Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Finn közlekedés reloaded

2008.12.05. 12:26 :: Kisikasa

Nemsokára itt a tél és jön a Mikulás is, ezért ismét Lappföldre kalandozunk. Ezúttal Péter meséli el mit tapasztalt ottléte során, kicsit kiegészítve a tegnapi finnországi "kirándulást".

Néha-néha olvasgatom blogot és még ritkábban írogatok, de a kis finnországi cikk megihletett. Kétszer egy szemesztert töltöttem kinn mindkétszer télen, egyszer Lahtiban utána meg Poriban. Több ezer km-t buszoztam és 997 km-t levezettem :P.

Kezdeném a busszal. Olvasgattam utazás előtt kósza híreket, hogy itt kesztyűskézzel bánnak a csomagokkal meg hasonlók de csak nevettem rajta. Reptérről szálláshelyemre távolsági busszal jutottam el, a buszra felszállás előtt a sofőr elvette a nagy táskákat, amiket finom elhelyezett a poggyásztérbe, a kezén fehér kesztyűvel. Indulás előtt végig ment a buszon ellenőrizte öveket, jegyeket. Persze jegyet nála is lehetett venni (nem volt drágább mintha előre vettem volna), fizetni pedig készpénzzel vagy kártyával lehetett. Egy másik távolsági buszozás alkalmával láttam egy másik feladatát is a sofőrnek. Ittas embereket nem engedett felszállni. Vezetési stílusuk kellemes, nem tökölnek, mennek, traffipaxok előtt persze lassítanak. Mindig pontosan indulnak és érkeznek, mindegy mennyi hó esett az utakra.

Apropó utak. Havazás után gépek lepik el az utakat de nem az egész havat szedik fel hanem csak a tetejét. Az utak tiszta havasak és jegesek maradnak és az utakon csak a két kerék által készített nyomvonalok látszódnak. Ahogy olvastátok, nem sózzák hanem murvát szórnak. Kicsit utána érdeklődtem ennek mért is van ez. A válasz logikus volt. Minek sózzák, ha úgyis megfagy? Meg ezzel, nem szennyezik a környezetet. Az is kiderült, hogy a cucc amit leszórnak kő zúzalék és fa zúzalék keveréke. Tavasszal olvadáskor külön takarítógépek lepik el az utakat, városokat, járdákat és felszippantják, amit leszórtak, majd elszállítják, kitisztítják és következő hónál újra felhasználják.

Kint létem alatt nagyon szerettem volna már vezetni, béreltem is egy autót. (130 euró volt 3 napra) Bérlésnél igen kevés adatot vettek fel tőlem azt is hibásan. (legalább nem kapok csekket). Kaptam egy kis Colt-ot. Kereke szöges volt, úgy ment a jeges havas úton mint egy álom. Majdnem térdig érő hóban a kis dombra akadás nélkül felment, egy élmény vezetni.

A finnek az utakon nagyon kényelmesen közlekednek. Az autópályán télen maximum 100 km/h-val lehet közlekedni. A legtöbb autós 90-el ment. A maximumot 2 autós lépte csak át. (igen egyik én voltam). Érdekesség az volt az autópályán, hogy amikor egy 80-al sántikáló autót egy 90-el döcögő autó előzte és utána nem ment ki a külsőbe. Hiába villogtattam az istennek se ment jobbra. (lehet ott ezt nem ismerik?) Ültem olyan autóban is amit finn vezetett. Mindvégig betartotta a sebességkorlátozást. Rá is kérdeztem mért nem megy gyorsabban hiszen az úton nincs senki és tök egyenes. A válasz az volt hogy nem lehet gyorsabban menni, meg traffipax is van. Az istennek se tudtam rávenni, hogy menjen gyorsabban. (hogy lett ezekből világbajnok F-1-es pilóta?)

Részeg ember rengeteg van, de nem ülnek volán mögé. Elmondásuk szerint azért nem mert balesetet okoznának. Az meg senkinek se jó. Volna mit tanulni tőlük.

31 komment

Címkék: biztonság közlekedés külföld autó tömegközlekedés autópálya

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

RaveACE 2008.12.05. 12:29:53

Gáz, hogy nem engedik fel a részegeket. Inkább menjen autóval?

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2008.12.05. 12:33:17

RaveACE: Igen. Csak ne ő vezessen.

Bexter 2008.12.05. 12:42:48

Amikor Stockholmba mentünk Finnből érvényes jeggyel rendelkező ittas barátainkat se engedték fel hajóra :)

töröttszárnyú angyal (törölt) 2008.12.05. 12:45:03

megint nem tudok elsőzni

HURRÁ PÉNTEK!

takibacsi 2008.12.05. 12:50:10

ha már téma, akkor aki akar egy lappföldre szakadt magyar kalandjairól olvasni:

majdnemlappfold.blog.hu

Cyric 2008.12.05. 13:10:52

Okés, ez tök érdekes megminden, de már ezerszer láttam leírva ezeket a sorok a kint élő kommentelőktől.
Kezd nagyon unalmas lenni ez a finn téma...

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2008.12.05. 13:12:00

Érdekesek ezek a beszámolók. Apropó, ha valaki szeretné nekem bemutatni Finnországot, meghívót szívesen veszek. :-)
(Nem vagyok bombanő :-(

Tehenke 2008.12.05. 13:49:13

Epikurosz Ha finnországot nem is, de a bélyeggyűjteményem szívesen megmutatnám! :-)

George Jung 2008.12.05. 13:49:23

Érdekes, hasznos.
Na de Péter!
Mi a búbánatért kéne gyorsabban menni???
Dögöljek meg, ha értem! 90-90. 100-100. Mért lenne jobb 95-tel, vagy 98-cal? Állandóan sietsz?

okoska 2008.12.05. 14:22:16

Bexter 2008.12.05. 12:42:48 :

Hogy-hogy nem engedtek fel? A Stockholm - Helsinki hajon mindenki tok reszeg szokott lenni.
Vagy ezekszerint csak hajon er berugni?

Karel 2008.12.05. 14:33:57

"Részeg ember rengeteg van, de nem ülnek volán mögé. Elmondásuk szerint azért nem mert balesetet okoznának. Az meg senkinek se jó."
Kazohinia?

Walter Melone (törölt) 2008.12.05. 14:36:37

Karel 2008.12.05. 14:33:57
Kazohinia?


Persze. Egész Skandináviára ráillik ....

Az egyetlen kivétel Christiania.

Riska 2008.12.05. 14:46:27

Persze hogy Finnorszában is a magyar az aki villog meg gyorshajt... xD

nickita 2008.12.05. 14:57:32

egyszer tamperében előztem egy másik autót egy úton 90-nel (90 volt a sebességkorlátozás) erre jön mögöttem egy barom villogva. na mondom, farkaskutya legyek, ha ez a szarjankó nem magyar.

nickita 2008.12.05. 14:59:14

kazohinia egyébként egy utópisztikus társadalom

Huber 2008.12.05. 15:04:07

Eeeee, hogy nem vezetnek részegen???

És ez megvolt? www2.hs.fi/english/archive/news.asp?id=20020705IE7

:DDDD

lamed 2008.12.05. 15:20:16

Nekem még mindig a buszos rész tetszik. Mármint hogy nem lehet állva utazni, mindenkinek van ülőhelye. Amíg nálunk a KRESZ lehetővé teszi, hogy helyközi járaton állva is lehessen utazni, addig elképesztően abszurd azzal foglalkozni, hogy az ülésekre biztonsági övet, gyerekülést, lassan légzsákot írjanak elő.

jukkapekka 2008.12.05. 15:23:33

az nem igaz hogy nem sozzak az utakat. a nagyobb utakat a legnagyobb telben is megprobaljak tisztan tartani, es ehhez sot is hasznalnak eleg rendesen. szep nagy sarga teherautokrol locsoljak a sooldatot. persze vannak olyan helyek, föleg Lappföldön ahol egyszeruen fölösleges sozni. a kisebb utakrol tenyleg csak nagyjabol letoljak a havat. azt is csak akkor ha nagyobb ho esik, van ahol meg akkor sem. ehhez azert nem art hozzatenni, hogy a szöges gumik igen jo ho eltakarito munkat vegeznek, forgalmasabb helyeken igy nem letaposott jegpancel alakul ki, hanem elöbb-utobb a ket kereknyomban megtisztul az ut, csak egy kicsit jeges aszfalt marad:)
"Majdnem térdig érő hóban a kis dombra akadás nélkül felment" - azert itt "enyhe" tulzast erzekelek :)

nem isznak vezetes elött? hat, erröl en mast hallottam, föleg lappföldi viszonylatban. 0.5 ezrelekig teljesen legalis vezetni, viszont afölött eleg komoly következmenyei vannak ha elkap a rendör.
nem hajtanak gyorsan? többnyire nem. ha megis, az kimerul megengedett sebesseg+10km/h "szaguldasban". ezt erdemes lehet összevetni azzal hogy az autok altalaban ~5km/h-val többet mutatnak a valos sebessegnel es gyorshajtasert akkor buntetnek ha legalabb 5km/h-val tullepi valaki a megengedett sebesseget. komolyabb sebessegtullepes eseten a birsag merteke attol fugg hogy mennyi az ember jövedelme, igy fordulhat elö hogy a vilagrekorder buntetes itt mindig itt van - jelenleg ha jol tudom egy ålandi vallalkozo "buszkelkedhet" vele aki 30-as tablanal 50-nel ment, elötte a Nokia korabbi vezerigazgatoja tartotta a vilagcsucsot. szoval a mentalitas mellett a birsagok merteke is eleg nagy visszatarto erö a szaguldozas tekinteteben.

a teli gumi az gyakorlatban leginkabb szöges gumit jelent. es annyi csak az elönye hogy kisse jeges uton kb ugyanannyi idö alatt erek vele a celomhoz mint nyaron a nyari gumival:)

Epikurosz: mikor? :)))

demokrácia 2008.12.05. 15:26:29

Akkor ez úton kérek elnézést a finnektől a gyorshajtó és villogtató Péter nevében.

Bocsánat.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2008.12.05. 15:27:42

Egy finn rallysból lett "mesterkurzus"-oktató (igen, az a bmw-s biszbasz) mondta, hogy a finneken kívül mindenki a rossz oldalán száll el a kanyarban.

A többi európai a kanyar közepe fel esik le az útról (gondolom, kitör a fara, padka, visszaránt, átvágódik), míg a finnek a kurvanagy sebesség miatt nagyjából érintőirányban hagyják el az aszfaltot...

Hajvé 2008.12.05. 15:37:07

Tök jó lehet nyugiban vezetni!

sam99 2008.12.05. 15:39:37

Igen "A Lesből Támadó...". Igazad van. Nálunk legtöbben a kanyar belső ívére esnek be egy elrontott kanyarban. A visszapillantómban én is láttam ilyet. Nekem sikerült, az engem követő autóstársamnak nem. :-)

Szendwich 2008.12.05. 19:50:14

Hat bammeg, inkabb lehetne ho, mint ez az esos ido. Ugy felcsapott egy 40-es szoke, hogy orom volt ramnezni. :|

G 2008.12.06. 19:30:47

túlkormányozza aztán elfelejt ellenkormányozni.
belső ív pont azt bizonyítja, hogy akkor és ott nagyobb kanyar is be tudott volna venni, ha nem rontotta volna el a vezetéstechnikát!

külső ív az már valszleg a nagy sebesség...

Marcellusca 2008.12.06. 22:45:09

Azért nem sóznak, mert (,ha jól tudom) -4°C alatt a só nem olvasztja a jeget.

Bexter 2008.12.07. 10:44:03

Hajóra részegen nem engednek fel, ha már hajon részegedtél le az ámen :D furcsa mi?

Név 2008.12.07. 10:54:21

Talán azért nem akart kimenni egyből, hogy ne verje tele hóval a megelőzött szélvédőjét?

jukkapekka 2008.12.08. 07:48:44

nem ertem mi a furcsa abban ha nem engednek fel reszegeket a hajora - bar meg nem talalkoztam ilyen esettel. a hajo egy bazi nagy kocsma, a jegybevetel csak egy resze a teljes bevetelnek, egy igen jelentös reszt a pia eladas jelenti. aki eleve sikreszeg, az lehet hogy az adomentes boltban is elfelejt vasarolni (24pack sört, lehetöleg többet is), ilyen embereket nem nagy buli hajokaztatni.

Loismustdie 2008.12.08. 19:46:16

Amikor Tallinba mentem Helsinkiből akkor mindenki annyira bebaszott a hajón, hogy alig bírtak leszállni. Amikor meg Tallinból mentem vissza Helsinkibe, minden mattrészeget felengedtek a hajóra, mert különben az összes finn kint maradt volna az Észteknél. Hm.

Misi 2008.12.09. 15:43:28

A murvás megoldást én is láttam Montanaban, de ott nem takarítottak fel utána.












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása