Tomi nem először ragadott billentyűzetet, hogy megírja a biciklisek és autósok egymás közötti nézeteltérésének okát, ami lehet, hogy nem is zsigerből fakadó rosszindulatban keresendő.
Szinte mindíg lehet hallani autós-biciklis balesetekről - sajnos -, hol az egyik, hol a másik fél hibájából történik a dolog, de mi van akkor, ha egy olyan ok miatt következik be baleset ami "független" a résztvevőktől?
Munkámból adódóan érdekelnek a KRESZ-ben bekövetkezett változások, főleg az esetleges kivételek amiknek szeretek utánanézni. Egy ilyen kutatkodás alkalmával találtam meg egy kivonatot a kerékpáros KRESZ-ről, amiben felfigyeltem az alábbi képre. Kerékpárút keresztezi az úttestet, de nincs kihelyezve tábla:
A kivonat szerint, ilyen helyzetekben a jobbkézszabályt kell alkalmazni, tehát van olyan lehetőség, hogy a kerékpárosnak az autós részére, de van olyan helyzet ahol az autósnak kell elsőbbséget adnia a kerékpáros részere.
FONTOS!!! Ha még él ez a szabály -és közben nem történt módosítás mely alárendeli a kerékpárost- akkor bemutatnék egy újabb veszélyes helyet.
Szombathelyen vagyunk, a Szent Márton utca és a Gyöngyösparti sétány kereszteződésében -Borostyánkő áruház mellett, ahol is egy kerékpárút keresztez egy utcát, a történet érdekessége, hogy a kerékpárosoknak csak az egyik irányból van tábla szerinti elsőbbségadási kötelezettsége és fontos azt is megemlíteni, hogy az utca zsákutca, nekünk jobbról lehet bejönni és csak arra ki!
Aki jobban szereti a vázlatokat, az az alábbi képről tájékozódhat:
Bemutatnék egy konkrét forgalmi helyzetet "mi van ha" alapon, nézzük meg ki mikor mit lát, kinek mikor kell elsőbbséget adnia. Látunk három kerékpárost, és az egyszerűség kedvéért egy autót ami mondjuk leparkolt a kerékpárút után, majd távozik, nézzük:
Az autó A1 érkezik jobbról, látja a két kerékpárost K1, K2 és előbbi tábláját is megpillantja. Elsőbbsége van a neki jobbról jövő kerékpárossal szemben a tábla miatt, és a neki balról érkezővel szemben is, de itt már a kerékpáros jobbkézszabálya miatt, mert ugye nincs tábla, de autósunk ezt már nem is figyeli, neki van elsőbbsége így továbbhajt, leparkol... elintézi amit akart majd elindul kifelé A1/2.
Mivel a bejövet során látta az elsőbbségadás táblát a K1 kerékpárosnál, nyugodtan megy kifelé. Közben érkezik a K3 kerékpáros, aki tábla hiányában elsőbbséget kell, hogy kapjon a tőle balról érkező autóstól, ezt tudja is és továbbteker. Mindenki satu, anyázás... vagy Puff!
Ki a hibás? Egyértelműen az, aki nem adott elsőbbséget, ezesetben az autós. De meg merem kockáztatni, hogy a sofőr pert nyerne azért, hogy nem raktak ki egy táblát és emiatt félrevezető a hely!
Továbbra is érvényes a "szabály", hogy az adott helyzethez kell igazodni, fel kell mérni, hogy az én pozíciómból, milyen kötelezettségeim vannak és aszerint haladok, ebből adódóan nem lehet azt hinni, hogy biztosan van tábla a K2 -3-as kerékpárosnál is.
Ez érvényes az előző írásomra is - Veszélyes az új útkereszteződés -, ahol csak racionálisabb megoldást javasoltam, de úgy érzem jelen esetben mindenképp célravezetőbb egy elsőbbségadás tábla a megfelelő helyre, márcsak azért is mert mi van ha minden irányból jönnek?
Először mehet a jobbról jövő autós, majd alulról a biciklis, aztán a bal oldali kocsi végül a felső bringás, de ha az alsó bringás elindul akkor menni fog a felső is, de akkor ő nem adott elsőbbséget a baloldali kocsinak ami amúgy sem tudott volna elemenni...jaj jaj jaj
Kerékpáros KRESZ kivonatot ide kattintva nézheted meg.
Darkness45 2009.08.13. 11:21:34
George Jung 2009.08.13. 11:23:12
Én is azt akarom csinálni. Nem csak a kurva sok ráérő idő miatt, hanem azért is, mert irigylem a prolémáidat.
B@nális coitus 2009.08.13. 11:34:50
...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.08.13. 11:43:57
Tényleg megtévesztő helyzet, de ennek mi értelme van? Spórolnak a táblákkal, vagy mi?
Huf 2009.08.13. 11:48:56
Én egy másik variációban sokkal nagyobb gondot látok - és sajnos már majdnem baleseteztünk is miatta. A VI. kerület Bajcsy-Zsilinszky úton kerékpársávot alakítottak ki a járdát megfelezve a Nyugati tértől az Andrássy útig vezető (jobb) oldalon. (Lehet, hogy a túloldalon is, de az engem forgalom szempontjából nem érint, így nem is foglalkozom vele.) Ami azt jelenti, hogy aki nem lámpával szabályozott kereszteződésben akar jobbra a Bajcsy-ra betorkolló egyik "kis"utcába bekanyarodni - esetemben ez a Nagysándor József utca - annak kettős feladattal kell szembesülnie: keresztezni először egy kerékpársávot, majd egy (képzeletbeli vonal meghosszabbításában) egy gyalogjárdát. Az utóbbi eset tiszta és világos: elsőbbséget kell adni a kanyarodó autósnak a mellékútvonal úttestjén átkelő gyalogos számára. Ezzel eddig nem is volt gond. A gyalogos "lassú jármű", jól láthatóan érkezik és a szituáció, amennyiben a sofőr ismeri a szabályt, minden gond nélkül megoldható. Nem is volt balesetveszélyes helyzetem emiatt soha. De nem régóta már a kerékpársávval is számolni kell! Akiknek, ismereteim szerint, ugyancsak elsőbbséget kell adnom. Itt kezdődtek a problémák: egy kerékpáros haladási sebessége kb. 8-10X-ese egy gyalogosénak. Sokkal hamarabb érkezik az átkelési ponthoz mint a gyalogos, és sokkal gyorsabban át is halad rajta. Azóta mióta kialakult ezen forgalmi szituáció, ezerrel sasolunk (többes szám mert munkába legalább ketten megyünk minden nap), hogy jön-e kerékpáros? Ez egy alkalommal olyan jól sikerült, hogy velünk párhuzamosan - azaz a Nyugati felől az Andrássy irányába - ki is "szúrtunk" egy tempósan haladó kerékpárost. Fokozottan figyeltük, hogy vajon melyikünk ér hamarabb a fenti kereszteződéshez ahol be szoktunk kanyarodni. Mivel nagy volt a tempója, így rajta tartottunk a szemünket végig, és ebből lett a baj, ami onnan jött ahonnan nem vártuk! Azt bemértük, hogy hamarabb érünk a kereszteződéshez, így nem kell részére elsőbbséget adni. Azonban olyannyira lekötötte - önkéntelenül is - mindkettőnk figyelmét az az egy biciklis, hogy nem figyeltük eléggé a másik irányt. És csak a szerencsén, és a sofőr reflexein (nem én vezettem aznap), valamint a relatíve kis sebességen (derékszögben kanyarodásról van szó, szűk utcába) múlott, hogy nem gázoltuk el az Andrássy irányából érkező másik kerékpárost! Satu, és szerencsénk volt. Nekünk, mert mi lettünk volna a hibásak; a sérüléseket most hagyjuk, abban a kerékpáros járt volna természetesen sokkal rosszabbul. Ez így tiszta helyzet, nincs is mit okoskodni rajta, DE! Van néhány körülmény ami miatt minden alkalommal az anyjába küldöm azt aki ezt a sávot oda megálmodta:
-a kerékpáros, mint már írtam, jóval gyorsabban érkezik mint a gyalogos, ezzel kevesebb észlelési lehetőséget biztosít, ráadásul - természetesen - lassítani sem fog; (miért tenné amikor elsőbbsége van?), meg különben sem jellemző rájuk a fokozott óvatosság, figyelem, körültekintés, stb. Budapesten (akinek nem inge, ne vegye magára!)
-a fenti eset a reggeli órákban történt amikor még nem parkolnak a Bajcsy-n végig az út mellett autók tömött sorban, akadályozva ezzel a belátást a kereszteződésbe, illetve a párhuzamos érkezők kerekesek észlelését (napközben csak úgy merek itt befordulni, hogy megállok a kerékpársáv vonala előtt, ha használnom kell ezt a kereszteződést). Egyébként esélyem sem lenne "nem elgázolni" a keresztező járművet. A gyalogosok észlelése is nehezebb a parkoló járművek miatt, de azért az sokkal könnyebben kivitelezhető feladat.
-ettől a hülyeségtől már az is sokkal értelmesebb lett volna ha az úttestből vesznek el egy részt - akkor egyrészt csak egy irányba haladó kerékpárossal kellene számolni, másrészt nem takarná ki őket parkoló autósor.
-értelmes kerékpáros szerintem ezek után is az úttesten hajt - én biztos ezt tenném a saját épségem érdekében, jól felfogott érdekből!
-nem tudom volt-e már baleset ezen a szakaszon, de szerintem csak idő kérdése ha még nem. Jogilag persze tiszta lesz a felelősség kérdésének meghatározása, de az igazi felelőst - az útvonal megálmodóját - senki nem fogja felelősségre vonni. Pedig egyszerűen megoldanám a büntetését: egy álló napon keresztül oda-vissza kerekeztetném/autóztatnám a kérdéses útszakaszon. Kíváncsi lennék, hogy másnap nem-e inkább a festőecsetet választaná a drótszamár helyett, és alakítana ki valami más, értelmes forgalmi rendet!
Félreértés ne essék: nem vagyok a kerékpárosok ellen! Egyszerűen csak nem hiszem, hogy nekik nem ugyanolyan rossz ez a megoldás mint az autósoknak. Mi mindenesetre tanultunk belőle és megosztva figyeljük mindkét irányt. De mit tegyen az akinek nincs utasa?!
2009.08.13. 11:52:34
...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.08.13. 11:58:45
Yoli87 2009.08.13. 12:46:50
Yoli87 2009.08.13. 12:49:52
pt_tomi 2009.08.13. 13:08:04
@...::: Flúgos Kamionos :::...: szerencsére eddig baleset nem volt, gyalogosok is össze
vissza mászkálnak itt az áruház miatt, szóval az autósok csak lépésben mennek és a bringások is mindíg megállnak. Lehet nem is figyeli, hogy épp ő mehetne mert nincs táblája...
Kocsi nagyobb megállok én.
Baj tényleg csak akkor van, ha egy bringás tényleg kihajt mert...mint írtam lassan megy itt mindenki, de lehet böszmén esni bringáról!
pt_tomi 2009.08.13. 13:12:46
Ilyen bringaátkelőre sztem tábla nincs is. Így mint kerszeteződést -elsőbbságadás nélkülit- nagyon ritkán látni, szvsz a legnormálisabb megoldás lett volna kreszben alárendelni ilyen esetben a biciklist és akkor még táblát is lehetet volna spórolni:)
Integrált Szerverterror 2009.08.13. 13:22:34
Amúgy 7 éves koromtól biciklizem, 6 éves koromtól ismerem a kreszt, ha drótszamáron keresztezek egy autóutat nem azt nézem van-e tábla hanem hogy elütnek-e ha áttekerek vagy nem. Aki védett bicikliúton az elsőbbsége teljes tudatában halálos nyugalommal áthajt az úttesten ugyanazzal a szóval tudom jellemezni mint a 200+szal tépő motorost: SZERV-DO-NOR.
Vegaaa 2009.08.13. 13:45:06
pt_tomi 2009.08.13. 13:59:08
@endruboy79: Csak azért küldök ilyen idióta posztokat, mert sok régebbi írásban túlnyomó többségben mindíg az jött ki, hogy a kersz a kresz a kresz, ott tábla vazze? akkor aszerint menj, ha nincs ott akkor meg kit érdekel mi volt 1 héttel azelőtt az az érvényes ami van -vagy nincs.
Értem én, hogy nem tépek keresztül, nyakig gipszben nyököghetek, hogy hát nekem volt elsőbbségem...
George Jung 2009.08.13. 13:59:13
Chill out.
Nem a vért hiányolom. Sőt. A Te két posztod, akárcsak a tegnapi egyenrangú kereszteződéses nagyon fontos, és nemcsak hogy jobban tetszik, mint a veszekedősek, hanem szerintem ez lenne az értelme egy ilyen blognak.
Csakhogy!
Nem tudom, Te mióta olvasod ezt, én elég régóta.
A helyzet az, hogy azok is elkezdtek ide látogatni, akik miatt létrejött. (Olvasd csak végig az előző, Saab-os parkolós sztorit!)
Nekem is volt már kezdményezésem, a Tiédhez hasonló is, szerintem rendkívül fontos is. De itt mindenki az írja, hogy "egyértelmű", meg aki nem úgy csinálja, mint Ő, az "adja vissza a jogosítványát", stb. Emellett óriási a szájtépés. Itt mindenki annyi méter követési távolságot tart, ahány km/h-val megy, mindenki szabályosan parkol, és mindenki "jól szájba verné" az éppen adott történet parasztját.
Bocs, kicsit hosszúra nyúlt. Zanzásítva: sajnos itt nemcsak hogy a világot nem fogod megváltani, de sajnos értelmes ötletekkel, javaslatokkal ez itt kapufa. Szomorú, de való.
_ng_ 2009.08.13. 14:17:49
_ng_ 2009.08.13. 14:23:50
16.5. Kerékpárút
b) Kerékpárút egyirányú forgalomra történő kijelölésénél a 18.8. a) pont szerint kell eljárni.
18.8. Egyirányú forgalmú út
a) A jelzőtáblát az egyirányú forgalmúnak kijelölendő útnak annál a végénél kell alkalmazni, ahonnan a járművek behajthatnak.
pt_tomi 2009.08.13. 14:31:05
Písz, csak az első reakciód beszólósra sikerült...nem sértődtem attól az még messze volt, de nekem az jött le amit most végkövetkeztetésnek írtál, hogy itt egy ilyen "sztori" nem nagyon állja meg a helyét.
Rengeteg írás érkezik ide, de a nagytöbbség a "kinek van igaza" téma. Nincs bajom ezekkel, okulásképp -kávé mellé/bár nem iszom- mindegyik jó, de én is a reakciókban látom a hibát. Nagyon ritkán olvasok szakmailag jó kritikát, helyette az ő volt a hülye -á nem a másik megy folyton.
Én a másik oldalról próbáltam megközelíteni a dolgot, bemutatni a nagy szabályhívőknek, hogy nem mindíg fa a kutya és a szabályok szerint is félrevezető/veszélyes tud lenni a közlekedés, mikoris megeshet, hogy nem a közlekedésben résztvevők a hibásak. De lehet igazad van, hogy a többség nem ilyet vár...
(ja és a lángosért nem vagyok oda; autó ügyeket intézek a-z-ig)
pt_tomi 2009.08.13. 14:37:22
Vannak járdán felfestett helyek ott egyirányú, de itt mindkét irányban lehet menni, van olyan szakasza ennek az útvonalnak ahol az elválasztó is megvan -ha jól rémlik
Integrált Szerverterror 2009.08.13. 16:01:17
Lényeg az hogy a biciklisnek ott a tábla. Mindig. Ha nincs ott oda kell képzelni.
George Jung 2009.08.13. 16:02:28
Persze, hogy písz, ha csak olyanok lennének itt, mint Te, nem lenne semmi gond.
(autozz.blog.hu/2008/10/30/alig_volt_maganal_a_reszeg_taxis
autozz.blog.hu/2009/02/27/tul_bonyolult_a_ketsavos_korforgalom
autozz.blog.hu/2008/11/13/ketsavos_uton_jobbkez_szabaly
Ezek lennének azok, amiket én felvetettem.)
Amikor az óvoda melletti részeg taxist védik, a kétsávos körforgalomban meg lebasszák egymást az emberek, hogy minek mennek szabályosan, és igazolva érzik magukat, hogy miért szabálytalankodnak, ott én feladtam.
Természetesen szó sem volt beszólásról!
A témáról annyit, hogy szerintem a szabály azt mondja, hogy az autónak visszafelé meg kéne adnia a jobbkezet a biciklisnek. Ha azonban csatt a vége, akkor a kiérkező rendőr, aztán pedig a biztosítós kárügyintéző szubjektív (!!) véleménye lesz a döntő. Ez pedig a nagyon szomorú tapasztalat.
Ha gondolod, mesélek. ;-)
csak john 2009.08.13. 16:52:05
Az út kezelőjének meg mindenképpen jár a sün!
avus · http://avus.blog.hu 2009.08.13. 17:46:51
spanyol inkvizíció 2009.08.13. 17:47:06
Most már persze aggódik a kiskancsó...
gmower (törölt) 2009.08.13. 18:18:34
Hogy megoldást is adjak: KRESZ-ben a kerékpárutat a földúttal tenném elsőbbségi szempontból egyenrangúvá. Innetől egyértelmű lenne a helyzet táblák nélkül is.
gmower (törölt) 2009.08.13. 18:19:05
Hogy megoldást is adjak: KRESZ-ben a kerékpárutat a földúttal tenném elsőbbségi szempontból egyenrangúvá. Innetől egyértelmű lenne a helyzet táblák nélkül is.
pt_tomi 2009.08.13. 18:38:23
@spanyol inkvizíció: ennek az értelmi szintje kb. annyi, minthogy az orális szeksztől lehet e gyerek...
@gmower: azzal azért vitatkoznék, hogy egy felfestés -mégha csak veszélyt jelzőnek van besorolva nem kötelez semmire.
Figyelmeztet, hogy ott kerékpáros haladhat át, ahol -a kivonat szerint!- elsőbbsége lehet a kerékpárosnak akkor ha nincs tábla.
Szóval kötelez arra, hogy fokozott figyelemmel hajts, akár jelentősen csökkentett sebességgel stb. stb. -szerintem
gmower (törölt) 2009.08.13. 19:16:14
Vezetés közben mindig fokozott figyelem szükséges, lakott területen pedig amúgyis állandóan számítani kell mindenféle meglepetésre, egyébként igazad van. Szerintem a KRESZ hibája, hogy nem rendezi egyértelműen a kerékpárút és út kereszteződésének elsőbbségi viszonyait, ami miatt külön táblákra van szükség. Ha értelmesen gondolkozunk, és a valóságos közlekedés tapasztalatait figyelembe véve szeretnénk minnél kevésbé balesetveszélyes szabályokat alkotni, akkor a kerékpárútnak minden esetben alárendeltnek kellene lennie, a korábban írt okok miatt. Egyébként az általam ismert minden ilyen kereszteződésben az autósoknak van elsőbbsége, a kerékpárosoknak pedig táblája, ami szerint a gyakorlatban is azt az elvet alkalmazzák, hogy a kerékpárút az alárendelt, már csak a KRESZ-ben kéne egyértelművé tenni a dolgot.
kispista2 2009.08.13. 21:16:42
A jelen helyzetben a közút kezelőjét is le lehetne meszelni.
@Huf: A kerékpárosok kerékpársávot és nem a járdából leválasztott utat szeretnének, mert a sáv sokkal biztonságosabb, mivel az autós látja a kerékpárost. Bp-en az összes halálos kerékpárbaleset az utóbbi időben a kerékpárjárdák használatából adódott, ahol a kanyarodó gépjármű figyelmetlenségből nem adta meg az elsőbbséget. De a begyöpösödött tervezők és politikusok csak azért is kerékpárjárdákat terveznek.
A jó megoldásra példa az Alkotmány út, ahol az út áteresztőképessége sem csökkent, de a kerékpársáv is biztonságos.
...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.08.14. 07:29:27
Bocs, de ekkora hülyeséget már régen olvastam...:)
Perillustris 2009.08.14. 13:39:52
Nem nyerne. Az adott pillanatban érvényben lévő jelzések irányadók.
Perillustris 2009.08.14. 13:42:13
Perillustris 2009.08.14. 13:53:31
Ezen azért még agyalj kicsit!
"Hogy megoldást is adjak: KRESZ-ben a kerékpárutat a földúttal tenném elsőbbségi szempontból egyenrangúvá. Innetől egyértelmű lenne a helyzet táblák nélkül is."
Gondolom nem kerékpározol. Én meg bevezetném lakott területen belül a 20km/h-s sebességhatárt a gépjárműveknek. Így jó?
Szar a megoldási javaslatod.
Perillustris 2009.08.14. 14:24:50
pt_tomi 2009.08.14. 16:53:52
az addig ok hogy megbüntetik, mert tényleg az éppen aktuális forgalmi rend a mindekori mérvadó.
De azért nehogymár! Olyat már láttam, hogy utcák kereszteződésénél SZEMBE irányoknál különböző. De bakker ez egy bringaút! Mi értelme van egy oldalon táblának, ha kétirányú lehet rajta a forgalom, ráadásul a kocsik is kétirányba mennek...
Mert ha teszem azt az autóknak valamelyik irányba EGYIRÁNYÚ lenne, AKKOR DE CSAK AKKOR elég lehet egy oldalra a bringásnak a tábla. Például a kép szerint csak jobbról jöhet autós, akkor jó a jelenlegi helyzet, de kétirányú az autó forgalom!!
Perillustris 2009.08.14. 17:11:12
Integrált Szerverterror 2009.08.14. 18:35:08
Integrált Szerverterror 2009.08.14. 18:36:07
gmower (törölt) 2009.08.14. 20:34:39
Olvasd el kérlek mégegyszer a kommentjeimet, hátha megérted miről írtam. Nem azért gondolom, hogy ilyen jellegű kereszteződésnél (nem mindenhol, hanem a pontosan ilyen kereszteződéseknél) az autósnak kéne alapból elsőbbsége legyen, mert a cangás ráér, hanem mert úgy sokkal biztonságosabb. Valószínűleg a vonatnak sem véletlenül van abszolút elsőbbsége minden mással szemben...
@Perillustris:
"Ezen azért még agyalj kicsit!"
Agyaltam, olvasd újra. Két út van, amelyeknek csak kétfajta viszonya lehet egymáshoz: valamelyik alárendelt, vagy egyenrangúak. Mivel itt van egy tábla, ezzel a kérdés egyértelműen el is dőlt.
"Gondolom nem kerékpározol. Én meg bevezetném lakott területen belül a 20km/h-s sebességhatárt a gépjárműveknek. Így jó?
Szar a megoldási javaslatod."
Én a szar megoldási javaslatomhoz azért elég logikus, és józan paraszti ésszel belátható balesetmegelőzési érveket is adagoltam, de a tied biztos jobb...
Régebben rengeteget kerékpároztam, mióta Pesten élek, az egyetem alatt még tekergettem, amióta dolgozok, és családom van, már csak autózom (bár tavaly nyáron még volt egy fellángolásom munkábajáráshoz). Én nem vagyok olyan pihent, mint egyesek, hogy néhány éves gyerekeket képesek az autók között vinni a bringán...
"Nincs nana. Ha egy (mellék)utca macisajtja kidől-eltűnik, akkor a kereszteződésre a jobbkéz-szabály lesz irányadó."
Azért ez sem teljesen igaz. Ha megyek valami kis egyirányú mellékutcában, és mondjuk a Nagykörútra akarok jobbra kifordulni, a kis elsőbbségadás táblácskámat meg valami részeg kidöntötte az éjjeli buli után, akkor már csapódok is ki nagy gázzal, mert szerintem jobbkezes? Ugyanmár... A közlekedés nem így működik, attól hogy valami tábla eltűnt, a legtöbb kereszteződésnél egyértelműek az alá/felé rendelt viszonyok. Pont ezért nem tartanám jó ötletnek, ha az ilyen jellegű út/kerékpárút kereszteződésnél előfordulhatna jobbkezezés, mivel az autósok sosem tekintenének egyenrangúként a kerékpárútra, emiatt eszükbe sem jutna jobbra figyelni, és már kész is a baleset. Ennél jobban már nem tudom elmagyarázni a dolgot.
Perillustris 2009.08.14. 21:16:14
Nem, te a könnyebb utat választod: ahelyett, hogy a gépjárművezetők agyába döngölnéd bele, hogy meg kell állni, a bringást kényszerítenéd alárendelt helyzetbe.
Nem ez viszi előbbre a világot.
Vajon hogyan változna a sofőrök hozzáállása, ha a kerékpárok helyett kamion is jöhetne? Ugye nem kérdés?
Egyébként ebben minden benne van: autozz.blog.hu/2009/08/13/a_kresz_minden_baj_forrasa/fullcommentlist/1#c6767633
Pontosan ezért (is) használhatatlan lakott területen belül a szeparált bringaút.
Perillustris 2009.08.14. 21:19:08
Csak akkor ne csodálkozzon, főleg ne dudálgasson senki, ha a haladni kívánó bicajosok nem használják.
gmower (törölt) 2009.08.14. 23:36:42
"Nem, te a könnyebb utat választod: ahelyett, hogy a gépjárművezetők agyába döngölnéd bele, hogy meg kell állni, a bringást kényszerítenéd alárendelt helyzetbe.
Nem ez viszi előbbre a világot."
Ha a gépjárművezetőnek lenne elsőbbségadás kötelező táblája, meg is állna. Az egy másik helyzet, itt nem arról van szó. És szerintem igenis a minnél kevesebb konfliktushelyzetet előidéző szabályozás az ami előreviszi a világot. És ebben az esetben, amikor egy járdának tűnő kerékpárút keresztez utat merőlegesen, az a biztonságosabb, ha a bringás rá van kényszeritve, hogy lassítson.
"Vajon hogyan változna a sofőrök hozzáállása, ha a kerékpárok helyett kamion is jöhetne? Ugye nem kérdés?"
Ezek szerint még mindig nem érted miről beszélek. Pont az a probléma, hogy egy ilyen kereszteződés nem kereszteződésnek néz ki (nézd meg jobban azt a fotót!), ha szép lassan megkopik a felfestés (márpedig ebben az országban gyorsan kopnak), az égvilágon semmi nem fog az autóvezetők számára arra utalni, hogy egy kereszteződés következik, ahol esetleg jobbkezezni kell. Ahol kamion jöhet, az tényleg úgy is néz ki, ott nincs kérdés, de ez nem olyan, én nem nézném kereszteződésnek, az tuti.
Az általad linkelt kommentben tényleg minden benne van, a kedvenc részem:
"a kerékpáros, mint már írtam, jóval gyorsabban érkezik mint a gyalogos, ezzel kevesebb észlelési lehetőséget biztosít, ráadásul - természetesen - lassítani sem fog; (miért tenné amikor elsőbbsége van?), meg különben sem jellemző rájuk a fokozott óvatosság, figyelem, körültekintés, stb. Budapesten (akinek nem inge, ne vegye magára!)"
Ez a fő probléma, ami miatt semmiképp nem adnék a bringásoknak semmiféle plussz elsőbbségi jogot.
"Csak akkor ne csodálkozzon, főleg ne dudálgasson senki, ha a haladni kívánó bicajosok nem használják."
A bringásokra nem azért dudálnak, ezt tudhatnád, hanem mert épp leszart egy jobbkezet, piros lámpát, egyirányú utcát, stb. Na meg akkor majd ne csodálkozzon senki, ha a Margit hídon nem 2+1 kerékpársáv, hanem csak kettő lesz, vagy végül egy se, mivel úgyse használják :)
Perillustris 2009.08.14. 23:46:39
Nem plusz: a bringás egyenesen halad, az autós kanyarodik. Egyértelmű helyzet.
"Ha a gépjárművezetőnek lenne elsőbbségadás kötelező táblája, meg is állna."
Aha, persze.
gmower (törölt) 2009.08.15. 00:04:54
"Nem plusz: a bringás egyenesen halad, az autós kanyarodik. Egyértelmű helyzet."
Hát feladom. Ha a bringások mindenképp meg akarnak dögleni, én nem állok az útjukba.
Leírok egy szituációt, gondold át, hátha mond valamit:
Egyiráyú utcák kereszteződése, lakott terület, 50-el lehet menni. Sűrűn beépített, az út szélén végig parkolnak. Én haladok a kereszteződés felé, de mivel minden nap erre járok, pontosan tudom, hogy a másik utca nekem balról-jobbra egyirányú, ezért elsőbbségem van. Mit fogok tenni? Ötvennel átgangolok ész nélkül, vagy annak ellenére, hogy elsőbbségem van le fogok lassítani kb. 20-ra, vagy akár megállni, ha becsusszan valaki, mert nem lát engem a parkoló autóktól?
"Aha, persze. "
Nagyon elenyésző esetben nem adnak elsőbbséget az autósok, ha nem így lenne, ekkora forgalomnál másodpercenként lennének balesetek.
ColT · http://kilatas.great-site.net 2009.08.15. 11:17:47
Sajnos nagyon sokszor túlbonyolított a KRESZ, az igaz, lehetne egyszerűsíteni + ésszerűsíteni rajta...de addig azt kell betartani ami van :(
@gmower: Nekem erre oktatóm (jó 10 éve :) )azt mondta hogy "Tök mindegy, ha neked van elsőbbséged, akkor is lassíts ilyen hülye helyeken, meg tekergesd a fejed, mert sosem tudhatod hogy mikor jön valami baromállat".
Teszem hozzá : vagy mikor takarja el egy szép fa az elsőbbségadás kötelező táblát! Tanuló koromban csak oltás járt érte, de élesben az is egy veszélyes eset.
Steerio 2009.08.15. 16:14:32
"Nagyon elenyésző esetben nem adnak elsőbbséget az autósok, ha nem így lenne, ekkora forgalomnál másodpercenként lennének balesetek."
A Hegedűs és Radnóti utcák sarkánál lakom, hetente 2-3 elsőbbséget meg nem adós baleset van. Mindezt úgy, hogy van felfestés és macisajt a Radnótin, a Hegedűs főútvonal, és ráadásul a forgalom jobbról érkezik rajta, tehát minden létező szabály szerint elsőbbséget kéne adni neki. Nem szoktak. Mindig meglep, hogy mennyire.
Elbeszéltek egymás mellett, Perill javaslata is az, hogy ne legyenek ilyen kereszteződések: ne legyenek városban elkülönített kerékpárutak egyáltalán.
Azt viszont, hogy a biciklistől minden elsőbbséget vegyünk el, baromságnak tartom. Miért szopatnád még külön azt, aki nem veszi el előled a parkolóhelyet, nem áll előtted a dugóban és nem mérgezi meg a gyerekeidet? Hogy visszaváltson mondjuk autóra?
Steerio 2009.08.15. 16:19:02
"A bringásokra nem azért dudálnak, ezt tudhatnád, hanem mert épp leszart egy jobbkezet, piros lámpát, egyirányú utcát, stb. Na meg akkor majd ne csodálkozzon senki, ha a Margit hídon nem 2+1 kerékpársáv, hanem csak kettő lesz, vagy végül egy se, mivel úgyse használják :)"
Bringásokra bármiért dudálnak. Én szabályosan közlekedem, és mégis megkapom, legtöbbször olyankor, amikor az úton haladok járdából leválasztott "kerékpárút" mellett.
A Margit hídon pedig nem kerékpársáv lesz, hanem ilyen. Kizárólag az északi járdán. Ha tehát Budáról Pestre megyek majd, át kell bumliznom a másik oldalra, majd a híd után vissza. Röhejes. Nyilván az úton fogok menni, ahogy eddig, és kapom majd a dudálásokat meg a centizéseket.
Mi, bringások pontosan emiatt rühelltük, amikor "megkaptuk" a híd északi külső sávját, egy rémálom volt Budáról Pestre menni, mert rengeteg szakértő dudált meg centizett, a másik oldalra mutogatva. Ők vajon mit gondoltak, onnan hogyan mennék tovább egyenesen, miután a "sáv" kidobott a Jászaira *forgalommal szembe*?
Dudálni egyébként csak vészhelyzetben szabad.
Steerio 2009.08.15. 16:21:32
Adott közlekedési morált tekintve tökigaza volt, hasznos tanácsot adott, de ne akarjuk ezt kőbe vésni és konzerválni szabályként. Akkor az egész KRESZ lehetne annyi, hogy "erősebb kutya b.."
Perillustris 2009.08.15. 17:41:46
Szóval lelassítunk mi is, de ahogy neked sem tesznek ki macisajtot, nekünk se tegyenek ki, mert nem ez a közlekedésbiztonság növelésének útja, bár kétségkívül a legegyszerűbb és legolcsóbb.
Mityu Addideapénzt kft LE 2009.08.22. 14:42:41
Pedig csak végig kell gondolni: szintbeli kereszteződés, "fejtem visszafelé"... szabályok, felfestés, tábla, lámpa, rendőr.
Amúgy független jármű típusától/helytől mikor hol nem kapod meg az elsőbbséget.