Mostani időjárási viszonyok között időnként szükség lehet ezekre a plusz fényekre. De csak időnként, mivel ahogy Axim írja és én is tapasztalom, egyesek nincsenek tisztában ezek használatának szabályaival és akkor is égetik a ködzárót, ha már kifolyik a mögöttük haladó szeme. Még annyit tennék hozzá, hogy néhány autótípuson valóban a ködlámpa házába teszik a nappali menetfényt, a furcsa technikai megoldás megtévesztő lehet. Egyébként pedig jó lenne az itt leírtakat betartani és odafigyelni a közlekedőtársakra.
Nem is tudtam, hogy vezetéstechnikai tréninget lehet nyerni egy jó poszttal, bevallom, jól jönne, de ettől függetlenül ebben a mostani, ködös, szmogos időben, - tudva, hogy az ötödik posztban már egy idióta leszek - régóta tervezek egy rövid írást a ködlámpa helyes használatáról, mert sajnos egyre gyakoribb, hogy teljesen értelmetlenül használják, sokan pusztán nappali fényként, mert az olyan menő.
Először szerintem nézzük meg, hogy melyik ködlámpát miért is tervezték.
Hátsó: elsődleges és egyetlen funkciója az, hogy a ködfalon áthatolva biztosítsa, hogy az autónkat hamarabb észlelhesse a mögöttünk érkező. Másodperceket, adott esetben akár életet is jelenthet a használata. Ha csak 1 másodperccel hamarabb veszik észre az autónkat, az 50 km/h sebességnél 13,9 métert, 90 km/h sebességnél 25 métert, 130 km/ h sebességnél 36 métert jelent, ennyivel hamarabb lehet megkezdeni a fékezést.
Ugyanakkor a ködláma fényereje gyakran sokkal erősebb a féklámpánál is, ráadásul folyamatosan ég. Az emberi szem a fényérzékelést pedig mindig a legerősebb fényforráshoz igazítja, egy jó erős féklámpa csökkenti a környezet érzékelhetőségét.
Első: az első ködlámpának a hátsóval szemben van egy további funkciója, ami tejködben (értsd 10 méternél kisebb látótávolság esetén) “működik”. A köd alatt lévő, kb 20-30 centi ködmentes réteget bevilágítva plusz látótávolságot ad. De ezt a ritka esetet leszámítva az első ködlámpa funkciója megegyezik a hátsóéval, az észlelhetőséget javítja. Fénye általában erősebb a tompított fényszórók fényénél, rendkívül zavaró tud lenni, különösen éjszaka.
A kresz az alábbiakat mondja ki a ködfényszóró(k) használatáról.
44§(4) bekezdése szerint „Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják.“
A “látni és látszani” elve alapján a gyakorlatban lefordítva ez nagyjából annyit jelent, hogy ha köd van, és én nem látok senkit, engem sem látnak. Lámpa fel!
Viszont ha én látok valakit, akkor nagy valószínűség szerint már engem is látnak. Pláne akkor, ha a ködben a másik autó sziluettje is feltűnt. Ebben az esetben már biztosan látható vagyok, a látási viszonyok a használatot NEM indokolják. TEHÁT A HASZNÁLATA TILOS! Nincs ezen mit magyarázni, ha előttem vagy mögöttem autó van, és használom a ködfényszórót, ugyanúgy szabálytalan vagyok, mintha reflektorral mennék.
Fel nem bírom fogni, hogy miért kell ködlámpát kapcsolni akkor, amikor két ködpamacs felbukkan. Teljesen fölösleges, “vonatozás” közben, dugóban csak zavarjuk a többi közlekedőt. Ez a reflex ráadásul sokaknál úgy működik, mint Pavlov kutyájánál a nyáladzás: Ha 300 méternél rövidebb a látótávolság, ködlámpa fel. Még akkor is, ha ez szabálytalan és másoknak kiégeti a retináját vele! Persze nem tudják, hogy szabálytalan, mert alapvetően sajnos ezek a vezetők csak megtanultak, de nem tudnak vezetni.
Ködben nehéz vezetni. Talán csak jégen nehezebb. Nagyon megfontoltan, lassan, előrelátóan kell hajtani. Ebben az esetben nem lehet, és nem is szoktam senkit kárhoztatni azért, ha elfelejti lekapcsolni a ködlámpákat, inkább ne is kapálódzzon a kapcsolókhoz, vezessen, figyeljen. De amikor alapvetően jól lehet látni, igen, akkor zavar, és tessék lekapcsolni!
Sajnos nagyon sok autón úgy van megoldva a kapcsoló, hogy a hátsó ködlámpát csak az első után lehet bekapcsolni. Nem tudom, milyen gyakorlati megfontolásból építik így be, de erre is van megoldás. Természetesen nem az, hogy nem használjuk a hátsó ködfényszórót, sokkal inkább az, hogy lemaradunk az előttünk haladótól, így már nem lesz zavaró az első ködlámpánk fénye, ráadásul baj esetén több helyünk lesz megállni, még esetleg helyet is hagyhatunk magunk előtt, hogy ha valaki hirtelen bukkan föl mögöttünk, akkor ezt a helyet egy hosszabb féktávval vagy gázadással “átadjuk” neki, és így balesetet előzzünk meg.
És végül egy saját tapasztalat. Nekem működik, lehülyézés előtt tessék kipróbálni!
Tejködben eleve hasznos a tompított fényszórót a legalsó magasságfokozatba állítani, hogy a fénysugarak a lehető legmeredekebb szögben hatoljanak a ködbe, és a legkevesebb verődjön vissza egyből egyenesen a szemünkbe. Nem minden, de sok autónál, fényszórótól függően, - és természetesen csak akkor, ha nem jönnek szemből- érdemes ilyenkor a reflektort is felkapcsolni. Elsőre zavaró lesz, de pár másodperc után feltűnik, hogy ugyanannyit látunk előre, viszont egyrészt fényárba burkolódzunk (hamarabb észrevesznek minket), másrészt az út szélén felbukkanó táblákat, útjelzőket, alakokat sokkal- sokkal hamarabb ki lehet szúrni. Természetesen ez csak akkor működik, ha a magasságállító nem automatikus, és a reflektort együtt állítja a tompított fényszóróval, mert így a reflektor fénysugarai először az útra vetődnek, és onnan tükröződnek tovább előre. Ha viszont a reflektor magassága nem megy együtt a tompítottal, akkor nem szabad ezzel próbálkozni, mert az eredmény homály lesz…
metal · http://electric.blog.hu 2011.11.24. 07:56:01
ZON 2011.11.24. 08:09:59
D4D 2011.11.24. 08:12:19
D4D 2011.11.24. 08:13:03
egyhatosmotor 2011.11.24. 08:33:06
Ezek a pirosnál mindig átszólok, hogy félsz a sötétben, vagy mi. Az esetek 99%-ban artikulálatlan trágárkodás jön válaszként :)
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.11.24. 08:40:59
este olyan úton, ahol sok a kisállat, fel szoktam kapcsolni, nem egyszer volt már, hogy így vettem észre az útra kifutni szándékozó rókát meg nyulat.
mielőtt valaki megkérdezi, hogy miért nem kapcsoltam reflektort: néhány tíz méterrel előttem ment egy másik autó.
@metal: engem a teljesen gyári ködlámpák nem szoktak vakítani. ;)
mások nevében nem tudok nyilatkozni.
ami zavar viszont az a rosszul beállított tompított, az utólagos xenon (vagy xenonutánzat) és az, amikor zárlatos a lámpa (vagy más probléma van vele) és emiatt egyik oldalon a reflektor is megy a tompítottal.
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.11.24. 08:42:28
én csak arra tudok tippelni, hogy pont azért, hogy a sofőr jobban észrevegye, hogy felkapcsolva maradt a ködzárófény.
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.11.24. 08:43:29
ezt meg javítani kéne, mert nincs ELSŐ FÉKlámpa. ;)
Rife67 2011.11.24. 08:47:26
Egy időben nyáron, csillagfényes estéken is majd kifolyt a szemem néhány paraszttól, aki még akkor is felkapcsolta, amikor a látótávolság a Föld görbületével volt mérhető.
S némelyik kis autóra KETTŐT is tettek belőle!
Hanzi 2011.11.24. 08:57:03
Ha ez nem használ,fénykürt,majd ismét jelzem,hogy mi is volna a teendő...
Ha erre sem reagál,és nincsen szembejövő forgalom,akkor reflektor be,és úgy megyek mögötte,ez némileg tompítja a másik ködlámpáját,én jól látok,ő meg attól kezdve nem érdekel...
king4aday 2011.11.24. 09:02:29
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2011.11.24. 09:14:44
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.11.24. 09:19:50
kb. 100000 km-t vezettem eddig majdnem mindenféle körtülmények között (csak ónos esőben nem vagyok hajlandó vezetni...), és városban csak egyszer éreztem úgy, hogy fel kell kapcsolnom a közdzárófényt. az is késő este volt, és nem budapesten.
Rocko- 2011.11.24. 09:29:57
és igen, a mai reggelen látható, hogy mennyi barom él.
akalmazható megoldás: ha a seggemben ködfényszórózik, akkor én meg felkapcsolom a ködzárót. elvégre köd van - szerinte.
kell az 2011.11.24. 09:32:02
Nappal ködbe érdemes felkapcsolni a reflektort mert a szemből érkezők sokkal hamarabb észrevesznek mintha csak tompított meg köd lámba lenne bekapcsolva, persze ha utolér valakit az ember le kell kapcsolni
4-es úton hányszor vettem hasznát megszámolni se tudom
Próbáljátok ki nagy ködbe álljatok ki a kocsival és kis utcába majd nézzétek meg hogy tompítottal majd reflektorral milyen távolságbeli különbség van jó pár 10méter
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.11.24. 09:36:48
- időben
- ködben
- központozás
amúgy mi az a a "köd lámba"
FDToth 2011.11.24. 09:45:01
visszafele, dél körül no köd, de csomó autón ködlámpa. A rendőrök ezt bezzeg nem nagyon ellenőrzik...
A ködlámpa elől még nem is annyira zavaró (kb. mint egy menetfény), de a rosszul beállított, szinte reflektorként működő már nagyon is. Főleg sötétben, autóúton, mögöttem. Ezeket elengedem, majd megyek utánuk kicsit távolságival... persze be-be fékezgetnek, de hát nekik nem kötelező normálisan beállított fényszóróval közlekedni.
nemrég utaztam egy olyan taxival (asszem zafira) ahol nem működött az első fényszóróból egyik sem, így kénytelen volt ködlámpával menni. este. neki nincs ideje kicserélni...
egyhatosmotor 2011.11.24. 10:02:31
Ha nincs utasa, akkor 30-cal megy, ha meg ülnek mellette, akkor 90-nel rallizik.
De rájöttem, ők azért vannak az utakon, hogy az unalmas vezetések alatt legyen kit szivatni. Ahol csak lehet, szopatom-akadályozom őket, nem engedem be stb. Ti is tegyetek így!
Skodakék Fábia 2011.11.24. 10:05:57
@egyhatosmotor: genya vagy de megértem
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.11.24. 10:19:29
ha 130W teljesítményű fogyasztót használsz (kb. ennyi lehet egy karácsonyfaszerűre történő kivilágítás), az a motor teljesítményének 0,5%-a. legyen a generátor, stb. vesztesége miatt ez 1%.
mennyivel fogyaszt többet az autó, ha a szokásos teljesítményéhez képest még egy százaléknyival jobban megterheled? elhanyagolható...
egyhatosmotor 2011.11.24. 10:22:11
bunkóbéemvés 2011.11.24. 10:26:34
bunkóbéemvés 2011.11.24. 10:28:44
Axim 2011.11.24. 10:29:46
bunkóbéemvés 2011.11.24. 10:31:56
metal · http://electric.blog.hu 2011.11.24. 10:32:28
@egyhatosmotor: Én nem találkozom arányaiban több bunkó taxissal, mint bunkó autóssal. Lehet azért, mert nem keresem a konfliktust.
egyhatosmotor 2011.11.24. 10:41:25
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.11.24. 10:48:11
nézzél már meg egy teljesítmény görbét.
nincs az a 90LE-s autó, amelyik vízszintes úton mondjuk 50-et tartani tudna 9LE-ből...
találomra itt egy kép.
mutasd meg légy szíves, hogy mikor megy a motor a maximális teljesítményének csak a 10%-án, jó?
galeria.totalcar.hu/tesztek/2008/05/27/teszt_fiat_punto_14_tjet_sport_renault_clio_12t_100_cinetic/?current_image_num=53&image_size=l
Skodakék Fábia 2011.11.24. 10:52:54
így semmi nevelő célzata nem lesz...
@metal: ez már majdnem jó, de vezetési stílust kihagyhattad volna :)
Szóval aki ködlámpázik fényes nappal annak innen üzenjük hogy így többet fogyaszt a zótó!!!!!
messi-asz 2011.11.24. 11:12:19
messi-asz 2011.11.24. 11:13:02
Elijah_Baley 2011.11.24. 11:14:51
egyhatosmotor 2011.11.24. 11:15:36
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.11.24. 11:27:59
Sőt, aki a külső sávban halad, az hatványozottan van kitéve ennek a veszélynek.
Zozzancs · http://fitprogramokregivel.hu/c9 2011.11.24. 11:36:52
Mennyibe kerül a benzin amit megspórolsz a fel nem kapcsolt lámpával?
Mennyibe kerül egy temetés - anya, apa, két gyerek?
messi-asz 2011.11.24. 11:38:03
aki nem kapcsol lámpát az halhatatlan... szellem...
Elijah_Baley 2011.11.24. 11:38:06
Emmett Brown 2011.11.24. 11:45:57
A másik érdekesség, hogy ha igazán nagy köd van, akkor mindig a fehér/ezüst/szürke autósok felejtik el felkapcsolni :)
egyhatosmotor 2011.11.24. 11:48:23
metal · http://electric.blog.hu 2011.11.24. 11:54:21
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.11.24. 12:04:08
egyébként segítek, tényleg többet fog fogyasztani az autó. kb. 0,01 literrel 100km-en.
átlagos, éves 15000km-es futásteljesítményt figyelembe véve ez maximum 1,5l benzinspórolás egy évben. 600 Ft.
de persze az ilyeneknél ottnon egyfolytában be van kapcsolva a számítógép, hogy jöjjenek a torrentről a sorozatok.
Büszke_troll 2011.11.24. 12:05:19
Ellentétben a ködzáróval és az utólagos xenenokkal.
(A ködlámpa teljesítménye a tompítottnál nem nagyobb, viszont nem a szembejövő szemébe, hanem az útra, lefelé van irányítva.)
Mikor konvojban közlekedik az ember, semmi értelme se egyiknek, se másiknak, kivéve az első és utolsó autót.
Pályán is csak akkor használom, ha utánam csak messze jönnek, előzés után azonnal kikapcsolom, és csak akkor kapcsolom vissza, ha az előzött már jócskán mögöttem van.
Emmett Brown 2011.11.24. 12:31:05
HakapesziM 2011.11.24. 12:47:47
sapka 2011.11.24. 13:03:40
ha tetszik, ha nem. nyilván kevésbé tetszene, ha nem látszanék, és belémrongyolnál. nekem is.
"streetfighter" 2011.11.24. 13:05:21
A hátső ködzárófény főleg sötétben tényleg nagyon zavaró. Mindig megtorlom a refivel. :)
Az első hagyományos (alul a két szélső oldalon) ködlámpa nappal és szürkületben szinte kizárt, hogy zavarjon, sötétben esetleg okozhat problémát a pedigréseknek. :)
metal · http://electric.blog.hu 2011.11.24. 13:18:13
De, ha kicsinek találod azt a 10%-t, akkor legyen 20, így már megnyugodtál?
Azt kell látni, hogy a motor által az autó mozgatására leadott munka, az nagyban függ a sofőrtől, és az útvonaltól, míg a lámpa terhelése állandó, tehát az, hogy pontosan mennyi plusz fogyasztást jelent, az elég nehezen számolható.
metal · http://electric.blog.hu 2011.11.24. 13:20:17
Tibi88 2011.11.24. 13:26:18
Azt hittem csak én vagyok akkora paraszt, hogy rányomjam a távolságit :D
Ha előttem megy felnyomom a refit, és ráállok úgy hogy vakuljon meg a tükörből :D Szemből szintén rákapcsolom, ő meg rámvillog ilyenkor, mert fogalma sincs miért kapja...
Amúgy a japán autókban nem úgy van, hogy ha kapcsolom a ködöt 0 világításnál, akkor alapból rámegy a tompított? (csak mert a nissanban meg mazdában tuti így működik)
metal · http://electric.blog.hu 2011.11.24. 13:28:30
Bladika 2011.11.24. 13:29:07
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.11.24. 13:30:30
segítek: tényleg nem. a teljesítmény kurvára nem függ a gázpedál állásától.
és nézd már meg azt a rohadt teljesítménygörbét, és jelöld be légy szíves, hogy mikor van az, hogy a motor a maximális teljesítményének kevesebb mint 60%-át adja le.
én állandó körülményekről beszélek:
ha egy autó egyenes, vízszintes úton 60-nal gurul, elhanyagolható a fogyasztásban mért különbség az a két eset között, amikor lámpa nélkül, meg amikor csontra kivilágítva megy.
Tibi88 2011.11.24. 13:32:53
Akkor minden gyártó máshogy csinálja. Skoda meg ford az tudja a helyzetjelző ködlámpa kombót az tuti. Tegnap este egy új galaxy meg egy új fabia jött így...
Bladika 2011.11.24. 13:42:14
metal · http://electric.blog.hu 2011.11.24. 13:50:54
ha egy autó egyenes, vízszintes úton 60-nal gurul, elhanyagolható a fogyasztásban mért különbség az a két eset között, amikor lámpa nélkül, meg amikor csontra kivilágítva megy. "
Igen, de az autók nem így közlekednek. A valóságban gyorsítanak, lassítanak,... Az autó fogyasztását nagyban befolyásolja, hogy éppen miként közlekedik.
Na akkor végeztem egy kis számítást én is:
1kg benzin energiatartalma 12.1KWh
1l benziné 9.196 KWh (mivel a benzin sűrűsége 0,76)
a motor hatásfoka max 40%, tehát ebből a motor kivesz 3,67KWh-t
A generátor hatásfokát nem tudom, de biztosan nem 100%, tehát kb. 70%-al csökken az érték.
A ténylegesen az elektromos rendszerbe kerülő energia 2.569 KWh (1 liter benzinből).
130W fogyasztással (lámpák) számolva, ez 19h-ra elég.
Tehát 1h alatt 0,05l benzint használ el az autó világításra. Ha folyamatos 90-s haladást feltételezünk, akkor 100km-n 0,055l-t használ el az autó, ami fél deci. Ha lassabb az átlag sebesség, akkor ennél többet.
metal · http://electric.blog.hu 2011.11.24. 13:52:58
metal · http://electric.blog.hu 2011.11.24. 13:54:28
abdulesmia 2011.11.24. 13:55:13
Bladika 2011.11.24. 14:00:57
mb-soft.com/public/headlite.html
De a véleményem, hogy aki a világításon spórol az nem normális. Éjjel nappal lámpával megyek. Autóval motorral egyaránt.
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.11.24. 14:06:02
ez - átlagos futásteljesítményt figyelembe véve is - csak 15l évenként. 6000 Ft.
egy minimális költségei ennyi futásnál évente:
- KGFB: 10000
- gumik: 5000 (olcsót veszünk)
- olaj+szűrő: 10000 (saját maga cseréli)
- gépjárműadó: 15000 (régi autó)
- benzin: 420000 (7l/100km-es fogyasztás, 400 Ft-os benzinár)
- fékbetét: 5000
- egyéb kopó alkatrészek: 5000
ez eddig 470000 Ft. aki 470000 Ft mellett akar 6000 Ft-ot spórolni azon, hogy nem világítja ki az autóját, az tényleg egy fillérbaszó skót...
gondolom a rádiót is állandóan kikapcsolva tartod az autóban, mert azzal még 3l benzint tudsz spórolni évente.
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.11.24. 14:08:01
metal · http://electric.blog.hu 2011.11.24. 14:19:39
-sehol nem írtam, hogy nem világítom ki az autómat. Amikor szükséges,akkor igen, de jó látási viszonyok között lakott területen nem, mivel teljesen felesleges. Sajnos télen elég kevés az olyan időszak, amikor jók a látási viszonyok.
-Lényegesen többet megyek egy évben, mint 15e.
-Én csak arra reagáltam, hogy szerinted szinte kimutathatatlan a fogyasztáscsökkenés, szerintem meg teljesen egyértelműen mérhető, érzékelhető a különbség.
zetor85 2011.11.24. 14:20:50
sunblind 2011.11.24. 14:25:52
Ezek nyilván mélykómába esnek, ha véletlen valaki rajtahagyott refivel megvillantja őket szemből éjjel, merhát ebbe a vészterhes világba még ilyen is van, és ezt nyilván Bergrillsz se élné túl.
Meg szerintem ezek ugyanezek, akik szerint az utcán telefonálni bunkóság.
Meg szerintem ezek ugyanezek, akik meglátnak egy ködfoltot messziről, képen, Fótnál, és bekapcsolják a hátsó ködzárót a Deáktérig, hát hogy biztonság legyen.
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.11.24. 14:29:35
egyébként azt továbbra is fenntartom, hogy még egy 7 liters átlagfogyasztású autónál is csak laboratóriumi körülmények között lehetne mérni, hogy többet fogyaszt világítással az autó. (egyébként sosem állítottam, hogy ne fogyasztane többet, mert az lehetetlen)
valós körülmények között 0,1l/100km-es fogyasztásbeli különbség nem észlelhető, a benzin összetétele, a tengerszint feletti magasság, a külső hőmésréklet, stb. jobban befolyásolja a fogyasztást. (és akkor még a vezetési stílusról nem is beszéltünk.)
metal · http://electric.blog.hu 2011.11.24. 14:30:42
Amúgy megjött az első, nem számolom meg, hogy hányadik komment, de lassú voltál:)
D4D 2011.11.24. 14:33:58
cso zsi 2011.11.24. 14:34:37
Amennyiben feltételezzük, hogy a ködfényszórót ködben használjuk, úgy a helyzetjelző ködfény a normálisan használható, tompított nélkül.
A tompított fénye ugyanis a ködről visszaverődik az utastérbe, és kevesebbet látni, mint leoltott lámpával. (csak úgy meg mi nem látszunk)
A ködfényszórónak, és a ködzárófénynek a helye jó esetben ~20 centire kéne lennie az úttesttől, hogy a köd alatt elvilágítson. A mai "mindenegybe" lámpatesteknél a dizájnerek ezt alaposan kihagyták.
Némely típusnál újra a helyére került, és azon belül is van olyan, amelyik közös búrával bír a nappali menetfénnyel.
Az általam használt francia kocsikban a bajuszkapcsoló forgatása kezelte a fényeket egyik karika a helyzet-tompított, a másik a ködfény-ködzárót. Be lehetett állítani vele a helyzetjelző+ködfények állapotot. Ha a világítást lekapcsoltam, a mechanika alapra állította a ködkapcsolót is.
A "régi szép időkben" a 120-as Skodán mindenre volt visszajelzés a műszerfalon. Helyzetjelző, tompított, távfény, köd előttem, köd mögöttem. (meg irányjelző, töltés, fékmunkahenger, olajnyomás)
Manapság jó esetben egy sárga lámpa a ködzárót jelzi a műszerfalon, rosszabb esetben a kapcsolón egy hangyafasznyi csík, térdmagasságban.
1kutya 2011.11.24. 14:35:19
D4D 2011.11.24. 14:35:20
panoz (törölt) 2011.11.24. 14:37:15
sunblind 2011.11.24. 14:37:21
cso zsi 2011.11.24. 14:38:50
Klímás autóknál emlegették, hogy bekapcsolt klímával 1 liter plusz 100-on. (1,4-es Thaliánal a klíma kikapcsolása a Turbó gomb, ha előzni akarunk.)
AczélGyuribácsi 2011.11.24. 14:40:59
Ugyanakkor egy észrevétel:
Tisztességes autókon az első ködlámpa nem előre van beállítva, hanem alul elhelyezve lefelé és enyhén kétoldalra irányítva!!!
Ez a megoldás valóban csak esős időben zavarja az előtte haladót.
Ezeket az autókat tervezők ugyanis tudták, hogy a ködben látni NEM LEHET, viszont az autónk előtt 1-1,5 métert semmi sem világítja, ködben, lassabban haladva ezt a területet teszi láthatóvá az első ködvényszóró!!!
Az előttünk lévő utat és az út SZÉLÉT IS!!!
Nekem volt rendőrrel párbeszédem, hogy vidéken egy borzalmasa kátyús úton este miért égett az első ködlámpám! Elmondtam neki, hogy a padkahibákat kellett figyelnem és az integető kurvákat.
Megértette és nem is volt gond.
Szóval a jól tervezett első ködlámpa nagyon jól jön éjjel ismeretlen szar vidéki utakon.
alib 2011.11.24. 14:44:01
OFF: a szomszédomnak megpróbáltam elmagyarázni, hogy közterületre ne építsen 30 cm-es kerítést, mert veszélyes (mellékesen szabálytalan is, de ez pláne kit érdekel Mo-n), de el sem jutott az agyáig, hogy mi van. Még 10 másik ember is elmagyarázta neki, de azóta sem érti szegény. Audi kombival jár.
Dester 2011.11.24. 14:45:36
Egyébként engem több gyári ködlámpa is zavar, nemcsak a fenti típusé. De még a vadiúj divatos SUV-ok xenonja is, gyanítom azért, mert a lámpáik magasabban vannak, plusz az én üléspozícióm is jóval alacsonyabban van, mint egy "normál" autóban. A kettőt összeadva nem jó a képlet, pláne, ha bevonjuk a ködlámpát is... (Ultimate szituáció: xenonos BMW X5 ködlámpával előzni akar, vagy autópályán a belső sávban jön... Retinacsere.)
dr. phil. Sün‼ ツ · http://sunews.blog.hu 2011.11.24. 14:50:53
Tévedés.
Kb +10% a fogyasztás felkapcsolt tompítottal.
Osztrákiában nem véletlenül szüntették meg a kötelező nappali tompítottat.
Lük 2011.11.24. 14:54:32
Más: A KURVA TOMPÍTOTTAT MIÉRT NEM LEHET normálisan beállítani?? Sokkal több a tompítottas hülye mint a ködlámpás.
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.11.24. 14:54:37
idén nyáron nagyon sokat mentem, 25 fokra állított klímával, de igazából sosem éreztem, hogy jelentősen megugrott volna a fogyasztásom.
(6,2-6,8 literről 1 literes növekedés szembetűnő lett volna)
kiváncsiságból vezetem mindig, hogy mennyi volt a két tankolás között a fogyasztás.
I.C.ram 2011.11.24. 14:57:23
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.11.24. 15:02:07
fogyasztásban a kocsimon tudom hozni a katalógusadatokat. felkapcsolt lámpákkal.
ha kikapcsolnám a lámpákat meg a rádiót, lehet, hogy még termelné is a benzint?
873ujr3rk 2011.11.24. 15:02:25
:a sok gyökér szarul beállított szemből megvakít
:az enyém nem vakít és mindíg beállítom
:betiltanám
:kötelezővé tenném
:hátsó minek világít ha látja az istenbarma hogy mögötte vagyok
:a hátsó az elsővel egy kapcsolón van
:annál a sebességnél nem is számít az első sem
:kresz szerint nem is használhatná
:én úgy büntetem, hogy megelőzöm és satuzok egy nagyot
....
izgalmas post ez. egyetlen porcikáját sem vesézték végtelenségig minden létező autós fórumon.
metal · http://electric.blog.hu 2011.11.24. 15:08:26
labi 2011.11.24. 15:15:36
Megoldás egyszerű.
Ha utolérek valakit és az nem kapcsolja le a hátsó ködfényt, akkor úgy veszem hogy azt gondolja hogy ebből a távolságból a normál világítással nem láthatjuk egymást. Ezért én is nagyobb fényerőt adok, reflektorral, nehogy baj legyen. :)
De érzékelek némi fejlődést, egyre többen vannak akik megértik hogy miért burkoltam őket fényárba és azonnal lekapcsolják. Ilyenkor én is, és kedvesen intve megköszönöm nekik.
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.11.24. 15:17:53
(mondjuk ilyen tempónál ablakot sem szoktam lehúzni soha, mert zavar a huzat meg a szélzaj.)
ózdi csibész 2011.11.24. 15:22:04
Tibi88 2011.11.24. 15:23:28
Nyáron 8,9 helyett 9,3 vegyesben (város, autópálya). Városban 9,1 helyett 9,6.
Télen 10 helyett 10,8 városban (bőven 0 fok alatt, most még 9,9el vagyok állandó fűtéssel). Nekem a 10%ot sem éri el a klímás többletfogyasztás, de ez is autófüggő elég erősen.
ózdi csibész 2011.11.24. 15:25:12
Spiritmonger 2011.11.24. 15:25:14
porthosz 2011.11.24. 15:25:35
Müködési elv:
szeptember végén az első sötétebb estén felkapcsoljuk a ködfényszórót.
Május 20-án amikor már este 9kor is süt a nap, lekapcsoljuk...
ózdi csibész 2011.11.24. 15:27:12
ózdi csibész 2011.11.24. 15:28:50
phaszfej 2011.11.24. 15:28:56
messalina 2011.11.24. 15:30:05
Ennek meg mi értelme van? :-]
Adott látási viszonyoknál adott távolságon belül fogják észrevenni az autónkat. Ha a ködlámpa növeli ezt a távolságot, az akkor is ugyanannyi lesz annak is, aki 130-cal megy, és annak is, aki 50-nel.
porthosz 2011.11.24. 15:30:49
"Megoldás egyszerű.
Ha utolérek valakit és az nem kapcsolja le a hátsó ködfényt, akkor úgy veszem hogy azt gondolja hogy ebből a távolságból a normál világítással nem láthatjuk egymást. Ezért én is nagyobb fényerőt adok, reflektorral, nehogy baj legyen. :)"
Ezt a megoldást én azoknál is szoktam alkalmazni akik képesek 30 centire a seggemben jönni 5 percnél tovább. Amikor megelőz refi fel, mert hát biztos nem lát jól szegény azért kellet neki ilyen kis távolságból követni, igy legalább dupla annyi fényből tájékozodhat...
phaszfej 2011.11.24. 15:35:58
phaszfej 2011.11.24. 15:39:13
cso zsi 2011.11.24. 15:40:08
Akik meg értettek hozzá (nem házibarkácsék, hanem világítástechnikával, és közlekedésbiztonsággal foglalkozó cégek), hamar megszüntették a tompítottal való függőséget, ha volt elöl ködfényszóró.
Ugyanis a ködfényszóró, és a tompított fényszóró használata nem "és", hanem "vagy" kapcsolat, a látási viszonyok függvényében.
Ettől még kialakulhat olyan átmenet városon kívül, ahol szükség lehet mindkettőre. Egy jó tompított ~30-40 méter környékén világítja meg az aszfaltot, a ködfény az közelebb. Ez feltételezi, hogy nem az adott útszakaszra érvényes maximummal haladunk, hanem annál (jóval) lassabban.
Lakott területen, ahol a forgalom olyan sűrű, hogy az 50 km/h-hoz tartozó köv.táv. épp hogy megvan, értelmetlen a ködfény elöl is, hátul is. (a tompított meg szintén sok egy lámpától-lámpáig araszolgatásnál)
304/3 · http://orfiban.blog.hu 2011.11.24. 15:45:52
Tibi88 2011.11.24. 15:48:54
Este vizes úton zavaró baromira az első, mert ugye az utat világítja meredek szögben, csak ugyanabban a szögben vissza is tud tükröződni... :D
chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2011.11.24. 15:51:24
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.11.24. 15:54:28
"Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják."
Makkoshotyka 2011.11.24. 15:55:27
Mondom neki: azért mert a homály belül van, azon nem segít a lámpa. Nem értette.....
ózdi csibész 2011.11.24. 15:55:30
metal · http://electric.blog.hu 2011.11.24. 15:57:19
cso zsi 2011.11.24. 15:57:25
Nappal a helyzetjelződből csak a szürkületi időben látszik valami. Az 5 wattos pilács szórt fénye közelében sincs egy 55 wattos tompított, irányított fényéhez. Sík, egyenes úton a szembejövő tompítottat 1-2 kilométerről is meglátni.
"Kedvenceim" voltak a Trabis, és Wartburgos vidéki közlekedők, akik "csak átugrok a szomszéd faluba", eljátszották a "töklámpát mécsessel" kinézetet. Egy előzésnél, amikor ilyen jön veled szemben, az észlelhetőségük alig nagyobb egy kerékpárosénál.
ózdi csibész 2011.11.24. 15:59:18
efhábé 2011.11.24. 16:01:44
MP 2011.11.24. 16:04:54
ózdi csibész 2011.11.24. 16:05:27
schdl (törölt) 2011.11.24. 16:10:57
cso zsi 2011.11.24. 16:11:11
Márkanév nélküli szaktudást jeleztem, de leírhatom, hogy a Bosch, és a Hella, foglalkoztak a dologgal behatóan.
A huszonéves Audiban a lökhárítóba épített gyári ködfény ugyanúgy beszabályozást igényelt (magasság, és oldalirány), mint a normál világítás.
A tompítottól független volt, de mindkettő csak a helyzetjelzővel működött.
@chipanddale74: Ez mikori Kreszben volt így?
Sajnos az első vizsgám idején használt Kresz-könyv nincs meg, azóta csak az, amit a fiam használt, és a tavalyi nagy változást bejelentő.
efhábé 2011.11.24. 16:14:03
Akinek nem inge.... 2011.11.24. 16:15:15
...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.11.24. 16:16:33
Az elsővel sincs gond, ha gyári, jól beállított és ködben használják, mégha nincs is tejköd. Értelme nem sok van, ellentétben a hátsóval szerintem nem sokat javít a biztonságon, de nem is ront :) Nagy ködben ugyanazt a semmit látjuk magunk előtt, mint ködlápa nélkül, csak kicsit fehérebben :) Kisebb ködben esetleg annyi haszna van, hogy jobban világít oldalra, mint a tompított.
kolompár szmélgol 2011.11.24. 16:17:35
Hathatos rendöri fellepes? Egy olyan orszagban, ahol a rendör is ködlampaval közlekedik fenyes nappal? :)
messi-asz 2011.11.24. 16:19:02
oda vissza is előttem állt a városban (kb Dob utca) több ködlámpás f@sz is... a lámpánál álldogállva ugyanolyan kreténség égetni tökéletes időben mint ahogy a nem indexelés is kreténség
de budapesten már mindenki lexarja a többieket...
én is lexarom...
metal · http://electric.blog.hu 2011.11.24. 16:19:20
messi-asz 2011.11.24. 16:20:12
a hatodik kerületi kapitányság előtt (Kodály körönd mellett) a kereszteződés mind négy sarkán rendőrkocsi áll 0méterre a kereszteződéstől... ilyen ország ez... mindenki lexar mindent...
metal · http://electric.blog.hu 2011.11.24. 16:21:43
Ez igaz, de szemből sokkal hamarabb érzékelnek. Figyeld csak meg, hogy mennyivel hamarabb látod az autó két ködlámpáját, mint a többit.
Amúgy könnyen nem zavar, mivel kicsit feljebb ülsz az átlagnál.
metal · http://electric.blog.hu 2011.11.24. 16:22:24
efhábé 2011.11.24. 16:24:34
A szembe sütő nap miatt az árnyékos részt gyak. feketének érzékeled. Fel kell kapcsolni a lámpát rutinszerűen, ahogy beindítod a kocsit és akkor minden körülmények közt látni fognak.
...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.11.24. 16:25:31
"Amúgy könnyen nem zavar, mivel kicsit feljebb ülsz az átlagnál."
Hihetetlen, de én is vezettem már személyautót :))
messi-asz 2011.11.24. 16:27:37
felfesthetnék a környék összes parkolóhelyére hogy: sün... majd a mozgássérült öreg lakók sétálnak a kocsijukhoz messze...
a másik opcióra gondolni se mernék hogy 20-25 éves fiatal rendőrök szabélyosan leparkolnak és 20 métert sétéáljanak...
lexarom, hogy ők lexarják...
ez ilyen lexarós ország... a parasztok Zombia -'ja és a kirájok Új-Zsélandja...
metal · http://electric.blog.hu 2011.11.24. 16:31:43
@...::: Flúgos Kamionos :::...: A ködlámpának csak tejködben van értelme, tehát máskor nem is kell, hogy legyen különbség.
"streetfighter" 2011.11.24. 16:33:33
Téged az zavar legjobban, ha vakító nyári napsütésben égeti valaki az első ködlámpáját?
Nem az este indokolatlan ködzárófény?
Szerintem téged sem az eszedért szeretnek. :)
...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.11.24. 16:33:50
amatőr 2011.11.24. 16:36:57
Látom a tények nem zavarnak, csak mondod a magadét. De azért leírom. Amit írok nem elképzelés, hanem mérés eredménye.
Üzemmeleg motornál alapjáraton a fogyasztás 0,55 l / óra. Tompított fényszóróval ugyanez 0,7 l / óra. (Klímával 1,2 l / óra, nem tartozik ide, csak leírtam).
Az átlagsebességtől függ, hogy ez az óránként másfél deci mennyit jelent száz kilométerre vetítve. Ha 20-as átlaggal tötymörögsz a dugóban, akkor akár egy litert is dobhat a fogyasztáson. Országúton, autópályán ennél lényegesen kevesebb.
Azok kedvéért jegyzem meg, akik a világítás fel nem kapcsolásával spórolnának, hogy egy ülésfűtés vagy egy szélvédő páramentesítő is hozzátesz a fogyasztáshoz ugyanennyit.
Más: azt állítod, hogy nem nagyon van olyan, hogy egy kocsi a motorteljesítmény 60%-a alatt dolgozna. Az általad belinkelt kép lószart sem ér, mivel az a padlógázas gyorsítás esetét mutatja, a mindennapi közlekedésben ez nem túl gyakori. A közegellenállás a sebesség négyzetével arányos. Ugye abban egyetértünk, hogy egy kocsi motorja végsebességen leadja a maximális teljesítményt. Ha pl. a 68 kW-os kocsim (GPS szerinti) végsebessége 180 km/h, akkor 60 km/h sebességnél (mivel a sebesség a harmada, a közegellenállás legyőzéséhez szükséges teljesítmény csak az egykilencede) 7,5 kW teljesítmény elegendő. Abban igazad van, ez több mint a maximális teljesímény 10%-a, de csak azért mert egy eléggé alulmotorizált kocsiról van szó.
Tibi88 2011.11.24. 16:38:45
Az a baj hogy amelyiken nincs kiegészítő féklámpa, annál olyan mintha fékezne. A hátsó ködlámpának több értelmét látom autópályán felhőszakadás közben, mert a felcsapódó vízfüggönyben ki lehet szúrni az autót. Legalábbis én így látom, mert volt már olyan, hogy akkor vettem észre a külső sávban a 25 éves kiskocsit amikor elmentem mellette... pedig égett a hátsó lámpája.
kolompár szmélgol 2011.11.24. 16:39:26
Szerinted miert akarnak olyan koran nyugdijba menni? Nem birjak ezt a sok setalast... :)
"streetfighter" 2011.11.24. 16:39:28
Nekem úgy működik, hogy a helyzetjelzővel tudom használni az első ködlámpát és utána tovább fordítva kapcsolom a hátsó ködzárót.
A tompított nem kell hozzá.
Az miért lenne parsztság, ha rányomod a refit az indokolatlan ködzárósra? Én nem szoktam lelkiismeret furdalást érezni. :)
Sokan veszik a lapot, de van aki tovább "szenved".
kolompár szmélgol 2011.11.24. 16:43:16
Ugy mar jartam en is nyaron, jol jött a ködlampa, es akkor mindenki szepen fel is kapcsolta, persze az mas kerdes, hogy annyira esett, hogy az ablaktörlö alig birta...
messi-asz 2011.11.24. 16:44:20
az 8 SZABÁLYTALAN SÜNMOBIL...
vki holnap fotózza má le egy posztnak jó lehet...
Tibi88 2011.11.24. 16:47:46
Kicsit annak érzem magam olyankor :D meg akkor is amikor jobbra kiegészítő zöld van, 2.nak áll a pirosnál a belső sávban, meglátja hogy jövök hátulról indexelve, és úgy gondolja hogy elsőként akar indulni a lámpától... na akkor egy fél percig a lökhárítójából világít a távolságim :D
A legtöbb viszont nem szokta érteni, mondjuk általában a közlekedők 70%a segghülye. Pályán középsőben menőre rávillogok, miután leelőzöm visszavillog....
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.11.24. 16:52:59
ha lesz időm, kiszámolom pontosan.
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.11.24. 16:54:06
kolompár szmélgol 2011.11.24. 16:54:38
Te figyu man`! A Dob utca környeken van egy szexmozi nem? Lehet oda mentek mozizni. :)
Tibi88 2011.11.24. 17:01:11
Ez azért eléggé autófüggő. Meg amit bemásoltál ott egy kis motor visz egy kis kasznit. Mondjuk én nem értek hozzá, csak elképzeléseim vannak. De a diagramot amit mutattál össze lehet hasonlítani evvel www.m5board.com/vbulletin/attachments/e60-m5-e61-m5-touring-discussion/63015d1208656031-performance-diagramm-dyno-results-gt.jpg 2500as fordulaton 30%ot ad le a maxból. 60%ot 4500nál ad le ami evvel az autóval már vadállat száguldásnak számít.
messi-asz 2011.11.24. 17:05:48
a sündőrség az ez...
www.police.hu/brfk/vikerkap/vikerkap.html
víííkerkap:)))) :)))
messi-asz 2011.11.24. 17:07:46
kolompár szmélgol 2011.11.24. 17:27:04
Telleg, azt az utcat meg nem neveztek at? Lehetne Lady Gaga utza... ugyis szefosok vannak ottan. :)
jelentéktelen alak 2011.11.24. 18:09:59
Először is, én nem csak ködben használom egyiket sem.
Ködlámpa (első): Olyan úton, ahol nincsen, vagy alig van padka, az első ködlámpa remekül bevilágítja az út közeli szélét. Tompított esetén ennek túl nagy haszna nincsen, hiszen az is, de a reflektort kiegészítve hasznos páros. Engem még csak is sötétben, csak is kopott, vizes úton és csak is szemből zavart a másik jól beállított ködlámpája. Így ha ilyen úton közlekedem, ennek fényében kapcsolom be, vagy ki. Olyan mértékű ködben még nem autóztam, hogy az eredeti célját ki tudtam volna használni a ködlámpának.
Ködzáró (hátsó): Nem csak ködben hálás a használata. Aki látott már nagy/heves esőben kombit, furgont teherautót menni gyorsforgalmi úton, autópályán, az tudja, hogy miféle permetet húznak maguk után. Erősebb forgalom esetén az egész út ebben a permetlé szerű szürkeségben van. Mivel és kombival és furgonnal szoktam közlekedni, ha a tükörben csak a szürke permetet látom, akkor a ködzáró világít is. Ez alap. mint ahogy ködben is. Ha a szürke ködön kívül más is látszik a tükörben, akkor persze nem.
Hasonlóan használom, mint a reflektort. Ha az, akit zavarhatna már elég közel van, akkor lekapcsolom. Ha megelőzött és nincsen más közel mögöttem, akkor vissza. Ha én előztem, akkor csak akkor kapcsolom vissza, ha másik már eléggé lemaradt. Így teszek esőben, ködben, erős havazás alkalmával.
viszont lakott területen, még soha nem éreztem szükségét egyik bekapcsolásának sem.
Ami viszont engem zavar:
Ha világít az első ködlámpa -nem forgalmi okból- álló autón. Ha nem világít semmi, vagy csak a helyzet jelző a rossz látási viszonyok közepette közlekedő autón.
Ha világit a ködzáró az előttem közel haladó autón, vagy ha nem világít semmi az előttem rossz látási körülmények alkalmával közlekedő autón. Illetve, ha valaki ködzáró fényt használ a nem forgalmi okból álló autóján.
Saját tapasztalat szerint, a hátsó ködzárófény használatára sokkal gyakrabban van szükség, mint az első ködlámpára. De az sem ritka, hogy semmi szükség rá, viszont hasznos az első ködlámpa. Mégis, vannak autók, melyeken csak akkor kapcsolható az egyik, ha más világít a másik. Pl. Peugeot Expert.
Heves esőben autópályán haladva, semmi szükségem az első ködlámpára, de a furgon mögötti vízpermet miatt, hasznos a ködzáró. Azt viszont csak akkor tudom felkapcsolni, ha már az első ködlámpák világítanak. Hát ezért megyek elől is ködlámpával ilyenkor. :-)
jelentéktelen alak 2011.11.24. 18:15:03
Reggie 2011.11.24. 18:25:56
jelentéktelen alak 2011.11.24. 18:31:54
Nem kicseszésből/nevelésből, hanem hogy lássak.
Reggie 2011.11.24. 18:45:30
Reggie 2011.11.24. 18:47:40
metal · http://electric.blog.hu 2011.11.24. 19:04:38
jelentéktelen alak 2011.11.24. 19:47:41
A ködzáró az más tészta. Nappal is roppant zavaró, még ködben is, ha közel van, de este aztán végkép.
jelentéktelen alak 2011.11.24. 19:51:36
Megy előtted valaki refi nélkül és te meg mögötte refivel??? Bunkó-e vagy-e?
Párszor jött már mögöttem ilyen. Először jelzek pár alkalommal a ködzáróval, mert lehet csak elfelejtette lekapcsolni, aztán a ködzáró úgy marad, én mag lassítok. Ha megelőzött és mást nem zavar a dolog, akkor megyek utána a tempójában refivel egy darabig. De csak azért, mert ő elől nem kapcsol refit, nem fogok én refizni mögötte...
beste 2011.11.24. 20:07:27
én kedvesen átszólok: Uram/Hölgyem, megtenné azt a felebaráti szívességet, hogy lekapcsolja a ködlámpáját?
Az esetek 99%-ában megköszönik a figyelmeztetést. Egy százaléknak oktatást kell adnom.
Tibi88 2011.11.24. 20:11:16
Mondjuk itt mindkettőtöknek igaza van szerintem.
Aki elöl megy nem kapcsol refit: ok, valószínű mert jönnek szemből, vagy csak nem akar.
Mögé ér valaki: ha meg tudja előzni, akkor átsorol, refi fel és előz tovább (én így csinálom legalábbis) . Ha nem tudja megelőzni akkor meg valószínűleg jönnek szemből, tehát a refi nem játszik.
Más eset nem nagyon van, max baromira kanyargós út, de ott is lehet előzni simán, csak ki kell várni az alkalmat, addig meg lemaradni kicsit és kész.
Timnorc 2011.11.24. 20:11:50
Teljesen igazad van. Sokkal több a vakító tompitottal közlekedő, mint a vakító első ködlámpával közlekedő.
Ennek egyszerűen az az oka, mert a megfelelően beállított első ködlámpa egyszerűen nem vakíthat.
A hátsó ködzáró fényes hozzászólások viszont rendben vannak.
beste 2011.11.24. 20:14:18
Hiába lerágott csont, ha nem tanul a sok barom. Minden reggel végiganyázom azt a 40 kilométert, amíg beérek a melóhelyre.
A csúcs a múlt hét péntek délutáni (4 óra) ezüstszínű autós volt, aki a nulláson bekapcsolva hagyja a ködlámpáit elöl-hátul, de a napszemüveg ott figyelt a fején. istennek a szarvatlan marhája. Szvétyit szolnce.
HakapesziM 2011.11.24. 20:18:28
S***ci 2011.11.24. 20:39:23
Én, ha valaki utolér, és már látom a ködön keresztül, akkor leveszem a ködzárót...
Éjszaka, kanyargó erdei úton viszont bekapcsolom az első ködlámpát, mert így látom az út szélét is, mindkét oldalon...
Akit meg a jól beállított első ködlámpa vakít, az meg nem lehet sikeres ember (kivéve az esős időt, mert ott esetleg zavaró lehet a csillogás)
Arról ne is beszéljünk, hogy a most divatos adaptív fényszórók meg a sofőr kontrollja nélkül állítgatják a fénykévét, és kapcsolják ki-be a fényeket... Akit az ilyen fényszóró zavar, az éjszaka is hordjon szemüveget...
(mellesleg ködben és nagyforgalmú éjszakai utakon polarizált sárga szemüveget hordok, amik sokat segítenek a sok rosszul beállított fényszóró és a szórt fény elviselésében)
D4D 2011.11.24. 21:24:14
" polarizált sárga szemüveget hordok, "
Létezik ez szemüvegre csiptethető verzióban is?
S***ci 2011.11.24. 21:37:54
Sajnos rá kell szánni a pénzt, ha szemüveges vagy, egy külön autós szemüvegre, vagy vegyél polarizált fényre sötétedő lencsés szemüveget sárga, bronz alapszínnel...
Nálam a kontaktlencse miatt ez nem gond, és az 1000 forintos polycarbonát lencsés munkavédelmi szemüveg is sokat segíthet ködben, de persze az a szórt fényt nem szűri ki...
Tibi88 2011.11.24. 22:16:42
S merci éjjellátóval, és nem nézed az utat :D sokkal jobb
S***ci 2011.11.24. 22:49:19
"streetfighter" 2011.11.24. 22:56:17
Gondolod, hogy az a sok barom, ezt a blogot olvassa? :)
metal · http://electric.blog.hu 2011.11.24. 23:11:07
''autónepper.'' 2011.11.24. 23:49:44
jelentéktelen alak 2011.11.24. 23:52:45
''autónepper.'' 2011.11.24. 23:55:52
''autónepper.'' 2011.11.24. 23:57:28
jelentéktelen alak 2011.11.25. 00:00:07
"Ilyenkor, ha utolérem, és nem tudom megelőzni, mert nem egyértelmű, hogy ott lehet-e, akkor refi fel, és látok, előzök, aztán próbálkozhat esetleg nehezíteni az előzést, de nem szokott sikerülni."
egyszer majd kifogsz egy hozzád hasonló nagyokost és az majd megnehezíti az előzésed. Bemegy előtted az út közepére, hogy sehol ne férjél el mellette és ködzáróval megy egyre lassabban előtted. Még egy rossz szavad sem lehet miatta, mert te provokáltad ki belőle is a bunkó viselkedést.
Én mértéktartónak vélem magam, de ha engem így előznél meg, tuti utána refivel mennék, míg látom a hátsó lámpáidat...
jelentéktelen alak 2011.11.25. 00:01:12
''autónepper.'' 2011.11.25. 00:03:27
''autónepper.'' 2011.11.25. 00:04:40
jelentéktelen alak 2011.11.25. 00:09:18
annak az autópálya refizésnek van értelme?
összesen kétszer tették ezt mögöttem, és e-miatt tovább kényszerült mögém, mint kellett volna egyébként. Nem azért, hogy leszoktassam róla, hanem mert vakon nem megyek még olyan tempóval sem. A tükrök vakítottak, így mire láttam, hogy hová mehetek le, 40-el mennem előtte a belső sávban. Addigra mindenki vissza előzött jobbról, akiket éppen előztem.
Tehát mi az értelme ennek???
miért nem lehet kivárni, míg a delikvens befejezi az előzést???
''autónepper.'' 2011.11.25. 00:15:08
pályán való reffizés hát nem tudom előlem hamarabb eltirhulnak . akkor kapja teli reffit hogy ha látja hogy jövök ellőre villantok 2-3h ne gyere ki mert 180-200 temporól nincs kedvem vissza fékezni ... és ha annak ellenére kijön akkor kapja a teli reffit általába észre veszik magukat és kapkodják a lábukat látnád azokat a fejeket mikor fekete bmw fekete ablakokal meg áll meletük egy piilatra:D nem néznek semerre csak ellőre :DDDD mondjuk elég vicces lehetett ahogy te befejezted azt az előzést:DDD azt megnéztem volna:D
jelentéktelen alak 2011.11.25. 00:17:20
Sokáig azt hittem, csak Írországban szokás tök sötétben is lámpa nélkül közlekedni. De már Magyarországon is láttam ilyet nyáron. Aztán állnak sokan tompítottal, mennek helyzetjelzővel, mint látjuk egyesek a refi használatának módját sem sajátították el.
Úgy gondolom, hogy lépésről, lépésre kellene haladni! előbb az alapfunkciós lápák kitanulásával, aztán extrák.
jelentéktelen alak 2011.11.25. 00:30:09
Egy spanyol rendszámú öreg Audi vezetője volt ekkora "elme".
Egyébként mit kellene érezzek, ha egy fekete BMW, fekete ablakokkal meg áll mellettem???
''autónepper.'' 2011.11.25. 00:33:52
nem tudom mit kéne érezned de amint láttom elégé érdekes arc kifejezéseket váltanak ki az emberekből :D
jelentéktelen alak 2011.11.25. 00:41:39
Szerintem is veszélyes pályán az ilyen tempó, de még veszélyesebb vakon tovább menni. Úgy voltam vele, ha egy másik barom utol ér mindet, egy teljes autónyi gyűrődő zóna van mögöttem...
Mérget nem vennék rá, de talán a kamionosok közül valaki, még be is világította az eset után az autója hátulját.
''autónepper.'' 2011.11.25. 00:48:18
[mike] 2011.11.25. 01:47:38
Eddig olvastam...... Köze nincs a posztolónak a valósághoz. Majd küldök neki egy felvilágosító cikket, ha sok időm lesz.
[mike] 2011.11.25. 01:51:52
Reggie 2011.11.25. 06:52:58
@jelentéktelen alak: Persze, ha valaki nem refizik az nekem sem gond. Viszont aki a kodzarot nem nyomja ki, az igazan megtehetne, mert kompenzalna a kodzarojanak a vakitasat es ismet latnek elore.
metal · http://electric.blog.hu 2011.11.25. 08:42:25
HakapesziM 2011.11.25. 09:21:07
Vannak sofőrök, akik mindig mástól várják el a problémájuk megoldását. Ha olyan lassú, hogy araszolni kell mögötte, akkor minek olyan messzire bevilágítani? Én ilyen esetben elkezdem előzni, mellette már felkapcsolhatom a reflektort, akkor már nem fogja vakítani, és én is látok. Ennyire egyszerű.
[mike] 2011.11.25. 15:15:10
Reggie 2011.11.25. 16:50:57
HakapesziM 2011.11.25. 17:00:52
D4D 2011.11.25. 17:31:04
"a hátsót feleslegesnek tartom azt még sosem használtam"
- Mivel senki sem ér utol, ezért tényleg felesleges.
----------------
Hazafele helyzetjelző-ködfénnyel jöttem. A ködöm kb 5 méterig világítja meg az utat. Előttem haladó nevelő célzattal rámnyomta a ködzárófényt. Én nyomtam neki egy tompított+refi+köd, plusz kicsit úgy húzódtam, hogy mindig valamelyik oldalsó, lehetőleg a bal tükrébe nyomjam a fényességes áldást. 1 kilométert sem bírt ki, levette. Nappal.
pengusz 2011.11.25. 17:53:55
Nekem 3 év alatt összesen kétszer kellett használnom, akkor is eső miatt. És nem kibaxásból kapcsolom fel a hátsót, hanem azért, mert nem tudom külön kapcsolni :)
jelentéktelen alak 2011.11.25. 18:50:55
Emberek vagyunk, hibázunk. Velem is megeshet, hogy úgy marad a refi, vagy a fénykürt sikeredik reflektorozássá. De te nem véletlenül teszed ezt, hanem szándékosan! Ez a baj!
"de aki hülye, azzal nem tudok mit kezdeni, nem fogok azért mögötte araszolni, mert nem képes felkapcsolni a refit, és ezért én nem látom az utat előtte."
Én a te példádban egyetlen hülyét látok és az nem a másik fél.
Köteles a másik refizve menni este???? Hol van ez előírva???
Ha nem tudod megelőzni, akkor nem előzöd meg ennyi. Szerintem elég nagy vagy már ahhoz, hogy egyedül old meg a dolgaidat. Miért kell neked a másik segítsége???
Az csak a hab a tortán, hogy hisztis óvodás mintájára, még le is hülyézed azt, aki segít neked autót vezetni. Sőt reflektorral, el is vakítod szerencsétlent.
Ennyire mazsola nem lehetsz...
Nooormális????
jelentéktelen alak 2011.11.25. 18:52:33
...még büszke is a hülyeségére...
jelentéktelen alak 2011.11.25. 19:34:57
GRATULÁLOK! Nagy az Isten állatkertje.
HakapesziM 2011.11.25. 20:03:40
''autónepper.'' 2011.11.25. 20:17:20
jól tetted .... láttod a hülye még is feladta:) gondolom mikor már nem láttott semmit vagy csak szimplán megunta a rendőrbácsisat játszani :D remélem utána meg vissza tetted helyzetjelző+ködlámpára magad:DD
jelentéktelen alak 2011.11.25. 22:38:59
De aki reflektorral megy a másik mögött, ráadásul szándékosan...
Úgy érzem, ha mögöttem jönne Metal, vagy Reggie, az engem nem csak zavarna, de veszélyeztetne is.
miért van ilyen "hibára" szükség???
Reggie 2011.11.26. 00:20:20
@jelentéktelen alak: Probalj meg olvasni. Akkor megyek refivel, ha elvakit a kodzaroval.
CoIie 2011.11.26. 08:31:25
CoIie 2011.11.26. 08:47:07
metal · http://electric.blog.hu 2011.11.26. 09:45:51
@jelentéktelen alak: "Szerintem elég nagy vagy már ahhoz, hogy egyedül old meg a dolgaidat. Miért kell neked a másik segítsége???"
Nem kell, megoldom! Pont ezzel van neked bajod. Autót gondolom még sose vezettél, mert akkor tudnád, hogy a tompított kb. 35-40 métert világít meg előtted, az egy ismeretlen úton kurvára nem elég egy előzéshez, hiszen 50m-nél már lehet egy komoly kanyar is. Amúgy valóban nem köteles refit használni, de akkor nem is mehet 30-ál többel, mert kb. 30-ról tud megállni a látott útszakaszon.
D4D 2011.11.26. 10:57:52
Utána egyből vissza tettem.
jelentéktelen alak 2011.11.26. 11:52:06
Metal leírta, hogy hogy ő a másik mögött felnyomja a reflektort, ha az nem úgy megy előtte, hogy előzni tudjon. Erre te leírtad, hogy te is.
Miért kellene arra gondolnom ebből, hogy te csak akkor teszel ilyen, ha az előtted lévő ködzáróval megy???
jelentéktelen alak 2011.11.26. 12:06:22
Nézzük milyenek a lehetőségeid, aztán majd maszatolhatsz... :-)
Ha a te autód is átlagos méretű, akkor a másik mögé érve két dolog történhet.
1. Még távolabbról -hogy lendületből tudjál előzni- felnyomod szerencsétlen mögött a refit, amivel őt elvakítod. A te refid fényének -körülményektől függően- 40-50% -át kitakadja az előtted lévő autó árnyéka. Így te alig látsz többet, ő viszont semmit miattad. BRÁVO!
2. Teljesen mögé mész -követési távolságon belül- és ott nyomsz egy reflektort. Így jó esetben csak az egyik tükrén keresztül fogod elvakítani a szerencsétlent, akinek így is jócskán csökken a látótávolsága, ráadásul úgy, hogy egy mazsola ott lohol túl közel hozzá. Ezért is kijár a Darwin díj.
A másik -rosszabb verzió- hogy te egy átlagosnál magasabb autóval jársz. Ha így nyomod fel a refit mögötte és az átvilágít az ablakain, akkor szerencsétlen még az akciód után sem fog rendesen látni. Te ugyan valóban belátod az utat, de egy ilyen tudatos(!!!) akciónál gennyesebb dolgot elképzelni sem tudok.
Ha megtanulnál közlekedni, akkor tudnád, hogy kell megoldani a gondjaidat egyedül. Persze az is megoldás, hogy buldózerrel közlekedsz és letolod az útról azt, aki előtted van. Van, akinek a képességei csak idáig érnek. De aki valóban tud közlekedni, az tud úgy is előzni, hogy a másiknak ne okozzon gondot ezzel. Pl. nem égeti ki a retináit.
Ha tényleg közlekedsz és tényleg ilyen bunkó módon, akkor remélem egyszer emberedre akadsz, aki kiveri a fényszóróidat, meg a hülye szokást belőled!
Ezzel részemről le is zártam a vitát. Ekkora tirpákság nem érdemel több szót.
jelentéktelen alak 2011.11.26. 12:19:13
"A DRL nem váltja ki a tompítottat, az továbbra is kötelező lakott területen kívül."
A reflektoros nagyokos... Mindenhez ennyire értesz? Remélem egy teáscsésze ennyire nem zavar össze! :-)
KRESZ 44§ (8) Lakott területen kívüli úton a forgalomban részt vevő gépkocsit NAPPALI MENETJELZŐ LÁMPÁVAL VAGY tompított fényszóróval, mezőgazdasági vontatót és tompított fényszóróval felszerelt lassú járművet - tompított fényszóróval - nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani.
-kiemelés tőlem
GYK: Nappali menetjelző lámpa az maga DRL!
De ha már ennyire érzékeny vagy a szabályokra, had mutassak még valamit! Rád fér a tanulás.
KRESZ 44§ (3) A tompított fényszóró helyett távolsági fényszórót használni - fényjelzés kivételével - csak lakott területen kívül szabad. Tilos a távolsági fényszóró használata
a) másik járművel vagy hajtott (vezetett) állattal való szembetalálkozás esetében olyan távolságon belül, ahonnan a fényszóró a szembejövő jármű, illetőleg állat vezetőjét elvakíthatja,
b) A MÁSIK JÁRMŰ KÖVETÉSE ESETÉN OLYAN TÁVOLSÁGON BELÜL, AHONNAN A FÉNYSZÓRÓ - A VISSZAPILLANTÓ TÜKRÖN ÁT - AZ ELÖL HALADÓ JÁRMŰ VEZETŐJÉT ELVAKÍTHATJA,
c) ha a fényszóró az úttal párhuzamos vasúti pályán vagy vízi úton haladó jármű vezetőjét elvakíthatja.
-kiemelés tőlem.
Nem kell megköszönni... :-)
HakapesziM 2011.11.26. 12:24:31
jelentéktelen alak 2011.11.26. 12:38:36
HakapesziM 2011.11.26. 12:44:19
Timnorc 2011.11.26. 18:14:09
Ködlámpa-hiszti van manapság. Már már úgy érzem, hogy az a nagyobb gáz, hogy olyan miatt problémáznak egyesek ködlámpa ügyben, ami valójában nem is gond.
Néhány példával érzékeltetem:
Pl_1: Ha egy autóstárs tompítottja vakító, akkor jelezni szoktak neki villantással. Ha viszont nem vakító, mert jól van beállítva, akkor nem villogtatnak rá.
Pl_2: Ha az első ködlámpa jól van beállítva, akkor nem vakít. Jól beállítva nem vakíthat. Vagyis ilyenkor nem szükséges másoknak azon problémázni, vagy villogtatni, hogy az illető bekapcsolt első ködlámpával közlekedik.
Pl_3: Akkor sem villogtatunk másnak, ha - mondjuk - bekapcsolt kabin világítással halad, vagy 90-helyett 110-zel megelőz minket stb.
Pl_4: A hátsó ködlámpa viszont teljesen más eset. Annak az a célja, hogy erős fénnyel világítson, méghozzá nagy szórással, quasi vakítson.
Ezért ha a hátsó ködlámpa nem vakítja a közvetlenül mögötte haladót (ha egyáltalán lehetséges ez), akkor van rosszul beállítva. Vagyis ha egy autós rávillog a közvetlen előtte haladóra, mondván már utolérte úgyhogy ne használja a vakító hátsó ködlámpát, akkor az nem felesleges problémázás.
Ellentétben sok ember elgondolásával, már ami az első ködlámpát illeti, amikor is nem az a bajuk, hogy zavaróan vakít, hanem - mit tudom én - csak a ködlámpa puszta léte zavarja őket.
Kicsit olyan ez, mint a kilencvenes években a mobiltelefon. Még bunkófonnak is nevezték.
Reggie 2011.11.26. 18:16:46
CoIie 2011.11.26. 19:03:01
metal · http://electric.blog.hu 2011.11.27. 15:26:21
@HakapesziM: Oké nem 30, 50, így jobb?
...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.11.27. 22:04:08
HakapesziM 2011.11.28. 07:22:00
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.11.30. 10:14:06
Városban jobban látom vele a kátyúkat, tehát felkapcsolom. A látási viszonyok ezért indokoltak. Ha a szembejövőt meg zavarja a 35w-os h3, ami kb 20m-re világít, és rámhúzza a refit, visszahúzom én is a 2x100w szúrófényem, hagy barnuljon.
D4D 2011.11.30. 13:09:08
Vezetni tanulj meg, ne oktatni, kis köcsög szürke Volvo.
Reggel szürke Astra, a bal tompított vakít a tükörből, még 100 méterről is. Nem akartam ködzáróval oktatni, mert nem a stílusom, de bazmeg ha már 50-re lassítok, menj el, mert a szemem majd kifolyt. Elment, majd mivel nekem égett az első k9öd (5 méterre világít), elkezdett ő nevelni engem ködzáróval.
Hiába, sok a bögre, a Slágeren is lehet minden reggel nyerni.
gigabursch 2011.12.01. 09:58:04
Ez csak azért van, mert a günther (jellemzően vw-csoport) kocsik specialiátsa, hogy nem gondolkodó droidok számára tervezik.
Amúgy meg pl. azért van két külön kontrollámpa bent a műszerfalon, hogy lássuk mi az ami ég, sőt azt, hogy mi az ami nem ég.
Persze ha elmondom, hogy mindez olasz kocsiban van, akkor jön az üzemi szintű nyavajgás, hogy szar, meg minden, meg moslék az elektromos része - csak épp a tizede sem igaz.
gigabursch 2011.12.01. 09:58:59
Sőt, sötétbe burkolózott faluban az út menti részegeket, bringásokat, lovaskocsikat is könnyebb észrevenni - sőt ha valaki jön szembe le lehet kapcsolni.
gigabursch 2011.12.01. 10:02:41
Nappal ködben én addig nyomom a reflektort - lévén úgysem vakít ilyenkor a visszatükrözdés - amíg a szembejövő fényét meg nem látom.
Így nagyobb eséllyel elkerülnek azok a barmok, akik látni ugyan nem látnak - de hisznek.
jézus_szive 2011.12.03. 18:31:22
Ha látod, hogy én jövök szembe meg mögötted kapcsold föl nyugodtan minden ködlámpádat, amit csak találsz. Akár van köd, akár nincs, akár nappal van akár setét.
Biztos velem van a baj, de valahogy sose zavart, söt fel se tünik.
De szerintem, aki itt jajgat az is csak megszokásbol nyomja, hogy valamin háboroghasson. :)
Timnorc 2011.12.03. 20:03:06
Egyet értek Veled.
Erről írtam ekkor: 2011.11.26. 18:14:09
Tibi88 2011.12.03. 21:04:17
Azért ilyen időben, amikor esik vagy vizes az út, akkor ugyebár piszkos lesz a szélvédő. A piszkon megtörik a fény, ami jön abból a szarból. Tehát rosszabbul látsz. Ha fel sem tűnik akkor nem látsz :D
Mondjuk van az ablaktörlő, amit nem kéne használni ha nem jönnél ködlámpával, mert olyan erős fény nincs ami így zavarna. De mivel megy az a szar, ezért kapcsolgathatom.
jelentéktelen alak 2011.12.03. 23:35:51
Tudom, hogy van akinek érzékenyebb a szeme az erős fényekre, van akinek kevésbé.
Sem engem, sem a környezetemben élőket nem zavarja pl. az előttünk álló féklámpája. De az ilyen autós fórumokból tudom, hogy sokakat zavar. miért ne zavarhatna? Így lassan visszaszoktam a kézi fék használatára, ahol a fék kellene az autó állva tartására.
Az első ködlámpa engem sem zavart még soha. A rosszul beállított tompított annál gyakrabban.
De a másik reflektorozása minden esetben vakít, akár szembe jön velem, akár mögöttem jön.
A hátsó ködzár van amikor zavar, van amikor nem. Nem is annyira az időjárástól függ ez, hanem milyen autó-autó kombó.
Ha a furgonnal megyek és az előttem lévő ködzárója a lökhárító alatt van (Peugeot 206) akkor nem zavar. Ha a Volvo-val megyek és egy SUV magas ködzárója a közel szemem magasságában van, akkor zavar. Nagyon zavar.
Lehet téged nem. Elhiszem. De te meg hidd el, hogy sokakat tényleg zavar! Nem csak unatkozás képen kötnek bele valamibe -bár kétségtelen ilyen is van, nem ez a jellemző- hanem elvakítja őket.
Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.12.05. 10:48:02
Az évszázad butasága olvasható itt: "Ebben az esetben már biztosan látható vagyok, a látási viszonyok a használatot NEM indokolják. TEHÁT A HASZNÁLATA TILOS! Nincs ezen mit magyarázni, ha előttem vagy mögöttem autó van, és használom a ködfényszórót, ugyanúgy szabálytalan vagyok, mintha reflektorral mennék." Azta...Erre nincs is mit mondani...Ezzel az erővel tényleg nem kell a tompított sem soha, mikor még látom a másikat?? Jesszus...
dzsaszper 2011.12.05. 11:00:27
"streetfighter" 2011.12.05. 11:08:03
A tompítottat csak példának hozta fel!
"streetfighter" 2011.12.05. 11:10:32
A hátsó ködzáróval kapcsolatban, a leírás tejesen jogos, hiszen a mögötted jövőt vakíthatja. Igaz, nem szokták le fel kapcsolgatni nagyon nagy ködben, tehát életszerűtlen. :)
Az elsőre tényleg hülyeség az egész.
Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.12.05. 11:42:46
Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.12.05. 11:44:29
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.12.05. 12:10:14
direkt figyeltem a ködzáró fényeket és ködlámpákat.
zavaró ködlámpával nem találkoztam. rosszul beállított, kiégett izzós, valamint zárlatos (a tompítottal együtt ég a reflektor is az egyik oldalon) lámpával annál többel.
a ködzárófény csak lakott területen belül volt zavaró (vakító). lakott területen kívül egészséges követési távolságot tartva már nem vakítja az embert sem a lámpa, sem az úttesten csillogó fény.
Tibi88 2011.12.05. 12:22:20
@alfagumi:
Ha csöpög az eső, vagy csak az útról felveri a vizet és megy a hátsó ködlámpád, akkor az 20 méterről is zavaró lehet (ez is üléspozíció függő, mert gondolom a furgonost nem zavarja, én viszont 120 centi magasan vagyok max). Városban meg hova a francba maradjon le? :D (lehet városban nem kapcsolod, de sok gyökér meg igen)
Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.12.05. 16:40:38
dzsaszper 2011.12.05. 20:07:31
Tehát az összes lényeges paramétere jelentősen eltér.
dzsaszper 2011.12.05. 20:09:36
A vakegerek is tudnak nagyon idegesítőek lenni, de az elvakító reflektor és első kodlámpa is... igaz, máshogy, az egyik így balesetveszélyes, a másik úgy.
Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.12.06. 20:17:44
dzsaszper 2011.12.08. 08:48:50
A felesleges refi és első ködlámpa vakítani tud és ha rossz pillanatban jön, balesetet okozhat. Főleg, hogy a pitiáner műmájer nem tudhatja, melyik autót vezeti mazsola. (megjegyzem láttam már olyat is, amikor az előttem haladó refijére egy az út mellett szemben közlekedő mozdony vezére is fényárral válaszolt... jó kis móka volt...). A műmájerség önmagában nem zavarna nagyon, de balesetveszéllyel megspékelve már rosszabb a helyzet.
*a lassú járművet a KRESZ szerinti definíció szerint értem :)
dzsaszper 2011.12.08. 08:55:37
A felesleges refi és első ködlámpa vakítani tud és ha rossz pillanatban jön, balesetet okozhat. Főleg, hogy a pitiáner műmájer nem tudhatja, melyik autót vezeti mazsola. (megjegyzem láttam már olyat is, amikor az előttem haladó refijére egy az út mellett szemben közlekedő mozdony vezére is fényárral válaszolt... jó kis móka volt...). A műmájerség önmagában nem zavarna nagyon, de balesetveszéllyel megspékelve már rosszabb a helyzet.
*: a lassú járművet a KRESZ definíciója szerint értem :)
GG81 2011.12.08. 09:21:17
Timnorc 2011.12.22. 09:08:34
Nem értem pontosan, amit írsz.
Lehetőségek arra, hogy mit is akartál kifejezni:
1) Te Magad is balgaságnak tartod a 2011.12.08. 09:21:17-i hozzászólásod első mondatát, és csupán ironizáltál. Remélem erről van szó.
2) Máskülönben nincs értelme. A 2011.11.26. 18:14:09-i hozzászólásom fényében úgy vélem, hogy ha - mondjuk - az előttem haladó hátsó ködlámpája zavar engem, és én is felkapcsoom az én hátsó ködlámpámat, akkor ezzel semmit nem érek el.
Ezért tehát tutira az első ködlámpára gondolhattál.
3) Viszont első ködlámpával sincs értelme. Tehát: Zavar a szembejövő első ködlámpája (vagyis rosszul van neki beállítva, mert túl magasra világít, hiszen máskülönben nem vakítana), erre én felkapcsolom a saját első ködlámpámat. Hm? Felkapcsolom az én tudvalevően avagy vélelmezetten jól beállított, ezáltal vakítani nem tudó első ködlámpámat???
Ha meg tudom, hogy vakítani fogja, mivel tudom, hogy magasra világít, akkor én sem vagyok különb (nem beszélve arról, hogy ködben haladva saját magamat is zavar a saját túl magasra világító első ködlámpám).
4) A kritikus szavak után a javaslat:
A saját autódon tarts minden világító berendezést megfelelő módon beállítva (az első ködlámpát is)! És ha a szembejövő bármelyik lámpája (akár a tompított, akár az első ködlámpa, akár a távolsági) zavaróan vakít, és úgy döntesz jelzel neki, akkor ezt a jelzést a távolsági fényszóróval eszközöld!
Az első ködlámpa tehát nem bunkófon.
GG81 2011.12.22. 10:52:12
1. dehogy! aki szembe jön és ködlámpázik az nem csak akkor vakíthat, ha pont a szemedbe irányítja a fényt, hanem amit írtak már fentebb is. esőben, pl. vagy ami mégrosszabb sötétben esőben, amikor a szükségesnél több fénypont vakítja ki a zagyadat, a vizes útfelületen való tükröződés miatt 4-gyel... ilyenkor szemből nekik is egy kis jó!, hogy átérezzék. igen, a ködfénnyel, mert azzal van a bibi, nem fénykürtölgetünk, amikor nem a távolságit hagyta fent, és nem az van rosszul beállítva, esetleg csak ködfény+helyzetjelzővel menőzik.
2. logikából ötös, mit érnék azzal, ha szemből elvakít és felkapcsolom a ködzárfényt!? az elsőt, naná, hogy ő is átérezze... jó! főleg itt csodás magyarországban, ahol az egyszámjegyű főutak szélén is extra a fehér csík, hogy jobban lásd merre megyen az út, ne csak találgass... mert ugye a cölöpök is hol vannak, hol retkesek. jah és ha van is felfestés, akkor mondjuk az esőben is látszódjon. áh, álmodunk...
3. erre az elsőben válaszoltam. tud zavarni bizonyos körülmények között és akkor viszonzás jár.
de még. a hátső ködzárfényt azt hogy tudod rosszul beállítani? azt a kasztni adja, vagy nagyon durván fel van gyűrve a kocsi hátulja! persze zavarhat, mert nem minden autón van lent és felezőhöz közelebb... hanem mondjuk 2 és elég magasan. akkor ennek tényleg nem célszerű a lenti ködlámpáiddal jelezni mögötte, talán érteni fogja a fénykürtöt...
4. fénykűrt működhet sok esetben, de mondjuk, amikor a ködfényszóró hibádzik (szemből), akkor lehet azonos dologgal jelezni, ez talán logikusabb annak is, akinek jeleztél. de látom lehet nálad pont nem érne célba. :-)
az utolsó mondatoddal sem értek teljesen egyet. sajnos az, főleg a fentebb már említett helyzetjelző (2x5W) + ködlámpával menőzők körében! de, ahogy a gagyi és utólagos xenonososokra rászállt a yard és szépen megritkultak, úgy a ködfényt menőzésre használókat is szedegetik ki szépen... bár még kisebb hatásfokkal és vannak árnyra vetődéseik, amikor a kanyarfényként is üzemelő miatt akartak büntetni... csak azt nem nézték, hogy a) ki van tekerve a korány, ezáltal a kerék, b) a másik oldalon nem világít (persze lehet kiégett).
Timnorc 2011.12.22. 12:57:19
Néha, ha elbizonytaladok, beleolvasok egy-egy ilyen, ködlámpákkal kapcsolatos beszélgetésbe. Ilyenkor ismét megbizonyosodom afelől, hogy igen is, Magyarországon "ködlámpa hiszti" van.
A ködlámpát kasználók pusztán a ködlámpa-használásuk miatt vannak pellengérre állítva. És ez így nem jó.
A ködlámpa használata mellett kell, hogy legyen egy valóban(!) zavaró körülmény annak érdekében, hogy valakit elítéljünk. Pl. vakít.
És ha ez a vakítás fennáll (valakinél ritkán, valakinél gyakrabban; valakinél csak bizonyos viszonyoknál, valakinél út- és látási viszonyoktól függetlenül), akkor indokolt az ellenreakció.
De - és ez a lényeg, értsd meg - ez nem ködlámpa-specifikus, hanem az összes többi világító berendezésre is igaz.
GG81 2011.12.22. 19:19:41
zavaró pedig akkor is bőven lehet, ha ugyan jól van beállítva, de csillámlik feleslegesen a szemből érkezőknek még négy fénypont... városon belül, közvilágítás mellett. tehát tökfölöslegesen.
ködlámpahiszti vagy sem, a xenonosok is először személyes sértésnek vették, hogy ráállt a szerv, mégis vissza lett szorítva. ott is jöttek az érvelések, hogy jobban látnak, csak épp mindenki mást zavart... nah, a ködlámpa is sokakat zavar és (mondom városon belül közvilágítás mellett) például tényleg tök felesleges. csak ugye menő.
Tibi88 2011.12.22. 20:17:26
Így van. Nekem érzékeny a szemem az erős fényre, ezért este rohadtul zavar az ilyen balfasz. Városban soha nem kéne ködlámpát kapcsolni, mert van hozzá kellő világítás. 2 hete a rakparton volt kb 50 méteres távolság és baromi nem volt szükség rá ott sem.
Aki meg arra hivatkozik, hogy a xenonnal jobban lát annak igaza is van, meg nem is :D
Nekem gyári van bent, esőben egy szar, semmit nem látni belőle a vizes úton, kb mintha nem is lenne.
Timnorc 2011.12.22. 22:32:19
Örülök, hogy egyetértesz velem abban, hogy mostanság "ködlámpa-hiszti" van. (Ezt egyébként tényként kezelem)
Az, hogy pontosan mikor lehet zavaró, az technikai kérdés, ezt hagyjuk. Nem releváns (legalább is abból a szempontból nem, amit meg szeretnék értetni pl. Veled).
Amiről tulajdonképpen már régóta beszélek (ebben a blogban is régóta) az az, hogy ha az autóstárs zavaróan vakító fényforrást használ, akkor érdemelje ugyanazt, bármilyen fényforrásról is van szó.
Tehát akár tompított-, akár ködlámpa, akár - teszem azt - kabinvilágítás; ha zavaróan vakít, akkor retorziót neki.
@Tibi88:
Neked is ugyanezt javaslom: Ha az autóstárs vakít, "adj neki"!
De könyörgöm, ne csak(!) azért mert ködlámpát használ.
Blödnek tűnik, tudom, de megismétlem:
Ha valakinek vakít a kabinvilágítása, akkor az miért más?
És tudjátok, sokkal több szembejövőnek vakít a tompítottja, mint amennyien egyáltalán használnak ködlámpát (nemhogy amennyien vakító ködlámpával haladnak), mégsincsenek blogok a vakító tompítottak témájában.
És a javaslat inverz formában:
Ha valaki ködlámpát használ, de nem vakít zavaró módon, hagyjátok! Ne foglalkozzatok vele!
Tibi88 2011.12.23. 11:20:42
Én mindig rávillogok, ha meg van olyan hülye hogy visszavillog, akkor még nyomom is neki szemből :D
Sracz · http://dbworld.blog.hu/ 2013.10.21. 10:56:01
0gábor 2013.12.19. 17:21:15
dzsaszper 2013.12.29. 20:18:03
0gábor 2013.12.31. 19:07:55
Timnorc 2014.01.04. 09:45:04
Válasz erre: 2013.12.19. 17:21:15
Régebben rám szóltak, hogy ne csak utaljak egy korábbi bejegyzésre (még, ha a pontos időpontot meg is jelölöm), hanem írjam le a hozzászólásomat.
Ezért most ismétlek:
"Néha, ha elbizonytalanodok, beleolvasok egy-egy ilyen, ködlámpákkal kapcsolatos beszélgetésbe. Ilyenkor ismét megbizonyosodom afelől, hogy igen is, Magyarországon "ködlámpa hiszti" van.
A ködlámpát használók pusztán a ködlámpa-használásuk miatt vannak pellengérre állítva. És ez így nem jó.
Amiről tulajdonképpen már régóta beszélek (ebben a blogban is régóta) az az, hogy ha az autóstárs zavaróan vakító fényforrást használ, akkor érdemelje ugyanazt, bármilyen fényforrásról is van szó.
De könyörgöm, ne csak(!) azért mert ködlámpát használ.
Blödnek tűnik, tudom, de megismétlem:
Ha valakinek vakít a kabinvilágítása, akkor az miért más?
És tudjátok, sokkal több szembejövőnek vakít a tompítottja, mint amennyien egyáltalán használnak ködlámpát (nemhogy amennyien vakító ködlámpával haladnak), még sincsenek blogok a vakító tompítottak témájában.
És a javaslat inverz formában:
Ha valaki ködlámpát használ, de nem vakít zavaró módon, hagyjátok! Ne foglalkozzatok vele!
Az első ködlámpa tehát nem bunkófon."
0gábor! Nem értelek. Csak azért, mert ködlámpát használ valaki rávillogtatsz. Nincs egyéb okod rá, hanem csak az, hogy ő ködlámpát használ. Az ilyen hozzáállású embereket,mint Te, nem tudom megérteni.
Előre szólok: ne próbáld megértetni velem, hogy miért teszed! Ha tényleg nincs más oka a rávillogtatásnak, hanem csak az, hogy ő ködlámpát használ, akkor nem fogod tudni megértetni Magadat velem.
Esélyed arra, hogy megértesd a hozzáállásodat velem, csak akkor lesz, ha pusztán a ködlámpa-használaton felül van valami más oka is annak, hogy rávillogtatsz. (Pl. vakít valamelyik fényforrása az illetőnek)
0gábor 2014.01.04. 12:38:32
Azt írtam, ha tiszta időben használja!
Vagyis feleslegesen.
És igen zavaró, sötétben pedig balesetveszélyes.
Mivel a post a ködlámpáról szólt, ezért
nem említettem meg, hogy a távolsági
fényszóró indokolatlan használata esetén
is ugyanezt teszem. Rávillantok, de nem
folyamatosan világítok (ellentétben a szembejövővel).
Ráadásul sokan túl nagy teljesítményű izzót tesznek bele, sokszor pedig rosszul is van beállítva.
Tudom azt is, hogy a xenon-fényszórót (vagy
a LED-est) használókat is sokan utálják, de ez is a gagyi sufnituning megoldásnak
köszönhető. (Az enyém gyári.)
Timnorc 2014.01.05. 19:46:25
Minden világos. A két hozzászólásod alapján úgy érzem, hogy Te olyan autóstárs vagy, aki minden nyomósabb indok nélkül rá szokott villogtatni a szembejövő autósra.
Azért gondolom így, mert az a körülmény, hogy a szembejövő autós valamelyik gépkocsi-felszerelését feleslegesen használja, nem nevezhető nyomósabb indoknak; legyen az akár az ablaktörlője, a kabinvilágítása vagy az első ködlámpája.
Én ezt a hozzáállásodat nem tartom jónak.
Más:
Az a másik dolog, amiről szintén beszélsz, az viszont teljesen jogos.
Itt most arra gondolok, hogy ha zavaró a ködlámpája a másiknak (mert vakít), sőt az egyéb körülmények (sötétség, eső) miatt akár balesetveszélyes is, akkor a rávillantásod szerintem is jogos.
Fontos:
De nem szabadna ezt a kettőt összekeverni, összemosni.
Tehát ismétlem: Ha más körülmény nem áll fenn, akkor pusztán mások ködlámpahasználata miatt nem kellene villogtatni. Én így gondolom.
Még két utolsó példa, hátha ezek segítenek megérteni az én álláspontomat:
Volt már olyan eset, hogy úgy villogtam rá a velem szemben zavaróan vakító ködlámpával haladó autósra, hogy én magam használtam éppen ködlámpát.
Sőt olyanra is emlékszem, hogy úgy villogtam rá a velem szemben zavaróan vakító tompítottal haladó autósra, hogy én magam használtam éppen ködlámpát, míg ő nem.
dzsaszper 2014.02.19. 13:26:03
Csak pár szituáció az elmúlt hónapokból:
1. tejföl ködben 0 világítással toltak 140 fölötti tempóval érkezve a Megyeri hídon,
2. ködfoszlányok, de folyamatosan 200 m feletti látótávolság mellett országúti reflektor...
3. ami a ködlámpákat illeti, baromira tudnak vakítani amikor nincs köd és vizes az úttest és visszaver... és durván vakítják a szembejövőt bukkanóban, ha nincs köd. Szerintem korrekt, hogy csak akkor szabad használni, ha köd van.
0gábor 2014.02.27. 11:49:50
Ehhez képest 2x is azt írtam, akkor villantok
rá, ha feleslegesen, tiszta időben használja.
Timnorc 2014.02.27. 17:41:06
Az a körülmény, hogy a szembejövő autós valamelyik gépkocsi-felszerelését feleslegesen használja, nem nevezhető nyomósabb indoknak a villogtatásra; legyen az akár az ablaktörlője, a kabinvilágítása vagy az első ködlámpája.
Én ezt a hozzáállásodat nem tartom jónak.
Más:
Az a másik dolog, amiről szintén beszélsz, az viszont teljesen jogos.
Itt most arra gondolok, hogy ha zavaró a ködlámpája a másiknak (mert vakít), sőt az egyéb körülmények (sötétség, eső) miatt akár balesetveszélyes is, akkor a rávillantásod szerintem is jogos.
Fontos:
De nem szabadna ezt a kettőt összekeverni, összemosni.
Tehát ismétlem: Ha más körülmény nem áll fenn, akkor pusztán mások ködlámpahasználata miatt nem kellene villogtatni. Én így gondolom.
Még két utolsó példa, hátha ezek segítenek megérteni az én álláspontomat:
Volt már olyan eset, hogy úgy villogtam rá a velem szemben zavaróan vakító ködlámpával haladó autósra, hogy én magam használtam éppen ködlámpát.
Sőt olyanra is emlékszem, hogy úgy villogtam rá a velem szemben zavaróan vakító tompítottal haladó autósra, hogy én magam használtam éppen ködlámpát, míg ő nem.
CoIie 2014.03.20. 18:54:27
És még azt gondolják róla 'isten barmai', amikor ilyet rendelnek a kocsiba, hogy mennyire biztonságos, karbantartást soha nem igényel, csak "go" a világ végéig! Sajnos tévednek.
0gábor 2014.06.30. 20:48:51
annál inkább.
Az Audi ma már lézer fényszórókat szerel a luxus modelljeibe, de hamarosan az összes típusváltozat megkapja...akkor most tiltsuk be
az Audit?!
CoIie 2014.07.01. 17:12:55
Mitől biztonságos az extra erős világítás, ha egyvalaki lát vele, de mindenki más adott esetben csak szív?!
0gábor 2014.07.13. 22:41:32
a gyári pedig nem vakít, ha mégis akkor az
műszaki hibás!
dzsaszper 2014.07.17. 10:00:53
- nedves út ami tükröz
- bukkanó mögül felbukkanó autó
A legtöbb probléma azonban valóban a rosszul beállított vagy nem gyári darabokkal van. Olykor az emberne az az érzése, hogy szándékosan van rosszul beállítva. Aztán amikor mondjuk az M0-n hátulról elvakítanak kamionsor előzés közben, akkor csodálkoznak, hogy elvakítva a lassítás mellett döntök. De ha egyszer a látótávolságomat drasztikusan csökkenti a mögöttem lévő autós, akkor tudhatja, hogy a srebességemet köteles vagyok a látótávolságomnak megfelelően megválasztani, hogy ha a következő kanyar után egy defektes autó foglalja el a belső sávot, meg tudjak állni időben, akkor is, ha az elvakítás miatt későn észlelem.
0gábor 2014.08.28. 06:29:50
dzsaszper 2014.09.01. 12:19:20
0gábor 2014.09.12. 23:36:54