Alfa egyfajta összegzést készített nekünk, amelyben saját gondolatait fogalmazza meg az itt "elhangzott" kommentek alapján és végkövetkeztetése több kérdést is felvetett, de a legérdekesebb az, hogy a biztonságért feláldozható egy-egy szabálytalan akció.
Elöljáróban: Motoros (Ak) és autós jogsim is van, amikor csak tehetem vezetem valamelyiket (szeretek vezetni, mivel a családban több jogsis emberke is van, amikor csak tehetem átvállalom ezt a feladatot. Tegyük hozzá, boldogan szokták átengedni).
Ezek az írások röviden azt foglalnák össze, milyen gondolatok fogalmazódtak meg bennem a pár hónapnyi kommentolvasás után, amiket már nem bírok magamban tartani.Elég gyakran (mondjuk minden nap) olvasgatom a blogot, és hát néha nevetni, néha sírni támad kedvem azon, amit itt látok. Ide gyűlne az ország "szabályosan" és előzékenyen közlekedőinek a 4/5-e? Nem, szerintem nem. Ez szimpla képmutatás.
Az első részben vegyük az egyik leggyakoribb témát, a gyalogok átengedését. Aki vezetett már kocsit vagy motort (és nem csak áramot vagy bicajt, mint itt sokan, a kommentekből legalábbis ez derül ki), nagyon jól tudja hogy megy ez. Mész az úton, hirtelen eléd veti magát egy gyalogos. Ráadásul a zebrán. Na, hát nem így. Létezik az a kék szögletes tábla, amin egy emberke sétál át a zebrán. Már jó előre látni szabályos (vagy kvázi szabályos, erről később) sebesség mellett, ha az ember nem meredten az előtte haladó hátát bámulja. De ekkor a zebra maga még nem tuti hogy látszik, forgalom, növényzet, stb miatt. Ekkor a magunk (vagy családunk) biztonsága érdekében bármilyen akció előtt csekkoljuk a tükröket. Ha itt minden rendben, elvesszük a lábunkat a gázról, az általában 3-as motorfék elég jól, de semmiképp sem hirtelen kezdi lassítani az autót. Ezután már fel kell tűnnie a zebrának, és a mellette álló (esetleges) gyalogoknak, amikor még egy tükör csekk, szépen a fékre lépünk, ekkor már kezdenek átmenni. Lehet, hogy meg sem kell állni, átérnek mielőtt odagurulna az autó, lehet továbbmenni. Persze ha ez nincs így, meg kell állni stb, ezt már ismerjük. Nade mi történik ha a tükörben mégsincs minden rendben? Ilyen dolgok, amikkel a leggyakrabban találkozok (egy mocistúra alatt városi szakaszoktól függően kb 1-4 alkalommal):
1.: általában nőnemű delikvens, egyik kezében telefon, másikkal a csomagjában túrkál, vagy szemmel láthatóan nem az utat figyeli előtte
2.: általában hímnemű delikvens, nagy drága kocsival, a seggedben motoszkál 3 méterre, és kacsintgat a felezővonal fele
3.: nagy autó korlátozott látótérrel (kamion, kukáskocsi, daruskocsi stb), elég közel
4.: idős sofőr megnövekedett reakcióidővel
Ilyenkor az ember, akármennyire is felkészült kreszből, és akármennyire is törvénytisztelő, főleg motorral, értelemszerűen NEM ÁLL MEG. Első eset: megtol hátulról, motorral ez lehet halálos (egy rokonom így szerzett koponyaalapi törést, már elég régen). Második, drága kocsis esetben a borsónyi agyú véglény fel sem fogja hogy zebra, megállni stb, neki meglepetés lesz amikor fékezni kezdesz: vagy megtol hátulról, de valószínűbb hogy kivág a szembejövők közé és nyomná tovább... azonban átmegy a gyalogoson, amit nagy szabályosan átengednél (a gyalogoknak van egy olyan rossz szokása, hogy nagyrészt az első kocsit figyelik, ami feléjük tart) vagy a szembesávban okoz balesetet. 3. esetben a sofőr átmehet rajtad (kis kocsi, motor ismét veszélyesebb) mert a látótere alatt vagy (erre a kresz oktatáson külön felhívják a figyelmet), a 4. eset meg magáért beszél, de ilyenből még nem volt veszélyhelyzetem, csak a teljesség kedvéért került bele.
Ez mind gyorsítva: mész, jelzőtábla, tükör, gáz el, tükör, fék, megáll/lassít kellő mértékben. 1-2 másodperc alatt kiderül mivel is állsz szemben (háttal), és ha bellevesszük hogy kb 50-70 méterről már látod a táblát, 50 km/h pedig kb 14 m/s, tehát kb 3-5 másodperced van amíg eléred, ez teljesen hétköznapi gyakorlat (kéne hogy legyen). Ellenben itt mit látok? "Feltétlen álljál meg", "nem engedted át? potenciális tömeggyilkos vagy", "az ilyennek el kéne venni a jogsiját"... nézzünk már magunkba, plíz :)
Természetesen ha az embernek totális lenne a bizalma a többi közlekedő felé, ez csak "protokoll" lenne, és meg is állna mindenki amikor meg kell. Én is megállok kis forgalom esetén (és nem mondom azt, hogy "utánam menjen át, volt ott hely bőven"), vagy "átlag" sofőrökkel a hátam mögött. Viszont amikor úgy látom hogy az én, családom vagy a gyalog (2. eset) testi épségét közvetlenül veszélyezteti az egyébként szabályos akció, nem teszem. Lehet hogy a zebrán állók köpködnek vagy integetnek, de én próbálok olyan sofőr lenni, akinek első mindenki (nem csak a saját) biztonsága, és ha ehhez szabályt kell "szegni", akkor úgy teszek. Ahogy a motoros vizsgán kezdte a vizsgabiztos: "Első cél, hogy egy darabban visszaérjünk, de ne csak mi, a többiek is. Második, hogy szabályosan közlekedjünk". Szabad az anyázás :)
Az utolsó 100 komment: