Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Tanácsok a ködlámpák használatához

2011.11.24. 07:47 :: Don Blasius

Mostani időjárási viszonyok között időnként szükség lehet ezekre a plusz fényekre. De csak időnként, mivel ahogy Axim írja és én is tapasztalom, egyesek nincsenek tisztában ezek használatának szabályaival és akkor is égetik a ködzárót, ha már kifolyik a mögöttük haladó szeme. Még annyit tennék hozzá, hogy néhány autótípuson valóban a ködlámpa házába teszik a nappali menetfényt, a furcsa technikai megoldás megtévesztő lehet. Egyébként pedig jó lenne az itt leírtakat betartani és odafigyelni a közlekedőtársakra.

Nem is tudtam, hogy vezetéstechnikai tréninget lehet nyerni egy jó poszttal, bevallom, jól jönne, de ettől függetlenül ebben a mostani, ködös, szmogos időben, - tudva, hogy az ötödik posztban már egy idióta leszek -  régóta tervezek egy rövid írást a ködlámpa helyes használatáról, mert sajnos egyre gyakoribb, hogy teljesen értelmetlenül használják, sokan pusztán nappali fényként, mert az olyan menő.

 

ködlámpa.jpg

 

Először szerintem nézzük meg, hogy melyik ködlámpát miért is tervezték.

Hátsó: elsődleges és egyetlen funkciója az, hogy a ködfalon áthatolva biztosítsa, hogy az autónkat hamarabb észlelhesse a mögöttünk érkező. Másodperceket, adott esetben akár életet is jelenthet a használata. Ha csak 1 másodperccel hamarabb veszik észre az autónkat, az 50 km/h sebességnél 13,9 métert, 90 km/h sebességnél 25 métert, 130 km/ h sebességnél 36 métert jelent, ennyivel hamarabb lehet megkezdeni a fékezést.

Ugyanakkor a ködláma fényereje gyakran sokkal erősebb a féklámpánál is, ráadásul folyamatosan ég. Az emberi szem a fényérzékelést pedig mindig a legerősebb fényforráshoz igazítja, egy jó erős féklámpa csökkenti a környezet érzékelhetőségét.

 

Első: az első ködlámpának a hátsóval szemben van egy további funkciója,  ami tejködben (értsd 10 méternél kisebb látótávolság esetén) “működik”. A köd alatt lévő, kb 20-30 centi ködmentes réteget bevilágítva plusz látótávolságot ad. De ezt a ritka esetet leszámítva az első ködlámpa funkciója megegyezik a hátsóéval, az észlelhetőséget javítja. Fénye általában erősebb a tompított fényszórók fényénél, rendkívül zavaró tud lenni, különösen éjszaka.

 

A kresz az alábbiakat mondja ki a ködfényszóró(k) használatáról.

 

44§(4) bekezdése szerint „Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják.“

 

A “látni és látszani” elve alapján a gyakorlatban lefordítva ez nagyjából annyit jelent, hogy ha köd van, és én nem látok senkit, engem sem látnak. Lámpa fel!

Viszont ha én látok valakit, akkor nagy valószínűség szerint már engem is látnak. Pláne akkor, ha a ködben a másik autó sziluettje is feltűnt. Ebben az esetben már biztosan látható vagyok, a látási viszonyok a használatot NEM indokolják. TEHÁT A HASZNÁLATA TILOS! Nincs ezen mit magyarázni, ha előttem vagy mögöttem autó van, és használom a ködfényszórót, ugyanúgy szabálytalan vagyok, mintha reflektorral mennék.

Fel nem bírom fogni, hogy miért kell ködlámpát kapcsolni akkor, amikor két ködpamacs felbukkan. Teljesen fölösleges, “vonatozás” közben, dugóban csak zavarjuk a többi közlekedőt. Ez a reflex ráadásul sokaknál úgy működik, mint Pavlov kutyájánál a nyáladzás: Ha 300 méternél rövidebb a látótávolság, ködlámpa fel. Még akkor is, ha ez szabálytalan és másoknak kiégeti a retináját vele! Persze nem tudják, hogy szabálytalan, mert alapvetően sajnos ezek a vezetők csak megtanultak, de nem tudnak vezetni.

 

Ködben nehéz vezetni. Talán csak jégen nehezebb. Nagyon megfontoltan, lassan, előrelátóan kell hajtani. Ebben az esetben nem lehet, és nem is szoktam senkit kárhoztatni azért, ha elfelejti lekapcsolni a ködlámpákat, inkább ne is kapálódzzon a kapcsolókhoz, vezessen, figyeljen. De amikor alapvetően jól lehet látni, igen, akkor zavar, és tessék lekapcsolni!

 

Sajnos nagyon sok autón úgy van megoldva a kapcsoló, hogy a hátsó ködlámpát csak az első után lehet bekapcsolni. Nem tudom, milyen gyakorlati megfontolásból építik így be, de erre is van megoldás. Természetesen nem az, hogy nem használjuk a hátsó ködfényszórót, sokkal inkább az, hogy lemaradunk az előttünk haladótól, így már nem lesz zavaró az első ködlámpánk fénye, ráadásul baj esetén több helyünk lesz megállni, még esetleg helyet  is hagyhatunk magunk előtt, hogy ha valaki hirtelen bukkan föl mögöttünk, akkor ezt a helyet egy hosszabb féktávval vagy gázadással “átadjuk” neki, és így balesetet előzzünk meg.

 

És végül egy saját tapasztalat. Nekem működik, lehülyézés előtt tessék kipróbálni!

 

Tejködben eleve hasznos a tompított fényszórót a legalsó magasságfokozatba állítani, hogy a fénysugarak a lehető legmeredekebb szögben hatoljanak a ködbe, és a legkevesebb verődjön vissza egyből egyenesen a szemünkbe. Nem minden, de sok autónál, fényszórótól függően, - és természetesen csak akkor, ha nem jönnek szemből-  érdemes ilyenkor a reflektort is felkapcsolni. Elsőre zavaró lesz, de pár másodperc után feltűnik, hogy ugyanannyit látunk előre, viszont egyrészt fényárba burkolódzunk (hamarabb észrevesznek minket), másrészt az út szélén felbukkanó táblákat, útjelzőket, alakokat sokkal- sokkal hamarabb ki lehet szúrni. Természetesen ez csak akkor működik, ha a magasságállító nem automatikus, és a reflektort együtt állítja a tompított fényszóróval, mert így a reflektor fénysugarai először az útra vetődnek, és onnan tükröződnek tovább előre. Ha viszont a reflektor magassága nem megy együtt a tompítottal, akkor nem szabad ezzel próbálkozni, mert az eredmény homály lesz…

261 komment

Címkék: biztonság közlekedés autó kresz követési távolság ködlámpa fényszóró

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

S***ci 2011.11.24. 22:49:19

@Tibi88: Konkrétan éjjellátóval vezetni sz*r, infra reflektorral és éjjellátó kamera-monitor kombóval (mint az új S merci) már jobb, de szerintem nem sok embernek van erre lehetősége... ;)

"streetfighter" 2011.11.24. 22:56:17

@beste:
Gondolod, hogy az a sok barom, ezt a blogot olvassa? :)

metal · http://electric.blog.hu 2011.11.24. 23:11:07

@jelentéktelen alak: Nem vagyok bunkó, miért lennék? Az egyértelmű, hogy, ha jönnek szemből, akkor nem kapcsol refit, de amúgy miért is nem? Ezek az emberek tipikusan max 70-el korzóznak, és a refit, még hírből sem ismerik (legalábbis használni nem szeretik, lehet, hogy bonyolult nekik kapcsolgatni). A megelőzését meg nagyban nehezíti, hogy max. 30-40 métert látsz előre, és bizony nem mindegy, hogy egyenes az út, és nem jön senki szemben (ezért nem látsz semmit), vagy kanyar jön. Ilyenkor, ha utolérem, és nem tudom megelőzni, mert nem egyértelmű, hogy ott lehet-e, akkor refi fel, és látok, előzök, aztán próbálkozhat esetleg nehezíteni az előzést, de nem szokott sikerülni.

''autónepper.'' 2011.11.24. 23:49:44

tudod bazdmeg inkább felkapcsolom mint hogy megdögöljek.... leszarom h ki mit mond inkább felkapcsolom mert jobban észre vesztek !!!! és tudom hogy sokszor elent mondok mindennel és sok törvényt leszarok... de ezzel úgy vagyok hogy bárki barmikor felkapcsolhatja ha úgy iztonságban érzi magát !!! AZ ELSŐKET!! a hátsót feleslegesnek tartom azt még sosem használtam de az elsőket ilyen szutyok időbe mindig használom... jah arról meg csak annyit hogy ködbe reflektor szerintem szar legalább is semmi hasnát nem láttom nálam refi is xenon de igy se jobb.... na jó lehet offolni meg köpködni de ez a véleményem

jelentéktelen alak 2011.11.24. 23:52:45

@metal: Még mindig nem tudom elhinni, hogy a másik tükrébe bele refizel és még büszke is vagy rá...

''autónepper.'' 2011.11.24. 23:55:52

@1kutya: ma is volt egy idóta baszki régi 3ason nagy nyugudtan halgattom a cdét egyszer csak elsuhant szemből egy lámpa nélküli valami ... mondom az fasza :)

''autónepper.'' 2011.11.24. 23:57:28

@jelentéktelen alak: bocsi én is úgy szoktam ha bizonytalan a környék... refi fel azt hadszojon

jelentéktelen alak 2011.11.25. 00:00:07

@jelentéktelen alak:

"Ilyenkor, ha utolérem, és nem tudom megelőzni, mert nem egyértelmű, hogy ott lehet-e, akkor refi fel, és látok, előzök, aztán próbálkozhat esetleg nehezíteni az előzést, de nem szokott sikerülni."

egyszer majd kifogsz egy hozzád hasonló nagyokost és az majd megnehezíti az előzésed. Bemegy előtted az út közepére, hogy sehol ne férjél el mellette és ködzáróval megy egyre lassabban előtted. Még egy rossz szavad sem lehet miatta, mert te provokáltad ki belőle is a bunkó viselkedést.
Én mértéktartónak vélem magam, de ha engem így előznél meg, tuti utána refivel mennék, míg látom a hátsó lámpáidat...

jelentéktelen alak 2011.11.25. 00:01:12

@''autónepper.'': még a másik mögött autózva??? Veled kapcsolatban, azt hittem már semmin sem lepődöm meg...

''autónepper.'' 2011.11.25. 00:03:27

@jelentéktelen alak: nem hát kiteszem az elejét tolom a reffit nem úgyértem h végig refelktorral megyek mögöte... max autópályán de ott is csak azért mert feltart:D:D szal úgy képzeld el beérlek téged te mész 90el... elinditom az előzést és mikor a kocsid hatujával egy vonalba vagyok tolok egy reffit ,,, ismerős?

''autónepper.'' 2011.11.25. 00:04:40

@jelentéktelen alak: jah jöhetnél refffivel mert este semmit nem láttok se ki se be se hátra se oldalra :D

jelentéktelen alak 2011.11.25. 00:09:18

@''autónepper.'': Az más. De metal még mögötte van a másiknak és azért nyom refit, hogy válthat-e sávot. Ha jól értettem... (Remélem, nem jól!)

annak az autópálya refizésnek van értelme?

összesen kétszer tették ezt mögöttem, és e-miatt tovább kényszerült mögém, mint kellett volna egyébként. Nem azért, hogy leszoktassam róla, hanem mert vakon nem megyek még olyan tempóval sem. A tükrök vakítottak, így mire láttam, hogy hová mehetek le, 40-el mennem előtte a belső sávban. Addigra mindenki vissza előzött jobbról, akiket éppen előztem.
Tehát mi az értelme ennek???
miért nem lehet kivárni, míg a delikvens befejezi az előzést???

''autónepper.'' 2011.11.25. 00:15:08

@jelentéktelen alak: azért oylan szemét nem vok h főúton reffivel menynek mögötte.... azt is csak néha szoktam hogy előzésközbe reffi inkább kamionál....

pályán való reffizés hát nem tudom előlem hamarabb eltirhulnak . akkor kapja teli reffit hogy ha látja hogy jövök ellőre villantok 2-3h ne gyere ki mert 180-200 temporól nincs kedvem vissza fékezni ... és ha annak ellenére kijön akkor kapja a teli reffit általába észre veszik magukat és kapkodják a lábukat látnád azokat a fejeket mikor fekete bmw fekete ablakokal meg áll meletük egy piilatra:D nem néznek semerre csak ellőre :DDDD mondjuk elég vicces lehetett ahogy te befejezted azt az előzést:DDD azt megnéztem volna:D

jelentéktelen alak 2011.11.25. 00:17:20

Úgy látom kár hisztériázni a ködlámpa használata miatt, mikor egyesek még a többi lámpa használatának szerepével sincsenek tisztában...
Sokáig azt hittem, csak Írországban szokás tök sötétben is lámpa nélkül közlekedni. De már Magyarországon is láttam ilyet nyáron. Aztán állnak sokan tompítottal, mennek helyzetjelzővel, mint látjuk egyesek a refi használatának módját sem sajátították el.

Úgy gondolom, hogy lépésről, lépésre kellene haladni! előbb az alapfunkciós lápák kitanulásával, aztán extrák.

jelentéktelen alak 2011.11.25. 00:30:09

@''autónepper.'': A legutóbbi szitu (kb 2-3éve) Ausztriában volt. 2x2 sávos pálya, utol érek egy kamion konvojt 130-al. A tükörben csak egy távoli kis pont világít. Elkezdem az előzést. Megyek a kamionok mellett, amik kb 90-el mentek. Lehagyok egy kamiont, már közelebb van a fényforrás. Még egy kamion és ő akkor ér az leghátsó kamion mögé, mikor a következőt kezdem előzni. mire az elejénél járok a kamionnak, már a seggemben van és villog. Még 2, vagy 3 kamion lett volna hátra, így folytattam is az előzést tempomattal 130-al. Mikor látta, hogy nem paszírozom be magam a kamionok közé, akkor felnyomta az állat reflektort én meg onnan semmit nem láttam. Naná, hogy kinyomtam a kuplungot, aztán hagytam, hogy lassuljon az autó. A kamionok egyre gyorsabbnak tűntek mellettem, májd mikor úgy láttam, hogy ki tudok sorolni, lassan -hiszen szinte vak voltam- kimentem. Akkor néztem a GPS-re és 40-45 között volt a tempóm.

Egy spanyol rendszámú öreg Audi vezetője volt ekkora "elme".

Egyébként mit kellene érezzek, ha egy fekete BMW, fekete ablakokkal meg áll mellettem???

''autónepper.'' 2011.11.25. 00:33:52

@jelentéktelen alak: hát mondjuk azért az elégé érdekes szitu azért neked is van bátorságod hogy pályán ennyire lemertél lassitani . hmm tééleg érdekes :D még főúton is veszélyes ez 45-50 nem h pályán és erre ő mit reagált?

nem tudom mit kéne érezned de amint láttom elégé érdekes arc kifejezéseket váltanak ki az emberekből :D

jelentéktelen alak 2011.11.25. 00:41:39

@''autónepper.'': A végén már a dudát is nyomta, aztán még kóválygott ott mellettem, tálán mutogatott is valamit, de szemem még nem nyerte vissza a képességeit. Ráadásul az a majom a kocsija bal oldalán ült, én meg a jobb oldalon és sötét is volt.

Szerintem is veszélyes pályán az ilyen tempó, de még veszélyesebb vakon tovább menni. Úgy voltam vele, ha egy másik barom utol ér mindet, egy teljes autónyi gyűrődő zóna van mögöttem...
Mérget nem vennék rá, de talán a kamionosok közül valaki, még be is világította az eset után az autója hátulját.

''autónepper.'' 2011.11.25. 00:48:18

@jelentéktelen alak: hmmm lehet...:) de azé ez télleg veszélyes volt bár igen neked kicsi az esély hogy valami bajod is történhetett volna . :)

[mike] 2011.11.25. 01:47:38

Fénye általában erősebb a tompított fényszórók fényénél, rendkívül zavaró tud lenni, különösen éjszaka.

Eddig olvastam...... Köze nincs a posztolónak a valósághoz. Majd küldök neki egy felvilágosító cikket, ha sok időm lesz.

[mike] 2011.11.25. 01:51:52

@''autónepper.'': kb. ugyanezt szoktam mondani, mikor mikor megkérdezik, hogy mocival minek refizek napközben. Hámercsakvazze :D:D Így legalább garantáltan észreveszel... ennyi a magyarázat....

Reggie 2011.11.25. 06:52:58

@metal: En is.
@jelentéktelen alak: Persze, ha valaki nem refizik az nekem sem gond. Viszont aki a kodzarot nem nyomja ki, az igazan megtehetne, mert kompenzalna a kodzarojanak a vakitasat es ismet latnek elore.

metal · http://electric.blog.hu 2011.11.25. 08:42:25

@jelentéktelen alak: Ennyire nehezen fogod fel, hogy nem véletlenül refizek bele? Aki rendesen közlekedik, azt próbálom nem zavarni (tehát nem megyek a seggébe, nem vakítom,....), de aki hülye, azzal nem tudok mit kezdeni, nem fogok azért mögötte araszolni, mert nem képes felkapcsolni a refit, és ezért én nem látom az utat előtte.

HakapesziM 2011.11.25. 09:21:07

@metal: Ha nem látod előtte az utat,ne előzd meg. Én szoktam segíteni reflektorral, ha valaki megelőzni készül, de ez nem kötelező.
Vannak sofőrök, akik mindig mástól várják el a problémájuk megoldását. Ha olyan lassú, hogy araszolni kell mögötte, akkor minek olyan messzire bevilágítani? Én ilyen esetben elkezdem előzni, mellette már felkapcsolhatom a reflektort, akkor már nem fogja vakítani, és én is látok. Ennyire egyszerű.

[mike] 2011.11.25. 15:15:10

@killersalmons: satufék után lehet, hogy semmit, de a mögöttem jövők addig vernének, amíg hang jön ki a szádon, abban biztos lehetsz.... :D:D

Reggie 2011.11.25. 16:50:57

@HakapesziM: Ha a kodzarot bekapcsolva hagyja az elotte levo es ezert nem latok elore, akkor teljesen termeszetes, normalis es elfogadhato, ha felkapcsolja a refit.

HakapesziM 2011.11.25. 17:00:52

@Reggie: A ködzáró tényleg zavaró lehet. Én arra gondoltam, nem kötelességem - bár többnyire megteszem - reflektorozni, azért, hogy könnyebben megelőzzenek. Ha enélkül nem megy, ne előzzön. Nekem nem gond, ha nem világítják be az utat, ha valakit meg akarok előzni, azt megelőzöm. Ködlámpát meg igen ritkán használok, nagyon ritkán érzem indokoltnak, pedig megyek eleget. Hál istennek nem sokszor van igazi tejköd, de ha van akkor a ködlámpa sem ér sokat.

D4D 2011.11.25. 17:31:04

@''autónepper.'':

"a hátsót feleslegesnek tartom azt még sosem használtam"
- Mivel senki sem ér utol, ezért tényleg felesleges.

----------------

Hazafele helyzetjelző-ködfénnyel jöttem. A ködöm kb 5 méterig világítja meg az utat. Előttem haladó nevelő célzattal rámnyomta a ködzárófényt. Én nyomtam neki egy tompított+refi+köd, plusz kicsit úgy húzódtam, hogy mindig valamelyik oldalsó, lehetőleg a bal tükrébe nyomjam a fényességes áldást. 1 kilométert sem bírt ki, levette. Nappal.

pengusz 2011.11.25. 17:53:55

Engem jobban zavarnak azok, akiknek faszán a fák tetejét világítja meg a tompított, illetve éppen most (értsd fél éve, csak kurva drága kicsréltetni az izzót a zsírúj xy márkájú kocsiban) égett ki a bal első. (elvileg így nem is vehetne részt a közlekedésben).
Nekem 3 év alatt összesen kétszer kellett használnom, akkor is eső miatt. És nem kibaxásból kapcsolom fel a hátsót, hanem azért, mert nem tudom külön kapcsolni :)

jelentéktelen alak 2011.11.25. 18:50:55

@metal: Értem én, hogy nem véletlen, éppen ez a bajom veled.

Emberek vagyunk, hibázunk. Velem is megeshet, hogy úgy marad a refi, vagy a fénykürt sikeredik reflektorozássá. De te nem véletlenül teszed ezt, hanem szándékosan! Ez a baj!

"de aki hülye, azzal nem tudok mit kezdeni, nem fogok azért mögötte araszolni, mert nem képes felkapcsolni a refit, és ezért én nem látom az utat előtte."
Én a te példádban egyetlen hülyét látok és az nem a másik fél.

Köteles a másik refizve menni este???? Hol van ez előírva???
Ha nem tudod megelőzni, akkor nem előzöd meg ennyi. Szerintem elég nagy vagy már ahhoz, hogy egyedül old meg a dolgaidat. Miért kell neked a másik segítsége???
Az csak a hab a tortán, hogy hisztis óvodás mintájára, még le is hülyézed azt, aki segít neked autót vezetni. Sőt reflektorral, el is vakítod szerencsétlent.

Ennyire mazsola nem lehetsz...
Nooormális????

jelentéktelen alak 2011.11.25. 18:52:33

@HakapesziM: Nagyon igazad van. Csak azt nem értem, hogy aki egyedül nem tud vezetni -a másik segítsége nélkül, az miért játsza itt az ügyes pilótát...

...még büszke is a hülyeségére...

jelentéktelen alak 2011.11.25. 19:34:57

@Reggie: Refivel mész a másik mögött te is???

GRATULÁLOK! Nagy az Isten állatkertje.

HakapesziM 2011.11.25. 20:03:40

@jelentéktelen alak: Én úgy gondolom, hogy aki szeret vezetni, érdekli a közlekedés, az nem mindíg a másikkal hibáival- ha léteznek is - foglalkozik, megoldja maga a gondjait, szereti a kocsiját, tud izzót, kereket, ablaktörlőgumit stb. cserélni, hóláncot feltenni, ismeri a menetdinamika alapfogalmait, tud térképet olvasni, van benne egy jó értelemben vett rámenősség, segít közlekedő társain. Ma még messze vagyunk ettől.

''autónepper.'' 2011.11.25. 20:17:20

@D4D: mondjuk van benne valami!!:D

jól tetted .... láttod a hülye még is feladta:) gondolom mikor már nem láttott semmit vagy csak szimplán megunta a rendőrbácsisat játszani :D remélem utána meg vissza tetted helyzetjelző+ködlámpára magad:DD

jelentéktelen alak 2011.11.25. 22:38:59

@HakapesziM: Persze. Egészen addig ép ember nem foglakozik más hibájával, míg az saját magát, nem zavarja, nem veszélyezteti.

De aki reflektorral megy a másik mögött, ráadásul szándékosan...

Úgy érzem, ha mögöttem jönne Metal, vagy Reggie, az engem nem csak zavarna, de veszélyeztetne is.
miért van ilyen "hibára" szükség???

Reggie 2011.11.26. 00:20:20

@HakapesziM: Ezzel teljesen egyetertek.

@jelentéktelen alak: Probalj meg olvasni. Akkor megyek refivel, ha elvakit a kodzaroval.

CoIie 2011.11.26. 08:31:25

@xaba99: amikor együtt megy két lámpa az pont nem a zárlat, hanem az ellenkezője: kontakt hiba!

CoIie 2011.11.26. 08:47:07

@metal: nem egészen; lehet DRL is!

metal · http://electric.blog.hu 2011.11.26. 09:45:51

@CoIie: A DRL nem váltja ki a tompítottat, az továbbra is kötelező lakott területen kívül.
@jelentéktelen alak: "Szerintem elég nagy vagy már ahhoz, hogy egyedül old meg a dolgaidat. Miért kell neked a másik segítsége???"

Nem kell, megoldom! Pont ezzel van neked bajod. Autót gondolom még sose vezettél, mert akkor tudnád, hogy a tompított kb. 35-40 métert világít meg előtted, az egy ismeretlen úton kurvára nem elég egy előzéshez, hiszen 50m-nél már lehet egy komoly kanyar is. Amúgy valóban nem köteles refit használni, de akkor nem is mehet 30-ál többel, mert kb. 30-ról tud megállni a látott útszakaszon.

D4D 2011.11.26. 10:57:52

@''autónepper.'':

Utána egyből vissza tettem.

jelentéktelen alak 2011.11.26. 11:52:06

@Reggie: Csak, hogy ki az, akinek olvasnia kellene...

Metal leírta, hogy hogy ő a másik mögött felnyomja a reflektort, ha az nem úgy megy előtte, hogy előzni tudjon. Erre te leírtad, hogy te is.
Miért kellene arra gondolnom ebből, hogy te csak akkor teszel ilyen, ha az előtted lévő ködzáróval megy???

jelentéktelen alak 2011.11.26. 12:06:22

@metal: Ennyire nem lehetsz ostoba! Még te állítod hogy vezetsz???

Nézzük milyenek a lehetőségeid, aztán majd maszatolhatsz... :-)

Ha a te autód is átlagos méretű, akkor a másik mögé érve két dolog történhet.
1. Még távolabbról -hogy lendületből tudjál előzni- felnyomod szerencsétlen mögött a refit, amivel őt elvakítod. A te refid fényének -körülményektől függően- 40-50% -át kitakadja az előtted lévő autó árnyéka. Így te alig látsz többet, ő viszont semmit miattad. BRÁVO!
2. Teljesen mögé mész -követési távolságon belül- és ott nyomsz egy reflektort. Így jó esetben csak az egyik tükrén keresztül fogod elvakítani a szerencsétlent, akinek így is jócskán csökken a látótávolsága, ráadásul úgy, hogy egy mazsola ott lohol túl közel hozzá. Ezért is kijár a Darwin díj.

A másik -rosszabb verzió- hogy te egy átlagosnál magasabb autóval jársz. Ha így nyomod fel a refit mögötte és az átvilágít az ablakain, akkor szerencsétlen még az akciód után sem fog rendesen látni. Te ugyan valóban belátod az utat, de egy ilyen tudatos(!!!) akciónál gennyesebb dolgot elképzelni sem tudok.

Ha megtanulnál közlekedni, akkor tudnád, hogy kell megoldani a gondjaidat egyedül. Persze az is megoldás, hogy buldózerrel közlekedsz és letolod az útról azt, aki előtted van. Van, akinek a képességei csak idáig érnek. De aki valóban tud közlekedni, az tud úgy is előzni, hogy a másiknak ne okozzon gondot ezzel. Pl. nem égeti ki a retináit.

Ha tényleg közlekedsz és tényleg ilyen bunkó módon, akkor remélem egyszer emberedre akadsz, aki kiveri a fényszóróidat, meg a hülye szokást belőled!

Ezzel részemről le is zártam a vitát. Ekkora tirpákság nem érdemel több szót.

jelentéktelen alak 2011.11.26. 12:19:13

@metal:
"A DRL nem váltja ki a tompítottat, az továbbra is kötelező lakott területen kívül."

A reflektoros nagyokos... Mindenhez ennyire értesz? Remélem egy teáscsésze ennyire nem zavar össze! :-)

KRESZ 44§ (8) Lakott területen kívüli úton a forgalomban részt vevő gépkocsit NAPPALI MENETJELZŐ LÁMPÁVAL VAGY tompított fényszóróval, mezőgazdasági vontatót és tompított fényszóróval felszerelt lassú járművet - tompított fényszóróval - nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani.
-kiemelés tőlem

GYK: Nappali menetjelző lámpa az maga DRL!

De ha már ennyire érzékeny vagy a szabályokra, had mutassak még valamit! Rád fér a tanulás.

KRESZ 44§ (3) A tompított fényszóró helyett távolsági fényszórót használni - fényjelzés kivételével - csak lakott területen kívül szabad. Tilos a távolsági fényszóró használata
a) másik járművel vagy hajtott (vezetett) állattal való szembetalálkozás esetében olyan távolságon belül, ahonnan a fényszóró a szembejövő jármű, illetőleg állat vezetőjét elvakíthatja,
b) A MÁSIK JÁRMŰ KÖVETÉSE ESETÉN OLYAN TÁVOLSÁGON BELÜL, AHONNAN A FÉNYSZÓRÓ - A VISSZAPILLANTÓ TÜKRÖN ÁT - AZ ELÖL HALADÓ JÁRMŰ VEZETŐJÉT ELVAKÍTHATJA,
c) ha a fényszóró az úttal párhuzamos vasúti pályán vagy vízi úton haladó jármű vezetőjét elvakíthatja.
-kiemelés tőlem.

Nem kell megköszönni... :-)

HakapesziM 2011.11.26. 12:24:31

@metal: 30 km/h-ról te 35 - 40 méteren állsz meg? Különös.

jelentéktelen alak 2011.11.26. 12:38:36

@HakapesziM: Ha csak refi van az autón, de fék nincsen.... :-D

HakapesziM 2011.11.26. 12:44:19

@jelentéktelen alak: Igen, lehet, hogy a fény-nyomás erejével is lehet fékezni. Megfontolandó, sok - sok lámpa a kocsi elejére,s növeli a fékhatást.

Timnorc 2011.11.26. 18:14:09

Hiszti.

Ködlámpa-hiszti van manapság. Már már úgy érzem, hogy az a nagyobb gáz, hogy olyan miatt problémáznak egyesek ködlámpa ügyben, ami valójában nem is gond.

Néhány példával érzékeltetem:

Pl_1: Ha egy autóstárs tompítottja vakító, akkor jelezni szoktak neki villantással. Ha viszont nem vakító, mert jól van beállítva, akkor nem villogtatnak rá.

Pl_2: Ha az első ködlámpa jól van beállítva, akkor nem vakít. Jól beállítva nem vakíthat. Vagyis ilyenkor nem szükséges másoknak azon problémázni, vagy villogtatni, hogy az illető bekapcsolt első ködlámpával közlekedik.

Pl_3: Akkor sem villogtatunk másnak, ha - mondjuk - bekapcsolt kabin világítással halad, vagy 90-helyett 110-zel megelőz minket stb.

Pl_4: A hátsó ködlámpa viszont teljesen más eset. Annak az a célja, hogy erős fénnyel világítson, méghozzá nagy szórással, quasi vakítson.
Ezért ha a hátsó ködlámpa nem vakítja a közvetlenül mögötte haladót (ha egyáltalán lehetséges ez), akkor van rosszul beállítva. Vagyis ha egy autós rávillog a közvetlen előtte haladóra, mondván már utolérte úgyhogy ne használja a vakító hátsó ködlámpát, akkor az nem felesleges problémázás.
Ellentétben sok ember elgondolásával, már ami az első ködlámpát illeti, amikor is nem az a bajuk, hogy zavaróan vakít, hanem - mit tudom én - csak a ködlámpa puszta léte zavarja őket.

Kicsit olyan ez, mint a kilencvenes években a mobiltelefon. Még bunkófonnak is nevezték.

Reggie 2011.11.26. 18:16:46

@jelentéktelen alak: A kommentek osszefuggnek egymassal, ne csak azt az 1et olvasd mar el...

CoIie 2011.11.26. 19:03:01

@metal: A DRL egyetlen értelme kiváltani a tompítottat! Mi lenne mááás?! Érdemes utána nézni...

metal · http://electric.blog.hu 2011.11.27. 15:26:21

@jelentéktelen alak: Akkor, ha te ekkora okos vagy, leírnád, hogy szerinted pontosan hogyan is kellene megelőzni egy olyan ostobát, aki még a refit se képes felkapcsolni? Amúgy a témát lezártam, én így közlekedem, nem vakítok, tolok,.... meg senkit, aki figyel, és ésszel közlekedik. Ha egyszer véletlenül találkozunk valahol az úton, és neked se fog világítani a refid, akkor majd megpróbálhatsz megakadályozni az előzésben:)

@HakapesziM: Oké nem 30, 50, így jobb?

...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.11.27. 22:04:08

@metal: Haver, ha mögöttem kapcsolnád fel a reflektort, mielőtt előzöl, akkor előzés után elég rossz lenne neked ;)

HakapesziM 2011.11.28. 07:22:00

@metal: Már mentem 50-nél többel reflektor nélkül, és nem is izgat, ha az előttem haladó nem reflektorozik a kedvemért. De valamit bztos én csinálok rosszul.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.11.30. 10:14:06

Ködlámpa. Örök gumicsont.
Városban jobban látom vele a kátyúkat, tehát felkapcsolom. A látási viszonyok ezért indokoltak. Ha a szembejövőt meg zavarja a 35w-os h3, ami kb 20m-re világít, és rámhúzza a refit, visszahúzom én is a 2x100w szúrófényem, hagy barnuljon.

D4D 2011.11.30. 13:09:08

Tegnap hazafele egy ködfoszlányban 200 méteres látótávolságnál a barom felnyomta a ködzárót. Villogok messziről, semmi. Rábaszom a refit, semmi. Megelőzöm, mert haladni sem haladt, erre rámbassza a refit. Megvillogtatom a ködzárót, de nem kapcsol. Megállok előtte, majd mikor ő is megállt, elindultam, és otthagytam. Próbált jönni utánam, a kocsija erősebb, újabb, modernebb mint az enyim, az út foltokban nyálkás-jeges. Lemaradt. Nagyon.

Vezetni tanulj meg, ne oktatni, kis köcsög szürke Volvo.

Reggel szürke Astra, a bal tompított vakít a tükörből, még 100 méterről is. Nem akartam ködzáróval oktatni, mert nem a stílusom, de bazmeg ha már 50-re lassítok, menj el, mert a szemem majd kifolyt. Elment, majd mivel nekem égett az első k9öd (5 méterre világít), elkezdett ő nevelni engem ködzáróval.

Hiába, sok a bögre, a Slágeren is lehet minden reggel nyerni.

gigabursch 2011.12.01. 09:58:04

@xaba99:
Ez csak azért van, mert a günther (jellemzően vw-csoport) kocsik specialiátsa, hogy nem gondolkodó droidok számára tervezik.
Amúgy meg pl. azért van két külön kontrollámpa bent a műszerfalon, hogy lássuk mi az ami ég, sőt azt, hogy mi az ami nem ég.
Persze ha elmondom, hogy mindez olasz kocsiban van, akkor jön az üzemi szintű nyavajgás, hogy szar, meg minden, meg moslék az elektromos része - csak épp a tizede sem igaz.

gigabursch 2011.12.01. 09:58:59

@xaba99:
Sőt, sötétbe burkolózott faluban az út menti részegeket, bringásokat, lovaskocsikat is könnyebb észrevenni - sőt ha valaki jön szembe le lehet kapcsolni.

gigabursch 2011.12.01. 10:02:41

@Emmett Brown:
Nappal ködben én addig nyomom a reflektort - lévén úgysem vakít ilyenkor a visszatükrözdés - amíg a szembejövő fényét meg nem látom.
Így nagyobb eséllyel elkerülnek azok a barmok, akik látni ugyan nem látnak - de hisznek.

jézus_szive 2011.12.03. 18:31:22

Ugyan kicsit lemaradtam, meg el se olvastam, de azért leirom.
Ha látod, hogy én jövök szembe meg mögötted kapcsold föl nyugodtan minden ködlámpádat, amit csak találsz. Akár van köd, akár nincs, akár nappal van akár setét.
Biztos velem van a baj, de valahogy sose zavart, söt fel se tünik.
De szerintem, aki itt jajgat az is csak megszokásbol nyomja, hogy valamin háboroghasson. :)

Timnorc 2011.12.03. 20:03:06

@jézus_szive:

Egyet értek Veled.
Erről írtam ekkor: 2011.11.26. 18:14:09

Tibi88 2011.12.03. 21:04:17

@jézus_szive:

Azért ilyen időben, amikor esik vagy vizes az út, akkor ugyebár piszkos lesz a szélvédő. A piszkon megtörik a fény, ami jön abból a szarból. Tehát rosszabbul látsz. Ha fel sem tűnik akkor nem látsz :D

Mondjuk van az ablaktörlő, amit nem kéne használni ha nem jönnél ködlámpával, mert olyan erős fény nincs ami így zavarna. De mivel megy az a szar, ezért kapcsolgathatom.

jelentéktelen alak 2011.12.03. 23:35:51

@jézus_szive: Nem vagyunk egyformák. Mindenkinek másutt van az inger küszöb, az érzékszerveink sem egyformák.
Tudom, hogy van akinek érzékenyebb a szeme az erős fényekre, van akinek kevésbé.
Sem engem, sem a környezetemben élőket nem zavarja pl. az előttünk álló féklámpája. De az ilyen autós fórumokból tudom, hogy sokakat zavar. miért ne zavarhatna? Így lassan visszaszoktam a kézi fék használatára, ahol a fék kellene az autó állva tartására.
Az első ködlámpa engem sem zavart még soha. A rosszul beállított tompított annál gyakrabban.
De a másik reflektorozása minden esetben vakít, akár szembe jön velem, akár mögöttem jön.
A hátsó ködzár van amikor zavar, van amikor nem. Nem is annyira az időjárástól függ ez, hanem milyen autó-autó kombó.
Ha a furgonnal megyek és az előttem lévő ködzárója a lökhárító alatt van (Peugeot 206) akkor nem zavar. Ha a Volvo-val megyek és egy SUV magas ködzárója a közel szemem magasságában van, akkor zavar. Nagyon zavar.
Lehet téged nem. Elhiszem. De te meg hidd el, hogy sokakat tényleg zavar! Nem csak unatkozás képen kötnek bele valamibe -bár kétségtelen ilyen is van, nem ez a jellemző- hanem elvakítja őket.

Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.12.05. 10:48:02

Az elején még azt hittem, értelmes poszt lesz. A közepe tájékán már tudtam, tévedtem. Rögtön az elejében eget rengető butaságok vannak...:-(((
Az évszázad butasága olvasható itt: "Ebben az esetben már biztosan látható vagyok, a látási viszonyok a használatot NEM indokolják. TEHÁT A HASZNÁLATA TILOS! Nincs ezen mit magyarázni, ha előttem vagy mögöttem autó van, és használom a ködfényszórót, ugyanúgy szabálytalan vagyok, mintha reflektorral mennék." Azta...Erre nincs is mit mondani...Ezzel az erővel tényleg nem kell a tompított sem soha, mikor még látom a másikat?? Jesszus...

dzsaszper 2011.12.05. 11:00:27

@alfagumi: ki beszélt ott tompítottról? kezdesz arról meggyőzni, hogy vagy nem tudsz olvasni, vagy nem tudsz magyarul...

"streetfighter" 2011.12.05. 11:08:03

@dzsaszper:
A tompítottat csak példának hozta fel!

"streetfighter" 2011.12.05. 11:10:32

@alfagumi:
A hátsó ködzáróval kapcsolatban, a leírás tejesen jogos, hiszen a mögötted jövőt vakíthatja. Igaz, nem szokták le fel kapcsolgatni nagyon nagy ködben, tehát életszerűtlen. :)
Az elsőre tényleg hülyeség az egész.

Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.12.05. 11:42:46

@dzsaszper: Tudom, hogy neked túl magas, hiszen túlképzett vagy itt mindenkihez képest, de ha felfognád mit írok, nem írnál ilyen hülyeségeket..Az összefüggés a látni és látszani elmélet és az közt van, amit egyik oldalról a posztoló is megír és elfogad, majd: "Ebben az esetben már biztosan látható vagyok, a látási viszonyok a használatot NEM indokolják." ezt írja..Próbáld összerakni, nem a tompítottról beszéltem, hanem mint ellenpéldát hoztam fel..Jogom van eldönteni, hogy, én miként ítélem meg a látási viszonyokat, ha azok egyébként korlátozottak. Egyébként végigolvasva az egész következetlen és kesze-kusza és nem hajlandó figyelembe venni semmit abból, hogy mi autósok és a megítélésünk is különböző. Esőben pl. én is felcsapom a ködzárót, mert már jöttek belém hátulról, jó látási viszonyok közt is, hát még esőben..Az elsőt viszont szinte még sosem használtam, míg a fél ország menőzésre használja.. @"streetfighter": Ha a hátsót vakítja a ködzáró fény, akkor maradjon le! Mikor a valaki a seggemben jön, én azzal szoktam jelezni, hogy húzz már a hátsómból. Általában meg is értik. ..

Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.12.05. 11:44:29

@"streetfighter": ....és igen! Köszönöm! Hihetetlen, hogy érted:-)) Neked van diplomád? :-))

xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.12.05. 12:10:14

most szombaton volt lehetőségem nappal, sötétben, ködben, esőben, illetve ezek tetszőleges kombinációjában vezetni.
direkt figyeltem a ködzáró fényeket és ködlámpákat.
zavaró ködlámpával nem találkoztam. rosszul beállított, kiégett izzós, valamint zárlatos (a tompítottal együtt ég a reflektor is az egyik oldalon) lámpával annál többel.
a ködzárófény csak lakott területen belül volt zavaró (vakító). lakott területen kívül egészséges követési távolságot tartva már nem vakítja az embert sem a lámpa, sem az úttesten csillogó fény.

Tibi88 2011.12.05. 12:22:20

Szombaton mentem pestről budára reggel, dél körül jöttem vissza. Pesti rakparton visszafele rohadt nagy köd volt, kb 50 méteres látótáv. Majdnem mindenkinek fel volt nyomva a ködlámpája. Én hozzá se nyúltam, mert rohadtul nem értem mi a francért kell városban felkapcsolniuk. Beértem az előttem haladót és nézhettem 5 méterről a hátsó ködzárófényét...

@alfagumi:

Ha csöpög az eső, vagy csak az útról felveri a vizet és megy a hátsó ködlámpád, akkor az 20 méterről is zavaró lehet (ez is üléspozíció függő, mert gondolom a furgonost nem zavarja, én viszont 120 centi magasan vagyok max). Városban meg hova a francba maradjon le? :D (lehet városban nem kapcsolod, de sok gyökér meg igen)

Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.12.05. 16:40:38

@Tibi88: Persze, városban nem kapcsolom be, természetesen..Úton is tényleg csak, ha úgy érzem, féltenem kell a seg gemet.-))Egyébként nekem sincs gondom a ködlámpákkal, sőt a ködzáró fénnyel is alig, sokkal több a gondom a be nem kapcsolt tompítottal, meg a menetfényekkel..Na arra gerjedek, mikor alig látni, de derogál a sok majomnak bekapcsolni..Megmagyarázzák, hogy nem kell...

dzsaszper 2011.12.05. 20:07:31

@"streetfighter" @alfagumi: értem, de szerintem rossz példa. Abszolút más szabályok vonatkoznak a tonpítottra mint a ködlámpára -- a tompított éjszaka (szürkülettől szürkületig) és lakott területen kívül kötelező, a ködlámpa csak indokolt esetben megengedett. és más teret világít be, szóval egész máshogy viselkedik vakítás szempontjából is.

Tehát az összes lényeges paramétere jelentősen eltér.

dzsaszper 2011.12.05. 20:09:36

@alfagumi: amúgy a ködzáró még nem zavart sosem.
A vakegerek is tudnak nagyon idegesítőek lenni, de az elvakító reflektor és első kodlámpa is... igaz, máshogy, az egyik így balesetveszélyes, a másik úgy.

Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.12.06. 20:17:44

@dzsaszper: A tompított fényszóró is kötelező (lenne) korlátozott látási viszonyok közt is. Sajnos, azonban ebben az országban, már itt is írták, az sem számít korlátozott látási viszonynak, ha esik az eső, vagy olyan szürkület van, mintha este lenne, de az óra nem azt mutatja, nem kapcsolnak csillárt... Leírta itt nekem valami agytröszt, hogy ha esik az eső és süt a nap, akkor nem korlátozottak a látási viszonyok:-)Szóval, inkább kapcsolja fel valaki, tőlem még a ködzárót is, engem jobban zavar, aki nem kapcsolja fel..Az aső ködlámpa nem zavar, csak pitiáner műmájernek tartom, aki azzal menőzik.-)

dzsaszper 2011.12.08. 08:48:50

@alfagumi: ami a korlátozott látási viszonyokat illeti, egyetértünk. Sajnos nem sokat látni sünöket, amint szürkületben félreintik a tompított nélkül furikázó gépjárműveket/lassú járműveket*.

A felesleges refi és első ködlámpa vakítani tud és ha rossz pillanatban jön, balesetet okozhat. Főleg, hogy a pitiáner műmájer nem tudhatja, melyik autót vezeti mazsola. (megjegyzem láttam már olyat is, amikor az előttem haladó refijére egy az út mellett szemben közlekedő mozdony vezére is fényárral válaszolt... jó kis móka volt...). A műmájerség önmagában nem zavarna nagyon, de balesetveszéllyel megspékelve már rosszabb a helyzet.
*a lassú járművet a KRESZ szerinti definíció szerint értem :)

dzsaszper 2011.12.08. 08:55:37

@alfagumi: ami a korlátozott látási viszonyokat illeti, egyetértünk. Sajnos nem sokat látni sünöket, amint szürkületben félreintik a tompított nélkül furikázó gépjárműveket/lassú járműveket*.

A felesleges refi és első ködlámpa vakítani tud és ha rossz pillanatban jön, balesetet okozhat. Főleg, hogy a pitiáner műmájer nem tudhatja, melyik autót vezeti mazsola. (megjegyzem láttam már olyat is, amikor az előttem haladó refijére egy az út mellett szemben közlekedő mozdony vezére is fényárral válaszolt... jó kis móka volt...). A műmájerség önmagában nem zavarna nagyon, de balesetveszéllyel megspékelve már rosszabb a helyzet.

*: a lassú járművet a KRESZ definíciója szerint értem :)

GG81 2011.12.08. 09:21:17

a ködlámpára jött az a megoldás, hogyha engem zavar, akkor jelezvén én is felkapcsolom nekije viszonzásul...!? úgy mint annak aki fennhagyta a távolságit és villantasz rá...

Timnorc 2011.12.22. 09:08:34

@GG81:

Nem értem pontosan, amit írsz.

Lehetőségek arra, hogy mit is akartál kifejezni:

1) Te Magad is balgaságnak tartod a 2011.12.08. 09:21:17-i hozzászólásod első mondatát, és csupán ironizáltál. Remélem erről van szó.

2) Máskülönben nincs értelme. A 2011.11.26. 18:14:09-i hozzászólásom fényében úgy vélem, hogy ha - mondjuk - az előttem haladó hátsó ködlámpája zavar engem, és én is felkapcsoom az én hátsó ködlámpámat, akkor ezzel semmit nem érek el.
Ezért tehát tutira az első ködlámpára gondolhattál.

3) Viszont első ködlámpával sincs értelme. Tehát: Zavar a szembejövő első ködlámpája (vagyis rosszul van neki beállítva, mert túl magasra világít, hiszen máskülönben nem vakítana), erre én felkapcsolom a saját első ködlámpámat. Hm? Felkapcsolom az én tudvalevően avagy vélelmezetten jól beállított, ezáltal vakítani nem tudó első ködlámpámat???
Ha meg tudom, hogy vakítani fogja, mivel tudom, hogy magasra világít, akkor én sem vagyok különb (nem beszélve arról, hogy ködben haladva saját magamat is zavar a saját túl magasra világító első ködlámpám).

4) A kritikus szavak után a javaslat:
A saját autódon tarts minden világító berendezést megfelelő módon beállítva (az első ködlámpát is)! És ha a szembejövő bármelyik lámpája (akár a tompított, akár az első ködlámpa, akár a távolsági) zavaróan vakít, és úgy döntesz jelzel neki, akkor ezt a jelzést a távolsági fényszóróval eszközöld!

Az első ködlámpa tehát nem bunkófon.

GG81 2011.12.22. 10:52:12

@Timnorc: én sem, hogy te, pedig elolvastam a 26-i beírásod is. ;-) najó, de. de nincs értelme! :-D

1. dehogy! aki szembe jön és ködlámpázik az nem csak akkor vakíthat, ha pont a szemedbe irányítja a fényt, hanem amit írtak már fentebb is. esőben, pl. vagy ami mégrosszabb sötétben esőben, amikor a szükségesnél több fénypont vakítja ki a zagyadat, a vizes útfelületen való tükröződés miatt 4-gyel... ilyenkor szemből nekik is egy kis jó!, hogy átérezzék. igen, a ködfénnyel, mert azzal van a bibi, nem fénykürtölgetünk, amikor nem a távolságit hagyta fent, és nem az van rosszul beállítva, esetleg csak ködfény+helyzetjelzővel menőzik.

2. logikából ötös, mit érnék azzal, ha szemből elvakít és felkapcsolom a ködzárfényt!? az elsőt, naná, hogy ő is átérezze... jó! főleg itt csodás magyarországban, ahol az egyszámjegyű főutak szélén is extra a fehér csík, hogy jobban lásd merre megyen az út, ne csak találgass... mert ugye a cölöpök is hol vannak, hol retkesek. jah és ha van is felfestés, akkor mondjuk az esőben is látszódjon. áh, álmodunk...

3. erre az elsőben válaszoltam. tud zavarni bizonyos körülmények között és akkor viszonzás jár.
de még. a hátső ködzárfényt azt hogy tudod rosszul beállítani? azt a kasztni adja, vagy nagyon durván fel van gyűrve a kocsi hátulja! persze zavarhat, mert nem minden autón van lent és felezőhöz közelebb... hanem mondjuk 2 és elég magasan. akkor ennek tényleg nem célszerű a lenti ködlámpáiddal jelezni mögötte, talán érteni fogja a fénykürtöt...

4. fénykűrt működhet sok esetben, de mondjuk, amikor a ködfényszóró hibádzik (szemből), akkor lehet azonos dologgal jelezni, ez talán logikusabb annak is, akinek jeleztél. de látom lehet nálad pont nem érne célba. :-)

az utolsó mondatoddal sem értek teljesen egyet. sajnos az, főleg a fentebb már említett helyzetjelző (2x5W) + ködlámpával menőzők körében! de, ahogy a gagyi és utólagos xenonososokra rászállt a yard és szépen megritkultak, úgy a ködfényt menőzésre használókat is szedegetik ki szépen... bár még kisebb hatásfokkal és vannak árnyra vetődéseik, amikor a kanyarfényként is üzemelő miatt akartak büntetni... csak azt nem nézték, hogy a) ki van tekerve a korány, ezáltal a kerék, b) a másik oldalon nem világít (persze lehet kiégett).

Timnorc 2011.12.22. 12:57:19

@GG81:

Néha, ha elbizonytaladok, beleolvasok egy-egy ilyen, ködlámpákkal kapcsolatos beszélgetésbe. Ilyenkor ismét megbizonyosodom afelől, hogy igen is, Magyarországon "ködlámpa hiszti" van.

A ködlámpát kasználók pusztán a ködlámpa-használásuk miatt vannak pellengérre állítva. És ez így nem jó.

A ködlámpa használata mellett kell, hogy legyen egy valóban(!) zavaró körülmény annak érdekében, hogy valakit elítéljünk. Pl. vakít.
És ha ez a vakítás fennáll (valakinél ritkán, valakinél gyakrabban; valakinél csak bizonyos viszonyoknál, valakinél út- és látási viszonyoktól függetlenül), akkor indokolt az ellenreakció.

De - és ez a lényeg, értsd meg - ez nem ködlámpa-specifikus, hanem az összes többi világító berendezésre is igaz.

GG81 2011.12.22. 19:19:41

@Timnorc: ködlámpa hiszti, ez jó! tudni kéne megfelelő időben használni és akkor nem lenne hiszti miatta. nekem is van, mégsem villogtatják rám szemből a ködlámpát és te sem a fénykürtöt... ééérted, mert tudom mikor szükséges nekem és mikor nem zavarok másokat vele. ezen a 2 dolgon múlik.

zavaró pedig akkor is bőven lehet, ha ugyan jól van beállítva, de csillámlik feleslegesen a szemből érkezőknek még négy fénypont... városon belül, közvilágítás mellett. tehát tökfölöslegesen.

ködlámpahiszti vagy sem, a xenonosok is először személyes sértésnek vették, hogy ráállt a szerv, mégis vissza lett szorítva. ott is jöttek az érvelések, hogy jobban látnak, csak épp mindenki mást zavart... nah, a ködlámpa is sokakat zavar és (mondom városon belül közvilágítás mellett) például tényleg tök felesleges. csak ugye menő.

Tibi88 2011.12.22. 20:17:26

@GG81:

Így van. Nekem érzékeny a szemem az erős fényre, ezért este rohadtul zavar az ilyen balfasz. Városban soha nem kéne ködlámpát kapcsolni, mert van hozzá kellő világítás. 2 hete a rakparton volt kb 50 méteres távolság és baromi nem volt szükség rá ott sem.

Aki meg arra hivatkozik, hogy a xenonnal jobban lát annak igaza is van, meg nem is :D
Nekem gyári van bent, esőben egy szar, semmit nem látni belőle a vizes úton, kb mintha nem is lenne.

Timnorc 2011.12.22. 22:32:19

@GG81:

Örülök, hogy egyetértesz velem abban, hogy mostanság "ködlámpa-hiszti" van. (Ezt egyébként tényként kezelem)

Az, hogy pontosan mikor lehet zavaró, az technikai kérdés, ezt hagyjuk. Nem releváns (legalább is abból a szempontból nem, amit meg szeretnék értetni pl. Veled).

Amiről tulajdonképpen már régóta beszélek (ebben a blogban is régóta) az az, hogy ha az autóstárs zavaróan vakító fényforrást használ, akkor érdemelje ugyanazt, bármilyen fényforrásról is van szó.
Tehát akár tompított-, akár ködlámpa, akár - teszem azt - kabinvilágítás; ha zavaróan vakít, akkor retorziót neki.

@Tibi88:

Neked is ugyanezt javaslom: Ha az autóstárs vakít, "adj neki"!
De könyörgöm, ne csak(!) azért mert ködlámpát használ.

Blödnek tűnik, tudom, de megismétlem:
Ha valakinek vakít a kabinvilágítása, akkor az miért más?

És tudjátok, sokkal több szembejövőnek vakít a tompítottja, mint amennyien egyáltalán használnak ködlámpát (nemhogy amennyien vakító ködlámpával haladnak), mégsincsenek blogok a vakító tompítottak témájában.

És a javaslat inverz formában:
Ha valaki ködlámpát használ, de nem vakít zavaró módon, hagyjátok! Ne foglalkozzatok vele!

Tibi88 2011.12.23. 11:20:42

@Timnorc:

Én mindig rávillogok, ha meg van olyan hülye hogy visszavillog, akkor még nyomom is neki szemből :D

Sracz · http://dbworld.blog.hu/ 2013.10.21. 10:56:01

Csaknem két évvel utánatok... Mit mondjak, néhány kivétellel ritka sok baromságot olvastam itt, főként a ködlámpa vakításáról, függetlenül attól, hogy első, vagy hátsó "ködfényszóró(?)". Valójában egy normális országban, normális autósok között egyik sem vakít, mert az első LEFELÉ világít, a hátsóhoz pedig nem kell annyira közel menni a másiknak, hogy vakítson (hiszen azért van, nem?). Nálunk persze ez másként működik, mert a sok nagggyonrutinos autósnak fingja nincs arról pl., hogy az első KÖDFÉNYSZÓRÓ csak szórtfényű lehet, így felrakják a tutiradizájnos szúrófényű lámpákat, amiket akárhogy is állítanak (hacsak nem függőlegesen lefelé), mindenképpen világítanak felefelé is. Ezek ugyanis kiegészítő TÁVOLSÁGI fényszórók. Ám nálunk még ennél is sokkal nagyobb probléma a tompított fényszóró csillagvizsgálásra állítása, amit rendszerint még jól meg is toldanak a xenon, vagy halogén izzókkal. Azután megy a parszat az úton, rátolja még a refit is és meglepődik, ha a szembe repülő Jumbo Jet az égen rávillog a leszállófényeivel, mert a pilóta nem lát szart sem. A távolsági fényszóró használatáról is sok érdekeset leírtatok... Nem tudom, hogy miért kellene NEKEM refit használnom azért, mert valaki mögöttem engem akar megelőzni. Én sem használom általában, pedig ritkán maradok hátul egy-egy kocsioszlopban, viszont kénytelen vagyok használni akkor, ha akár szemből, akár hátulról érkezik valami barom, aki a tarkómig bevilágít a szemeimen keresztül. Minden más esetben viszonylag jól látok a tompított mellett, így csupán néhány másodpercekre szoktam a fényszórót felvillantani, ha olyanok az útviszonyok, amik ezt indokolják (nem látszanak az út szélét jelző oszlopok, állatok, vagy emberek kószálhatnak az út szélén, stb.) Ami pedig a "bosszúból én is kisütöm a szemét" hozzáállást illeti: marha jó buli lehet addig, míg az illető a kicsinyes bosszú következtében el nem száll az útról. Akkor hogy számoltok majd el a lelkiismeretetekkel?

0gábor 2013.12.19. 17:21:15

Ha tiszta időben ködlámpával jön szembe az isten barma, mindig rávillantok a xenon fényszórókkal. Hatni szokott! :)

dzsaszper 2013.12.29. 20:18:03

@Sracz: a lefele állított első ködfényszóró is tud vakítani. Azokban a helyzetekben, ahol a tompított is: pl. bukkanó esetén. Ilyen helyzetekben a lefele állított ködfényszóró viszont durván jobban vakít a tompítottnál!

Timnorc 2014.01.04. 09:45:04

@0gábor:
Válasz erre: 2013.12.19. 17:21:15

Régebben rám szóltak, hogy ne csak utaljak egy korábbi bejegyzésre (még, ha a pontos időpontot meg is jelölöm), hanem írjam le a hozzászólásomat.
Ezért most ismétlek:
"Néha, ha elbizonytalanodok, beleolvasok egy-egy ilyen, ködlámpákkal kapcsolatos beszélgetésbe. Ilyenkor ismét megbizonyosodom afelől, hogy igen is, Magyarországon "ködlámpa hiszti" van.
A ködlámpát használók pusztán a ködlámpa-használásuk miatt vannak pellengérre állítva. És ez így nem jó.
Amiről tulajdonképpen már régóta beszélek (ebben a blogban is régóta) az az, hogy ha az autóstárs zavaróan vakító fényforrást használ, akkor érdemelje ugyanazt, bármilyen fényforrásról is van szó.
De könyörgöm, ne csak(!) azért mert ködlámpát használ.
Blödnek tűnik, tudom, de megismétlem:
Ha valakinek vakít a kabinvilágítása, akkor az miért más?
És tudjátok, sokkal több szembejövőnek vakít a tompítottja, mint amennyien egyáltalán használnak ködlámpát (nemhogy amennyien vakító ködlámpával haladnak), még sincsenek blogok a vakító tompítottak témájában.
És a javaslat inverz formában:
Ha valaki ködlámpát használ, de nem vakít zavaró módon, hagyjátok! Ne foglalkozzatok vele!
Az első ködlámpa tehát nem bunkófon."

0gábor! Nem értelek. Csak azért, mert ködlámpát használ valaki rávillogtatsz. Nincs egyéb okod rá, hanem csak az, hogy ő ködlámpát használ. Az ilyen hozzáállású embereket,mint Te, nem tudom megérteni.
Előre szólok: ne próbáld megértetni velem, hogy miért teszed! Ha tényleg nincs más oka a rávillogtatásnak, hanem csak az, hogy ő ködlámpát használ, akkor nem fogod tudni megértetni Magadat velem.

Esélyed arra, hogy megértesd a hozzáállásodat velem, csak akkor lesz, ha pusztán a ködlámpa-használaton felül van valami más oka is annak, hogy rávillogtatsz. (Pl. vakít valamelyik fényforrása az illetőnek)

0gábor 2014.01.04. 12:38:32

@Timnorc: Nem értem mi nem világos?
Azt írtam, ha tiszta időben használja!
Vagyis feleslegesen.
És igen zavaró, sötétben pedig balesetveszélyes.
Mivel a post a ködlámpáról szólt, ezért
nem említettem meg, hogy a távolsági
fényszóró indokolatlan használata esetén
is ugyanezt teszem. Rávillantok, de nem
folyamatosan világítok (ellentétben a szembejövővel).
Ráadásul sokan túl nagy teljesítményű izzót tesznek bele, sokszor pedig rosszul is van beállítva.
Tudom azt is, hogy a xenon-fényszórót (vagy
a LED-est) használókat is sokan utálják, de ez is a gagyi sufnituning megoldásnak
köszönhető. (Az enyém gyári.)

Timnorc 2014.01.05. 19:46:25

@0gábor:
Minden világos. A két hozzászólásod alapján úgy érzem, hogy Te olyan autóstárs vagy, aki minden nyomósabb indok nélkül rá szokott villogtatni a szembejövő autósra.
Azért gondolom így, mert az a körülmény, hogy a szembejövő autós valamelyik gépkocsi-felszerelését feleslegesen használja, nem nevezhető nyomósabb indoknak; legyen az akár az ablaktörlője, a kabinvilágítása vagy az első ködlámpája.
Én ezt a hozzáállásodat nem tartom jónak.

Más:
Az a másik dolog, amiről szintén beszélsz, az viszont teljesen jogos.
Itt most arra gondolok, hogy ha zavaró a ködlámpája a másiknak (mert vakít), sőt az egyéb körülmények (sötétség, eső) miatt akár balesetveszélyes is, akkor a rávillantásod szerintem is jogos.

Fontos:
De nem szabadna ezt a kettőt összekeverni, összemosni.
Tehát ismétlem: Ha más körülmény nem áll fenn, akkor pusztán mások ködlámpahasználata miatt nem kellene villogtatni. Én így gondolom.

Még két utolsó példa, hátha ezek segítenek megérteni az én álláspontomat:
Volt már olyan eset, hogy úgy villogtam rá a velem szemben zavaróan vakító ködlámpával haladó autósra, hogy én magam használtam éppen ködlámpát.
Sőt olyanra is emlékszem, hogy úgy villogtam rá a velem szemben zavaróan vakító tompítottal haladó autósra, hogy én magam használtam éppen ködlámpát, míg ő nem.

dzsaszper 2014.02.19. 13:26:03

Tapasztalataim szerint a jármű kivilágítása neuralgikus ügy általában is.

Csak pár szituáció az elmúlt hónapokból:
1. tejföl ködben 0 világítással toltak 140 fölötti tempóval érkezve a Megyeri hídon,
2. ködfoszlányok, de folyamatosan 200 m feletti látótávolság mellett országúti reflektor...
3. ami a ködlámpákat illeti, baromira tudnak vakítani amikor nincs köd és vizes az úttest és visszaver... és durván vakítják a szembejövőt bukkanóban, ha nincs köd. Szerintem korrekt, hogy csak akkor szabad használni, ha köd van.

0gábor 2014.02.27. 11:49:50

@Timnorc: "Minden világos. A két hozzászólásod alapján úgy érzem, hogy Te olyan autóstárs vagy, aki minden nyomósabb indok nélkül rá szokott villogtatni a szembejövő autósra."
Ehhez képest 2x is azt írtam, akkor villantok
rá, ha feleslegesen, tiszta időben használja.

Timnorc 2014.02.27. 17:41:06

@0gábor:
Az a körülmény, hogy a szembejövő autós valamelyik gépkocsi-felszerelését feleslegesen használja, nem nevezhető nyomósabb indoknak a villogtatásra; legyen az akár az ablaktörlője, a kabinvilágítása vagy az első ködlámpája.
Én ezt a hozzáállásodat nem tartom jónak.

Más:
Az a másik dolog, amiről szintén beszélsz, az viszont teljesen jogos.
Itt most arra gondolok, hogy ha zavaró a ködlámpája a másiknak (mert vakít), sőt az egyéb körülmények (sötétség, eső) miatt akár balesetveszélyes is, akkor a rávillantásod szerintem is jogos.

Fontos:
De nem szabadna ezt a kettőt összekeverni, összemosni.
Tehát ismétlem: Ha más körülmény nem áll fenn, akkor pusztán mások ködlámpahasználata miatt nem kellene villogtatni. Én így gondolom.

Még két utolsó példa, hátha ezek segítenek megérteni az én álláspontomat:
Volt már olyan eset, hogy úgy villogtam rá a velem szemben zavaróan vakító ködlámpával haladó autósra, hogy én magam használtam éppen ködlámpát.
Sőt olyanra is emlékszem, hogy úgy villogtam rá a velem szemben zavaróan vakító tompítottal haladó autósra, hogy én magam használtam éppen ködlámpát, míg ő nem.

CoIie 2014.03.20. 18:54:27

A ködlámpa sokkal kevésbé zavaró (~30 év tap.), mint akár a gyári xenon, ami kiveri a szemem, ha éppen hullámzik az út vagy egyszerűen csak hibásan feljebb visz!

És még azt gondolják róla 'isten barmai', amikor ilyet rendelnek a kocsiba, hogy mennyire biztonságos, karbantartást soha nem igényel, csak "go" a világ végéig! Sajnos tévednek.

0gábor 2014.06.30. 20:48:51

@CoIie: nincs baj a gyári xenonnal, de az utólag beépítettel - főleg ha házi barkács -
annál inkább.
Az Audi ma már lézer fényszórókat szerel a luxus modelljeibe, de hamarosan az összes típusváltozat megkapja...akkor most tiltsuk be
az Audit?!

CoIie 2014.07.01. 17:12:55

@0gábor: természetesen, ha vakít akár be is lehet tiltani ill. irány a soron kívüli műszaki vizsga!
Mitől biztonságos az extra erős világítás, ha egyvalaki lát vele, de mindenki más adott esetben csak szív?!

0gábor 2014.07.13. 22:41:32

@CoIie: jó akkor próbálkozz meg a betiltással ...
a gyári pedig nem vakít, ha mégis akkor az
műszaki hibás!

dzsaszper 2014.07.17. 10:00:53

@0gábor: vannak helyzetek, amikor bizony a jól beállított gyári ködlámpa is tud vakítani. Tipikus esetek:
- nedves út ami tükröz
- bukkanó mögül felbukkanó autó

A legtöbb probléma azonban valóban a rosszul beállított vagy nem gyári darabokkal van. Olykor az emberne az az érzése, hogy szándékosan van rosszul beállítva. Aztán amikor mondjuk az M0-n hátulról elvakítanak kamionsor előzés közben, akkor csodálkoznak, hogy elvakítva a lassítás mellett döntök. De ha egyszer a látótávolságomat drasztikusan csökkenti a mögöttem lévő autós, akkor tudhatja, hogy a srebességemet köteles vagyok a látótávolságomnak megfelelően megválasztani, hogy ha a következő kanyar után egy defektes autó foglalja el a belső sávot, meg tudjak állni időben, akkor is, ha az elvakítás miatt későn észlelem.

0gábor 2014.08.28. 06:29:50

ez egy normál H4 és H7 izzós lámpára is igaz.

dzsaszper 2014.09.01. 12:19:20

@0gábor: Persze, azok is vakítanak ilyenkor, de tapasztalataim szerint jóval kevésbé.

0gábor 2014.09.12. 23:36:54

@dzsaszper: ez igaz, de sokat nem is kell velük látni. :)












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása