Időnként mindig előjön a vita az elfogyó sávok használatáról. Vannak, akik nem merik használni, mert szerintük pofátlanság, holott más országokban elfogadott a "cipzár-elv". Sokan pedig egyetértenek abban, hogy ha már ott az aszfalt, akkor használjuk már, amíg lehet, addig is csökken a sor. Utóbbi helyszín nem olyan régen lett így kialakítva, talán az újdonság miatt sem használják ki az autósok, pedig talán akkor kisebb lenne a tumultus az Erzsébet híd pesti hídfőjénél. Inner Circle tanácsa mellé képeket is küldött, amin látható, hogy tényleg lehetnénk ügyesebbek.
Ez nem jó sztori, csak felhívás: tessék bátran használni a Március 15-e téren az Erzsébet hídról (Buda felől) lekanyarodó, aztán a híd alatt visszaforduló mindkét sávot! Szabályos és nagyon hasznos! Naponta látom, hogy az autók csak a belső sávban állnak (1. kép), a téren "megszülető" külső sávba senki nem megy ki. (Nyáron ennek a sávnak az elején megáll egy-egy turistabusz, de utánuk már mindenképpen használható a sáv.) Gondolom, azért, mert ez a sáv a lámpa után (a híd alatt) úgyis megszűnik, és nem akarnak pofátlanok lenni. Pedig ez esetben indokolt lenne, mert a csomópont szűk keresztmetszete éppen ez a lámpa a tér Duna felőli oldalán. Ez fogja meg az autókat, nem a következő, híd utáni lámpa, ami a rakpartra lejutást szabályozza.
Az első lámpánál maradva, ezt a tér felújítása után tették ide, addig csak a balra kanyarodókat szabályozta lámpa. A gyér gyalogosforgalmat elbírta simán a zebra is, főleg mert az autók többnyire álltak a későbbi, rakparti lámpa miatt (akkor még az volt a szűk keresztmetszet). Most talán az új bicikiliút miatt került ide a lámpa, aminek nagyon, nagyon rövid a zöldje, és kevesebb autót enged át, mint amennyi elférne a híd alatt a következő lámpa előtt.
Aztán pirosra vált ez a lámpa, zöldre a következő, és szépen eltűnnek az autók a híd alól (2. kép) - de a többiek a Március 15-e térről a piros lámpa miatt nem hajthatnak utánuk. Ha mindkét sávban jönnének, akkor kétszer annyit engedne át az első lámpa és a híd alatti sávok szépen feltöltődnének. (Másfelől nem lehet behajtani ebbe a kereszteződésbe, nem vennénk el más elől a helyet.) Nem fordulhatna elő, hogy a második lámpa hiába ad zöldet, miközben az első lámpa előtt pirosnál várakoznak. Nem érdekes, ha valaki a vélt érdekeinek védelmében erőszakoskodik a belső sávban és nem engedi be a külsőben várakozót; úgyis pikk-pakk zöldet kap, eltűnik, mögötte a piros lámpa gátat vet a belső sáv utántöltődésének és a külső sáv mindenképpen szabad utat kap.
De ehhez el kell menni a külső sáv végéig, és ott tessék megállni és besorolni a belső sávba! Több autó is megállt egyből a zebra után és várta, hogy beengedjék; ilyenkor a mögötte jövő lefékez a zebrán és káromkodik (aztán a gyalogos és a kerékpárúton érkező kerékpáros is), teljes joggal. Ha kijöttél a külső sávba, akkor alkalomadtán menj vissza a belsőbe vagy menj el a végéig, de ne állj meg félúton.
Persze csodák nincsenek, ekkor a második lámpa lenne a szűk keresztmetszet, vagyis a dugó nem tűnne el, csak egy kicsit kisebb lenne és egy kicsit előrébb jönne. De legalább nem (vagy csak ritkábban) nyúlna ki az Erzsébet-hídra (3. kép), ott a buszoknak nem kéne várakozniuk vagy kikerülniük a kanyarodókat, ezzel nem mennének be a forgalmi sávokba a buszsávból, és a Váci utca - Irányi utca irányba is egyszerűbb lenne letérni, sőt, talán kevesebben előznék végig balról a sort és pofátlankodnának be az elején, ezzel feltartva a Szabadság-híd felé tartókat, stb. Ráadásul nem kapna idegbajt az az autós, aki végigállta a belső sávban a sort, aztán látja, hogy valaki a legvégén, a híd alatt teljesen szabályosan bekéredzkedik a külső sávból.
Balage85 2011.03.21. 09:14:19
Tényleg ha van, akkor használjuk már, nem viccnek találták ki, hogy hol fogyjon el.. :)
dzsaszper 2011.03.21. 09:24:39
Tron65 2011.03.21. 09:25:13
Igaz, ott évek óra felújítás miatt zárva.
Talán ezért nem nagyon használja senki.
De mostmár tudjuk, hogy átrendezték a forgalmat, köszi az infót!
2011.03.21. 09:38:38
Juzer 2011.03.21. 09:43:35
Nyilván ez függ a forgalom sebességétől, mert 50-nél nehezebb kiszámolni mint araszolgatva a dugóban.
Csigorin 2011.03.21. 09:46:11
Tron65 2011.03.21. 09:56:27
Stimm.
Részemről úgy gondolkodok, hogy aki nem indexel, az be se akar jönni.
Csigorin 2011.03.21. 09:59:31
Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.03.21. 10:04:23
Zipzár el pedig sosem volt benne a KRESZ-ben, csak beszélünk róla, esetleg egyik.másik oktató emlegette, de sehol sincs még említve sem..
Ha pedig egy út leszűkül egy sávra, azt akárhány sáv táplálhatja, több autó nem fog tudni átmenni rajta, ezt csak a pofátlankodók szokták kitalálni..
Ha viszont az autók folyamatosan, egy sávból érkeznének és nem pofátlankodnának az elején a kancsókák, nem lenne belőle dugó...
Normális vagyok? 2011.03.21. 10:12:14
[off]Viszont az egy külön veszélyforrás, pl. aki a körforgalomban indexel, azt hinnéd, hogy ki fog jönni, közben mégsem, aztán bumm (ilyet is láttam már).[/off]
Leadfoot 2011.03.21. 10:14:04
Mikor végigmegyek a tök üres sávon, szinte érzem magamon a gyűlölködő tekinteteket, hogy "odanézz, a féreg, hogy tolakszik".
Rival · http://www.rivalcomp.hu 2011.03.21. 10:23:04
Amit viszont senki nem tud használni, az a teljes Róna utca. Pofátlankodás, ha nem a belső sávban tolom végig, hanem kihasználom a külső sávot is? Ha megszűnik a felezővonal, miért én vagyok az aljas, szemét, pofátlan disznó, amiért szabályosan, az indexet jó előre kitéve besorolok a mögöttem haladó elé, amelyiken persze látszik, hogy csak azért sem akar beengedni, holott nekem van elsőbbségem. Ismétlem, felezővonal már nincs...
Az elfogyó sávoknál sem mindegy az előjelző tábla és a felfestés. Csak nálunk általában az előjelző és az aszfalt nincs összhangban.
Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.03.21. 10:24:50
Rival · http://www.rivalcomp.hu 2011.03.21. 10:27:28
qwertzu 2011.03.21. 10:27:55
Ellenben a kanyarodó sávból egyenesen menőket, és az egyenesen menő sávból kanyarodókat, és az ide záróvonalon átsorolókat is agyon kéne ütni szívlapáttal.
Rival · http://www.rivalcomp.hu 2011.03.21. 10:28:44
Csigorin 2011.03.21. 10:29:09
Olyan van szep szammal aki nem indexel es kijon. Sot olyan is, aki azt hiszi hogy ki fogok jonni pedig NEM indexelek, es bevag elem...
Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.03.21. 10:30:01
A cipzár és a zippzár is elfogadott, már, a Magyar Nyelveben.
qwertzu 2011.03.21. 10:30:34
Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.03.21. 10:31:48
@Csigorin: No igen. Ez valóban minden napos..Mindkettő..Ma is így kezdtem a hetet:-))
Alikam 2011.03.21. 10:32:28
Amúgy semmi gond a besoroló sávokkal. Tényleg lehet őket bátran használni, ha durva a forgalom. Egyszerűen értelmetlen a másik sávban kétszer olyan hosszú sort növeszteni.
Persze a magyar autós a besoroló sávot sem tudja használni.
Nézzük azt a példát, amit kb. az autósok 50%-a csinál.
Két sáv, a külső besoroló.
Tömött sor. Cipzár-elvet kéne használni. Kéne, mert az csak amolyan régi, rozsdás cipzár, amit használnak, sokszor megakad és marhára foghíjas.
Besorolást egy: időben jelezzük. INDEXXEL!! Igen, hasztalan dolog, hogy törjön le a kezed, de ez esetben mégis hasznát lehet venni. Már alapban úgy kéne közelíteni a sáv vége fele, hogy folyamatosan próbálod felvenni a MELLETTED LEVŐ SÁV RITMUSÁT!!! Miért? Nah vajon miért? Igen, azért, hogy lehetőleg nagyban azonos sebességgel kezd majd meg a besorolást. Miért fontos ez? Azért kedves nyomom a gázt padlóig utána satufék barom, mert akármilyen fasza autóval vagy. Álló helyzetből nem fogsz felgyorsulni úgy, mintha alapban sebességgel közelítenéd meg a sáv végét.
Igy a belső sávban, hogy téged beengedjenek, többet, nagyobbat kell fékeznie az autósnak.
Szóval szinkronizáld amennyire tudod a sebességedet már jóval a sáv elfogyása előtt.
Aztán amikor már látod, valaki hagy elég helyet, hogy beengedjen, akkor legyél szíves tempózni, és nem befékezni, hogy megvárd, amíg egy repülőgép is befér, hanem folyamatosan csatlakozz be a forgalomba. Nem kell hirtelen kormánymozdulat, csak szépen, folyamatosan. Ilyen besorolásoknál 20-30 km/h-nál nagyon úgysem mennek többel, aki nem olyan skilles, az is meg tudja ezt oldani. Igy a belső sáv is viszonylag folyamatosan, és a besoroló sáv is folyamatosan tud haladni, max gázelvétellel tökéletesen lehet korrigálni.
Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.03.21. 10:33:30
Rival · http://www.rivalcomp.hu 2011.03.21. 10:35:13
Jó példák erre: az egyirányú Gidófalvy Lajos utcából a Róbert Károly körútra jópár bunkó a jobb oldali, jobbra kanyarodó sávból megy balra, itt az előjelző és lámpa is csak jobbra kanyarodást engedélyez.
A másik a Bogdáni út - Szentendrei út Duna felőli oldala, ahol az előjelző szerint a jobb oldali sáv jobbra kanyarodik, viszont simán mennek egyenesen is (itt szerintem inkább az előjelző nem jó, lámpa szerint oké a közlekedés), ez csak úgy eszembe jutott.
Alikam 2011.03.21. 10:35:45
Ott is folyamatosan észre veszem, hogy megy a besorolón 30 métert és utána 80-al becsatlakozik:)
Jó, oké, megteheti, mert nincs nagy forgalom, meg szabad a sáv, de félnek a végétől vagy mi??:D Nem fogják őket ott megenni, miért nem megy ki a végéig, onnan esetleg nem 80-al, hanem 120-al tud bemenni.
Érthetetlen:) Az azért olyan szép hosszú, hogy fel tudjál gyorsulni, nem viccből építették:)
Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.03.21. 10:36:39
Dester 2011.03.21. 10:38:32
Alikam 2011.03.21. 10:38:39
Körforgalom, na az is megérne egy misét, ha nem kettőt.
isti77 2011.03.21. 10:39:05
Ember látja, hogy buszsáv lesz, megáll, úgy próbál bekéredzkedni, így megáll az egész sáv is mögötte, nyilván aki beengedi, annak is meg kell állnia, és máris áll mind a két sáv.
A szemfülesek persze erre fel vannak már készülve, és sorban vágnak be a mazsolák elé a harmadik sávból a záróvonalon.
Hogy mi értelme van a buszsávnak, amely eleve csak a Szentlélek téri megállóig tart, most hagyjuk (igaz, ha nem buszsáv lenne, akkor is elfogyna ott), de arra nagyon jó, hogy megmutassa, az emberek mennyire nem tudnak mit kezdeni az ilyen helyzetekkel. Van, aki lesz.rja, és végigmegy a buszsávon (egyébként kamera nincs, rendőri ellenőrzés értelemszerűen szintén nincs, mivel nem tudnának hova félreállni anélkül, hogy lefoglalják a sávot a jogos használóik elől is, tehát megtehetik), és van, aki annyira tart a buszsávtól, hogy inkább megáll előtte, mintsem menjen rajta akár 5 métert a besorolás megkönnyítése érdekében (ha ismeri e helyet, miért nem sorol be előbb?).
qwertzu 2011.03.21. 10:41:54
Rival · http://www.rivalcomp.hu 2011.03.21. 10:44:02
Ácsi, hé! Már látom megjelenni az ereket a homlokodon: egyrészt nem értem a kérdést, mert a Róna utcában szó sem volt kereszteződésről, így nem értem, hogy mit nem értesz. Megköszönném, ha ilyenkor visszaidéznéd a hozzászólásomat. Szinte az összes kereszteződéséről beszélek, mert jóval a lámpák előtt kétsávossá válik a Róna utca, és a lámpák után pedig a két sáv egy sávra zsugorodik a parkoló autók miatt. Úgy, hogy a parkoló autók előtt megszűnik a felezővonal. A cipzárat nem azért írtam, hogy kioktassalak, mert jól tudom, mi a helyzet vele. De ha szeretnéd: a "Magyar Nyelvben" helyesen "magyar nyelvben". ;)
Alikam 2011.03.21. 10:48:44
Mondjuk nagyon durva dugó esetén nem megy gyorsabban a besoroló sem, mert akkor már ideg az összes belsős is, és "lófaszt cipzár-elv"-et mutat az összes besorolónak, pedig pont akkor kéne előzékenynek lenni, mert akkor nem viccből van tömve a besoroló sem:)
''autónepper.'' 2011.03.21. 10:58:56
qwertzu 2011.03.21. 11:14:49
"elfogyó sáv azért gyorsabb, mert végigtolják az egészen" De miért tudják végigtolni? Ugyanannyian indulnak az elfogyó sávban, mint a másikban.
"Tehát az elfogyó sávban kb. fele annyit kell fékezned mint a nem elfogyóban. "
Igen ez igaz. De az ok nem az amire gondolsz. Pont a Lágymányosi a jó példa. Az elfogyó sávban és a másikban is ugyanannyi autó van kezdetben, a lámpa után. Jelenleg az emberek 80%-a, amint lát helyet átmegy a nem elfogyóba (és ezzel lassítja azt), a maradék meg tolja a végéig. Gondold el, ha mindenki az elfogyó sáv végén menne át, a cipzár elvet követve, akkor az elfogyó sáv nem lenne gyorsabb, nem lehetne 50-el végigmenni az álló sor mellett.
Kalányos Márió 2011.03.21. 11:18:37
Ha a hosszabbik sorba áll be, akkor a mögötte levő megelőzi őt a rövidebb használatával.
Nem anyázni kell, hogy a másik miért jut át hamarabb, hanem ésszel közlekedni, és a rövidebbik sávba besorolni. Fura, hogy ez meghaladja a legtöbb ember logikáját.
Aki pedig nem tud vezetni, és fél egy átsorolástól, az ne irigyelje a másikat a gyorsabb haladásért!
sunwind 2011.03.21. 11:20:25
Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.03.21. 11:21:20
Nyuszi vagyok, de azt kell mondjam, kapaszkodjatok meg, még sosem álltam szerintem életemben az elfogyó sáv végén és nem kellett még befeszegetnem az autót..Ha mégis előfordult ilyen, nem emlékszem rá, biztos be voltam rúgva:-)))
majdazténtudom 2011.03.21. 11:23:13
@sbronzo:
Kösz gyerekek! Megnyugtat, hogy vannak még olyan emberek akik képesek logikusan végiggondolni a dolgokat. Én már feladtam az ostobákkal való küzdelmet, leszarom, akkor nézzen pofátlannak ha ennyire hülye, de drukkolok nektek. :)
Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.03.21. 11:26:34
Alikam 2011.03.21. 11:29:38
qwertzu 2011.03.21. 11:32:19
the as · http://thelongestlistofthelongeststuffatthelongestdomainnameatlonglast.com/ 2011.03.21. 11:34:11
qwertzu 2011.03.21. 11:34:11
Bárhol megy át, a belső sáv mindig befékezget. Hogy az elején, a közepén vagy a végén az ilyen szempontból mindegy. De ha csak a végén mész át, akkor az elfogyó sáv nem tud gyorsabb lenni.
Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.03.21. 11:34:40
@sunwind: Pontosan ezért üres. csak én már mondani sem mertem...Persze aki csak pár embert akar megelőzni, neki megfelel:-))
Szerintem egyébként ez a téma ennyiben ki is merül. Két féle ember van, aki végigmegy és pofátlan és aki nem, mert nem az..
Fikk a Nick 2011.03.21. 11:37:48
Egyet árulj el nekem, és ezt mindenféle kötekedés nélkül kérdezem.
Ha van egy elfogyó sáv, ami 500 méter, és 200 után van a tábla, ahol szerinte be kell sorolni, akkor a maradék 300 mi a f@szér van ott? Miért van leaszfaltozva, ahelyett hogy dísztököt ültetnének bele?
Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.03.21. 11:41:04
@drmotto: Az előjelző táblától van 300 métered a besorolásra..Érthetetlen?? Kimondottan jól működő rendszer, ahol én járok pl. ha nem jön egy barom sem, aki elhúz a végéig, ott beszorul, mert a fő sávba nem tud bemenni és bepofátlankodik..Akkor megáll a fő sáv..
Amíg ez nem történik meg, mindig szépen haladunk..Jönnek, tábla, sorolnak, megyünk...
Zsír...
Jönnek, nem sorol, végigmegy, bevág elé, ő megy, mindenki más szop..
Nem zsír...
Kalányos Márió 2011.03.21. 11:41:45
potha 2011.03.21. 11:44:15
Én is ott szoktam végigmenni 10-15 autón, és besorolni elsőként a körforgalomhoz :D
randomuser1 2011.03.21. 11:46:03
nem is értem minek vannak a mexűnő sávok, csak feleslegesen foglalják a helyet, hisz az adott kereszteződés áteresztőképességét konkrétan a továbbhaladó sáv adja, minden lassítás, besorolás, stb csk ront a szitun....
qwertzu 2011.03.21. 11:46:41
Ha mindenki a legelső helyen besorol, ahol tud, az emiatt rossz: @qwertzu: .
Ellenben, ha mindenki csak a legvégén sorol be, akkor egyik sor se lassabb mint a másik, és kb. senki se előz meg senkit, aki előtte volt.
egri Fehér 2011.03.21. 11:47:43
Azt a sávot - mint ahogy az elfogyó sávokat általában - azért építették oda, hogy autók menjenek rajta. Ha azt akarná az építő, hogy ne közlekedjenek az elfogyó sávon, akkor az hamarabb fogyna el.
A márc. 15-i példa egyértelmű: a híd előtti lámpa áteresztőkapacitása a kétszerese lehetne, ha az autósok nem félnének használni a _frissen_kiépített_ elfogyó sávot...
Amúgy ilyen dilemmákkor én mindig arra gondolok, hogy mi lenne, ha mindenki úgy viselkedne mint én (ebben az esetben: végigmenne az elfogyó sávokon): semmi probléma nem történne, az esetleges torlódások ott keletkeznének, ahova tervezték őket (nyilván nem teljesen véletlenül fogy el a sáv pont ott, ahol elfogy), ahol kiszámolták a hatásukat. Hát ezért racionális végigmenni az elfogyó sávon.
De az ilyen óvatoskodók kedvéért lehet, h be kéne vezetni egy zippzáras KRESZ-táblát is, hátha így hatékonyabban tudnánk használni a közös infrastruktúrát... ://
randomuser1 2011.03.21. 11:49:06
qwertzu 2011.03.21. 11:50:14
randomuser1 2011.03.21. 11:53:22
krampam 2011.03.21. 11:55:14
szerintem itt az az illendő magatartás, hogy ha látja az ember, hogy kezd összeállni a kocsioszlop a belsőben, akkor beállok. mert az a sok hülye nem véletlenül álldogál ott, a sorára várva. de ilyenkor jönnek a nagyokos májerek 100val, s az utolsó pillanatban furakodnak be. szerintem ez tahóság. de sajnos ilyen Mo. ezért tartunk itt. mert mindenki (tiszt. kiv.) eladná az anyját is egy méter előnyért.
Jó Estét 2011.03.21. 12:01:56
qwertzu 2011.03.21. 12:03:05
Aki meg rendeltetésszerűen használja az infrastruktúrát, úgy ahogy az optimális lenne, azt meg nagyokos tahónak tituláljuk, aki eladná az anyját is egy méter előnyért.
Jó Estét 2011.03.21. 12:06:32
randomuser1 2011.03.21. 12:07:07
Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.03.21. 12:08:27
Azoknak, akik szerint végig KELL menni, mert ott van az út..Nos, akkor az út kezelő miért teszi oda a nyilat, már az elfogyó sáv elejére? Az elméletetek szerint csak a végén kell besorolni, oda meg elég lenne egy nagy piros tábla, www.hexavit.hu/termekek/kresz_tablak/terelo_tabla.jpg
Mondjuk egy ilyen..Aztán kész..
Persze tudjátok ti, hogy nem kell végigmenni, de akkor hogyan juttok mások elé???
qwertzu 2011.03.21. 12:15:05
"Nos, akkor az út kezelő miért teszi oda a nyilat, már az elfogyó sáv elejére? "
Hogy tudd, hogy el fog fogyni. Felveszed a másik sáv sebességét, beállsz két kocsi közé, és a végén besorolsz.
krampam 2011.03.21. 12:17:01
de nem csak itt jelentkezik az "1m=anya" effekt. amikor normális tempóban haladsz (mondjuk 60-val 50 helyett), s nem azért tartasz 10m távolságot az előtted menőtől, mert alszol, s aki mögötted jön, jól megelőz, s bevág eléd, s hű de előrébb van! a következő (50m-re lévő) lámpánál persze piros lesz, de sebaj, előrébb van 5 méterrel! váó!
porthosz 2011.03.21. 12:18:23
A zipzár elv csak akkor segít, ha a kereszteződés előtt még megvan a több sáv és csak a kereszteződés után szükül egyre, feltéve hogy a kereszteződés utánni út már elbirja a forgalmat. Ez viszont relativ ritka budapesten.
Magyar használatban pedig a következőképpen néz ki a zipzár:
Lágymányosi hid, budai felhajtó:
a külső sáv elfogy, de a sok paraszt még akkor is megy amikor már a záróvonalon meg az útzár jelen megy át, és maximum csak akkor lassít, amikor jobb oldalról is jönnek mögötte meg balról is és elfogy alóla az útzár és úgy értékeli hogy a jobb oldalt mögötte jövő teherautó esetleg gondolkodás nélkül átmegy rajta.
krampam 2011.03.21. 12:19:30
ennyit az "Azért tartunk itt, mert mindenki okosabb akar lenni a közlekedésmérnököknél" elgondolásról. nem mindig a k.mérnöknek van igaza.
Nevem Earl 2011.03.21. 12:23:36
krampam 2011.03.21. 12:25:17
bocs, itt jobb sávra gondoltam... :)
almodhi 2011.03.21. 12:33:22
Aabroncs, Aabroncs, naponta találkozunk... sosem felejtem el az arcod, amikor összeszorított fogakkal, a kormányba kapaszkodva, mereven előre nézel, és 10 cm-re rátapadva az előtted menőre próbálod megakadályozni hogy "becipzárazzanak" eléd.
Leadfoot 2011.03.21. 12:34:10
De azt is mondhatnám, hogy ezt pont leszarom. Van egy ilyen ideiglenes sávszűkülés most a városban, a külső van lezárva egy szakaszon. A csúcsban jellemzően a belső sávban áll a sor a 600 méterre (!) lévő lámpáig, miközben a külső üres. Én nem fogok beállni a csordába, az biztos.
Alikam 2011.03.21. 12:36:37
Az más kérdés, ha egy lámpa mindenképpen megfog akkor egy adott forgalomsűrűség után már mindenhogyan ácsorgás lesz a vége.
De biztos te is találkoztál már olyan helyzetekkel, amikor azt hiszed, hogy valami marha nagy dugó van, mert alig mentek, legtöbbször álltok, aztán hirtelen meg felgyorsul a forgalom, és sehol semmi dugó. Na az azért van, mert az autósok 80%-a nem tud vezetni és össze vissza nyomják a féket, meg egymásra másznak és elég kb. 2-3 barom, hogy egy ilyen kis csomópont kialakuljon.
porthosz 2011.03.21. 12:41:23
"De biztos te is találkoztál már olyan helyzetekkel, amikor azt hiszed, hogy valami marha nagy dugó van, mert alig mentek, legtöbbször álltok, aztán hirtelen meg felgyorsul a forgalom, és sehol semmi dugó. Na az azért van, mert az autósok 80%-a nem tud vezetni és össze vissza nyomják a féket, meg egymásra másznak és elég kb. 2-3 barom, hogy egy ilyen kis csomópont kialakuljon"
Igen, de ezen a zipzár csak ront, mert pont hogy folyamatos lassításra és fékezgetésre kényszeriti a nem elfogyó sávot. Az hogy kettesben gurulsz csak azért van, mert a másik sáv áll, legföképpen az elől besorolók miatt.
freemind93 2011.03.21. 12:42:57
Kalányos Márió 2011.03.21. 12:45:44
Nem lehetne senki "köcsög", ha a lúzerek nem hagynák üresen az egyik sávot. Így viszont a lúzerek ne várják el senkitől, hogy ha ők nem használják az utat, akkor más se tegye! És ne hívják a normális embereket "köcsögnek", hanem inkább magukat: "balfasznak"! :D
Rival · http://www.rivalcomp.hu 2011.03.21. 12:47:15
Csak végig kellene gondolni, hogy mennyivel szebb lenne az élet, ha az alapvető szabályokat betartaná mindenki. Ám ez nem így van, így mindenki anyázik, és fikázza a szabályosan közlekedőt. Ezért van az, hogy én már rég az M3 kivezetőjén vagyok, amikor más még akkor áll meg a Domus előtti lámpánál. Tátong egy tök üres sáv az Árpád hídtól, senki sem használja. Miért? Mert a belsőből kijönni lusta, mert biztos nyomuló parasztnak hinnék, mert amikor tanulta, biztos az oktató is elmagyarázta, hogy mindig a legbelsőben kell autózni.
Ez a vita is értelmetlen. Ott a sáv? Lehet használni. Aki anyázik, annak pedig durranjon szét a feje, nem érdekel. Szabályosan közlekedek? Igen. Akkor mi a probléma? Mindenki a saját háza táján takarítson, mert lehet, hogy az anyázóknál inkább lenne mit csinálni.
Ismétlem: persze, nincs cipzár-elv a KRESZ-ben, de a jobbra tartásból és a 28.§.(1)-ben is említett elsőbbségről való lemondásból egyenesen következne egy normálisan működő cipzár. De mivel se a jobbra tartás, se a lemondás nem megy itthon senkinek, mit várunk?
Anyázni azt mindenki tud, de normálisan közlekedni nem... most pedig indulok be a városba! :D
Répatorta 2011.03.21. 12:52:28
Ez a szituáció pontosan erről szól(na).
krj 2011.03.21. 12:53:32
Kalányos Márió 2011.03.21. 12:56:39
1. Libasorban levő autók nem egyszerre indulnak el. Amikor látom hogy az előttem levő elindult, csak utána indulok pár méter követési távolsággal.
2. Cipzár esetén amint elhaladt mellettem az autó, rögtön átrakom a kocsim elejét az elhaladó segge után. Oldalról jobban felmérhető az optimális indulás, mint hátulról.
krampam 2011.03.21. 12:56:46
Alikam 2011.03.21. 12:58:38
biohazard 2011.03.21. 12:59:43
Igen, de most nem bicikliről beszélünk.
dr. trafik nomac 2011.03.21. 13:01:00
dr. trafik nomac 2011.03.21. 13:01:40
porthosz 2011.03.21. 13:03:52
"Cipzár esetén amint elhaladt mellettem az autó, rögtön átrakom a kocsim elejét az elhaladó segge után"
Ami azt okozza, hogy aki elé besorolsz, az fékezni fog, vagy lassitani, igy mögötte még kevésbé indul el a sor. A végeredmény az lesz, hogy te gyorsabban fogsz tudni haladni, mindenki más mögötted pedig mégjobban belassul.
Ezek mezei fizikai dolgok. Ha elém valaki besorol mert meglát egy kétméteres lyukat, akkor én lassitani fogok hogy beférjen és mindenki más is mögöttem, már csak azért is mert egy dugóban nincs követési táv.
Rival:
"persze, nincs cipzár-elv a KRESZ-ben, de a jobbra tartásból és a 28.§.(1)-ben is említett elsőbbségről való lemondásból egyenesen következne egy normálisan működő cipzár"
A hülyeséget nem kell szajkozni ám. Ha ki van rakva a sávelfogyás tábla, akkor hol van az a kreszben hogy ott jobbra kell tartani??? Gondolom ezért látom azt a sok autóst a megszünő sáv "forgalomtól elzárt" útzár jelen autozni, mert hát jobbra tartás van...
dr. trafik nomac 2011.03.21. 13:03:58
randomuser1 2011.03.21. 13:05:27
qwertzu 2011.03.21. 13:06:19
dr. trafik nomac 2011.03.21. 13:09:17
Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.03.21. 13:14:54
Szánalmas szerintem a vergődése azoknak, akik szeretnének valahogy ideológiát a pofátlansághoz..Mondjuk engem mulattat és ott szopatom őket, ahol tudom:-)) Egy bizti, elém a sor végén nem jössz be..Ráadásul az autót sem féltem, lehet próbálkozni..
A kedvencem a Szhalombattai benzinkút volt. Dugó áll, mi nyulak ülünk a sorban a dugóban, a menők, mert hát most már tudom, ahol út van el lehet menni, nos be a kútra, áthajtás és fél km-rel előrébb besorolás. Ebből aztán olyan verekedés közeli helyzetek lettek reggelenként, még csajokat is láttam kipattanni a kocsiból:-) A sikeres emberek útja:-))Gratula nekik, jó lehet tükörbe nézni:-))
@almodhi: Próóóbálom?? Ha ismernél, valóban tudnád, én nem csak próbálom:-)) Elém nem pofátlankodsz be, az tutti:-))) A sor végén nem..Miért nem próbálod meg előtte, időben?? Ráadásul, ahol Te próbálhattad, az kanyarodó sáv, nem elfogyó..Én ott szoktam szopatni menőket..Az elfogyóban kiállok az elfogyóba és békésen indexelek, mintha be akarnék menni, de nem sikerül:-)) Aztán érdekes módon megindul a sor:-))
krampam 2011.03.21. 13:15:02
mert az. amikor az össz. autótömeg mozgásán semmit nem gyorsítana az, hogy a nemsoká' megszűnő sávba osztódjon a tömeg, s ezért mindenki(?) kivárja a sorát a nem elfogyó sávban, akkor igenis csak annak az egynek javít a pozícióján, aki vágigszáguld (az általam hozott pestirakpartos helyzetben 100-val) a jobb sávban, majd bedugja az orrát. ezt mondjuk ha a boltban játszod el, tolakodásnak hívják, s nem szeressük.
tundrazuzmo (törölt) 2011.03.21. 13:15:06
- előre menni a másik sávban, amikor lehet sorakozni is,
- rövidebb "menekülőútvonalakat" használni, amikor ott a Hungária is,
- jobbra tartani, amikor lehet a belsőben is menni,
- nem bemenni a zsúfolt kereszteződésbe, amikor a lámpa zöldet mutat, és ez azt jelenti, hogy hajrá,
- beengedni a kereszteződésbe beragadt hülyét, amikor lehet ott hagyni, és gyönyörködni a keresztirány megbénulásában,
- jobbrazöldnyilas lámpánál beállni a belső sávba, amikor a külső is megy egyenesen is,
MERT NEM AZ A LÉNYEG, HOGY A FORGALOM HALADJON, HANEM, HOGY ÉN, ÉN, ÉN, ÉN, ÉS DÖGÖLJÖN MEG A SZOMSZÉD TEHENE IS, ÉS NEHOGYMÁR MÁS IS TUDJON HALADNI!
horex · http://horex.uw.hu/ 2011.03.21. 13:15:23
jó példa Győrben a temetőnél lévő körforgalom "
És ki hozza vissza az autókat a temetőtöl?
/a régi Hofi vicc/
:)
Kalányos Márió 2011.03.21. 13:16:34
www.traffic-simulation.de/
horex · http://horex.uw.hu/ 2011.03.21. 13:18:50
Inkább én legyek udvarias, mint más velem köcsög
krampam 2011.03.21. 13:19:11
igen. viszont ez már csak egy illegális változata az előbbinek. de a lényeg u.a.
ügyeskedők országa ez... ebben is megmutatkozik.
Leadfoot 2011.03.21. 13:23:15
Külföldön ilyen helyzetekben simán működik a zippzár-elv, ami segít elkerülni a szép kövér dugókat.
Vagy szerinted normális, hogy 600 méter hosszú sor áll "egyes oszlopban", mikor mellettük ott egy tök üres sáv?
Hát, én nem fogok amiatt szopni, hogy a többi nem tud közlekedni, vagy még alapfokú ok-okozati összefüggéseket sem tud végiggondolni, a normális, takarékos városi közlekedésről meg alapból fogalma sincs.
Amúgy meg együnk szart, 10millió légy nem tévedhet.
Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.03.21. 13:23:42
Alikam 2011.03.21. 13:24:17
És ilyenkor a jóember azt csinálja, hogy beáll mellém - igen, a szembe jövő sávba, hátha valaki bekanyarodik és nekimegy, és mellőlem kivágja jobbra az indexet és előttem elkanyarodik jobbra, mert nehéz lett volna még 1 percet várni:)
Leadfoot 2011.03.21. 13:25:25
És akkor utána úgy érzi, hogy ő valami álarcos igazságosztó, egyfajta önjelölt autós Batman, és szépen rendet tett, mert a mocskos köcsög csak kettővel mögé tudott besorolni.
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.03.21. 13:29:02
krampam 2011.03.21. 13:30:16
igenám, de mindez csak addig működik neked, amíg a többiek hülyék. ha az általad elképzelt helyzet megvalósulna, t.i. hogy mindenki használná pl a szóban forgó jobb sávot, máris ugyanolyan lassan haladna az egész tömeg. mert a végén úgyis adott keresztmetszeten halad át. és akkor nem tudnál szépen előremenni, amíg a sok lúzer kivárja a sorát.
kafferbivalybalamber 2011.03.21. 13:34:03
Azután beenged egy másik ugyanilyen ökröt maga elé, mert ő udvarias. Még mindig jóval az elfogyás előtt.
A másik ökör is beenged egy ilyen istenbarmát, mer ő is udvarias.
Ezután egységfrontot alkotva próbálják visszaverni azt a normálisat, aki a végén akar átsorolni.
Az nem fér bele abba az ostoba, sötét agyukba, hogy ők idézik elő azt, hogy a haladó sáv a lassabb.
Odáig már eljutottak az egyedfejlődésben, mint mondjuk a trilobiták, hogy a Teszkó-pénztárnál abba a sorba állnak be a kosarukkal, amelyik rövidebb. Mert két sor gyorsabban halad, mint egy. De ahhoz, hogy ugyanezt autóval is előadják, legalább még egy agysejtre lenne szükség, és ez még évezredekbe is beletellhet, mire kifejlődik.
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.03.21. 13:34:18
EG0 2011.03.21. 13:36:57
Viszont pont jó lenne ott végig két sáv a rakpart vége utáni lámpáig, mert az Árpád-híd felé balra kanyarodók miatt néha nem lehet egyenesen menni a Dózsa felé, és ez gond.
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.03.21. 13:37:30
Leadfoot 2011.03.21. 13:37:43
Persze ha egyedül csinálom meg ezt az előremenést, akkor én vagyok a bunkó, aki előrepofátlankodik. Normálisabb helyeken, ahol ez bevett, és szépen megcsinálja az emberek fele, ott meg ez a helyes.
Ha megvalósulna, amit leírtunk (zippzár-elv, miegymás), nagyon örülnék neki, mert MINDENKI számára normálisabb lenne a közlekedés.
kafferbivalybalamber 2011.03.21. 13:41:08
Én meg Nynfus vagyok. 2011.03.21. 13:42:40
EG0 2011.03.21. 13:43:19
(És tényleg mennyivel biztonságosabb, mint két sor visszapillantó tükör között elmenni, mint korábban...)
Szelki Lata 2011.03.21. 13:46:17
"A csordában állok és a közötted lévő különbségeken kezdd el törni a fejed Te is és a többiek is, akik szerint ez így jó..Vajon az a sok ember mind hülye?? :-)) Ők mind hülyék, de ti nem..Biztos ez?? "
Igen, ez egészen biztos.
Én azt veszem észre, hogy az itt kommentelők nagyobb része mond ellen neked, és ért egyet e cikkel. Tehát érdemes lenne neked átgondolni a véleményedet.
A hozzád hasonló emberek azok, akik nem veszik tudomásul, hogy a hídról 2 sáv kanyarodik szabályosan a Márc. 15-e térre. Ezért a hozzád hasonlók miatt torlódik a sor a híd közepéig 1 sávban. Pedig a hídról 2 sáv kanyarodik jobbra a tér felé, és ott is 2 sáv megy egészen a híd alatti sávelfogyásig. Azért van 2 sáv, hogy használjuk.
Az pedig, hogy ennek mi az értelme leírta a cikk. Az első lámpa 10mp-ig zöld, a második 20mp-ig. Ezért van az első lámpánál 2 sáv. Mert 2x10=1x20.
Jó lenne, ha visszavonulnál, mert elég kiábrándító, hogy az értelmesek fáradnak ki, és a hülyék maradnak.
qwertzu 2011.03.21. 13:50:07
"ha az általad elképzelt helyzet megvalósulna, t.i. hogy mindenki használná pl a szóban forgó jobb sávot, máris ugyanolyan lassan haladna az egész tömeg. "
Ez lenne a lényeg. A végcél. Hogy a két sáv ugyanolyan gyors legyen. Ezt pedig csak úgy lehet elérni, ha mindkét sávot egyformán használjuk. Azt hogy néhányan rosszul értelmezett udvariasság miatt nem használják az elfogyó sávot, az nem a sávot használók hibája. Használja mindenki ameddig tart, és akkor nem lehet pofátlakodni.
krampam 2011.03.21. 13:51:33
de értsd meg, sok esetben semmivel sem sem lesz gyorsabb a haladás. persze leszámítva az olyan helyzeteket, amikor ezzel meg lehet gyorsítani a kereszteződésen való átjutást. de pl az én példámban (pesti rkp.) semmivel nem gyorsul fel. leszámítva az audisnak/suzukisnak/terepjárósnak.
EG0 2011.03.21. 13:54:17
(És tényleg mennyivel biztonságosabb, mint két sor visszapillantó tükör között elmenni, mint korábban...)
Leadfoot 2011.03.21. 13:54:37
Ez a jelenség (sáv üresen hagyása több száz méter hosszan) bizony szép dugókat tud generálni. Még az is előfordulHAT, hogy a sor vége eléri a legközelebbi lámpát, ahol elkezdődik a kereszteződésbe beragadás c. népi játék, az a keresztező úton is torlódást generál, stb.
krampam 2011.03.21. 13:56:27
igenám, de csak addig gyorsul fel, amíg nem jön az elfogyás. azon a keresztmetszeten, u.o. sebességgel áramlik át a tömeg. egyszerű áramlástan.
EG0 2011.03.21. 13:57:01
krampam 2011.03.21. 13:58:32
qwertzu 2011.03.21. 13:59:15
gregibroki 2011.03.21. 13:59:47
randomuser1 2011.03.21. 14:02:12
krampam 2011.03.21. 14:03:53
igen, az előbb is írtam, hogy ebben az esetben indokolt. de pl a rakpartos esetben nem. meg számtalan ilyen van.
pl egy sávból lehet majd balra kanyarodni a lámpa után, ezért az az oszlop lassabban halad. a "sikeres ember" persze a gyorsabb sávban halad, majd a mellette lévő kanyarodó sávba szépne megpróbálja magát befúrni. ezzel persze feltartja a "gyorsabb" sort, ami emiatt a hülyefasz miatt teljesen blokkol. de ő előrébb van 20méterrel/5 perccel... vááá
qwertzu 2011.03.21. 14:06:55
kafferbivalybalamber 2011.03.21. 14:11:46
krampam 2011.03.21. 14:16:36
konrada 2011.03.21. 14:23:42
Miattuk lehet közlekedni valamennyire gyorsabban ebben a városban!;))
(Persze ha valaki dafkéból próbálkozik: azaz úgy, hogy azért megy az álló sorból a néhány üres parkolóhelynyi hosszra, avagy az egyébként kanyarodósávba ki, hogy majd elém bevágjon, hát előjön a farkasvakság belőlem is (aminek a tünete, hogy csak az elöttem menő kocsi hátulját látom, de azt is csak úgy, ha 1-2 méterre van, így tapadok rá;), de ha csak azért áll valaki rá egy sávra, mert ő már az Osztapenkonál besorolt abba a sávba, mely kiviszi Káposztásra... hát én komolyan veszem a jobbratartási szabályokat.;)
kafferbivalybalamber 2011.03.21. 14:24:16
Szelki Lata 2011.03.21. 14:24:27
qwertzu 2011.03.21. 14:25:02
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.03.21. 14:26:26
Szóval édes mindegy, hogy átsorolnak-e.
Ha meg minden áron azt akarjuk, hogy átsoroljanak, arra is van megoldás, fentebb írtam.
qwertzu 2011.03.21. 14:30:29
phaszfej 2011.03.21. 14:31:46
qwertzu 2011.03.21. 14:31:57
phaszfej 2011.03.21. 14:33:48
dr. trafik nomac 2011.03.21. 14:40:19
Integrált Szerverterror 2011.03.21. 14:40:48
seagull 2011.03.21. 14:52:41
De hogy ne csak ezt a fajta nézőpontot szapuljam, magam is úgy gondolom, hogy pl. az Üllőiről a gyorsforgalmira az araszoló sort beelőzve az utolsó pillanatban besoroló,vagy pl. a szintén említett pesti alsó rakpartól a Dózsa György felé felhajtva 120-szal a sor elejére száguldó, majd a forgalom elől elzárt területen keresztül erőszakosan besoroló huszárok nem folyamatos haladást tartjá szem előtt egyszerűen pofátlanok. És sokszor én is értetlenkedek az előttem állón, aki már 10 perce araszol, de boldogan beengedi a 4. ilyen pofátlankodót is, hogy ő vajon mitől ennyire előzékeny. És kezdem magam baleknak érezni a hosszú araszolás miatt...
Lipi1945 2011.03.21. 14:54:13
Nem én félek az elfogyó sávtól, hanem az elfogyó sáv fél tőlem!
Szelki Lata 2011.03.21. 14:55:42
Szelki Lata 2011.03.21. 14:59:35
Alikam 2011.03.21. 15:00:52
kafferbivalybalamber 2011.03.21. 15:02:53
Amúgy ezt figyelembe kellene venniük a forgalomszervezőnek is, azt hiszem, persze ha nem a forgalom akadályozása lenne a céljuk.
Az ilyen elfogyó sávoknál, mint ami a képen van odafönt, nem záróvonallal kéne bohóckodni, hanem betonfallal. De legalábbis Demszky-bogyókkal, mint a Körúton, és csak a legvégét nyitva hagyni átsoroláshoz.
kafferbivalybalamber 2011.03.21. 15:03:42
randomuser1 2011.03.21. 15:08:27
Szelki Lata 2011.03.21. 15:12:02
MaCS_70 2011.03.21. 15:12:41
Akkor engedtessék meg, hogy egy kicsit szakmai szemszögből is nyilatkozzak az elfogyó sávok természetrajzáról! Nem biztos, hogy igazam, van, de szerintem logikus, amit le fogok írni.
Először is: a helyes megoldás az, ha a forgalom egyenletesen oszlik meg a fő- és az elfogyó sáv között, az elfogyóban MINDENKI végigmegy a sáv végéig, a fősávban pedig MINDENKI beenged EGY autót az elfogyó sávból. Erre Magyarországon nincs szabály, de ez az a magatartás, ami a legnagyobb áteresztőképességet biztosítja.
Hogy miért is?
Első sorban, mert így a teljes útfelületet kihasználjuk — de messze nem ez a legfontosabb, bár fontos.
A lényeg viszont az, hogy a forgalom így folyamatosan tud haladni. Egy útszakasz, és főleg egy csomópont áteresztőképességét az tudja igazán drasztikusan csökkenteni, ha megtörik a forgalom ritmusa. (Ezért van pl. az, hogy egy pofátlan sávváltogató cikázó maga mögött párszáz méterekkel komoly dugót tud okozni.) Ha az elfogyó sáv végén meg kell állni (mert nem engednek be), megtörik a lendület, a lefékezés-felgyorsítás időveszteség. Nem csak az adott autósnak, hanem az egész forgalomfolyamnak — ami láncreakcióként terjed hátrafelé. Ha valaki idő előtt sorol be, szintén megtöri a ritmust, ráadásul kiszámíthatatlanná teszi a forgalom menetét.
Ha viszont a sávok összefolyásánál következetesen működik a cipzárelv, senkinek nem kell indokolatlanul megállnia, és a fősávban haladók ugyan deficitet szenvednek az elsőbbségük terén, ezt viszont többszörösen visszakapják azért, mert az egész forgalom lényegesen jobban halad.
Tőlünk nyugatra ez a teljesen elfogadott magatartás, még ahol nem is kötelező követni, ott is a legtermészetesebb dolog, hogy MINDENKI betartja. Ott ugyanis — szemben a nálunk tapasztalhatóval — működik az az elv, hogy működjünk együtt a közlekedés folyamatos menetéért, ne fogcsikorgatva ragaszkodjunk az elsőbbségünkhöz, hanem nyilvánvalónak vesszük, hogy nem egyedül vagyunk az úton és kooperálunk annak érdekében, hogy MINDNYÁJAN jobban járjunk.
Üdv: MaCS
maC 2011.03.21. 15:14:48
Nem kell messze menni, Ausztriában egyenesen kötelező a cipzárelvet alkalmazni! (Einordnen lassen!)
Ugyanis pont azért és pont az adott helyen vannak az elfogyó sávok kijelölve, hogy ott torlódjon fel az a forgalom, amit az út kapacitása már nem bír el. Ott torlódjon fel, és ne párszáz méterrel korábban, mondjuk egy kereszteződés közepén. Ugyanis ha több az autó az úton, mint amit az elbír, így is úgy is fékezés majd dugó lesz a vége, ha száz méterrel korábban sorolsz be, akkor a továbbmenő sáv ugyanúgy túl fog terhelődni, csak legfeljebb száz méterrel hamarabb.
Ezért kellene nálunk is a KRESZ-ben kötelezően előírni a cipzár elvet.
MNOP 2011.03.21. 15:17:32
Kapcsolják ki, sokkal jobb volt, minden irányból.
MaCS_70 2011.03.21. 15:18:23
Igen, a benzinkutas surranópáya nettó pofálanság, mert a közlekedés egészét lassítja (a besorolás megtöri alendületet), az ügyesen mások kárára jutnak előnyhöz.
Az elfogyó sáv kihasználása viszont (feltéve, hogy működik a cipzárelv) a forgalom egésze számára (tehát a beengedőknek is!) előnyös.
Üdv: MaCS
kafferbivalybalamber 2011.03.21. 15:32:21
A KRESZ-ben pedig nálunk teljesen értelmetlen előírni bármit vagy akármit, ameddig ilyen impotens és idióta rendőrségünk van, amelyik semmit nem tartat be belőle. Nem tökmindegy, milyen szabályt nem tartanak/tartatnak be?
maC 2011.03.21. 15:43:13
mohopasi 2011.03.21. 15:48:42
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.03.21. 15:57:37
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.03.21. 16:02:08
kafferbivalybalamber 2011.03.21. 16:07:55
A birkák nem alkalmazzák a zippzár-elvet, valamint háromsávos autópályánál rendíthetetlenül hatolnak előre a középső sávban száztízzel, bármit is mond (vagy mondana) a KRESZ. Közben persze emlegetik a sok köcsögöt, akik ezt máshogy csinálják.
Szerintem ebből a szempontból olyan sokat nem változna a helyzet. :)
Peetee 2011.03.21. 16:27:16
Tatabányán van 2 hely, magáért beszél mindkettő.
Egyik a kertvárosi körforgalom. A Győri út felől mindkét irányból 2*2sávról érkezik a nép, 1000ből 999 autó megy át a belső sávba, pedig onnan 1km-re lesz az elfogyás meg a körfogalom. És megy 40el a belsőben. Ha Te mész tovább a jobb szélsőben, akkor Te vagy a köcsög, aki megelőzi őt.
Másik példa az emberi butaságra, a következetlenül szabályokat letojva való közlekedésre a Tesco-s kereszteződés.
Aki ott újváros felé a 4sávosra rákanyarodik az alapból megy a belső sávba. De minek? A következő 4 csomópontban, 2,5km-en keresztül NEM lehet balra kanyarodni. Mindek megy át a belsőbe? Minek? hogy én legyek a szabálytalan ,aki 50km/h-val jobbról vagyok kénytelen megelőzni, mert 35-55km/h között ingadozó sebességgel képes városban haladni? Ostobaság a köbön, az egymillió tudatlan vezető országa vagyunk...sajnos.
alfredaurel 2011.03.21. 16:50:43
dl.dropbox.com/u/8153201/viz.JPG
1. lámpa (csap) 10 mp-ig van nyitva ez pont arra elég, hogy feltöltse az alatta lévő helyet.
2. lámpa (csap) 20 mp-ig van nyitva minden viz kifolyik.
A, B, C és D kölönböző reteszek (besorolások), minnél korábban sorolsz be annál kevesebb viz folyik át az alsó részbe, ás marad több a föntibe.
2011.03.21. 17:06:23
Nem értem mi ez a "nem használom me' pofátlanság" mentalitás. Mondjuk én személy szerint örülök hogy ennyi birka van, mert frankón lehet közlekedni az elfogyóban az álló sor mellett.
@Leadfoot: Asszem te is pécsi vagy. Ugye mennyire jó volt amikor a Zsolnay-nál töketlenkedtek valamit, ezért 2 sávosra szűkült a Zsolnay Vilmos utca?
Sokkal hamarabb értem végig azon a szakaszon. A mohácsi út felé menet a külső sáv volt végig üres, szépen el tudtam menni 70-nel a belsőben kb. a 48-as térig álldogálók mellett.
Visszafelé pedig majdnem a Mohácsi útig ért a sor a külsőben, ott meg a belsőben lehetett végigrepeszteni az Autócity-ig.
Öröm volt nézni a sok kurvaanyázó birka tekintetét, akik nem bírták elviselni hogy "tolakszom"... :)
Szelki Lata 2011.03.21. 17:09:35
Mondjuk kicsit el kell rajta gondolkodni, de tök jó.:)
egri Fehér 2011.03.21. 17:22:06
Ismered te egyáltalán a Márc. 15. tér új forgalmi rendjét?!?
Jó Estét 2011.03.21. 17:36:18
Izomor Lánya 2011.03.21. 17:38:05
Ahol meg nem a lámpa fogja meg a dolgot, ott a második sáv semmit sem gyorsít, sőt, a cippzárazás még lassít is. Itt véleményem szerint bunkóság elmenni, Ausztriában is. Az einordern lassen nem erre vonatkozik, hanem a tényleg más irányból érkező besorolókra.
Jó Estét 2011.03.21. 17:39:33
Izomor Lánya 2011.03.21. 17:45:16
www.radarforum.de/forum/lofiversion/index.php/t28693.html
"streetfighter" 2011.03.21. 17:46:01
Szerencsére sokan nem szeretik használni az elfogyó sávokat, és ez jó, mert én kimondottan azokat szeretem.
Ez általában, akkor működik hatékonyan, ha nincs nagyon nagy forgalom, mert akkor nem kell mások jóindulatára hagyatkozni. Egy kis gáz, és már benn is van az ember. :)
A posztbeli helyet nem imerem, de szerintem az is jól használható, főleg ha alig használja valaki.
Viszont van egy fontos dolog. Ha először járok egy helyen és mindenki egy sávban áll, akkor ritkán szoktam előre menni az elfogyóban, mert lehet, hogy a többiek olyat tudnak amit én nem. De ha megismerem a helyszínt és nincs probléma, akkor legközelebb használom a kijelölt sávot.
krampam 2011.03.21. 17:50:34
most ezt komolyan kérded?
az a lényeg, hogy mi a szűk keresztmetszet. az határozza meg a sebességet. igen, ahol két sáv lesz, ott begyorsul, de aztán ugyanúgy visszalassul a szűkülésnél.
múltkor reggel a lágymányosin lerobbant egy kamion. egészen a stadionig dugó volt pedig csak egy kis szűkület volt, mégis így megfogta a 3 sávos utat.
krampam 2011.03.21. 17:51:27
MaCS_70 2011.03.21. 17:52:04
De valaha több sáv volt, még ha egy irányból jönnek is!
Akkor valóban nem túl szép előremenni, ha kisorolok-besorolok -- de ha eleve másik sávból érkezem (mondjuk érkezem a Bécsi út felől az Árpád-hídhoz a külsőben, ami ugye elfogy), akkor mindenkinek az a legjobb, ha csak a legvégén, ahol elfogy a sáv, ott sorolok be.
Üdv: MaCS
"streetfighter" 2011.03.21. 17:57:16
"Ezért van pl. az, hogy egy pofátlan sávváltogató cikázó maga mögött párszáz méterekkel komoly dugót tud okozni."
A nagy logikába ez abszolút nem fér bele.
Jó Estét 2011.03.21. 17:57:46
"streetfighter" 2011.03.21. 18:03:49
Pontosan! :)
maC 2011.03.21. 18:08:29
barbie83 2011.03.21. 18:12:36
Izomor Lánya 2011.03.21. 18:26:23
Vagyis látható, hogy az autósok zöme -- ha a sáv ideiglenesen van jelen, nem besorolósáv, stb. és a dugó oka később van -- ott is illetlennek gondolja annak használatát, hiszen összességében nem jut több autó át, sőt, ekkor a felesleges kétsávozódás és újracippzárazás csak felesleges bonyodalom. Törvény nem tiltja (bár az egyik német postoló úgy értelmezi a KRESZt, hogy de igen - www.motor-talk.de/forum/zweispurig-und-stau-t2089846.html) csak egy kialakult etikett: ahogy a böfögést is csak etikett tiltja, törvény nem, attól még tahóság.
(Az más helyzet, amiről a posztoló beszél, ha a dugót egy még a két sávos szakaszon levő lámpa okozza, ekkor indokolt is mindkét sáv használata, és nincs is anyázás, hiszen a lámpán túl, ha ott tényleg nincs már torlódás, vagy kisebb, nem gond a besorolás, legkésőbb akkor, amikor a lámpa megfogja a sort).
D4D 2011.03.21. 18:35:25
Rival · http://www.rivalcomp.hu 2011.03.21. 19:29:42
Ki mondta, hogy az előjelzőnél kell kimenni a külsőbe? Gratulálok a szövegértéshez... ha ez jött le, nincs több hozzáfűznivalóm. Amiról szó volt, az.............. hagyjuk, hosszú...
MaCS_70 2011.03.21. 19:54:22
Pedig de.
A forgalom akkor a leggyorsabb, ha folymatosan tud haladni. Az elfogyó sávnál ezt az szolgálja legjobban, ha az elfogyásnál, kiszámítható módon fésülődnek össze a sávok, tehát a befogadó sáv is nagyobb lassítás nélkül, felkészülten tud helyet biztosítani a besorolónak.
A sávok között cikázó ezzel szemben rendszeresen kényszerít másokat lassításokra-gyorsításokra, ami megtöri a forgalom folyamát, csomópontok alakulnak ki, ami exponenciális hatásként okoz torlódást.
Ilyen oka van annak a jelenségnek is, hogy egy út áteresztőképességét sokszor hatékonyan lehet növelni a sebességkorlátozás CSÖKKENTÉSÉVEL!
Kisebb tempónál ugyanis egyenletesebb lehet a forgalom, nyugodtabban halad előre. Ezért van értelme annak, hogy jobb helyeken egyes utakon a forgalom sűrűségének függvényében dinamikusan változtatján a sebességkorlátozást -- és attól sem felfelé, sem lefelé nem illik eltérni! (Van, ahol a lassabb haladást is éppúgy büntetik, mint a gyorsabbat, főleg, ha fontos bevezető utakról van szó.)
Üdv: MaCS
fzoli415 2011.03.21. 20:09:35
Olyanok, mint akik (amint a Genexes posztnál írtam) a szelektív hulladékgyűjtő mellé viszik a lomot meg a trutymót.
szemét= szemét, lehet vinni
másik sáv= másik sáv, köcsög aki megy benne
Különbség közte? Áh, hagyjad...
Vizes példához: faluhejjen se 3 méter magas kályhacsőben viszik az ivóvizet, hanem kannában bazzeg, hiába ugyanakkora a szája...
Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.03.21. 20:13:59
Aki pedig a zippzár elvet és a külföldet emlegeti, azt is emlegesse már, hogy ugyanaz-e az elfogyó sáv és a haladó elrendezése ott a nagy nyugaton?? Esetleg szívesen olvasnám, hogy véletlen nem másképpen van-e?? Hogy ott melyik sáv fogy el??
Szóval én még mindig azt mondom, akinek a célja nem a tolakodás és a mások elé kerülés és nincs teli valamiféle komplexussal, amit abban él ki, hogy mások elé kerül, mert ez a napi öröme, azok egyszerűen és időben besorolnak és kész. Sem konfliktust nem okoz, fel sem tartja többit..Bármikor besorolok úgy, elfogyóból, körforgalomban vagy ahogy akarod, hogy még sosem mentem el a végéig és még sosem szorultam rá a pofátlankodásra..Vajon miért??
Azt pedig meg kéne végre érteni, hogy egy sáv áteresztő képessége nem változik attól, hogy hány sáv táplálja be. Egyébként meg, ha működne a zippzár elv, mi lenne veletek? Hogy pofátlankodnátok előre, ha mindkét sáv tele lenne?? :-))) Szóval örüljetek és pofátlankodjatok..:-) Ha sikerül....-)
Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.03.21. 20:16:51
"streetfighter" 2011.03.21. 20:26:19
Helló!
Szerintem akkor nem egyről beszélünk. :)
Sokat járok a Szentendrein és a Váci úton.
Ha sűrű a forgalom, akkor nem is lehet, de értelmetlen is küzdeni.
Ha viszont nem olyan sűrű, de folyamatos és a kocsik között megfelelő távolságok vannak, akkor a többieknél tempósabban lehet haladni a "cikázással".
Ezzel semmiféle dugót nem lehet kreálni, kivéve, ha egy manőver nem sikerül. :)
Szóval cikázni nagyon sűrű forgalomban nem lehet, ha meg lehet, akkor nem alakulhat ki dugó.
Tazsam 2011.03.21. 21:58:23
[o][o][o][o][o][o]X---------X---------------
+++++++++++++++++++---------++++++++++++++++
---------[o][o][o]X[o][o][o]X---------------
+++++++++++++++++++---------++++++++++++++++
------------------X[o][o][o]X------[o][o][o]
+++++++++++++++++++---------++++++++++++++++
------------------X---------X------[o][o][o]
+++++++++++++++++++---------++++++++++++++++
B eset:6 okos autó adott ideig zöld lámpák adott mennyiségű tér. hány lámpaváltásból jutnak át?
[o][o][o][o][o][o]X---------X---------------
+++++++++++++++++++---------++++++++++++++++
------------------X[o][o][o]X---------------
+++++++++++++++++++[o][o][o]++++++++++++++++
------------------X---------X-[o][o][o][o][o]
+++++++++++++++++++---------++++++++++++++++
Most akkor valaki magyarázzon el valamit. Ezen mit olyan rohadt nehéz felfogni?
jelentéktelen alak 2011.03.21. 21:58:27
Had tegyek egy próbát!
Ha megszűnik egy sáv a kettőből és mindkettő telített, akkor 2 lehetőség adott.
1 Cipzár elv. Vagyis a megszűnő sávból egy-egy autó besorol a folyamatosan haladók közé.
Így a folyamatosan haladók is lassabban kell menjenek, de halad mind két sáv egyenletesen.
2. Nem engedik el a másikat. ilyenkor az egyik sor ugyan gyorsabban halad, de a másik szív.
Ha az összes közlekedő átlagsebességét nézzük, akkor jelentős különbség nincsen. Hiszen a cipzár elv bár látszólag közel fele olyan lassú, de 2 jármű oszlop halad azzal a tempóval, vagyis egységnyi idő alatt, pont annyi jármű jut át az adott szűkületen, mint egyébként, annak ellenére, hogy mindenki kicsit lassabb. Vagyis a jelentősége nem a szűkületnél van a rendszernek, hanem mögötte.
Ugyanis működő cipzár elv esetén, az ugyan annyi jármű, fele olyan hosszú sort alkot. Rövid a szakasz, ahol feltorlódva várnak a járművek.
Miért van ennek jelentősége?
1. Ezzel nem, vagy kevésbé van hatással a keresztező forgalomra.
2. A torlódás előtt, hosszabb szakasz járható tempósabban.
Tehát ha nem alkalmazzuk a cipzár elvet, akkor a szűkületen pont olyan gyorsan jutnak át a járművek, mintha alkalmaznánk. Viszont több időt kell tölteni a szűkület előtt.
Ha viszont alkalmazzuk, akkor a szűkület előtti idővel nyerünk, nem is keveset.
Persze mindezt nem lehet úgy nézni, hogy én vagyok a gyorsabb sávban! A közlekedők egészére igaz az állításom
Jogosan merül fel a kérdés, hogy miért lenne lassabb a sor, ha eleve egy sor van. A válasz a rendszerben van.
Városi közlekedés esetén azért, mert a hosszabb sor több lámpányi távolságon nyúlik el, mint a rövidebb. A több lámpa miatt, meg többet kell várni. Vagyis a dupla sor, mivel rövidebb, kevesebb lámpánál kell megálljon, még a szűkület előtt.
Ahol nem érint lámpát a feltorlódott sor, ott viszont az a rákfenéje a dolognak, hogy az autókat nem gépek vezetik. Vagyis, a tempó soha nem lesz egyenletes, megállások, indulások fogják tarkítani. Ezt még profi pilóták sem tudnák teljesen mellőzni. Minél hosszabb a sor, annál több ilyen megállásra és újra indulásra kell számítani.
Tehát ha valaki csak 2-3 autót lát át egyszerre, akkor nem fogja érteni a cipzár elv lényegét. A cipzár elv haszna a közlekedésnek nevezett rendszer egészében mutatkozik meg.
Tazsam 2011.03.21. 22:01:07
az autó: "[o]"
az üres aszfalt: "-"
a használhatatlan futó muskátlival bevetett terület: +
A lámpa: X
a fenti dupla sorok első sorát képzeletben toljátok el annyira, hogy a muskátlik közti üres aszfalt a két lámpa közé essen.
Tazsam 2011.03.21. 22:03:07
nem elég, hogy ennyit szenvedek és széttördeli a blogmotor még meg is zavarod őket egy szóbeli magyarázattal :D
jelentéktelen alak 2011.03.21. 22:08:22
maC 2011.03.21. 23:04:36
Jó Estét 2011.03.22. 09:59:43
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.03.22. 11:30:11
Jó Estét 2011.03.22. 11:59:16
MaCS_70 2011.03.22. 13:03:54
Halihó!
Szerintem sajnos egyről beszélünk.
Ezt írod:
„Ha viszont nem olyan sűrű, de folyamatos és a kocsik között megfelelő távolságok vannak, akkor a többieknél tempósabban lehet haladni a "cikázással".
Ezzel semmiféle dugót nem lehet kreálni, kivéve, ha egy manőver nem sikerül. :)
Szóval cikázni nagyon sűrű forgalomban nem lehet, ha meg lehet, akkor nem alakulhat ki dugó.”
A valós helyzet ehhez képest a következő:
Ha közepesen sűrű a forgalom, tehát még halad, van hely benne cikázni, de már számítanak a féktávolságok, akkor a cikázás az egyik legtipikusabb dugógenerátor. Ha ugyanis én az előttem levő mögött még biztonságos távolságra haladok és „becikázik” elém valaki, akkor biztonságos féktávolság ismételt felvétele miatt lassítanom kell, lehet, hogy kicsit vagy nagyot fékeznem is. Na, éppen ez okozza a torlódást. Lehet, hogy csak egy kilométerrel mögöttem, mert a hatások dominóelvszerűen haladnak hátrafelé — de a hatásuk ráadásul lavinaszerűen nő.
Nagyon érdekes szimulációkat mutattak nekem erről: egy még éppen jól haladó járműfolyamot akár egyetlen törekvő is meg tud akasztani — és sosem szerez róla tudomást!
Minél telítettebb a forgalom, annál érzékenyebb az ilyen hatásokra. A tolakodásnak pedig ugye éppen telített utak esetén van jelentősége, az elfogyó sávban előrehajtást is ilyenkor szokás (értelmetlenül) zokon venni. Pedig ismétlem: (szemben Aabroncs hitével) a közlekedés egésze számára az a legjobb, ha az elfogyó sávot is kihasználjuk, elhaladunk a végéig, aholis a befogadó sávból mindenki beenged maga elé egy elfogyóból érkezőt. Mindezt úgy, hogy erre mindenki számít, tehát a manővert a lehető legkisebb és legkevésbé hirtelen sebességváltozással lehessen végrehajtani.
Üdv: MaCS
Reggie 2011.03.22. 14:14:13
Szerencsere, ha elore latni a kocsik kozott, akkor ezt elore fel lehet merni. Ha az ilyeneket a tobbiek nemtorosomsegbol nem kezdik kielozgetni, akkor elkezdek cikazni, mert szamomra cinkosok.
Nyilvan normalisan halado tomott sorokban, ha mindenki fektavolsagot tartva halad, akkor nincs ertelme cikazni, mert se az idonyereseg se a plusz uzemanyagfogyasztas nem lesz elfogadhato merteku a normals haladashoz kepest.
"streetfighter" 2011.03.22. 20:28:26
Helló!
Ez jó. Szerinted igen, szerintem nem. :D
Olyanról beszélgetünk amit neked mutogattak, de én néha csinálom.
Elhiheted, én nem okozok dugót, mert mint a nevében is benne van a CIKÁZÁS nem azt jelenti, hogy bemegyek valaki elé és ott is maradok, hanem már megyek is tovább, tehát nem kell akkorát fékeznie, hogy kialakítson egy megfelelő követési távolságot, mert mire megtehetné, már ott sem vagyok.
Ezért valőszínűsítem, hogy nem egyről beszélünk. Én egy olyan sűrűségü forgalomban amire te gondolsz, nem kezdek "cikázásba".
Na itt egy példa szemléltetésnek.
Ezek nem okoznak dugót az biztos, és én sem szoktam:
www.youtube.com/watch?v=-8UAvf3xX0o
fezoGT 2011.03.22. 20:54:59
A lámpa megléte sztem nem baj, legalább a híd alól kivágógó bringás is védve van, de azért jobban össze kéne a lehajtó előttivel hangolni ha már kikerült...
jelentéktelen alak 2011.03.23. 00:06:35
Szerintem Macs-nak van igaza.
Ha valóban követési távolságra mennek egymástól és te oda "becikázól", akkor hiába "cikázól" tovább, ő már lassított. Majd vissza fog gyorsítani, de lassított. Még ha csak gázelvétellel is de megtette.
Akár milyen nyugodt is forgalom, 5-6 autóval hátrébb, már a féklámpák is világítanak a cikázásod miatt, 15-20 autóval hátrébb, már a fele alá esik sebesség néhány pillanatra, még hátrébb meg is áll a sor.
Persze megértem, hogy te ezt vitatod, hiszen te az egészből semmit nem veszel észre.
Ha az autók között 100 (vagy több) méter is van, akkor ez jelenség nem valószínű, hogy tapasztalható. De mi ügye forgalomról beszélünk, ahol ennél közelebb vannak a járművek egymáshoz.
dzsaszper 2011.03.23. 10:39:33
dzsaszper 2011.03.23. 10:49:07
Dehogynem, az előző és következő lámpák beállításától függően igenis változik.
A sáv ki nem használtsága amúgy rendesen meg tudja akasztani egy főút forgalmát a környező lámpáknál, és így sokkal jobb dolguk lesz a mellékutcából érkezőknek, akik a főút pirosa alatt meg tudják tölteni azt a helyet, ami épp felszabadult. Errejó példa a Szentendrei bevezető oldala a Flórián téri felüljáró előtt, csúcsforgalomban, a belülről 1. és 2. sáv (utóbbiból buszsáv lesz).
"Egyébként meg, ha működne a zippzár elv, mi lenne veletek? Hogy pofátlankodnátok előre, ha mindkét sáv tele lenne?? :-)))"
Szerintem ez lenne az ideális állapot ott, ahol sok a lámpa -- a fentiek miatt a főutak áteresztő kapacitása meg tudna nőni, és legalábbis átrendeződnének a dugók (nehezebb lenne kijutni egy főútvonalra, de ha már odáig jutottál, nem szívnál minden újabb kereszteződéssel egy 3-4 kereszteződés múlva elfogyó sáv miatt).
dzsaszper 2011.03.23. 10:51:09
"streetfighter" 2011.03.23. 11:58:49
@dzsaszper:
Lehet elméleteket gyártani, de éppen ezért linkeltem be a videót.
Elég durván nyomják, de példának tökéletes. Ebben az esetben semmi féle dugót nem kreálnak az biztos, és én is hasonló sűrűségü forgalomra utaltam, ezért én sem okozhatok fennakadást.
Kalányos Márió 2011.03.23. 12:06:50
dzsaszper 2011.03.23. 12:14:22
Autópályán kívül ez életszerűtlen. Szembeforgalom, lámpás kereszteződés, kanyarodósávok és gyorsítósávok, kijelölt gyalogos átkelőhelyek közt ez az egész nem így menne.
Arról nem is beszélve, hogy van ennél sűrűbb forgalom is, és Magyarországon nem sok helyen van 4. vagy 5. sáv...
"streetfighter" 2011.03.23. 12:24:00
Az idős néni mire felfogja, hogy mi történt már ott sem vagyok, tehát el sem rántja a kormányt. :)
De én nem így szoktam közlekedni, csak példának hoztam fel. :D
"streetfighter" 2011.03.23. 12:29:23
Pontosan!
A videót csak példának hoztam fel.
A Szentendrein és a Váci úton hasonló forgalomban megoldható, de meg fog a lámpa, ezért túl gyorsan nem érdemes menni. A sok "tötymörgőt" viszont le lehet tudni és épp a zöldre odaérni. :)
Úgy lövöm be, hogy megállni ne kelljen, hanem lendületből haladhassak tovább.
Kalányos Márió 2011.03.23. 12:32:09
De nem is pofázok még gondolatban sem azokra akik nem ennyire lusták, és logikusan a rövidebb sort választják.
Persze az sem mindegy, hogy éppen sietek, vagy csak ráérősen sétakocsikázok. Aki ráér, és lusta az válassza a hosszabbat, aki meg siet az menjen a rövidebbe.
Nem kell mindig mindenkinek egyenlőnek lenni! Szabad a választás, tehát az utólagos ugatás felesleges!
Tessék előre gondolkodni, hogy ki mit akar...
MaCS_70 2011.03.23. 14:48:36
Halihó!
Pontosítsunk:
1. Nekem valóban mutatták, mert a szakmám része.
2. Te lehet, hogy néha csinálod, de éppen ezért nem tudhatsz róla, hogy mi történik mögötted. Voltaképpen az utcán senki nem tudhatja, csak az, aki egy hosszabb szakaszt figyel.
A belinkelt videó egyébként pontosan egy olyan helyzetet mutat, ami könnyen okozhat dugót. (Bár mivel helyenként elég ritka a forgalom, ezek a ritkább szakaszok még valószínűleg rendelkeznek elég pufferkapacitással ahhoz, hogy eloszlassák a torlódást.)
Nekem néhány nagyon hasonló videót mutattak, emlékeim szerint a német autópályák figyelőrendszeréből. A lényeg: megy az Általad mutatotthoz hasonló (jellemzően kevésbé agresszív) cikázás, látszólag nem történik semmi, pár perc múlva beáll a torlódás. És nagyon szépen végigvezethető az egymás utáni szakaszokat figyelő kamerák képéből, hogy megy végig a megtorpanási hullám hátrafelé.
És ez nem szerintem van, ez a tényszerű valóság.
Üdv: MaCS
jelentéktelen alak 2011.03.23. 18:12:25
Nem így van. Egyszer ha látsz egy hasonlóan cikázó autót a forgalomban, akkor mutass önmérsékletet és maradj le! Aztán figyeld, hogy mennyi féklámpa villanás kíséri a cikázást!
Alapvetően 2 jellemző csoportra oszthatóak a közlekedők reakciói ilyen esetben.
1. Már látja a tükörben, hogy cikázol és törsz előre ezért eleve lemarad az előtte lévőtől, hogy minél hamarabb biztonságos távolban tudjon magától újra. Ahhoz, hogy lemaradjon, lassítania kell, ami máris beindítja a fent vázol láncreakciót.
2. Aki nem figyel és meglepetésként éri a becikázásod. Automatikusan fékez, ha csak fékez és nem rántja el a kormányt. Mire a a fékre lép, valószínű, már ott sem vagy, akkor is miattad lép a fékre. Az a fékezés pedig erősödő hullámként hat ki a hátrább lévőkre.
Természetesen vannak ettől eltérő reakciók is, de ez a kettő a jellemző. Mivel én nem cikázok, szoktam látni, mi történik az után, hogy valaki cikázva tör előre. Mindig lassul mögötte a forgalom. Hol kisebb, hol nagyobb mértékben, de mindig veszítek a sebességemből utána.
Biztos vagyok benne, hogy az általad linkelt videón is látszana sok-sok felvillanó féklámpa, ha a kamera fél, vagy egy perccel a két ökör mögött lenne. Ez ugyanis törvényszerű.
"streetfighter" 2011.03.23. 19:23:15
@jelentéktelen alak:
Szerintem az én esetemben (hangsúlyozom, közel sem a videóhoz hasonló agresszivítással csinálom) inkább azt valószínűsítem, hogy a MaCS által leírtak szerint, a nagyobb részeken eloszlik a kisebb fékezgetésekből adódó "torlódás".
Mivel nem szoktam visszamenni megnézni, hogy így van e, ezért részben el kell fogadnom amit írtok. Legyen úgy.
További kellemes és cikázóktól mentes autózást kívánok Nektek! :)
fbal 2011.03.23. 23:27:03
záporjózsi 2011.03.24. 00:51:52
Két apróságot említenék meg alapvetően az elfogyó sáv témakörében:
1.: Az előjelző tábla mindkét sávnak szól és igyekeznek úgy elhelyezni, hogy legyen idő felkészülni a besorolásra mindkét részről, a továbbhaladó sávban lehetőleg csak gázelvétellel. Ebből az következik, hogy segíteni kell egymást.
2.: Aki be akar sorolni az határozottan és tudatosan használja az irányjelzőt és a tükröket. Az a tapasztalatom, hogy ha így teszek, akkor könnyen sávot tudok váltani bármilyen helyzetben. Sávot meg az ember akkor vált, ha szükséges.
@fbal: Szükséges lehet a sávváltás akkor is, ha egy csomópontot úgy méreteztek, hogy két sáv megy át, de az egyik ott elfogy. Ekkor ugyanis két sávnyi áthaladóval/kanyarodóval számoltak, azaz ha nem használjuk mind a két sávot, a kereszteződés alulméretezett lesz és nő a dugó. Sokan a másik (később elfogyó) sávot nem használják, pedig a túloldalon ugyanúgy vissza lehet rendeződni, mert a haladó sáv kapacitása már elég. 5 ms-ig nem lehet zöld, a legkisebb zöldidő 5 s.
A cikázáshoz csak annyit, hogy ha menni akar, menjen, ha tudom, akkor elengedem, legalább jobban látom, mit csinál. A következő lámpánál mellettem szokott állni...
Astra44kW 2011.03.24. 09:58:42