Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) kresz (720) KRESZ (1) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Nem kell félni az elfogyó sávtól

2011.03.21. 07:43 :: Don Blasius

Időnként mindig előjön a vita az elfogyó sávok használatáról. Vannak, akik nem merik használni, mert szerintük pofátlanság, holott más országokban elfogadott a "cipzár-elv". Sokan pedig egyetértenek abban, hogy ha már ott az aszfalt, akkor használjuk már, amíg lehet, addig is csökken a sor. Utóbbi helyszín nem olyan régen lett így kialakítva, talán az újdonság miatt sem használják ki az autósok, pedig talán akkor kisebb lenne a tumultus az Erzsébet híd pesti hídfőjénél. Inner Circle tanácsa mellé képeket is küldött, amin látható, hogy tényleg lehetnénk ügyesebbek.

Ez nem jó sztori, csak felhívás: tessék bátran használni a Március 15-e téren az Erzsébet hídról (Buda felől) lekanyarodó, aztán a híd alatt visszaforduló mindkét sávot! Szabályos és nagyon hasznos! Naponta látom, hogy az autók csak a belső sávban állnak (1. kép), a téren "megszülető" külső sávba senki nem megy ki. (Nyáron ennek a sávnak az elején megáll egy-egy turistabusz, de utánuk már mindenképpen használható a sáv.) Gondolom, azért, mert ez a sáv a lámpa után (a híd alatt) úgyis megszűnik, és nem akarnak pofátlanok lenni. Pedig ez esetben indokolt lenne, mert a csomópont szűk keresztmetszete éppen ez a lámpa a tér Duna felőli oldalán. Ez fogja meg az autókat, nem a következő, híd utáni lámpa, ami a rakpartra lejutást szabályozza.

Az első lámpánál maradva, ezt a tér felújítása után tették ide, addig csak a balra kanyarodókat szabályozta lámpa. A gyér gyalogosforgalmat elbírta simán a zebra is, főleg mert az autók többnyire álltak a későbbi, rakparti lámpa miatt (akkor még az volt a szűk keresztmetszet). Most talán az új bicikiliút miatt került ide a lámpa, aminek nagyon, nagyon rövid a zöldje, és kevesebb autót enged át, mint amennyi elférne a híd alatt a következő lámpa előtt.

Aztán pirosra vált ez a lámpa, zöldre a következő, és szépen eltűnnek az autók a híd alól (2. kép) - de a többiek a Március 15-e térről a piros lámpa miatt nem hajthatnak utánuk. Ha mindkét sávban jönnének, akkor kétszer annyit engedne át az első lámpa és a híd alatti sávok szépen feltöltődnének. (Másfelől nem lehet behajtani ebbe a kereszteződésbe, nem vennénk el más elől a helyet.) Nem fordulhatna elő, hogy a második lámpa hiába ad zöldet, miközben az első lámpa előtt pirosnál várakoznak. Nem érdekes, ha valaki a vélt érdekeinek védelmében erőszakoskodik a belső sávban és nem engedi be a külsőben várakozót; úgyis pikk-pakk zöldet kap, eltűnik, mögötte a piros lámpa gátat vet a belső sáv utántöltődésének és a külső sáv mindenképpen szabad utat kap.

De ehhez el kell menni a külső sáv végéig, és ott tessék megállni és besorolni a belső sávba! Több autó is megállt egyből a zebra után és várta, hogy beengedjék; ilyenkor a mögötte jövő lefékez a zebrán és káromkodik (aztán a gyalogos és a kerékpárúton érkező kerékpáros is), teljes joggal. Ha kijöttél a külső sávba, akkor alkalomadtán menj vissza a belsőbe vagy menj el a végéig, de ne állj meg félúton.

Persze csodák nincsenek, ekkor a második lámpa lenne a szűk keresztmetszet, vagyis a dugó nem tűnne el, csak egy kicsit kisebb lenne és egy kicsit előrébb jönne. De legalább nem (vagy csak ritkábban) nyúlna ki az Erzsébet-hídra (3. kép), ott a buszoknak nem kéne várakozniuk vagy kikerülniük a kanyarodókat, ezzel nem mennének be a forgalmi sávokba a buszsávból, és a Váci utca - Irányi utca irányba is egyszerűbb lenne letérni, sőt, talán kevesebben előznék végig balról a sort és pofátlankodnának be az elején, ezzel feltartva a Szabadság-híd felé tartókat, stb. Ráadásul nem kapna idegbajt az az autós, aki végigállta a belső sávban a sort, aztán látja, hogy valaki a legvégén, a híd alatt teljesen szabályosan bekéredzkedik a külső sávból.

 

206 komment

Címkék: budapest közlekedés híd dugó belváros

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szelki Lata 2011.03.21. 13:46:17

@Aabroncs:
"A csordában állok és a közötted lévő különbségeken kezdd el törni a fejed Te is és a többiek is, akik szerint ez így jó..Vajon az a sok ember mind hülye?? :-)) Ők mind hülyék, de ti nem..Biztos ez?? "

Igen, ez egészen biztos.
Én azt veszem észre, hogy az itt kommentelők nagyobb része mond ellen neked, és ért egyet e cikkel. Tehát érdemes lenne neked átgondolni a véleményedet.

A hozzád hasonló emberek azok, akik nem veszik tudomásul, hogy a hídról 2 sáv kanyarodik szabályosan a Márc. 15-e térre. Ezért a hozzád hasonlók miatt torlódik a sor a híd közepéig 1 sávban. Pedig a hídról 2 sáv kanyarodik jobbra a tér felé, és ott is 2 sáv megy egészen a híd alatti sávelfogyásig. Azért van 2 sáv, hogy használjuk.
Az pedig, hogy ennek mi az értelme leírta a cikk. Az első lámpa 10mp-ig zöld, a második 20mp-ig. Ezért van az első lámpánál 2 sáv. Mert 2x10=1x20.
Jó lenne, ha visszavonulnál, mert elég kiábrándító, hogy az értelmesek fáradnak ki, és a hülyék maradnak.

qwertzu 2011.03.21. 13:50:07

@krampam:
"ha az általad elképzelt helyzet megvalósulna, t.i. hogy mindenki használná pl a szóban forgó jobb sávot, máris ugyanolyan lassan haladna az egész tömeg. "

Ez lenne a lényeg. A végcél. Hogy a két sáv ugyanolyan gyors legyen. Ezt pedig csak úgy lehet elérni, ha mindkét sávot egyformán használjuk. Azt hogy néhányan rosszul értelmezett udvariasság miatt nem használják az elfogyó sávot, az nem a sávot használók hibája. Használja mindenki ameddig tart, és akkor nem lehet pofátlakodni.

krampam 2011.03.21. 13:51:33

@Leadfoot: "Itt nem az a lényeg, hogy én előrejussak, hanem hogy nem vagyok hajlandó az ostobák által generált dugót fokozni."

de értsd meg, sok esetben semmivel sem sem lesz gyorsabb a haladás. persze leszámítva az olyan helyzeteket, amikor ezzel meg lehet gyorsítani a kereszteződésen való átjutást. de pl az én példámban (pesti rkp.) semmivel nem gyorsul fel. leszámítva az audisnak/suzukisnak/terepjárósnak.

EG0 2011.03.21. 13:54:17

@krampam: Ilyenkor örülök, hogy motorosoknak legálissá tették.. van abban valami felemelő, amikor úgy mész el párszáz dugósat játszó autó mellett, hogy integethetsz a rendőrnek meg a forgalmi kameráknak is akár.
(És tényleg mennyivel biztonságosabb, mint két sor visszapillantó tükör között elmenni, mint korábban...)

Leadfoot 2011.03.21. 13:54:37

@krampam: Oké, megértettem. :-) De én általánosságban beszéltem.

Ez a jelenség (sáv üresen hagyása több száz méter hosszan) bizony szép dugókat tud generálni. Még az is előfordulHAT, hogy a sor vége eléri a legközelebbi lámpát, ahol elkezdődik a kereszteződésbe beragadás c. népi játék, az a keresztező úton is torlódást generál, stb.

krampam 2011.03.21. 13:56:27

@qwertzu: "a két sáv ugyanolyan gyors legyen."

igenám, de csak addig gyorsul fel, amíg nem jön az elfogyás. azon a keresztmetszeten, u.o. sebességgel áramlik át a tömeg. egyszerű áramlástan.

EG0 2011.03.21. 13:57:01

@newtehen: tuti nem indexeltél, csak befúrtad a kocsi orrát. Egyébként is tudhatnád, hogy nagy fekete luxusbevásárlókocsi elé ne furakodj be!

krampam 2011.03.21. 13:58:32

@Leadfoot: "a sor vége eléri a legközelebbi lámpát," igen, ebben az esetben indokolt.

qwertzu 2011.03.21. 13:59:15

@krampam: Nyilván. De amíg két sáv van, addig mindkettő ugyanakkora sebességgel haladna. Nem az egyikben állók anyáznak a másikban haladókat. A sor nem torlódna esetleg hátra a következő kereszteződésig, stb... .

gregibroki 2011.03.21. 13:59:47

Mi lenne, ha nem is közlekednénk? :) Megoldódna minden probléma.

randomuser1 2011.03.21. 14:02:12

monnyuk lehetne szavazódoboz is, abból kiderülne h ide az elfogyósávon előrehajtás vagy a belsősávbanálldogálás fétisisztái járnak-e többen ...

krampam 2011.03.21. 14:03:53

@qwertzu: "A sor nem torlódna esetleg hátra a következő kereszteződésig"

igen, az előbb is írtam, hogy ebben az esetben indokolt. de pl a rakpartos esetben nem. meg számtalan ilyen van.

pl egy sávból lehet majd balra kanyarodni a lámpa után, ezért az az oszlop lassabban halad. a "sikeres ember" persze a gyorsabb sávban halad, majd a mellette lévő kanyarodó sávba szépne megpróbálja magát befúrni. ezzel persze feltartja a "gyorsabb" sort, ami emiatt a hülyefasz miatt teljesen blokkol. de ő előrébb van 20méterrel/5 perccel... vááá

qwertzu 2011.03.21. 14:06:55

@krampam: Az egészen más szituáció, nem elfogyó sáv. Az tényleg udvariatlan. Ha ráadásul záróvonalon keresztül csinálják a befurakodást (és úgy szokták), akkor persze mehet a szívlapát.

kafferbivalybalamber 2011.03.21. 14:11:46

Az egyébként egy külön kérdés, hogy a pesti alsó rakparton a Dráva utcánál ugyan mi az anyjuk valagáért nem csinálják meg kétsávosra azt a rohadt felhajtót. Előtte is két sáv, utána is két sáv, azon a kis szakaszon meg a szopás. Pedig még a hely is meglenne hozzá, le se kéne bontani semmit se.

krampam 2011.03.21. 14:16:36

@qwertzu: "Az egészen más szituáció, nem elfogyó sáv." igen, tudom. de hasonló mentalitás. mindegy. igyekszem sztoikus nyugalommal kezelni az ilyet.

konrada 2011.03.21. 14:23:42

Én azokkal értek egyet, akik ilyen estben szépen végig állják a sort, Isten tartsa meg jó szokásukat!

Miattuk lehet közlekedni valamennyire gyorsabban ebben a városban!;))

(Persze ha valaki dafkéból próbálkozik: azaz úgy, hogy azért megy az álló sorból a néhány üres parkolóhelynyi hosszra, avagy az egyébként kanyarodósávba ki, hogy majd elém bevágjon, hát előjön a farkasvakság belőlem is (aminek a tünete, hogy csak az elöttem menő kocsi hátulját látom, de azt is csak úgy, ha 1-2 méterre van, így tapadok rá;), de ha csak azért áll valaki rá egy sávra, mert ő már az Osztapenkonál besorolt abba a sávba, mely kiviszi Káposztásra... hát én komolyan veszem a jobbratartási szabályokat.;)

kafferbivalybalamber 2011.03.21. 14:24:16

@krampam: Nem. A kanyarodó sávban előresunnyogni pofátlan köcsögség, az elfogyó sávot zippzárelvvel használni meg a dolgok rendje. Nem azért építették oda azt a sávot, még ha el is fogy, hogy belepje a por, mert senki nem használja.

Szelki Lata 2011.03.21. 14:24:27

@krampam: Légyszíves olvasd már el még egyszer a cikket, és akkor rájössz, hogy miért érdemes jelen szituban mindkét sávot tölteni az első lámpánál.

qwertzu 2011.03.21. 14:25:02

@krampam: Nagyon nem. Az elfogyó sávban nem tartok fel a sávomban mögöttem jövőket, akik más irányba mennének mint én.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.03.21. 14:26:26

@qwertzu: Az a helyzet, hogy ha van egy tölcséred, amin átfolyik a víz, akkor annak a max áteresztőkapacitását a tölcsér nyílása határozza meg, és nem az, hogy 1db 2l-es üvegből, vagy 2db 1l-ből öntöd belé a vizet....
Szóval édes mindegy, hogy átsorolnak-e.
Ha meg minden áron azt akarjuk, hogy átsoroljanak, arra is van megoldás, fentebb írtam.

qwertzu 2011.03.21. 14:30:29

@newtehen: Viszont ha kétszer akkora a tölcsér felső nyílása, akkor sokkal egyszerűbb használni. Ha meg a tölcsér felső része esetleg szűkebb, mint az alja, akkor az áteresztőkapacitást lehet növelni a felső rész növelésével.

qwertzu 2011.03.21. 14:31:57

@newtehen: Ja és a víz szépen kitölti a rendelkezésére álló helyet a tölcsérben, amíg lefolyik, és nem a tölcsér alja fölött áll meg oszlopban.

phaszfej 2011.03.21. 14:33:48

Aki ezt a hülyeséget leírta az egy barom. ha használják azokat a sávokat, csak annyiban más, hogy több kocsi lesz a városban, gyorsabban senki sem fog haladni. Gondolkodjon már az illető! Az idege felülírta a józan eszét, tehát buzi az illető. Az sokkal elszomorítóbb, hogy buzik is vezetnek kocsit, mert nincsenek a józan ítélőképesség birtokában.

dr. trafik nomac 2011.03.21. 14:40:19

@kafferbivalybalamber: Na ja, csepelen a lagymanyosi hid alatt, kb. egy 3 meteres szakasz hianyzik a 2 savbol, ezert aztan megy a szopas ott mindig, raadasul, egy tok ures beton van csak rajta, egy masik tok ures beton mellett. Es van me gapr ilyen, mindazonaltal, eleg elekserito, hogy sokan annyire sem elozekenyek a masikkal, hogy beengedjek a savba.

Integrált Szerverterror 2011.03.21. 14:40:48

Én is mindig végigmegyek ilyen helyeken meg indexelek is, be is engednek egyből. De hogy utána miért dudálnak...

seagull 2011.03.21. 14:52:41

@Aabroncs: Tipikusan magyar ez a vita is, úgy látom: megvan a két tábor, meggyőzni egyiket se lehet, érvek nem számítanak. Bizony Aabroncs, van olyan helyzet, ahol a szerinted udvarias magatartás a forgalmat akadályozza, ilyen pl. a cikkben említett kereszteződés, vagy, ahol minden nap járok, a Nagyvárad térről a Haller utcára kanyarodó sáv. Itt a zöld alatt a magyar autós dinamikus elindulásának is köszönhetően 3-4 autó jut át(a 4. már a sárgán). Nagyobb forgalom esetén az előző keresztedődésből sem tudnak kikanyarodni a zöldre, mert belóg a sor vége, miközben a majdan fogyó sávban senki sem áll, mert "udvarias". Szerintem meg fefejű vagy balf.sz. Kétszer annyi autó tudna átmenni a zöldön és utána, a kereszteződés után szépen működhetne a cipzár elv. Ami ugyan nincs a Kreszben, de a józan ész ezt diktálná, és mindenki jól járna. de az nálunk nem szempont, csak hogy mindenki saját maga járjon jól. Ehhez persze kellenének még feltételek, például a már megénekelt helyes technika, hogy nem a kanyarodás közben próbálok besorolni, ezzel elzárva a háromsávos Üllői forgalmát, hanem a sáv végén és akkor mindenki befért. És ha még utána sem a birkózás menne, a beengedlek/nem engedlek/ de akkor is betolakodom, akkor lehetne folyamatos a forgalom. De ez csak szép álom.
De hogy ne csak ezt a fajta nézőpontot szapuljam, magam is úgy gondolom, hogy pl. az Üllőiről a gyorsforgalmira az araszoló sort beelőzve az utolsó pillanatban besoroló,vagy pl. a szintén említett pesti alsó rakpartól a Dózsa György felé felhajtva 120-szal a sor elejére száguldó, majd a forgalom elől elzárt területen keresztül erőszakosan besoroló huszárok nem folyamatos haladást tartjá szem előtt egyszerűen pofátlanok. És sokszor én is értetlenkedek az előttem állón, aki már 10 perce araszol, de boldogan beengedi a 4. ilyen pofátlankodót is, hogy ő vajon mitől ennyire előzékeny. És kezdem magam baleknak érezni a hosszú araszolás miatt...

Lipi1945 2011.03.21. 14:54:13

"Nem kell félni az elfogyó sávtól"

Nem én félek az elfogyó sávtól, hanem az elfogyó sáv fél tőlem!

Szelki Lata 2011.03.21. 14:55:42

@newtehen: Ez a bizonyos tölcsér úgy néz ki, hogy 2 szűkület van rajta. Az első 2x olyan szűk, mint a második. Viszont az első szűkületből kettőt terveztek oda. A hülye autós mégis csak az egyiket használja, így kárba vész a 2. szűkület dupla akkora áteresztő képessége is.

Szelki Lata 2011.03.21. 14:59:35

Ezt a szituációt a víz egyébként jobban megoldaná, mint az autóstársadalom, úgy látom.

Alikam 2011.03.21. 15:00:52

@seagull: azért előzékeny mert pancser, vagy fél, hogy valamelyik idegbeteg ráhúzza a kormányt.

kafferbivalybalamber 2011.03.21. 15:02:53

@Szelki Lata: Az azért van, mert a víznek több esze van.
Amúgy ezt figyelembe kellene venniük a forgalomszervezőnek is, azt hiszem, persze ha nem a forgalom akadályozása lenne a céljuk.
Az ilyen elfogyó sávoknál, mint ami a képen van odafönt, nem záróvonallal kéne bohóckodni, hanem betonfallal. De legalábbis Demszky-bogyókkal, mint a Körúton, és csak a legvégét nyitva hagyni átsoroláshoz.

kafferbivalybalamber 2011.03.21. 15:03:42

@nomac: Tuti, hogy direkt csinálják. Az autós az első számú közellenség, ott kell kibaszni vele, ahol csak lehet.

randomuser1 2011.03.21. 15:08:27

monnyuk aki az újpesti rakparton megy mind1 h az elfogyóban vagy a tötymörgőben egyformán lúzer, fel köll menni a parlament után, esetleg a margithíd elött a felsőrakpartra oszt nincs stressz.

MaCS_70 2011.03.21. 15:12:41

Halihó!

Akkor engedtessék meg, hogy egy kicsit szakmai szemszögből is nyilatkozzak az elfogyó sávok természetrajzáról! Nem biztos, hogy igazam, van, de szerintem logikus, amit le fogok írni.

Először is: a helyes megoldás az, ha a forgalom egyenletesen oszlik meg a fő- és az elfogyó sáv között, az elfogyóban MINDENKI végigmegy a sáv végéig, a fősávban pedig MINDENKI beenged EGY autót az elfogyó sávból. Erre Magyarországon nincs szabály, de ez az a magatartás, ami a legnagyobb áteresztőképességet biztosítja.

Hogy miért is?
Első sorban, mert így a teljes útfelületet kihasználjuk — de messze nem ez a legfontosabb, bár fontos.
A lényeg viszont az, hogy a forgalom így folyamatosan tud haladni. Egy útszakasz, és főleg egy csomópont áteresztőképességét az tudja igazán drasztikusan csökkenteni, ha megtörik a forgalom ritmusa. (Ezért van pl. az, hogy egy pofátlan sávváltogató cikázó maga mögött párszáz méterekkel komoly dugót tud okozni.) Ha az elfogyó sáv végén meg kell állni (mert nem engednek be), megtörik a lendület, a lefékezés-felgyorsítás időveszteség. Nem csak az adott autósnak, hanem az egész forgalomfolyamnak — ami láncreakcióként terjed hátrafelé. Ha valaki idő előtt sorol be, szintén megtöri a ritmust, ráadásul kiszámíthatatlanná teszi a forgalom menetét.
Ha viszont a sávok összefolyásánál következetesen működik a cipzárelv, senkinek nem kell indokolatlanul megállnia, és a fősávban haladók ugyan deficitet szenvednek az elsőbbségük terén, ezt viszont többszörösen visszakapják azért, mert az egész forgalom lényegesen jobban halad.

Tőlünk nyugatra ez a teljesen elfogadott magatartás, még ahol nem is kötelező követni, ott is a legtermészetesebb dolog, hogy MINDENKI betartja. Ott ugyanis — szemben a nálunk tapasztalhatóval — működik az az elv, hogy működjünk együtt a közlekedés folyamatos menetéért, ne fogcsikorgatva ragaszkodjunk az elsőbbségünkhöz, hanem nyilvánvalónak vesszük, hogy nem egyedül vagyunk az úton és kooperálunk annak érdekében, hogy MINDNYÁJAN jobban járjunk.

Üdv: MaCS

maC 2011.03.21. 15:14:48

Azt nem értem, hogy most miért nem "bezzegnyugaton"-ozik senki?

Nem kell messze menni, Ausztriában egyenesen kötelező a cipzárelvet alkalmazni! (Einordnen lassen!)

Ugyanis pont azért és pont az adott helyen vannak az elfogyó sávok kijelölve, hogy ott torlódjon fel az a forgalom, amit az út kapacitása már nem bír el. Ott torlódjon fel, és ne párszáz méterrel korábban, mondjuk egy kereszteződés közepén. Ugyanis ha több az autó az úton, mint amit az elbír, így is úgy is fékezés majd dugó lesz a vége, ha száz méterrel korábban sorolsz be, akkor a továbbmenő sáv ugyanúgy túl fog terhelődni, csak legfeljebb száz méterrel hamarabb.

Ezért kellene nálunk is a KRESZ-ben kötelezően előírni a cipzár elvet.

MNOP 2011.03.21. 15:17:32

ha már Erzsébet híd, és a rakpart is szóba jött: Kellene már egyet állítani a lámpán a rakpartról észak felé közlekedők kedvéért; hihetetlenül megfogja a forgalmat az újra bekapcsolt lámpa.
Kapcsolják ki, sokkal jobb volt, minden irányból.

MaCS_70 2011.03.21. 15:18:23

@Aabroncs:

Igen, a benzinkutas surranópáya nettó pofálanság, mert a közlekedés egészét lassítja (a besorolás megtöri alendületet), az ügyesen mások kárára jutnak előnyhöz.

Az elfogyó sáv kihasználása viszont (feltéve, hogy működik a cipzárelv) a forgalom egésze számára (tehát a beengedőknek is!) előnyös.

Üdv: MaCS

kafferbivalybalamber 2011.03.21. 15:32:21

@maC: Az a természetes, és normális, azért nem bezzegnyugatoznak. Még egy "Magyarország, én így szeretlek" totál agyhalált se olvastam, pedig az a kedvencem.
A KRESZ-ben pedig nálunk teljesen értelmetlen előírni bármit vagy akármit, ameddig ilyen impotens és idióta rendőrségünk van, amelyik semmit nem tartat be belőle. Nem tökmindegy, milyen szabályt nem tartanak/tartatnak be?

maC 2011.03.21. 15:43:13

@kafferbivalybalamber: Egyetértek veled, viszont ezen a blogon meglepően gyakran szoktak betű szerint idézni a KRESZ-ből. Ha benne lenne a cipzár elv, nem kellene vitatkozni azon, hogy ki a birka és ki a köcsög ;)

mohopasi 2011.03.21. 15:48:42

Buzdítsunk fel mindenkit a külső hamarosan elfogyó, vagy kanyarodósáv használatára, aztán anyázzuk őket, mert bepofátlankodva előzik a sort. Nyuszika... Rajtad megint nincs sapka. :D

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.03.21. 16:02:08

Amúgy hogy a forgalomszervezőknek mi a célja, azt gyönyörűen példázza az az eset, hogy amikor a Hungária körúton a magas benzinárak miatt csökkenő forgalom hatásaként elfogytak a dugók, gyorsan átprogramozták a lámpákat, hogy mégis legyenek torlódások. Ez vajon mi?

kafferbivalybalamber 2011.03.21. 16:07:55

@maC:
A birkák nem alkalmazzák a zippzár-elvet, valamint háromsávos autópályánál rendíthetetlenül hatolnak előre a középső sávban száztízzel, bármit is mond (vagy mondana) a KRESZ. Közben persze emlegetik a sok köcsögöt, akik ezt máshogy csinálják.
Szerintem ebből a szempontból olyan sokat nem változna a helyzet. :)

Peetee 2011.03.21. 16:27:16

Az emberek félnek.
Tatabányán van 2 hely, magáért beszél mindkettő.
Egyik a kertvárosi körforgalom. A Győri út felől mindkét irányból 2*2sávról érkezik a nép, 1000ből 999 autó megy át a belső sávba, pedig onnan 1km-re lesz az elfogyás meg a körfogalom. És megy 40el a belsőben. Ha Te mész tovább a jobb szélsőben, akkor Te vagy a köcsög, aki megelőzi őt.

Másik példa az emberi butaságra, a következetlenül szabályokat letojva való közlekedésre a Tesco-s kereszteződés.
Aki ott újváros felé a 4sávosra rákanyarodik az alapból megy a belső sávba. De minek? A következő 4 csomópontban, 2,5km-en keresztül NEM lehet balra kanyarodni. Mindek megy át a belsőbe? Minek? hogy én legyek a szabálytalan ,aki 50km/h-val jobbról vagyok kénytelen megelőzni, mert 35-55km/h között ingadozó sebességgel képes városban haladni? Ostobaság a köbön, az egymillió tudatlan vezető országa vagyunk...sajnos.

alfredaurel 2011.03.21. 16:50:43

Amiről a poszt szól és amit Szelki Lata ir:

dl.dropbox.com/u/8153201/viz.JPG

1. lámpa (csap) 10 mp-ig van nyitva ez pont arra elég, hogy feltöltse az alatta lévő helyet.

2. lámpa (csap) 20 mp-ig van nyitva minden viz kifolyik.

A, B, C és D kölönböző reteszek (besorolások), minnél korábban sorolsz be annál kevesebb viz folyik át az alsó részbe, ás marad több a föntibe.

2011.03.21. 17:06:23

Én mindig az utolsó centiméterekig használom az elfogyó sávot, azért van baszki...
Nem értem mi ez a "nem használom me' pofátlanság" mentalitás. Mondjuk én személy szerint örülök hogy ennyi birka van, mert frankón lehet közlekedni az elfogyóban az álló sor mellett.

@Leadfoot: Asszem te is pécsi vagy. Ugye mennyire jó volt amikor a Zsolnay-nál töketlenkedtek valamit, ezért 2 sávosra szűkült a Zsolnay Vilmos utca?

Sokkal hamarabb értem végig azon a szakaszon. A mohácsi út felé menet a külső sáv volt végig üres, szépen el tudtam menni 70-nel a belsőben kb. a 48-as térig álldogálók mellett.
Visszafelé pedig majdnem a Mohácsi útig ért a sor a külsőben, ott meg a belsőben lehetett végigrepeszteni az Autócity-ig.
Öröm volt nézni a sok kurvaanyázó birka tekintetét, akik nem bírták elviselni hogy "tolakszom"... :)

Szelki Lata 2011.03.21. 17:09:35

@alfredaurel: Óhh, ez gyönyörű ábra, köszönjük szépen!:))
Mondjuk kicsit el kell rajta gondolkodni, de tök jó.:)

egri Fehér 2011.03.21. 17:22:06

@Aabroncs: kedves Abroncs!
Ismered te egyáltalán a Márc. 15. tér új forgalmi rendjét?!?

Jó Estét 2011.03.21. 17:36:18

@Aabroncs: szánalmas kisebbségi komplexusos maki vagy :)

Izomor Lánya 2011.03.21. 17:38:05

Az a helyzet, hogy a dolog önmegoldó. Ahol tényleg előbb van egy szűk keresztmetszet (pl. lámpa), ott az elfogyó sávból érkezőknek nemigen kell tolakodniuk, hiszen a lámpa után megindul a forgalom, és könnyen be lehet sorolni, sőt, ha mégsem, akkor is legfeljebb meg kell várni, amíg elhalad a sor (a lámpa megfogja a többieket) és kényelmesen át lehet menni. Itt gyorsítja az áteresztőképességet a másik elfogyó sáv használata, ilyen helyen én is elmegyek -- pl. Erzsébet híd budai hídfőjén, hídról le az Attila út felé a jobb sáv (ami buszmegálló lesz + elfogy, de ott már halad a sor).

Ahol meg nem a lámpa fogja meg a dolgot, ott a második sáv semmit sem gyorsít, sőt, a cippzárazás még lassít is. Itt véleményem szerint bunkóság elmenni, Ausztriában is. Az einordern lassen nem erre vonatkozik, hanem a tényleg más irányból érkező besorolókra.

Jó Estét 2011.03.21. 17:39:33

@krampam: miből gondolod, hogy nem gyorsítana? mondjuk rövidebb lenne a sor, ha a birkák mindkét sávot használnák, és mondjuk nem lógna be mondjuk egy kereszteződésbe, illetve többen átférnének a piroson, ami megintcsak csökkenti a dugót. Mindegy amúgy, én örülök, hogy hagytok mindíg szabad sávot, köszi :)

Izomor Lánya 2011.03.21. 17:45:16

Bezzegausztriában az alábbi fórumon pont ugyanezen polemizálnak, szóval ott sem illő dolog elspurizni egy rövid ideig élő sávban a dugóban, de páran ott is megteszik és ideologizálják:

www.radarforum.de/forum/lofiversion/index.php/t28693.html

"streetfighter" 2011.03.21. 17:46:01

A sávokat azért alakítják ki, hogy használjuk azokat.
Szerencsére sokan nem szeretik használni az elfogyó sávokat, és ez jó, mert én kimondottan azokat szeretem.
Ez általában, akkor működik hatékonyan, ha nincs nagyon nagy forgalom, mert akkor nem kell mások jóindulatára hagyatkozni. Egy kis gáz, és már benn is van az ember. :)
A posztbeli helyet nem imerem, de szerintem az is jól használható, főleg ha alig használja valaki.
Viszont van egy fontos dolog. Ha először járok egy helyen és mindenki egy sávban áll, akkor ritkán szoktam előre menni az elfogyóban, mert lehet, hogy a többiek olyat tudnak amit én nem. De ha megismerem a helyszínt és nincs probléma, akkor legközelebb használom a kijelölt sávot.

krampam 2011.03.21. 17:50:34

@Jó Estét: "miből gondolod, hogy nem gyorsítana?"

most ezt komolyan kérded?

az a lényeg, hogy mi a szűk keresztmetszet. az határozza meg a sebességet. igen, ahol két sáv lesz, ott begyorsul, de aztán ugyanúgy visszalassul a szűkülésnél.
múltkor reggel a lágymányosin lerobbant egy kamion. egészen a stadionig dugó volt pedig csak egy kis szűkület volt, mégis így megfogta a 3 sávos utat.

MaCS_70 2011.03.21. 17:52:04

@Izomor Lánya:

De valaha több sáv volt, még ha egy irányból jönnek is!
Akkor valóban nem túl szép előremenni, ha kisorolok-besorolok -- de ha eleve másik sávból érkezem (mondjuk érkezem a Bécsi út felől az Árpád-hídhoz a külsőben, ami ugye elfogy), akkor mindenkinek az a legjobb, ha csak a legvégén, ahol elfogy a sáv, ott sorolok be.

Üdv: MaCS

"streetfighter" 2011.03.21. 17:57:16

@MaCS_70:
"Ezért van pl. az, hogy egy pofátlan sávváltogató cikázó maga mögött párszáz méterekkel komoly dugót tud okozni."

A nagy logikába ez abszolút nem fér bele.

Jó Estét 2011.03.21. 17:57:46

@krampam: próbáld meg értelmezni amit leírtam. Igen, amit a válaszodban írtál az igaz, csakhogy én nem is ezzel érveltem... Persze, nem rajtad gyorsítana, hanem a többi majmon, aki már a hídon álló dugótól nem tud haladni, vagy a 3 másik majomból, akik mögötted már nem férnek át a lámpán, mert ugye csak 1 sávon megy a haladás 2 helyett...

maC 2011.03.21. 18:08:29

@Izomor Lánya: Az én olvasatomban a bezzegosztrákok pont azon polemizálnak, hogy az emberek miért NEM használják mindkét sávot és miért nem cipzáraznak be a végén, pedig még ki is van táblázva.

barbie83 2011.03.21. 18:12:36

Az elfogyó sáv csak egy puffer, hogy több kár átférjen a lámpán. Őrült fassopó, aki ezt írta.

Izomor Lánya 2011.03.21. 18:26:23

A bezzegosztrákoknál is pont az a helyzet, mint itt, a forum arról szól, hogy NEM használják, és azon polemizálnak, hogy miért is nem, épp úgy mint ebben a topikban.

Vagyis látható, hogy az autósok zöme -- ha a sáv ideiglenesen van jelen, nem besorolósáv, stb. és a dugó oka később van -- ott is illetlennek gondolja annak használatát, hiszen összességében nem jut több autó át, sőt, ekkor a felesleges kétsávozódás és újracippzárazás csak felesleges bonyodalom. Törvény nem tiltja (bár az egyik német postoló úgy értelmezi a KRESZt, hogy de igen - www.motor-talk.de/forum/zweispurig-und-stau-t2089846.html) csak egy kialakult etikett: ahogy a böfögést is csak etikett tiltja, törvény nem, attól még tahóság.

(Az más helyzet, amiről a posztoló beszél, ha a dugót egy még a két sávos szakaszon levő lámpa okozza, ekkor indokolt is mindkét sáv használata, és nincs is anyázás, hiszen a lámpán túl, ha ott tényleg nincs már torlódás, vagy kisebb, nem gond a besorolás, legkésőbb akkor, amikor a lámpa megfogja a sort).

D4D 2011.03.21. 18:35:25

Múltkor a Bécsi úton a Bojtártól kifele üres volt a temető után elfogyó sáv.

Rival · http://www.rivalcomp.hu 2011.03.21. 19:29:42

@porthosz: "A hülyeséget nem kell szajkozni ám. Ha ki van rakva a sávelfogyás tábla, akkor hol van az a kreszben hogy ott jobbra kell tartani???"

Ki mondta, hogy az előjelzőnél kell kimenni a külsőbe? Gratulálok a szövegértéshez... ha ez jött le, nincs több hozzáfűznivalóm. Amiról szó volt, az.............. hagyjuk, hosszú...

MaCS_70 2011.03.21. 19:54:22

@"streetfighter":

Pedig de.
A forgalom akkor a leggyorsabb, ha folymatosan tud haladni. Az elfogyó sávnál ezt az szolgálja legjobban, ha az elfogyásnál, kiszámítható módon fésülődnek össze a sávok, tehát a befogadó sáv is nagyobb lassítás nélkül, felkészülten tud helyet biztosítani a besorolónak.

A sávok között cikázó ezzel szemben rendszeresen kényszerít másokat lassításokra-gyorsításokra, ami megtöri a forgalom folyamát, csomópontok alakulnak ki, ami exponenciális hatásként okoz torlódást.

Ilyen oka van annak a jelenségnek is, hogy egy út áteresztőképességét sokszor hatékonyan lehet növelni a sebességkorlátozás CSÖKKENTÉSÉVEL!
Kisebb tempónál ugyanis egyenletesebb lehet a forgalom, nyugodtabban halad előre. Ezért van értelme annak, hogy jobb helyeken egyes utakon a forgalom sűrűségének függvényében dinamikusan változtatján a sebességkorlátozást -- és attól sem felfelé, sem lefelé nem illik eltérni! (Van, ahol a lassabb haladást is éppúgy büntetik, mint a gyorsabbat, főleg, ha fontos bevezető utakról van szó.)

Üdv: MaCS

fzoli415 2011.03.21. 20:09:35

Miért akarja direkt nem észrevenni a fele társaság a különbséget?

Olyanok, mint akik (amint a Genexes posztnál írtam) a szelektív hulladékgyűjtő mellé viszik a lomot meg a trutymót.

szemét= szemét, lehet vinni
másik sáv= másik sáv, köcsög aki megy benne

Különbség közte? Áh, hagyjad...

Vizes példához: faluhejjen se 3 méter magas kályhacsőben viszik az ivóvizet, hanem kannában bazzeg, hiába ugyanakkora a szája...

Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.03.21. 20:13:59

@Jó Estét: :-) Hát persze.. Én vagyok, aki nem bír várni két percet, mi:?? Ugyan kérlek:-))

Aki pedig a zippzár elvet és a külföldet emlegeti, azt is emlegesse már, hogy ugyanaz-e az elfogyó sáv és a haladó elrendezése ott a nagy nyugaton?? Esetleg szívesen olvasnám, hogy véletlen nem másképpen van-e?? Hogy ott melyik sáv fogy el??
Szóval én még mindig azt mondom, akinek a célja nem a tolakodás és a mások elé kerülés és nincs teli valamiféle komplexussal, amit abban él ki, hogy mások elé kerül, mert ez a napi öröme, azok egyszerűen és időben besorolnak és kész. Sem konfliktust nem okoz, fel sem tartja többit..Bármikor besorolok úgy, elfogyóból, körforgalomban vagy ahogy akarod, hogy még sosem mentem el a végéig és még sosem szorultam rá a pofátlankodásra..Vajon miért??
Azt pedig meg kéne végre érteni, hogy egy sáv áteresztő képessége nem változik attól, hogy hány sáv táplálja be. Egyébként meg, ha működne a zippzár elv, mi lenne veletek? Hogy pofátlankodnátok előre, ha mindkét sáv tele lenne?? :-))) Szóval örüljetek és pofátlankodjatok..:-) Ha sikerül....-)

"streetfighter" 2011.03.21. 20:26:19

@MaCS_70:

Helló!
Szerintem akkor nem egyről beszélünk. :)
Sokat járok a Szentendrein és a Váci úton.
Ha sűrű a forgalom, akkor nem is lehet, de értelmetlen is küzdeni.
Ha viszont nem olyan sűrű, de folyamatos és a kocsik között megfelelő távolságok vannak, akkor a többieknél tempósabban lehet haladni a "cikázással".
Ezzel semmiféle dugót nem lehet kreálni, kivéve, ha egy manőver nem sikerül. :)
Szóval cikázni nagyon sűrű forgalomban nem lehet, ha meg lehet, akkor nem alakulhat ki dugó.

Tazsam 2011.03.21. 21:58:23

A eset: 6 hülye autó adott ideig zöld lámpák adott mennyiségű tér. hány lámpaváltásból jutnak át?
[o][o][o][o][o][o]X---------X---------------
+++++++++++++++++++---------++++++++++++++++

---------[o][o][o]X[o][o][o]X---------------
+++++++++++++++++++---------++++++++++++++++

------------------X[o][o][o]X------[o][o][o]
+++++++++++++++++++---------++++++++++++++++

------------------X---------X------[o][o][o]
+++++++++++++++++++---------++++++++++++++++

B eset:6 okos autó adott ideig zöld lámpák adott mennyiségű tér. hány lámpaváltásból jutnak át?
[o][o][o][o][o][o]X---------X---------------
+++++++++++++++++++---------++++++++++++++++

------------------X[o][o][o]X---------------
+++++++++++++++++++[o][o][o]++++++++++++++++

------------------X---------X-[o][o][o][o][o]
+++++++++++++++++++---------++++++++++++++++

Most akkor valaki magyarázzon el valamit. Ezen mit olyan rohadt nehéz felfogni?

jelentéktelen alak 2011.03.21. 21:58:27

Látom, sokan nem értik a cipzár elv lényegét.
Had tegyek egy próbát!

Ha megszűnik egy sáv a kettőből és mindkettő telített, akkor 2 lehetőség adott.

1 Cipzár elv. Vagyis a megszűnő sávból egy-egy autó besorol a folyamatosan haladók közé.
Így a folyamatosan haladók is lassabban kell menjenek, de halad mind két sáv egyenletesen.
2. Nem engedik el a másikat. ilyenkor az egyik sor ugyan gyorsabban halad, de a másik szív.

Ha az összes közlekedő átlagsebességét nézzük, akkor jelentős különbség nincsen. Hiszen a cipzár elv bár látszólag közel fele olyan lassú, de 2 jármű oszlop halad azzal a tempóval, vagyis egységnyi idő alatt, pont annyi jármű jut át az adott szűkületen, mint egyébként, annak ellenére, hogy mindenki kicsit lassabb. Vagyis a jelentősége nem a szűkületnél van a rendszernek, hanem mögötte.

Ugyanis működő cipzár elv esetén, az ugyan annyi jármű, fele olyan hosszú sort alkot. Rövid a szakasz, ahol feltorlódva várnak a járművek.
Miért van ennek jelentősége?

1. Ezzel nem, vagy kevésbé van hatással a keresztező forgalomra.
2. A torlódás előtt, hosszabb szakasz járható tempósabban.

Tehát ha nem alkalmazzuk a cipzár elvet, akkor a szűkületen pont olyan gyorsan jutnak át a járművek, mintha alkalmaznánk. Viszont több időt kell tölteni a szűkület előtt.
Ha viszont alkalmazzuk, akkor a szűkület előtti idővel nyerünk, nem is keveset.

Persze mindezt nem lehet úgy nézni, hogy én vagyok a gyorsabb sávban! A közlekedők egészére igaz az állításom

Jogosan merül fel a kérdés, hogy miért lenne lassabb a sor, ha eleve egy sor van. A válasz a rendszerben van.

Városi közlekedés esetén azért, mert a hosszabb sor több lámpányi távolságon nyúlik el, mint a rövidebb. A több lámpa miatt, meg többet kell várni. Vagyis a dupla sor, mivel rövidebb, kevesebb lámpánál kell megálljon, még a szűkület előtt.

Ahol nem érint lámpát a feltorlódott sor, ott viszont az a rákfenéje a dolognak, hogy az autókat nem gépek vezetik. Vagyis, a tempó soha nem lesz egyenletes, megállások, indulások fogják tarkítani. Ezt még profi pilóták sem tudnák teljesen mellőzni. Minél hosszabb a sor, annál több ilyen megállásra és újra indulásra kell számítani.

Tehát ha valaki csak 2-3 autót lát át egyszerre, akkor nem fogja érteni a cipzár elv lényegét. A cipzár elv haszna a közlekedésnek nevezett rendszer egészében mutatkozik meg.

Tazsam 2011.03.21. 22:01:07

Nah csessze meg mennyit rajzoltam erre eltördelte:) most így esély sincs rá, hogy aki nem értette az mostantól megértse:)
az autó: "[o]"
az üres aszfalt: "-"
a használhatatlan futó muskátlival bevetett terület: +
A lámpa: X
a fenti dupla sorok első sorát képzeletben toljátok el annyira, hogy a muskátlik közti üres aszfalt a két lámpa közé essen.

Tazsam 2011.03.21. 22:03:07

@jelentéktelen alak:
nem elég, hogy ennyit szenvedek és széttördeli a blogmotor még meg is zavarod őket egy szóbeli magyarázattal :D

maC 2011.03.21. 23:04:36

Azt ne felejtsük el, hogy a közlekedés arról szól, hogy együttműködve, ugyanazon a helyen osztozva, megpróbálunk eljutni A-ból B-be, nem pedig valami utcai túlélőpárbajról.

Jó Estét 2011.03.22. 09:59:43

@Aabroncs: te, akkor legközelebb ne menj el az első metroval ami jön, hanem várd meg a következőt, ha szeretsz várni :) De amugy ha szerinted tolakodás előremenni ilyen helyzetben, akkor a mozgolépcsőn is állj be dafke középre, hogy a sok majom ne tudjon "tolakodni" :)

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.03.22. 11:30:11

@Jó Estét: Ha tömeg közlekednél néha, akkor látnád, hogy valójában a 3. metróra férsz fel reggelente...

Jó Estét 2011.03.22. 11:59:16

@newtehen: ha olvvasnád a kommenteket néha tudnád mennyire irreleváns a beszélgetés szempontjából amit mondtál :)

MaCS_70 2011.03.22. 13:03:54

@"streetfighter":

Halihó!

Szerintem sajnos egyről beszélünk.

Ezt írod:
„Ha viszont nem olyan sűrű, de folyamatos és a kocsik között megfelelő távolságok vannak, akkor a többieknél tempósabban lehet haladni a "cikázással".
Ezzel semmiféle dugót nem lehet kreálni, kivéve, ha egy manőver nem sikerül. :)
Szóval cikázni nagyon sűrű forgalomban nem lehet, ha meg lehet, akkor nem alakulhat ki dugó.”

A valós helyzet ehhez képest a következő:

Ha közepesen sűrű a forgalom, tehát még halad, van hely benne cikázni, de már számítanak a féktávolságok, akkor a cikázás az egyik legtipikusabb dugógenerátor. Ha ugyanis én az előttem levő mögött még biztonságos távolságra haladok és „becikázik” elém valaki, akkor biztonságos féktávolság ismételt felvétele miatt lassítanom kell, lehet, hogy kicsit vagy nagyot fékeznem is. Na, éppen ez okozza a torlódást. Lehet, hogy csak egy kilométerrel mögöttem, mert a hatások dominóelvszerűen haladnak hátrafelé — de a hatásuk ráadásul lavinaszerűen nő.
Nagyon érdekes szimulációkat mutattak nekem erről: egy még éppen jól haladó járműfolyamot akár egyetlen törekvő is meg tud akasztani — és sosem szerez róla tudomást!

Minél telítettebb a forgalom, annál érzékenyebb az ilyen hatásokra. A tolakodásnak pedig ugye éppen telített utak esetén van jelentősége, az elfogyó sávban előrehajtást is ilyenkor szokás (értelmetlenül) zokon venni. Pedig ismétlem: (szemben Aabroncs hitével) a közlekedés egésze számára az a legjobb, ha az elfogyó sávot is kihasználjuk, elhaladunk a végéig, aholis a befogadó sávból mindenki beenged maga elé egy elfogyóból érkezőt. Mindezt úgy, hogy erre mindenki számít, tehát a manővert a lehető legkisebb és legkevésbé hirtelen sebességváltozással lehessen végrehajtani.

Üdv: MaCS

Reggie 2011.03.22. 14:14:13

@MaCS_70: Cikazni a sok raeros pocs miatt kell igazan, aki csesznek felvenni egy normalis kovetesi tavolsagot es igy miattuk nem lehet atertni a zoldon, vagy akik a piroshoz 5tel gurulnak 100 meterrol, mert nekik ugyis piros, de azt nem veszik figyelembe, hogy mogottuk meg alig fer at nehany auto az elozo lampan.
Szerencsere, ha elore latni a kocsik kozott, akkor ezt elore fel lehet merni. Ha az ilyeneket a tobbiek nemtorosomsegbol nem kezdik kielozgetni, akkor elkezdek cikazni, mert szamomra cinkosok.
Nyilvan normalisan halado tomott sorokban, ha mindenki fektavolsagot tartva halad, akkor nincs ertelme cikazni, mert se az idonyereseg se a plusz uzemanyagfogyasztas nem lesz elfogadhato merteku a normals haladashoz kepest.

"streetfighter" 2011.03.22. 20:28:26

@MaCS_70:

Helló!

Ez jó. Szerinted igen, szerintem nem. :D
Olyanról beszélgetünk amit neked mutogattak, de én néha csinálom.
Elhiheted, én nem okozok dugót, mert mint a nevében is benne van a CIKÁZÁS nem azt jelenti, hogy bemegyek valaki elé és ott is maradok, hanem már megyek is tovább, tehát nem kell akkorát fékeznie, hogy kialakítson egy megfelelő követési távolságot, mert mire megtehetné, már ott sem vagyok.
Ezért valőszínűsítem, hogy nem egyről beszélünk. Én egy olyan sűrűségü forgalomban amire te gondolsz, nem kezdek "cikázásba".

Na itt egy példa szemléltetésnek.
Ezek nem okoznak dugót az biztos, és én sem szoktam:
www.youtube.com/watch?v=-8UAvf3xX0o

fezoGT 2011.03.22. 20:54:59

De jó hogy felraktátok, ez a kedvenc helyem :) dugóban itt legalább 5 perc nyereség ha felismered a helyzetet: hídról lekanyarodva már látni lehet hogy mit lehet mit nem, még a belsőben jössz le, majd egy dupla átsorolás stb. Mindezt abszolúte szabályosan, beengedést megköszönve.

A lámpa megléte sztem nem baj, legalább a híd alól kivágógó bringás is védve van, de azért jobban össze kéne a lehajtó előttivel hangolni ha már kikerült...

jelentéktelen alak 2011.03.23. 00:06:35

@"streetfighter":

Szerintem Macs-nak van igaza.

Ha valóban követési távolságra mennek egymástól és te oda "becikázól", akkor hiába "cikázól" tovább, ő már lassított. Majd vissza fog gyorsítani, de lassított. Még ha csak gázelvétellel is de megtette.

Akár milyen nyugodt is forgalom, 5-6 autóval hátrébb, már a féklámpák is világítanak a cikázásod miatt, 15-20 autóval hátrébb, már a fele alá esik sebesség néhány pillanatra, még hátrébb meg is áll a sor.

Persze megértem, hogy te ezt vitatod, hiszen te az egészből semmit nem veszel észre.

Ha az autók között 100 (vagy több) méter is van, akkor ez jelenség nem valószínű, hogy tapasztalható. De mi ügye forgalomról beszélünk, ahol ennél közelebb vannak a járművek egymáshoz.

dzsaszper 2011.03.23. 10:39:33

@"streetfighter": ha a cikázás közben előtted-mögötted összesen lényegében egy követési távolság van, akkor a szabályosan közlekedő autós, aki elé becikázol, fékezni fog. Ha nem teszi, nem közlekedik szabályosan.

dzsaszper 2011.03.23. 10:49:07

@Aabroncs: "Azt pedig meg kéne végre érteni, hogy egy sáv áteresztő képessége nem változik attól, hogy hány sáv táplálja be."

Dehogynem, az előző és következő lámpák beállításától függően igenis változik.

A sáv ki nem használtsága amúgy rendesen meg tudja akasztani egy főút forgalmát a környező lámpáknál, és így sokkal jobb dolguk lesz a mellékutcából érkezőknek, akik a főút pirosa alatt meg tudják tölteni azt a helyet, ami épp felszabadult. Errejó példa a Szentendrei bevezető oldala a Flórián téri felüljáró előtt, csúcsforgalomban, a belülről 1. és 2. sáv (utóbbiból buszsáv lesz).

"Egyébként meg, ha működne a zippzár elv, mi lenne veletek? Hogy pofátlankodnátok előre, ha mindkét sáv tele lenne?? :-)))"

Szerintem ez lenne az ideális állapot ott, ahol sok a lámpa -- a fentiek miatt a főutak áteresztő kapacitása meg tudna nőni, és legalábbis átrendeződnének a dugók (nehezebb lenne kijutni egy főútvonalra, de ha már odáig jutottál, nem szívnál minden újabb kereszteződéssel egy 3-4 kereszteződés múlva elfogyó sáv miatt).

"streetfighter" 2011.03.23. 11:58:49

@jelentéktelen alak:
@dzsaszper:

Lehet elméleteket gyártani, de éppen ezért linkeltem be a videót.
Elég durván nyomják, de példának tökéletes. Ebben az esetben semmi féle dugót nem kreálnak az biztos, és én is hasonló sűrűségü forgalomra utaltam, ezért én sem okozhatok fennakadást.

Kalányos Márió 2011.03.23. 12:06:50

@"streetfighter": Ha egy idős néni megijed tőled, elrántja a kormányt és balesetet okoz, akkor sem lesz dugó?

dzsaszper 2011.03.23. 12:14:22

@"streetfighter": Ahhoz hogy ez működjön, több minden kell.

Autópályán kívül ez életszerűtlen. Szembeforgalom, lámpás kereszteződés, kanyarodósávok és gyorsítósávok, kijelölt gyalogos átkelőhelyek közt ez az egész nem így menne.

Arról nem is beszélve, hogy van ennél sűrűbb forgalom is, és Magyarországon nem sok helyen van 4. vagy 5. sáv...

"streetfighter" 2011.03.23. 12:24:00

@sbronzo:

Az idős néni mire felfogja, hogy mi történt már ott sem vagyok, tehát el sem rántja a kormányt. :)
De én nem így szoktam közlekedni, csak példának hoztam fel. :D

"streetfighter" 2011.03.23. 12:29:23

@dzsaszper:
Pontosan!
A videót csak példának hoztam fel.
A Szentendrein és a Váci úton hasonló forgalomban megoldható, de meg fog a lámpa, ezért túl gyorsan nem érdemes menni. A sok "tötymörgőt" viszont le lehet tudni és épp a zöldre odaérni. :)
Úgy lövöm be, hogy megállni ne kelljen, hanem lendületből haladhassak tovább.

Kalányos Márió 2011.03.23. 12:32:09

poszthoz: Én is sokszor maradok a hosszabb sorban, mert lusta vagyok 3 autó miatt bekéretszkedőst játszani.
De nem is pofázok még gondolatban sem azokra akik nem ennyire lusták, és logikusan a rövidebb sort választják.

Persze az sem mindegy, hogy éppen sietek, vagy csak ráérősen sétakocsikázok. Aki ráér, és lusta az válassza a hosszabbat, aki meg siet az menjen a rövidebbe.
Nem kell mindig mindenkinek egyenlőnek lenni! Szabad a választás, tehát az utólagos ugatás felesleges!
Tessék előre gondolkodni, hogy ki mit akar...

MaCS_70 2011.03.23. 14:48:36

@"streetfighter":

Halihó!

Pontosítsunk:
1. Nekem valóban mutatták, mert a szakmám része.
2. Te lehet, hogy néha csinálod, de éppen ezért nem tudhatsz róla, hogy mi történik mögötted. Voltaképpen az utcán senki nem tudhatja, csak az, aki egy hosszabb szakaszt figyel.

A belinkelt videó egyébként pontosan egy olyan helyzetet mutat, ami könnyen okozhat dugót. (Bár mivel helyenként elég ritka a forgalom, ezek a ritkább szakaszok még valószínűleg rendelkeznek elég pufferkapacitással ahhoz, hogy eloszlassák a torlódást.)
Nekem néhány nagyon hasonló videót mutattak, emlékeim szerint a német autópályák figyelőrendszeréből. A lényeg: megy az Általad mutatotthoz hasonló (jellemzően kevésbé agresszív) cikázás, látszólag nem történik semmi, pár perc múlva beáll a torlódás. És nagyon szépen végigvezethető az egymás utáni szakaszokat figyelő kamerák képéből, hogy megy végig a megtorpanási hullám hátrafelé.

És ez nem szerintem van, ez a tényszerű valóság.

Üdv: MaCS

jelentéktelen alak 2011.03.23. 18:12:25

@"streetfighter":

Nem így van. Egyszer ha látsz egy hasonlóan cikázó autót a forgalomban, akkor mutass önmérsékletet és maradj le! Aztán figyeld, hogy mennyi féklámpa villanás kíséri a cikázást!

Alapvetően 2 jellemző csoportra oszthatóak a közlekedők reakciói ilyen esetben.

1. Már látja a tükörben, hogy cikázol és törsz előre ezért eleve lemarad az előtte lévőtől, hogy minél hamarabb biztonságos távolban tudjon magától újra. Ahhoz, hogy lemaradjon, lassítania kell, ami máris beindítja a fent vázol láncreakciót.

2. Aki nem figyel és meglepetésként éri a becikázásod. Automatikusan fékez, ha csak fékez és nem rántja el a kormányt. Mire a a fékre lép, valószínű, már ott sem vagy, akkor is miattad lép a fékre. Az a fékezés pedig erősödő hullámként hat ki a hátrább lévőkre.

Természetesen vannak ettől eltérő reakciók is, de ez a kettő a jellemző. Mivel én nem cikázok, szoktam látni, mi történik az után, hogy valaki cikázva tör előre. Mindig lassul mögötte a forgalom. Hol kisebb, hol nagyobb mértékben, de mindig veszítek a sebességemből utána.
Biztos vagyok benne, hogy az általad linkelt videón is látszana sok-sok felvillanó féklámpa, ha a kamera fél, vagy egy perccel a két ökör mögött lenne. Ez ugyanis törvényszerű.

"streetfighter" 2011.03.23. 19:23:15

@MaCS_70:
@jelentéktelen alak:

Szerintem az én esetemben (hangsúlyozom, közel sem a videóhoz hasonló agresszivítással csinálom) inkább azt valószínűsítem, hogy a MaCS által leírtak szerint, a nagyobb részeken eloszlik a kisebb fékezgetésekből adódó "torlódás".
Mivel nem szoktam visszamenni megnézni, hogy így van e, ezért részben el kell fogadnom amit írtok. Legyen úgy.
További kellemes és cikázóktól mentes autózást kívánok Nektek! :)

fbal 2011.03.23. 23:27:03

Itt nem a cipzár elv a lényeg mert az ebben az országban úgysem működik: minden 5. autós egy balfasz, aki vagy beléd jön vagy megpróbál megnevelni mert használod az elfogyó sávot. Itt az alapvető hiba az, hogy a lámpa 5 ms-ig zöld és ez baromi kevés.

záporjózsi 2011.03.24. 00:51:52

@dzsaszper: @jelentéktelen alak: @MaCS_70:
Két apróságot említenék meg alapvetően az elfogyó sáv témakörében:
1.: Az előjelző tábla mindkét sávnak szól és igyekeznek úgy elhelyezni, hogy legyen idő felkészülni a besorolásra mindkét részről, a továbbhaladó sávban lehetőleg csak gázelvétellel. Ebből az következik, hogy segíteni kell egymást.
2.: Aki be akar sorolni az határozottan és tudatosan használja az irányjelzőt és a tükröket. Az a tapasztalatom, hogy ha így teszek, akkor könnyen sávot tudok váltani bármilyen helyzetben. Sávot meg az ember akkor vált, ha szükséges.

@fbal: Szükséges lehet a sávváltás akkor is, ha egy csomópontot úgy méreteztek, hogy két sáv megy át, de az egyik ott elfogy. Ekkor ugyanis két sávnyi áthaladóval/kanyarodóval számoltak, azaz ha nem használjuk mind a két sávot, a kereszteződés alulméretezett lesz és nő a dugó. Sokan a másik (később elfogyó) sávot nem használják, pedig a túloldalon ugyanúgy vissza lehet rendeződni, mert a haladó sáv kapacitása már elég. 5 ms-ig nem lehet zöld, a legkisebb zöldidő 5 s.

A cikázáshoz csak annyit, hogy ha menni akar, menjen, ha tudom, akkor elengedem, legalább jobban látom, mit csinál. A következő lámpánál mellettem szokott állni...

Astra44kW 2011.03.24. 09:58:42

@fbal: Egyrészt igazad van, hogy a zöld rövid, másrészt sok balfasz van, aki nem indul el időben, és úgy még rövidebb :$












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása