-as Feliciam meg pontosan mert (1-2km/h elteref). Az uj kocsim mar adja a majdnem 10%-ot. Ettol fuggetlenul lehetnek barmilyen pontosak is a muszerek, akkor sem fog mindenki szepen libasorban autokazni se a sztradan se mashol kozuton. Az ok egyszeruen az eltero vezetesi stilusoban van. Valaki szereti a G-ket es szivesen vesz neha egy kanyart nagyobb sebesseggel, gyrosul jobban, stb. (a hirtelen eros fekezeseket tomegben nem talalom tul stilusosnak...)
En nagyon nem komalom a egyazon auto koveteset tobb tiz percen vagy netan oran keresztul. 15-20 perc utan altalaban unalmas, romlanak a reflexek. Hosszu ideig semmi sem tortenik, csak egy kocsi farat koveti az ember. Ha lassit, lassitok, stb. Minel "kulturaltabban" vezet, anal kevesebb a kulso inger. Egy 80-82km/h sebessegu kocsit kovetni fel oran keresztul mar igen nyomaszto szamomra. Ezert probalom elkerulni a suru forgalmat. Es ha mar maskepp nem megy, akkor vagy leterek egy idore, vagy elozok. Meg akkor is, ha megszegem a sebesseghatart. Egyebkent rutinosan vezetek tobb tizezret evente tiz+ eve, balesetmentesen. Fogyasztason minimalis kulombseget latok a kalapos nagypapa stilus es az ezt megfuszerezo negyedorankenti felperces padlogaz kozott. Nekem igy elvezetes. Sajnalom, ha ezzel barki tahonak nez. Legfeljebb majd en is annak nezem, mert nincs semmi elet abban, amir a volan mogott muvel.

Lacaca 2008.09.03. 11:41:46

L. 2008.09.03. 11:38:03

Jó, jó, miss parker a 8. oldalon jár. Elolvasta a bejegyzést, majd a kommentek egy részét, felszívta magát és elkezdte kiképezni magát gps technológiából. Ennyi idő alatt nem feltétlenül lehet eljutni a 14. oldalig. Ez övön aluli volt kedves L. :)

lwcolors 2008.09.03. 11:43:14

Lacaca!
A kamionos is ember, ha másnem fél a büntetéstől, így átlagban nem menne gyorsabban, mint most, viszont kevésbé tartaná fel a forgalmat. Ahogy te sem mész autópályán állandó 200-zal, vagy amennyit a kocsid megy, vagy igen?

huligán 2008.09.03. 11:45:05

lwcolors:

igazad van, mindegyik tarthatatlan. A forgalom indokolatlan akadályozása, lassítása ugyanúgy a KRESZ-be ütközik. Engem mindenesetre nem kicsit tud idegesíteni, amikor verőfényes napsütésben egy kamion a belső sávban 80-90-el szánalmaskodik. Ez azért elég messze van a szabályos 130 km/h-tól. És gyanítom, minden épeszű autós ugyanígy érez...

lwcolors 2008.09.03. 11:54:39

huligán!
Nem mondtam, hogy nem zavar, de kevésbé balesetveszélyes, mint amikor a 70-nel haladót próbálják meg előzgetni a 2x1 sávos kanyargós főutakon.

bervas 2008.09.03. 11:58:13

Biztos volt már, de leírom még egyszer:

Jogszabály alapján a gépkocsik sebességmérője a [valós sebesség; valós sebesség+10%] intervallumban mutat egy értéket valahol.
Azaz ha a GPS kevesebbet mutat, az lehet pontosabb, mint a km-óra.

-duplagondol - 2008.09.03. 11:58:46

Nem tudom, mekkora a különbség a kütyük között, a mienk egy másodpercenként frissíti a jelet. Autópályán, belső sávba besorolásnál a gyorsulás lehet vagy 3-4 m/s, azaz könnyen lehet, hogy a műszer folyamatos késésben van.

Lacaca 2008.09.03. 11:59:23

lwcolors 2008.09.03. 11:43:14

Soha nem tennék olyat. Motorral sem.
Kedves szerkesztők! Itt kéretik a találkozón mért v max-ot titkosan kezelni. Megy amúgy is pontatlan a gps, megmondták. Nem is számít, hogy mit írt. :)

-duplagondol - 2008.09.03. 12:00:21

jav: gyorsulás helyett két pont közötti sebességnövekmény

Lacaca 2008.09.03. 12:00:24

gyorsulás lehet vagy 3-4 m/s,

m/s semmiképp

miss parker 2008.09.03. 12:01:42

tikiss

latszik, hoyg ne ,molvastal vissza semmit

A sebessegmeres NEM pozicio kulonbseg meresbol tortenik!!! EZEN a tevedesen mar tul van itt mindenki...hanem bizony a... doppler elven.

Lacaca 2008.09.03. 12:03:11

miss parker 2008.09.03. 12:01:42

az hányadik oldal? :)

-duplagondol - 2008.09.03. 12:04:43

De tapasztaltam még pár érdekeset: adott pont felé haladva a kütyü kiszámítja az utazás várható időtartamát, nem is átlagsebességgel kalkulálva, hanem az adott úttípusokhoz tartozó sebességkorlátnak valszeg' a felső plafonjával számolva. Akárhogy is, de a négy órásnak jelzett utunk végül három órásra sikeredett...

miss parker 2008.09.03. 12:08:16

A harom muhold az elvi CSAK GEOMETRIA alapu eszme futtasoknal merult fel...es ahhoz eleg is.

A negy muhold meg kell a GPS gyakorlati megvalositasahoz, ahol a vevo pontos oraja mint elvi fogalom nem letezik.
Ezert ezt egy negyedik muhold adata potolja...

Nem irtam mast sehol, legfelejebb nem ugyanarra az ervenyessegi korre gondoltunk idonkent egy egy poszt kapcsan...ez megesik.

cso zsi 2008.09.03. 12:08:20

" miss parker 2008.09.03. 10:31:11
"a sebességhatárok betartásával mely két KRESZ szabályt sértek? "

Messze a hatar alatt autozol!
Mar az onkent valasztott sebessegedel is...

Miert KELL a varosban pl. a megengedett
50 helyett ELEVE 45-el pocsolni ?!!!
ami raadasul nagyjabol csak 38-40 a valosagban...

Fajna a legalabb az ora szerinti 50 vagy miert... ? Az orak csalasa miatti cirka 55 az meg mar talan halalos is lenne szamodra gondolom...

Amugy az indokolatlan lassu haladas az egyik fontos szabaly amit sertsz ezzel a modival.
Olyankor amikor egyebkent lehetseges lenne a max-al is haladni...

A masik az, ha a setaautozasod kozben a teged elozni szandekozo miatt nem huzodsz jobbra.
Amint az lehetsegesse valik..."

Ahogy a STOP-tábla sem ajánlás, úgy a sebességhatárok, azok az engedélyezett maximumok.
Vita nélkül, bár tudjuk, vannak egyenlőbbek.
Az engedélyezett maximum nem azt jelenti, hogy muszáj ennyivel menni, hanem azt, hogy ennél többel nem.
Természetesen az engedélyezett maximum felével történő poroszkálás az nálam is kimeríti az indokolatlan lassúhajtás fogalmát.

Lacaca 2008.09.03. 12:09:24

-duplagondol - 2008.09.03. 12:04:43

elég, ha a rosszul van rögzítve a megengedett sebesség. Pl az M3-as Polgár-Nyíregyháza közötti szakasza az asszony térképén ugyan már szerepel, de nem tudja, hogy mekkora a megengedett sebesség, így nem figyelmeztet 130 fölött. Nem tudom, hogy ott mivel számol érkezési időt.

egytelkedő 2008.09.03. 12:12:25

"Valaki régen írt egy linket. Ez az:
www.aprs.net/vm/gps_cs.htm"

Én írtam, a Te kedvedért, hogy értsed, honnan jön a gigahertz. De úgy látszik, te nem értékeled, hogy próbállak infókhoz juttatni.

Lacaca 2008.09.03. 12:13:01

" miss parker 2008.09.03. 10:24:01
Eleg a 3 muhold is...ha nem az urben vagy!

Mert a fold alakja ismert es emiatt
az egyik eredmeny kizarhato ...
(a vilagurbe mutato pozicio) "

"A negy muhold meg kell a GPS gyakorlati megvalositasahoz, ahol a vevo pontos oraja mint elvi fogalom nem letezik.
Ezert ezt egy negyedik muhold adata potolja...

Nem irtam mast sehol, legfelejebb nem ugyanarra az ervenyessegi korre gondoltunk idonkent egy egy poszt kapcsan...ez megesik. "


ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ, Nem? Á, dehogy! Még valami magyarázat? Innen már csak lejjebb van! :)

miss parker 2008.09.03. 12:14:40

duplagondol

Az IGO/MioMAP alapuak nem a max-al szamolnak.
A 90-es limitnel pl. 68 km/h-val terveznek...
(ha jol emlexem az adatra, eccer kiszamoltam)

Ezert laza forgalomban meglehet "elozni" a kiirt cel idot...surubb forgalomban meg kb. akkora ersz oda.

Gyorshajtassal persze erosen meglehet
elozni a tervezett cel idot :-))

kételkedő 2008.09.03. 12:18:36

egytelkedő!
Maximális köszönetem. Mostmár arra is emlékszem, hogy akkor se értetted, mi köze a dopplernek a GHz-hez. :)

Bubo Copperpenis 2008.09.03. 12:19:37

"A sebesség nagysága egy adott pillanatban (t) egyenlő egy nagyon rövid időre (delta t) számított átlagsebességgel. Ez nem más, mint a grafikonon ábrázolt sebességgörbénk(hiszen változhat a sebességünk) adott pontbeli érintőjének meredeksége. "

Az a gyorsulas. 1-es.
A pillanatnyi sebesseg a (normalis esetben monoton novekvo) ido-hely gorbe erintoje.

CJKrisz 2008.09.03. 12:21:23

Szerintem is a GPS a pontosabb, hovatovább a járművek km órája alighanem direkte csal egy picit, ha esetleg megszalad a mutató 95-98-ra, akkor is még so-so 90-el mentél. Továbbmegyek, mintha ez inkább európai gyártói szokás lenne, van ugyanis apámnak egy az USA-ba készített (de oda soha sem eljutott) Honda CB650-es motorja. Azon érdekes módon az 50 az 50, 90 az 90 130 az 130, de hajszál pontosan. Amit az óra mutat, azt mutatja a GPS is. Túrákon, amikor többen megyünk együtt, akkor jobbára ő megy elöl és mindenki szokta mondani, hogy az ő órájuk végig egy picit többet mutatott, mint 90, inkább a 100-hoz volt közelebb. Egy ismerős XJ650-es Yamahája ugyanúgy üzemel, mint faterom Hondája, és érdekes mód azt is a jenkiknek csinálták a japánok.

raczolee 2008.09.03. 12:22:07

Az autó kilométerórája egyrészt gyárilag kevesebbet mutat, másrészt rengetegen kisebb gumit használnak, mint ami a hivatalos (én pl. 205 helyett 195-öt), és mivel a kilométeróra szögsebességet mér és abból számol a sugárral kerületi sebességet, ami megjelenik az órádon, a traffipax illetve a GPS viszont közvetlenül a kerületi sebességet, azt hiszem, nem kérdés, melyik a pontosabb...

zsenant 2008.09.03. 12:23:57

cso zsi

(5) Nem szabad a jármővel indokolatlanul olyan lassan haladni, hogy az a forgalmat akadályozza.

*Indokolatlanul lassan haladónak azt kell tekinteni, aki szubjektív okból való folyamatos
lassú haladásával a forgalomban részt vevő járművek egyenletes és folyamatos haladását
akadályozza.*

Ursula 2008.09.03. 12:27:48

280 komment az nagyon sok komment

egytelkedő 2008.09.03. 12:32:25

kételkedő!

Igen, lehülyéztél, amikor a vivőfázisra szinkronizálást (tudod, a másfél gigahertz) próbáltam neked elmagyarázni. De mindegy is, félművelt alakoknak kár volt magyaráznom. Még most is az a benyomásom, hogy nem egészen érted ezt az egészet, de várom a következő értelmes postodat.

Hogy értelme is legyen a kommentnek:
www.marchnetworks.com/User_Files/Downloads/Resources/GPSAccuracy_WP_EN_09-07.pdf
A 2. oldalt érdemes nézegetni.

Ui. Amúgy a SA-nak nyilván semmi köze a sebességmérés pontosságához, ha azt a vivőfázis alapján számolják, az ugyanis a pillanatnyi pozíciót rontja (rontotta).

gixer 2008.09.03. 12:36:01

Csak egy gondolat: a 90-es években rengeteg VW tulaj haladt be a szervízekbe, vízmelegedési problémákkal. A verdáknak nem volt semmi baja, 85 és 95 fok között ingadozott a vízhőmérséklet, és libegett a mutató oda-vissza. Erre az ifjú német mérnökök visszahívási akcióba kezdtek, és több 10.000 autón jeladót cserél(tet)tek. Azóta minden VW konszern-gép stabil 90 fokon megy (naná, mivel az új "gomba" ezt mutatja), nincs is azóta rinyálás....

Lehet, hogy egyszer az óráinkat "szeliditik" +? :)

DnP 2008.09.03. 12:39:08

"Pillanatnyi sebesség: ...... Ez nem más, mint a grafikonon ábrázolt sebességgörbénk(hiszen változhat a sebességünk) adott pontbeli érintőjének meredeksége."

Ez baromsag... A sebesseg ido szerinti elso derivaltja a gyorsulas. Pillanatnyi sebesseg csak a fuggveny adott idopontban felvett erteke, semmi tobb. Ez a cikk semmirol nem szol, de azt rohadt altudomanyos modon vezeti fel.

kételkedő 2008.09.03. 12:41:19

egytelkedő!
Valóban kár magyaráznod. Sajnos nem fogom fel. Kár. Disznók elé szórtál gyöngyöt! :) Amúgy emlékeim szerint azt állítottad, hogy a GHz-nek semmi köze az egészhez... Ámbár lehet, a félműveltésgemmel félre értettelek!

kételkedő 2008.09.03. 12:44:30

Upsssz!
Beugrott! Egytelkedő! Te a fáziskülönbség és frekvenciakülönbség között nem tettél különbséget.. Illetve innen lehet a félreértés!

ptarjan 2008.09.03. 12:45:06

Hvuk,

Nem jól számolod. Ha ezek független statisztikus hibák (márpedig annak tűnnek), akkor a négyzetösszegükből vont négyzetgyök az eredő hiba, és az kb. 6m.

A belinkelt cikkből én nem azt látom, hogy kizárólag Doppler-eltolódásból határozza meg a sebességet, hanem abból és az utolsó pozícióadatokból IS. Egyébként nem is teljesen értem (és ez a cikk kvázi követhetetlen az iszonyú mennyiségű rövidítés miatt), hogy a pitlibe lehet Dopplerrel mérni az autó sebességét. A frekvenciaeltolódás ugyanis az autó és a műhold *egymás irányába történő* mozgása miatt jelentkezik. A műhold jele az kb. függőlegesen jön, az autó meg nagyjából erre merőlegesen halad. (Jó, nem teljesen.) Igaz, hogy a műhold halad vízszintesen, és annak van a kocsihoz, mint középponthoz képesti radiális komponense, de a műhold kb. 14000 km/h-s sebessége mellett meg éppen elég kevés az autó sebessége, ami macerássá és pontatlanná teheti a mérést. (Lásd: egy pohár víz súlyát nem úgy mérem meg, hogy vele és nélküle is felállok a mérlegre, majd kivonom a kettőt - meg ha matematikailag korrekt eljárás is.)

aPar aLyza 2008.09.03. 12:47:32

miss parker 2008.09.03. 11:33:20

"A mukodesi elv lenyege PONT AZ, hogy a vevo orajanak pontossaga LENYEGTELEN!!!!"

Idézet anagybecsű mindentudás oldalról:
"Ideális esetben, ha a műholdak és a felhasználói egység (vevőkészülék) órái pontosan együtt járnak, a távolságmérés az alábbi elvre épül:"

Hmmm, hmmmm

egytelkedő 2008.09.03. 12:48:53

kételkedő: ezt írtad

"kételkedő 2008.08.11. 10:18:56

Ahhoz hogy doppler elven működjön, a GHz-es tartományban kellen mérni a frekvenciaváltozást. Ami akkor a legnagyobb, ha az elmozdulás iránya merőleges a hullámforrásra.(Ha nem, akkor a bezárt szög koszinuszával kell módosítani) Ebben a sebességtartományban olyan csekély az eltérés, hogy azt egy kommersz GPS képtelen lenne adekvát módon értékelni. Nem beszélve a szélvédő mögött felmelegedett antenna és vevő frekimászásáról... Úgyhogy"

így akkor már a pszichológiai diagnózisom is megalapozott.

Azóta egyébként többször riadtam fel álmomban arra, hogy mászik az antenna frekije. Muhahahahahahahahahahahahahahahahahaha
Erről nem írnál egy vendégposztot a blogomban?

egytelkedő 2008.09.03. 12:52:50

Kételkedő!
Ne haragudj, szerinted mi a különbség a fázis- és a frekvenciakülönbség között szinkronizálás szempontjából (mondjuk egy másod- vagy harmadfokú DPLL-nél)?

kételkedő 2008.09.03. 12:55:14

Köszi! :)
Pont ezt kerestem, de nem találtam. Megtennéd, hogy az utána történő kommentjeidet is linkelnéd? :)
Azóta utána néztem. Illetve már akkor is, és... Na mindegy! :) Azt a részt szeretnám olvasni, mikor azt fejtegetted, hogy a fázis különbség = frekvenciakülönbséggel!
Nem tagadom, én is úgy gondoltam sokadmagammal, hogy a helymeghatározásból számítja a sebességet. Azóta nem gondolom úgy. Ha ez bűn, akkor ez van. :)

egytelkedő 2008.09.03. 13:02:03

ptarjan: a nagyjából függőleges azért kicsit túlzás :-). Tudod a műholdak pontos pozícióját, így a saját kb. helyed ismeretében ismered a szögeket is (amik elég kevéssé érzékenyek a nagy távolság miatt a kis pozícióhibákra). Szerintem valahogy így.

Amúgy fordítva is működhet a dolog: a Doppler alapján nyert sebesség- és irányinformáció alapján lehet korrigálni a pozíciót, ha rossz körülmények közé kerülsz pozícionálás szempontjából. A sebességmérés ui. nem annyira érzékeny a többutas terjedésre meg ilyesmire.

tikiss 2008.09.03. 13:04:57

miss parker:

a sebességet útkülönségből adódóan számolja a vevő!
És hogyan gondolod, hogy a 4. műhold az időt szolgáltatja, kicsit gondolkodj, ha elküldi az időt, már rég nem annyi lesz mire a földre ér, hogyan lehetne ez referencia????

egytelkedő 2008.09.03. 13:06:28

kételkedő: szerintem összekeversz miss parkerrel. Neki az alábbit írtad, erre gondolsz?

"kételkedő 2008.08.11. 10:34:08
miss parker!
Azt hiszem itt befejezhetjük. A fázis változás nem jelent frekvenciaváltozást. A PLL lényege közel áll ahhoz, amit írtál, de teljességgel alkalmatlan a pontos sebességmérésre, nem beszélve arról, hogy olyan messze van a doppler elvtől, mint te a 7-es fizikától!"

Mit mondjak, elég érdekes gondolatok. Bár az alapján, amit az út és a sebesség összefüggésében itt előadtál, valóban problémás lehet számodra a fázis és a frekvencia, valamint azok változásának az értelmezése is. Csak tudnám, hogy akkor miért oktatsz ki másokat?

tikiss 2008.09.03. 13:15:04

miss parker:

Én végig olvastam.
Minek szólsz olyan témához amihez nem értesz.
Doppler teljesen máshoz kell.
Itt egy kis olvasnivaló:
www.ktg.gau.hu/~podma/terinfo/5_fejezet.htm

Szakadás 2008.09.03. 13:33:11

tikiss,

pontosítsunk: a 4. műhold nem az időt adja, hanem azt a plusz információt, ami alapján az idő is kiszámítható.
Azaz van három műholddal három egyenletünk, de nekünk van egy negyedik ismeretlenünk is (az idő). A negyedik műholdra felírt egyenlettel már mind a négy ismeretlent ki tudja a GPS számítani.

Szerintem amiben van 'egyenlet', meg 'ismeretlen', azt már kutya se fogja elolvasni itt, úgyhogy fene se tudja miért írogatok.

Lacaca 2008.09.03. 13:45:04

Szerintem amiben van 'egyenlet', meg 'ismeretlen', azt már kutya se fogja elolvasni itt, úgyhogy fene se tudja miért írogatok.

Azt még csak-csak, de a kételkedő és egytelkedő utolsó hozzászólásai már tuti ebbe a kategóriába tartoznak.

Secnir 2008.09.03. 13:49:23

akkor talán egy részletes vélemény a GPS pontosságához.
a viszintes jel az 1 mp, a fűggőleges, az egy jel, amit a GPS vesz a műholdtól.

_|_|_|

(1mp-jel-1mp-jel-1mp-jel)
ebből a GPS a következőt tudja kiszámolni (most az egyszerűség kedvéért 1 darab műholdról beszélünk, a második és harmadik jele állandó _|_| ) :
a GPS áll.

___|__|_|
(3mp-jel-2mp-jel-1mp-jel)
ebből a GPS a következőt tudja kiszámolni: folyamatosan egyenletes mozgással közeledik a műholdhoz az autó.

_|__|___|
(1mp-jel-2mp-jel-3mp-jel)
ebből a GPS a következőt tudja kiszámolni: folyamatosan egyenletes mozgással távolodik a műholdtól az autó.

namármost.
és itt kezdődik a pontosságról szóló rész:
_ _|_ _|_|
a két szóköz az egy-egy elmenő kamion, ami leárnyékolta.
mit vesz ebből a GPS?
(2mp-jel-2mp-jel-1mp-jel)
folyamatosan egyenletes haladás után hirtelen közeledett a GPS a műholdhoz.
holott csak a kamionok miatt nem érzékelte, hogy az autó áll.

vagy tévednék valahol? a GPS-ben meg volna határozva, hogy mikor kellene jelet vennie?

egytelkedő 2008.09.03. 13:50:43

Lacaca: akkor ugorgyá' bátran.

zsenant 2008.09.03. 13:53:05

tikiss és némely mások....


gpsinformation.net/main/gpsspeed.htm

HOW ACCURATE IS THE SPEED READING?

GPS receivers typically calculate velocity by measuring the frequency shift (Doppler shift) of the GPS D-band carrier(s).

Velocity accuracy can be scenario dependent, (multipath, obstructed sky view from the dash of a car, mountains, city canyons, bad DOP) but 0.2 m/sec per axis (95%) is achievable for PPS and SPS velocity accuracy is the same as PPS when SA is off.

Velocity measured by a GPS is inherently 3 dimension, but consumer GPS receivers only report 2D (horizontal) speed on their readout. Garmin's specifications quote 0.1mph accuracy but due to signal degredation problems noted above, perhaps 0.5mph accuracy in typical automobile applications would be what you can count on.

HOW FAST CAN I GO AND HAVE MY GPS READOUT MY SPEED?
All Currently manufactured CONSUMER GPS receivers we know about will measure speed to 999 miles per hour.

Garmin (uniquely as far as we know) manufactured the G-38, G-40, G-45, and the G-II (not PLUS) units which had a 90 mph speed readout limit. These units are manufacturing discontinued and we know of no other manufacturer who made a unit which would not go to 999mph.

HOW HIGH CAN I GO AND HAVE MY GPS READOUT ALTITUDE?
Defense department regulations prohibit standard consumer GPS receivers from functioning above 60,000 feet and 999mph (simultaneously). Most GPS receivers seem to set hard limits at EITHER 999mph or 60,000 feet.

tikiss 2008.09.03. 13:57:09

Szakadás:
Itt nem azzal van a probléma, hogy hány hold kell hozzá, hanem magával a sebesség mérés elvével, amit páran rosszul ismernek.

S próbáltam minél érthetőbben elmagyarázni a rendszer működési elvét, s mivel ez sem volt elég ezért csatoltam a linket, ami részletesen leírja, hogy miért van szükség a 4. holdra. Ami arra az elgondolásra alapoz, hogy "ha három tökéletes mérés ki tud jelölni a térben egy pontot, akkor négy nem teljesen tökéletes is."

S valóban igazad lehet, az "egyenlet" és az "ismeretlen", nem igazán népszerűek :)

miss parker 2008.09.03. 13:59:08

zsenant ...koszike...ezt

"GPS receivers typically calculate velocity by measuring the frequency shift (Doppler shift) of the GPS D-band carrier(s). "


Ecceru, vilagos mondat...magyrar atteve:

A GPS vevok a sebesseget tipikusan a D csatorna frekvencia valtozasanak meresevel szamoljak ki. (doppler elv)

miss parker 2008.09.03. 14:05:43

Mondjuk megvan ez info magyarul is pl. itt
csak asok okos ember par perc google-zas helyett..irkal ironikus hangon butasagokat, mint pl tikiss...

www.geochallenge.hu/index.php?mit=85&cikk_id=5

Sebesség: a GPS a pillanatnyi sebességet doppler-elven méri. Az elérhető pontosság 0.05 m/s (0.18 km/h), ami igencsak pontosnak mondható. Az autó kilométerórájához viszonyított eltérést tehát nem a GPS-nek köszönhetjük, hanem a jármű biztonsági okokból kicsit "félrekalibrált" műszerének.

Szakadás 2008.09.03. 14:05:50

Secnir, ááááááá
Nem biteket vesz az a nyomorult GPS, hanem egy adott frekvenciájú jelet. Ez a frekvencia kellemesen magas, így a másodperc tört része alatt a GPS megtudja mondani, mi a műhold irányában a vevő és a műhold közötti sebesseégvektor. Ebből kivonja a műhold sebességét, amit az adott időpillanatra szintén meghökkentően pontosan tud. Az eredmény egy vektor, ami valamerre a földbe mutat. Kell még két ilyen vektor, amiből a végén kijön a GPS vevő valódi térbeli sebeségvektora. Ennek a vektornak a skaláris értéke (milyen hosszú) a GPS vevő pillanatnyi sebessége.

egytelkedő 2008.09.03. 14:07:29

"GPS D-band carrier(s)"

Ami egyébként "L band", de ez a lényegen nem változtat.

csarlee 2008.09.03. 14:10:20

A jo II-es Golf! Az vakmeleg verda, en is buszke tulaja vagyok egy dizel peldanynak. Igaz, engem inkabb csak kovetni szoktak/probalnak foleg ha odalepek a 185 LE-s 1.9 TDI rettenetnek...

csarlee 2008.09.03. 14:11:51

A jo II-es Golf! Az vakmeleg verda, en is buszke tulaja vagyok egy dizel peldanynak. Igaz, engem inkabb csak kovetni szoktak/probalnak foleg ha odalepek a 185 LE-s 1.9 TDI rettenetnek...

csarlee 2008.09.03. 14:13:44

Internal server error volt... A jo oreg Debian is behasal neha a fastcgi-vel egyutt

tikiss 2008.09.03. 14:17:05

iqdepo.hu/dimenzio/20/20-10-11.html
Ebből idézve:
"... a lényege, hogy a
'földi' vevő egyidejűleg méri négy nagyon pontosan ismert pályájú műholdról
érkező jel műhold-Föld futási idejét, s egyidejűleg megméri a vivő-jel
Doppler-frekvenciacsúszását is. Utóbbiból meghatározza a terjedési útvonalon
az átjárt közeg jellemzőjét ('törésmutatóját'), s ennek ismeretében
korrigálja a mért futási idő adatot."

Vagyis a Doppler hatás nem a sebességmérésre van, hanem még pontosabb koordináta meghatározra.

miss parker 2008.09.03. 14:20:32

tikiss

Ez csak resz igazsag...arra IS!

Szakadás 2008.09.03. 14:22:05

tikiss,
azért én próbálnék viszonylag megbízható linkekre vadászni ...
"törésmutató" báááááá ekkora baromságot.
egytelkedő, mi a véleményed?

tikiss 2008.09.03. 15:16:10

A törésmutató nem baromság.
Minden elektromágnes hullámnak van törésmutatója!
Nem csak a fénynek, ugyanis a fény is elektromágnese hullám.
Ajánlom figyelmedbe:
micro3.mht.bme.hu/Anthull/ah02b_.doc

Ezen az elven alapszik pl az is, hogy a Kossuth Rádió AM változatát másik földrészen is lehet fogni, ugyan is ha a légköri viszonyok olyanok, akkor a kisugárzott jel a sztratoszférából visszaverődve jut el a vevőbe.

Na de ezek a szavak megértése (illetve a doc) már elég magas szintű képzést igényel, s attól aki kételkedik az elektromágneses hullámok törésmutatójában nem rendelkezhet ilyen képeségekkel, max papíron.

miss parker 2008.09.03. 15:20:54

"Minden elektromágnes hullámnak van törésmutatója!"

Ezt azert kétlem még a
nyóc általánossal is...

Minden KÖZEGNEK amiben az elektromágneses hullam terjed ...VAN töresmutatoja.

NEM a HULLAMNAK...kulonben szerencsetlen hullam a vakuumban is törne :-)))

oldtimer 2008.09.03. 15:21:38

Ki idézett az elején, hogy "minden vita a végére szómagyarázatra szükül"?
IGAZA VOLT, VAN és sajnos lesz is!

tikiss 2008.09.03. 15:28:15

miss parker:
Most igazat adok, s köszönöm a javítást.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2008.09.03. 15:39:05

Lacaca 2008.09.03. 08:08:02

Na igen, ez hűen tükrözi a véleményem.

Km/h pontosra úgysem lehet kalibrálni az órákat, és még akkor is 4367824 tényező befolyásolja a sebességet.
Soha nem értettem azokat akik rohamot kapnak ha a GPS 127km/h-t mutat és őket "feltartják".
Rettenetes lehet :D

egytelkedő 2008.09.03. 15:46:20

Törésmutatója éppen van (annak is hívják általában), és a törés jelensége az elsődleges oka annak, hogy a változik a jel futási ideje az atmoszférában (ionoszféra+troposzféra hatása).

De hogy azt a Dopplerrel korrigálnák... khm... biztos vagyok benne, hogy lehet valahogy használni erre a Doppler-infót, de hogy nem ez az elsődleges felhasználás, az egészen biztos.

egytelkedő 2008.09.03. 15:48:31

tikiss, te a Kételkedőnek vagy a reinkarnációja? A Kossuth AM + sztratoszférát gondold át mégegyszer :-)

tikiss 2008.09.03. 16:11:49

Egytelkedő:
te gondold át még egyszer...

Ha annyira okos vagy akkor írd már le hogyan működik a Doppleres sebesség mérés, mert nagyon kiváncsi vagyok rá, de erre egyikőtők sem tudja a választ csak köpköd.
Tényekkel alátámasztani az már nem megy.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2008.09.03. 16:49:22

ColT

A KRESZ-ben az van, hogy annyival szabad menni, hogy a sebességmérő 130-at mutasson, vagy 130-cal?

Lehet, hogy együtt közlekedünk, de akkor ezt úgy kell tenni, hogy egymást ne zavarjuk.

Perillustris 2008.09.03. 16:57:22

"A GPS-es mérésről meg annyit, hogy az OMH GPS-es mérőhöz hitelesít."

Az lehet, csak éppen nem a kereskedelmi forgalomban kapható, szándékosan lebutított eszközzel.

miss parker 2008.09.03. 18:31:59

Nem lehet szandekosan lebutitani...
Meg minek is ?!

A sugarzott jel hordozza az informaciot.
EZT a jelet veszi minden GPS !!!!!!
Akar kereskedelmi, akar meresi celu.

Ez a jel ELMELETBEN vegtelen pontosaggal is feldolgozhato.... de lehet jobb vagy rosszabb minosegu vevot gyartani.

A gyakorlatban a "kereskedelemi" termekek chip-jei az adatlapjaik szerint a sebesseget 0,036 km/h pontosaggal tudjak megallapitani.

Az ezen chip-ek hasznaltavl gyartott es tenylegesen forgalomba kerulo "olcso" navik
a 0,036 km/h helyett 0,18 km/h pontossagot vallalnak.

A kiiras pedig tipikusan egeszre kerekitett km/h ertek. Azaz az autos szamara ezek az olcso navik is +-0,5 km/h pontossagot biztositanak...ami boven eleg is.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2008.09.03. 18:55:40

@miss parker : Van katonai GPS szabány is, azért az pontosabb. Olyan cuccot nem kapsz a boltban.

@kolbászoszsömle : A KRESZ-ben az van hogy 130-cal szabad menni.
De nem minden autóban van tempomat, és GPS sem, ráadásul ha a gázt épp egy picit jobban megpöccinted akkor máris 131 lesz...

Szóval lehet baromkodni ilyen dumákkal, de hagyjuk már a szőrszálhasogatást : ha a KRESZ-t betartva óra szerint 130-cal megy mindenki, akkor abból baj nem lehet, nem kell hirtelen fékezned a többi 130-cal menő miatt. De aki ezt képtelen felfogni az költözzön ki egy reptérre aztán furikázzon ott. A közlekedésben nem egyedül vagy hanem egy csomó emberrel együtt.

B.GY. 2008.09.03. 18:57:24

Hát nem tudom,de nekem 134km/h-nál mutat a gps 130-cat.Mégis az óra szerint megyek,akkor most mi van?Akkor meg a gps 127-et mutat.Akkor annyival megyek a pályán,és kész.Nekem azért van a gps,hogy ne tévedjek el,nem pedig sebességmérőnek:)De nem is nagyon használom,mert anyóshoz odatalálok egyedül is.Meg a melóhelyre is:)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2008.09.03. 19:00:48

@B.GY : Látod ezért nincs GPS-em.
Nem sokat msázkálok autóval messzebbre, ha igen akkor nem egyedül, és akkor van aki térképről navigáljon.
Akkor meg minek a GPS?

Kniight 2008.09.03. 19:10:15

Ha valakit érdekel, hogy hogyan építsen GPSt, akkor itt van egy cikk:

lea.hamradio.si/~s53mv/navsats/theory.html

B.GY. 2008.09.03. 19:15:55

Colt!Nekem is csak ezért van,mert kaptam a nejemtől szülinapomra.Magamnak biztos nem vettem volna.Annyi pénzünk van,hogy nem tudjuk mire költeni:)Amúgy néha hasznát vettem már,mikor olyan helyen jártam,amiről azt hittem,hogy nincs is.A térkép meg mindig egy másik kocsiban van:)Mondjuk Mohabá néha félre beszél:)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2008.09.03. 19:26:11

:) Na ja ha kapnék akkor én sem adnám vissza :)
Bár lehet hogy én is jobban örülnék az árának + az autó aztn végképp :)

stichus 2008.09.03. 19:31:43

uniós előírás, h az órának csalnia kell. 60 km/h sebességig pontosnak kell lennie. 60 km/h felett felfelé kell csalnia. az nincs megmondva, mennyire. csak így kap típusengedélyt, és így helyezhető eun belül forgalomba

miss parker 2008.09.03. 19:36:50

Megvan mondva... max mennyire csalhat.
Az eloiras: 10% és plusz max 4km/h

Azaz lehet pontos es...

...ha csal akkor pedig:
50-nel max 59-et mutathat
60-nal max 70-et
90-nel max 103-at
100-nal max 114-et
130-nal max 147-et

Kevesebbet pedig SOHA nem mutathat.

Jellemzoen 6-10 km/h-val mutat tobbet.
Nehany tipus eseten csak 2-vel...

stichus 2008.09.03. 19:46:13

60 alatt nem csalhat, a 10%ot nem tudtam, de a 60ra emlékszem

miss parker 2008.09.03. 20:14:49

Jaj mar megint egy okoskodo...

Maskor olvasd mar el azt a kibaszott eloirast mielott irkalsz osszevissza...koszike!

A vonatkozo Europai Direktiva:

eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=DD:13:03:31975L0443:HU:PDF

------------------------------------------
4.4. A mutatott sebesség nem lehet kisebb, mint a tényleges sebesség.

A 4.3.5. pontban megadott sebességeken, és a közbenső értékeken is, a sebességmérő által kijelzett érték (V1) és a tényleges sebesség (V2) között az alábbi összefüggések érvényesülnek:

0 ≤ V1-V2 ≤ V2/10 + 4 km/h


4.3.5. a járművet a következő három sebességen kell ellenőrizni: 40 km/óra, 80 km/óra és 120 km/óra, illetve a gyártó által megadott végsebesség 80 %-a, ha a végsebesség nem éri el a 150 km/órát;
---------------------

miss parker 2008.09.03. 20:17:58

Ez meg perillustrinak...ha mar a szemem ele kerult...
-------------------------
4.3.6. a jármű tényleges (pontos) sebességét mutató ellenőrző műszer megengedett mérési hibája nem haladhatja
meg a +1 %-ot;
-----------------------

Szoval a kozonseges bolti navi
bizony BŐVEN jó akár az OMH-nak is
a kmora hitelesiteshez... :-)))

Szakadás 2008.09.03. 20:19:55

Mea maxima culpa, a törésmutató tényleg megmutatja, mennyire lassul le a vákumbelihez képest egy elektromágneses hullám sebessége.
Most akkor töprenghetek, hogy a doppler-jelenségből ezt a lassulást hogyan lehet kisasolni.
Szerintem sehogy, dehát a fenti pláda is mutatja, hogy nem vagyunk tévedhetetlenek ;)

autosave 2008.09.03. 20:35:08

én nem értem az egész vita emberi gyökerét

autópályáról van szó, ami eleve sok sávos...
1. ha feltartanak, akkor kotródjanak egy sávval jobbra
2. ha én tartok fel valakit, akkor én húzódok le
3. a sebességmérő és a gps mutat valamit mindvégig, ebből arra következtetek, hogy bűntethetnek-e a rend őrei vagy sem, kb vagy pontosabban (1) és (2) szempontjából irreleváns.
4. villogni még mindig szabályos, dudálni lakotton kívül szabályos előzési szándék jelzésére

a cikkírónak pedig köze sincs az egész témához, jobban tette volna, ha nem megy le a napiszennyek szintjére...

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2008.09.03. 20:36:11

ColT

124-gyel menő autót a KRESZ-t betartva nem lehet megelőzni. :)

Amúgy meg tökmindegy (lenne), ha nem menne a belső sávban az, akinek nem muszáj.

:)

A szőrszálhasogatásról meg annyit, hogy le kell takarodni a külső sávba, akármennyivel megy is az ember az óra vagy a GPS szerint -nem pedig azt bizonygatni, hogy ő jogosan megy a belső sávban, mert a megengedett maximális sebességet tartja-, és ha ez megtörténik, az itteni posztok java meg sem születik. ;-)

Fox 2008.09.03. 21:37:49

De jó nektek hogy semmi fontosabb problémátok nincs.Nem kicsit irigykedek.

Perillustris 2008.09.04. 02:30:42

"és ha ez megtörténik, az itteni posztok java meg sem születik"

Cserébe senki nem megy 130 felett. Na?

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2008.09.04. 06:45:58

Perillustris · cmtv.freeblog.hu/ 2008.09.04. 02:30:42

A senki abszolút fogalom, tökéletesen tarthatatlan. :)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2008.09.04. 07:39:09

@kolbászoszsömle : Az igaz hogy ha van hely akkor lakott területen kívül irány a külső sáv. Ha nincs hely akkor mehetsz csak a belsőben, de akkor is csak 130-cal.
Most ha ez helyett mész 125-öt, mert pont olyan az órád pontatlansága, akkor sem követsz el szerintem emberiség elleni bűntettet, csak pár idióta szerint. Persze ugyanígy a 135-tel sem. Meg kell találni az egyensúlyt, ennyi. Bár ez itthon egyelőre magas.

Ursula 2008.09.04. 08:35:43

342 komment. Valaki összefoglalná nekem elfogulatlanul? :)

Perillustris 2008.09.04. 08:55:04

Ursula, igen: biciklizz, de max. 40-nel! :)

Aqweren 2008.09.04. 21:08:04

Én lehet bexarnék ha negyvennel mennék biciklivel....o.O

Perillustris 2008.09.04. 22:37:40

Egy jó országúti bringával, s persze jó bringással a 70 sem sok stéherben, sík úton. Szlovéniában láttam egy 5 fős csapatot, nagyon nyomták.

autosave 2008.09.05. 00:14:06

Ursula: összefoglaló három pontban:
1.
2.
3.

következtetés: hülyék vannak, köztünk élnek, találnak indokot, hogy rájuk miért nem vonatkozik a jobbra tartás vagy egyéb szabályok. ja és a főgonoszok a szemét gyorshajtók, de csak szigorúan a csak hétvégén és akkor is pár tíz km-t vezetők érvelése szerint.

ColT 2008.09.05. 07:01:40

Igen, itt autosave válaszában a "rám nem vonatkozik a sebességkorlátozás" típ. emberke látható, kedves Ursula. Sajnos nincs ketrecben, így veszélyes.

Ursula 2008.09.05. 10:29:12

OK, köszönötm, asszem a lényeg átjött.

Hóember 2008.11.04. 11:18:51

A kamionok le vannak korlátozva 89-re. Nyélgázon annyit megy. Két kamion közötti minimális sebességkülönbség a kerekek kopottságából adódik. (Új gumi, nagyobb átmérő-gyorsabb, kopott gumi kisebb átmérő - lassabb)
Így nem egyszerű előzni...

Flaser 2011.03.08. 05:25:42

Kis késői ki-igazítás a cikkhez: A GPS-nek legalább 4, azaz négy műholdat kell látnia!

Mivel az a fránya 31 (amiből legalább 24 kell a teljes bolygón elérhető szolgáltatáshoz), több mint 20 000 kilométer magasságban kering így itt már számottevő torzuláshoz vezethet a műholdak által sugárzott jel terjedési ideje.

Ezt kiküszöbölendő, át kell vinni egy idő koordinátát is... innen a 4 műhold.

KaPé 2011.05.22. 19:00:37

@Hóember: "A kamionok le vannak korlátozva 89-re."

Aha... és amikor 110-zel sem érem utol, akkor épp mit csinál a korlátozója?












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása