Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Minden út bringaút? Mindenkinek?

2009.07.25. 12:36 :: SilentSound

Rengeteg motoros sztorink volt már idén amióta kitavaszodott, a motorizálatlan kétkerekűekről viszont valahogy kevesebb szó esett, pedig Bandi is a megmondhatója, hogy velük kapcsolatban is történnek mindenféle kalandok. Azt tudjuk, hogy nagyon sok helyen nem túl jó minőségűek a kerékpárutak ott is ahol vannak és ilyen helyeken aki haladni is akar, az az autók közé kényszerül. De amikor egy bringás gyökkettővel kerekezik egy forgalmas úton, ahol amúgy is szűkek a sávok, az már erősen megkérdőjelezhető.

Ma olyan 14.30 körül történt az eset és miután nem először tapasztalok ehhez hasonlót, gondoltam megosztom Veletek. Teréz körút, viszonylag közepes forgalom. Belső sávban megyek, előttem egy biciklis.

Lassan megy, megelőzni szinte lehetetlen feladat, mert ugye jó magyar mentalitás szerint az embert nem engedik be a külső sávba. Gondoltam egy idő után, majd csak észreveszi, hogy vannak mögötte kocsik, ugyanis pár perc alatt nem is kevés gyűlt fel mögötte, és talán lehúzódik, vagy ne adj isten felmegy a járdára, hogy elengedjen, minket, engem.

Nem tette, pedig lehetősége lett volna rá, már csak azért is, mert egy idő után a Margithídra értünk, ahol a járdát jó pár biciklis használja közlekedés céljából. Emberünk volt a ritka kivételek egyike. Megunva a mögötte való cammogást rádudáltam, hogy ugyan húzódjon már le és engedjen el, mire fogta magát és még beljebb ment, így aztán még inkább lehetetlenné téve a kikerülését, egyben jelezve, hogy csinálhatok bármit, ez az Ő sávja.

Egy idő után persze meglehetett előzni, de addigra már hosszabb sor torlódott fel mögötte. Az eset kapcsán a következő dolgok jutottak eszembe. Miért gondolja szinte minden biciklis, hogy övé az úttest, nem pedig az autósoké? Ennyire nehéz megérteni, hogy az utakon a kocsiknak igenis joguk van a gyorsabb haladáshoz?

Ha már valaki a belvárosban biciklizik, akkor miért nem a járdát használja vagy ne adj isten a bicikli utakat? Egyáltalán, miért kell az autósokat szándékosan akadályozni?

425 komment

Címkék: budapest közlekedés autó hülye kerékpár

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

CApa (törölt) 2009.07.25. 22:53:55

Na, csak hogy szítsam még a hangulatot. Itt lakom a belvárosban, mindjárt este 11, megnéztem az első tíz kerékpárost: 10-ből 7-nek semmilyen világítása nem volt, 2-nek a hátizsákja oldalába beakadhatott egy szentjánosbogár, 1 rendben volt, elől hátul nagy fényerejű lámpával. És mind a tíz gondolkodás nélkül átment a piros lámpánál.
És amikor jöttem hazafelé a Lágymányosi hídon keresztül, azon is jött kivilágítatlan kerékpáros, majdnem el is csaptam. Ott amúgy tilos, és jóminőségű kerékpárút is van rajta.
Kisebb arcot, bringások!

kivilágítatlan fekete kerékpár 2009.07.25. 23:04:47

@CApa: Hűha, biztos késő van, de nem tudlak követni. Azért, mert egyes kerékpárosok éjjel nem világítják ki magukat, átmennek a tiloson, sőt, olyan helyen közlekednek, ahol tilos, minden kerékpáros fogja be?

Egyébként nem is értem ezt az éles szétválasztást, szerintem az ember hol kerékpáros, hol autós (már ha éppen nem gyalogos/BKV-s) -- ha személyesen nem is használja mindkét lehetőséget, hát tudja, hogy vannak rokonai, barátai, kollégái, akik igen. Tehát a másik nem egy idegan, amelyet el kell pusztítani, mielőtt az pusztítaná el őt.

Egy ismerősöm azt mondta a gyerekének, hogy addig ne is álmodjon jogsiról, amíg nem tanul meg rendesen biciklizni. (Ő maga egyáltalán nem nagy kerékpáros.) Szerintem kb. ez lenne az alap.

aachi2 2009.07.25. 23:18:32

@CApa: engem már többször majdnem elbasztak a zebrán, úgyhogy kisebb arcot autósok... :D

jónévez 2009.07.25. 23:24:45

@kivilágítatlan fekete kerékpár: Valószínűleg igazad is van, mert bár valóban úgy látjuk, hogy nincsenek kivilágítva, hogy átmennek a piroson, de ez azért lehet, mert a (szerintem is) többséget, aki világít, aki igyekszik szabályosan közlekedni, azt a következő percben el is felejtjük, mert miért is emlékeznénk rá?
Azokat, akik nem zavarnak, elfelejtjük, akiktől megijedünk (pl. sötétben előttünk termő "feketeruhás kerékpáros"), arra sokáig emlékszünk.

A posztoló pedig szerintem sem túl okos ember, elhiszem, hogy abban a percben zavaró egy lassan haladó jármű, amikor éppen ő halad mögötte, de a közlekedés már csak ilyen, vannak biciklik, vannak traktorok, vannak teherautók, akinek ez akkora gond, hogy nem tud vele mit kezdeni, az ne autózzon.
Vagy az ő kedvéért a busz is menjen a járdán, mert csak 30-al megy át a Margit-hídon?

nanogyo 2009.07.25. 23:31:51

@kivilágítatlan fekete kerékpár: Na, azért most te is lementél kutyába, nem kéne demagógnak lenni szerintem. :) Sehova sem vezet, ha a biciklisek az autókat számolják és vica verza, hogy hányan követnek el micsodát. Biztosan van olyan szakasz, amikor 10-ből 10 elkaszálható. Mondjuk az egy kérdés, hogy ha egy bicajos hibázik, akkor az lehet, h az utolsó elkövetett hibája - ezt sztem nem mérik fel. Öntudat az van - és nem teszem fel a ma már sokszor feltett kérdésemet: bakker, ha öntudatod van, akkor halhatatlan is vagy? Ha igazad van, akkor halhatatlan is vagy? Vagy ez nem számít? Szerintem inkább menj haza te is esténként meg mindenki más is menjen haza esténként, akár igaza volt egy szituációban, akár nem. Akár fogja be, akár nem.

nanogyo 2009.07.25. 23:36:09

@aachi2: Bocs, te most gyalogosként vagy biciklisként beszélsz?

DKNY_girl 2009.07.25. 23:37:20

Sracok, menjen mindenki pihenni, vagy alljon be a tobbi 4 mai automoso melle, hutsetek le magatokat, kevesebb indulatot :)

kispista2 2009.07.25. 23:41:11

@wiseguy: A bicikliút használata már sok kerékpáros életébe került olyan gépjárművezetők miatt, akik nem ismerték a kreszt.

@Utcamacska: Tudjuk, a belváros az autósoké, kár hogy 5x annyian akarnak bejönni, mint amennyien elférnek. De az autósok soha nem tartják fel egymást, csak és kizárólag a biciklisek!

aachi2 2009.07.25. 23:41:20

@nanogyo: miért, ennek függvényében alakul a válaszod? ...

nanogyo 2009.07.25. 23:47:28

@aachi2: Nem, ennek fügvényében tudom értelmezni, amit írtál. Nem válaszolni akarok rá.

jónévez 2009.07.25. 23:49:07

@aachi2: Alakulhat ennek függvényében, mert azért a zebrán nem kéne biciklizni. :)
(tényleg veszélyes, mert nem egy viszonylag gyors járműre, hanem gyalogosra számítunk)

nanogyo 2009.07.26. 00:01:41

@jónévez: Mondjuk ez éppen igaz lehet. :) Persze ahol a bicikliút a járdán halad (Lásd pl. Bajcsy-Zsilinszky út), ott végülis a bicajosok szintén a zebrán haladnak át (szigorúan csak zöld esetén, ugyebár), nyilván normális módon és nem a gyaloglábúak között szlalomozva, hanem baloldalt mellettük (ugye). Persze az Alkotmány utcai kereszteződés az egy külön történet, láttam ott már olyat, hogy a kétkerekű simán oldalba kapta a négykerekűt, B oszlop UTÁN!!! Na ez nyilván kivétel és különben is Darwin-díjas.

Amit mondani akartam: régebbi közlekedési kultúrával rendelkező országokban, jelesül pl. Dániában a bicajosok a zebrával párhuzamosan haladnak át zöld esetén és nézik a kanyarodó autókat is, mert tisztában vannak azzal, h számukra is létezik a féktáv. Valamiért még le is lassítanak a kereszteződés előtt.
Nemtom, méééééér... Az útminőség nem indokolja... Akkor meg mi más...?

jónévez 2009.07.26. 00:20:12

@nanogyo: Hát, elég hülyén alakították ki azokat a kerékpárutakat, amelyek zebrában végződnek, ott nem is csodálom, ha nem szállnak le. Szabálytalan ugyan, de őket tévesztették meg leginkább.

Az, amikor a kanyarodó autók miatt (azoktól való félelmében, vagy hogy is mondjam) Dániában is fékezni kényszerül a biciklista, azért azt is jelenti, hogy a nagy duma ellenére (bezzeg nyugaton...) ott sincs annyira nagy rend.
Ezt nehogy valaki úgy vegye, én ezt tartom a rendbelévő dolognak. Az sem ott, sem itt nincs jól, ha a kerékpárúton egyenesen haladó bringásnak kell külön meggyőződnie, hogy tényleg mehet-e, úgy, hogy ezért még lassítania is kell.

nanogyo 2009.07.26. 00:57:07

@jónévez: Várj egy kicsit: én nem mondtam, hogy szálljanak le. Szeritem is hülyén lett kialakítva gyakorlatilag az összes kerékpárút - legalábbis, amiket ismerek. De vajon hogyan is lehetne megoldani a dolgot, ha egyszer szabályos az, hogy a gyalogosnak zöld van, a vele párhuzamosan haladó autóknak zöld van, ebből következően a cangások + gyalogosok mellől jobbra kis ívben kanyarodó autóknak is zöld van. Persze a zebrán haladóknak elsőbbségük van a kanyarodóval szemben - tiszta sor. És akkor most jön az, hogy hol is halad a kerékpáros??? 30-40-nel???

Egy szóval sem mondtam, h Dániában fékezni kényszerül a biciklista. Nem kényszerül - esze van. És tekintettel van a többi közlekedőre is. Ezt hívják úgy, hogy kultúra. Igen, ezt el kell magyarázni idehaza, sajnos. Ennyit a rendről, ami arrafele van. :)
És dehogynem: MINDENKINEK meg kell győződnie arról, hogy tényleg mehet-e. Autónak, motornak, bicajnak, gyalogosnak, kismamának (különösen!!!), nagymaminak - mindenkinek!!! Elemi kötelessége! És nem csak menni, mint barom, neki jogai vannak, a többiek meg tiszteljék. Én még úgy tanultam az iskolában, hogy az úttestre körültekintés után lépünk le. Meg KELL győződnünk arról, hogy biztonságosan át tudunk-e menni és csak ezután letenni becses kis lábikónkat. És azt gondolom, ez így helyes. Eszembe nem jutna mereven előreszegezett tekintettel leugrani az úttestre. És ha a gyerekeimnek is azt tanítom, hogy nem arra kell várni, hogy mások figyeljenek helyettük. Asszem ezt hívják úgy, hogy felelősségtudat? Nem?
Vagy ez elavult fogalom?

Perillustris 2009.07.26. 01:52:39

@balage28: "Láttál már (...)
Autót a járdán ?

ugye hogy nem.."

ROTFL

Bármely nap tízezret mutatok neked, de te 20 forintot fizetsz nekem darabjáért.

Perillustris 2009.07.26. 02:12:56

@wiseguy: "egyiknek sem lehet elmagyarázni, hogy a biciklút azért van, hogy a szánalmas életét megvédje, a barom autóstól"

Aha. kerekparosbalesetek.freeblog.hu/tags/jobbhorog/

dmm 2009.07.26. 02:14:12

húh de messzire jut el egy post. eleinte arról volt szó, hogy mennyire szemét az a bringás, aki nem kenődik fel valamilyen egyéb álló járműre csak azért, hogy egy autó tovább mehessen. most meg már hol tartunk, vagy inkább tartotok.

dmm 2009.07.26. 02:21:23

na, a web ördöge lefejezte a mondanivalót. szóval: soha nem fogom megérteni a vérbeli autóst, mivel alapjáraton nem arra nevelték, hogy a városi utak/utcák/csapások hercege legyen. megvalósítani érzi magát a 100 lóerővel, ez meg már orvosi kérdés. összebarmolja a várost, de ott van a 100 lóerő előny. üzenem neki, hogy van egy autóm, 150 lóerős, a bringámat ellopták, de mégis előbb veszek másik kerékpárt, mintsem a 150 LE-t használnám!

ineralisi · http://degzfigyelo.blog.hu 2009.07.26. 07:29:34

@jónévez: @jónévez: Finnországban nem lassítasz, csak ha piros lámpát kapsz, sőt a zebrán is csukott szemmel, elengedett kézzel mész át (ha lámpa van az úgy is csipog, vagy prüntyög, vagy akármi). Amint a lábad érinti az úttestet az autó megáll. Jégen is. Ez nem bezzeg nyugat, ez egy normális közösség, ami keveset vett át a cigányok nincs-igazam-de-majd-kiabálva-mondom és az udvariasság-a-gyengeség-jele mentalitásából.. Nem félsz a kanyarodó autótól, mert eszébe nem jut, nem mer úgy átmenni a zebrán/bicikliúton, h annak a közelében ember van. Nincs ilyen "átcsorgok", vagy hasonló félszabálytalan manőver. Ha ezt csinálod, és neked dönget egy biciklis, hát, rábasztál, de csúnyán: jön a rendőr, jön a mentő, valszeg ment az ótód, mert nem fogod tudni kifizetni amit ezért kapsz: nyolcféle bírságot, az áldozat kezelésének költségeit, új biciklit neki, a pszichológusát, mert rettegni fog egy életen át, fóbiái lesznek, nem tud munkába járni, stb, stb, stb. Mindezért TE voltál a HIBÁS és FELELŐS.. (mellesleg a busz úgy indul a megállóból, h kiteszi az indexet és elindul, mert mindig minden körülmények között elsőbbsége van, csak azt kell vizsgálni, indexelt-e) Ilyen körülmények között elég gyorsan megtanulja az ember az un. defenzív vezetési stílust. Nálunk kicsit úgy van, h a modern világban csöppet kezdő arcok azt képzelik, megveszik az ótót, drága ótót, csillogót, bele a plüssállatot meg a csipketeríjtőt, műkörmös macát, aszt ezzel jegyet váltottak a felsőbbrendű emberek klubjába. Képtelenek felfogni, h ezzel elsősorban felelősséget vettek maguknak. A magyar autós mentalitása sajna még a lovaskocsik idejéből való, ami nem is lenne baj, ha a magyar autóipar termékeit használnák. Ám sajnos nagy teljesítményű külföldi autókhoz is hozzájutnak.. A gépjármű tulajdonosok kötelessége megtéríteni az okozott környezetterhelést és mivel az autó veszélyes üzem, kötelesek fokozott figyelemmel, nagyobb felelősséggel, nagyobb körültekintéssel közlekedni. A magyarországi közlekedés akkor lesz majd rendben, ha ez legalább a közlekedésrendészet dolgozói számára világos lesz. Húsz év alatt nem lett, szal nem kell túl gyors folyamatra számítani. Mondjuk az is igaz, h ami nálunk főútvonal, az Finnországban egy sáv, bár az olyan minőségű útburkolatra azt hiszem leginkább a földút megjelölést használnák..

Húzzunk bele! 2009.07.26. 07:34:17

Belső sáv? Teréztől a Margit hídig? Cirka 1 km.
És addig gyök kettővel követted a biciklist?
Ha ez igaz én vagyok Micimackó!

A Tyne folyó déli partja 2009.07.26. 10:15:09

nem olvastam el az összes kommentet, de két dolog szúrja a szemem. miért nem használja a biciklis a járdát. Azért, mert ott tudtommal TILOS biciklivel közlekedni (bár én is szoktam néha), azonkívül, igen, a gyalogosoktól nem lehet. és a bicikliúton se, ahol van két sáv, egy gyalogosnak, egy biciklisnek, de ez a gyalogosokat a legkevésbé se szokta érdekelni, elfoglalja mindkét sávot, úgy,h. egy biciklis véletlenül se férjen el mellette...főleg nem a saját sávjában. és ne jöjjön senki azzal,h. az úttesten ugyanígy vannak az autósok a biciklivel, az ugyanis nem szokott az autók előtt menni, hanem lehúzódva a szélén, a gyalogos viszont megy mindenfele, széltében-hosszában, nem libasorban, mint a biciklis.

A Tyne folyó déli partja 2009.07.26. 10:21:01

@Utcamacska: ezzal az a baj,h. nem mindenki csak szórakozásra használja a biciklit, hanem egész egyszerűen közlekedésre. márpedig, ha el akarsz jutni A pontból B pontba, nem biztos, h. végig lesz bicikliút, vagy kisforgalmú...és pl. aki munkába járásra használja, vagy boltba, az is a lehető leghamarabb akar célhoz érni, és nem fog kilométereket kerülni csak azért, mert arra alakították ki a kirándulóknak a bicikliutat.

A Tyne folyó déli partja 2009.07.26. 10:29:56

@DKNY_girl: pontosan. amúgy, a biciklizéssel az a baj (bár én is azzal járok, igaz, már nem itthon), hogy azt nagyjából se az autós, se a gyalogos nem veszi figyelembe...de a propaganda azért megy.
külföldön jártam egyszer úgy, hogy sétáltunk a ránkbízott autistákkal, és egyszercsak jött egy bicajos, és határozott hangon ránkszólt,h. elnézést, de térjünk ki előre, mert ez a bicikliút. és teljesen igaza volt, ott vlt mellette a gyalogossáv, szégyelltem is magam, h. a bicikliúton kavargok, mikor tökéletesen tisztában vagyok azzal,h. milyen idegesítő,ha nem tudom használni a nekem kijelölt utat, mert a gyalogos leszarja.

A Tyne folyó déli partja 2009.07.26. 10:31:45

az a baj (bár én is azzal járok, igaz, már nem itthon), hogy azt nagyjából se az autós, se a gyalogos nem veszi figyelembe...de a propaganda azért megy.
külföldön jártam egyszer úgy, hogy sétáltunk a ránkbízott autistákkal, és egyszercsak jött egy bicajos, és határozott hangon ránkszólt,h. elnézést, de térjünk ki előre, mert ez a bicikliút. és teljesen igaza volt, ott vlt mellette a gyalogossáv, szégyelltem is magam, h. a bicikliúton kavargok, mikor tökéletesen tisztában vagyok azzal,h. milyen idegesítő,ha nem tudom használni a nekem kijelölt utat, mert a gyalogos leszarja.

A Tyne folyó déli partja 2009.07.26. 11:06:37

na, remek, folyton azt írta ki,h. nem ment el a hozzászólás...

jónévez 2009.07.26. 12:47:46

@nanogyo: Dehogyis elavult fogalom, csak azok állítják, akik nem úgy tesznek.
Egyébként inkább úgy látom, egyről beszélünk mi, csak más szavakkal.
A kerékpárról zebránál leszállást persze, hogy nem te, én mondtam, és ezt javítottam azzal, hogy ha rá vannak vezetve (és ezzel becsapva), akkor nem csodálom, ha ezt nem tartják be. Hiába kötelező egyrészről, ha másrészről a forgalomszervezés hibája miatt hipp-hopp rákerülhetnek.
Még azt is hihetik ilyenkor: megváltozott a szabály, mert (elvileg) felkészült szakemberek tervezték ezt így meg...

A Tyne folyó déli partja 2009.07.26. 12:51:12

@Napkutya: jelentem, ez Angliában is így van. ahol most lakom, tele van bicikliúttal, csakhogy azok se jobbak, mint az itthoniak. Sehova se vezet, nem kezdődik sehol, egyszer csak megjelenik a járda közepén egy bicikliút tábla. (de hogy az vajon miben nyilvánult meg előtte-utána, h. az bicikliút? ugyanis padkában kezdődik és végződik persze).esetleg felfestenek egy csíkot, meg egy biciklit az úttest szélére (az olyan úttestére, amin amúgy két autó alig fér el egymás mellett). vagy azt is nagyon szeretem, amikor a buszsáv egyben a biciklisáv is, tök jó dolog, mikor elhúz melletted egy dög nagy busz. esetleg beáll a megállóba...A hepehupás bicikliutakról nem is beszélve, ahol előzőleg laktam, egy ilyen lakópark-szerűségnél ott volt a sétálóút meg a bicajút egymás mellett. nos, a bicikliút tele volt bukkanókkal (amúgy, a Veszprém-Almádi közti út Szentkirályszabadján lévő része is olyan), totál rongálja a biciklit a bicikliút.
viszont tény, h. az autósok kicsit mintha jobban figyelnének a biciklisre.
ja, de még egy. hogy miért megy a bicikliút mellett. azért, mert történhetett olyan, mint velem is,h. kijöttem valahonnan, ahol nem volt, és igen, ott volt az út mellett párhuzamosan a bicikiút, csak éppen egy szép kis domb alján, korláttal leválasztva. szóval, kénytelen voltam egy ideig az úttesten menni, bizony, párhuzamosan a bicikliúttal, míg el nem értem egy leágazást, valami helyet, ahol rá is tudtam fordulni...ugyanis a bicikliút az elég ritkán egy összefüggő valami, ha az ember közlekedni akar, és nem csak kirándulni,h. ok, akkor az útvonalam az az X. számú bicikliút lesz oda, meg vissza.

jónévez 2009.07.26. 12:58:41

@Perillustris: Asszem, meg is gazdagodnál egy nap alatt. :)
Bár szerintem ő a járdán hosszában közlekedő autóra gondolt, de hát azt is látni néha, mondván: "kinek fáj az, ha két métert rajta megyek a kapuig, csak nem kerülök egy egész tömböt!"

ex-dr. vuk 2009.07.26. 17:28:23

Kedves posztiro. Az ugye megvan, hogy a jardan TILOS kerekparozni. Na ezert nem megy fel a jardara. Tenykerdes, hogy a belso savban is tilos kerekparozni, a kulso savban viszont minden tovabbi nelkul szabad. Az, hogy ezzel "akadalyozzza" az autosokat a gyors haladasban mar az autosok gondja (pont mint egy traktor az orszaguton - szabad kozlekednie, ha tabla nem tiltja, az autosok pedig oldjak meg).
Az autosnak valoban "joga" van gyorsabban menni - ha tud. :)

puffancs 2009.07.26. 18:04:06

miert ment volna fel a jardara? a jarda a gyalogosoke.

az uttest az a bringasoke IS. ha elotted a bringas lassan halad ,mert ugy erzi biztonsagosnak, akkor baratom te is lassan fogsz haladni, vagy ha eljon magyarorszagon vegre a rendes karpotlasok idoszaka, akkor ha valakinek akar egy nyakfajast okozol (aminek ugye nem lehet az ellenkezojet bizonyitani), akkor jo sokat fogsz fizetni!
es meg is erdemled majd


egy bringas-autos ;)

Éhesló 2009.07.26. 19:04:22

@es2300: eltévesztetted, a tiedet szappanozta, az meg nekem nem jön be....

Éhesló 2009.07.26. 19:14:00

@DKNY_girl: Azért törik le a tükröt, sértik meg a kasznit mert jobbról előznek, vagy a sávjában szabályosan álló kocsik között evickélnek előre, hogy ismét feltarthassanak pártucat járművet, ha zöldre vált a lámpa.
Parkolni meg drága pénzért ott szoktam, ahol hely van, többnyire szabályosan, mert nem szívesen hizlalom a sünök kasszáját.
Arról pedig, hogy adtok-e bringásként elsőbbséget és mit keretek a járdákon, zebrákon kerekezve és mitől gondoljátok, hogy rátok a szabályok nem vonatkoznak, miért ne írhatnék?
Mert nincs a seggeteken rendszám és nem tudjuk az ámokfutásotokat megörökíteni? Mert a sünök számára kerékpáros szabálysértések nem léteznek, dacára az utcákon tapasztalható anarchiának?
Donorjelöltek vagytok mind, a ciki csak az, hogy miközben átgázolnak rajtatok mások életét és javait is tönkreteszitek.
Sebaj, a veséteket várják valahol!

Húzzunk bele! 2009.07.26. 19:31:31

@Éhesló: Ha majd meglátlak te már nem fogsz, mert tükröd letöröm, seggfej.

Éhesló 2009.07.26. 21:31:58

Szívesen találkozok veled nagymenő, vigyázz a kerekeidre. A szádat meg mosd ki szappannal, ha már jó anyád nem tanított meg rendesen viselkedni!

egyszerű robot 2009.07.27. 00:55:20

@Bret: Hidd el többen élnek jól (vagy csak meg) az autóból vagy egész 1xüen csak az autósból, mint gondolnád.

egyszerű robot 2009.07.27. 01:25:04

@pog: "autósok le se szarják, hogy kerékpárosok is vannak a világon" a kerékpárosok ugyan így az autósokat a fő különbség azonban,h míg az autósok sem kresztudorok addig a biciklistáknak (tisztelet a kivételnek) gyakorlatilag 1általán nem ismerik-tartják be a szabályokat. Jó példa erre az esti közlekedés, ahol min. 10ből 7 bringás már eleve el sem indulhatna, mivel műszakilag -világítás teljes v részleges hiánya - nem felel meg az előírásoknak. Ezenkívűl, mint már erről itt volt már szó, az autósok részt vesznek képzésen, vizsgán, orvosi alkalmasságin, a járművük műszaki vizsgán, a tetteikért a rendszám miatt kénytelen kelletlen de mégiscsak kell vállalják a felelőséget, szemben a bringásokkal... Ennyit az egyenlő közlekedési partnerségről. Igen az is igaz, h ezek ellenére az autós a hülye, a bringás meg a korrekt, de az előbb leírtak következtében nagyságrenileg mégsem ez a helyzet. Igen és még az esetlegesen gyengébb képzés, ellenőrzés, felelőségre vonás is több a bringások oldalán említhető 0-nál Az udvariaságról csak pár gondolat, én magam is és láttam már más autóstól is (Mielőtt lehurrognátok, nem mondom, h ez általános, de előfordul), hogy lemondott elsőbbségéről a bringás részére, én pl. még soha nem tapasztaltam ezt fordítva, pedig gyakorlatilag az életem az útakon töltöm, tehát idő lett volna rá...

egyszerű robot 2009.07.27. 01:37:38

@egyszerű robot: Tegnap éjjel dolgoztam, 6 v 7 bringást láttam, ebből 1-nek volt hátsó világítása (nem volt nagyobb egy műszerfal visszajelző lámpánál, de legalább volt) első neki sem, a többinek semmilyen, sem első, sem hátsó, még egy vacak macskaszem sem.

tocibacsi 2009.07.27. 07:46:57

A postban szereplő biciklis szarjon sünt. Eddig ok. Pár dolog elhangzott, amit kommentálnék. Biztos leírták már előttem, de így hétfő reggel lusta vagyok 364 kommentet elolvasni, biztos lesz vele így más is...

Tehát a kresz alapján, ahol van bringaút, ott tilos az úton menni. Illetve fordítva, ahl van, ott kötelező használni. Ez volt a véresszájú autós énem :) Városi közlekedésre sosem használom a bicómat, csakis kényszerből (időszakos karbantartás esetén szerviz - melóhely) a hol szabad bicózni kérdésre a válasz:

Én országútival kerülgwetem a Balcsit. Van körbe bringaút. Maradjunk annyiban, hogy igen nagy %-ban járhatatlan. Alkalmas arra, hogy Marinéni a tanyabájkkal eljusson A-ból B-be, de itt vége. Aki egybe 2-300 km-teker, az nem fogja használni, senki ve várja el. Karom vastag feltüremkedések a platánok kérgeitől, derékszögű, kisívű, beláthatatlan kanyarok, stb. Engem és barátaimat, ismerőseimet is ért már kisebb-nagyobb baleset a bicóúton.

Ezért legtöbb helyen az úton tekerünk. Idén tavasszal baszott meg rendőr először. Illetve csak figyelmeztettek, ami őket illeti, korrektek, rendesek volak. Hamár meg kellett állnunk, szusszantunk egyet, közben beszélgettünk, tényleg rendesek voltak. Azt is lemondtaák, hogy útvonalengedélyt kellene kérnünk, és akkor tekerhetünk az úton.

Pár tucat órányi telefonálgatás és faxolás után kb. 1 hónap alatt sikerült útvonalengedélyt szereznem Somogy- és Veszprém megyére a 7-es és a 71-es útra. Ez a hepined.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.07.27. 10:19:11

@tocibacsi: Elárulok egy titkot: Nem csak a bicikliutak használhatatlanul rossz minőségűek.

tocibacsi 2009.07.27. 10:29:34

@newtehen: köszi :D ha nem mondod... mint láthatod, nem közlekedési eszköznek használom a bicót. a BKVt meg semmire sem. szóval ülök eleget autóban...

tocibacsi 2009.07.27. 10:36:13

@egyszerű robot: jókat írsz, én a hétvégét szegeden tölöttem, megdöbbentett, hogy arányaiban milyen sok a biciklis, a bicikliút, és hogy mindehhez még annyi lámpa se jár, mint itthon. döbbenet. minden biringás öngyilkos akar lenni? nem értem, hogy nem lehet azt felfogni, hogy az, hogy a bringás látja az autót, nem jelenti azt, hogy az autós is látja a bringát. Meg ez a sok 1 ledes villogó... mi a faszt gondolnak ezek? szembejön egy barom refivel, vagy még az sem kell, csak a sima fényszóró kontrasztja... SEMMI nem látszik belőlük. se kukásmellény, se "spéci" mez, nuku macskaszem, nuku lámpa... És ha kimegy egy autós előzni és frontálba kapja a kivilágítatlan bicót?!
Az úthasználat azonos jogához meg még annyit, hogy a szép felsorolásoból az adókat kifelejtetted... mindazonáltal egyetértek a bicósokkal, joguk van ottlenni, persze, de azért mégiscsak... persze tisztelet a kivételnek és akinek nem inge, ne vegye gatyára. de többi gondolkozzon el... na meg aztán 7 láb mélyen lehet érvelni mindenfélével, mint pl. elsőbbsége volt a sövény mögött vezető bicikliúton és egyebek...

tocibacsi 2009.07.27. 10:41:07

@Bret: "Az autósok a többiek zsebéből veszik ki a pénzt nap mint nap. Kisebb arcot."

Mert a bringások aztán kibaszott sokat fizetnek bele az úthálózat fenntartásába. Mennyi is most egy bringa "járműadója"? ja, nulla? Bocs... És a bicót milyen üzemanyag hajtja? annak mennyi a jövedéki adója? ja, nincs?! Bocs...

Maradjunk abban barátom, hogy az autósok nettó befizetők a kasszába, ok? Ha mi szépen kiszállnánk a kocsiból, kurvanagy gabasz lenne itt ám államháztartásilag. okés?

Szóval kisebb arcot...

dmm 2009.07.27. 10:54:44

@tocibacsi: Bretnél az igazság!

Húzzunk bele! 2009.07.27. 11:10:51

@Éhesló: Én is veled, ha már nem kell a tükröd, megetetnélek zabbal meg fűvel mert nagyon kilehetnél már éhezve:-)

tocibacsi 2009.07.27. 11:11:23

@dmm: aha, persze :) Kisebb arcot... :D

Húzzunk bele! 2009.07.27. 11:13:33

@tocibacsi: Még jó, hogy vagytok ti autósok és nekünk egy fabatkát se kell fizetnünk.
Pedig én fizetnék (345 ft/KW.-ként, mint az autósok jövőre, már idén emelt árakkal:-))
Szal évi 60 ft.-ot, azt hiszem ennyit megér.

Perillustris 2009.07.27. 11:14:08

@egyszerű robot: "a kerékpárosok ugyan így az autósokat"

Egy kerékpáros nem teheti meg, hogy leszarja az autóst, mert az egészsége múlik rajta.


"a fő különbség azonban,h míg az autósok sem kresztudorok addig a biciklistáknak (tisztelet a kivételnek) gyakorlatilag 1általán nem ismerik-tartják be a szabályokat"

Nem baj, ha tudod, hogy rengeteg biciklisnek van jogosítványa, igaz, ez valóban nem jelent semmit. Nem jelent semmit, hiszen pont e blog tanúsítja, hogy bár az autót vezetők kis százaléka vezet jogosítvány nélkül, ez az utakon nem látszik. Nem csoda, a mai oktatási rendszer a béka segge alatt van, ezt a szakmai szervezetek is elismerik, s persze a vizsgáztató lefizetése is gyakori.


"Jó példa erre az esti közlekedés, ahol min. 10ből 7 bringás már eleve el sem indulhatna, mivel műszakilag -világítás teljes v részleges hiánya - nem felel meg az előírásoknak."

A világítás problémája valós, de azért én kicsit visszavennék, mert 10-ből 7 autósnak szarul van beállítva a lámpája vagy "félszemű".


"a járművük műszaki vizsgán"

Amelyikre 20-50 ezer forintért el sem kell vinni a kocsit? Amelyiken egy ottani, jó állapotú kocsi kipufogóját mérik be? Te tényleg ennyire szemellenzősen élsz? Szétrohadó vagy szándékosan hangos kipufogójú, abból fekete füstlhőt eregető roncsok tízezrei járják az utakat nap mint nap.


"a tetteikért a rendszám miatt kénytelen kelletlen de mégiscsak kell vállalják a felelőséget, szemben a bringásokkal"

Köcsög minden bringás, aki elhajt, miután véletlenül megrongált egy autót, de ez sem biciklis-, hanem emberfüggő (ld. ismért e blog). Nem beszélve a rengeteg cserbenhagyásról.


"Igen és még az esetlegesen gyengébb képzés, ellenőrzés, felelőségre vonás is több a bringások oldalán említhető 0-nál"

Fő az objektivitás.


"Az udvariaságról csak pár gondolat, én magam is és láttam már más autóstól is (Mielőtt lehurrognátok, nem mondom, h ez általános, de előfordul), hogy lemondott elsőbbségéről a bringás részére, én pl. még soha nem tapasztaltam ezt fordítva, pedig gyakorlatilag az életem az útakon töltöm, tehát idő lett volna rá..."

Velem többször előfordult már, ám az viszont mindennapos, hogy a buszt én engedem ki a megállóból, vagy az autót bekanyarodni a mellékutcába, ha látom, hogy egyébként gond nélkül megteheti, csak - érthetően - nem kockáztat.


A bunkóság és a KRESZ betartása már rég nem járműspecifikus.

Húzzunk bele! 2009.07.27. 11:17:15

@tocibacsi: Bretnek igaza van nem minden a pénz, más környezeti hatásokra is hat.

Perillustris 2009.07.27. 11:18:48

@tocibacsi: "És a bicót milyen üzemanyag hajtja? annak mennyi a jövedéki adója? ja, nincs?! Bocs..."

Te fizetsz a helikoptered után? Ja, nincs? Bocs.

LOL

Perillustris 2009.07.27. 11:20:54

@Húzzunk bele!: Bár 13 éve fizetem az adót minden megkeresett forint után, szívesen emelem a tétet: bedobok még havi 1 eurót havonta.

Húzzunk bele! 2009.07.27. 11:22:15

"Az udvariaságról csak pár gondolat, én magam is és láttam már más autóstól is (Mielőtt lehurrognátok, nem mondom, h ez általános, de előfordul), hogy lemondott elsőbbségéről a bringás részére, én pl. még soha nem tapasztaltam ezt fordítva, pedig gyakorlatilag az életem az útakon töltöm, tehát idő lett volna rá..."

Hja, amikor le se szart és csak elment köszönés nélkül és ezt többször egymás után megteszik, elgondolkozom, miért is vagyok udvarias??? Inkább nem engedem ki, csak a bkv-t, azok még tudnak köszönni.

tocibacsi 2009.07.27. 11:25:03

@Perillustris: "A világítás problémája valós, de azért én kicsit visszavennék, mert 10-ből 7 autósnak szarul van beállítva a lámpája vagy "félszemű"."

Azért egy rosszul beállított fényszóró is világít, és a félszemű autónak van mégegy lámpája. Meg kell értenetek, hogy ez halálos veszély Rátok nézve. Ha nem látnak, meghalsz. Pont. Most ne azt nézzétek, hogy az autósnak is szar a lámpája. Kurvára mind1, mert attólmég észre lehet venni. Nem azért kell a lámpa mert az aszfaltbogárkák szeretik a fényt.

Szemem láttára basztak el egy amúgy szabályosan közlekedő biciklist Füreden. Az utós volt papíron a hunyó, balra kanyarodott, a bicó szemből jött. 1 db LED volt a bicó lámpája, az is pislákolt. Közvilágítás is volt, de fák is voltak a lámpa alatt, árnyék, stb. ÉN SEM láttam a bicót, csak mikor már késő volt, akkor vettem észre én is. Én egyenesen mentem tovább, nem értintett a dolog. Azért persze megálltam, hátha kell segíteni, tanuskodni, de komoly sérülés szerencsére nem történt, és higgadtan kezelték a dolgot, meg a bicós is belátta, hogy ez a szar ez nem lámpa, nem ér semmit...

Húzzunk bele! 2009.07.27. 11:29:09

@tocibacsi: Ezek halál jelöltek, nekem 5 ledes lámpám van hátul meg ha piros van és elől vagyok szegény söfőr elvakul a baszott erős ledtől.

Húzzunk bele! 2009.07.27. 11:31:48

"jelentem, ez Angliában is így van. ahol most lakom, tele van bicikliúttal, csakhogy azok se jobbak, mint az itthoniak. Sehova se vezet, nem kezdődik sehol, egyszer csak megjelenik a járda közepén egy bicikliút tábla"

Ez a kedvencem és az autósok nem értik miért nem megyek fel arra a 50-100 méterre. Aztán szálljak le és várjam meg mikor engednek vissza, semmikor.

tocibacsi 2009.07.27. 11:38:58

@Perillustris: hehe ez jó. neked biztos van. akinek van, fizet utána jövedékit. meg sztem lassan luxusadót is... mind1.

@Húzzunk bele!: "Bretnek igaza van nem minden a pénz"

Ha nem minden a pénz, akkor a faszomnak jön azzal, hogy az autós az ő zsebéből veszi ki...
Basszamegmagát. Abban, hogy károsítja a környezetet, abban lenne igazság. De amíg a komment eleje az út terheléséről szól, és aztán a pénz a vége, addig miről beszéltek? Ő a pénzről. Én meg arra válaszoltam. oks?!

tocibacsi 2009.07.27. 11:43:16

@Húzzunk bele!: de azzal nincs is baj. egy fékklámpa se gyenge... világítsál csak!
ha elbasznék egy biciklist, én húznám a rövidebbet, kutyát se érdekelné, hogy sötétben, fekete ruhában, fekete biciklin, lámpa és macskaszem nélkül közlekedett...
Én se megyek balcsira lámpa nélkül, hiába érek körbe röhögve világosban, ha bebasz egy felhőszakadás, lehet, hogy fél napot dekkolok valahol és mire körbeérek, már szürkület van... szóval nem érdemes kockáztatni.

Húzzunk bele! 2009.07.27. 12:29:32

@tocibacsi: Ha nem érted olvasd el még sokszor:-)

Perillustris 2009.07.27. 12:52:52

@tocibacsi: Hát igen. Milyen jó, hogy egy fényszóró világít kettő helyett, azaz - ha nem szokott volna már hozzá a magyar közlekedő - akár motorosnak is lehetne nézni az autót.


"Most ne azt nézzétek, hogy az autósnak is szar a lámpája."

Te a bicajosokat figyeled, én meg az autósokat. Mi a baj?

tocibacsi 2009.07.27. 14:16:18

@Perillustris: basssz... akkor inkább hagyjuk... nézd. Ha motoros jön szembe, nem előzök. Ha autó jön szembe, nem előzök. Ha a szembejövő autóst motorosnak nézem, tökmind1, nem előzök. Ha bicajos jön szembe nem előzök. Ha sötétben a bicajos nincs kivilágítva, de jobbra tart, és akit előzök, egyenesen megy, akkor nincs baj. De ha előzés közben BÁRMI történik, és nem látlak, akkor elbaszlak. Érted? Kóvályog a sávjában akit előzök. Ha látnám, hogy ottvagy, inkább az ő kocsiját trafálnám el, hogy téged megóvjalak. Puhább vagy, az fix. De mivel nem látlak lámpa nélkül, ezért előzni is kimegyek, meg ha úgy adódik, a kormányt is arrafele húzom, ha gáz van. Hogy esetleg eleve szűk az út, arról ne is beszéljünk. Persze a fent leírtaknak kicsi az esélye, de sztem nem éri meg a kockázatot... És továbbra is ott van a bekanyarodás például. Épp most írtam le egy konkrét esetet.

Nézheted az autókat, beszélhetünk akár a kerregő gömbfejekről is meg akármiről, de hogy jön ez ide?! Beláthatjuk, hogy több az autó, mint a bicikli (részben sajnos) de asszem tény, hogy szürkület után lényegesen kevesebb autó jár lámpa nélkül, mint biciklis. Nem csak arányaiban, hanem darabra is.

Perillustris 2009.07.27. 14:29:03

@tocibacsi: Persze, kevesebb, ez tény. Mert a lámpa a kocsin nem opció. De láthatjuk - s erre próbáltam utalni - ha már tenni kellene a lámpáért, azaz pl. izzót kell cserélni, akkor már nem annyira fürgék az autósok sem, mert simán eljárkálnak napokig félig kivilágítva.


Nekem az nem tetszik, hogy az egyik szabálysértést jóindulatúan lekicsinyíted, míg a másikat, a sötét bicajosokét a helyén kezeled. Szerintem meg suttyó és ön- és közveszélyes a kiégett lámpával közlekedő autós és biciklis is.

Szuszo 2009.07.27. 14:37:16

Nem kapcsolódnék bele túlzottan a világítás témakörbe, mert szerintem egyértelmű, hogy egyik autósnak sem az a célja, hogy bringásokat gázoljon. Ha kiválágítod magad, akkor megadod az esélyt hogy észrevegyenek...
Kicsit közhely tudom, de mivel gyalogosként, bringásként és autósként is közlekedem tudom, hogy kinek milyen problémája a másikkal. Autósként zavaró hogy a bringás nem a járdán megy, bringásként sokszor jobb szeretek az úton menni, mert nincs gyalogos, járdaszegély, lassúbb bringás. Épp ezért autóval beljebb húzodom, bringával meg kifelé...

Szuszo 2009.07.27. 14:41:52

@Perillustris: akkor van igazad, ha az autó mindkét lámpája kiégett és úgy közlekedik... Bár ha jobban belegondolunk akkor van 2 helyzetjelző és 2 tompított legalább az inkább 4 mint 2. Azért a semmi és 4-ből egy kiégett között van különbség...

tocibacsi 2009.07.27. 14:46:06

@Perillustris: valahol egyetértünk, de autó esetén 4 izzó áll szemben a bicó esetén 1 lámpával (technológiába nem enjönk bele)... és én a láthatóságról beszélek. Persze, genya dolog nem kicserélni az izzót, ezt nem vitatom. De vegyük már észre a több nagyságrend difit a 4ből 1-2-3 db VAN és a NINCS SEMMI között... És mégvalami: ha egy izzó kiég, azt nehezebb észrevenni, mint azt, hogy "soha nem is volt lámpám"...

pengusz 2009.07.27. 14:51:28

@tocibacsi: Aham. Ahol laktam CSepelen, rendszeresen előfordult, hogy a szemből jövő autósok kielőzték a megállóban álló buszt (10 m-re stop tábla, de nem érdekes, pont beférnek ketten a busz elé:D), és fényes nappal nem érdekelte őket, hogy szemből jövők bringával. Szerencsére ott nincs útpadka, ezért simán el lehet rántani a kormányt. A 20. esetnél elegem lett, kiraktam a kezem. (jó, nem 50-nel előztek nyilván :D) Jópár tükör letört, de egyik köcsög sem mert megállni. Miért is állt volna meg? Belement egy szabályosan közlekedő járműbe. Inkább bevállalta a többtízezres kárt :)
Bringás tapasztalat: ha egy autós előz, nem érdekli, ha szemben bringás jön :(

Perillustris 2009.07.27. 14:54:44

@Szuszo: "Autósként zavaró hogy a bringás nem a járdán megy"

Hát, ha valakit zavar, hogy rajta kívül mások is közlekednek az utakon, akkor ne vezessen a saját és mások érdekében.


"bringásként sokszor jobb szeretek az úton menni"

Helyes.

pengusz 2009.07.27. 14:54:52

A kivilágítatlan bringás szabálytalan, büntessék meg, ugyanúgy, mint azt az autóst, akinek kiégett egy izzója (és nem tudja kicserélni a helyszínen)
Nekem bringán egyetlen egyszer volt, hogy pislákolt az első lámpám, pedig reggel még tökéletesen világított. Fostam is este a sötétben, már másnapra cseréltem is az elemeket :) Hátsóból mindig viszek magammal tartalékot.

tocibacsi 2009.07.27. 14:57:59

@pengusz: nézd, engem érdekel. és éppen ezért írtam azt, amit. Én is tekerek, mint azt írtam. Nem is keveset. De én inkább sport és nem közlekedés címen. Mindíg vigyázok Rátok kocsiból is, nem előzlek sávon belül (nem mondom, hogy komplett átmegyek, de az oldaltáv megvan) ez akkoris érvényes, ha előzök. Cserébe csak azt várom el, hogy az öngyilkos jelölt sporttársak engem hagyjanak ki a történetből, ha ráuntak az életükre:
1) kivilágítás
2) zebrára sem ugratunk rá 40-el egy ház takarásából a járdán
3) a piros az piros a bicósnak is
4) indexelő autót nem kerülgetünk cikázva - ezt ugye autóval sem szabad, de egy autót még mindíg könnyebb észrevenni

Perillustris 2009.07.27. 14:59:56

@tocibacsi: "ha egy izzó kiég, azt nehezebb észrevenni"

KÖTELEZŐ FELADATOK:

A napi első elindulás előtt:
- Gumiabroncsok
- A kötelezően előírt világító és fényjelző berendezések
- Kormánymű
- Üzemi fék, kézifék ellenőrzése

PÓTFELADATOK:

- Hűtés-fűtés, szellőztetés
- Műszerfalon a visszajelző lámpák /olajnyomás, töltés, hűtés/
- A motorolaj szint ellenőrzése
- A fékfolyadékszint ellenőrzése
- A hűtőfolyadék ellenőrzése
- Az ablakmosótartály és ablakmosó folyadék szintjének ellenőrzése
- Izzócsere
- Kerékcsere
- Biztosítékcsere
- Elakadásjelző háromszög, eü. doboz

tocibacsi 2009.07.27. 15:04:43

@Perillustris: Szuszo kommentje kapcsán: ebbe most kár volt belekötni...
Főleg, hogy ha van bicóút, még köteles is vagy használni.

" büntessék meg, ugyanúgy, mint azt az autóst, akinek kiégett egy izzója (és nem tudja kicserélni a helyszínen)"

XENONT TILOS... még a KRESZ-ben is benne van, hogy azt nem vagy köteles. Továbbá: jó magyar munkásember keze VS. mai autó fényszórója...

egyébként erre a megoldás az lenne, hogy "felírják", és ha renceresen leszarja, akkor tőlem akár a jogsiját is vegyék el...

tocibacsi 2009.07.27. 15:07:28

@Perillustris: ezek szerint a Te izzód csak álló helyzetben, lekapcsolt állapotban szokot kiégni... remek... gratulálok. Én minden indulás előtt látom a fényét a garázsajtón (az én lámpám mindíg ég, nappal is, városban is) - szóval SOHA nem elindulás előtt vettem észre, hogy kiégett, hanem sötétedéskor már az úton, vagy pl. lámpánál másik autó seggén látom, hogy nem tükröződik...

pengusz 2009.07.27. 15:08:17

@tocibacsi: Mind a 4 ponttal egyetértek :)
Én is járok maratonokra, de mivel kevés időm van edzeni, így bringával járok melózni.
És már 1 éves a jogsim :D

tocibacsi 2009.07.27. 15:12:18

ja és megint sikerül a lényegre fókuszálni... mert valóban azonos kategróia 1 kiégett izzó meg az, ha egyáltalán nem lehet látni valakit az úton. mért ilyen szarságokon kell rágódni... inkább mondanád azt, hogy valóban, milyen igaz. nem, az derogál, inkább vitatkozni kell... látod? én sem vitatom 1 percig sem azt, hogy csúnya dolog nem kicserélni. de csak azért mert én inkább autóval közlekedem, nem fogom a trivialitásokról elterelni a szót valami mellékes hülyeséggel. valamilért az összes postnál akar egy ősbringás, ősmotroso, ősgyalogos, aki szerint sün az összes autósnak, és mindíg talál valami kifogást...

Szuszo 2009.07.27. 15:25:54

@Perillustris: Vezettél Te már autót valaha?
Én képes vagyok úgy tekerni, hogy a bringám kereke az út szélét jelző fehér csíkon marad, de sok bringásnak 30-40cm is kell úgy kacsáznak. Ilyenkor úgye elsősorban a bringás, másodsorban az autó fényezés védelme érdekében is egy fél sávot áthúzodok a mellettem lévő, vagy a szemközti sávba. A következő lámpánál persze utolér visszaelőz, és kezdődik az egész előről, ha tömött a két sáv, vagy jönnek szemből és keskeny az út akkor mindez nehezebben kivitelezhető.
Szeretném leszögezni, hogy nem engem zavar mert ülök eleget én is bringán és átérzem a helyzetet, hanem azokat az autósokat, akiknek a vezetés ténye már alapból stresszhelyzetet jelent. Engem csak a hülyék és a felelőtlenek zavarnak...

jónévez 2009.07.27. 15:42:27

@tocibacsi: És amúgy sem kell a helyszínen cserélni, CSAK a bal helyzetjelzőket, a féklámpát, az irányjelzőt.
Mert ha:
-nincs bal oldalon (elöl és hátul legalább egy-egy) helyzetjelző
-ha minden féklámpa üzemképtelen
-ha az irányjelző berendezés nem működik, és más módon nem lehet megfelelően irányt jelezni
akkor szabálytalan közlekedni.
Minden egyéb esetben el szabad menni a telephelyig, a javítóműhelyig. (most csak a fényekről beszéltünk, a helyszíni izzócseréről)

De azért, ha valaki képes önmaga kicserélni egy izzót, az azért tegye meg...(szerintem)

Perillustris 2009.07.27. 15:45:41

@tocibacsi: Figyelj, mindketten tudjuk, hogy a "félszemű" autóval közlekedők nagy többségének nem aznap égett ki az izzója, s nagyon is tisztában vannak a helyzettel, csak leszarják, esetleg kiagyalnak valami jól hangzó kifogást.

Ahogy a bunkó kivilágítatlan bringások is tudják, hogy kéne lámpa.

jónévez 2009.07.27. 15:52:35

@Perillustris: Igen, azt mondja lusta fajta: "jaj, hát észre sem vettem, biztos most égett ki", közben egy hete úgy jár. Tényleg van ilyen.

Szuszo 2009.07.27. 15:58:50

@jónévez: Az a helyzet, hogy @tocibacsi sem felmentést akar adni azoknak az autóknak akik nem cserélnek izzót annak ellenére sem, hogy tudják hogy kiégett, hanem arra próbál rávilágítani, hogy egy bringás sötétben kivilágítatlanul mennyivel többet kockáztat, mint egy autós fél fénnyel.

Perillustris 2009.07.27. 16:09:47

@Szuszo: Belvárosban nem jellemző a fehér csík az út szélén, a 30-40 cm pedig mindenképpen ajánlott.

magwas.freeblog.hu/files/nothit/html/nothit_kesz.html

jónévez 2009.07.27. 16:14:25

@Szuszo: Látod, én viszont adtam némi engedményt fentebb. Annyit, amennyit a szabályok engednek.
És attól még nem szeretem, ha ezzel visszaélve egy hét múlva is ugyanazzal a hiányzó "szemmel" látom őket.
Én is autóval dolgozom, van amikor félszeműen kell hazáig mennem (és mint írtam, ez néhány kivétellel szabályos), de másnapra kicserélem/kicseréltetem. Addig nem indulok el.

Az igaz, a biciklisnek jellemzően az az egy-egy helyzetjelzője van, ami, ha kiég, már cserélnie kell, és valóban többet kockáztat.

Perillustris 2009.07.27. 16:16:35

@Szuszo: Mondjuk ha valakinek nem kell magyarázni, akkor az én vagyok.

www.kerekparosklub.org/vegyel-lampat-kampany

criticalmass.hu/files/sotetvagy_gmail.jpg

Lassan 4 éve csinálom.

A Tyne folyó déli partja 2009.07.27. 17:07:45

@Éhesló: jobbról előznek. ja, mint a tesómat majdnem elütő, hozzád hasonló nagyon okos autós gondolta. Főúton megy a tesóm egyenesen, biciklivel, sétatempóban, autós elévág, h. bekanyarodjon egy jobbra lévő mellékutcába. majdnem elüti a tesómat, ésmég neki áll feljebb,h. a tesóm őt jobbról előzte. ja, biciklivel az autót. nem is tudtam, h. a bicikli képes akkora sebességgel menni, mint egy autó...és ő vágott be elé, a tesóm ment szabályosan az út szélén!! hol kellett volna mennie, h. ne tudja "jobbról előzni" a hülye autóst, az út közepén? akkor meg az lett volna a baj,h. feltartja a forgalmat...

a többihez: de, sok biciklis tudja a kreszt, ugyanis van jogsija is, de ezt már leírták előttem. a másik: a biciklisek le se szarják az autóst. de, kénytelen alkalmazkodni, ugyanis az életével játszik... ha viszont az autós le se szarja a biciklist, az max. börtönnel jár,ha elüti, belehalni nem fog, ő az erősebb...

M. Péter 2009.07.27. 18:48:52

Nemreg jottem haza a munkabol biciklivel, alig tudtam haladni a dugoban allo sok autotol, ahelyett, hogy felalltak volna a jardara es hagytak volna elmenni. Miért gondolja szinte minden autos, hogy övé az úttest, nem pedig a kerekparosoke? Ennyire nehéz megérteni, hogy az utakon a kerekparoknak igenis joguk van a gyorsabb haladáshoz?

puffancs 2009.07.27. 19:51:50

mondjuk ez egy soha veget nem ero vita. az autosokat, foleg akik nem tudnak vezetni, illetve azt hiszik, h egyedul vannak az uton, mindig zavarni fogja minden motoros es minden bicajos.

sok autos nem is gondolna, milyen kielegito munkabol hazatekerni es otthon leszallni a biciklirol. szerintem nem sokan mondhatjak el magukrol, hogy boldogan mennek haza a munkabol. en igen!! :)

igy a hetvegi autozas is boldogsag, nem nyug, nem idegeskedem bicajosokon, hiszen ok is reszei a forgalomnak, nem idegeskedek a szirenazo rendorauton meg akkor sem, ha csak azert kapcsolta be, mert nem akar beallni a dugoba.

sor6 2009.07.27. 20:32:05

Sokan ajánlják a kerékpáros közlekedést, de ez szerintem sok dolog függvénye, én pl hegyen lakom minden nap 6.5 km -t kéne meredekre tekerni és utána jön még az utcánk ami brutál meredek (jó ez már csak pár száz méter) Sok munkahely is elvár 1 bizonyos megjelenést és pl átöltözni zuhanyozni nincs lehetőség. Családosoknak egyik srácot ide a másikat esetleg más helyre kell vinni közben vásárolni stb. Szóval nagyon sok esetben nem életszerű a kerékpáros közlekedés, ilyen és még sok egyéb ok miatt mint pl. a korosabb v ilyen olyan egészségi problémával küszködők akikről nem is szóltam. Ezenkívűl, főleg kicsit idősebb korosztályban sokan - lehet hihetetlen - de 1xüen nem tudnak kerekezni.
Fiatal sportos egyedeknek akár ez egy jó megoldás is lehet és természetesen joguk van hozzá, de azért ne várjuk el mindenkitől, a többségnek megvan rá az oka, hogy miért nem a kerekezést választotta. Itthon azért az ingyenes dolgokra könnyen harapnak az emberek, hogy a szinte ingyenes kerékpározás helyett, az igen drága, sok bőrt lehúzó autózást választja a többség oka van - és igen, sok esetben lehet részben a lustaság, de ez csak egy kis szelete a miértnek, nagyobb részben, az fentebb említett és ezekhez hasonló problémák miatt.

Perillustris 2009.07.27. 22:13:10

@sor6: Nem vitatom, hogy van igazság abban amit mondasz, de be kell látni, hogy akárhogyanis van, mindenképpen "mi" csesztük el.

Elcsesztük, hogy az "üzleties megjelenés" és a hasonló, álságos megfelelési forma minden gond nélkül felülírja az egészséghez való jogot.

Nem akarok filozófiai mélységekbe menni, de a ma élő emberek felelőssége, hogy mit hagyunk hátra a gyermekeinknek, főleg, hogy a saját életminőségünk rovására is megy a játék. S ez most - talán megegyezhetünk - roppant rossz irány.

Kifogás mindig van. Rokkant nagyi, nagybevásárlás, hegy, stb.

Ha nem volna ennyire súlyos a helyzet, még vicces is lenne, hogy valaki a rozzant egészségi állapotára hivatkozva autózik, ezzel másoknak és magának okozva további egészségromlást.

Vagy miközben a kényelmes apa elviszi fiát a város másik végébe, nyugodtal leszarja, hogy több kg CO2-t és egyéb mérges gázokat püfög mások orra alá. Olyanokat pusztít, akik esetleg vállalják a kényelmetlenséget, de persze hiába, mert rá van sütve a hippi vagy a zöldnáci jelző.

Pedig lehet, hogy csak képes előre gondolkodni.

Az meg már kőkemény szakpolitika, hogy miért ülnek az emberek kocsiba bicaj helyett. Semmi meglepő nincs benne, hiszen évtizedek óta, a Merkúr-korszaktól kezdve az autózás támogatása megy minden szinten.

Ez előbb vagy utóbb mindenképpen változni fog, kérdés, hogy nem lesz-e már késő.

Húzzunk bele! 2009.07.27. 22:46:04

@Perillustris: Késő? Már rég késő van!!!
Kifogásokat oldalakon lehetne hallgatni, meg hogy a munkahelyen elvárják, hogy így úgy megjelenni, nincskocsimertdrága van helyette bicaj az olcsó, vagy emeljék a bért.
Nem tud átöltözni? Miért leizzadsz? Nem kell 30al száguldozni, hanem ráérősen.
Jah hegy? Húha az szar ügy, ha még egy hegyet se tud megmászni, az milyen nyegle ember már?!
Egyik a családból a másik város részbe megy a másik meg megint másik kerbe.
Nem azt mondom menjen biciklivel, de véletlenül nincs a városban tömegközlekedés?
Minek kell minden áron autóval utazni, akik így tesznek, nah azok a kényelmi autósok meg akik elhitetik magukkal, hogy muszáj, mert meg basz az élet, mert meg fog, ha azzal mész.

tocibacsi 2009.07.28. 08:06:54

@jónévez: basszameg ezt midnneki tudja. Nem igaz, hogy ennyire korlátoltan lehet csak hozzáállni a kérdéshez. Képtelenség agyilag felfogni azt az ordító különbséget, ami a fészemű, DE LÁTHATÓ autó és a NEM LÁTHATÓ, kivilágítatlan bicó közt van? Nem nappal! ÉJSZAKA!

Másik kommented: persze. Azt én se csipázom, csak: @Perillustris: jó, ebben trermészetesen egyetértek. Csak azt nem tudom elfogadni, hogy azonos a probléma súlya. l. fent. Az elsődleges a láthatóság.

www.kerekparosklub.org/vegyel-lampat-kampany
criticalmass.hu/files/sotetvagy_gmail.jpg - na ez nagyon dícséretes. :)

@Animacs: szopattak már be autóval engem is hasonló képpen. De azé sík terepen a 40 km/h sokkal több, mint az a tempó, amivel a legtöbb szituban egy autó bekanyarodik. By the way taplóság ugyan megelőzni a bicóst, ha tudja, hogy úgyis bekanyarodik, de ha megelőzte BALRÓL, majd index ki jobbra, és bekanyarodott, akkor szabályos volt - csak annak kell teljesülnie, hogy magával az előzéssel nem zavarta, a kanyarodás másik manőver. De taplóság lehetett a szitu, az fix.

@M. Péter: szeritem nem ez a baj. Túl sok bicós megy szabálytalanul - ahogy autó is - csak ugye egy tempós 40el haladó bicó is feltart egy 70el közlekedő autót. Ezért szemetszúr. Ha mész 50el kocsival és elhúznak melletted 80al, az nem tart fel, nem feltétlenül zavar. Itt a difi talán. És mégvalami: az autósok konkrét szituk miatt sozktak anyázni, nincs általános bringásgyűlölet. Ellenben Benentek nagyon sokszor érezni az általános autósgyűlöletet... Sajnos... és l. fentebbi kommentek: Tekerek énis... de alapból nem KÖZLEKEDEM bicóval, csak sportolok.

@puffancs: te hülye vagy bazmeg :D :D :D (bocs, nehogy szivedre vedd, csak kicsúszott) én is imádok HAZAMENNI! BOLDOGAN teszem :D :D :D melóba BEjárni kevésbé szeretek. De tény, hogy néha, mikor bicóval jövök azt élvezem. Ellenben pont hazafele... Óbudáról fel a Budakeszi úton dugóban és eszméletlen bűzben jó szar dolog...

@sor6: egyetértek Veled, jól beszélsz. l. én a kesziúton mennék fel. Régen, míg nem volt ekkora forgalom és bűz, szívesen jártam arra. AMúgy persze, vna erdő meg mellékutca, de országútim van. Hobbiból szívesen feltekerek ak ékesre is. Az más téma. És ne feledjük a hazánkban általános, igen rossz egészségi állapotot...

tocibacsi 2009.07.28. 08:25:10

@Perillustris: "álságos megfelelési forma minden gond nélkül felülírja az egészséghez való jogot" - nálunk spec van zuhany. Ahol nincs, a bicózás nem téma. Szarráizzadva tényleg ne járkáljon senki melóba. Ez nem álságos, szeritem. Persze az, hogy öltöny van e a kollégámon, vagy biciklis mez, ez valóban gecire mind1 kéne legyen. ENgem nem is érdekel. De büdös ne legyen má senki...

Kifogás mindig van. Rokkant nagyi, nagybevásárlás, hegy, stb:
Óbudán melózom. Budakeszin lakom. BKV-val 1:15 a menetidő. Bicóval 35 perc + zuhany és átöltözés, mondjuk 45 perc. Kocsival 25 most, hogy az egész Budakeszi út fel van túrva.
Szarrá ázni nincs kedvem, továbbá (igen, ez 22es csapdája) iszonyat bűz van főleg a budakeszi úton. Az meredek is, és én elvből tolom, mint állat. L. fent, én inkább sprotnak tekintem. És mivel szakmámba vág, pontosan tisztában vagyok vele, hogy mi melót végez ilyenkor a tüdő, mi merre hol hogyan tágul és milyen gázcsere folyik. Tehát nem vállalom be. Így kocisval járok és termelem a bűzt én is...

És igen. Bevásárlás, 89 éves nagyi, stb., köszi, mind megvan. Kívánom Nektek, hogy SOHA ne kelljen megtudnotok, miből áll egy nagyszülőt folyamatosan ellátni.

"Merkúr-korszaktól kezdve az autózás támogatása megy minden szinten." Pontosan melyik országra célzol? Autód van? :)
Tudod, a fricceknél van ez a roncsprémium. Fél - egy millát kapsz, ha veszel egy új autót. A fél-egy milla itt is megvan, csak itt TE fizeted regadó címen. Tudod ezt arra találták ki, hogy a kevésbé tehetősek véletlenül se jussanak magánipont útján egy korszerűbb, környezetkímélőbb autóhoz külföldről, sokkal olcsóbban. Továbbá az üzemagyagok 50-60%-os adótartlamát se érzem épp autósbarátnak, mint ahogyan az öszes egyéb sarcot sem.

Egyébként kár parázni, a kőolaj úgyis el fog fogyni. A Te bicódat is az az ipar állította elő, ami igencsak régóta pont az olajra épül. Ha pedig az olaj elfogy, TALÁN lesz sansz a hidrogénes autók megjelenésére, amik majd vízgőzt pöfögnek... addig csak kibekkeljük már valahogy, tenni úgysem lehet semmit. És ezzel kár vitatkozni.

Mellesleg járhatnánk lóval is, csak ezek a fránya növényevők metánt finganak, ami a CO2-nél 10x rosszabb. Keress rá, a globális állattartás üvegházhatás keltő gázkibocsátása paliban van (értsd: meghaladja) a közlekedésével (vonat, repülő, hajó, autó, motor, MINDEN együtt).

puffancs 2009.07.28. 08:37:50

@tocibacsi: na szepen allunk. akkor tudod, mit mondok? a munkahelyemre BE is boldogan megyek :)
amig nem bicajoztam, sokszor marhara felbaszottan mentem haza, neked nincsenek hulye fonokeid?

nem ismerem az utvonalad, de en is valtottam, te is tudsz. kerulok picit, es kikerulom a ring roadot (a belvaroson keresztulmeno egyetlen ut, ahol nem kell a dijat kifizetni, kepzelhetitek), a forgalmat es marad csak a felszabadult endorphin :)

tocibacsi 2009.07.28. 09:48:30

@puffancs: télleg nem szemétségből írtam, csak így csúszott ki :D :D :D

nézd, ha a verda kötelezőn van (mármint 20-40 stb ezres szerviz) akkor járok bicóval. Budakeszi Erkel u. - Fő utca - Budakeszi út - moszkvatér - margit krt. - budai felső rakpart - szentedrei - bécsi út - zay ucca --- kb ez az útvonal. Odafele oké, de visszafele 500 fokban fel a kesziúton, amit télleg nagyon büdös, az gáz. Nincs hülye főnököm, K+F dolgozm, kis magyar cég, orvosi műszerek fejlesztése. Nincs stressz, vezetni imádok, 25 perc alatt űbermax megjárom kocsival, van zene, klíma, és nem izzad senki a pofámba, nem lépnek rám, stb. Plussz hozom-viszem a fejlesztéseket néha, az pedig nem bicó méretű. Már a laptopomat se szivesen veszem a hátamra, kollégám alá 2 hónapja vmi kis fasz pöcs rúgott ki egy labdát, akkorát zakózott rajta, h még mindíg lila a fél dereka... Plussz renceresen járok ki ügyfelekhez kütyükkel. Vidékre is. Múltkor hobbiból jöttem bicóval, azonnal defektet is kaptam... 2 napi gázolajam + járulékos költségem a kocsival... tudom, én saram, országútim van, amit nem Demszkigrad útjaira terveztek... meg talán a 35-ös (nettó) átlag se ezekre az utakra való...

puffancs 2009.07.28. 10:24:56

@tocibacsi: en nem vettem a szivemre, ugyan mar :)
a magam modjan igy vagyok en is irigy. a kocsimat (zene, tetoablak jejeee)en is szivesen vezetnem munkaba is, ha a parkolas es congestion charge nem vinne el a fizetesem. magyarorszagon meg nagyon szerencsesek az emberek, h nem terhelik a belvarosba jarast olyan pluszkoltsegekkel, mint £40 parkolas/nap+£8 congestion charge/nap. napi majdnem 50 font, ha be akarsz vezetni a munkahelyedre. tehat marad a motor (sajnos egy robogot sem birok el magam alatt, nem tudom sztenderre allitani), bicaj (ez van most), tomegkozlekedes (budos undi pigflus emberek).
plusz a munkabeosztasom is oyan, hogy napi 12 orazom 4 napban, tehat amikor dolgozom, edzesnek, akarmilyen eletnek jele nincs :) nekem ez tunik idealis megoldasnak. nem beszelve arrol a penzrol, amit ezzel megsporolok es ruhakra kolthetem :)

koltozom ho vegen, fel a dombra, es onnan is tekerni fogok kokemeny 15-30 fokos emelkedokon. na jo, nehany helyen asszem tolni fogom :)

Mikk^ 2009.07.28. 14:27:42

Üdv

Nem olvastam végig.
Az út nem csak az autósoké, kerékpárral is lehet menni rajta (szabályosan) én is ott megyek. Ha autóval megyek akkor pedig megteszem azt a szívességet, hogy NORMÁLIS OLDALTÁVOT HAGYVA kikerülöm (bocs).
A járdán semmi keresnivalónk, és a jó magyar bicikliutakat pedig inkább hanyagoljuk. Ami van annak talán 10-20% használható normálisan.
Volt "balesetem" kerékpárúton gyaloggal (Bajcsy Zsilinszky úton).

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.07.28. 14:33:11

@Mikk^: Inkább olvasd végig és utána írj szerintem. :)

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.07.28. 15:59:12

@Húzzunk bele!: Oké, csak a sablon reakció nem húzható rá erre az esetre, mindenki ismeri és mindig van valaki aki benyögi anélkül, hogy venné a fáradságot és legalább elolvasná, hogy miről is van szó.

Húzzunk bele! 2009.07.28. 22:48:29

@SilentSound: Az zavaró, de most lásd be, sokan ha olvasnak egy konfliktust itt vagy máshol és saját magukra le vonatkoztatnak és nagy néhA kerül csak szóba a poszt.












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása