Korábban is felmerült már főként kommentek között, hogy járdán szabad-e parkolni és ha szabad, akkor milyen feltételekkel. Tivadar nem volt tisztában a szabályokkal, ezért kapott egy szép kis bilincset az autója kerekére, amit persze csak súlyos pénzekért tudott levetetni annak ellenére, hogy vitatta az eljárás jogosságát.
Helyszín: Óbuda, Váradi Sándor utca, a gyógyszertár mellett (Lásd a műholdképet). Az elmúlt 20 évben többször parkoltam ott, ha az SZTK rendelő parkolója tele volt. Elintézvén dolgomat, bilincsbe verve találtam a hátsó kerekemet. Órás telefonálgatás után előkerültek a Fővárosi Közterület Felügyelet gyászhuszárjai és előadták, hogy egy új EU-törvény szerint(?!) csak ott lehet járdán parkolni, ahol tábla, vagy felfestés engedélyezi.
Közölték továbbá, hogy a bilincs levétele 14.400,- forint, plusz 3.000,- a szabálysértési bírság. És készpénzben, mert különben akár hetekig rajta marad. A levételt jobb hiján kifizettem, a szabálysértést nem ismertem el, és kifogást nyújtottam be a feletteseik, a Főváros Főjegyzője és a Főváros Közgyűlésének Városrendészeti Bizottsága felé.
Jámbor olvasók, hányan tudjátok pontosan, hogy mit mond erről a KRESZ?
(40/8§) A járdán - részben vagy teljes terjedelemben - csak akkor szabad megállni, ha
a) azt jelzőtábla vagy útburkolati jel megengedi,
b) a jármű a járda szélességének legfeljebb a felét foglalja el,
c) a járdán a gyalogosok közlekedésére legalább 1,5 méter szabadon marad, és
d) a jármű tengelyterhelése az 1000 kg-ot nem haladja meg.
Ettől nem lettem okosabb, mert ha az a) és b) sor után VAGY állna, akkor vétlen vagyok, ha ÉS állna, akkor viszont bárkit, bármikor, bárhol megbüntethetnek, aki félkerékkel a járdára áll, mert ilyen hely nemigen akad Budapesten. (Egyébként minden magyar jogszabály hasonló, mert csupa olyan hülye jogász csinálja, aki anno megbukott matematikából.)
Katt a jelölésekre, ha nem tudod, melyik mit mutatMit adhatok még elő a mentségemre?
a) Az ottani kiöblösödés parkolónak látszik, csak olyan keskeny, hogy a jobb kerékkel föl kell állni a járda szélére. Mindig álltak, és állnak ott autók. A felügyelő azzal dicsekedett, hogy ugyanakkor, ugyanott további hat autót megbilincselt -- és gondolom, így megy ez napról-napra. Amíg rájuk várakoztam, két mögém állni szándékozót tanácsoltam el, a bilincsemre mutogatva.
b) Minden arrajáró értetlenül nézte a bilincset, és együttérzéséről biztosított. Átlátta, hogy nem rendcsinálás történik az ő érdekében, hanem védelmi pénz behajtásához hasonló akció. A közhangulatot az a hölgy fejezte ki legfragpánsabban, aki vette a fáradságot, lehúzta kocsija ablakát, és kiszólt felügyelőéknek: "Inkább söpörnétek b.meg!"
c) Eddig úgy tudtam, és ezek szerint más is, hogy kerékbilincset csak súlyos, forgalmat, kilátást, stb. akadályozó szabálysértés esetén alkalmaznak. Készpénzzel fizetésre kötelezni pedig az ombudsmannért kiált. Csak véletlenül volt nálam elég pénz, mert nem adtam oda a jattot az orvosnak. Egyébként egy teljes napot elvesztettem volna, amíg Rákoskertet oda-vissza megjárom. Ki teheti ezt meg velem? Egy elvesztegetett napért mennyi kártérítéssel tartozik? És kié a felelősség, ha például másnapra kifosztják a gazdátlan autót?
d) Ha pedig valamiért nem szeretnék, hogy ott bárki parkoljon, akkor tessék kitenni egy megállni tilos táblát, amint azt a BRFK Közlekedésrendészeti Főosztályának javasoltam.
Utóirat: A leveleket 40 nappal ezelőtt adtam fel, válaszra még sehonnan sem méltattak.
Az utolsó 100 komment: