Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) kresz (720) KRESZ (1) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Használd az indexet!

2007.12.14. 10:38 :: SilentSound

Nem hagyjuk sokáig pihenni közlekedési szakjogászunkat, ezúttal az index használatával kapcsolatban kapott egy kérdést, amire talán sokak számára egyértelmű a válasz, akik számára pedig nem, azok úgysem vallják be. Mindenesetre most eloszlatjuk a kétely minden sötét fellegét. Ennek a mondatnak nem tudom, hogy volt-e értelme, mindenesetre legalább hülyén hangzott. Íme a levél:
Tisztelt Dr. Lak Edit!

Az egyik "kedvenc" kresz témám az irányjelző használata, avagy nem használata. Többször észrevettem már, hogy egyes sofőrök konzekvensen fordítva indexelnek hozzám képest, azaz sávváltáskor nem (szaggatott vonal átlépés), viszont kötelező haladási irány (pl. kereszteződésben forgalmi lámpánál balra kanyarodó sáv - pl. Örs vezér terén a Nagy Lajos - Kerepesi kereszteződésben a balra a Kerepesire kanyarodó sáv) esetében meg igen.

Azt tudom, hogy irány(sáv) váltáskor, nem kötelező haladási irányos kereszteződésekben kötelező az irányjelzés, de mi a helyzet a kötelezőhaladási irány esetével? A főútvonal kanyarodásánál indexelők esete is érdekes jelenség...

További kötelező haladási irányos kérdés a jelzőlámpa és a kötelező haladási irány tábla kombinációja. A József krt-Baross u. kereszteződésében a belváros felé haladva a Baross utcai lámpa telezöldes, viszont fölötte ki van téve a kötelező haladási irányt (egyenes) jelző tábla. A kérdés az, hogy ilyenkor melyik jelzés az erősebb, a telizöld avagy az egyenes áthaladást megszabó tábla (a kereszteződésben nem lehet egyébként jobbra a József Krt-ra fordulni, ami abból derül ki, hogy a Horváth Mihály tér után ki van téve, hogy a körútra jobbra a Rigó utcán keresztül lehet eljutni).

Köszönettel,
Monostori Ákos
És természetesen az elmaradhatatlan válasz, hiszen enélkül értelmetlen lenne a poszt. Nem mintha minden eddigi posztunk értelmes lett volna...
Tisztelt Monostori Ákos!

 A  fényjelző készülékkel együtt (alatta vagy felette) elhelyezett kötelező haladási irányt jelző tábla jelzése azokra a járművekre vonatkozik, amelyekre a fényjelző készülék jelzése irányadó, azaz ilyenkor a jelzőtáblát nem lehet figyelmen kívül hagyni  (tehát ha a tábla szerint csak egyenesen lehet továbbhaladni, akkor a telezöld jelzésnél is csak egyensen lehet továbbhaladni). 

A KRESZ szerint a kör alakú zöld fény szabad utat jelez;  ha jelzőtábla nem tiltja, az erre vonatkozó szabályok megtartásával egyenesen, valamint jobbra vagy balra bekanyarodva tovább szabad haladni. A „Kötelező haladási irány” tábla  pedig azt jelzi, hogy az útkereszteződésben a táblán lévõ nyíl  által jelzett irányban  kell továbbhaladni.  A  két szabályból az következik, hogy a jelzett esetben csak a "Kötelező haladási irány" tábla által jelölt irányban lehet továbbhaladni a kör alakú zöld jelzés esetén.

A KRESZ. 29. § (2) bekezdése szerint az irányváltoztatást - ide nem értve a körforgalmú útra történő bekanyarodást - a művelet előtt kellő időben megkezdett és annak befejezéséig folyamatosan adott irányjelzéssel kell jelezni.

Irányváltoztatásnak minősül, ha  a gépjárművezető terelővonalat, az úttest szélét vagy képzeletbeli felezővonalát átlépi, forgalmi sávot változtat, másik útra bekanyarodik, főútvonalról vagy szilárd burkolatú útról letér stb.  E rendelkezést kell alkalmazni a körforgalmú útról történő letérés esetében is. 

A jármű vezetője egyéb esetben (pl. útkereszteződésben kanyarodó főútvonalon való továbbhaladás esetén) is adhat irányjelzést, ha ezzel továbbhaladási irányáról a közlekedés más résztvevői számára többlettájékoztatást ad, az irányjelzés azonban megtévesztő nem lehet.   Ilyenkor tehát nem kötelező az index használata, de nem is tilos. Általában tehát nem probléma, ha ilyen esetekben a járművezető indexel, hiszen ez csak többlettájékoztatás.

Ha azonban a főútvonal pl. jobbra kanyarodik, és a kanyarodó főútvonalról jobbra mellékutca nyílik, a jobbra történő indexelés a jobbra eső mellékutcába történő bekanyarodás előrejelzésére szolgál, tehát ha ilyenkor a járművezető a jobbra indexelés mellett mégsem kanyarodik be a mellékutcába, akkor az index használata megtévesztő.

Tisztelettel:

Dr. Lak Edit ügyvéd
Közlekedési szakjogász
Biztosítási szakjogász
1082 Budapest, Üllői út 60-62. IV. 29.
Tel.: 210-15-64 ; Fax.: 299-04-95
Mobil: 06-30-655-48-58
Web: www.lakedit.hu

110 komment

Címkék: közlekedés autó kresz jogász

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Archimed 2007.12.14. 11:14:00

no igen, meg ott van "csakmögöttem jöhetsz" típusú tarack, aki meg, ha meg látja, hogy indexelek a sávja felé, akkor beletapos a gázba, hogy nehogy beférjek elé. addig simán megy, egyenletes, lassú tempóban.

ha mégis beférek (be szoktam), akkor a seggembe fékez, és villogtat, hogy ő majdnem kénytelen volt belémjönni.

Kontru 2007.12.14. 11:17:24

Archimed 2007.12.14. 11:03:31

Debizonyamhogy. Birom, aki a kormany tekeresenek mozdulataval egyidoben indexel.

A multkor szivatott egy autos a tesco parkolojaban, bizonytalankodott, nem tudta, mit csinaljon, vegul nagy nehezen - index nelkul - beallt egy helyre. En persze mell, megvartam, mig emberunk kiszall. A kovetkezo diszkurzus zajlott le:

-Jonapot.
-Jonapot. (nez ram bamban, nem tudja, vajon vak afrikai gyerekeknek akarok-e penzt lejmolni)
-Azt szeretnem megkerdezni, hogy a kormanykapcsolo bal oldali bajuszkapcsoloja mire valo?
-Tessek?
-Azt szeretnem megkerdezni, hogy a kormanykapcsolo bal oldali bajuszkapcsoloja mire valo?
-Ja, hat nem tudom en, nem ertem, mirol beszel.
-Ja jo. Akkor elmondjam?
-Nezze uram, sietek, hagyjon beken legyenszives.
-En is sietek.
-Akkor?
-A kormanykapcsolo bal oldali bajuszkapcsolojanak fel- illetve lebillentesevel elore jelezheti gepkocsijaval torteno iranyvaltoztatasi szandekat. Igy konnyebb mindenkinek.
-Index?
-Jeeeee, tenyleg. Index. Ismeri?
-Na hagyjon beken.
-Rendeben. De elobb visszaulsz az autodba, kitolatsz, es utana ujra beallsz szabalyosan.
-Ne tegezzen.
-De. Ha bealltal rendesen, akkor magazni foglak, papa.
-Papa? Rendort hivok.
-Hivj.

Addig alltam ott, mig az oreg kenytelen volt kitolatni, es ujra beallni a helyre. Indexxel. Addigra szep kis nezosereg gyult ossze, es a manover vegen hatalmas tapsvihar fogadta a kocsijabol kiszallo papat. Ekkora eges utan ketlem, hogy valaha is elfelejt indexelni.

Na ennyi.

Kontru 2007.12.14. 11:19:16

ihatethisindapassthingy 2007.12.14. 11:08:08

Igen, borzaszto okrokkel van tele az ut, en meg vagyok akkora barom, hogy belelovallom magam, es sik picsa ideg leszek, mire beerek melozni... :)

Mityu 2007.12.14. 11:20:40

Közlekedésszervezés gyanánt három olyan dolog van szerintem ami tök felesleges az utakon:

- Kötelező haladási irányt jelző tábla (felfestés)
- Záróvonal (cicikkel is)
- Bármilyen felfestés (l.k.n.: útburkolati jel)

guy 2007.12.14. 11:22:31

Én akkor is szoktam indexelni, ha nem 100%-ig egyértelmű, hogy merre kanmyarodik a főútvonal, nehogy egy vezetési képességeiben hátrányos egyén belémjöjjön. Aki sávváltáskor nem indexel, azt nem tudom megérteni. Olaszországban tapasztaltam egy érdekes dolgot: autópályán a teherautósöfőrök 10-ből 5-ször pont az ellenkező irányba jeleztek, mint amerre sávot akartak váltani.

Mityu 2007.12.14. 11:23:39

Kontru!

Vald be őszintén!:

VOLT NÁLAD VIPERA?

Volt nálad egyéb kígyó, kobra vagy hasonló? :)

Archimed 2007.12.14. 11:24:55

ihatethisindapassthingy

én akkor tépem még a vendéghajam, amikor a házaspár a külső sávban minden előzmény nélkül LEFÉKEZ, esetleg megáll, majd MIUTÁN el kezd lekanyarodni egy mellékutcába, parkolóba, a kanyar felénél el kezd indexelni.

na attól kész vagyok, páros lábbal nyomom a kormányon a dudát, neki meg persze halvány segédfingja nincs, hogy miért, hiszen ő indexelt.

ennél még a tahó audis is jobb (az utánajövő szempontjából), mert az legalább lendületből elüti a párhuzamosan jövő bringást, nem áll meg az út közepén, így csak a bringásnak rossz, aki, mint tudjuk, nem is ember, ha audiról, bmw-ről van szó.

Manyizga (törölt) 2007.12.14. 11:25:04

Kontru, ez valóban megtörtént?! :)

Én azt utálom, amikor fékez-fékez, majd amikor már totál lassan meg, kivágja az indexet és lefordul jobbra... Ha ELŐSZÖR az indexet használja, és UTÁNA kezd el fékezni, akkor tudom, hogy megelőzhetem, mert le akar fordulni, és nem azért fékez, mert olyan akadály van előtte, amit én nem látok, és ezért jobb ha nem előzöm meg...
Balfaszok...

Kontru 2007.12.14. 11:39:22

Jaja, megtortent, a veszpremi tescoparkoloban.

Kobra volt csak nalam, de mivel elozo este leapolta az en draga parom, nyugtonmaradt a gatyoban.

Egyebkent en az utobbi idoben igy vezetem le a feszultseget, ami a paraszt, fogalmatlan, szerencsetlen autosok miatt felgyulemlik. Udvariasan nevelek, megkerdezem, beszeljuk meg, satobbi. Es annyira ledobbennek ettol az egesztol, hogy eszebe se jut visszaugatni. Jo, egyszer biztos belefutok majd valakibe, aki leugat, vagy agyonver, de szorakozasnak nem rossz. Probaljatok ki egyszer, tenyleg levezeti a feszkot.

smalljudge 2007.12.14. 11:42:10

...és a körforgalomban BALRA indexelõk? Õk már semmit nem érnek? Õket senki nem akarja leviperázni? :)

RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2007.12.14. 11:50:46

jobb helyeken előbb indexelünk, utána fékezünk :)

egyébként meg hozzátenném, hogy

rendőr-lámpa-tábla-felfestés-jogszabály...

tehát a telezöld üti, a kötelezőhaladási irány táblát... ebből évekig cirkusz volt pl a kálvin téren, mikor az ember visszafordul a templomnál a rádayib, arendőr minden nap ott kéregetett :))

engem is megpróbáltak párszor levenni, de nem jött össze, megtanultam a leckét anno :))

Johnny336 2007.12.14. 11:53:22

Azoktól a sofőröktől én is lehalok, akik az új autóba kérnek klímát extraként, de indexre már nem futja nekik... Személyes kedvenceim a cikkcakkozva közlekedők, akik már a sávváltás közben villantják fel egyszer az indexet. Az ilyenre rávillogok, hogy ijnye. Ha esetleg nyár van és letekert ablak, akkor melléérve néha át is szólok, hogy "már felesleges indexelni, látom, hogy át tudtál jönni!"...

Ami még vicces tud lenni, hogy ha valaki sunyin le akar kanyarodni behajtani tilos kivéve célforgalom útra, az szélre húzódik, megy 50-el, aztán index nélkül ívre fektetve lassítás nélkül veszi be a kanyart. "Ha nem jelzem, akkor senki nem veszi észre, hogy szabálytalan vagyok!" Ugyanez igaz a záróvonalas átlépőkre is.

Én is szoktam szlalomozni Hungárián, ha olyanom van, de előbb index, és utána kezdem meg a manővert, hogy az általam megcélzott sávban haladónak legalább legyen fogalma, hogy a 'csába kerültem elé...

Rocko- 2007.12.14. 11:55:02

Kontru 2007.12.14. 11:17:24
nagyon helyes megoldás! :)
most láttam, h egy mamika ugyan indexelt, de kispók méretű helyre akart beállni trabanttal. :) második körben feladta.

helota 2007.12.14. 11:58:52

Hülye sz*r kurvaország hülye sz*r lakói és söfőrjei. Pontosan olyan a közlekedési morál, amilyen az ország: kurva.
Évekig kresz-lovagként közlekedtem, minden szabályt betartottam, de amióta rájöttem, hogy ez így lúzerség, én is sz*rok bele a másik dolgába. Olyan tahónak igyekszem lenni, amilyennek csak tudok. Ha másnak szabad így, akkor nekem is.

Johnny336 2007.12.14. 12:01:05

helota!

Másnak sem szabad. Megcsinálja, de ez más kérdés.

fater 2007.12.14. 12:02:52

Kontru, az a legszomorúbb, hogy ezt az egészet ráadásul büszkén előadod. Gondolom udvariasan, cseppet sem fenyegetően igazságos izom tiborkodtál ott.

Kontru 2007.12.14. 12:09:25

fater 2007.12.14. 12:02:52


Jaja, igy, ahogy mondod. Izomtiborkodtam. Te szerencsetlen. Olvass vissza...

hurrá torpedó 2007.12.14. 12:10:45

helóta.
pontosan az ilyen mentalitású emberek miatt kurvul el az ország, és lesz egyre több szar lakó itt. gratulálok, most már te is a "hülye szar kurvaország egyik szar lakója és sofőrje" lettél (te fogalmaztál így).

fater.
nemértem. ha viperával basztassuk az embert akkor erőszakos, ha szóban nyugisan elbeszélgetünk vele akkor "igazságos izomtibor"? sehogy sem jó?
iagazad van kussoljunk mint szarkupac a fűben. sőt mint fos a fűben az láthatatlanabb...

Kontru 2007.12.14. 12:13:50

hurrá torpedó 2007.12.14. 12:10:45

Jaja, fater ez a csondben turom, hogy szopatnak, megvarom, mig szabad lesz az ut, aztan felkapcsolom a kodfenyszorot, hogy mindenki lassa, mim is van nekem tipusu sikeres ember lehet. De nehogy veletlenul is konfrontalodnam kelljen, mer letepik arrol a buci fejemrol a bujuszomat. Igaz, fater?

hurrá torpedó 2007.12.14. 12:14:13

ja mégvalami. én azokon akadok ki amikor iszonyat hegyesszögben jön be a kereszteződébe egy út. és már majdnem párhuzamos avval amibe bejön. és akkor úgy indexelnek mintha sávot váltana, azaz balra, közbe igazából jobbra fog menni. ilyen a benzinkútkiállók nagy része, meg néhány speckó kereszteződés.

fater 2007.12.14. 12:31:21

Látod, most is milyen nyugodtan kezeled a helyzetet. Gondolom joggal szorzom meg kettővel a fenti történetet is. Nyilván a "papa" a helyszínen belátta az intellektuális és erkölcsi fölényedet, azért állt neki újból beparkolni.

kamikaze 2007.12.14. 12:40:26

Igen, az irányjelzővel a SZÁNDÉKOT kell jelezni, nem a tényt. :)
A mögöttemgyere-útáló taracknak meg annyit, hogy igen, ha mögöttem kilométerekre se nem jön senki, akkor ne akarj 'jobbrólgyorsba' befurakodni pont elém, mert úgysem hagyom. Szépen maradsz mögöttem és kivárod a sorod b+! ÉN NEM fogok a két szép szemedért és nagylelkűségből azért fékezgetni, hogy TE 1 autóval előrébb legyél.

Széna Tomi 2007.12.14. 12:50:03

Azért érdekes példa az Örs, mert ahogy jövök kifelé a Kerepesin két sáv kanyarodik balra, köztük szaggatott vonal (mittoménhogyhíjják). Számtalanszor látom, hogy valaki a jobb oldali kanyarodósávban kiteszi a bal indexét, ami ebben az esetben eléggé félrevezető, különösen annak, aki hátulról érkezik a bal sávban, és még át akar csúszni. (Csomószor van, hogy a jobb sávban beszorulnak egy teherautó mögé, és a bal töküres, ilyenkor nem tudhatod, hogy kivág-e a mögötte döcögő autós eléd, ha indexel.)

Perillustris 2007.12.14. 12:51:33

RosszQtya hozzaszolasa elgondolkodtat. Teljesen ellentetes az ugyved altal leirtakkal. Tudja valaki hitelesen cafolni vagy megerositeni?

Nekem egyelore nem tiszta, mert mindegyikben latok logikat. (Volt akvariumom.)

Kenseth 2007.12.14. 13:06:33

szerintem a lámpa-tábla hierarchia csak az elsőbbségi viszonyok szabályozásánál játszik (vagyis, ha van stoptábla, de zöld a lámpa, akkor mehetsz, elsőbbséged van), a kötelező haladási iránynál nem.

Kenseth 2007.12.14. 13:11:22

és igen,

9. § (4) Az (1) bekezdés a)-d) pontjában említett fényjelző készülékek fényjelzéseinek a jelentése:
a) a kör alakú, valamint a kerékpárt ábrázoló zöld fény szabad utat jelez: ha jelzőtábla nem tiltja, az erre vonatkozó szabályok megtartásával egyenesen, valamint jobbra vagy balra bekanyarodva tovább szabad haladni;

kszenon 2007.12.14. 13:12:24

OFF: Én is ki vagyok ettől a sok idiótától, mennek össze-vissza, azt hiszik, valami versenypályán vannak. Én szívem szerint a jogsi megszerzését összekötnén egy a mogyoródi Hungaroringen lévő tanpálya abszolválásával.
Lehet, utána kevésbé lenne bátor ez a sok gyökér. Itt már minden boldog-boldogtalan beül az autóba, és kamikáze módjára mennek mint az állat.
Megyek is a viperámért LOL. ON

Kontru 2007.12.14. 13:14:47

fater 2007.12.14. 12:31:21


Ja, vegul is ott voltal.. Mar emlekszem is: te voltal a nem indexelo papa. :) Ha nem voltal ott, akkor mi a tokomert mondasz velemenyt? Szakadj le rolam legyszives, mert idegesitesz. Amugy, biztosan te is azok koze tartozol, akik a blogokra jarnak kotekedni, meg eroskodni. Ne velem tedd, inkab menj haza, aztan probald meg, hatha egyszer az asszonynal is el tudsz erni valamit, nem csak igy, virtualisan.

Johnny336 2007.12.14. 13:17:55

Az a legfőbb gond, hogy akinek pénze van, vesz egy EvoNyócat, a 200+ lóerővel, aztán hadd szóljon. Ja, kezelni nem bírja? És? Nehogy már 1.0 Suzukival járjon, amikor neki van pénze nagy és erős autóra. Csak arra nem gondolnak, hogy az 1.0 Suzukit szinte csak direkt tudod kihozni a sodrából, bénázással elég nehezen, ellentétben a hátsókerekes 500 lovas M6-tal. És kúrhatod az elektronikádat, mert nem fog lefékezni a fa, vagy a szembejövő kamion miatt...

ex-dr. vuk 2007.12.14. 13:17:55

Csak en erzem, hogy nem arra valaszolt, ami a kerdes volt?..

Sunder 2007.12.14. 13:37:21

Kicsit eltértünk ismét a témától, de azért jó látni, hogy mennyire nem szeretik a fórumozók a "parasztautósokat".

ONtopic: az a baj, hogy a nagy budapesti piruettel-forgással kombinált két-háromsávos szlalomban a legtöbb vezető elfelejti az indexet. Miért? Mert épp' egykocsinyi helyekre cikázik a sávok között, nehogymá' ideje legyen indexelni is. Mindezek után vagy beérem 3 piros múlva, vagy jó napja van, és 5 egész kocsival "előttem végez". Ez már megéri a szabálytalankodást.
Visszatérő örökzöld, NEM azt kellene cseszegetni aki 60-al megy 50 helyett, hanem az ilyen barmokat.

isti77 2007.12.14. 13:40:32

Az a legjobb, hogy jónéhányan a kormány elfordítása közben, egy mozdulattal kapcsolják az indexet is, ami szerintem akkor már tök felesleges ujjgyakorlat.
Ilyenkor már index nélkül is látják, hogy kanyarodunk, az pedig, hogy még meg tudnak-e állni, már a véletlenen múlik.
Indexelni a kanyarodás/elindulás/sávváltás megkezdése ELŐTT kell, de valahogy nálunk ez sem úgy működik, ahogy kellene.

isti77 2007.12.14. 13:41:45

Most látom, ezt már más is szóvá tette. Sorry.

laposmacska 2007.12.14. 14:20:34

Kontru hozzászólásaiból csak úgy süt az intellektualitás, látszik értelmi fölénye, és én is biztos vagyok benne, hogy bárkivel simán el tud beszélgetni. De azért nem bánnám - így látatlanban -, ha egyszer egy beszélgetőtárs beverné az orrát.

Az a gyíkarc, aki meg a kurva-országgal jött elő, illetve az úgysem engedek be senkit, stb, hát ők teszik ilyenné a közlekedést.

Szerintem

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2007.12.14. 15:15:50

a gyíkarc HELOTA volt. csak hogy egyszerűbb legyen visszakeresni. hú ott ki is keltem én is magamból...

Kontru-val nem tudom mi a bajotok. szerintem amíg erőszak nélkül, ilyen elmésen megoldja a nevelést annak dícséret kel nem baszogatás.
tudjátok a pszichológusok hogyan nevelnek? úgyanígy. szal ilyen emberek ilyeneket tegyenek, mert ez után majd megtanulják. a másik módszer a rendőr tasli lenne... de a rendőr baszik az ilyenre...

Kontru 2007.12.14. 15:21:59

Hurrá Torpedó:

Koszonom! Vegre valaki megertette, amiket irtam.

laposmacska 2007.12.14. 16:01:07

Én csak azt mondom, hogy ha valaki egy tesco parkolóba irányjelző nélkül áll be valahova, az még attól lehet akár sikeres ember is :) Más dolog egy parkoló, meg a forgalom.

A Lyukastorkú Rézfaszú Bagó 2007.12.14. 16:10:59

Annyi mindent tudnék ide írni szitok gyanánt , hogy mennyire rühellem a nem indexelőket, hogy megtelne a blog.hu szervere.
A legidegesítőbb: körfogalomból kijövet nem teszi ki, én meg ott várok, autópályán (akár tök sötétben, igen erős forgalomban) sávváltáskor. Meg amelyik úgy indexel mint akinek fakeze van és nem hajlik az ujja, tehát a kormány eltekerésével egy időben villan az index. Ennek a továbbfejlesztett változata amikor a nyaki mozgatóizmokkal is összeköttetésben áll a kormánytekerő képesség, azaz a tükörbenézés-indexelés-sávváltás csak egy időpillanatban történhet meg. Persze nem csak sávváltáskor jöhet elő a fakezű-betegség, hanem bármikor, pl.parkolóba beálláskor, lekanyarodásnál, stb...
Kurvára beleverném ezek fejébe, hogy a SZÁNDÉKOT jelezzük azzal a szarral, azaz irányváltás ELŐŐŐŐT kell alkalmazni nem közben és főleg nem utána!

Kontru: Jól tetted , hogy a papát megtanítottad, csak megalázással lehet elérni bármit ebben az önfejű, öntörvényű országban.

Sunder 2007.12.14. 16:37:23

lapos, nem a Kontru féle helyzetszülte népnevelőkkel van a baj, én már megtanultam értékelni, ha valaki kiáll az igazáért, avagy a többség igazáért.
Mivel nem ez a jellemző, ezért nem fejlődik sem a mentalitás, sem a szolgáltatási szektor minősége, sem semmi kapcsolódó dolog. Minek, ha így kényelmesebb/megtérülőbb?!

Helóta más tészta. Vagy csak anyukázni jár ide, vagy tényleg része annak a nem elhanyagolható rétegnek, akik miatt lehetetlen kultúráltan közlekedni. Sajnos lassan belőlük van több.
"Csakazése' ", meg "A többi is így csinájja' ", ezek a vezérindokaik. A létjogosultságuk megkérdőjelezését meg hagyjuk a többségi szájízre. Az én szájízem szerint autó elkoboz, elárverez, kátyúk betömésére fordít, jogsi meg egy életre el. Nem azért amit csinál, hanem azért, ahogy vélekedik róla.

Perillustris 2007.12.14. 16:50:24

Kenseth: a kotelezo haladasi irany tabla egyszeru logika szerint szamomra feler egy "tilto" tablaval is, azaz a nyil iranyaba oke, masik irany(ok)ba pedig nem.

A lampa feletti jelzesek tobbsege akkorra vonatkozik, amikor a lampa nem mukodik, ez biztos. Ilyenkor egyertelmu a "lampa-tabla" hierarchia.

A Lyukastorkú Rézfaszú Bagó 2007.12.14. 16:53:56

Sunder:
Nagyon jól megfogalmaztad a végét!
Egyébként az egyetlen szabály amit meg szoktam szegni az sebesség túllépése (valamikor jó sokkal, de SOHA nem veszélyeztettem senkit, csak ésszel teszem, van különbség az ésszel és az ész nélüli gyorshajtók között), meg a záróvonal. De ezeket ki nem szegi meg?
Az indexért és a bunkózásért viszon ÖLÖK!!!

Mityu 2007.12.14. 16:56:18

RosszQtya! Perillustris!

Két sor emléxik meg a telezöld-kötelező haladási irány párosításának alkalmazásáról KRESZ nevű képződményben:


A közúti jelzőtáblákra vonatkozó közös rendelkezések

10. § (1) A közúti jelzőtáblák a járművezetők részére

(5) A fényjelző készülékkel együtt (alatta vagy felette) elhelyezett kötelező haladási irányt jelző tábla jelzése azokra a járművekre vonatkozik, amelyekre a fényjelző készülék jelzése irányadó.

Szerintem ezen sok vitatnivaló nincs.

Kenseth 2007.12.14. 17:02:27

kétségtelen, általában szokásjog kérdése, hogy melyiket rakják ki (Magyarországon inkább kötelező haladási irány van, amennyire megfigyeltem, pl. Thesszalonikiben sok helyen láttam egymás alatt balra és jobbra kanyarodást tiltó táblát kötelező egyenes helyett), ez szvsz nem módosít semmit azon, hogy a lámpa-tábla csak elsőbbségi viszonyoknál áll fent

Sunder 2007.12.14. 17:09:44

Lyukas, itthon a sebességhatárt akarva-akaratlanul nem tartod be. Kultúrember alapvetően fékez iskolánál, játszótéren, de a régi ötösön hat éve 'ottfelejtett' 60-as tábla kedvéért nem fogok a fékre lépni.

ONTOPIC indexelés:
Sok kritika elhangzott a nagyobb autót vezetők ellen itt a fórumokon, leszögezve, hogy ez persze miattuk van.
Nekem is van nagy rakás előítéletem a nagyautósokkal szemben. Hajót akartam, hajót vettem, eleve kizárva a három német presztízsmárkát. S nem azért mert nem tetszenek - nagyon is - de nem akartam azonosulni az őket övező státusszal. Márpedig ha ilyen előítéleteti / szemléletei vannak az embernek, ott nem az egyszeri vásárlóval lehet gond.
Hogy jön ez ide? Úgy, hogy ezek a nagyautósok generálják a kisautós bunkók egy részét a hülyeségükkel, és együtt egy csordában nem fognak indexelni sehol, mert "felesleges", és főleg, mert "megtehetik / más is megteheti".

Így készült: Öngeneráló hülyeségi spirál a magyar autózásban, százötvennyolcadik rész.

Sunder 2007.12.14. 17:12:54

Mityu, köszönet, ez valóban egyértelmű.
Már csak be is kell tartani a jónépnek, index használatával vagy anélkül.. :-)

Vö.: csikorgó kanyar a nemszabadba, index nélkül, hátha nem látják. :-)

EBEUSS (törölt) 2007.12.14. 18:00:18

Nehogymá' valaki kitalálja, hogy tele zöldnél nem kell figyelni a kötelező haladás táblát!!!
A rendőrt esetleg meg lehet győzni róla, mert szegénykém s*gghü..e, de ezen a közismert blogon nem reklámozzunk már hülyeséget!

Sokan szídták azokat akik nem indexelnek a körforgalomból kifelé...
Az új körforgalmak jelentős része egy főútvonalra van építve, hogy a keresztirányú gyér forgalom biztonságosabban be tudjon csatlakozni. Ezeken a körforgalmakon kis lassítással, legkisebb köríven, szinte egyenesen haladok át, és ha jobb oldali index-szel elkezdenék jelezni, abból mennyit látna a tőlem balról elhelyezkedő szembejövő autós?

Rocko- 2007.12.14. 18:04:52

Sunder · likeicare.blog.hu/ 2007.12.14. 17:09:44
na én meg pont ezért veszek németet: megmutatom, h lehet azzal normálisan is közlekedni.

Sunder 2007.12.14. 18:11:57

Rocko, lelked rajta. :-) Ha tényleg megmutatod, annak csak örülünk (szerintem így, a közösség nevében).
Én csak azt mutatom meg, hogy nagy autóval is lehet előzékenynek, udvariasnak lenni. Élvezem látni az arcokat, meglepődnek a viselkedésen. Aztán lelohad a mosolyom, amikor belegondolok, MIÉRT lepődnek meg.
Minden esetre, örülök, ha valaki jópéldát is mutat, nem csak durrbele fajtát.

Cattish 2007.12.14. 18:17:16

Sunder, a múltkor egy nagy böhöm bmw engedett be a nagykörúton, annyira meglepődtem, hogy csuklani kezdtem... :-)

Különben engem mindig engednek, pedig már a T betű sincs kint.
És igen, vannak hülyék, de szerintem a budapesti - magyar - morál egyáltalán nem olyan rossz. Figyeljétek meg, nagy dugókban olyan előzékenyek az emberek, hogy már-már megható.

Sunder 2007.12.14. 18:19:24

Cattish, itt a gond pont, ezt írtam. Miszerint meglepődsz. :-)
Ennek természetesnek kellene lennie, hiába van négy és fél méternél hosszabb autód, arányos EGO-val.
Na majd mi Rocko-val jól megmutatjuk. :-)

Cattish 2007.12.14. 18:21:42

Sunder, egy pár hónapja egy ilyen sokktól lefulladtam volna és akkor soha többet nem engednél mazsikat magad elé :-)

Annyit még azért hozzáteszekl az előzőhöz, hogy soha nem cikázom az autók között (szabályosan indexelve sem, kicsi vok még ehhez), nincs arányban a kockázat a nyereséggel.

rudi 2007.12.14. 18:24:18

Múltkorában nekem is volt egy teszkóparkolós sztorim...
Keresem az üres helyet, látok is egyet, fordulok rá, de ott áll egy Defender úgy, hogy 4!!! helyet (négyzetet) foglal, kettőt a túlsó sorból, kettőt innen!!! Pont elfoglalta a négy négyzet közepét. Kívülről úgy tűnt, mintha szabad hely lenne, de bekanyarodva hirtelen fék, és bosszankodás...
Gondoltam írok egy "Így kell parkolni???" cetlit, és odatűzöm az ablaktörlő alá, de épp jött a tulaj... 50-60 közötti ürge anyuval. Bezártam a járgányt, és odaléptem, megkérdeztem, hogy maga szerint így kell parkolni? Ürge szemlesütve egy nemet mondott, de anyu egyből pattogott, hogy van elég hely a parkolóban, miköze hozzá, stb... Egyetlen "elfogadható" magyarázat az volt, hogy a kocsi hátsó ajtaja nem felfelé, hanem kifelé nyílik, és ha nem így állnak, akkor a parkolóhelyek közti közlekedőútra nyitják az ajtót, és pakolás közben elüti őket vki... Erre mondtam, hogy pakolás közben szinte mindenki az úton áll (kivéve kb. kispolák, mini, smart tulajdonosokat), ahogy én is, és ha ilyet lát, akkor lassít, ahogy én is, és kikerüli a pakolászó embert, tehát ez nem kifogás a 4 hely elfoglalásásra.
Anyu mondta a magáét tovább, hogy van elég hely, blabla, és ekkor hagytam ott őket...

aranyhaj.blogspot.com 2007.12.14. 18:41:00

Egy ügyes vezető elől alig sikerült megszöknöm a biciklimmel, mert elfelejtett indexelni...
aztán én találjam ki, hogy nem egyenesen akar továbbmenni vagy a másik irányba fordulni (mert ezt is tehette volna). Sok ilyen van.

aranyhaj.blogspot.com

X 2007.12.14. 19:30:03

Nézzétek meg azt, nagyon jellemző...

www.langlovagok.hu/html/galeria/1354.shtml

"A Bakony utca és a Cserepes köz kereszteződésében karambolozott a két személygépkocsi. A Fiat egyik utasa és a Seat Toledoban egy ember könnyebben sérült. A balesetet okozó Fiat vezetője a járőrök kiérkezése előtt elhagyta a helyszínt, őt egy közeli kocsmában találták meg a rendőrök. A sofőr közepesen ittas volt."

ÉS A FIATON KI VOLT RAKVA A ROKIKÁRTYA! TEHÁT A MOZGÁSSÉRÜLT RÉSZEG ELFUTOTT A KOCSMÁBA PIÁÉRT... HIHETŐ? VAGY NEM IS VOLT MOZGÁSSÉRÜLT? Ez valószínűbb. Vajon feljelentik emiatt? Sajnos sejtem én :(

EBEUSS (törölt) 2007.12.14. 20:21:24

OFF! Gondolom a kocsit még józanul vezette, de a baleset után nyugtatóra volt szüksége, amit a közeli italboltban vételezett...

TH 2007.12.14. 20:32:21

X 2007.12.14. 19:30:03
Bár természetesen simán lehet igazad, de azért a rokikártya nem csak a sofőr miatt lehet a kocsiban. Lehet hozzátartozó, rokon v. egyéb állatfajta, és ráadásul az sem követelmény, hogy ne legyen lába. Van, akinek szívproblémák miatt jár a rokikártya, mert már egy buszozás is túlságosan megterhelné (legalábbis állítólag). Szóval azért most is kevés infóból szeretnél ítélkezni, ami nem feltétlenül olyan bölcs dolog.

pammy 2007.12.14. 21:05:47

azért klassz hogy a tesco parkolóban ahol minden hülye szanaszét parkol dupla sorban, meg az utat elálva, meg három helyen egyszerre, meg a másik ajtajára úgy ráállva, hogy ne lehessen kinyitni, valakinek az a legnagyobb gondja, hogy nem indexeltek előtte, gondolom a megengedett 10-20km/h-s sebességnél szőrnyű vészfékezés kellett a baleset elkerülésére...
a parkoló arról szól, hogy mindenki parkolóhelyet keres, szörnyen meglepő lehet ha valaki parkolni próbál

TH 2007.12.14. 21:17:58

pammy 2007.12.14. 21:05:47
Alapvetően igazad van szerintem, de azért soha nem árt, ha indexelünk. Persze ez a nyilvános megaláztatás gusztustalan, és csak fél fokkal jobb a viperás őrültnél, remélem kevés ilyen önjelölt rendőr akad társadalmunkban, mert szerintem ezek veszélyesebbek, mint a gonoszul nem-indexelők.
Bár az index használatának mellőzését rohadtul utálom, elég veszélyes szituációkat okoznak ezzel drága sofőrtársaink...

EBEUSS (törölt) 2007.12.14. 21:18:46

Jogos az észrevételed pammy!
Azon gondolkodtam éppen, hogy mi az a minimum szabálysértés amiért már várhatok egy utcai önkéntes rendfenntartót...
Nagyon-nagyon régen láttam Békásmegyeren egy gyermekgázolást, ahol totál a gyerek volt a hibás, mert meglátta az út túloldalán az apját, és átrohant hozzá. Egy autó csúnyán elütötte. Erre a gyerek apja kapásból leütötte az autó vezetőjét, feldúlt idegállapotának köszönhetően. Abszolút nem volt igaza, de ebben a helyzetben még ezt is elfogadtam!
De hogy valakik szabálytalan parkolás miatt, valami lakótelepen, viperával, meg kerékleeresztéssel fenyegessenek, mások az indexelés elmaradásáért papákat közröhely tárgyává tegyenek... stb. ezt nem tudom elfogadni!

Mityu 2007.12.14. 21:34:49

Ebeus!

Csak amikor a sokadik majom áll mondjuk oda ahova nemkéne (pl.: kétszárnyas garázsajtó elé) megnézem mennyire tolerálja az aki még a "szelídebb" népnevelést is elítéli. Ezért írtam fentebb, szerintem ez mindig is érintettség fokán mérendő. Pl.: ha mellettem aki ül engem ugat le. Furcsa, ugyanez az ember ha vezet, lilul a feje hasonló szituációban...

EBEUSS (törölt) 2007.12.14. 22:48:37

Mityu!

Ez tipikusan olyan eset, mint Radical Massza története a gyalogosátkelőnél. Jön a sok tapló autós és egyik sem áll meg a zebránál. Amikor Massa türelme elfogyott, az éppen közeledő autós elé lépett, az vészfékezett, anyáztak, és majdnem tettlegességre került sor.
Azt hiszem az előző autósok magatárátásán felbőszült rendteremtő túlságosan nagy "pofont" ad az éppen jelenlevő szabálysértőnek, és az talán azt sem tudja, hogy most mi is van...? Pedig tényleg ő is hibás, csak hát a felelősségre vonás nem biztos, hogy a legmegfelelőbb személynél következik be, és ráadásul túl nagy hévvel!

pammy 2007.12.14. 23:18:22

ez olyanabb, itt a felháborodás szinte teljességgel alaptalan, senkit semmiféle hátrány nem ért, egészen addig, amíg valaki arra nem járt és a másutt szerzett feszültséget le nem vezette egy kellően könnyűnek itélt célponton, és még büszke is rá
Persze, tök szabálytalan a kisgyerek is a 3 kerekű bringájával a járdán, azé' talán mégse ért senkit akkora kár miatta, hogy meglincseljük, ez kb az az esett... persze van rá szabály, olyan szabály, amit egy veszélyhelyzet elkerülésére találtak ki, nem egy parkolóra, ha esetleg elfelejtették kitenni a táblát, hogy a parkolóban a kresz szabályai az irányadóak akkor a tagnak még igaza se volt, mert nem közút

GOD 2007.12.14. 23:49:11

Érdekes felvetések jöttek eredménynek...
Az index témához csak annyit tennék hozzá, hogy volt egy kellemes élményem is:
Megyek nyugodtan kifelé a Vácin 70-el a középső sávban, amikor érkezik elém egy index nélküli szarrá sötétített kocsi jobbról. Namost a helyre azért tudott bevágódni, mert akkorát fékeztem, amekkorát tudtam (közben imádkozvást a mögöttem jövő miatt). Én dudálok, üvöltök, asszony csitítani próbál. Kicsit feljebb mellém keveredik a gyökér, ablakát lehúzva kiszól egy szép nagydarab kopasz csákó, hogy "mi van vazze?" Nálam lemegy az ablak, felmegy a pumpa, majd egy "Szívenszúrlak az indexkarral, az van" szintű válasz születik. Legnagyobb megdöbbenésemre nem a verbálfájtingos rész jött, hanem egy "Bocs!". Ezután amíg láttam használta az irányjelzőt. Persze paraszt voltam, de azt hiszem volt értelme. Talán megtanulta belőle.

EBEUSS 2007.12.14. 21:18:46

Szerintem a puszta létezésed ténye is mentesít az ököljog alkalmazását tiltó erkölcsi és törvényi szabályok alól! :O) Mellesleg jogos az álláspont, majd' minden nap kénytelen az ember véteni a szabályok ellen, tényleg nem lehet tudni, mikor ki akar ez ellen erőszakosan fellépni! Mondjuk azért a fizikai adottságaid (méret, hangerő, autód típusa és mérete) és a szituáció (szállított kopaszok száma, elővehető érvek /vipera, bézbólütő, kerékkulcs, vadásztőr, lőfegyver, pitbull, vérnyúl, habzó szájú anyós/ száma), valamint a hozzáállásod ("gyereideszéjjeltéplek", "problémát akarsz", "mit akarsz", "bocsánat") is döntő szerepet vállalhat a dologban. De mondjuk szomorú, h ezen is gondolkozni kell! A "fejlett nyugaton" csak azon kellene elgondolkoznod, hogy hol kap el az ilyesmiért a rend derék őre, valamint a "mennyibe fog ez nekem kerülni" merülhet csak fel az emberben.
Bár a legvisszásabbnak azokat a szitukat tartom, amikor a képzelt vétségért akar valaki "elővenni", holott semmilyen törvényi vagy erkölcsi, esetleg szokásjogi akadálya nincsen annak, amit csinálsz.

Mityu 2007.12.15. 01:33:46

Pammy!

"persze van rá szabály, olyan szabály, amit egy veszélyhelyzet elkerülésére találtak ki, nem egy parkolóra, ha esetleg elfelejtették kitenni a táblát, hogy a parkolóban a kresz szabályai az irányadóak akkor a tagnak még igaza se volt, mert nem közút"

Belefutsz te is egy apró tévedésbe, mint aki(k) az áruházparkoló(k)ba a magasan szarok mindekire egyedek. Attól, még hogy a lakótelep/áruház/mélygarázs parkoló bejáratánál nincs kirakva, hogy a KRESZ szabályai ittisottis érvényesek, attól még azok lesznek a mérvadóak, ha tetszik ha nem.

I n d o k l á s:

1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet

a közúti közlekedés szabályairól

I. RÉSZ

Bevezető rendelkezések

A rendelet hatálya

1. § A rendelet a Magyar Köztársaság területén levő közutakon és közforgalom elől el nem zárt magánutakon folyó közlekedést szabályozza.

Rocko- 2007.12.15. 10:24:05

Sunder · likeicare.blog.hu/ 2007.12.14. 18:11:57
igyekszem. pláne lerombolni a sztereótípiát.

Cattish 2007.12.14. 18:17:16
én meg suzukival voltam, kiengedtem magam elé egy A8-ast, és 2* köszönte meg a gazdája.
mondom, nam a járművek a bunkók, a gazdáik. van köcsög biciklista, audis, suzukis, robogós, és ennek párjaként van ezekből normális is. csak az arányon kéne változtatni.

Sunder · likeicare.blog.hu/ 2007.12.14. 18:19:24
pacsi ;)

X 2007.12.14. 19:30:03
2 eset van:
- rokkant embert is szokott szállítani, így kint felejtette a kártyát. jogosulatlan.
- vette/szerezte a kártyát. szintén jogosulatlan.
illetev van egy harmadik eset, h mozgássérült, de bot vagy kerekesszék nélkül is tud közlekedni. pl. fél lába rövidebb. de ez a valószínütlenebb eset.

Mityu 2007.12.15. 01:33:46
igen, így van, de sok helyen kint is van, h magánterület, de a kresz érvényes.
még egy off megjegyzés, ha megenged: "Belefutsz te is egy apró tévedésbe, mint aki(k) az áruházparkoló(k)ba a magasan szarok mindekire egyedek."
gondolom csak elírás volt, de ha nem, akkor a "magasan szarok" azt jelenti, h a ház tetejéről csinálsz úgy, mitn ahogy a galambok szoktak a szobrokra. a "magasan szarók" viszont azt jelenti, hogy a többiek teszik ezt.
nem nyelvészkedés miatt, csak így vagy úgy mást jelent a szöveg. :)

laposmacska 2007.12.15. 10:48:08

pammy 2007.12.14. 21:05:47

Ezt mondom én is. Emiatt megalázni egy embert, illetve bármilyen formában, és bármiért megalázni valakit az kurva nagy parasztság!

laposmacska 2007.12.15. 11:00:08

Úgy veszem észre, hogy az emberek úgy tekintenek a kocsiból az emberek a másik közlekedőt gépnek látják. Ez mondjuk magában nem baj, mert egyenjogúság van, a sánta is ugyanúgy tudja nyomni a pedálokat, mint egy 17 éves csitri, vagy egy idősebb. A baj az, hogy egyesek ezt akkor is így látják, mikor már a sofőrrel beszélnek, és tesznek korra, tekikintélyre, ilyesmire, csak mert index nélkül parkolt. Az meg, hogy valaki büszke is erre...

Amúgy én is tegeződtem már össze egy tőlem jóval idősebb sofőrrel "k. anyádat" formában, mikor a parkolóban mögöttünk tötyögött (mi gyalog voltunk, épp a bevásárlókocsit toltuk) és nem bírt kikerülni, pedig ott volt még a teljes szembe-sáv. De ettől én nem vagyok magamra büszke, és nem örülök neki, hogy így intéztem az ügyet évekkel ezelőtt, de akkor szerintem olyan állapotban ez volt a megoldás. És ovis szint, de nem én kezdtem.

EBEUSS (törölt) 2007.12.15. 11:48:01

GOD 2007.12.14. 23:49:11

Jó nagy sperma voltam, hogy győzni tudtam, mi? :DDD

Sunder 2007.12.15. 12:46:36

lapos: ezt betudhatod a változó mentalitásnak. Én sajnálom a legjobban, hogy kiveszőben van a "klasszikus értékrend" több pontja, például a tisztelet. De azért vak és/vagy süket sem vagyok.
Régen az idősebb embernek megvolt a tekintélye a kora, a viselkedése, a tapasztalata és a mentalitása miatt. Manapság rengeteg idősebb ember nélkülözi ezeket, ezt be kell vallanunk.
Semmi csodálatos nincs hát abban, ha valaki nem "by default" respektálja az idősebb generációt, hanem fut előtte néhány tapogatózó-kört, hogy jogos-e a respektus.
Sajnos többször nem, mint igen.

Én személy szerint (sajnos) alkalmazkodtam a megváltozott környezethez, és nem fogok senkit tiszteltni CSAK a kora, poziciója, neme, vagyoni helyzete miatt. Ellenben két mondattal meggyőzhető vagyok arról, hogy megérdemli-e az én kis világomban az adott emberke a mély respektust. :-)

Hogy mégse OFFoljam szét teljesen a topikot - bár gyanitom, hogy itt is minden kötődik mindenhez - megjegyezném: a bevásárlóközpontokban történő események megérnének egy saját posztot sok-sok hozzáfűzéssel. És nem az index hiányáról szólna a legtöbb...

laposmacska 2007.12.15. 12:52:34

Szerintem a baj azzal van, hogy "az én kis világomban". Nem csak te vagy a világon...

Amúgy bevásárlóközpontos tapasztalatokról annyit, hogy a tesco előtt próbáltak már elütni kocsival, és mikor hátranéztünk, még be is mutattak...

Sunder 2007.12.15. 12:58:27

lapos, akkor lenne baj, ha nem csak "az én kis világomban" lenne, mert akkor megpróbálnám kivetiteni a saját elképzeléseim, mentalitásom és rám lehetne fogni, hogy diktatórikus hajlamaim és világmegváltó terveim vannak.
Ez itt és most csak azt reprezentálta (volna), hogy szerénytelen személyem szerény véleménye a dolog. Viszont igy nem 100%, hogy kerékbe törnek a gondolataimért, csak 95. :-)

Tesco előtt kedves édesanyámat próbálták egyszer kivasalni, aki kb. 50 kiló, de négy szatyorral megpakolva azért látható... Mindezt azért, mert a bejárat 100 méteres körzetben egy szabad hely volt, jött szembe egy másik autó, és emberünk padlógázt adott, nehogy 101 méterre kényszerüljön megállni és ezzel 0.02 másodperccel többet kelljen sétálnia.

Szép ez a világ ;-)

Vladimir Harkonnen 2007.12.16. 09:10:17

Az előző poston, és Kontru hozzászólásán jár az agyam már egy ideje. Ritkán hallom, hogy kopasz terepjárós gyurmanókat utasítanak rendre az önkéntesek. Inkább az 50 és a halál közti korosztály az elszenvedője a frusztrációjuknak! Arra a következtetésre jutottam - így 40 évesen - hogy lassan elérem azt a kort, amikor a farkastörvények szerint én is vadászból prédává válok, és lépten-nyomon belém fog kötni valami frusztrált kis fasz!
Vagy el kell kezdenem gyúrni, és kopaszra kell borotválni a fejemet, vagy valami könnyen rejthető önvédelmi eszköz kell ami nem lőfegyver, mert annak komoly következményei vannak a mai M.o.-n.
A Taser ugyan hatékony, de benne maradnak a nyilak, és nem mondhatom a kiérkező mentősöknek, hogy egyszer csak elájult a szemem láttára! Ráadásul egyre több helyen tilják be.

Totoff 2007.12.16. 13:57:16

Jó, hogy ennyire utáljuk a szarull indexelőket, de akkor most kell indexelni a kanyarodó sávban vagy nem kell?

lkijpoi 2007.12.16. 15:19:30

Na aki szerint kanyarodósávban nem kell indexelni, az sürgősen adja vissza a jogsiját és húzzon újra vizsgázni.
(gondolj már bele, ember, a szerencsétlen gyalogos pl. honnan tudná, hogy az kanyarodósáv...)

Sunder 2007.12.16. 17:02:32

Iki, jó hogy szólsz, majdnem kifelejtettük szegény gyalogosokat innen.

Tudjuk ugye, hogy jónéhány kedves autóstársunk csak "puhatestű" ill. "másod- harmadrangú közlekedési résztvevő" definicióval illeti őket, és ennek megfelelően viszonyul.

Tudjuk, hogy a gyalogosnak igen sokszor elsőbbsége van (lenne) az autókkal szemben (lásd: kanyarodás), de pont a fenti bekezdés okán jobb nekik is ha látják az autós kanyarodási szándékát.

Tehát a konklúzió: indexelni, indexelni, indexelni, mindenkor, mindig, kivéve az eredeti posztban emlitett félreérthető helyzeteket.

Ugye, mennyivel jobb lenne?

Rocko- 2007.12.16. 18:43:01

lkijpoi 2007.12.16. 15:19:30
"Na aki szerint kanyarodósávban nem kell indexelni, az sürgősen adja vissza a jogsiját és húzzon újra vizsgázni."
hát se ellene, se mellette nem találtam semmit KRESZ-ben. hivatkoznál?
"(gondolj már bele, ember, a szerencsétlen gyalogos pl. honnan tudná, hogy az kanyarodósáv...)"
a gyalogosnak nek ell tudnia, h kanyarodósáv-e. neki azt kel ltudnia, h zebrán vagy saroknál menjen át az úton. a többit az autósnak kell tudnia.

Vladimir Harkonnen 2007.12.16. 18:55:10

Irányváltoztatás, irányjelzés

29. § (1) Aki járművel irányt változtat (terelővonalat, az úttest szélét vagy képzeletbeli felezővonalát átlépi, forgalmi sávot változtat, másik útra bekanyarodik, főútvonalról vagy szilárd burkolatú útról letér stb.) köteles az azonos irányban vagy szemben haladó, irányt nem változtató járműveknek elsőbbséget adni.
(2) Az irányváltoztatást - ide nem értve a körforgalmú útra történő bekanyarodást - a művelet előtt kellő időben megkezdett és annak befejezéséig folyamatosan adott irányjelzéssel kell jelezni. E rendelkezést kell alkalmazni a körforgalmú útról történő letérés esetében is. A jármű vezetője egyéb esetben (pl. útkereszteződésben kanyarodó főútvonalon való továbbhaladás esetén) is adhat irányjelzést, ha ezzel továbbhaladási irányáról a közlekedés más résztvevői számára többlettájékoztatást ad, az irányjelzés azonban megtévesztő nem lehet.
(3) Az irányjelzést irányjelző készülékkel, ilyen készülékkel fel nem szerelt jármű esetében pedig karral vagy jelzőtárcsával kell adni, oly módon, hogy az elölről, hátulról és a megfelelő oldalról jól látható legyen.

A kanyarodó sáv hiába van felfestve, másik útra való bekanyarodásnak számít! Lásd (1).

X 2007.12.16. 19:14:56

Az a VICC, hogy ha több sáv kanyarodik és nyilas lámpa irányít, akkor is minden sávban a kanyarodásnak megfelelően kellene indexelni.

Természetesen a közlekedők okosak és nem jeleznek... Miért jobb így? Mert így ha valaki mégis jelez, az többnyire sávot vált - míg aki nem az csak kanyarodik, ahova kell. Ez van BP-en, így is tanítják az autósiskolában - bár szabálytalan.

Elmentek Szegedre, Debrecenbe, stb, ott mindenki villog, tiszta idegbetegség az egész, mert a sok villogásban nem látszik az az egy-vagy kettő, aki azért indexel, hogy sávot váltson, stb... Nameg ilyen lámpás helyzetben teljesen egyértelmű, hogy ki hova megy.

Szóval szabálytalan dolgok néha jobbak, mint a szabályosak ;)

Totoff 2007.12.16. 19:27:21

Kedves lkijpoi! Remélem nem basztatásnak szántad amit írtam, mert teljesen mellélőttél. Szoktam indexelni, attól függetlenül, hogy az oktató mondta, hogy minek, úgyis csak egyfele lehet menni. A gyalogosnak meg nem kell tudni, szerintem vagy piros a lámpája, vagy elsőbbsége van.

Rocko- 2007.12.16. 20:21:16

Valadimir Harkonnen 2007.12.16. 18:55:10
ez igaz, bár arra az esetre nem tér ki, amikor van saját csak kanyarodósávod, és az nem zaavr be. pl. balra (és csakis balra) tudsz kanyarodni, és ez lámpával védve van minden más irányú, odaérkező vagy kanyarodást akadályozó forgalomtól.

X 2007.12.16. 22:17:45

Rocko-: arra az esetre nem tér ki, de ezért nem definiálja felül az alapot, ami a bekanyarodás.
ez szerintem sajnos, mert ez így hülyeség :)
milyen hülye lenne pl 3 sávos kanyarodóban lámpánál mindenki villogna balra, pedig elméletileg kellene :D

EBEUSS (törölt) 2007.12.16. 23:13:09

Ha a főútvonal kanyarodik, pld. V. ker. Báthory utcából balra Honvéd utcába, akkor nem kötelező, de ajánlott az index, hogy a szemből érkező kevésbé képzett autós társunk nagyobb valószínűséggel adja meg az amúgy kötelező elsőbbséget... Így is ritkán sikerül, de mindegy... azért nem megyek nekik, mert macera az lenne az ügyintézés...

Lámpánál, kötelező haladási irányú táblánál elvileg kötelező indexelni, gyakorlatban nem sokat számít... ha valaki e közben sávot vált, azt nem az indexről ismerem fel... de szintén nem szoktam nekimenni!

Ha egy lámpa nélküli kereszteződésben bekanyarodunk egy utcába, akkor ott mindenképpen a gyalogosnak van elsőbbsége? Akkor is ha éppen főútvonal amin bekanayarodunk? Válaszoljon valaki okos, please! :) Elvileg érdekelne!

Mellesleg a gyalogosok akkor járnának jól, ha úgy közlekednének, ahogy engem tanítottak pici gyermekkoromban! Vigyázz, ha jön autó! Számomra még ma 35 éves koromban sem kétséges, hogy kinek van elsőbbsége...? Az autónak, vagy bárminek ami mozog, és felém tart! Számomra a zebra csak azt jelenti, hogy ott mehetek át, ha nem jön autó. Máshol meg sehol!
Tudom, hogy nem EU konform, de hasznos!!!
Persze felnőtt fejjel már átszaladok a Váci úton is ha nem jön semmi, de a zebrán soha nem megyek át csak azért mert nekem van elsőbbségem. Számomra gyalogosként sem jelent sokat a KRESZ, én ott is inkább a szememnek hiszek... Sokkal kevesebb gyalogos baleset lenne, ha a gyalogos igenis elfoganá, hogy egy alsóbbrendű, puhatestű résztvevője a közlekedésnek! Ezt nem az autós EBEUSS mondja, mert mostanában sokkal többet közlekedek gyalogosként, mint kocsival... sokkal gyorsabb! :)))

X 2007.12.17. 00:33:02

EBEUSS: 3.-ra válasz
(zebra, lámpa hiányában)
HA azon az úton halad át, amelyRE kanyarodsz, akkor igen. Ez független a táblák elsőbbségi viszonyaitól, ha vannak egyátalán.
Ha a főút, amin haladsz kanyarodik, akkor is elsőbbséget kell adnod annak a gyalogosnak, aki előtted halad át a főúton azon az utcán, amire befordul a kanyarodó főút. Úgy értem: Báthoryn mész, balra fordulsz a Honvéd utcába, akkor elsőbbsége van a Báthoryn haladó, Honvéd utcát keresztező gyalogosnak, jóllehet ő egy főutat keresztez. Tehát útkereszteződésben kanyarodó főúton a kereszteződés végén elsőbbsége van a gyalogosnak.
Ezt persze mindig az ilyen derékszögű kereszteződésekre mutogatják, de ennek semmi köze a szögekhez... A lényeg, hogy a gyalogos nem kell, hogy nézze a főútvonal kanyarodik honnan hova a táblákat, ő csak azt látja, hogy autó jön, ami az ő álala keresztezni szándékolt útra kanyarodik, tehát tudja, hogy ott elsőbbsége van.. Szerintem ezért találták ki, mert így logikus. Gondolj bele, a Báthoryn haladó gyalogosnak meg kelene látnia a TE tábládat, hogy kanyarodó főút balra :)

X 2007.12.17. 00:34:46

Ja, szóval a válasz: igen :)
ez lemaradt... de az indoklás ott van ;) :D

EBEUSS (törölt) 2007.12.17. 00:39:10

Köszi X! :)

Én is így gondoltam, de picit elbizonytalanodtam... De mindegy is, mert ha gyalogos van előttem, semmiképp nem ütöm el akár elsőbbsége van, akár nincs! :)
Ha meg úgy gondolom, hogy nekem van, akkor olyan határozottan fogok menni, hogy nincs gyalogos aki le merne lépni elém.. Szóval megvagyunk egymással! :DDD

X 2007.12.17. 00:54:13

naja, és természetesen sebességeddel jelzed előre, hogy ráér még átkelni :D:D

EBEUSS (törölt) 2007.12.17. 01:03:03

Vicces, de bőgő motorral, állat módjára közlekedve szinte lehetetlen gyalogost gázolni! Ilyenkor még a legelkényelmesedett svájci túristában is felébred az életösztön!
Nem rólam van szó, nem kell bántani!

Szendwich 2007.12.17. 09:30:03

Szeretnem megkoszonni a reggeli duhongesem annak az allatnak aki megelozott kora reggel, mikozben indexeltem, lassitottam es balra kanyarodva akartam leparkolni. Nem viccbol tettem meg a fenti ket elokeszuletett...

Rocko- 2007.12.17. 10:45:44

X 2007.12.16. 22:17:45
igen, én is pontosan erről beszélek.

EBEUSS 2007.12.16. 23:13:09
"Ha a főútvonal kanyarodik, pld. V. ker. Báthory utcából balra Honvéd utcába, akkor nem kötelező, de ajánlott az index, hogy a szemből érkező kevésbé képzett autós társunk nagyobb valószínűséggel adja meg az amúgy kötelező elsőbbséget..."
hát igen, ez a másik gyengeképességűt jelzi. pedig ha balra kanyarodó főútnál egyenesen akarnál menni, akkor jobbra kell indexelned, mivel arra hagyod el a főutat.

"Ha egy lámpa nélküli kereszteződésben bekanyarodunk egy utcába, akkor ott mindenképpen a gyalogosnak van elsőbbsége? Akkor is ha éppen főútvonal amin bekanayarodunk?"
ezsrintem akkor van elsőbbsége, ha a járdáról lelépett. általában meg szokott lenni jelzőlámpás zebra főútvonalon.

Perillustris 2007.12.17. 11:34:57

A Lyukastorkú Rézfaszú Bagó 2007.12.14. 16:53:56

"Egyébként az egyetlen szabály amit meg szoktam szegni az sebesség túllépése (valamikor jó sokkal, de SOHA nem veszélyeztettem senkit, csak ésszel teszem, van különbség az ésszel és az ész nélüli gyorshajtók között), meg a záróvonal. De ezeket ki nem szegi meg?
Az indexért és a bunkózásért viszon ÖLÖK!!!"

Ugye erzed a kepzavart?

A legtobben ezt hiszik. Marmint, hogy ok soha nem veszelyeztettek senkit. Az eredmeny legtobbszor a Langlovagokon...

X 2007.12.17. 14:09:49

Rocko: Mi a főútvonalon haladást beszéltük, nyilván, aki OTT egyenesen megy az jobbra KELL, hogy indexeljen. De nem erről volt szó, hanem a balra fordulásról!

gyalogos: nincs olyan, hogy lelépett-e.
Elsőbbség pont úgy, mint a járművek között. Ott sincs olyan, hogy bejött-e már a kereszteződésbe a másik. Mindketten jönnek, kb keresztezik egymás útját > elsőbbségadásra kötelezett elengedi az elsőbbséggel rendelkezőt.
Szóval ha 3m-re van a gyalogos, de halad, akkor el kell engedni, neki nem kell megállnia a kanyarodó autó miatt. (persze itt egy-két tonna vs. 100kg szabály is van ;)

Mindenkinek javasolt különösen az (5) és a (8):

"
Bekanyarodás

31. § (1) Az útkereszteződésben másik útra bekanyarodni szándékozó vezető a járművel

a) az útburkolati jelek által meghatározott forgalmi sávba,

b) útburkolati jelek hiányában

- jobbra bekanyarodás esetében az úttest jobb szélére,

- balra bekanyarodás esetében az úttest felezővonala mellé, illetőleg osztottpályás és egyirányú forgalmú úton az úttest bal szélére

köteles - az útkereszteződés előtt kellő távolságban - besorolni. A bekanyarodási szándékot irányjelzéssel [29. § (2) bek.] jelezni kell.

(2) Villamospályával ellátott úttesten, ha az (1) bekezdés b) pontjában foglaltaknak megfelelő besorolás a villamos forgalmát zavarná, a villamos elhaladásához szükséges területet szabadon kell hagyni. A kerékpársávot, továbbá egyirányú forgalmú úton az ellenirányba kijelölt autóbusz sávot a besorolás szempontjából figyelmen kívül kell hagyni.

(3) A járművel másik útra - ha közúti jelzésből más nem következik - jobbra kis ívben, balra nagy ívben kell bekanyarodni, úgy, hogy a jármű bekanyarodás után a menetirány szerinti jobb oldalon maradjon.

(4) Ha a jármű méretei vagy egyéb ok miatt az (1)-(2) bekezdés rendelkezéseit megtartani nem lehet, a bekanyarodást fokozott óvatossággal - szükség esetén erre alkalmas irányító személy igénybevételével - és úgy kell végrehajtani, hogy a bekanyarodó jármű a többi járművet ne veszélyeztesse.

(5) Elsőbbséget kell adni, ha a 28. § (2) bekezdésében foglaltakból más nem következik

a) jobbra vagy balra bekanyarodó járművel

- annak az útnak az úttestjén áthaladó gyalogos részére, amelyre a jármű bekanyarodik, továbbá

- az azonos irányból érkező villamos részére,

b) jobbra bekanyarodó járművel a kerékpársávon vagy az úttest mellett levő, attól jobbra eső kerékpárúton érkező jármű részére,

c) balra bekanyarodó járművel

- az úttesten szemből érkező és egyenesen továbbhaladó vagy jobbra bekanyarodó jármű,

- az úttest mellett levő, attól balra eső kerékpárúton érkező jármű

részére.

(6) A balra bekanyarodó jármű vezetője párhuzamos közlekedésre nem alkalmas úton a bekanyarodást akkor hajthatja végre, ha meggyőződött arról is, hogy balról járművének előzését vagy kikerülését másik jármű nem kezdte meg.

(7) Útkereszteződésen kívül történő bekanyarodásra az (1)-(2) és a (4)-(6) bekezdés rendelkezései az irányadók.

(8) Az útkereszteződésben kanyarodó főútvonal esetén

a) az (5) bekezdés a) pontjában meghatározott szabály a főútvonalon kanyarodó és az arról letérő járműre egyaránt vonatkozik,

b) a főútvonalról letérő járművel elsőbbséget kell adni a főútvonalon továbbhaladó jármű részére.
"

hurrá torpedó 2007.12.18. 11:08:44

már 4 napja nem kaptunk új posztot.

mi történt? mindenki felvilágosult kis országunkban? nincsenek félreértések, anyázások az utakon? a parkoláskor is mindíg mindenki olyan helyre áll ahova szabad?

GOD 2007.12.18. 11:11:34

hurrá torpedó 2007.12.18. 11:08:44

Írjál emilt új postért esedezve! Én már megtettem :)

Perillustris 2007.12.18. 11:16:16

En tegnap racsaptam egy auto motorhaztetojere, mert a bringauton allt. Elotte spenotot ettem:

kepfeltoltes.hu/071217/DSC00082half_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Johnny336 2007.12.18. 11:31:00

A sofőrre kellett volna ráverned...de ugyanekkora erővel :)

GOD 2007.12.19. 01:18:38

Perillustris 2007.12.18. 11:16:16

Gyere verekedjünk! Te velem vagy! :O)












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása