Amit Marty Mcfly dobott fel, annak két oka lehet szerintem alapvetően. Az egyik, hogy valaki így próbálja tudatni a többi közlekedővel, hogy ő bizony vagány csávó széles autóval. A másiknak meg kiégett legalább az egyik izzója a rendes lámpájában és pont leszarja, mert szerinte jó lesz a másik is. Az már egy más kérdés, hogy sötétben nem lát vele messzire, de a szembe jövőket esetleg zavarhatja (főleg, ha nem gyári, hanem valami kókányolt vacak), különösen esős időben, amikor tökéletesen szétszórtan veri vissza a fényt a vizes aszfalt.
Valószínűleg már szerepelt hasonló írás itt a blogon, de hát valahol itt az aktualitása és hát a karácsony is évről-évre ugyanaz. :)
Hogy a ködlámpa menő, ugye arra már régen rájöttünk. A pickup-okat vadállat-óriás terepjárókká varázsolja a kisebb személyautóknak pedig ad egy ilyen mad max-es feeling-et! :) Ebbe ne is menjünk bele!
Viszont hódít most egy új divat, amit aztán már sehova sem tudok tenni: ködfénylámpa helyzetjelzővel! Bazz, érted?! Na, ezt magyarázza meg nekem valaki!
A dilemmám ezzel nem is a funkció értelmetlensége, hanem maga a jelenség kialakulása! Szerintetek van valami titkos autóklub, ahol összeülnek havi kétszer és megbeszélik, hogy milyen trükkökkel (pl. az ominózus led sor…) tudnának még nagyobb parasztokká válni az utakon, vagy egyszerűen kitalálja egy barom és tényleg ennyire működik a hülyeség követése?
Ami számomra ver mindent, a sötétedés utáni világítás nélküli kocsik! Kötelezővé tenném, hogy gyújtásra még ne legyen műszerfalvilágítás, bár akkor is lennének lámák, merthogy a „város fényei”! Ugye?!
Riska 2010.11.13. 10:37:56
Az ilyen ködlámpás barmokkal meg nem sűrűn szoktam foglalkozni, kivéve ha sokáig zavar, pl. mögöttem jön. Olyankor feltolom neki a ködzár-lámpát, általában beválik. Amúgy megértem azt is, akit ez marhára idegesít, a taxisoknál egyre divatosabb mostanában, hogy kiégett tompított helyett tolja neki a ködlámpát..
Tanácstalan · http://shipengine.blog.hu/ 2010.11.13. 10:47:31
Én amikor előszőr láttam lyet, nem is értettem hogyan tudják ezt megoldan. Nekem a vas nem is engedi a ködfényszórót tompított nélkül.
Arról, hogy szabályos- e, mintha lett volna már szó: voltak akik azzal érveltek, hogy lehet ködfényt használni tompított helyett, ha nem zavarod vele a másikat, nappal. Mondjuk engem mindig zavar a szembejövő indokolatlan ködfénye, főleg esőben. És sötétben. Amúgy meg szerintem az ilyenek egy részének fogalma sincs arról, hogy fel van kapcsolva a ködlámpája.
Leadfoot 2010.11.13. 10:51:11
Legalább ideológiákat ne gyártanának a sok hülyeség mellé.
Engem nappal, jó időben nem zavar a ködlámpa, de (ugyanúgy, ahogy legtöbbször sötétben sem) nincs semmi előnye, haszna. Akkor meg minek használni? Nehogy véletlen szabályosak legyünk? Vagy legyen má' használva, ha egyszer kifizettem? :-O
Tzupi 2010.11.13. 10:56:56
csak fel kell kapcsolni (tompítottat meg le) és máris +10 lóerő :3
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.11.13. 11:06:33
Nevetséges, hogy valaki ezzel akar feltűnősködni. Értelem nulla, spórolni nem tud vele, plusz zavarja a többieket, főleg rossz időben, vagy sötétedéskor.
Egyébként meg az első ködlámpa az egyik leghaszontalanabb dolog az autón, mert jó időben semmire se jó, esőben semmire se jó, sötétben szintén semmire sem jó, ködben, hóban pedig ugyanazt a semmit látod ködlámpával, mint ködlámpa nélkül, csak egy kicsit világosabban. Szóval a köd fehérebb lesz, de nem látni messzebbre :)
Egyesek szoktak mondani még olyan hülyeségeket, hogy ködlámpával jobban látni a kátyúkat, meg az autó elé ugró állatokat, de ez is baromság. Szóval én még mindig azt mondom: rencámot a biciglire!
Don Blasius 2010.11.13. 11:10:44
Én nekem "hülye" szokásom, ami már ösztönös mozdulat; a motor beindítása után balra nyúlok és kapcsolom a világítást. Télen-nyáron. Tudom hülye vagyok és többet fogyaszt a kocsi meg szennyezem a környezetet. :P
Leadfoot 2010.11.13. 11:18:07
Mivel a ködlámpa a legtöbb autón alul van, a kátyús dologban van valami, de maximum ha 20-30-cal gurul az ember. Van egy útszakasz, ahol régebben megfordultam párszor, jellemzően éjszaka. Akkora kráterek vannak, hogy félteni kell a kocsit. Na, ott néha fölkapcsoltam, egy hangyafasznyival jobban lehet látni, milyen mély az adott kátyú.
Ködös éjszakán egyébként jól jöHET, de csak ha nagyon nagy köd van. Egyszerűen megvilágítja az útburkolati jeleket, így tudod, merre van az út. Mondjuk ez akkor érvényes, mikor a köd miatt 60-70-nél nem mész többet. Ilyen szituval 12 éves sofőri pályafutásom alatt kb. kétszer, talán háromszor találkoztam.
Szóval osztom a véleményedet - az egyik leghaszontalanabb dolog.
-d(-_-)b- 2010.11.13. 11:18:26
Míg a tompított + köd csak 5-6 lóerőt dob az autón, a helyzetjelző + köd akár tizet, vagy annál többet is.
Én igazából az alvázneonokat hiányolom, főleg a pulzálő fényűeket. Azok 30-40 lóerő pluszt adnak.
Leadfoot 2010.11.13. 11:19:30
Leadfoot 2010.11.13. 11:20:52
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.11.13. 11:22:14
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.11.13. 11:23:06
SÜN 2010.11.13. 11:33:15
Don Blasius 2010.11.13. 11:34:32
A nappali menetfény nem hülyeség szerintem. Bár én el vagyok a tompítottal, de ha a menetfény tényleg kevesebb energiát használ, akkor miért ne? Még mindig jobb, mintha nem égne semmi, főleg az országúton. LED-es meg így simán lehet. Legalábbis a gyári fények rendben vannak, az utólagos az szerintem is gáz.
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.11.13. 11:38:38
Másrészt ezekkel a LEDekkel olyan keveset lehet megspórolni, hogy szerintem nagyon sokára térül meg az áruk.
Leadfoot 2010.11.13. 11:42:05
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.11.13. 11:45:13
SÜN 2010.11.13. 11:51:54
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.11.13. 11:53:17
Az-az :)
Leadfoot 2010.11.13. 11:54:53
Viszont előnye, na az nincs.
Leadfoot 2010.11.13. 11:56:23
SÜN 2010.11.13. 11:59:35
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.11.13. 12:01:51
Leadfoot 2010.11.13. 12:02:01
Leadfoot 2010.11.13. 12:09:55
Szerintem sejted, ennyi idő alatt mit tudsz tenni egy kátyú kikerülése érdekében.
Felőlem nyugodtan állíthatod, hogy szabad szemmel nézted a holdraszállást vagy hogy röptében elkapod a puskagolyót...
cett · http://cettblogja.blogspot.com 2010.11.13. 12:19:39
SÜN 2010.11.13. 12:19:45
froton 2010.11.13. 12:20:16
Nappali led fény: sajnos a legtöbben csak díszítőelemként használják és ez valóban szánalmas, mert általában az utólagos applikációk éppen az ellenkező hatást érik el, gagyik, mehetnek a jajj de csúnya rovatba. Viszont van haszna: kímélik a fényszórót és csökkenthető az amúgy sem hosszú élettartamú izzók használati ideje. Főleg azokon a kocsikon lehet ez jó, ahol macerás az izzócsere. Ráadásul közel sem annyira zavaró, mint tompított, de feltűnőbb és a szembejövő autót hamarabb észre lehet venni (szerintem). Nekem ilyenem nem volt, de az öreg autóra akartam venni és nem díszítőelemként, hanem mert a gyári fényszórók kezdték megadni magukat (az izzórögzítő drótrugó kilágyult, a befogókengyel deformálódott a hőtől, évente kétszer javítanom kellett a lámpákat, kezdtek 14 év után csereéretté válni, a gyári 15 eft darabja, az utángyártott a fele, de élettartamra a harmada...két ilyen ledes xarság 2-3 ezerért pedig kb 80%-al csökkentette volna a használati idejüket, amivel pár évvel meg tudtam volna hosszabbítani az életüket, mivel kb ilyen arányban nappal közlekedek. Csak hát autót cseréltünk...
Rahsid 2010.11.13. 12:20:31
csintapala (törölt) 2010.11.13. 12:23:01
Nappal? Mert én nappal is látok sok ilyet, tompított helyett helyzetjelző+ködlámpa kombóval. Mindig jót nevetek az ilyen IQ bajnokokon.
SÜN 2010.11.13. 12:27:23
csintapala (törölt) 2010.11.13. 12:27:52
fidoone 2010.11.13. 12:32:29
Az a kedvencem amikor rosszul beállított gagyixennon lámpával jönnek szembe este, ha rávillogok ő is villog de a refijéből szinte semmi nem látszik, csak egy kicsit sárgább a fénye.
tundrazuzmo (törölt) 2010.11.13. 12:37:27
- Helyzetjelző
- Tompított/országúti
- Reflektor
- Ködlámpa
- Nappali menetfény
Kérnék egy pontos leírást, hogy mi mire való, mert én még az előző évezredben szereztem jogsit, és az oktató jól seggberúgott volna, ha helyzetjelzővel elindulok, vagy ha ködlámpát köd kivételével BÁRMIKOR használtam volna. Mi változott azóta? Tanítsatok!
tundrazuzmo (törölt) 2010.11.13. 12:42:09
www.origo.hu/auto/20071120-latni-es-latszani-az-utakon.html
FDToth 2010.11.13. 12:56:52
Egyébként az, hogy felkapcsolod a hátsó ködlámpádat, az még jobb irritálja ezeket a barmokat, mert elkezdenek mögötted reflektorozni, de nem folyamatosan, hanem villogtatják...
Leadfoot 2010.11.13. 13:06:08
Leadfoot 2010.11.13. 13:08:37
Ezzel a kérdéssel kapcsolatban egyébként szerintem megint az látszik , hogy nagyon kéne egy új KRESZ, ami egyértelműbben, határozottabban kezeli pl. ezt a problémakört is.
randomuser1 2010.11.13. 13:23:21
azt már nem is említeném h pl a szomszéd országban, ahol sok a hegy és két falu közti távolság jópár kilométer, ráadásul a medvék sem hordanak a pöcsükön viharlámpást így tényleg elég sötét lehet 2 pont között, ott nagyon jó a ködlámpa, mert megvilágítja az út szélét.
monnyuk pesten tényleg felesleges, de az h veszélyes meg vakít - nekem erőltetetten hangzik
Leadfoot 2010.11.13. 13:26:05
_John_Doe_ 2010.11.13. 13:26:35
A másik büntető az utólagos xenon. Na, az azt használókat is arra ítélném, hogy magukkal szembe, az anyukájukat vagy a gyereküket kerülgessék.
randomuser1 2010.11.13. 13:35:06
kijafaxom 2010.11.13. 13:54:29
A poszt címét adó kérdést 25 éve tette fel az engem megállító rendőr a Moszkva-térnél amikor az első "komoly" BMW-mel,egy 323i kupéval vadbaromkodtam."Mert a BMW így jobban néz ki."-volt rá a válaszom. Előre ment vagy 10 métert,visszafordult,megnézte és azt mondta: -"Tényleg. Ezért 500 helyett csak 200-ra büntetem".Így is lett.
Ennyit az "új" őrületről.
A mai drágább kategória alapból tudja az automata világítást Édesanyám Puntója pedig az első autóvillamossági szerelőnél hagyott kétezerért ugyanezt vagyis gyújtáson már világít.
Azért érdekelne milyen ködlámpa zavart a visszapillantóban amikor az köztudottan le és oldalra világit... Viszont ha "büntetsz" akkor pontosan olyan öntörvényű vagy mint akivel azt teszed ez logikus,ugye? Tehát egál.
A hátsó - az igen,ami a szemedet égeti ki! Azt "érdemes" reflektorral büntetni csak az a baj,hogy aki azt égve felejti vagy véletlenül felkapcsolja,qrvára nem érti miért a mögöttes refizés amikor egy ismerősnek sincs ilyen kocsija...
Az meg egyenesen jó ötlet,ha valaki a kiégett városi cseréjéig felkapcsolja ahhelyett,hogy motorosnak láttatná magát szemből.
Summa summárum: NEM lehet zavaró a ködlámpa helyzetjelzővel szemből és ha egy bringás prizmáját messziről látni akkor ezt is. Maximum irritáló miként a eddigi hozzászólások alátámasztják.
De hát szíve joga mindenkinek felháborodni is,feltűnősködni is.
:p))
bounty123 2010.11.13. 14:17:07
jaafar 2010.11.13. 14:30:41
"streetfighter" 2010.11.13. 14:36:53
A földtől kb. 30 cm-re az autó két szélén van. Senkit nem vakíthat, soha rám nem villogtak miatta, de akinek nem tetszik az tehet egy szívességet. :)
Timnorc 2010.11.13. 15:03:11
2) Ködlámpa-hiszti van manapság Magyarországon.
Ez alatt azt értem, hogy sokakat minden zavar a ködlámpákkal kapcsolatban. Olyan dolgok is, amik valójában nem is zavaróak. Ez kicsit olyan, mint "bunkofonozás" a kilencvenes években.
Míg más esetben lényeges dolgokat meg sem említenek az emberek.
KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.11.13. 15:03:43
2. A ködlámpa ködben valóban csak helyzetjelzővel ér valamit. Ha a tompított is megy, nagy valószínűséggel rontja a hatást (t.i. bevilágít a köd alá). Aki nem hiszi, próbálja ki. (Kínai ködösöknél nem garantált a jó eredmény.)
3. A ködlámpa (nem azonos a ködzárófénnyel!), amennyiben gyári, nem vakít semmilyen körülmények közt. Ezért kapta meg a típusengedélyét. Ellenben ha valaki azt hiszi, okosabb egy mérnöknél, aki a lámpákat tervezi, szabad az út, lehet menni felvételizni aztán oldja meg jobban a kis kényes szemének. Summa summarum, akit a gyári ködös vakít, keresse fel szemorvosát.
4. Nem tök mindegy neked, hogy ő így vezet? Majd a rendőr kiszedi szépen és ír neki egy kellemes összegről csekket, ne ezzel foglalkozzál. Kivéve, ha te is rendőr vagy.
KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.11.13. 15:07:53
Valóban szánalmasak azok a tizenmilliós Audik, amik szerelve vannak vele gyárilag... Engem is megszánhatna valaki vele.
Mellesleg kevesebb károsanyag kibocsájtást eredményez a tompítotthoz képest. 2*55W vs. 2*5W
Timnorc 2010.11.13. 15:08:41
Persze ha túl magasra veri a fényt, akkor vakít. De - emberek! - mi a gyakoribb a túl magasra állított ködlámpával érkező szembejövő, vagy pedig a túl magasra állított tompítottal érkező szembejövő? Egyszerűen csak a hiszti miatt vannak elővéve a ködlámpát használók.
Az persze más kérdés, hogy a jól beállított első ködlámpa 60-65 km/h felett nem ér semmit. A túl magasra állított első ködlámpa pedig - tekintve a tompítotthoz mért watt-gyengeségét - kb. 85-90 km/h fellett veszti el az értelmét.
Negrogo 2010.11.13. 15:09:09
(Hozzateszem en is csak ritkan, nagyobb kodben illetve telen havazas kozben hasznalom tobbnyire)
KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.11.13. 15:11:17
-d(-_-)b- 2010.11.13. 15:11:26
Emellett most már ezt is el kéne érni a nagy autógyártóknál - főleg vw, bmw, audi, hogy indexet is szereljenek az autóikba, ugyanis ez a legtöbből hiányzik.
Timnorc 2010.11.13. 15:19:02
Fényes nappal megannyi autóst látni világító első ködlámpával, ködzáró fény nélkül. Ez szerintem logikátlanul veszélyes, hiszen ha drasztikusan csökkennek a látási viszonyok, akkor indokolt lenne a láthatóság biztosítása.
Másik részről: Ha már utolért egy másik autós, akkor érdemes átgondolnod, hogy vajon miért távolsági fényszóróval halad mögötted. Tán le kéne kapcsolni a ködzáró fényt.
Fontos: Ez utóbbival kapcsolatban, amik soha nem hangzanak el:
1) Mint, ahogy a távolsági fényszórót, úgy a ködzáró fényt is szabad és lehetséges kapcsolgatni.
2) Mint, ahogy a tompított fényszórót, úgy az első ködlámpát is be szabad, be lehet állítani/állíttatni.
Timnorc 2010.11.13. 15:21:12
Vicces. Tetszik.
Timnorc 2010.11.13. 15:32:12
Igazad van.
CD-R80 2010.11.13. 15:42:38
CD-R80 2010.11.13. 15:46:32
Mérnök urak kitalálták. De ilyen alapon akkor mindent lehet. Hisz a refi is gyári..
Marty Mcfly 2010.11.13. 15:49:36
nem a ködlámpára akartam kihegyezni a mondandót, mint ahogy azt az elején le is szögeztem, hanem a ködlámpa+helyzetjelző kombóra! Mert akkor már tényleg, miért nem ködlámpa+tompított? Azzal nem lehet vitatkozni, valaki tényleg úgy hagyja, stb, de a tompított fényszóró fel nem kapcsolása (csupán a helyzetjelzőállásba helyezése) ÉS ködlámpakapcsolás számomra feltételez egy bizonyos tudatosságot! Innentől kezdve ennek a döntésnek az alapját szeretném megérteni!
KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.11.13. 15:51:44
CD-R80 2010.11.13. 15:57:09
CD-R80 2010.11.13. 15:58:17
KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.11.13. 16:04:09
Marty Mcfly 2010.11.13. 16:06:37
aham, aszittem ez ennél bonyolultabb! :-)
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.11.13. 16:10:11
A megspórolt energiához hozzá kellene számolni a LED-ek árát, a beszerelés költségeit (hivatalos, legális, szakszerű beszerelés), akkor már biztos nem akkora a megtakarítás, ráadásul 10.000 üzemóráig biztos nem lesz nálad a kocsi.
cso zsi 2010.11.13. 16:20:31
"Viszont hódít most egy új divat, amit aztán már sehova sem tudok tenni: ködfénylámpa helyzetjelzővel! Bazz, érted?! Na, ezt magyarázza meg nekem valaki!"
Most kerültél az utakra, vagy 15-20 éve feküdt a levél a szerkesztőségi fiókban, és végre előkerült?
Zsigulik, Skodák, de még Trabantok is közlekedtek utólag felszerelt ködlámpával, hisz ezeken gyári nem volt.
Bizony más akkor is voltak/voltunk nappali (jó időben) ködlámpázók.
A ködfényszóró használata egyébként így értelemszerű KÖD ESETÉN, mert a jól felszerelt és jól beállított kf. elvilágít a köd alatt, míg a tompított az megvilágítja a ködöt, és a fény visszaverődik az utastérbe.
Nappali menetfény.
USA-ban/Kanadában, és a skandináv országokban a gyújtás ráadásától felkapcsolódtak bizonyos fények, a vezetőtől függetlenül.
Ez mostanában, a modern autókon azonos búrában is lehet a ködfényszóróval, bár más erejű, és fényszórásúnak kéne lennie.
Itt is szempont, hogy a motor indításától már világítson.
Ahol kiötlötték most főként a német autógyárakban, tudni kell, hogy ott (jelenleg) nem kötelező nappal világítást kapcsolni lakotton kívül. A német pályákon nappal szinte csak magyarok világítanak, míg nálunk újra kezd elterjedni a kivilágítatlanság.
Márpedig ha a fény gyorsabb, mint a jármű, akkor talán a 180-nal rámeső autóst/motorost is hamarabb észrevehetném.
A tíz éven belüli autóknál az automatikus lámpakapcsolás feláras, és a vezető dönti el, hogy akarja-e használni, vagy sem.
(Aki utazott már a 3-as villamossal, megtapasztalhatta, hogy a Határ úti felüljáró alatt verőfényes napsütésben is felgyullad az utastérvilágítás, majd pár másodperc múlva elalszik.)
Lehet mindent automatizálni, mert van nedvességre induló ablaktörlő, sötétedésre felkapcsolódó tompított, de mi szabályozná a ködlámpa működését? Légtömegmérő, vagy fénysűrűséget mérjünk?
Marty Mcfly 2010.11.13. 16:25:44
olvasd el, amit pár kommenttel előbb írtam... ;-)
cso zsi 2010.11.13. 16:25:55
Többek közt ezért is nem volna szabad Európában (ezáltal Magyarországon sem) gyári amerikai lámpákat használni, nem felelnek meg az "E" normának. (a piros indexet ne is említsük...)
CD-R80 2010.11.13. 16:25:59
Marty Mcfly 2010.11.13. 16:33:10
színtévesztők is kaphatnak jogsit, legalábbis itthon nálunk és legalábbis, ha nem annyira súlyos! :-) ergó piros indexlámpa... pfff! Oldalt villog egy csík=index. Ez aztán tényleg nem lehetne zavaró!
cso zsi 2010.11.13. 16:35:18
Mindenféle világítás (a nappali menetfényen kívül) csak a helyzetjelző bekapcsolása után lehetséges.
Akkor is, ha a középkonzolon, vagy bal oldalon egy-egy nyomógombja van az első, és hátsó ködlámpának, és akkor is, ha a bajuszkapcsolón két "félautomata" karika kapcsol. www.bradgatemotors.co.uk/spares/media/gbu0/prodsm/saxo_indstalkfr_zh76888.jpg
Egyébként bizonyos Suzukikon, Opeleken (és talán Fordon is) sokkal zavaróbb a beszálláskor térddel megnyomható hátsó ködzáró folyamatos világítása, úgy, hogy a vezető nem is tud róla,mert a kormánykerék holtterében van a visszajelzés is.
cso zsi 2010.11.13. 16:38:54
Ezt a világon két helyen használják, míg máshol az irányjelző színe "borostyánsárga".
De a VW egyes típusainál, ahol LED-es lett a hátsó blokk, ott sikerült előállítani a fékezéskor észrevehetetlen irányjelzést.
Marty Mcfly 2010.11.13. 16:49:04
"Akkor a piros indexről nem tudod, hogy azonos a féklámpával, ugye? "
A színük azonos, de az index villog. Ez egy kicsit óvodásan hangzik, de így van. Én még sosem jöttem zavarba attól, ha valaki egyszerre fékezett és indxelt és mindkettő piros volt.
"Mindenféle világítás (a nappali menetfényen kívül) csak a helyzetjelző bekapcsolása után lehetséges."
Akkor ismét választ kaptam kérdésem lényegére, miszerint a helyzetjelző+ködfény kombó tudatos, "így vagányabb"-gondolkodásmódból ered.
BJoCi 2010.11.13. 17:07:53
Mehet pl. helyzetjelző + ködlámpa. Csak 35W a fogyasztása 1 izzónak. Amiért tetszik a dolog, hogy azért "ajánlják" ezt mert például erős napfényben egy H4-es izzós autónál nem látod ha villant a fénykürttel. Ha a ködlámpa világít akkor ezt jobban észreveszed.
Ezt menetjelzőfénynek titulálják, egészen addig szabályos amíg nem kapcsolsz mellé tompítottat persze ha nincs köd.
Sztem nem teljesen hülyeség.
[mike] 2010.11.13. 17:08:31
Fundy 2010.11.13. 17:14:49
BTW: Kéne egy mozgalmat alapítani mondjuk "Villogj rá minden szembejövőre akinek kancsal/nincs meg az egyik első lámpája" néven.
Marty Mcfly 2010.11.13. 17:18:14
senki ne mondja, hogy ez egy régi dolog, vagy tessék mégegyszer figyelmesen végigolvasni a posztot!
Másrészt nagy ívből leszarom, hogy ki hogyan világítja, díszíti fel a kocsiját; amiért mégis foglalkoztam vele, hogy megértsem, valóban van értelmes magyarázat, vagy a jelenség csupán a már többek által említett "plusz lóerőt" :-) hívatott jelezni.
Választ kaptam... :-)
KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.11.13. 17:23:05
_John_Doe_ 2010.11.13. 17:50:38
az automatikusan induló ablaktörlő (esőérzékelő)nem nedvességet mér, hanem fényt.
"streetfighter" 2010.11.13. 17:50:43
Ha ennyire komolyan érdekel a téma, akkor segítek és leírom az én verziómat. :)
A ködlámpa ott van a kocsin, mivel gyárilag járt hozzá. Ténylegesen szinte soha nem lehetne bekapcsolni, de én nem szeretem a haszontalan dolgokat, ezért az említett módon használom.
Nem a fényszóróval együtt, mert az értelmetlen lenne! (többletfogyasztás)
Tehát a városban a jobb láthatóság kedvéért: szürkületben = ködlámpa+helyzetjelző
sötétben = fényszóró
Remélem kielégítő volt a válasz. :)
cso zsi 2010.11.13. 18:00:25
"senki ne mondja, hogy ez egy régi dolog, vagy tessék mégegyszer figyelmesen végigolvasni a posztot"
Mióta élsz, és mióta vezetsz?
VW Bogár, I-es Golf, és Zsiguli Hella ködlámpával mond neked valamit?
images04.olx.hu/ui/1/57/45/42085245_2.jpg
users.atw.hu/megaymir/fenykepek/ayna/pict6975_ayna_cc.jpg?t=1
Nem mai darabok.
Ha a ködlámpa volt a legolcsóbb autópimp, akkor az 30 éve is népszokás volt. Bár akkoriban még tudták, mire kell használni.
Az is tény, hogy a Nysa mentőautón is éjjel-nappal ment az utólagos ködlámpa, ha nénózva közlekedett. Talán azóta használja boldog-boldogtalan, ha kell, ha nem.
Marty Mcfly 2010.11.13. 18:10:31
akkor te a légkondit is mindig használod, mert nem szereted a haszontalan dolgokat és gyárilag járt hozzá. :-)
de nem kötekedni akarok, értelek...
Marty Mcfly 2010.11.13. 18:16:31
USA-ban éltél, vagy mi ez a kötődés? csak mert töltöttem ott egy kis időt. De az egy másik poszt! :-)
cso zsi 2010.11.13. 18:24:37
De a nedvesség (pára) érzékelés már a videómagnókból is ismert megoldás. ;)
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.11.13. 18:28:09
Marty Mcfly 2010.11.13. 18:33:52
igen, ez a pontos példa! :-)
jelentéktelen alak 2010.11.13. 19:05:55
Viszont mikor ideköltöztem Írországba, nekem is feltűnt a helyzetjelző ködlámpa kombináció. Itt 10autóból 4 világít nappal. Ebből a 4ből 3 így 1.9 csak helyzetjelzővel. A maradék használ tompítottat esetleg reflektort.
Egyszer kipróbáltam. Nappal tök mindegy, hogy mi világít, esetleg a szembejövőknek nem az, de velük itt senki nem törődik. Este viszont kimondottan rosszabb. Így maradtam a megszokott tompított használatánál.
Ködben biztosan jobb a ködlámpa, de még nem vezettem akkora ködben, hogy kellene.
A hátsó ködlámpát, gyakrabban használnám, kiváltképpen a furgonomon. főleg gyorsforgalmi utakon, autópályákon erős esőben, a furgon szeret egy felhőt képezni maga köré az úton lévő víz permetből.
Tapasztalatból tudom, hogy ezen egy hátsó helyzetjelző nem világít át.
Ha éppen senki nincsen mögöttem túl közel, akkor ilyen esetben a hátsó ködlámpa fel szokott lenni kapcsolva. Aztán, ha nincsen permet, vagy közel ért valaki, akkor persze le, de egyébként jobban érzem magam, ha messzebbről látszik, hogy ott vagyok.
Na most sajnos a hátsó ködlámpa csak akkor világít, ha az első is. Pedig az első teljesen felesleges. Sőt, mivel nem lehet állítani a világításának a szögét, így ha meg van pakolva a furgon, akkor bizony az is felfelé világít.
Szóval elég hülye volt, aki így találta ki.
Engem, ha egy lámpa jól van beállítva, sosem zavar -kivéve, ha valaki reflektorral jön szembe, vagy mögöttem, vagy hátsó ködlámával megy előttem.
Az első ködlámpa, ha jól van beállítva, szerintem pont annyira zavaró, mint a tompított világítás, ha jól van beállítva.
Szerintem sokkal jobb bármelyik használata, mint amikor semmi nem világít, vagy csak a helyzetjelző világít mozgó autón.
De ez csak egy vélemény.
jelentéktelen alak 2010.11.13. 19:14:33
:-)))
Nem semmi érvelés. :-)
A furgonba én sem kértem a ködlámpát. De míg helyzetjelző izzóját magam tudom cserélni -és cserélem is 2-3havonta, a ködlámpa izzóját a szerviz hivatott cserélni. Így én inkább kerülöm a használatát. :-)
''autónepper.'' 2010.11.13. 19:14:33
"streetfighter" 2010.11.13. 19:19:15
He-he-he, nagyon vicces. :)
Timnorc 2010.11.13. 19:19:19
Igazad van. Az alap felvetésed nem magára a ködlámpa használatára vonatkozott.
A döntés - mondván a ködlámpát tompítottal vagy helyzetjelzővel együtt használja - a vezető kezében van. Ha betartja a jogszabályokat a döntése szabad. De mit is kell betartania:
1) A jelenleg hatályos kresz szerint (nem volt ez mindig így) szabályos lehet a ködlámpa tompítottal és helyzetjelzővel együtt is, és csak helyzetjelzővel is. --> 1/1975. (II.5.) KPB-BM e.r. 44. § (4) bek.
2) A ködfényszóróra vonatkozó szabályok világosan leírják, hogy milyen fényt, merre, milyen távolságban verhet. Ez miatt írtam, hogy nagy sebességnél értelmetlen. --> 6/1990. (IV.12.) KöHÉM r. 45. § (2) bek.
3) Az is szabályozva van, hogy milyen ködfényszórót lehet beszerelni, és azt hogyan. Ez miatt írtam, hogy a jól beszerelt és beállított első ködlámpa nem vakíthat. Minden más csak hiszti. --> 6/1990. (IV.12.) KöHÉM r. 46. §
4) A fenti KPM-BM e.r. 44. § (4) bekezdése azt is szabályozza, hogy milyen esetben használható a ködfényszóró tompítottal és helyzetjelzővel, avagy csak helyzetjelzővel egyidejűleg. Ha a látási viszonyok indokolják. Ez miatt írtam korában, hogyha már nem indokolják, akkor le kell kapcsolni. Azt pedig a vezető tudja eldönteni, hogy melyik módszerrel lát jobban.
Semmi sem szabályozza, hogy milyen gyakran szabad kapcsolgatni, tehát ha már nem indokolják a látási viszonyok le kell kapcsolni.
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.11.13. 19:19:25
"streetfighter" 2010.11.13. 19:22:48
Abszolúte nem pontos a példa. :)
A légzsákoknak az a feladata, hogy baleset esetén megvédjen. Ezt eddig sikerült elkerülni.
A lámpának meg az, hogy világítson. Én pedig világítok vele. :)
Vagy rosszul gondolom?
[mike] 2010.11.13. 19:23:39
@Fundy: szerintem meg indítsunk olyan mozgalmat, hogy csapdossuk meg azoknak a fejét, akik villognak a másikra, mint egy zárlatos ufó... ehhez mit szólsz?
Timnorc 2010.11.13. 19:24:08
Neked ismét igazad van.
"streetfighter" 2010.11.13. 19:29:36
A Suzuki GTI-vel is így jártam már 1995-ben.
Annak is gyári ködlámpája volt, és már akkor ki akartam használni.
"streetfighter" 2010.11.13. 19:31:23
Ezek szerint nálatok el is fogadják, ha jól értettem.
Timnorc 2010.11.13. 19:31:47
Marty Mcfly csupán érdekességként vetette fel a témát. Nem hiszem, hogy nagyon zavarná. Ha nem lennének ilyen kezdeményezők, akkor nem tudnánk most mit megvitatni.
Amúgy a 90-es évek elején még kellett a tompított a ködlámpához az akkori szabályozás szerint.
(Más: Akkoriban voltak más fura szabályok: egyik este a rend éber őre kiköttette velünk a pótféklámpát, mondván max. 2 db lehet. Ez 93 környékén volt)
Ja... És @[mike], ha majd kommentelőből előlépek, és netán úgy döntök, hogy írok a posztnak - mit-tudom-én - arról, hogy logikátlannak tartom, ha egy szgk.-n csak hátsó sárvédő gumik vannak, de elsők nincsenek, akkor majd ne vessz belém! Köszike. (Amúgy tényleg logikátlan)
"streetfighter" 2010.11.13. 19:35:47
"logikátlannak tartom, ha egy szgk.-n csak hátsó sárvédő gumik vannak, de elsők nincsenek"
Miért logikátlan?
Az elsők nem tudják a mögötted jövőre felverni a sarat, a hátsókkal ellentétben.
Fundy 2010.11.13. 19:40:42
Nem rossz ötlet, bár annyi energiából akár ki is lehet cserélni azt a szájbavert izzót és akkor nem néz a szembejövő motorosnak és nem fogtok mindketten megdögleni egy átlagos szombat estén ;)
Na melyik éri meg jobban?
2010.11.13. 19:42:22
:D
jelentéktelen alak 2010.11.13. 19:49:01
Itt szinte bármit elfogadnak. A lényeg, hogy lassan és a többi (előtted , vagy veled szembe haladóra) ne jelentsél közvetlen veszélyt.
Senkit nem érdekel, ha reflektorral mész éjjel-nappal, mint az sem, ha semmi világítást nem kapcsolsz a ködös, korom fekete éjszakában.
Viszont a műszaki vizsgán, idéntől, mindennek működnie kell az autón, amivel az fel van szerelve. Így az idei kiadású autók, már szerényebben vannak extrázva.
De igaz a használt autó piacra is állítólag, hogy megnőtt az értéke annak az extrának, ami nincsen az autóban.
:-)
"streetfighter" 2010.11.13. 20:03:36
"A lényeg, hogy lassan és a többi (előtted , vagy veled szembe haladóra) ne jelentsél közvetlen veszélyt."
"Senkit nem érdekel, ha ... semmi világítást nem kapcsolsz a ködös, korom fekete éjszakában"
Szerintem ez a két állítás üti egymást. :)
Quentin, Montargis-ból (törölt) 2010.11.13. 20:06:35
Csak tipp, de:
Ugye az átlagos közvilágítás mellett a tompika lényegében semmire nem jó. A ködlámpa elvileg nem vakít, hiszen alacsonyan van. Az autót meg ki kell világítani. Ezért logikusnak tűnhet, hogy mivel a ködlámpával sem látsz többet, de legalább nem vakítja a szembejövőt, a helyzetjelző meg kell, me' anélkül nincs ködlámpa sem.
Másik ötlet. Nem tudom melyik autóban hol van a kapcsoló, de az Omegában pl. olyan remek helyre került, hogy beszállásnál simán térddel lerúgja (tehát felkapcsolja) az ember, és ha a kapcsolóban lévő izzó réges-régen kiégett, akkor nem is veszed észre, hogy ég. (Na jó, ok, a lámpánál előtted álló autó hátulján látszik, de azt vagy észreveszed, vagy nem.)
Szerintem. :-)
Én beérem a mezei tompítottal éjjel-nappal, városon kívül és belül egyaránt.
[mike] 2010.11.13. 20:06:41
Különben is, januártól az egész sávon belül kacsázhat az egy nyomon haladó, erre is számítani kéne.
Joe1 2010.11.13. 20:14:28
Timnorc 2010.11.13. 20:14:33
A sárvédőgumikkal kapcsolatban úgy értettem, hogy a négy lehetőség közül a másik három esetben a szóba jöhető magyarázatok között van olyan, ami logikus. Viszont a hátsó van, első nincs reláció esetében nincs olyan magyarázat, amit én logikusnak tartanék.
Konkrétan az általad említettre (tehát a mögöttem
haladó védelme): A mögöttem haladót úgy is tudom védeni, ha mind a négy sárvédőgumi fenn van.
Quentin, Montargis-ból (törölt) 2010.11.13. 20:19:10
:-D
jelentéktelen alak 2010.11.13. 20:27:46
De nem itt.
Egészen más itt az értékrend és a szokások is.
Nehéz lenne elmagyarázni, de pár hónap alatt átlátható az egész.
Nem, nem azt mondom, hogy jobb ami itt van, csak hogy más.
Olyan érzésem van az itteni közlekedéssel, a magyar után, mint mikor valaki átesik a ló egyik oldaláról a másikra.
Pont annyira kell itt is figyelni, mint ott, csak másra.
Az mindössze a személyes véleményem, hogy inkább vezetek itt, mint Magyarországon. Miután megszoktam ugyanis, itt nyugodtabban lehet vezetni és akár hibázni is :-).
Nem így nyilatkoztam addig, amíg nem szoktam meg. Az az idő baromi idegesítő volt.
Itt olyan tempó a jellemző mindenütt még fényes nappal is, aminél a szürke szamarat a ködben is időben észre lehet venni. Így nem gond, ha valaki nem világít.
Ép ma történt egy érdekes dolog velem. Az előzmények teljesen megszokottak itt, de Magyarországon szerintem lincselés járna már azért is.
Megyünk haza a belvároson át. 2-5 öt autó megy előttünk (mikor mennyi) de tempó sosem éri el 25km/h-t.
Teljesen mindegy, hogy éppen ki megy elől, a tempó marad minden zöld jelzés után.
Így autózunk 4-5 km-t. Nem zavar a tötyögés, már teljesen hozzá szoktam. Beszélgetünk a közelgő ünnepekről, vagy éppen rádió hírein nevetgélünk, mikor megint megállunk egy piros lámpánál. Előttem egy koszos fehér, vagy nem koszos szürke idei kiadású BMW (x1-es, vagy kombi 3-as, nekem ezek egyformák).
Kipattan egy 50körüli nő a kocsiból és ordibálva jön felém. Szó szerint fröcsögött.
Lehúztam az ablakot, hogy mégis mit akar tőlem, mire alpári hangon kérdi tőlem, hogy miért megyek utána.
Hirtelen köpni, nyelni nem tudtam. Azt sem tudtam, hogy mióta van előttem, mert nem is érdekelt.
De ő várt a válaszra. Láthatóan érdekelte, hogy miért megyek utána.
Illett válaszolni, így mondtam neki, hogy azért mert előttem van.
Erre káromkodva vissza ült az autójába és átment a piroson.
Néztünk egymásra a párommal, de nem tudtuk megfejteni a hölgy dühének az okát. Aztán mikor zöld lett, immár senki nem volt előttem, így a sokáig tudtam menni 50-el.
Már itthon jutott eszembe, hogy utána kellett volna menni a hölgynek, és feltűnően követni. Csak, hogy legyen egy jó napja! :-)
De aki nem itt él, azt nem érti, hogy ez nem csak a jelenet miatt furcsa eset, hanem azért is , mert tud róla, hogy vannak mögötte. Vagyis használja a tükröt. Ez még annál is furcsább, mint az, hogy átment a piroson.
jelentéktelen alak 2010.11.13. 20:28:37
De nem itt.
Egészen más itt az értékrend és a szokások is.
Nehéz lenne elmagyarázni, de pár hónap alatt átlátható az egész.
Nem, nem azt mondom, hogy jobb ami itt van, csak hogy más.
Olyan érzésem van az itteni közlekedéssel, a magyar után, mint mikor valaki átesik a ló egyik oldaláról a másikra.
Pont annyira kell itt is figyelni, mint ott, csak másra.
Az mindössze a személyes véleményem, hogy inkább vezetek itt, mint Magyarországon. Miután megszoktam ugyanis, itt nyugodtabban lehet vezetni és akár hibázni is :-).
Nem így nyilatkoztam addig, amíg nem szoktam meg. Az az idő baromi idegesítő volt.
Itt olyan tempó a jellemző mindenütt még fényes nappal is, aminél a szürke szamarat a ködben is időben észre lehet venni. Így nem gond, ha valaki nem világít.
Ép ma történt egy érdekes dolog velem. Az előzmények teljesen megszokottak itt, de Magyarországon szerintem lincselés járna már azért is.
Megyünk haza a belvároson át. 2-5 öt autó megy előttünk (mikor mennyi) de tempó sosem éri el 25km/h-t.
Teljesen mindegy, hogy éppen ki megy elől, a tempó marad minden zöld jelzés után.
Így autózunk 4-5 km-t. Nem zavar a tötyögés, már teljesen hozzá szoktam. Beszélgetünk a közelgő ünnepekről, vagy éppen rádió hírein nevetgélünk, mikor megint megállunk egy piros lámpánál. Előttem egy koszos fehér, vagy nem koszos szürke idei kiadású BMW (x1-es, vagy kombi 3-as, nekem ezek egyformák).
Kipattan egy 50körüli nő a kocsiból és ordibálva jön felém. Szó szerint fröcsögött.
Lehúztam az ablakot, hogy mégis mit akar tőlem, mire alpári hangon kérdi tőlem, hogy miért megyek utána.
Hirtelen köpni, nyelni nem tudtam. Azt sem tudtam, hogy mióta van előttem, mert nem is érdekelt.
De ő várt a válaszra. Láthatóan érdekelte, hogy miért megyek utána.
Illett válaszolni, így mondtam neki, hogy azért mert előttem van.
Erre káromkodva vissza ült az autójába és átment a piroson.
Néztünk egymásra a párommal, de nem tudtuk megfejteni a hölgy dühének az okát. Aztán mikor zöld lett, immár senki nem volt előttem, így a sokáig tudtam menni 50-el.
Már itthon jutott eszembe, hogy utána kellett volna menni a hölgynek, és feltűnően követni. Csak, hogy legyen egy jó napja! :-)
De aki nem itt él, azt nem érti, hogy ez nem csak a jelenet miatt furcsa eset, hanem azért is , mert tud róla, hogy vannak mögötte. Vagyis használja a tükröt. Ez még annál is furcsább, mint az, hogy átment a piroson.
Timnorc 2010.11.13. 20:34:23
Az 1/1975. (II.5.) KPB-BM e.r. 44. § (8) bekezdése alapján lakott területen kívüli úton a forgalomban részt vevő gépkocsit nappali menetjelző lámpával vagy tompított fényszóróval nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani.
Tehát lakott területen belül csak a fent már említett feltételeknek kell megfelelni ahhoz, hogy a helyzetjelző + ködlámpa tompított nélkül szabályos legyen.
De lakott területen kívül lenne még egy feltétel:
A 6/1990. (IV.12.) KöHÉM rendeletben meghatározottak szerint a ködlámpaként használt fényszórónak meg kellene felelnie ugyanabban a rendeletben foglalt - nappali menetfényszóró lámpára vonatkozó - előírásoknak.
Ha egyáltalán lehetséges ez. Mert ha nem, akkor csak lakott területen belül szabályos.
Myta · http://www.stylebyme.blog.hu 2010.11.13. 20:37:06
"streetfighter" 2010.11.13. 20:39:09
Hááát, a leírásod alapján én nem oda való vagyok, az biztos! :D
Timnorc 2010.11.13. 20:48:59
Pont az imént írtam: Az általad említett első fényszóró csak akkor használható tompított fényszóró helyett, ha a 6/1990. (IV.12.) KöHÉM rendeletben meghatározottak szerint megfelel a nappali menetfény fényszóró követelményeinek.
Ugyanezen rendelet azt is szabályozza, hogy hátul is kell helyzetjelző lámpa. Az 1/1975. (II.5.)KPB-BM e.r. meg azt, hogy mikor kell öket használni.
CoIie 2010.11.13. 20:50:51
A kresz szerint szabályosan ki nem világított jármű pedig jogosan jár el. Tessék kinyitni a szemet és nem csak a fénypontokat észrevenni! Az evolúció ezért adott szemet, akit ez zavar az őserdőben már biztosan halott lenne, hamarosan a civilizációban is...! Ezért is jó az evolúció! ;)
FDToth 2010.11.13. 20:58:06
cso zsi 2010.11.13. 21:11:52
Azon kívül ugyanis a tompított használata kötelező éjjel-nappal. Az viszont a helyzetjelzővel együtt működik, tehát már lesz hátsó fény is.
@Timnorc: A sárvédő gumik a személygépkocsikon már nem kötelezőek hazánkban, a kilátást oldja meg a követő autó vezetője ablakmosó/törlő használatával.
Tehergépkocsira viszont kötelező.
Azaz, egy X6, vagy Humvee lefröcskölhet szabadon, de az Opel Corsa furgont már büntetik érte. ;)
Az első kerekek mögötti sárvédőt csak skandináv autókon, és tehereken láttam eddig, meg épeszű magánautósoknál.
Timnorc 2010.11.13. 21:21:02
A sárvédőgumik előírásaival kapcsolatosan igazad van. Ezt el kell ismernem, még ha nem is erről volt szó.
Csupán arról ejtettem szót, hogy milyen relációban logikus.
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.11.13. 21:32:48
KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.11.13. 22:10:45
jelentéktelen alak 2010.11.13. 22:12:02
Legalábbis, változtatnod kellene a közlekedési szokásaidon.
Nem ritka, hogy limit felével sem halad a sor, mert csak és az előzés szinte teljesen lehetetlen.
Tipikusnak mondható, hogy ha véletlenül észre veszi valaki, hogy előzik, akkor gyorsít.
DE:
Kevesebb az agresszivitás az utakon. Nem kell állandóan azzal törődni, hogy mögötted valaki siet, vagy jobban siet, mert elenyésző az ilyen eset.
Nagyon nyugodtan, kiegyensúlyozottan lehet itt közlekedni, ha az ember ráállt erre a stílusra. Nincsen aggódni való. Nekem egyre jobban tetszik. De az tény, hogy amíg nem állt át az ember, addig rágja a kefét minden méteren.
Szerintem a részedről is csak megszokás kérdése lenne... :-D
Már csak azon szoktam mulatni, hogy ugyan azzal stílussal, amivel Magyarországon lassú vezetőnek számítottam, itt én vagyok a cikázó villám. :-D
Na de minden ország más és más.
KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.11.13. 22:13:00
KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.11.13. 22:16:05
jelentéktelen alak 2010.11.13. 22:16:09
"gyári ködlámpa egyáltalán nem vakít, hisz 5m-re kell világítson! Ami vakít az a nedves úttest, ha egyáltalán! Ez van, nem kell belenézni! A napba sem tesszük! ;)"
Szerintem meg simán vakíthat.
Ha nagyon megpakolsz egy autót, akkor annak az elején lévő lámpák, más szöget fognak bezárni az úthoz képest.
A tompított lámpákat éppen e miatt lehet és illik lejjebb csavarni ilyen esetben. A ködlámpánál -tudtommal- nincsen erre lehetőség.
Vagyis, kellően megrakott autóval, akár vakíthat is a ködlámpa.
De az tény, hogy az esetek 99%-ban engem sem szokott zavarni a szembejövő első ködlámpája.
jelentéktelen alak 2010.11.13. 22:18:06
... hogy is értené, hiszen nem vagy számára ismerős.
:-D
CoIie 2010.11.13. 22:18:14
CoIie 2010.11.13. 22:19:00
KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.11.13. 22:21:07
Viszont nem vagyok ideges, a vérnyomásomat kb. napi 3 kávéval kell szinten tartani.
Furcsa volt az előző kommented, hogy az a nő így kipattant, nem is tudom erről az ébren alvó bandáról elképzelni, hogy ilyesmi is lehet. Bár kretén mindenhol akad...
jelentéktelen alak 2010.11.13. 22:24:06
Én azt sem olvastam, hogy a betévedt darazsat, ne a vezető terelgesse ki az autóból menet közben...
Egy csomó olyan dolog nincsen leírva, ami egyébként logikus.
De én nem reklamálok azért sem, ha nincsen ráírva a micro sütőre, hogy ne abban szárítsam a macskát. Eszembe sem jut ott szárítani, na meg macskám sincsen. :-)
KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.11.13. 22:25:05
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.11.13. 22:25:10
jelentéktelen alak 2010.11.13. 22:28:57
Hát én is meglepődtem.
Ráadásul -szerintem- semmi okot nem adtam neki rá.
Mentem úgy, ahogy menni tudtam az előttem haladóktól. Fogalmam sincsen, hogy mióta mentem utána, de biztos nem mentem sem közelebb hozzá, mint ahogy ők szoktak egymáshoz közel menni, nem dudáltam rá, nem villogtattam neki, nem tettettem az előzési szándékot, stb. Mentem, ahogy tudtam 15-25km/h-val, mikor milyen gyorsan tudtam.
A párom szerint, üldözési mániája lehetett.
De akkor elég szar lehet neki itt a Cork-i forgalomban szombat délután... :-)
jelentéktelen alak 2010.11.13. 22:30:08
Hogyne! Hideg. :-)
Nem vagyunk outgoing-ok... :-)
CoIie 2010.11.13. 22:40:25
Meg egyébként is a ködlámpa téma "vihar egy pohár vízben", nem több!
KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.11.13. 22:43:36
Azt mondta, valahogy úgy működik, hogy a munkáltatóval kell beszélned és kapsz valami utalványt, amivel megveheted és havonta vonják a fizuból.
Régóta szemeztem egy BMW City Cruiserrel, de a 900 eurós ára eltántorított, de 450-et adnék érte. :)
shop.bmwgroup.com/enfinity/Store-BMWShop-Site/LSMOBI/-/pdu-WFS-de_DE-EUR-ggqgMthKn8AAAAEWNQxA7I.Q-cCqgMthK3icAAAEmpuhZR3p3?noReload=true&SecondCurrency=
CD-R80 2010.11.13. 22:53:46
CD-R80 2010.11.13. 22:55:20
KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.11.13. 23:04:48
KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.11.13. 23:09:31
CoIie 2010.11.13. 23:10:14
CD-R80 2010.11.13. 23:17:54
Mert akkor le se nyomom a refit, sőt direktbe kötöm tompítottra..
D4D 2010.11.13. 23:25:32
D4D 2010.11.13. 23:28:34
Refi nálam az első 10-15 métert nem világítja meg. A nappali ledsor EU-s döntés.
D4D 2010.11.13. 23:33:09
Nappal azért járok köddel, mert kímélem a tompítottat.
Ugyanis nálam típusbaj, hogy olvasztja a dugaljat.
CoIie 2010.11.13. 23:33:43
A tompított 40m-re kell világítson, a ködlámpa 5m-re! Ha a tompítottól nem vakulsz, akkor nem vakulhatsz a ködlámpától sem! Minden érzés evvel kapcsolatban csak egy optikai csalódás! ;)
Pl. ha lekapcsolod a tompítottat és csak ködlámpával mész, sokkal kisebb fényt látnak szemből - ez gyakran tapasztalható és nem a vakítás miatt zavaró, hanem a tudat miatt, hogy ez normál látási viszonyok mellett szabálytalan! Tehát a ködlámpa, vakítás szempontból, még annyira sem zavaró mint a tompított! Együtt már 'irritálóbb' - gyengébb idegzetűeknek! ;)
De ha rosszul van beállítva, akkor minden lehet zavaró... (Kéretik jól beállítatni...)
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.11.13. 23:33:55
A ledsor meg lehet eu-s döntés, attól nem lesz szebb...
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.11.13. 23:36:08
Látom mindenre van magyarázat...csak vigyázz, mert még te magad is elhiszed.
D4D 2010.11.13. 23:39:51
A Toyotákon a gyári első köd eleve nem vakít, 4-féle Toyotán próbáltuk ki.
Fényesnek kurva fényes, de nem vakít. Sötétben az Avensis ködfényszórója kb 10-15 méterre világít, utána sötét (fekete!) az aszfalt.
D4D 2010.11.13. 23:51:56
D4D 2010.11.14. 00:00:29
Ledsor: Utána olvastam, az utólagos szerintem is hányadék, néhány gyári is.
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.11.14. 00:01:55
D4D 2010.11.14. 00:12:01
Fejtsd ki!
KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.11.14. 00:20:49
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.11.14. 00:22:13
CD-R80 2010.11.14. 00:23:59
Mit tettél hozzá ami eddig nem volt?:))
Magyarázod a szegény bizonyítványod?
Mint írtam engem nem érdekel, de ha vakít az baleseteveszélyes, bunkóság stb.. szóval egyéb érv?
Tudom, Brad Pitt is ködlámpával tolja Joliet..
Aki ködlámpa nélkül nem tud élni az ne vezessen.. mert 1: vak, 2: nem tud izzót cserélni, 3:csak hülye magyarázatokat tud kitalálni, 4: egyszer látta a Cobra11-et és azóta úgy érzi magát, mint aki 80e-t vezetett le a német pályákon havonta, ebből értetődően persze ő már a Dakart is letolja csíkzsebből biciklivel..
CD-R80 2010.11.14. 00:25:36
De kár is ezen lovagolni..:)
Aki reggel betolja a vasat melóba, délután meg haza az már csak tudja..:))
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.11.14. 00:25:53
CD-R80 2010.11.14. 00:28:54
Ezúton is megkövezem vagy követem magam. Persze szigorúan ködlámpával:))
Jó utat és hasonlóan defenzív szembejövőket kívánok neked mint te magad:))
KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.11.14. 01:07:10
D4D 2010.11.14. 01:41:18
A jobb be van egy kicsit sárgulva.
[mike] 2010.11.14. 01:43:48
Timnorc 2010.11.14. 07:35:45
"ha lekapcsolod a tompítottat és csak ködlámpával mész, sokkal kisebb fényt látnak szemből - ez gyakran tapasztalható és nem a vakítás miatt zavaró, hanem a tudat miatt, hogy ez normál látási viszonyok mellett szabálytalan"
Igazad van: Mivel a látási viszonyok nem indokolják, ezért a ködlámpa használata szabálytalan.
Viszont kérdésként merül fel bennem, hogy az idevágó rendeletben foglaltak szerint lehetséges-e az a helyzet, hogy egy fényszóró egyidejűleg megfelel a ködfényszórókkal kapcsolatban előírt követelményeknek és a nappal menetfény fényszórókénak is.
Mert ha igen, akkor teljesen más a helyzet.
Timnorc 2010.11.14. 07:39:19
Mindig szóvá teszem, most sem lesz másként:
Ha létezik "mentős", akkor "rendőrös", "tűzoltós", "vámosos" is.
Javaslom a "mentő" szó használatát.
Marty Mcfly 2010.11.14. 09:39:26
vicces az érvelés, de szerintem a magyar nyelvben a "mentős" szó a helyes! Ha belegondolsz, te is érzed, illetve rengeteg olyan szó-kifejezés van, ami tán nyelvtanilag vitatható, viszont a hétköznapi használata miatt mégis így a helyes! :-)
CD-R80 2010.11.14. 10:11:56
Ez ám a meggyőző érv:)
Ma direkt néztem kik mászkálnak ködlámpával.
20 év körüli szakadék autós meg néhány oktáviás plusz 40 fölötti Potemix törzsvásárlók voltak.
Te melyik vagy?
Javaslom keresd fel hétfőn az urológust:))
Érdekes módon nőket igen keveset látok ködössel.
Timnorc 2010.11.14. 11:00:15
Nem. Az első mondatoddal nincs igazad. A magyar nyelvben igenis a mentő a helyes, nem pedig a mentős.
Amúgy kérésednek megfelelően belegondoltam, és tényleg érezni lehet a nyelvtani vitathatóságot úgy, mint ahogy a hétköznapi használatban való kezdeti meghonosodást.
De ettől függetlenül még nem helyes.
Legjobban talán a "tűzoltó" szónál lehet a különbséget érzékeltetni:
Aki tüzet olt vagy hasonló munkát végez, és ez a hivatása, ő egy tüzet oltó személy, quasi tűzoltó személy. Ugyanígy annál, aki ment.
De még jobb, ha a magyarországi foglalkozások listája (FEOR szám) felöl közelítjük meg a dolgokat:
2226 - mentőtiszt (nem mentős tiszt)
5362 - tűzoltó
3212 - szakápoló (ha jól tudom ide kell sorolni a nem diplomás mentőt, tehát, aki nem tiszt)
Marty Mcfly 2010.11.14. 11:26:22
nem akarok nyelvtani értekezést csinálni a témából, de ha utána olvasol, ez fogalmi kérdés:
a "mentő" gyakorlatilag a mentőautót jelenti a magyar nyelvben, míg a "mentős" az a személy, aki a mentőben dolgozik.
Ez egy speciális eset, ezért nem lehet összehasonlítani az általad említett többi példával, amik pedig valóban úgy helyesek, ahogyan írtad is!
Te úgy szoktad mondani, hogy "képzeld, múltkor a mentő barátom..."?
:-)))
cso zsi 2010.11.14. 11:27:01
Nem mész mögöttük. :)))
"40 fölötti Potemix törzsvásárlók"
Te a reklámoknak hiszel, vagy te írod a szöveget ezekhez a zöldségekhez?
A gyógyszerreklámok alapján a lakosság impotens és mindig menstruál, vizelettartási gondjai vannak, hasmenős/szorulásos, elhízott, és kórosan sovány, valamint nem tud mosni, és mosogatni.
40 fölött mennyivel javallott a potencianövelő?
@D4D: "Fényesnek kurva fényes, de nem vakít. Sötétben az Avensis ködfényszórója kb 10-15 méterre világít, utána sötét (fekete!) az aszfalt."
Ez teljesen természetes, hiszen szórt fényt kell adnia, nem sugárvető az.
cso zsi 2010.11.14. 11:31:00
Javaslom a "Válasz erre" gomb használatát.
Minden hozzászólás jobb alsó sarkában ott kukucskál. Ezáltal gyorslink képződik ahhoz a hozzászóláshoz, amire válaszolsz, és tudni lehet, mit is akarunk egymástól.
csintapala (törölt) 2010.11.14. 11:36:40
Én meg azért nem lassítok le a falvakban 50-re, mert kímélem a féket.
Timnorc 2010.11.14. 11:41:00
Tényleg nem lenne lényeg, de most már csak a dolgok helyretétele miatt:
Példával jelzem, hogy milyen hiba ez az átlagembernél:
A rendőr járőr által végzett közúti ellenőrzésnél, vagy a rendőr járőr által végzett járőrözésnél szokták gyakran az alábbi dolgot eltéveszteni.
A járőr minimum 2 főből áll, egy járőrvezetőből és legalább egy járőrtársból. Tehát a járőr nem a személyt jelzi.
Na... Ez ugyanolyan. Mindenki érti, miről van szó, csak éppen nem helyes.
(---Flúgos Buszos---) 2010.11.14. 12:02:47
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.11.14. 13:25:00
D4D 2010.11.14. 13:30:11
Nappal azért járok köddel, mert kímélem a tompítottat.
Ugyanis nálam típusbaj, hogy olvasztja a dugaljat.
Ezentúl ígérem, mindig a tompított fog égni, a ködöt csak ködben fogom használni, de ha megint megolvad a baloldali dugalj, és ezért nem fog világítani a baloldali tompítottam, remélem te fogsz szembe jönni.
KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.11.14. 13:42:01
KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.11.14. 13:48:09
"streetfighter" 2010.11.14. 14:52:07
Amilyen egyszerü vagy, még el is hiszem.
"streetfighter" 2010.11.14. 14:54:50
Basszus, ne égesd már a Toyotát! ;)
"streetfighter" 2010.11.14. 14:58:09
Az új Oktáviánál a ködlámpa mellett van a nappali menetfény.
Nem azt nézted félre, okostóni?
D4D 2010.11.14. 16:08:21
Nálam a használat miatt folyamatosan megy a lámpa, ezért óvatosságból használok nappal ködöt, mert esetleg estére elmegy a fény, és a forró motortérben nem tudom megigazítani a dugaljat. Másfél órát emiatt meg nem szeretnék állni, míg kihül, ködlámpával meg az orromig sem látok, viszont a ködlámpa nappal látszik.
@"streetfighter":
Jogos, ezért elmesélem, hogy az előző Toyotámban 486000 km-nél még mindig a gyári kuplung volt benne, és azzal az autóval 260000-től folyamatosan városban jártam, vidéken alig.
Majd ha a lombhullatók is meg tudják ezt csinálni, akkor utána fikázhatnak egy anyaghibnás dugalj miatt.
CD-R80 2010.11.14. 16:20:07
egy szlovák rendszámos jampigyerek volt ha ennyire érdekel. Mellesleg biztos a kátyúkat kereste korán reggel, aztán meg ámátőr gyorsulásit rendezett mikor kielőztem.
@cso zsi: Én arra céloztam hogy van akinek csak a ködlámpa jut hogy nagyobbnak láttasson valamit.
Mindenesetre jókat mulattam micsoda indokokat képesek egyesek kitalálni.
"streetfighter" 2010.11.14. 16:48:13
Azért jó lenne, ha legalább te tisztában lennél a saját írásoddal!
Az általad említett "néhány oktáviás"-ba simán beleférne egy-két új is.
CoIie 2010.11.14. 16:57:14
CoIie 2010.11.14. 17:01:51
Ilyen ebben az országban jogilag nem létezik! :(
A ködlámpa az nem csak a funkciót jelenti, hanem a fizikai lámpatestet is. Az pedig nem üzemelhet csak a ködlámpára előírt feltételek mellett. A DRL azon kívül, hogy fotont bocsát ki semmiben sem hasonlít egy ködlámpára. ;)
"streetfighter" 2010.11.14. 17:20:06
"A DRL azon kívül, hogy fotont bocsát ki semmiben sem hasonlít egy ködlámpára."
Persze, csak egyes típusokon szinte ugyan az kinézetre.
A fényereje biztos más, de nappal azt észre sem veszed.
CoIie 2010.11.14. 17:24:05
csintapala (törölt) 2010.11.14. 18:54:37
Ezentúl ígérem, mindig a tompított fog égni, a ködöt csak ködben fogom használni, de ha megint megolvad a baloldali dugalj, és ezért nem fog világítani a baloldali tompítottam, remélem te fogsz szembe jönni."
Félve kérdezem, de az még nem merült fel, hogy megcsináltasd rendesen a foglalatot? Biztos nem lehetetlen. A problémát értem, de a ködlámpa állandó égetése nem a probléma megoldása, csak a megkerülése, másrészt meg szabálytalan.
CD-R80 2010.11.14. 19:43:30
Mindenesetre nyugalommal tölt el kellemes észrevételed hibámmal kapcsolatban:)
Ettől függetlenül számomra továbbra is potenciahiányosnak számítanak akik ködlámpa nélkül nem tudnak vezetni, vagy mindenféle hülye okokat találnak ki a használatára.
Nem is tudom egyáltalán hogy maradt fenn az emberi faj míg nem volt ködlámpa. Hiszen sok ember agyában dúl ezek szerint köd.
De ha ilyen remek összefüggésekbe is belelátsz bizonyára észrevetted miért is írunk néhányan a ködös ellen.
Leegszerűsítve:
így is túl sok balfék használja aki azt hiszi ha nem látja a napot az kötelező. De az nem jut el a pont agyáig hogy a beállítása is hasznos lenne hogy ne vakítson. Persze van aki úgy véli a gyári beáll. az tökéletes, amit 16éve Jürgen Borensen elvégzett a műszak vége előtt két perccel. Nincs ezzel baj. Nézz már körbe hány tompított fényszoró vakít? Nem halálos, csak épp aki az úton dolgozik tele lesz egy idő után a hócipője az ilyenekkel. S ne csodálkozzon utána a kedves ködös, matricás szupi jampigyerek hogy kiégeti a retináját 400W. De persze a munkába járó átlagpolgár ezt pont leszarja:))
Utána meg hisztizik hogy a bunkó kiégette a szemét. Arra véletlen sem gondol ő mit tett érte.
CD-R80 2010.11.14. 19:47:27
MekkMester 2010.11.15. 08:23:40
Akkora köd van a sofőr agyában, hgy a lámpa KELL! :)
Na! Akinek nem tetszik, vegyen napszemüveget.
imittto 2010.11.15. 10:16:06
isti77 2010.11.15. 14:29:28
Miért, csak ő fog meghalni, te nem?
GG81 2010.11.15. 15:04:04
fika-fika-fika!!! :-DDD
huspotyolo 2010.11.15. 15:18:59
D4D 2010.11.15. 15:43:30
Felmerült. Nem volt még rá időm. Nem 5 perces munka sajnos.
@isti77:
Ő fog megijedni attól, hogy ez mégsem motor.
@GG81:
Tudod ez legyen a legnagyobb baja. Még m,indig jobb mint Opel, Suzuki (Swift), Daewwoo, és az F-betűsek (Fiat-Ford-Francia).
subtotal 2010.11.15. 16:53:12
Szerintem jól csak az angeleye-os BMW-knek áll, olyanoknak mint ami a képen van, de ez nem jelenti, hogy menet közben is így kellene cruise-olni.
"streetfighter" 2010.11.15. 17:26:38
A kivétel erősíti a szabályt.
Egyébként a tény az tény, a japánok a legjobbak.
"streetfighter" 2010.11.15. 17:28:18
A Suzukit azt nagyon benézted!
D4D 2010.11.15. 20:10:13
"streetfighter" 2010.11.15. 20:42:29
Ha a megbízhatóságot nézzük, akkor nagyon.
D4D 2010.11.15. 22:33:57
Van a GA Swift, az egésaz jó, van az a Swift, ami Geo, az is kurva jó, van egy-két évjárat (nem tudom pontosan melyik), ami hulladék.
Ismeretségi körben a WagonR-t is van aki feldicsérte, másik ismerős meg feleannyi futással 5-ször annyi gonddal küszködött.
Vegyes a Suzukinál a kép.
"streetfighter" 2010.11.16. 09:13:15
Én csak a saját tapasztalatom meg a hallott információkra hagyatkozva mondom, hogy nagyon megbízható konstrukció.
Egyik ismerősöm kocsi bérbeadással foglalkozik és rengeteg Swiftjük van, nem hiába. :)
Timnorc 2010.11.17. 18:43:47
6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet
45. §
(1) Ködfényszóróval minden gépjárművet, mezőgazdasági vontatót és lassú járművet fel szabad szerelni.
(2) A ködfényszóró által adott megvilágítás a ködfényszóró középpontján átmenő vízszintes síkban és e felett a járműtől 25 méter távolságban 1 luxnál több nem lehet. A ködfényszóró csak színtelen (fehér) vagy kadmiumsárga fényt bocsáthat ki.
46. §
(2) A ködfényszóró átvilágított felületének alsó széle az úttest szintjéhez, 0,25 méternél közelebb, az átvilágított felület felső, a tompított fényszóró átvilágított felületének a felső szélénél magasabban, az átvilágított felület külső széle pedig gépkocsin és motoros triciklin a jármű legkülső pontjától, 0,40 méternél távolabb nem lehet.
55/A. §
(1) A gépkocsit fel szabad szerelni két, menetirányban fényt kibocsátó nappali menetjelző lámpával.
(2) A nappali menetjelző lámpa csak színtelen (fehér) fényt bocsáthat ki.
55/B. §
(2) A nappali menetjelző lámpákat a gépkocsin a következőképpen kell elhelyezni:
a) az átvilágított felület alsó széle az úttest szintjéhez 0,25 méternél közelebb és attól 1,50 méternél távolabb nem lehet;
b) az átvilágított felület külső széle a gépkocsi legszélső pontjától 0,40 méternél távolabb, a különböző oldalon lévő lámpák átvilágított felületének belső szélei egymáshoz 0,60 méternél közelebb nem lehetnek, azonban az olyan gépkocsin, amelynek a teljes szélessége nem éri el az 1,3 métert, a belső szélek közötti legkisebb távolság 0,40 méterre csökkenthető.
Timnorc 2010.11.17. 18:44:57
Összehasonlítás:
1) Elő van-e olyan jármű írva, amelyet csak az egyikkel szabad felszerelni? Nincs.
2) Mi a helyzet a megvilágítási paraméterekkel és a fényerővel? Mivel ez csak a ködfényszórónál van szabályozva, ezért ez sem kizáró ok.
3) Kibocsátott fény színe. A színtelen (fehér) mindkettőnél szerepel, tehát van átfedés.
4) A járművön való elhelyezési magasság: Szintén van átfedés. (Úttest szintjéhez képest 0,25 métertől a tompított fényszóró átvilágított felületének a felső széléig, de max. 1,50 méter magasságig)
5) A járművön való elhelyezési szélesség: Szintén van átfedés. (A jármű külső szélétől való legnagyobb távolság egyezik, a kettő közti távolság pedig csak az egyik esetben van szabályozva)
No comment.
Timnorc 2010.11.17. 18:52:14
És a foton...
"A foton az elektromágneses jelenségekért felelős elemi részecske. A kvantált elektromágneses mező gerjesztése kvantumának legkisebb egysége. A fény maga kvantált; a fény kvantumai a fotonok." (forrás: Wikipedia)
Kérdés: Létezik fény fotonok nélkül?
CoIie 2010.11.17. 22:15:52
-o-
Válasz: Létezik, 0 fényerejű fény esetén az nem tartalmaz fotont egyáltalán! ;)
Új kérdés: Létezik-e elektromágneses sugárzás fotonok nélkül! Azaz, szól-e a Kossuth Rádió abszolut sötétben? ;)))
CoIie 2010.11.17. 22:28:29
Mintha ez lenne írva, szabad 'fordításban', hogy nem szabad extra lámpákat elhelyezni a gépjárművön. Az is le van írva, hogy ködlámpával, DRL-lel fel szabad szerelni, bizonyos feltételek mellett, de az nincs leírva, hogy ködlámpa-DRL együttest alkalmazni lehet egy lámpatestben! Itt visszajutunk oda, hogy nem szabad extra lámpát felszerelni... Egyébként a DRL 1luxnál biztosan többet kell kibocsásson 25m távolságban, tehát nem lehet ködlámpa is egyben...
Timnorc 2010.11.19. 17:09:01
"0 fényerejű fény esetén az nem tartalmaz fotont egyáltalán"
Gépjárműveken elhelyezett fényszórók fényével kapcsolatos beszélgetés közben a fenti hozzászólás után számomra csak a gratuláció szavai maradnak.
Más:
Ha az embereket két csoportba osztjuk, és az egyik csoportba azok tartoznak, akik soha életükben nem tudják kimondani azt a mondatot, hogy "korábban másként gondoltam, de igazad van", a másikba pedig, akik ki tudják, akkor én a másodikba tartozom.
Ennek megfelelően, noha ebben a pillanatban az a meggyőződésem, hogy fent részletezett, hatályos szabályozás szerint lehetséges, és nincs tiltva az, hogy nappali menetjelző fényszóró és ködfényszóró egyetlen pár fényszóró legyen, amennyiben meggyőznek az ellenkezőéről, képes tudok lenni megváltoztatni a véleményemet.
Timnorc 2010.11.19. 17:15:41
"Egyébként a DRL 1luxnál biztosan többet kell kibocsásson 25m távolságban, tehát nem lehet ködlámpa is egyben."
Mint ahogy Te sem, én sem vagyok jogász, úgy hogy ne keseredj el; jogszabályi szöveget értelmezni nem könnyű.
"A ködfényszóró által adott megvilágítás a ködfényszóró középpontján átmenő vízszintes síkban és e felett a járműtől 25 méter távolságban 1 luxnál több nem lehet."
Ez a jogszabályi szabályozás szerintem azt jelenti, hogy a járműtől 25 méter vagy annál nagyobb távolságban igen is lehet több, mint 1 luxnál nagyobb a megvilágítása a ködfényszórónak, de csak akkor, ha a vizsgált terület a ködfényszóró középpontján átmenő vízszintes síkja alatt van.
CoIie 2010.11.22. 21:30:11
"Az egyetlen pár" nem nagyon értelmezhető számomra. Talán két pár egyben! Gondolom az a cél, ha nincs köd akkor DRL, ellenkező esetben a ködlámpa (is) működjön ugyanabban a szerkezetben. A két lámpa eltérő működését elektromos és mechanikai szinten biztosítani kell!
Ez azonban nem lenne több, mint a lámpák egybeolvasztása 'látszólag' közös testbe, mint pl. ahol a távolsági és a tompított izzó is egy búrában/lámpatestben van!
CoIie 2010.11.22. 21:39:29
Nyilván ennél sokkal több feltételnek kell megfelelni, nem hiszem egy jogász sokkal jobban tudná, hogy miről is van itt szó! ;))
Ez egy nem egyértelmű mondat és nem hiszem, hogy az eredeti kérdés értelme szerint az a kérdés, amit boncolgatsz:
"Egyébként miért jó a helyzetjelző ködlámpával?"
De jó próbálkozás, meg kell nyerni az autógyárakat, meg a helyi hatóságokat és mehet együtt a helyzetjelző a ködlámpával!
Új kérdés: miért nem jó együtt a tompított és helyzetjelző egy lámpában?
(Attól eltekintve, hogy biztonsági szerepe van a külön izzónak!)
Timnorc 2010.11.23. 17:40:31
Elbeszélünk egymás mellett. De a vita az vita, és hát ezért kedveljük ezt a blog-ot. És szerencsére Te nem vagy egy mocskolódó típus.
Én úgy értettem azt, hogy "egy pár", hogy egy pár (tehát 2 db) lámpatestben egy pár (tehát 1-1 db) izzó egy pár (tehát 1-1 db izzószállal).
Razumeš?
"Gondolom az a cél, ha nincs köd akkor DRL, ellenkező esetben a ködlámpa":
Nem. Mivel (ismétlem) 1-1 db lámpáról van szó, ezért a cél - az Általad gondolttal ellentétben - az, hogy amikor köd van, akkor ködlámpa, de ha épp' nincs, akkor minden szabálynak megfelelve DRL.
"A két lámpa eltérő működését elektromos és mechanikai szinten biztosítani kell":
Nem feltétlenül. A ködlámpa működését elektromos és mechanikai szinten biztosítani kell, ez igaz.
Vagyis: A megvilágítási paraméterek és a fényerő (fent idéztem) kizárólag a ködlámpánál vannak szabályozva. A színe legyen fehér, hisz' csak ilyen lehet egy DRL. Az elhelyezésnél szintén ügyelve a jogszabályi "átfedésre", má', ami a két fajta lámpa esetét illeti.
És a lényeg:
Éppen, hogy az eredeti kérdés az, amit boncolgatok:
Ha van a jármű elején egy pár lámpatest, ami jogszabályi alapon megfelel ködlámpának, és elektromos, illetve mechanikai szinten úgyszintén megfelel ködlámpának, és egyben (ez a lényeg) semmilyen szempontból nem mond ellent a DRL-re vonatkozó szabályoknak. Sokat téptem a szám (billentyűzetemet), hogy közöljem Veled, igenis lehetséges jogszabály szerint mindez.
Akkor... (fanfár) Akkor ha olyankor használok helyzetjelzővel együtt ködlámpát, amikor amúgy tilos lenne ködlámpát használni (fent ez is ki lett vesézve), akkor mivel az valójában DRL is, ezért nem követek el jogszabálysértést.
Timnorc 2010.11.23. 17:49:35
"Új kérdés: miért nem jó együtt a tompított és helyzetjelző egy lámpában?":
Kérdésre kérdés:
Nem jó együtt a tompított és a helyzetjelző egy lámpában?
"Attól eltekintve, hogy biztonsági szerepe van a külön izzónak":
Kérdésre kérdések:
A külön izzó külön lámpában vagy pedig egy lámpában tölti be jobban a biztonsági szerepét?
Van biztonsági szerepe a külön izzónak?
Egyik kérdésre sem tudom bizonyossággal a választ.
CoIie 2010.11.23. 18:37:44
Végül leesett, amit mondasz, és nyilvánvaló is, mert többen így használják 1000 éve, a Te gondolatmenetedet is erősítve. Azt gondoltam több vagy más van a gondolataid mögött! ;)
Azt nem értem, ahogy írod, hogy ha nem is mond ellen a ködlámpa a DRL szabályoknak (nem néztem mindennek utána), ...de annak ellentmond a ködlámpa használata, hogyha éppen nincs köd...
És akkor hiába DRL-ezni szeretnénk a ködlámpával, nem lehet!
Azt sem zárom ki, hogy nincs olyan rendelet valahol, ami leírja vagy vélelmezi, hogy a két fajta lámpa nem lehet egyben! De ha minden stimmel, akkor avval kell járni, csak ezt tudom 'javasolni'! (De nem jószívvel!;)
Az lesz a gond, amikor kérik az utólag felszerelt ködlámpa (vagy DRL?!) papírjait és nem lesz beleírva, hogy E engedélyű és kétfunkciós; köd- ill. DRL. Itt meg kell bukjon a dolog. Gyárit meg még nem láttam, ahol azonban nem nagyon szokott kérdezni a rendőr!
CoIie 2010.11.23. 18:45:26
Ha egyetlen izzó lenne és kialudna, azonnal egy 'széles' motorossá válna szemből a kocsi!
Van itt még több biztonsági ötlet, pl. az 'agyonkarácsonyfaizzózott' USA autók! ;) A harmadik féklámpa is onnan jött, pedig mennyire utálta a szerv egy időben a főként házilagos pótféklámpákat! (Van ahol +2 volt!)
Szerintem ez kezdetben deviáns magatartásnak minősült az autósok körében is, mint szintén korábban a tompított nappali használata! Irritáló volt! ;)) Most meg az is kötelező vagy 'normális' ott is ahol éppen nem kell bekapcsolni feltétlenül!
Timnorc 2010.11.23. 19:08:09
Ámen.