Biztos mindig emlegetem ilyenkor, de az egyik kedvenc témám a külföldi beszámoló, nagyon érdekes tud lenni, hogy nem is olyan messze tőlünk mennyire más a közlekedési kultúra, legyen az jobb, rosszabb, esetleg egyszerűen más. Don Blasius Tunéziában járt és feltérképezte nekünk az ottani helyzetet.
Tunéziában voltam, és bár nem vezettem ott, a látottak elég érdekesek voltak. Mint közlekedés iránt érdeklődő ember, igyekeztem alaposan megfigyelni, itt hogy mennek a dolgok. :)
Busszal sikerült nagyjából beutaznunk az egész országot, így képet kaptam a fejlettebb északi és fejletlenebb déli területekről is. Ez a legliberálisabb arab ország, szinte már egyfajta átmenet az európai és a keleti/afrikai kultúra között. Ez a közlekedésén is meglátszik. Sejtettem, meg olvastam is, hogy nagyjából mi lehet ott. Káosz? Talán első ránézésre biztos, de nem ilyen egyszerű.
Mondjuk úgy, hogy rugalmasan értelmezik a szabályokat, és tudnak vigyázni egymásra, ösztöneik jól működnek, így meg tudják oldani konfliktusok nélkül a húzósabb szituációkat. Az északi országrész határozottan európai arcot mutat, a turistaparadicsomok és a főváros viszonylagos jólétének köszönhetően a forgalom elég erős. Itt az autók is viszonylag fiatalok, jó állapotúak. Bár a kisebb koccanások, karcolások jellemzőek, sérülésmentes kocsi szinte nincs. De ott ezzel nem foglalkoznak. :)
Tuniszban szerintem durvább dugók vannak, mint Pesten. A jelzőlámpák színe dugóban tájékoztató jellegű, bár sok csomópontban kiállnak a rendőrök segíteni. De feltalálják magukat, 3 sávból 4-et, 4-ből 6-ot csinálnak. Elég széles utak vannak, északon elég jó az infrastruktúra. Autópályák is vannak, jó minőségűek, a sebességhatár viszont csak 110 km/óra. A jobbratartás működik, a gyorsak betartatják a lassúakkal (balra index a belső sávban és kitolják).
Az utak általában kiváló állapotúak, bár a déli országrészben már vannak rázósabb szakaszok, a mellékelt videó is egy ilyen útszakaszon készült, azért rázkódik a kamera, nem az iszlám alkoholtilalma miatti elvonástól remegett a kezem. :)
Sok helyen jelzőlámpa helyett inkább körforgalmakkal (vannak jobbkezesek is) meg szép deltaszerű elágazásokkal (többsávos szétváló és összeágazó egyirányú utak) szervezik a csomópontok közlekedését, így folyamatosan halad a forgalom. Persze a duda szerepe hangsúlyosabb, de szerintem sokszor fontos jelzésértéke van egyenrangú kereszteződéseknél, hogy "vigyázz én voltam itt előbb".
Gyalogos és kerékpáros tisztelete ott merül ki, hogy nem ütik el. :P Ha a zebra közepén vagy, akkor még simán kikerülnek még öten, majd megvárod, tehát ez a felfestés is inkább tájékoztató jellegű, sokszor a futás a vége a gyalogos számára, ha át akar érni. Bicikliutakat nem is láttam.
Rendőrök sok helyen vannak, de nem annyira traffipax céljából, hanem inkább a jelenlétükkel erősítik a közbiztonságot.
Dél felé haladva viszont látszik már, hogy ezek szegényebb területek, öregebb autók jellemzőek (Renault 12, Peugeot 504 meg még régebbiek is, de rengeteg), itt a forgalom is kisebb azért. Ugyanakkor errefelé már nincsenek sztrádák, a távolságok viszont nagyok, a terület sivatagos. (A múltkori erdélyi srác posztja ugrott be. :P)
Itt is igyekszik mindenki letudni a távolságot, a lakott területen kívüli engedélyezett 90-nél jóval gyorsabb sebesség megválasztásával, a kanyarban záróvonalon előzésekkel. És erre az utak sokszor hegyvidéken át vezetnek és rendesen kanyarognak. Mégsincs ezek ellenére sok baleset. A súlyos baleseteknél szinte mindig résztvevő egy líbiai vagy algériai autó. Ők állítólag nem tudnak annyira vezetni, meg sokszor alkoholért jönnek át Tunéziába, tehát talán attól is.
És hogy mikkel meg nem próbálkoznak még és mégis túlélik. :P
Kivilágítatlan biciklisták bárhol előfordulhatnak, akár keresztben vagy forgalommal szemben is. :P Meg az autópálya leállósávján szembemenni is láttunk kerékpárost, igaz azt nappal. Robogót meg sötétben lámpa nélkül a kétsávos út felezővonalán és mégsem ütötték el.A mi buszsofőrünk (Mohammed) induláskor remek magyarsággal kijelentette, hogy ő egy Schumacher és nem szereti a rendőröket és a csigákat (mindig mondta, ha utolértünk valakit: "csiga vezet". :) ). Hát meg is mutatta. A kanyarokban kereste az ideális ívet, ha ehhez a másik oldal kellett, akkor ott. :) Ha jöttek szembe, akkor behúzta a buszt vissza a saját sávjába. Amúgy tényleg látszott, hogy piszok jól vezetnek az ottaniak, muszáj. Egy videót mellékelek a hosszú előzésekről.
Látszik, hogy ha jönnek is szembe, akkor is megpróbál mindenki vigyázni a másikra, még villogás, dudálás se nagyon van, teljesen elfogadott, hogy a határokat feszegetik. Egyszer sem volt félelemérzetem, nagyon jól vezetett. Nem előzött meg minket szinte senki több száz kilométeren keresztül. :) Mindenesetre, itthon nem merem megpróbálni utánozni. :)
Lacaca 2009.10.01. 09:57:02
Petrodon 2009.10.01. 10:32:07
"Robogót meg sötétben lámpa nélkül a kétsávos út felezővonalán és mégsem ütötték el."
Mert nálunk csak azért is elütik? Vagy ott infraszemük van?
A másik szösszenet:
"megpróbál mindenki vigyázni a másikra"
Hát ja, ha nálunk kielőz egy busz egy robogóssal szembe, akkor szemét gyilkos, náluk ezt úgy hívjuk, hogy megpróbálnak vigyázni egymásra? Muhaha.
Mindenesetre vicces post, tetszik az író naivitása, hogy ott bárki bármit megtehet, nincs baleset...
Lacaca 2009.10.01. 10:34:19
Petrodon 2009.10.01. 10:37:28
Rómába nekem is kaotikusnak tűnt a közlekedés, de basszus, ott se volt sérülésmentes autó!
Nálunk már azért is ölnek, ha közel mégy hozzá, nemhogy ha "megkoccolod".
Nem tudom, szerintem közel se annyira katasztrofális a hazai közlekedés, mint amennyire itt pár ember szeretné beállítani...
kezq1988 2009.10.01. 11:00:27
volt pár lámpás kereszteződés, de nem nagyon érdekelte őket, ha piros volt a lámpa.
zebra?volt bőven, csak áthaladni nem lehetett rajta :D
persze magyar szemmel káosznak tűnt, de biztos van benne valami "rendszer", különben nem működne.
Kenyában 150 km-t 5 óra alatt sikerült teljesíteni :D
Don Blasius 2009.10.01. 11:10:27
Azért írtam ezeket pontosan, mert bár nálunk is előfordulnak hasonló esetek, de nem vagyunk hozzászokva, igen mi potenciális gyilkosoknak meg öngyilkosjelölteknek tartjuk az ilyeneket. Ott meg lépten-nyomon természetesek ezek a mi szemünkkel irdatlan veszélyes húzások, így ők jobban fel vannak az ilyen helyzetekre készülve.
MrZed001 2009.10.01. 11:14:23
Az ilyen és ehhez hasonló román Sumik miatt halálút a 4-es (itt ha beláthatatlan kanyarba, záróvonalon előzöl hót ziher, hogy jönni fog egy autó ... vagy inkább kamion).
Itt megesett már, hogy a sűrű szembeforgalom miatt nem lehetett 30 km-en át megelőzni egy 60-al döcögő IFÁ-t ... pedig szép sor volt már mögötte (vagy 3-4 km-es), de a legbátrabb, legSumibb anyaszomorírók sem tudtak előzni.
Páran (románok persze) bepróbálkoztak az előttük levő kocsik egyesével ugrásával ... okozva majdnem frontális karambolokat, de a 2-3 után feladták.
theutat villám 2009.10.01. 11:39:49
theutat villám 2009.10.01. 11:42:58
KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.10.01. 11:54:47
babel 2009.10.01. 12:16:10
sreetfighter 2009.10.01. 12:22:51
Az itteni beszariakat oda kéne küldeni egy kis időre!
Petrodon 2009.10.01. 12:23:19
Vagy ha azt írom, hogy "Igen, nálunk a világon a legszarabb a közlekedési morál, és csak potenciális tömeggyilkosok járják az utakat" annak örültél volna?
babel 2009.10.01. 12:28:07
kranführer 2009.10.01. 12:33:59
Tornado86 2009.10.01. 12:48:07
A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.10.01. 13:11:11
Mondjuk forgalom az nem nagyon volt, de akkor is, elénk vetődik egy sivatagi róka, vagy egy homoki sün, és megdöglünk mind!
Tornado86 2009.10.01. 13:28:18
De fõleg a szegény állat. Azért a gumiabroncs szerkezete "kicsit" keményebb a gumióvszerénél :)
DonnaNyányó 2009.10.01. 13:34:39
DonnaNyányó 2009.10.01. 13:44:09
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.10.01. 13:45:48
mohusssska 2009.10.01. 14:04:02
hawkeye 2009.10.01. 14:05:37
Két balesetet láttunk, ill. már csak az összetört autókat.
Egyik egy sárga taxi volt.
De semmi komoly, láthatóan csak a vas tört.
Egy nap alatt meg lehet szokni a sajátos vezetési stílust, de Európában rohadt nehéz visszaszokni.
Azt, hogy Zunéziában miért csak tizedannyi baleset van, mint nálunk, nem tudom. Kevés volt az 1 hónap.
Talán azért, mert az ottaniak közlekedni, és nem háborúzni mennek ki az utakra....
hawkeye 2009.10.01. 14:07:05
Tavaly egy hónap, Tuniszban bérelt autóval...
Lementünk Dzserbáig.
Két balesetet láttunk, ill. már csak az összetört autókat.
Egyik egy sárga taxi volt.
De semmi komoly, láthatóan csak a vas tört.
Egy nap alatt meg lehet szokni a sajátos vezetési stílust, de Európában rohadt nehéz visszaszokni.
Azt, hogy Tunéziában miért csak tizedannyi baleset van, mint nálunk, nem tudom. Kevés volt az 1 hónap.
Talán azért, mert az ottaniak közlekedni, és nem háborúzni mennek ki az utakra....
hawkeye 2009.10.01. 14:08:45
DonnaNyányó 2009.10.01. 14:37:18
No1kamionos 2009.10.01. 14:40:43
Marcellusca 2009.10.01. 14:43:48
csak john 2009.10.01. 14:45:05
DonnaNyányó 2009.10.01. 14:46:21
schnee 2009.10.01. 16:15:49
Marcellusca 2009.10.01. 16:42:54
Mindig mondom: záróvonal nem fal, forgalomtól elzárt terület nem gödör! :)))
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.10.01. 16:58:34
Kicsi79 2009.10.01. 17:08:31
DonnaNyányó 2009.10.01. 17:09:03
dwdHU 2009.10.01. 17:45:54
ArmandoBertolucci · http://nincsszabaly.blog.hu 2009.10.01. 18:33:26
1., Ha bárhol piros a lámpa, és sárgára vált, én még fel sem dolgoztam az agyammal a szín változást, már legalább öten dudálnak mögülem.
2., Tuniszban a rendőrök a kereszteződésben (agyobbakban akár 5-6 is) tuti mást mutat, mint a lámpa. Amíg zöld lenne és mehetnél, nem enged, aztán amikor piros, akkor kalimpál, hogy haladj már.
3., A ritmust fel kell venni! Ha nem tudod itthon sem, ott ne vállald!
4., Amikor hazajöttünk, a nejem még egy hét múlva is nyugtatgatott, hogy vegyek vissza, már itthon vagyunk. :)
Marcellusca 2009.10.01. 20:19:33
Ennél sz@rabbul már nem is lehetett volna filmezni! :D
Danessz 2009.10.01. 20:27:59
Don Blasius 2009.10.01. 20:33:49
Bazze, rázott a busz.:P Meg éppen alkoholhiányom is volt, na mégis bevallom.:)))
@hawkeye:
Mi nem béreltünk, elég drága lett volna, meg nem is javasolták.
Sousse-n belül taxiztunk, na azok is megérnek egy misét. Mindig meg kell kérdezni, mennyiért visznek, aztán ha túl magasat mondanak, akkor "beszlema", erre egyből mond egy dínárral kevesebbet már.:P Sajnos a tuk-tuk és a helyi busz kimaradt, pedig az is jó fíling, mások mesélték.:)
@theutat villám:
Persze, nem normális, de ott a normák is mások, más teljesen az a társadalom. Pl. a berberek a mai napig nem hajlandók házba költözni, évszázadokon át megtanulták, hogy milyen jó barlangban lakni. És valahol meg is értem, nem is olyan rossz a kialakításuk.
hawkeye 2009.10.02. 13:25:58
Sousse, tuktuk.
Barátnőm fél az autóban. Ne firtassuk miért, így született.
A tengerparti sétány közepénél, ahol az ék alakú étterem-terasz van, tuktuk állomás. (Meg a kisvonaté, Port le Kantoui felé.)
Az egyik tuktukos beszélt angolul. Míg a barátnőmék kávéztak, elbeszélgettem vele.
Mondtam, hogy a hölgy Mo-n tereprallikon navigátor, és imádja a száguldást.
Nem akar tuktukolni, mert lassú. A pasinak felcsillant a szeme, azzal "majd én megmutatom" tekintettel...
Kávé vége, lány odajön, beülünk. A tuktukos bebizonyította, hogy nem egészen 10 perc alatt oda lehet érni a Kantoui kikötőbe.
A másik a barátomékkal újabb 10 perc múlva ért oda.
Engem pedig lány még olyan erős tapadással nem szeretett, ahogy ő útközben. Úgy félt, hogy még sikítani sem mert...
Aki ült már ilyen billegős tuktukban, tudja miről beszélek...
Aztán a kedves az üvegfenekű hajóról meg bele akart lökni a tengerbe, amikor a nyílt vízre érve elmondtam neki a száguldás okát.
Fel sem foghatom, miért... :)
caprine76 2009.10.05. 22:14:46
Nekem is volt szerencsém Tunéziában eltölteni egy hetet. Egy egész napos kirándulás során én is tapasztaltam hasonlókat. 2-sávból 4, stb... Birkák terelése a körforgalmakban, előzések jobbról-balról. Hiába akartak bevágni elénk, duda, és már vissza is tért a sávjába a betolakodó...
50 km/h-nál , minimum 100km/h, de senkinek nem volt egy rossz szava, mindenki nyugodtan ült a helyén. Tudta a sofőr, hogy mit csinál.
Jók legyetek!
hardrock 2009.11.29. 16:38:08